In the Name of Allah…
Weekly gatherings on
✨Nahjul Balagha✨
_The Peak of Eloquence_
🗓️ *_Sunday 10th October_* & continuing every sunday
⏰ *Time (Dublin Time):*
6pm - Lecture
6:45pm - Discussion
(brother/sister segregated)
_Global Timings on poster_
🔗 *Live Links* 🔗
🔵 Zoom: bit.ly/FNCirelandevents
🔰 جلسات نهج البلاغه
🔺 یکشنبه ها ساعت 20:30 زنده از لینک بالا
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🌀#یادداشت| #قاعده: نباید مستلزم #فقه_جدید شود.
🔰یکی از نکاتی که در استنباطات فقها به چشم می خورد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاذ می شود نباید مستلزم #فقه_جدید شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می گردد.
🔰در عبارات زیر برخی از تصریحات فقها به این مسئله ذکر شده است
📝أمّا في الطائفة الدالّة على وجوبهما للشكّ في الزيادة و النقيصة فلإجمال أخبارها، و إعراض الأصحاب عنها، مع أنّ العمل بها بما هو أظهر معانيها يوجب #فقها_جديدا. (محقق نائینی، کتاب الصلاه ج2 ص329)
📝و أنت خبير بأنّه مستلزم #لفقه_جديد و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن #فقهاء_الشريعة، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو #كاف في فساد هذا التوهّم. (امام خمینی المکاسب المحرمه ج1ص331)
📝و هناك حقيقة مرّة، و هي انّ التأكيد على حجية قول الصحابي لأجل انّ حذفه من الفقه السنّي يوجب انهيار صرح البناء الفقهي الذي أشادوه، و تغيّر القسم الأعظم من فتاواهم، و حلول فتاوى أُخر محلّها ربما استتبع #فقهاً_جديداً لا أُنس لهم به (آیت الله سبحانی، الانصاف ج2 ص550)
📝...في غاية الإشكال، لعدم استلزام القول بالضمان #فقها_جديدا، فإنّ التفويت من موجبات الضمان. و معدومية عمل الحر لا تقتضي سقوطها عن المالية كما مرّ مفصّلا (آیت الله مروج، هدی الطالب ج1 ص85)
📝بل مقتضى ذلك حتى مع الاستقلال المجمع على خلافه، و على تقديره فلا ينبغي حصرها في الأمور المذكورة، بل هي إلى عدم الحصر أقرب منه. بل فتح هذا الباب يقتضي #فقها_جديدا لا ينطبق على أصول الإمامية (جواهر الکلام ج38 ص210)
📝مع أنّ التمسّك بعموم «نفي الضرر» في موارد الفقه من دون انجباره بعمل بعض الأصحاب يؤسّس #فقهاً_جديداً (مکاسب شیخ، ج3 ص220)
📝أمّا أدلّة حمل فعل المسلم و قوله على الصّحة فيشكل التّعويل عليها و إثبات الآثار الواقعيّة لاستلزامه #فقها_جديدا كما لا يخفى فلا بدّ من أن تحمل على مجرد عدم التفسيق (سید یزدی، حاشیه المکاسب ج1 ص36)
📝و ما هو شأن اللزوم استقرار الضرر و عدم التمكن من رفعه، و هنا عدم التمكن من رفعه، إلاّ أنّ اعمال قاعدة الضرر في الفقه بهذا الترتيب يؤسس #فقها_جديدا كما عن غير واحد من الاعلام. ( محقق اصفهانی، حاشیه المکاسب ج4 ص389
📝و لكن لا يخفى أنّ مثل هذا المشي في الفقه يورث #فقها_جديدا، يعرض عنه المخالف و المؤالف، فتمام النظر في زماننا هذا إلى كيفية مشيهم، في الأخذ بما عملوا به و طرح ما طرحوا (محقق عراقی، شرح تبصره ج2 ص141)
و لكن العمل بحديث الرّفع في كثير من أمثال المقام غير معهود بل لعلّ العمل بها يستلزم #فقها_جديدا (سید احمد خوانساری، جامع المدارک ج2 ص164)
📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس #فقه_جديد (امام خمینی، کتاب الطهاره ج1 ص459)
📝بل لو بني على العمل بما أعرض عنه الأصحاب لحصل لنا #فقه_جديد، فالمتعين تأويله أو طرحه (سیدمحسن حکیم، مستمسک عروه ج5 ص 91)
⁉️اینکه مایز #فقه_جدید از #فقه_سنتی و تمایز آن با #فقه_پویا و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که حدود و ثغور آن باید تبیین شود.
✍️محسن ابراهیمی 1400/7/20
@almorsalaat
☀️ به مناسبت سالگرد ارتحال عارف بی بدیل عصر ما، حضرت علامه آیت الله میرزا علی آقای قاضی طباطبایی (ششم ربیع الاول ۱۳۶۵ هجری)
🔶 دو سال است عطر نزده ام
🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی:
🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم #قاضى علاقه و #شيفتگى فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات می جست.
🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده اند؛ و من تا بحال عطر نزده ام.
🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد.
📕علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24
🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ...
@ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | روايت آیتالله خامنهای از شعری که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در قنوت نماز شب میخواندند
🔍 متن کامل بیانات را در آدرس زیر بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3972
هدایت شده از المرسلات
📣#اطلاعیه
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر
🎙حجتالاسلام سیدمحمد هاشمی
⏰زمان: امروز (پنجشنبه) ساعت ۲۰
🌐پخش زنده از کانال المرسلات در #ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر
🎙حجتالاسلام سیدمحمد هاشمی
@almorsalaat
🔰 پنجشنبه ساعت 19
📣 در صفحه اینستاگرام انجمن حکمت دانشجویی دانشگاه شهید مطهری:
@hekmat_motahari
@ofoqemobin
نقش فلسفه در علم اصول فقه.mp3
14.38M
🔰 فایل صوتی جلسه «نقش فلسفه در علم اصول فقه»
🔺 نگاهی به فرآیند ورود سنت فلسفه اسلامی به محتوا و روش علم اصول فقه
🔸 لینک تصویری جلسه:
https://www.instagram.com/tv/CVlDoHpITVb/?utm_medium=copy_link
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
✴️علمایی که مدت کمتری از اساتیدشان استفاده کرده اند، ابتکارات بیشتری دارند.
🔅در ميان علما افرادي که خيلي استاد ديدهاند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم که خيلي استاد ديدهاند، همان که برايشان باعث افتخار است.
🔅مثلًا ميگويند فلان کس سي سال به درس مرحوم نائيني رفته يا بيست و پنج سال متوالي درس آقا ضياء را ديده.
🔅عالمي که سي سال يا بيست و پنج سال عمر يکسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال #فکر کردن براي خودش باقي نگذاشته؛ دائماً ميگرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزي نمانده براي آنکه با نيروي خودش به مطلبي برسد.
🔅ما در ميان استادهاي خودمان، آن استادهايي را ميديديم ابتکار دارند که زياد معلم نديده بودند.
🔅شيخ انصاري که يکي از مبتکرترين فقهاي صد و پنجاه سال اخير است، از تمام علماي فعلي کمتر استاد ديده، يعني دوره استاد ديدنش بسيار کم بوده است. طلبهاي بود که رفت نجف. مختصري استادهاي نجف را ديد. بعد خودش راه افتاد دنبال استادهاي متنوع. رفت مشهد، مدتي در مشهد ماند. خيلي نپسنديد. به تهران آمد. تهران هم خيلي نماند، رفت اصفهان. اصفهان کمي بيشتر ماند. آقا سيد محمد باقر حجة الاسلام، در اين شهر معلم «رجال» بود. در فن «رجال» چيزهايي ياد گرفت. بعد رفت کاشان. سه سال کاشان ماند. نراقيها کاشان بودند. آنجا از همه جا بيشتر ماند. يعني همه دوره معلم ديدن او اگر حساب کنيد به ده سال نميرسد، در صورتي که ديگران بيست سال و بيست و پنج سال و سي سال معلم ديدهاند.
🔅آقاي بروجردي را اغلب ايراد ميگرفتند که کم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود که خيلي استاد نديده بود. ايشان هم کم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاي درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولي نجفيها قبولش نميکردند، ميگفتند اين استاد کم ديده، مثلًا بايد سي سال استاد ديده باشد. و به همين دليل که کمتر استاد ديده بود، ابتکارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعني فکر ميکرد. مسائلي که مطرح کرده مسائلي است که خودش فکر ميکرد، چون مجال فکر کردن داشت..
📚 شهیدمطهری، تعلیم و تربیت در اسلام ص۱۹
#اندیشه_مطهر #هدایت_تحصیلی
@almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی
📚 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا (نگاشته مقام معظم رهبری)
🎥 توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی
🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان
⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود
⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم)
⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم)
🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰
شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه)
دوجلسه در هفته
💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان
👨💻 لینک ثبت نام
🌐 http://yun.ir/g_tohid
📲 کسب اطلاعات بیشتر
🆔 @gofteman_admin
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 📚 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غ
☝️ طلاب بزرگوار! توصیه میکنم در این دوره شرکت کنید، نگاه جدیدی نسبت به اندیشه های رهبر انقلاب خواهید یافت ان شاء الله
هدایت شده از المرسلات
nezame-estenbati-emam-mostaghel-ast-v-barkhi-az-emtiazate-in-daztgah.mp3
8.46M
🌀#نگاهی_به_دریا| نظام استنباطی امام خمینی (ره)، یک نظام مستقل است + بیان برخی از امتیازات و تفاوتهای نظام اصولی ایشان از سایر نظامات
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق 00/08/08
#پای_درس_استاد #اصول #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #متن_پیاده شده و #صوت تدریس مناهج الوصول
🔰استاد علی فرحانی
📝لینک دانلود متن👇
soda96.ir/matn-manahej
✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه
👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه
✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه
👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم
✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ...
👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی
🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇
b2n.ir/manahejj
#استاد_علی_فرحانی #مناهج_الوصول
#پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💠#یادداشت| استکبار ستیزی از آدم تا قائم (عج)
🔺واژه استکبار از کلماتی است که در قرآن با مشتقات آن بیش از ۴۰ بار در مصادیق مختلف به کار رفته است. معنایی که از استعمالات مختلف این کلمه در قرآن به ذهن میرسد، معنایی نزدیک به خودخواهی و خودبرتربینی است. این معنا مصادیق مختلفی نیز دارد. همانند خود برتر بینی شیطان نسبت به حضرت آدم و یا خود برتربینی فرعون نسبت به بنی اسرائیل.
🔺استکبار را میتوان به دو قسم استکبار درونی و بیرونی تقسیم کرد. منظور از درونی آن استکبار نفسانی و خودخواهی و خودبرتربینی شخص است که یک مشکل درون نفسانی است و این استکبار درونی سبب می شود که انسان و یا هر موجود دیگری در مقابل خدای متعال و آیات الهی کرنش نکند و به مقام ذل عبودیت نرسد. لازمه و بروز این استکبار و خودخواهی درونی، این است که شخص، خود را برتر از دیگران دیده و در نتیجه برای خود حقی بیشتر از دیگران قائل است و لذا به دیگران ظلم می کند.
🔺با این توضیح میتوان گفت که استکبار بیرونی و ظلم و زور نسبت به سایر انسان ها ناشی از استکبار درونی و ظلم شخص به خویشتن خویش است. بنابراین می توان گفت که هدف اصلی انبیاء و اولیاء الهی این است که با استکبار درونی انسان ها و ظلم انسان ها به خودشان (که یکی از مصادیق ظلم به نفس، شرک است) مقابله کنند و با از بین بردن هر گونه استکبار درونی و ظلم نفسانی، انسان به مقام توحید و عبودیت خدای متعال که هدف خلقت انسان است، می رسد.
🔺یکی از اهداف میانی برای مقابله با استکبار درونی انسان ها، مقابله با استکبار بیرونی است. چرا که تا استکبار بیرونی و به تعبیر قرآن استکبار فی الارض وجود دارد، شرایط مساعدی برای رسیدن کلام وحی به انسان ها و به تبع تربیت الهی آنها وجود ندارد. این نگاه در واقع همان مسئله تفاوت بین جهاد اصغر و اکبر در کلمات حضرت امام و مسئله تقدم ثبوتی آزادی معنوی بر آزادی اجتماعی در نگاه شهید مطهری است.
🔺مبارزات نبی مکرم اسلام (ص) و سایر انبیاء که در تاریخ و قرآن مطرح شده، همه در راستای استکبار ستیزی بیرونی و نفی سلطه استکبار فرعونیان و نمرودیان است و این مبارزه تا برقراری کامل حکومت عدل مهدوی ادامه دارد کما اینکه از لحظه اول خلقت انسان میان آدم و شیطان این مبارزه شروع شد.
🔺بر اساس آنچه از آیات قرآن و کلمات امام و رهبر معظم انقلاب بدست می آید، استکبار ستیزی (که مراد همان استکبار بیرونی است) یک راهبرد است و در همه ازمنه تا قیام حضرت حجت (عج) وجود دارد. اما نکته قابل توجه این است که روش مبارزه و ستیز با استکبار، متناسب با عِدّه و عُدّه اهل حق و مستکبرین و شرایط زمانی و مکانی هر دو طرف، متفاوت می شود. راه های مختلف مبارزه، از قول لیّن بین حضرت موسی و فرعون شروع می شود و با استدلال آوردن های حضرت ابراهیم برای نمرود و نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با استکبار آمریکا ادامه می یابد و به جنگ و قتال سخت در غزوات و جنگ های نبی مکرم اسلام (ص) و هشت سال دفاع مقدس در دوران ولایت خمینی کبیر (ره) ختم می شود و دایره وسیعی از روش ها را در بر میگیرد.
🔺با توجه به این نگاه، هدف اصلی انبیاء، تعلیم انسان ها به مبارزه با استکبار درونی و پیروزی در جهاد اکبر است، اما مقدمه آن، پیروزی نهایی در جهاد اصغر با استکبار بیرونی است و مبارزه در جهاد اصغر روشهای متعددی دارد.
🔺از آنجایی که این موضوع، مورد عنایت و توجه قرآن و روایات بوده و این ادبیات، ادبیاتی قرآنی و روایی در تفسیر جامعه و تقسیم انسان ها و جوامع است که خصوصا توسط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در دوران مبارزات با نظام ستمشاهی و پس از آن در مبارزه با شیطان مستکبر بزرگ، آمریکای خونخوار، استفاده شده است، جهت تحقیق و بررسی فقهی اجتهادی ابعاد مسئله استکبار لازم است که ابتدا موضوع استکبار به خوبی بر اساس آیات و روایات منقّح شود تا بر اساس آن بتوان محدوده، ابعاد استکبار و سپس مصادیق آن را مشخص کرد و در پله بعد احکام مقابله و ستیز با استکبار در شرایط زمانی و مکانی مختلف را بدست آورد. هم در منقح کردن موضوع و هم تشخیص احکام مرتبط با استکبار (هم از جهت تصوری و هم از جهت تصدیقی، هم تعیین سوال و هم تشخیص پاسخ) علاوه بر آیات (خصوصا با نگاه تفسیری-اجتماعی علامه طباطبایی در المیزان) و روایات و استفاده از ابواب فقهی ای همچون جهاد، امر به معروف، ولایت فقیه، سیره و بیانات امامین انقلاب، هم به عنوان دو فقیه اسلام شناس اجتماعی متجدد و هم به عنوان دو فرمانده اصلی ستیز با استکبار در نیم قرن گذشته، بسیار راهگشا و راهنما هستند.
✍محسن ابراهیمی ۹۸/۱۱/۱۹
#سیزده_آبان
@almorsalaat
037. انقلاب اسلامی و استکبار.mp3
10.53M
🔰 بحثی در باب انقلاب اسلامی و مقابله با استکبار به مناسبت روز 13 آبان در جلسه درس اصول فقه
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
💢 #مجموعه_جلسات
«ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات
👇👇👇👇
🎙 جلسه اول و دوم:
- ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن
- تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته
- تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن
- مراد از علم اسلامی در این بحث
🎙جلسه سوم و چهارم:
- معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند
- فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی
🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم:
- تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن
- بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه
- معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه
- تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم
- نگاهی به ارکان حکمت متعالیه
- بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم
🎙جلسه دهم:
- بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری)
- بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه
- تبیین ضرورت نیاز به وحی
- تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن
- تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت
🎙جلسه یازدهم:
- بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام
🎙جلسه دوازدهم:
- بررسی ابعاد علم اصول فقه
🎙جلسه سیزدهم:
- تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی
- تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر
- بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🎙جلسه چهاردهم:
- بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی
- معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی
- اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن
🎙جلسه پانزدهم:
-نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی
- بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی
- جمع بندی مجموع مباحث این دوره
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
👈 تعداد جلسات: 15
📌 لینک دانلود صوت جلسات
👇👇👇👇👇
🔰https://b2n.ir/j86415
#علوم_انسانی_اسلامی
#ظرفیت_شناسی_علوم_اسلامی
@ofoqemobin
🌐#معرفی_کانال| فقه روز
▫️دروس و یادداشتهای محسن ابراهیمی
▫️مدیر کانال و مدرسه مجازی #المرسلات
⬇️لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از مکتب امام
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی
📚 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا (نگاشته مقام معظم رهبری)
🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان
⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود
⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم)
⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا ( امکان مجازی هم فراهم است)
🗓 شروع کلاس ها ۲۳ آبان/ یکشنبه ها و چهارشنبه ها ساعت ۱۶ الی ۱۷.۱۵/ (۲۵ جلسه)
💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان
👨💻 لینک ثبت نام
🌐 http://yun.ir/g_tohid
✅ برای آشنایی با اهمیت اندیشه توحیدی اینجا کلیک کنید
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 #مناسبت | وجود حضرت معصومه(س) قم را به پایگاه معارف اهلبیت(ع) تبدیل کرد
▪️رهبر انقلاب: بدون تردید نقش حضرت معصومه در قم شدن قم و عظمت یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است... ۱۳۸۹/۷/۲۹
▪️دهم ربیع الثانی، سالگرد رحلت حضرت معصومه تسلیت باد
📜 نسخه کامل خط را در khl.ink/khat مطالعه کنید
چشم انداز طلبگی بر اساس سیره علامه طباطبایی.mp3
13.17M
🔺 نگاهی به چشم انداز طلبگی بر اساس سیره علمی علامه طباطبایی
🔰 گفتگویی در جمع طلاب به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی
1400/8/25
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
✨﷽✨
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند:
🔴 کارگاه ادبیات کاربردی (مهارت های متن خوانی و ترجمه)
#ادبیات_کاربردی
هدایت شده از المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند:
🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی (مهارت های متن خوانی و ترجمه)
🔰استاد محمدمهدی مقدسی
🔵 مرحله اول (دوره عمومی): مباحث مقدماتی و آموزش تطبیقی روش ملکه سازی و کابرد عملی قواعد ادبی
♦️در این دوره:
✅ مباحث مقدماتی دربارۀ مراحل یادگیری ادبیات و اهداف هر مرحله
✅ شیوۀ صحیح تجزیه و ترکیب جهت ملکه سازی قواعد
✅ آموزش کاربردی مهارت های متن خوانی و ترجمه
در چهار جلسه تبیین می گردد.
🔵 مرحله دوم (دوره تخصصی): اگرچه تسلط بر قواعد و برخورداری از مهارت های عمومیِ متن خوانی در متون تخصصی ضروری است؛ اما هر متن تخصصی دارای ویژگی ها و خصوصیات اختصاصی است که جهت استفاده بهتر از آن متن تسلط بر این قواعد لازم و ضروری است؛ لذا کارگاه های متن خوانی با محوریت عناوین تخصصی برگزار می گردد.
⚠️ توجه: جهت شرکت در این کارگاه ها گذراندن دورۀ عمومی ضروری است.
🔹کسانی که در این مرحله شرکت می کنند در گروه های ۵ نفره گروه بندی می شوند و کارگاه ها به محوریت یکی از عناوین ذیل برگزار می شود:
✅ کارگاه صرف
✅ کارگاه نحو
✅ جمع بندی و متن خوانی کتاب سیوطی
✅ بایدها و نبایدهای کتاب مغنی و شیوۀ تحصیل آن
✅ آموزش متن خوانی و ترجمه کتب تخصصی شامل:
🔹 منطق
🔹 لمعه
🔹 اصول فقه مظفر
🔹 رسائل
🔹 مکاسب
🔹 کفایه
✅ آموزش متن خوانی و حل تمرین کتب حوزه خواهران
✅ جمع بندی و حل تمرین عربی معاصر
┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄
🔴 لینک ثبت نام مرحله اول
┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄
#ادبیات_کاربردی #کارگاه_ادبیات
#دوره_های_کوتاه_مدت #مدرسه_مجازی_المرسلات
جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 این بیان زیبای مرحوم آیت الله #بهجت نه صرفا خطابه ای در دفاع از دین بلکه حقیقتی عمیق است که بر زبان این حکیم الهی جاری میشود. جالب آنکه مرحوم علامه #طباطبایی در ذیل آیه 200 سوره آل عمران در تفسیر شریف #المیزان دقیقا چنین نقشی برای دین و توحید قائلند و دین را نه فقط برای آخرت بلکه حتی برای استقرار مدنی در همین دنیا ضروری میدانند.
رحمه الله علیهما
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
#یادداشت| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ
حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را بر اساس گزاره ای فطری، بر اثبات خداوند متعال، اقامه میکنند. تقریبا بهترین جایی که این برهان را تقریر میفرمایند و آن را منتسب به استاد خود، مرحوم شاه آبادی میکنند، در کتاب شریف چهل حدیث است.
برهان ایشان، از جمله براهین تنبیهی است. چون این برهان متخذ از احکام بدیهی فطرت است.
این برهان دارای دو مقدمه است:
صغری: هر انسانی عاشق کمال مطلق است (این گزاره فطری و در واقع اساس فطریات است)
کبری: هر عشقی، نیازمند به معشوق است.
نتیجه اینکه معشوق (کمال مطلق) موجود است.
این برهان از آیه "قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه" نیز بدست می آید.
این برهان، معمولا از حیث نتیجه آن و یا از حیث بدیهی بودن اثبات خداوند متعال و یا از جهات معرفت شناسی مورد توجه قرار میگیرد.
به نظر بنده، آنچه اهمیت بیشتری دارد، صغرای این برهان است.
حضرت امام در تبیین صغری با مثالهای مختلفی، اثبات می کنند که ما در تمام افعال خود فقط و فقط به دنبال خداوند متعال هستیم.
هر حرکتی میکنیم، هر کاری که انجام میدهیم، هر کتابی که میخوانیم، هر حرفی که میزنیم، ازدواج که میکنیم، هر پیامی که میخوانیم و وقتی که میخوابیم و.... در همه اینها به دنبال خدای متعال میگردیم.
بالجمله ما تکوینا یک معشوقی داریم که در همه حال به دنبال او میگردیم. هر چند که گاهی غفلت میکنیم و گمان میکنیم که به دنبال چیز دیگری هستیم.
گمان میکنم که توجه به این مطلب که تمام افعالمان برای رسیدن به یک معشوق (خداوند متعال) است، اهمیت بالا و تاثیرات زیادی میتواند داشته باشد.
انشالله که روزی مصداق حقیقی معشوق را بپرستیم.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۹/۵
@almorsalaat