eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
570 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
إذا علم المقصود و كان مجدّا في تحصيله قد ينفتح له من وجوه حيل الوصول إليه مطالب لم يلتفت إليه غيره كما هو الشأن في امور الدّنيا فإنّ النّفس لا تحتاج في تحصيل وجوه الحيل للوصول إليه من معلّم و إنّما هو المعلّم الخبير. ▫️میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاء الله @almorsalaat
🌐مظلومیت علمی امام خمینی (ره) 🔹شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبۀ علمی ایشان مشخص نشده است. 🔹به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و زکاوت، فرد ممتاز و بی نظیری بود، نمی خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده ایم. 🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 🔹یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری های امام نبود و فقط در جنبۀ علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفادۀ زیادی می توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. 🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود. 📚 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9. @almorsalaat
⭕️| حلقه ثانیه شهید صدر (ره) ✅از ابتدا تا ابتدای دلیل عقلی 🎙استاد محمد مهدی ستوده ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mmsotude/Halghe.Saniye(1) @almorsalaat
فقه جواهری و عنصر زمان و مکان.mp3
4.93M
📝| معنای فقه جواهری با عنصر زمان و مکان! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت با توضیح چیستی فقه جواهری و معنای عنصر زمان و مکان، نشان میدهند که فقه جواهری هیچ تنافی با پویا بودن فقه و پاسخگویی آن به جمیع سوالات بشر ندارد. حتما . 📚گزیده تدریس رسائل. حجیت خبر واحد. @almorsalaat
🌀| : نباید مستلزم شود. 🔰یکی از نکاتی که در استنباطات فقها به چشم می خورد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاذ می شود نباید مستلزم شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می گردد. 🔰در عبارات زیر برخی از تصریحات فقها به این مسئله ذکر شده است 📝أمّا في الطائفة الدالّة على وجوبهما للشكّ‌ في الزيادة و النقيصة فلإجمال أخبارها، و إعراض الأصحاب عنها، مع أنّ‌ العمل بها بما هو أظهر معانيها يوجب . (محقق نائینی، کتاب الصلاه ج2 ص329) 📝و أنت خبير بأنّه مستلزم و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن ، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو في فساد هذا التوهّم‏. (امام خمینی المکاسب المحرمه ج1ص331) 📝و هناك حقيقة مرّة، و هي انّ‌ التأكيد على حجية قول الصحابي لأجل انّ‌ حذفه من الفقه السنّي يوجب انهيار صرح البناء الفقهي الذي أشادوه، و تغيّر القسم الأعظم من فتاواهم، و حلول فتاوى أُخر محلّها ربما استتبع لا أُنس لهم به (آیت الله سبحانی، الانصاف ج2 ص550) 📝...في غاية الإشكال، لعدم استلزام القول بالضمان ، فإنّ‌ التفويت من موجبات الضمان. و معدومية عمل الحر لا تقتضي سقوطها عن المالية كما مرّ مفصّلا (آیت الله مروج، هدی الطالب ج1 ص85) 📝بل مقتضى ذلك حتى مع الاستقلال المجمع على خلافه، و على تقديره فلا ينبغي حصرها في الأمور المذكورة، بل هي إلى عدم الحصر أقرب منه. بل فتح هذا الباب يقتضي لا ينطبق على أصول الإمامية (جواهر الکلام ج38 ص210) 📝مع أنّ‌ التمسّك بعموم «نفي الضرر» في موارد الفقه من دون انجباره بعمل بعض الأصحاب يؤسّس (مکاسب شیخ، ج3 ص220) 📝أمّا أدلّة حمل فعل المسلم و قوله على الصّحة فيشكل التّعويل عليها و إثبات الآثار الواقعيّة لاستلزامه كما لا يخفى فلا بدّ من أن تحمل على مجرد عدم التفسيق (سید یزدی، حاشیه المکاسب ج1 ص36) 📝و ما هو شأن اللزوم استقرار الضرر و عدم التمكن من رفعه، و هنا عدم التمكن من رفعه، إلاّ أنّ‌ اعمال قاعدة الضرر في الفقه بهذا الترتيب يؤسس كما عن غير واحد من الاعلام. ( محقق اصفهانی، حاشیه المکاسب ج4 ص389 📝و لكن لا يخفى أنّ‌ مثل هذا المشي في الفقه يورث ، يعرض عنه المخالف و المؤالف، فتمام النظر في زماننا هذا إلى كيفية مشيهم، في الأخذ بما عملوا به و طرح ما طرحوا (محقق عراقی، شرح تبصره ج2 ص141) و لكن العمل بحديث الرّفع في كثير من أمثال المقام غير معهود بل لعلّ‌ العمل بها يستلزم (سید احمد خوانساری، جامع المدارک ج2 ص164) 📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى‏ ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس (امام خمینی، کتاب الطهاره ج1 ص459) 📝بل لو بني على العمل بما أعرض عنه الأصحاب لحصل لنا ، فالمتعين تأويله أو طرحه (سیدمحسن حکیم، مستمسک عروه ج5 ص 91) ⁉️اینکه مایز از و تمایز آن با و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که حدود و ثغور آن باید تبیین شود. ✍️محسن ابراهیمی 1400/7/20 @almorsalaat
aaliate-elme-osul-v-natayeje-an.mp3
10.04M
🔵| آلیت علم اصول و نتایج آن: 1- جمع بین نظام مند بودن و تابع فقه بودن علم اصول 2- ضابط تشخیص زوائد علم اصول 🎙استاد علی فرحانی ▫️در این صوت نکات مهمی پیرامون: وظیفه و چیستی علم اصول، زوائد علم اصول، تفاوت قاعده فقهیه و مسئله اصولی، تفاوت علم آلی و اصالی بیان شده است 📌گزیده تدریس ، جلسه اول 1400/07/19 @almorsalaat
📚| شیخ مناجاتیان/ در شرح حالات، کرامات و زندگی عارف کامل آیت الله حاج میرزا جوادآقا ملکی تبریزی ✍️محمدجواد نورمحمدی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/128 📌این کتاب تقریبا کاملترین کتاب در احوالات مرحوم ملکی تبریزی است. @almorsalaat
✴️| ماجرای نوشتن اصول فلسفه و تاثیرات آن در حوزه علمیه 🔸مؤلف کتاب حاضر حضرت استاد علّامه دام بقائه- که سالها از عمر خويش را صرف تحصيل و مطالعه و تدريس فلسفه کرده‌‌‌‌‌اند و از روي بصيرت، به آراء و نظريات فلاسفه بزرگ اسلامي از قبيل فارابي و بو علي و شيخ اشراق و صدر المتألّهين و غيرهم احاطه دارند و بعلاوه روي عشق فطري و ذوق طبيعي، افکار محققين فلاسفه اروپا را نيز به خوبي از نظر گذرانيده‌‌‌‌‌اند و در سنوات اخير علاوه بر تدريسات فقهي و اصولي و تفسيري يگانه مدرّس حکمت الهي در حوزه علميه قم مي‌‌‌‌‌باشند و خود اينجانب قسمتي از تحصيلات فلسفي خود (الهيات شفاي بو علي) را از محضر ايشان استفاده کرده است- سالهاست در اين فکر هستند که به تأليف يک دوره فلسفه بپردازند که هم مشتمل بر تحقيقات گرانمايه هزار ساله فلسفه اسلامي باشد و هم آراء و نظريات فلسفي جديد مورد توجه قرار گيرد و اين فاصله زياد که بين نظريات فلسفي قديم و جديد ابتدائاً به نظر مي‌‌‌‌‌رسد و ايندو را به صورت دو فنّ مختلف و غير مرتبط به هم جلوه‌‌‌‌‌گر مي‌‌‌‌‌سازد مرتفع شود و بالاخره به صورتي در آيد که با احتياجات فکري عصري بهتر تطبيق شود و مخصوصاً ارزش فلسفه الهي که جلودار آن دانشمندان اسلامي هستند و فلسفه مادي در تبليغات خود دوره آن را خاتمه يافته معرفي مي‌‌‌‌‌کند به خوبي روشن شود. 🔸نشريات روز افزون فلسفي اخير و توجه جوانان روشنفکر ما به آثار فلسفي دانشمندان اروپا که هر روز به صورت ترجمه يا مقاله و رساله در عالم مطبوعات ظاهر مي‌‌‌‌‌شود و اين خود نماينده روح کنجکاو و حقيقت جوي اين مردم است که از هزارها سال پيش سابقه دارد و از طرف ديگر انتشارات مجهز به تبليغات سياسي و حزبي فلسفه مادي جديد (ماترياليسم ديالکتيک) بيش از پيش حضرت معظم له را مصمم نمود که در راه مقصود خود گام بردارند، لهذا از چند سال پيش ابتدا به تشکيل يک انجمن بحث و انتقاد فلسفي مرکب از عده‌‌‌‌‌اي از فضلا مبادرت کردند و از دو سال و نيم پيش در آن انجمن بنابراين بود که حضرت معظم له در خلال هفته قسمتهايي تهيه مي‌‌‌‌‌کردند و در جلسات انجمن که در هفته، دو شب به آن اختصاص داده شده بود قرائت مي‌‌‌‌‌شد و هر کسي هر نظري داشت اظهار مي‌‌‌‌‌کرد؛ و اينجانب نيز تا يک سال و نيم پيش که در قم بود افتخار شرکت در آن انجمن را داشت و هنوز هم آن انجمن ادامه دارد و تا کنون چهارده مقاله فلسفي که چهار تاي آنها از نظر خوانندگان محترم مي‌‌‌‌‌گذرد نگارش يافته. اين روشي که حضرت معظم له آغاز کرده‌‌‌‌‌اند يک اقدام اساسي است و فلسفه را در ايران وارد مرحله جديدي مي‌‌‌‌‌کند. محصلين فلسفه سابقاً اطلاعاتشان منحصر بود به آنچه در کتابهاي معمولي تدريسي خوانده بودند، ولي با آنکه چند سالي بيش از اقدامات حضرت معظم له نمي‌‌‌‌‌گذرد بسياري از محصلين حوزه علميه قم هستند که اطلاعات فلسفي نسبتاً جامعي دارند و مخصوصاً به مطالب و تئوريهاي فلسفه مادي زياد آشنا هستند و راههاي مغلطه آن را به خوبي دريافته‌‌‌‌‌اند. 📚شهید مطهری اصول فلسفه، ج۱، مقدمه @almorsalaat
💢 | صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب 🎙استاد علی فرحانی 💠محدوده: جلد اول از اجماع منقول تا پایان خبر واحد 🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-rasael-part2/ 🔈لینک دانلود 👇 b2n.ir/rasael2 @soda96 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tafavote-osul-ghabl-az-akhond-v-baad-az-aan-1-tavajoh-be-badihi-fiq-2-osul-fegh-mehvar.mp3
27.71M
♨️| تفاوت های علم اصول قبل از آخوند خراسانی (ره) و بعد از ایشان: 1- توجه به بدیهیات فقه 2- بودن 🎙استاد علی فرحانی ♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که علم اصول از زمان مرحوم آخوند دچار تغییرات اساسی ای شد. دو ویژگی عمده اصول در قبل از زمان آخوند (ره) این است که اولا: به بدیهیات فقه توجه زیادی داشتند 2- اصول آنها فقه محور بود و از زمان آخوند به بعد شد. ♦️علاوه بر بیان این تفاوت ها، تاثیرات این تغییر نگاه را در محدوده منابع و همچنین نظام استنباطی بیان داشتند. 📌گزیده تدریس از جلسه اول و دوم 19 و 20 مهر 1400 @almorsalaat
💢|سلسله شاگردان آخوند ملاحسینقلی، قله های تهذیب هستند. 🔹ما داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی، مرحوم علامه‌ طباطبائی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی (رضوان اللَّه تعالی علیهم) قله‌های تهذیب در حوزه بودند. اینها، اینها، اینها، خودش یکی از شفابخش‌ترین چیزهائی است که میتواند انسان را آرام کند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائی بدهد، دلها را نورانی کند. 🔹در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله‌ شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند. 🔹به نحله‌های فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئله‌ی نظری نیست. بعضیها نحله‌های مختلفی هم داشتند. مرحوم سید مرتضی کشمیری (رضوان اللَّه تعالی علیه) یکی از اساتید مرحوم حاج میرزا علی آقای است؛ اما نحله‌ فکری اینها بکلی از هم متفاوت است. ایشان از داشتن یک کتابی بشدت منع میکند، ایشان به آن کتاب عشق میورزد؛ منافاتی ندارد. 🔹همین بزرگانی که در مشهد بودند، مردمانی بودند که ما اینها را به تقوا و طهارت و پاکیزگی شناختیم؛ مرحوم حاج میرزا جواد آقای تهرانی، مرحوم حاج شیخ مجتبی و امثال ایشان؛ اینها هم همین جورند. عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته‌ از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. 📚 رهبر معظم انقلاب، 89.07.29 @almorsalaat
015- تکریم قران- داستانی از شیخ محمد تقی آملی و سیدعلی قاضی@almorsalat.mp3
1M
🔰| داستانی از شیخ محمد تقی آملی (ره) و سیدعلی (ره) درباره تکریم قرآن 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat