eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
505 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه از زبان آیت الله مصباح (ره) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) @almorsalaat
🌀جهت ارتباط با اساتید و دریافت علمی و تحصیلی از ایشان می توانید به آیدی اساتید محترم در ایتا پیام دهید. 🔰استاد سید محمد هاشمی 👉eitaa.com/smhashemi128 🔰استاد محمد مهدی ستوده 👉eitaa.com/m_m_sotude 🔰استاد محمد مهدی مقدسی 👉eitaa.com/m_mahdi1384 🔰استاد محسن ابراهیمی 👉eitaa.com/ebrahimi845 🔰استاد سید مجتبی امین جواهری 👉eitaa.com/smojtabaamin 🔰استاد سید محمد فاطمی 👉eitaa.com/fatemi1295 🔰استاد حامد سامی 👉eitaa.com/h_sami84 🔰استاد احمد هروی 👉eitaa.com/chashmberah255 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
هدایت شده از گفتمان توحید
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 📚 با محوریت کتاب (نگاشته مقام معظم رهبری) 🎥 توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان ⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود ⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم) ⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم) 🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه) دوجلسه در هفته 💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان 👨‍💻 لینک ثبت نام 🌐 http://yun.ir/g_tohid 📲 کسب اطلاعات بیشتر 🆔 @gofteman_admin --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🌀| فتوای دهاتی بوی دهاتی می دهد و فتوای شهری بوی شهری ▫️فقيه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به و به اصطلاح طرز اش در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه کامل به موضوعاتي که براي آن موضوعات فتوا صادر ميکند داشته باشد. ▫️اگر فقيهي را فرض کنيم که هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهي مقايسه کنيم که وارد جريانات زندگي است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارک احکام مراجعه ميکنند، اما هرکدام يک جور و يک نحو بخصوص استنباط ميکنند. ▫️مثالي عرض ميکنم: فرض کنيد يک نفر در شهر تهران، بزرگ شده باشد و يا در شهر ديگري مثل تهران که در آنجا کر و آب جاري فراوان است، حوض ها و آب انبارها و نهرها هست، و همين شخص فقيه باشد و بخواهد در احکام طهارت و نجاست فتوا بدهد. اين شخص با سوابق زندگي شخصي خود وقتي که به اخبار و روايات طهارت و نجاست مراجعه کند يک طوري استنباط مي کند که خيلي مقرون به احتياط و لزوم اجتناب از بسياري چيزها باشد. ولي همين شخص که يک سفر به زيارت خانه خدا ميرود و وضع طهارت و نجاست و بي آبي را در آنجا ميبيند نظرش در باب طهارت و نجاست فرق ميکند، يعني بعد از اين مسافرت اگر به اخبار و روايات طهارت و نجاست مراجعه کند آن اخبار و روايات براي او يک مفهوم ديگر دارد. ▫️اگر کسي فتواهاي فقها را با يکديگر مقايسه کند و ضمناً به احوال شخصيه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگي توجه کند ميبيند که چگونه سوابق ذهني يک فقيه و اطلاعات خارجي او از دنياي خارج در فتواهايش تأثير داشته به طوري که فتواي عرب بوي عرب ميدهد و فتواي عجم بوي عجم، بوي دهاتي ميدهد و بوي شهري. ▫️اين دين، دين خاتم است، اختصاص به زمان معين و يا منطقه معين ندارد، مربوط به همه منطقه ها و همه زمان هاست، ديني است که براي نظام زندگي و پيشرفت زندگي بشر آمده، پس چگونه ممکن است فقيهي از نظامات و جريان طبيعي بيخبر باشد، به تکامل و پيشرفت زندگي ايمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهاي عالي و مترقي اين دين حنيف را که براي همين نظامات آمده و ضامن هدايت اين جريانها و تحولات و پيشرفت هاست کاملًا و بهطور صحيح استنباط کند؟! 📚شهید مطهری، ده گفتار/اصل اجتهاد در اسلام @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| نظام استنباطی امام خمینی (ره)، یک نظام مستقل است + بیان برخی از امتیازات و تفاوتهای نظام اصولی ایشان از سایر نظامات 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 00/08/08 @almorsalaat
 💢| لزوم مراجعه به فلاسفه اسلامی و عرفا در فهم فرق جهان بینی الهی و مادی و یادگیری منازل معرفت 🔅بار ديگر به دو مادي و الهي بينديشيد. ماديون معيار شناخت در جهان‌بيني خويش را «حس» دانسته و چيزي را كه ماده ندارد موجود نمي‌دانند. قهراً جهان غيب، مانند وجود خداوند تعالي و وحي و نبوت و قيامت، را يكسره افسانه مي‌دانند. در حالي كه معيار شناخت در جهان‌بيني الهي اعم از «حس و عقل» مي‌باشد، و چيزي كه معقول باشد داخل در قلمرو علم مي‌باشد گرچه محسوس نباشد. لذا هستي اعم از غيب و شهادت است، و چيزي كه ماده ندارد، مي‌تواند موجود باشد. و همان‌طور كه موجود مادي به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسي نيز به شناخت عقلي متكي است. 🔅قرآن مجيد اساس را نقد مي‌كند، و به آنان كه بر اين پندارند كه خدا نيست و گرنه ديده مي‌شد. "لن‌ نومن‌ لك حتي نري‌الله جهره" مي‌فرمايد: "لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف‌الخبير". 🔅از قرآن عزيز و كريم و استدلالات آن در موارد وحي و نبوت و قيامت بگذريم، كه از نظر شما اول بحث است، اصولاً ميل نداشتم شما را در پيچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامي، بيندازم. فقط به يكي ـ دو مثال ساده و فطري و وجداني كه سياسيون هم مي‌توانند از آن بهره‌اي ببرند بسنده مي‌كنم. 🔅اين از بديهيات است كه ماده و جسم هر چه باشد از خود بيخبر است. يك مجسمه سنگي يا مجسمه مادي انسان هر طرف آن از طرف ديگرش محجوب است. در صورتي كه به عيان مي‌بينيم كه انسان و حيوان از همه اطراف خود آگاه است. مي‌داند كجاست؛ در محيطش چه مي‌گذرد؛ در جهان چه غوغايي است. پس، در حيوان و انسان چيز ديگري است كه فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمي‌ميرد و باقي است. 🔅انسان در فطرت خود هر كمالي را به طور مطلق مي‌خواهد. و شما خوب مي‌دانيد كه انسان مي‌خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد. 🔅آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهيم، گرچه خود ندانيم. انسان مي‌خواهد به «حق مطلق» برسد تا فاني در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگي ابدي در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است. ✅اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه‌ها تحقيق كنيد، مي‌توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين‌گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به 1⃣نوشته‌هاي و ـ رحمت‌الله عليهما ـ در مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 2⃣و نيز به كتابهاي ـ رحمت‌الله عليه ـ در مراجعه نموده، و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي‌باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است. 3⃣از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به ـ رضوان‌الله تعالي عليه و حشره‌الله مع‌النبيين و‌الصالحين ـ مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده؛ و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 4⃣ديگر شما را خسته نمي‌كنم و از كتب و بخصوص نام نمي‌برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين‌گونه مسائل قوياً دست دارند، راهي گردانيد، تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد. 📚🔷 بخشی از نامه امام ره به گورباچف در سال ۶۷ @almorsalaat  
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| ریشه های نظریه فقه نظام در موجود است 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت بیان می دارند که مسئله فقه نظام برخلاف آنچه که امروزه توسط برخی از اساتید معظم حوزه مطرح می شود، کاملا مسئله ای جدید نیست بلکه فقه سنتی ما نیز نظام مند و سیستمی بوده است. همچنین شاهدی از مبحث بیع وقف از کتاب مکاسب را بر این مسئله ذکر می کنند. 📌مکاسب شروط متعاقدین 00/08/10 @almorsalaat
🌀تدریس الفائق استاد علی فرحانی ⏰زمان: ساعت 16:30 ⛪️حضوری: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس۲۲۷ 🔵 زنده از مدرسه مجازی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ شده و تدریس مناهج الوصول 🔰استاد علی فرحانی 📝لینک دانلود متن👇 soda96.ir/matn-manahej ✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه 👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه ✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه 👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم ✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ... 👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی 🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇 b2n.ir/manahejj @almorsalaat