eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
589 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 یادداشتی درباره هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی ➕(مسأله علم در فلسفه) 🔹بقلم سید مجتبی امین جواهری برگرفته از درس گفتارهای استاد علی فرحانی 🔹عناوین اصلی: ▪️بحث تعریف علم ▪️خصائص علم ▪️بیان تعارض میان تعریف و خصائص علم ▪️نقد تصالح صورت گرفته از آیت الله جوادی آملی ▪️دیدگاه امام و علامه در حل تعارض ▪️ارجاع علم حصولی به علم حضوری ▪️بیان ثمرات عرفانی دیدگاه امام و علامه در آن ▪️تبیین دو مدل آفاقی و انفسی در سلوک معنوی ▪️تبیین حقیقت معنای مراقبه در اندیشه امام و علامه ☘️ مطالعه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/19/emam-va-allame1/ 🔅برای استماع صوت اینجا کلیک کنید. ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
هدایت شده از المرسلات
♨️ برنامه تدریس های استاد علی فرحانی 🔸سال تحصیلی 1399-1400 📌دروسی که در مدارس و موسسات برگزار می شود، شروع شده اند و شرکت در این دروس تابع ضوابط مدرسه مربوطه است. 📌دروس الفائق، مناهج الوصول و قاعده لاضرر، درس آزاد هستند و طلاب پایه۷ به بالا میتوانند در این دروس شرکت کنند. 📌زمان شروع و نحوه برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جلسات درسی روزانه در کانال آرشیو بارگزاری شده است: @ofoqemobinsupport
السلام علی مولانا ابی محمد حسن بن علی علیه السلام و السلام علی سیدالشهداء المحامی بلا معین ... رزقنا الله زیارتکما و شفاعتکما ... @ofoqemobin
🔵 سیطره ی تراژیک یک اراده ی برتر و عادل بر سرنوشت انسان ها ▪️این یادداشت را در سال 93 و به بهانه فیلم سرگیجه آلفرد و خواندن نقدهای نوشتم. 🌷 شهادت شهید آوینی همراه با تیم تصویر برداری و در مناطق جنگی، نشانه معناداری برای ورود جوانان مومن یک نسل به ساحت های فرهنگی کشور بود. (روحش شاد و راهش پایدار) ▪️برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/26/hichkak/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
ارزش این مرد الهی در آن بود که افعال و اقوال و افکارش برخاسته از - نه اوهام- بود و مشکل ما این است که در رسمیات غرق شده ایم و بهره ای از و واقعیت نداریم ... هر دو اما یکی است، پس مشکل از قابلیت و خمودگی قابِل است ... @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🔉🔉 ♨️آیا بحث در مسئله تعبدی و توصلی ثمره دارد؟ 🔰استاد علی فرحانی ✍تقریر: محسن ابراهیمی 🔸استاد علی فرحانی، امسال پس از دو سال وقفه، ادامه تدریس کتاب اثر را آغاز کردند. این تدریس که از سال ۹۴ از ابتدای کتاب آغاز شد، سه سال ادامه یافت و تا دلالت هیئت امر بر وجوب تدریس شد. در این جلسات برخی مبانی مهم اصولی حضرت امام همچون نگاه ایشان در بحث موضوع علم، وضع، مجاز، علامات حقیقت و مجاز، دلالت امر بر وجوب، صحیح و اعم و ... تبیین شد. 🔸امسال نیز به حول و قوه الهی، ادامه تدریس این کتاب را از ابتدای بحث تعبدی و توصلی آغاز کردند. این بحث یکی از بحث های مهم در علم اصول از زمان محقق خراسانی تا کنون است. همچنین حضرت امام در این بحث نیز ابتکاراتی منحصر به فرد دارند. 🔸استاد فرحانی در تبیین مقدمات این بحث در جلسه روز دوشنبه ۹۹/۷/۷ به ثمره داشتن یا نداشتن این بحث پرداختند. 🔸همینطور که در اصول فقه و کفایه خواندیم، بحث تعبدی و توصلی، پس از تقسیم واجب به (تعبدی و توصلی) دو رکن اصلی دارد: ۱- لزوم قصد امر در واجبات تعبدی ۲- وقوع دور در اخذ قصد امر در واجبات تعبدی. 🔸اصولیین در این مسئله اولا به تقریر های متعددی، مسئله دور را تبیین می کنند و سپس سعی می کنند آن را حل کنند و امکان اخذ قصد امر در واجبات تعبدی را درست کنند. 🔸استاد در این جلسه با شواهد و ادله مختلفی تبیین کردند که مسئله دور و پاسخ به آن، بی فایده و این مسئله به دلیل فاصله گرفتن برخی مباحث اصولی از فقه، ایجاد شده است. 🔸ایشان فرمودند که اولا هیچ دلیلی وجود ندارد که برای امتثال واجبات تعبدی حتما باید این واجبات به قصد امر امتثال شود. دلیل این مطلب بحث تربت در مسئله ضد و همچنین بحث اجتماع امر و نهی است. در آنجا می خوانیم که ولو امر از فعلیت بیفتد و امری وجود نداشته باشد (که به تبع مکلف نمی تواند قصد امر کند) اما میتوان واجب را به قصد مصلحت و به قصد محبوبیت امتثال کرد. پس لزومی ندارد که در مورد امکان اخذ قصد امر بحث کنیم. 🔸ثانیا ما مسلم می دانیم که واجباتی مثل صلات و صوم داریم که این ها تعبدی هستند و شارع توانسته است آنها را جعل کند و باید به قصد امر امتثال شوند. پس دیگر نیاز نداریم که با بحث های طولانی، دور متوهم را حل کنیم تا امکان اخذ قصد قصد امر را اثبات کنیم. بلکه همین مقدار که میدانیم واجباتی تعبدی داریم، در اثبات امکان اخذ قصد امر کافیست. سپس می توانیم بررسی کنیم که دلیل ما در تشخیص سایر واجبات تعبدی چه بوده است. و از همان طریقی که تعبدیت آنها را تشخیص داده ایم، سایر واجبات را نیز تشخیص بدهیم. 🔸نکته قابل توجه این است که وقتی به فقه و ادله مراجعه می کنیم می بینیم که هیچ دلیل لفظی که دلالت کند بر اینکه قصد امر در واجبات تعبدی اخذ شده است، وجود ندارد. (در این مسئله به بحث نیت صلات در کتب فقهی مراجعه کنید). لذا اساسا شروع بحث که در مورد تصحیح اطلاق گیری از ادله لفظی است، اشتباه است. 🔸علاوه بر همه اینها حضرت امام ره در تقسیمات واجب، نگاه متفاوتی دارند و بر اساس نگاه ایشان، تعبدی و توصلی، قسیم یکدیگر نیستند. استاد این مسئله را در جلسه ۹۹/۷/۲ تبیین کردند. 📌صوت جلسات استاد را میتوانید از کانال دروس استاد علی فرحانی دانلود کنید. @almorsalaat
هدایت شده از  طلبه خارجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السلام عليك يا ابا عبد الله 🏴 🔹 تیزر # ۱ مستند A Walk Towards A Perfect World (پیاده روی به سوی یک عالَم رؤیایی) که در ایام امسال منتشر خواهد شد ان شاء الله 🔻توضیحات در پست بعدی 🔻 @talabekhariji
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 تحصیل مجازی و در خانه 🎙 در این جلسه نکاتی پیرامون تحصیل در خانه در این ایام و نحوه تنظیم و در وضعیتِ محرومیت از تحصیل حضوری بیان شد. @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🌐تحجرگرایی در استنباط و بدنام کردن اسلام 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. @almorsalaat
☀️ مرحوم میرزا جواد در اعمال روز عرفه پس از توضیح اعمال زیارت سیدالشهداء می فرماید هیچ وسیله ای از وسائط، در باز شدن ابواب رحمت الهی برای دعا و حاجات مانند سید الشهداء علیه السلام موثر نیست. او دری است که معادل تمامی درها و وسائل دیگر به سمت خدا ارزش و اثر دارد و اثر او در هیچ حدی محدود نمی شود ... 📕 المراقبات فی اعمال السنه، شهر ذی الحجه، ص 363 🔰 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید ... @ofoqemobin