📚#معرفی_کتاب| شیخ مناجاتیان/ در شرح حالات، کرامات و زندگی عارف کامل آیت الله حاج میرزا جوادآقا ملکی تبریزی
✍️محمدجواد نورمحمدی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/128
📌این کتاب تقریبا کاملترین کتاب در احوالات مرحوم ملکی تبریزی است.
#عرفان #اخلاق_و_عرفان
#کتابخانه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
✴️#فلسفه| ماجرای نوشتن اصول فلسفه و تاثیرات آن در حوزه علمیه
🔸مؤلف کتاب حاضر حضرت استاد علّامه دام بقائه- که سالها از عمر خويش را صرف تحصيل و مطالعه و تدريس فلسفه کردهاند و از روي بصيرت، به آراء و نظريات فلاسفه بزرگ اسلامي از قبيل فارابي و بو علي و شيخ اشراق و صدر المتألّهين و غيرهم احاطه دارند و بعلاوه روي عشق فطري و ذوق طبيعي، افکار محققين فلاسفه اروپا را نيز به خوبي از نظر گذرانيدهاند و در سنوات اخير علاوه بر تدريسات فقهي و اصولي و تفسيري يگانه مدرّس حکمت الهي در حوزه علميه قم ميباشند و خود اينجانب قسمتي از تحصيلات فلسفي خود (الهيات شفاي بو علي) را از محضر ايشان استفاده کرده است- سالهاست در اين فکر هستند که به تأليف يک دوره فلسفه بپردازند که هم مشتمل بر تحقيقات گرانمايه هزار ساله فلسفه اسلامي باشد و هم آراء و نظريات فلسفي جديد مورد توجه قرار گيرد و اين فاصله زياد که بين نظريات فلسفي قديم و جديد ابتدائاً به نظر ميرسد و ايندو را به صورت دو فنّ مختلف و غير مرتبط به هم جلوهگر ميسازد مرتفع شود و بالاخره به صورتي در آيد که با احتياجات فکري عصري بهتر تطبيق شود و مخصوصاً ارزش فلسفه الهي که جلودار آن دانشمندان اسلامي هستند و فلسفه مادي در تبليغات خود دوره آن را خاتمه يافته معرفي ميکند به خوبي روشن شود.
🔸نشريات روز افزون فلسفي اخير و توجه جوانان روشنفکر ما به آثار فلسفي دانشمندان اروپا که هر روز به صورت ترجمه يا مقاله و رساله در عالم مطبوعات ظاهر ميشود و اين خود نماينده روح کنجکاو و حقيقت جوي اين مردم است که از هزارها سال پيش سابقه دارد و از طرف ديگر انتشارات مجهز به تبليغات سياسي و حزبي فلسفه مادي جديد (ماترياليسم ديالکتيک) بيش از پيش حضرت معظم له را مصمم نمود که در راه مقصود خود گام بردارند، لهذا از چند سال پيش ابتدا به تشکيل يک انجمن بحث و انتقاد فلسفي مرکب از عدهاي از فضلا مبادرت کردند و از دو سال و نيم پيش در آن انجمن بنابراين بود که حضرت معظم له در خلال هفته قسمتهايي تهيه ميکردند و در جلسات انجمن که در هفته، دو شب به آن اختصاص داده شده بود قرائت ميشد و هر کسي هر نظري داشت اظهار ميکرد؛ و اينجانب نيز تا يک سال و نيم پيش که در قم بود افتخار شرکت در آن انجمن را داشت و هنوز هم آن انجمن ادامه دارد و تا کنون چهارده مقاله فلسفي که چهار تاي آنها از نظر خوانندگان محترم ميگذرد نگارش يافته.
اين روشي که حضرت معظم له آغاز کردهاند يک اقدام اساسي است و فلسفه را در ايران وارد مرحله جديدي ميکند. محصلين فلسفه سابقاً اطلاعاتشان منحصر بود به آنچه در کتابهاي معمولي تدريسي خوانده بودند، ولي با آنکه چند سالي بيش از اقدامات حضرت معظم له نميگذرد بسياري از محصلين حوزه علميه قم هستند که اطلاعات فلسفي نسبتاً جامعي دارند و مخصوصاً به مطالب و تئوريهاي فلسفه مادي زياد آشنا هستند و راههاي مغلطه آن را به خوبي دريافتهاند.
📚شهید مطهری اصول فلسفه، ج۱، مقدمه
#ارجاعات #در_محضر_علامه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
💢 #تدریس| صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب #رسائل
🎙استاد علی فرحانی
💠محدوده: جلد اول از اجماع منقول تا پایان خبر واحد
🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی
📝لینک دانلود #متن 👇
soda96.ir/matn-rasael-part2/
🔈لینک دانلود #صوت 👇
b2n.ir/rasael2
#پای_درس_استاد #اصول
@soda96
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tafavote-osul-ghabl-az-akhond-v-baad-az-aan-1-tavajoh-be-badihi-fiq-2-osul-fegh-mehvar.mp3
27.71M
♨️#اصول_فقه| تفاوت های علم اصول قبل از آخوند خراسانی (ره) و بعد از ایشان: 1- توجه به بدیهیات فقه 2- #فقه_محور بودن
🎙استاد علی فرحانی
♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که علم اصول از زمان مرحوم آخوند دچار تغییرات اساسی ای شد. دو ویژگی عمده اصول در قبل از زمان آخوند (ره) این است که اولا: به بدیهیات فقه توجه زیادی داشتند 2- اصول آنها فقه محور بود و از زمان آخوند به بعد #کلام_محور شد.
♦️علاوه بر بیان این تفاوت ها، تاثیرات این تغییر نگاه را در محدوده منابع و همچنین نظام استنباطی بیان داشتند.
📌گزیده تدریس #الفائق از جلسه اول و دوم 19 و 20 مهر 1400
#پای_درس_استاد #روش_شناسی_اجتهاد #فقه
@almorsalaat
💢#اخلاق_و_عرفان|سلسله شاگردان آخوند ملاحسینقلی، قله های تهذیب هستند.
🔹ما #قلههای_تهذیب داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی، مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی (رضوان اللَّه تعالی علیهم) قلههای تهذیب در حوزه بودند. #رفتار اینها، #شناخت_زندگی اینها، #حرفهای اینها، خودش یکی از شفابخشترین چیزهائی است که میتواند انسان را آرام کند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائی بدهد، دلها را نورانی کند.
🔹در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای #قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند.
🔹به نحلههای فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئلهی نظری نیست. بعضیها نحلههای مختلفی هم داشتند. مرحوم سید مرتضی کشمیری (رضوان اللَّه تعالی علیه) یکی از اساتید مرحوم حاج میرزا علی آقای #قاضی است؛ اما نحله فکری اینها بکلی از هم متفاوت است. ایشان از داشتن یک کتابی بشدت منع میکند، ایشان به آن کتاب عشق میورزد؛ منافاتی ندارد.
🔹همین بزرگانی که در مشهد بودند، مردمانی بودند که ما اینها را به تقوا و طهارت و پاکیزگی شناختیم؛ مرحوم حاج میرزا جواد آقای تهرانی، مرحوم حاج شیخ مجتبی و امثال ایشان؛ اینها هم همین جورند. عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند.
📚 رهبر معظم انقلاب، 89.07.29
#کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان #قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
015- تکریم قران- داستانی از شیخ محمد تقی آملی و سیدعلی قاضی@almorsalat.mp3
1M
🔰#اخلاق_و_عرفان| داستانی از شیخ محمد تقی آملی (ره) و سیدعلی #قاضی (ره) درباره تکریم قرآن
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#عبارت
🔹اما صلوة الليل فلا محيص عنها عندالمؤمنين و العجب ممن يروم مرتبة من الكمال و هو لايقوم الليال و ماسمعنا أحداً نال مرتبة منه إلا بقيامها.
▫️نامه آیت الله قاضی (ره) به شاگردان
#نمازشب
@almorsalaat
🌀خوب درس بخوانید و خودتان را به سطح تحقیق برسانید تا اینکه ...
▫️روزی که در جامعه و کشور ما صد نفر، پانصد نفر، هزار نفر شخصیت روحانی مثل #امام باشند، شما ببینید چه حرکت عظیمی در این جامعه به وجود خواهد آمد. وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبانهای مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند.
▫️همه ی اینها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، اینها واقعیتهای دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد.
✅باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید.
🎙رهبر معظم انقلاب 1383/03/22
#کلام_ولی #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
ahmiat-salavat-v-hadise-kesa-az-nazare-aghaye-bahjat.mp3
167.4K
🌀#اخلاق_و_عرفان| مرحوم آیت الله بهجت برای حل بسیاری از مشکلات دستور به صلوات و حدیث کساء می دانند
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده درس #الفائق جلسه دوم 1400/07/20
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات
♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید.
⬇️لینک عضویت گروه
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عظمت و شدت مصیبت امام حسن عسکری(ع)
🎙حضرت آیتالله بهجت (ره)
🔹مصیبت امام حسن عسکری سلاماللهعلیه، خیال میکنم که خیلیخیلی شدیدتر بود از مصائب آباء مطهّرینش ع بهجهت اینکه دید و رسید به آنچه که حضرت رسول ص فرموده بود که «غیبت میکند، تا پر بشود زمین از ظلم و جور، بعد ظهور میکند»؛ دید که وقتش شده است. چقدر بر او این مطلب سخت بود. [امام حسن عسکری ع به امام عصر ع فرمود:] یا سیّد اهلبیته، در بلاد و... نمان، برو در بیابانها؛ جایی نمان که تو را ببینند و بشناسند و بکشند!
@bahjat_ir
@almorsalaat
📝#یادداشت| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند.
1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه علمیه به عنوان اصلی ترین و شاید تنها نهادی که اسلام عزیز را در تمام ابعاد مورد شناخت و کاوش قرار می دهد، بتواند متناسب با هر مقطعی از تاریخ پاسخ مناسب دین به سوالات اساسی بشر را از منابع استخراج و به نحو کارآمد و نظاممندی در اختیار جوامع اسلامی و تمام بشریت قرار دهد. بتواند اندیشه ها و دانش اسلامی را برای فرد سازی، خانواده سازی، جامعه سازی با ملاحظه عنصر زمان و مکان در اختیار قرار دهد. و در بعد انسانی مصلحان و راهبران پخته و پیشرو را برای اقامه دین و عملیاتی کردن آن نظاماتِ مستنبط، تربیت کند.
2️⃣ ساختار هویتی حوزه علمیه با تمام مراکز علمی جهان متفاوت است. در مکاتب غربی و شرقی، متفکرین بر اساس نوع نگاه خود به عالم هستی و بر اساس یک ضوابط تجربی و تاریخی هر حرفی را بخواهند بدون هیچ محدودیتی بر زبان و قلم جاری می کنند. مدتی بر اساس آن نظریه رفتارهای فردی و اجتماعی مدیریت می شود. اندیشمند بعدی می آید حرف دیگری را به کرسی می نشاند و ما شاهد ظهور «ایسم های» بسیار زیادی هستیم که می آیند و بعد جبر میدان، ناکارآمدی آنها را نشان می دهد، کنار می روند و ایسم بعدی ...
▫️اما در فضای فکر اسلامی به جهت عالم الغیب و الشهاده دانستنِ خداوند و محدود دانستن فهم بشری، لااقل در حوزه علوم انسانی و اندیشه هایی که به سعادت و شقاوت انسان مرتبط است باید به نحو اجتهادی از متن بیانات خداوند متعال و معصومین (ع) استنباط شود. لذا با این نگاه حجت محور متفکر، اسلامی نمی تواند با شناخت محدود خود با نظریات -من درآوردی- برای بشریت نسخه بپیچد.
▫️لذا در نهاد علمی حوزه کسی می تواند تولید نهایی علم کند و نسخه بپیچد که مقدمات لازم را طی کرده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد تا بتواند با کار علمی با ضابطه به تولید نظامات علم اسلامی بپردازد. و یکی از معانی بیان رهبری معظم انقلاب که فرمودند < تحول در حوزه از بالا باید اتفاق بیفتد> بخاطر همین بافت هویتی حوزه است.
3️⃣ در طول تاریخ و در همه جای دنیا اگر علم و دانش رشد کرده است - فارغ از ارزش گذاری- همه و همه نتیجه تضارب آرا، برخورد نگاه های متفاوت علمی، مباحثات و جنگ قلم ها بوده است. در دنیای غرب آنقدر کتاب روی کتاب نگاشته شد،آنقدر کرسی ها و تریبون های علمی فعال شد و آنقدر مقاله روی هم تلنبار شد که در نهایت یک رژیم علمی-فکری (فارغ از درست و غلط بودن آن) تولید شد و نمود تمدنی هم پیدا کرد.
✅ آیت الله اعرافی با فهم درست از مقدمات مذکور و با درک عمیق از فضای مدیریتِ دانش، آن هم دانش حوزوی با آن ملاحظات هویتی دست به اقدامی زدند که دقیقا سبب فعال شدن قلب تحول در حوزه علمیه شده است و آن راه اندازی دروس خارج فقه معاصر در مسائل مختلف فردی، حکومتی و اجتماعی ... است. و ایشان با تسلط کامل بر مولفه های میدان، در تنگه احد تولید علم ایستادند.
▫️اگر این کار که به سطح اجرا هم رسیده است، بیش از پیش تقویت شود و همه نخبگان حوزوی و اساتید دغدغه مند به کمک این کار بشتابند، زمینه ای فراهم شده و خواهد شد که چشمه های جوشان تولید علم و اندیشه و حل مسائل اسلام اجتماعی به طور سیستماتیک و گسترده از گوشه و کنار حوزه علمیه فواره بزند و در مدت نهچندان دوری شاهد حوزه علمیه غنی، پاسخگو، مولد و تحولی خواهیم بود.
✍️حجت الاسلام علی امیری ۰۰/۷/۲۲
#تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b