eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
599 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تقریری ویرانگر از رابطه علم و دین 🔸 استاد شهید مطهری در کتاب «مقالات فلسفی» ضمن توضیحی از نحوه نگاه اسلام و حکمت اسلامی به حیات انسان، به نکته بسیار مهمی در الهیات یهودی اشاره می کند. 🔸 به اعتقاد ایشان یکی از اشکالات اساسی الهیات یهود رفتن به سمت آفرینش برای اثبات وجود خداوند است. در این نگاه خدا را در جایی می توان یافت که دیگر هیچ توجیه تجربی و علمی ممکن نباشد و کاری از دست علم بر نمی آید. در این نگاه خدا را باید در مجهولات یافت نه در معلومات. به نظر ایشان برخی متلکمان اسلامی نیز از این نگاه متاثر شدند. 🔸 این نکته بر مساله حیات نیز تطبیق دارد. بر اساس همین نگاه زمانی که برخی علمای علوم تجربی شواهدی از تدریجی نوع انسانی یافتند (گرچه هنوز نتوانسته اند این فرضیه را ثابت کنند) و توضیحی برای پیچیدگی های وجودی انسان بیابند، همین امر دستاویزی برای انکار وجود خدا شد. جالب این که تا امروز یکی از ادله مهم ها در انکار وجود خداوند مساله تکامل انواع است. 🔸به نظر ایشان اساسا منطق از ابتدا این نبوده است و داستان خلقت انسان در قرآن نیز به صدد اثبات وجود خداوند نیست بلکه قرآن همین اتفاقات عادی روزمره مشهود انسان را که توضیح علمی نیز دارد شاهدی بر وجود قدرت لایتناهی می گیرد. 🔸این دقت استاد شهید حقیقتا کم نظیر و بسیار راهگشاست. این می تواند به کلی نسبت میان علم (تجربی) و دین را بازتعریف کند. 🔸جالب این که همین نگاه الهیاتی که میان مسیحیان نیز پر رونق بود، بعدها بزرگترین ضعف را در برابر پیشرفت های تجربی نشان داد. 🔸برای مثال با توضیح اساسی خود از رابطه مکانیکی در عالم، و تبیین علت حرکت و رابطه جرم و شتاب و نیرو، عملا در آن زمان توانست توضیح بسیار جدی و قابل قبولی برای تمامی حوادث مشهود عالم دست و پا کند. همین نگاه نیوتونی از عوامل بسیار مهم برای بیرون راندن خداوند از عرصه تمام هویت های جدید علمی بشر شد، زیرا خدای آن الهیات باید در مجهولات جستجو می شد ولی با توضیح مکانیک نیوتونی دیگر (حداقل به زعم دانشمندان آن زمان) مجهولی در عملیات عالم وجود نداشت که توضیح آن به خدا نیاز داشته باشد. لذا باز هم خدا در نهایت، محرک و ایجاد کننده اولین ماده در عالم محسوب می شد که دیگر کاری به آن ندارد. (نظریه خدای ساعت ساز) از عوامل مهم شکل گیری ایده های پیرامون عالم همین نگاه نیوتونی بود. 🔸 این رویکرد در دوران معاصر ما نیز دو نتیجه بسیار دردناک برای دین و الهیات داشت: 1- ادعای گسترده برخی فیلسوفان مانند و مبنی بر اینکه دین اساسا محصول جهل و ترس است، و هر جا علم بتواند ورود کند و پرده از دلیل حوادث بردارد دیگر خبری از خدا و الهیات و عوالم غیر مادی نمی ماند. ادعایی که متاسفانه در بسیاری از مجامع علمی مقبول افتاد ... 2- تلاش برخی علمای علوم تجربی برای توضیح پیدایش اولیه ماده و زدن آخرین میخ بر بی رمق الهیات در غرب. در این مسیر برخی فیزیکدانان مانند تلاش کردند بر اساس فیزیک کوانتوم و نظریه کرم چاله ها تئوری و توضیح جدیدی برای پیدایش اولیه عالم ارائه کنند که بر اساس آخرین مجهول نیز برای بشر معلوم شود و دیگر جایی برای خدایی که باید آن را در مجهولات جستجو کرد باقی نماند. (گرچه این نظریه نیز فراتر از فرضیه نیست و در جای خود آن را نقد کرده ایم) 🔸 رویکردی که استاد شهید در این اثر و سایر آثار خود برگزیده است به طور کلی صورت مساله دین و علم را عوض می کند و مجالی برای این انتقادات جدید بر دین باقی نمی گذارد. به نظر ایشان راه حل درست تقریر این مساله معلوم کردن قلمرو علم در حریم اندیشه فلسفی و بازگشت به اندیشه توحیدی قرآن است ... 🔸 حقیقتا مطهری هنوز تکرار نشده است ... @ofoqemobin
☣ماه امام رضا (ع) ✅ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم. 📚 بیانات رهبری 93.06.13 @almoraghebaat
🕌 خوش به حال زوار و خادمان حقیقی حضرت علی بن موسی الرضا سلام الله علیه ⭐️ اللهم ارزقنا زیارته و شفاعته ...
🔰 به نظر می آید راه تولید گفتمان تعاملی و ایجاد مسیری برای گفتگوی جدی و غیر نمایشی بین پایگاه یعنی حوزه و پایگاه یعنی دانشگاه بعد از شهید باریک تر و حتی بسته شده است. مطهری علاوه بر علم و مطالعه، تلاش زیادی برای فهم متقابل داشت. امروز این تلاش مفقود است. برخی حتی تصور می کنند چنین گفتگویی لازم نیست، مجموعه موسسات و دانشگاه های حوزوی - دانشگاهی نیز در این امر مهم مستمرا ناکام اند، شعار وحدت حوزه و دانشگاه هم راکدترین دوران خود را می گذراند و حضور روحانیون در دانشگاه ها نیز دردی دوا نکرده است. در غیاب این گفتگوی جدی راه برای مشروعیت هر اندیشه ی غیر همسو با آنچه برایش تلاش می کرد باز می شود ... ادامه راه مطهری فقط توحید و نبوت و جهان بینی خواندن و درس دادن نیست ... باید راه گشود، این تلاش هزینه جدی دارد و با عافیت طلبی نمی سازد ... مطهری را متاسفانه روزانه به مباحثات سطح پایین و سیرهای مطالعاتی کم خاصیت و ابزاری برای رفع «شبهه»! تقلیل می دهیم ... و این جای تاسف و تامل دارد. 🖌 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 ۹ تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه هشتم: - بررسی لزوم نبوت - تفاوت ادراک وحیانی و عقلانی ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
🔰 آیا مشکل ما با غرب، پذیرش اصل وجود خداست؟ 🔺 جالب است که بسیاری از فلاسفه مهم دوران و دوران نه تنها منکر وجود خدا نبوده اند بلکه گاهی تلاش های جدی برای اثبات وجود واجب داشته اند: 🔺 دکارت که فصل تاریخی فلسفه جدید در برابر فلسفه کلاسیک است، در تاملات فلسفی خود و سیر آن برای وجود خدا نیز برهان می آورد. 🔺 کانت که هنوز حاکمیت معرفتی جدی در اندیشه مدرن دارد، با اینکه متافیزیک را فراتر از لفظ نمی داند برای اثبات وجود خدا استدلال جالبی دارد 🔺 بارکلی فیلسوف تجربه گرای انگلیسی که داستان جالبی دارد و اساسا یکی از دلایلی که او جوهر جسمانی و ماده را منکر شد لزوم پذیرش وجود خدا نزد او بود. 🔺 اسپینوزا فیلسوف راسیونالیست که حتی می گویند به نوعی وحدت وجود (که طبیعتا با آنچه عرفا می گویند یکی نیست) قائل بود. 🔺 البته در مقابل هیوم و راسل و بنتام انگلیسی و جمع زیادی از فلاسفه فرانسوی (از کُنت تا سارتر) اساسا منکر وجود خدا یا حداکثر آگنوستیک هستند و به هیچ وجه الهیات دینی را برنمی تابند. 🔺 اما مساله این است که گوهر دنیای مدرن اساسا نیازی به رد متافیزیکی وجود خدا ندارد بلکه توحیدی که این اندیشه رد می کند، و است. آنچه در ساحت جدید عالم رخ داده است پرتاب شدن اندیشه و مفهوم «خدا» به گوشه ای بیرون از عالم است حال این مفهوم در آن گوشه وجود داشته باشد یا نه اهمیتی ندارد. این باعث می شود تمام فلاسفه پیش گفته علیرغم اختلافات عمیق الهیاتی وحدت نظر بسیار گسترده ای در پذیرش مفهوم «اومانیسم» و « انسان محوری» داشته باشند و تمام ساختار علوم جدید را بر همین مفهوم بنا کنند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔰 ۱۸ تیرماه سالروز ارتحال فقیه و عارف بزرگوار مرحوم علامه سید محمد حسین است. ایشان علاوه بر تالیفات و آثار بسیار، پرده از وجوه معنوی دو شخصیت بزرگ عرفان شیعی یعنی مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم سید هاشم حداد برداشتند و بخش هایی از معارف سلوکی سلسله شریفه عرفانی نجف را مخصوصا به واسطه دو کتاب مهمشان یعنی مهر تابان و روح مجرد به همگان معرفی نمودند. 🔺 استاد بزرگوار ما همیشه می فرمودند که تلاش خستگی ناپذیر ایشان برای حرکت در مسیر معرفت، از قم تا نجف و از نجف تا تهران و مشهد که همراه با سختی ها و محرومیت ها و شماتت ها و ریاضات بوده است الگوی کسانی است که حقیقتا به دنبال راه خدا هستند. 🔺ایشان پس از انقلاب هم تلاشی جدی برای نظریه پردازی پیرامون ماهیت حکومت اسلامی داشتند که آن تلاش ها به صورت کتاب نیز منتشر شده است. پیام رهبر انقلاب در ارتحال ایشان: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 حمد و توحیدی نثار این وجود نورانی ... @ofoqemobin
مجموعه 4 جلدی «ولایت فقیه در حکومت اسلام» که از مباحث آیت الله طهرانی به دست آمده است. مطلبی در Khamenei.ir پیرامون نگاه ایشان به مساله حاکمیت اسلامی و ولایت فقیه: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931 @ofoqemobin
🔰 ادامه ماجرای تناقضات ما در ایام کرونا ... 🔺 وقتی حتی برای استفاده از این وسیله هم منتظر نظر آقا بودیم باید بدانیم که با دست خود خاک بر صورت دین می پاشیم ... ⭕️ یادداشت هایی به همین مناسبت: https://eitaa.com/Ofoqemobin/281 @ofoqemobin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 11 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه نهم: - مساله حفاظت از هدایت الهی و عصمت انبیاء - بررسی معقولیت عصمت انسان از خطا و اشتباه ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💠اگر کسی بخواهد وارد در بحث پیرامون اندیشه های امام و علامه بشود، لازم است که بر اندیشه و آثار ایشان مسلط باشد. 🔰استاد علی فرحانی @fater290
🔰 روایتی زیبا از نوه ابو حمزه ثمالی پیرامون زیارت موسی بن عمران (ع) مزار سید الشهداء (ع) را 🔸 نکته جالب این است که این روایت به کلی مشاهدات خود این فرد - و نه نقل قول از معصوم -و مشتمل بر معاینه ملکی از ملائک است مرحوم ابن قولویه هم آن را در کامل الزیارات نقل کرده است که نشانه عظمت راوی هست: 🔺 و عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بِنْتِ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ فِي آخِرِ زَمَانِ بَنِي مَرْوَانَ إِلَى زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع مُسْتَخْفِياً مِنْ أَهْلِ الشَّامِ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى كَرْبَلَاءَ فاخْتَفَيْتُ فِي نَاحِيَةِ الْقَرْيَةِ حَتَّى إِذَا ذَهَبَ مِنَ اللَّيْلِ نِصْفُهُ أَقْبَلْتُ نَحْوَ الْقَبْرِ فَلَمَّا دَنَوْتُ مِنْهُ أَقْبَلَ نَحْوِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي انْصَرِفْ مَأْجُوراً فَإِنَّكَ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ فَرَجَعْتُ فَزِعاً حَتَّى إِذَا كَادَ يَطْلُعُ الْفَجْرُ أَقْبَلْتُ نَحْوَهُ حَتَّى إِذَا دَنَوْتُ مِنْهُ خَرَجَ إِلَيَّ الرَّجُلُ فَقَالَ لِي يَا هَذَا إِنَّكَ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ عَافَاكَ اللَّهُ وَ لِمَ لَا أَصِلُ إِلَيْهِ وَ قَدْ أَقْبَلْتُ مِنَ الْكُوفَةِ أُرِيدُ زِيَارَتَهُ فَلَا تَحُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ عَافَاكَ اللَّهُ وَ أَنَا أَخَافُ إِنْ أَصْبَحَ فَيَقْتُلُونِّي أَهْلُ الشَّامِ إِنْ أَدْرَكُونِي هَاهُنَا قَالَ فَقَالَ لِيَ اصْبِرْ قَلِيلًا فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع سَأَلَ اللَّهَ أَنْ يَأْذَنَ لَهُ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ فَأَذِنَ لَهُ فَهَبَطَ مِنَ السَّمَاءِ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ فَهُمْ بِحَضْرَتِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ يَنْتَظِرُونَ طُلُوعَ الْفَجْرِ ثُمَّ يَعْرُجُونَ إِلَى السَّمَاءِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَمَنْ أَنْتَ عَافَاكَ اللَّهُ قَالَ أَنَا مِنَ الْمَلَائِكَةِ الَّذِينَ أُمِرُوا بِحَرَسِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ الِاسْتِغْفَارِ لِزُوَّارِهِ فَانْصَرَفْتُ وَ قَدْ كَادَ أَنْ يَطِيرَ عَقْلِي لِمَا سَمِعْتُ مِنْهُ قَالَ فَأَقْبَلْتُ لَمَّا طَلَعَ الْفَجْرُ نَحْوَهُ فَلَمْ يَحُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ أَحَدٌ فَدَنَوْتُ مِنَ الْقَبْرِ وَ سَلَّمْتُ عَلَيْهِ وَ دَعَوْتُ اللَّهَ عَلَى قَتَلَتِهِ وَ صَلَّيْتُ الصُّبْحَ وَ أَقْبَلْتُ مُسْرِعاً مَخَافَةَ أَهْلِ الشَّامِ. كامل الزيارات، ص: 112 🔰ترجمه (نسخه ذهنی تهرانی): 🔺 حسن بن عبد اللَّه، از پدرش، از حسن بن محبوب، از حسين بن بنت ابى حمزه الثّمالى، وى مى‏گويد: اواخر حكومت بنى مردان بود كه من براى زيارت قبر حضرت حسين بن علىّ عليهما السّلام در حالى كه از اهل شام پنهان مى‏داشتم از شهر كوفه خارج شده تا به كربلاء رسيدم. پس در جايى مخفى شدم تا نيمى از شب گذشت سپس از مكان خود بيرون آمده و به طرف قبر رفتم و وقتى نزديك شدم مردى بطرف من آمد و گفت: برگرد كه مأجور و مثاب مى‏باشى و تو به قبر دسترسى ندارى. پس نالان و با فزع و جزع برگشته تا نزديك طلوع صبح شد سپس به طرف قبر بازگشته تا نزديك آن شدم باز همان شخص به طرف من آمد و گفت: اى شخص تو دسترسى به قبر ندارى. به او گفتم: خدا سلامتت بدارد چرا من به قبر دست‏رسى ندارم؟ در حالى كه من از كوفه به نيّت زيارت آن حضرت آمده‏ام بنا بر اين تقاضا دارم بين من و بين قبر حائل نشوى تا زيارت كرده و سريع برگردم زيرا هراس دارم صبح شود و اهل شام من را در اينجا ديده و اقدام به كشتنم كنند. راوى مى‏گويد: آن شخص به من گفت: كمى صبر كن زيرا حضرت موسى بن عمران عليه السّلام از خداوند متعال درخواست نموده كه به او اذن زيارت قبر حسين بن على عليهما السّلام را بدهد و حقتعالى به وى اذن داده لذا وى با هفتاد هزار فرشته از آسمان به زير آمده و هم اكنون در محضر امام عليه السّلام بوده و آن جناب را زيارت كرده و انتظار مى‏كشند صبح طلوع كرده تا به آسمان بروند. راوى مى‏گويد: به آن شخص گفتم: خدا سلامتت بدارد كيستى؟ گفت: من از فرشتگانى هستم كه مأمور حفاظت و حراست قبر حسين بن علىّ عليهما السّلام و طلب آمرزش براى زوّار آن جناب مى‏باشند. پس برگشتم و نزديك بود بخاطر آنچه از او شنيده بودم عقلم بپرد. وى مى‏گويد: هنگامى كه صبح طلوع كرد جلو رفته كسى حائل و مانع نشد پس نزديك به قبر شده و سلام نمودم و كشنده‏گان آن حضرت را نفرين كرده و در همان جا نماز صبح را بجا آورده و بجهت خوف و هراسى كه از اهل شام داشتم سريع برگشتم. @ofoqemobin
🔰کانال دوست بزرگوار و استاد فاضل حوزه علمیه قم جناب حجت الاسلام مقدسی: https://eitaa.com/maarejj ⭕️ برای استفاده از مطالب دقیق و مفید ایشان در این کانال عضو شوید.
🔰 آفت شبهه محوری در تربیت دینی 🔸 یکی از آفات مهم تربیت دینی است. شبهه محوری و توجه تام به پرسش و پاسخ هایی که تمامی ندارد، ذهن مخاطبان تربیت دینی را درگیر جزیره های متعدد و بی ربط می کند و قدرت پاسخگویی به مسائل جدید را هم از آنان می گیرد. 🔸 این روش شاید قدری در مواجهه با اهل سنت و برخی مذاهب و جریان های انحرافی کارساز باشد اما در برابر اندیشه های پیچیده تر واقعا ناکام است. نمی شود دانشجو را در برابر «شبهات»! غرب تقویت کرد. اساسا این تعبیر در آن موضع غلط است. وقتی ذهن مخاطب ما با یک مجموعه پیچیده ی اندیشه ای مواجه است نمی توان تنها با گزینش بخش هایی از آن به اصطلاح «شبهه» را پاسخ داد. 🔸 به همین دلیل است که وقتی با دقت بیشتری به مجموعه ای از سوالات امروز جوانان در حوزه های «آزادی»، «عدالت»، «مساله حجاب»، «حاکمیت دینی» و ... بنگریم خواهیم دید اساس این سوالات به یک هویت و واقعیت برمی گردد و پاسخ های ضعیف و موضعی و موقت به آنها دردی از جامعه دوا نمی کند. برای مثال بررسی تاریخ 10 سال اخیر تبلیغ در مساله حجاب یکی از نمادهای شکست در این نوع از تبلیغ دینی است. 🔸 بسیاری از نهادها و مجموعه های تبلیغ دینی در کشور به شدت از این معضل رنج می برند و اکنون هم پی برده اند که نتیجه این مسیر موفقیت نیست. 🔸 جالب این است که هیچ کدام از اندیشمندان تاریخ نهضت اسلامی از امام تا شهید و شهید و و هرگز چنین رویه ای در تبلیغ و تربیت دینی پی نگرفته اند و معلوم نیست ما از کجا این زره پاره را یافته و به زور بر تن دین کرده ایم؟؟ 🔸 شاید اگر در کشور به جای توجه بیش از حد به مراکز پاسخ گویی به «شبهه» نگاه دیگری به تفکرات رقیب می داشتیم، دین داری وضعیت بهتری داشت البته هنوز هم فرصت برای این کار وجود دارد. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔸 «انسان می تواند آنچه اراده می کند را انجام دهد ولی نمی تواند اراده خود را اراده کند» 🔺 از جملات مشهور آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم 🔰 آیا اگر فراتر از فاعل بالقصد را تصور می کرد باز هم چنین چیزی می گفت؟؟؟ ☀️ فلسفه را باید جدی گرفت. @ofoqemobin
اگر حجم ارجاعات به را ببینید شاید تعجب کنید، شهید تلاش کرده - به میزان منابعی که در اختیار داشته - هم حوزه معرفت شناختی این فیلسوف (ایده آلیسم) و هم حوزه هستی شناختی او (مساله حقیقت اراده) را به خوبی بکاود و بررسی و سپس نقد کند. به نظر شما، چند فاضل ارجمند امروز این فعالیت گسترده علمی را دارند؟؟
تفکر در مرگ/ اهمیت، روش، آثار 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در نگاه مرحوم ملکی، تفکر در مرگ یکی از مصادیق تفکر است که برای افراد مبتدی در سیر الی الله، نافع است. ایشان در کتاب اسرار الصلاه، در ضمن بحث از توبه، به این مسئله پرداخته اند. علاوه بر اینجا، در کتاب لقاءالله نیز درباره تفکر در مرگ بیاناتی را افاضه فرموده اند. @almoraghebaat
🕌 در تاریخ صد ساله اخیر ما هیچ اندیشمند، روشنفکر یا روحانی دینی به اندازه مرز تعامل میان دین و علم، حقیقت و مصلحت، آرمان و واقعیت و معنویت و پیشرفت را ترسیم و تنظیم نکرده و از توهمات و افراط و تفریط ها جلوگیری نکرده است. ♦️ او بی بدیل است... @ofoqemobin
📚 : رساله نور وحدت 🔹رساله نور وحدت که متعلق به عارف بالله خواجه حوراء مغربی است، یکی از رساله های ارزشمند در موضوع عرفان عملی است که مورد عنایت ویژه علامه طباطبایی بوده است و ایشان این رساله را برای برخی از شاگردان خود همچون آیت الله شیخ علی پهلوانی تدریس کرده اند. 🔹در این کتاب، این رساله به همراه تعلیقات و شرح هایی از علامه طباطبایی، آیت الله پهلوانی و آیت الله سید عبدالله جعفری، منتشر شده است. 🔹در پشت جلد این کتاب، مطلب مهم و قابل توجهی درباره اهمیت مراقبه و توجه به وحدت و انجام اعمال شرعی، از علامه طباطبایی به نقل از آیت الله پهلوانی ذکر شده است. @almoraghebaat
🔰 رسائل قطع و ظن سال تحصیلی آینده 🔸 به حول و قوه الهی در سال تحصیلی آینده درس رسائل بخش اول (ابتدای رسائل) را برای طلاب پایه هفتم خواهیم داشت. (آزاد) 🔺اگر دوستانی مایل به شرکت هستند به بنده اطلاع دهند تا برخی مقدمات برای ورود به رسائل در همین مدت طی شود. 📚 ساعت جلسه: 9 تا 10 صبح (به وقت پاییز و زمستان) خواهد بود. @ofoqemobin
طُوبَى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ وَ طُوبَى لِمَنْ يُقْتَلُ حَوْلَكِ👇
🔰 عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص وَ الْحُسَيْنُ ع يَلْعَبُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَأَخْبَرَهُ أَنَّ أُمَّتَهُ سَتَقْتُلُهُ قَالَ فَجَزِعَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ أَ لَا أُرِيكَ التُّرْبَةَ الَّتِي يُقْتَلُ فِيهَا قَالَ فَخَسَفَ مَا بَيْنَ مَجْلِسِ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع حَتَّى الْتَقَتَا الْقِطْعَتَانِ فَأَخَذَ مِنْهَا وَ دُحِيَتْ فِي أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ فَخَرَجَ وَ هُوَ يَقُولُ طُوبَى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ وَ طُوبَى لِمَنْ يُقْتَلُ حَوْلَكِ قَالَ وَ كَذَلِكَ صَنَعَ صَاحِبُ سُلَيْمَانَ تَكَلَّمَ بِاسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ فَخُسِفَ مَا بَيْنَ سَرِيرِ سُلَيْمَانَ وَ بَيْنَ الْعَرْشِ مِنْ سُهُولَةِ الْأَرْضِ وَ حُزُونَتِهَا- حَتَّى الْتَقَتِ الْقِطْعَتَانِ فاجْتَرَّ الْعَرْشَ قَالَ سُلَيْمَانُ يُخَيَّلَ إِلَيَّ أَنَّهُ خَرَجَ مِنْ تَحْتِ سَرِيرِي- قَالَ وَ دُحِيَتْ فِي أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ الْعَيْنِ. 📕 کامل الزیارات، ص 59 ☀️ ترجمه (ذهنی تهرانی): از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم آمد در حالى كه امام حسين عليه السّلام در مقابل آن حضرت بازى مى‏كرد پس به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم خبر داد كه عنقريب امّت شما حسين را خواهند كشند. امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايند: پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از اين خبر به جزع و ناله آمدند. جبرئيل عليه السّلام محضر مباركش عرضه داشت: مايل هستيد سرزمينى كه حسين عليه السّلام در آن كشته مى‏شود به شما نشان دهم؟ امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: در اين هنگام فاصله بين مكان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و جايى كه حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در آن كشته شدند فرو رفته بطورى كه دو مكان مزبور با هم ملاقات كرده سپس حضرت مقدارى از تربت و خاك آن مكان را برداشتند و سريع‏تر از چشم به هم زدن زمين گسترده شد پس جناب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از آن مكان خارج شده در حالى كه مى‏فرمودند: خوشا به تو از خاكى كه داراى، خوشا به حال كسى كه در اطراف و حوالى تو كشته مى‏شود. امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايند: صاحب و وزير سليمان نيز چنين كرد يعنى به كمك اسم اعظم بارى تعالى در زمين خسف پديد آورد و بين تخت سليمان عليه السّلام و عرش فرو رفت و تمام پستى و بلندى‏هاى آن پائين رفت به طورى كه اين دو قطع از زمين (جاى تخت و عرش) با هم ملاقى شدند پس عرش چنان كشيده شد كه تصوّر نمودم از زير تخت من خارج گشت. امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايند: سريع‏تر از چشم به هم زدن زمين گسترده شد. 🔰 صلی الله علیک یا مظلوم ... @ofoqemobin
📚 مجموعه کتاب های و 🔰از آثار شهید مطهری 🔸یکی از مهمترین دغدغه های استاد شهید آیت الله مطهری، مسئله پاسخگویی و کارآمدی اسلام در عصر حاضر است. ایشان می فرماید: "براي روشنفکران مسلمان در عصر حاضر، مهمترين مسئله اجتماعي «اسلام و مقتضيات زمان» است." 🔸این شهید بزرگوار معتقدند که چون اسلام دین خاتم است، در همه اعصار پاسخگوی نیازهای بشر است. اما برای پاسخگویی باید دو مسئله را رعایت کرد: ۱- شناخت سیستم قانونگذاری اسلام (اجتهاد) ۲-شناخت شرایط زمان (موضوع شناسی). ایشان می فرماید: "دو ضرورت فوري، مسئوليتي سنگين و رسالتي دشوار بر دوش اين طبقه مي‌‌‌‌‌گذارد: يکي ضرورت شناخت صحيح اسلام واقعي به عنوان يک فلسفه اجتماعي و يک ايدئولوژي الهي و يک دستگاه سازنده فکري و اعتقادي همه جانبه و سعادت بخش، و ديگر ضرورت شناخت شرايط و مقتضيات زمان". ایشان این نگاه را که در واقع همان الگوی صحیح تولید علوم انسانی است، در آثار مختلف تبیین کرده اند که فهرست مهمترین آنها در زیر می آید: 🔹اسلام و نیازهای زمان 🔹خاتمیت 🔹ختم نبوت 🔹ده گفتار/ اصل اجتهاد در اسلام 🔹نظام حقوق زن در اسلام 🔹کلیات علوم اسلامی/اصول فقه، فقه 🔹شش مقاله/ خدمات آیت الله بروجردی ✅به نظر می رسد که مطالعه این کتب برای طلاب ضروری است. 📌متن این کتب و مقالات را می توانید در نرم افزار اندرویدی شهید مطهری به صورت رایگان مطالعه کنید. 🔰ادمین ۹۹/۴/۲۷ @fater290