مولد الامام الباقر2.mp3
5.06M
✅ جلسه دوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 جابر بن عبدالله انصاری چه شخصیتی بود؟
🔹 اگر جابر ۷۸ سال عمر کرده پس چطور امام باقر (علیه السلام) را ملاقات کرده است؟
🔸 ماجرای تشرف جابر به محضر باقرالعلوم(ع)
🔹 شیخ مفید اولین شخصی بود که عمامه سیاه را برای سادات و عمامه سفید را برای غیر سادات مرسوم کرد
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر3.mp3
4.73M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 ولایت تکوینی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر4.mp3
5.55M
✅ جلسه چهارم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 امام باقر (علیه السلام) در مجلس هشام بن عبدالملک
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
1⃣ عام استغراقی:
عموم استغراقی یا عموم شمولی و استیعابی در برابر عموم بدلی و مجموعی است، عمومی است که حکم در آن شامل همه افراد در یک عرض میشود؛ یعنی مفاد و حکم آن شامل تک تک افراد موضوع به صورت مستقل و جداگانه میشود و هر فرد به تنهایی موضوع حکم است و در نتیجه هر فرد دارای امتثال و عصیان جداگانهای است. به عنوان نمونه، در این دستور: «أکرِم کلَّ عالمٍ؛ هر دانشمندی را اکرام کن»، اگر تعداد دانشمندان صد نفر باشند و نود نفر اکرام شوند، به تعداد نود نفر امتثال انجام گرفته و نسبت به ده نفر عصیان شده است.
2⃣ عام مجموعی:
عام مجموعی عبارت است از شمول حکم نسبت به افراد موضوع به صورت مجموعی. در این نوع، افراد عام به لحاظ مجموعی موضوع حکم قرار میگیرند، نه تک تک و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر، مانند وجوب ایمان به امامان معصوم (علیهم السّلام) که امتثال امر تنها با تصدیق همه آنها محقق میشود. پس امتثال و عصیان روی مجموع بماهی مجموع رفته.
3⃣ عام بدلی:
عموم بدلی عبارت است از شمول حکم نسبت به همه افراد، نه در عرض؛ بلکه به گونه علی البدل و در طول. در نتیجه عام بدلی بر یک فرد علی البدل و شمول همه افراد در طول دلالت میکند و با امتثال حکم در یکی از افراد، تکلیف ساقط میشود، مانند این دستور مولا:«هر بردهای را که خواستی آزاد کن» یا «عالمی را اکرام نما» که با آزاد کردن یک برده و اکرام یک عالم، امتثال محقق و تکلیف ساقط میشود.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتب_اربعه(1)
✔️ دیدگاه آیت الله #بروجردی (ره) نسبت به #کتب_اربعه
⬅️ آیت الله منتظری در کتاب خاطرات خود نوشته است :
🔸 مرحوم آیت اللّه بروجردی روی کتب اربعه خیلی عنایت داشتند ، می فرمودند مؤلّفين این کتب به صرف این که یک روایت در یک جایی آمده اعتماد نمی کردند ، بلکه اجازه روایت داشتند و پیش مشایخ و اساتیدشان این روایات را خوانده بودند. مثلا #شیخ_طوسی سند دارد تا کتاب #بزنطی ، علاوه بر این که جامع بزنطی نزد او بوده ولی تنها به آن اعتماد نمی کرده بلکه شیخ این روایات را مثلا پیش #شیخ_مفيد خوانده ، مفید هم پیش #ابن_قولويه خوانده به همین شکل تا می رسد به خود بزنطی.
🔹 بعد ایشان می گفتند در کتب اربعه قضیه به این شکل بوده ، ولی در غیر کتب اربعه اجازه روایت به این شکل نبوده ، لذا به کتب اربعه خیلی اعتماد داشتند .
🔸 اما بعضی از کتاب ها نظیر «#محاسن_برقی» و «#جعفریات» را خیلی قبول نداشتند و می گفتند مثلا یک کتاب از هند آورده اند به نام "جعفریات" ، ما چه می دانیم که این همان جعفریاتی است که از ائمه (علیهم السلام) رسیده . ایشان در #فقه به این کتاب ها اعتماد نمی کردند و میفرمودند: به عنوان تأیید بد نیست!
📚خاطرات آیت الله #منتظری ج 1 ص 129 و 130
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتب_اربعه (2)
آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 جالب است واقعا! #شیخ_انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از #کتب_اربعه فقط #استبصار نزد من است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتب_اربعه(3)
✔️ آیت الله #مددی حفظه الله تعالی:
🔸 #کتب_اربعه نزد ما مثل صحاح سته اهل سنت نیست. قدر متیقن این چهار کتب نزد ما، صحتِ نسخه این بزرگواران است نه حجیت همه روایات این کتب.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ روایت «علیکم بدین العجائز» که به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نسبت داده میشود، سند محکمی ندارد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتب_اربعه (4)
✔️ #صاحب_حدائق (رضوان الله علیه) همه روایات #کتب_اربعه را صحیح و قابل اعتماد میداند.
#رجال
@Nardebane_feghahat