eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉🔉 ♨️آیا بحث در مسئله تعبدی و توصلی ثمره دارد؟ 🔰استاد علی فرحانی ✍️تقریر: محسن ابراهیمی 🔸استاد علی فرحانی، امسال پس از دو سال وقفه، ادامه تدریس کتاب اثر را آغاز کردند. این تدریس که از سال ۹۴ از ابتدای کتاب آغاز شد، سه سال ادامه یافت و تا دلالت هیئت امر بر وجوب تدریس شد. در این جلسات برخی مبانی مهم اصولی حضرت امام همچون نگاه ایشان در بحث موضوع علم، وضع، مجاز، علامات حقیقت و مجاز، دلالت امر بر وجوب، صحیح و اعم و ... تبیین شد. 🔸امسال نیز به حول و قوه الهی، ادامه تدریس این کتاب را از ابتدای بحث تعبدی و توصلی آغاز کردند. این بحث یکی از بحث های مهم در علم اصول از زمان محقق خراسانی تا کنون است. همچنین حضرت امام در این بحث نیز ابتکاراتی منحصر به فرد دارند. 🔸استاد فرحانی در تبیین مقدمات این بحث در جلسه روز دوشنبه ۹۹/۷/۷ به ثمره داشتن یا نداشتن این بحث پرداختند. 🔸همینطور که در اصول فقه و کفایه خواندیم، بحث تعبدی و توصلی، پس از تقسیم واجب به (تعبدی و توصلی) دو رکن اصلی دارد: ۱- لزوم قصد امر در واجبات تعبدی ۲- وقوع دور در اخذ قصد امر در واجبات تعبدی. 🔸اصولیین در این مسئله اولا به تقریر های متعددی، مسئله دور را تبیین می کنند و سپس سعی می کنند آن را حل کنند و امکان اخذ قصد امر در واجبات تعبدی را درست کنند. 🔸استاد در این جلسه با شواهد و ادله مختلفی تبیین کردند که مسئله دور و پاسخ به آن، بی فایده و این مسئله به دلیل فاصله گرفتن برخی مباحث اصولی از فقه، ایجاد شده است. 🔸ایشان فرمودند که اولا هیچ دلیلی وجود ندارد که برای امتثال واجبات تعبدی حتما باید این واجبات به قصد امر امتثال شود. دلیل این مطلب بحث تربت در مسئله ضد و همچنین بحث اجتماع امر و نهی است. در آنجا می خوانیم که ولو امر از فعلیت بیفتد و امری وجود نداشته باشد (که به تبع مکلف نمی تواند قصد امر کند) اما میتوان واجب را به قصد مصلحت و به قصد محبوبیت امتثال کرد. پس لزومی ندارد که در مورد امکان اخذ قصد امر بحث کنیم. 🔸ثانیا ما مسلم می دانیم که واجباتی مثل صلات و صوم داریم که این ها تعبدی هستند و شارع توانسته است آنها را جعل کند و باید به قصد امر امتثال شوند. پس دیگر نیاز نداریم که با بحث های طولانی، دور متوهم را حل کنیم تا امکان اخذ قصد امر را اثبات کنیم. بلکه همین مقدار که میدانیم واجباتی تعبدی داریم، در اثبات امکان اخذ قصد امر کافیست. سپس می توانیم بررسی کنیم که دلیل ما در تشخیص سایر واجبات تعبدی چه بوده است. و از همان طریقی که تعبدیت آنها را تشخیص داده ایم، سایر واجبات را نیز تشخیص بدهیم. 🔸نکته قابل توجه این است که وقتی به فقه و ادله مراجعه می کنیم می بینیم که هیچ دلیل لفظی که دلالت کند بر اینکه قصد امر در واجبات تعبدی اخذ شده است، وجود ندارد. (در این مسئله به بحث نیت صلات در کتب فقهی مراجعه کنید). لذا اساسا شروع بحث که در مورد تصحیح اطلاق گیری از ادله لفظی است، اشتباه است. 🔸علاوه بر همه اینها حضرت امام ره در تقسیمات واجب، نگاه متفاوتی دارند و بر اساس نگاه ایشان، تعبدی و توصلی، قسیم یکدیگر نیستند. استاد این مسئله را در جلسه ۹۹/۷/۲ تبیین کردند. 📌صوت جلسات استاد را میتوانید از کانال دروس استاد علی فرحانی دانلود کنید. @almorsalaat
📚 گفتگو با علامه حسن زاده 🔰مجموعه مصاحبات با علامه حسن زاده 💠این کتاب حاصل چند گفت و گو با علامه حسن زاده در موضوعات مختلفی از جمله: سیر تحصیل و اساتید ایشان، مباحث مختلف عرفانی، درباره سایر علما و بزرگان است. 💠این کتاب همچون سایر آثار قلمی و گفتاری علامه حسن زاده، بسیار شیرین و دلنشین است. انشالله تهیه کنید و بخوانید. من این کتاب رو از پاساژ قدس (انتشارات قائم آل محمد) خریدم. @almorsalaat
📚 مفتاح اسرار حسینی در اسرار سیر و سلوک 🔰ملاعبدالرحیم دماوندی 🔸ملاعبدالرحیم دماوندی (ره) از عرفای قرن ۱۲ و از شاگردان ملامحمدصادق اردستانی است. 🔸این کتاب که از جمله کتب عرفانی محسوب می شود را مرحوم سیدجلال آشتیانی در کتاب منتخبات آثار نیز به طور کامل آوره است. به تازگی انتشارات آیت اشراق، این کتاب را با بررسی نسخه های متعدد و پاورقی و ... چاپ کرده است. 🔹برخی از عناوین مطالب کتاب: توحید واجب الوجود/ توحید و وحدت به طریق عرفا/ شرح حدیث حقیقت/ در تحقیق رؤیت حق تعالی/ در تحقیق طلب رؤیت موسی (ع)/ در بیان متحمل شدن کمَّل اولیاء اسرار ولایت/ در تفسیر آیه نور/ در بیان اختلاف مراتب نفوس/ شرح حدیث اول ما خلق الله/ در تطابق عوالم وجود/ در تحقیق صادر اول/ حقیقت انسان کامل/ در تحقیق وجود مهدی (ع)/ در تمیز مراتب خواتم الولایة/ در بیان مجملی از ریاضات ارباب حقایق از عرفا/ در بیان محاسبه نفس/ در بیان سیر سالک و بیان مقامات و واقعات و مراقبه و ... @almorsalaat
💢تفاوت بین صوفی و عارف چیست؟/ محیی الدین محقق است. 🔰امام خمینی (ره) ✅صوفيه و عرفا، و تصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمى‏ شود، با اينكه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمى گفته مى ‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏ اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏ نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. ✅كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد. ✅لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى‏ را تحقيق نموده است، بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به رسانده است. 📚تقریرات فلسفه ج۲ ص۱۵۷ 📌پ.ن: پرواضح است که این کلام حضرت امام، ربطی به فرق ضاله صوفیه ندارد. فتبصر. @almorsalaat
❌فرش هر مجلسی نباشید. 🔰علامه طباطبایی ✅گوشه نشینی ملازم با معرفت نیست، ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود، باید را مخصوصا با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند، و نباشد، و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود. و از معاشرتهای بی فایده و بی مغز تا می تواند اجتناب نماید، و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود، همچنین برای کسی که می خواهد اهل معرفت شود لازم است که در حتى حلال، میانه رو باشد، و افراط نکند، و شکمو نباشد، بلکه تا گرسنه نشده سر سفره حاضر نشود، و تا اشتها دارد دست از غذا خوردن بردارد و از لحاظ و گفتن نیز باید حد را مراعات نماید. 📚در محضر علامه، انتشارات نهاوندی، سوال۵۵۵ @almorsalaat
استاد علی فرحانی ahamiat dine shnasy.mp3
6.77M
💢چگونگی وصول به 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت ابتدائا با بیان اینکه ما باید به درجه مستکفی شدن از استاد و شروح برسیم؛ روش اکتساب این مسیر را تسلط بر اطلاعات گذشته و به دست آوردن شیوه عبارت پردازی هر مصنف می دانند. 💠 ایشان در ادامه این مهم را بر علم اصول تطبیق داده و جایگاه با اهمیت کتاب و را بیان کرده و کتاب اصول فقه را به عنوان شرحی بر کفایه معرفی می کنند. 💠 استاد در ادامه با الهام از شیوه علامه طباطبایی در المیزان؛ وظیفه هر طلبه را صیانت از مجموعه دین آن هم از صدر تا ذیل اش دانسته و لازمه این کار را دارایی علمی می دانند. 📌این صوت قسمتی از جلسات کفایه استاد است که توصیه می کنم حتما گوش کنید! @almorsalaat
🔸طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل 🔸بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود @almorsalaat 👇👇
المرسلات
#شرح #شعر #عرفان 🔸طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل 🔸بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود @almorsala
♨️نباید عجله کند و الا از مقصد باز می ماند. 🔰علامه طباطبایی 💠کسانی که به جذبه به مقام و یا حالی می رسند، در همان جا و حالی که دیده اند، می مانند و دیگر برای آنان ترقی نمی باشد؛ بلکه گاهی در آن حال به نابودی کشیده می شوند و از بین می روند؛ زیرا مقدمات این کار را خود تهیه نموده و شتاب زدگی در سیر را اختیار نموده اند و نتیجه اش همان نابودی می شود؛ ولی ناقص می مانند. اما کسانی که با این راه را طی می کنند و عجله نمی نمایند، رفته رفته آمادگی برای منازل سیر را یکی بعد از دیگری پیدا می کنند. 💠معنای بیت خواجه که فرموده: (طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل/ بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود) با بیانات فوق معلوم می شود که چرا ره عشق پر آشوب و پر ابتلاست؛ زیرا اگر کسی با شتاب زردگی سیر طریق کند، از راه باز می ماند و به مقصد نمی رسد؛ 💠چنان که شاگرد عرب مرحوم آخوند مولا حسین قلی که دستور ذکر یونسیه گرفته بود، در مرحله اول، ذکر را بیش از اندازه ای که استاد فرموده بود، انجام می دهد و حال جذبه ای وی را فرا می گیرد تا اینکه از خوراک می افتد و آخوند وی را نزد خود نگاه داشته و لقمه در دهنش میگذاشت و می فرمود: دوستان گمان می کنند، وی مرید من است ولی من مرید وی هستم. 💠در فتوحات ابن عربی نقل شده: یکی از مشایخ هر روز یکی از شاگردان خویش را با رنگی زرد نزد خود می بیند. روزی از علت آن سؤال می کند. شاگرد می گوید: من قرآن را از حفظ دارم و هر شب در دو رکعت نماز تمام قرآن را می خوانم. بدین جهت، خواب از من گرفته شده و به چنین زردرویی مبتلا شده ام. استاد برای آنکه خوب نتیجه بگیرد و زود به مقصد برسد، به وی می گوید: امشب چون خواستی قرآن بخوانی، مرا در نظر بگیر و بخوان؛ (گویا برای من قرآن می خوانی). وی چنان می کند؛ اما دو قسمت قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. چون نزد استاد می آید، جریان شب گذشته خود را می گوید. استاد شب دوم دستور می دهد که قرآن را با توجه به آنکه بر او نازل شده بخوان. چنان می کند و آن شب نصف قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. جریان خویش را به استاد می گوید و استاد دستور میدهد شب سوم جبرئیل را در نظر بگیرد و بر او قرائت نماید. شاگرد دو جزء قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. روز بعد چون خدمت استاد میرسد و جریان خویش را می گوید، استاد دستور میدهد شب چهارم خداوند متعال را در نظر بگیرد که نازل کننده قرآن است. پس از آن، دیگر آن شاگرد را سر درس نمی بیند. وقتی از دوستانش حال او را می پرسد، می گویند مريض شده است. استاد به عیادتش می رود و شاگرد می گوید: دستور شب چهارم شما را عمل نمودم؛ ولی از "إياك نعبد و إياک نستعین" نتوانستم بگذرم و تا صبح میگفتم: "إياك نعبد و ایاک نستعین". زهره ام پاره شده و می دانم خواهم مرد، مرا به خاک بسپر. چون از دنیا می رود استاد وی را در قبر گذاشته، صورتش را باز می کند. در این هنگام، شاگرد بیتی را می خواند و می گوید: "أنا حي عند حي/ لم يحاسبنی بشيء" پس از سه روز استاد نیز به رحمت الهی واصل می شود. 💠ابن عربی می گوید: اشتباه استاد سبب نابودی آن شاگرد شد؛ زیرا می خواست در عرض چهار شب، شاگرد را به اعلی درجه کمال برساند. 📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۱ ص۱۰۵ @almorsalaat
♻️ معیت الهی با اولیایش 🔰رهبر معظم انقلاب 96/12/24 🔺یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز میخواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. 🔷 مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. 🔶 حالا مثلاً ملاحظه کنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ 🔅 فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسیٰ میگوید: وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ، در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قَالَ کَلَّا فَاذْهَبَا بِآیَاتِنَا إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ؛ من با شما هستم، از چه‌کسی میترسید؟ این در سوره‌ی شعرا بود؛ 🔅 یا در آیه‌ی دیگر که موسیٰ و هارون میگویند: إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَى، فرعون این کار را بکند، خداوند می فرماید: قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى؛ ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، می بینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. 🔅 یا در سوره‌ی مبارکه‌ی محمّد (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم) میفرماید: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ؛ یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرّر در قرآن آن را به رخ کشیده. 🌀 آن‌وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده‌ی صادق الهی اعتماد کردند در این آیه‌ی شریفه که «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ * قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ»؛ به‌مجرّدی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسیٰ به اعتماد همان وعده‌ی الهی میگوید: کـَلّا؛ چنین نیست؛ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا؛ به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اکرم می گوید «اِنَّ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. 🔻 پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛ بلاشک این همیشه هست.  @almorsalaat
♨️برنامه دروس 🌐مناهج (۲شنبه تا ۴شنبه):ساعت ۱۶ 🌐قاعده لاضرر امام خمینی (شنبه تا ۴شنبه): ساعت ۱۷ 🌐الفائق (شنبه و یکشنبه): ساعت۱۶ ✅پخش از adobe_connect 🔺قاعده لاضرر live5.madras-online.com/doros_azad_qavaed_alfaghih_farhani/ 🔺الفائق و مناهج live5.madras-online.com/alfaig_paye_9_farhani/ 🅾جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کلاس در سایت مدرس آنلاین madras-online.com ثبت نام کنید و سپس درس الفائق و قواعد فقهیه را انتخاب کنید. ✅پخش زنده از کانال المرسلات (@almorsalaat ) در @ostadfarhani_ir @almorsalaat
🔰 آشنایی با تدریس کتاب الموجز فی اصول فقه استاد علی فرحانی ✍️حجه الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔆 🔹 کتاب الموجز اولین کتاب اصولی طلاب است که توسط آیت الله سبحانی که یکی از برجسته ترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) به رشته تحریر درآمده است. چاپ اول این کتاب مطالبی بیشتر از آنچه در چاپ فعلی است دارا می باشد. این کتاب با بیانی موجز اما دقیق به شرح و القا مفاهیم اولیه علم اصول فقه می پردازد. 🔹 خصوصیت ویژه این کتاب نسبت به سایر کتب سیر آموزشی طلاب این است که این کتاب از لحاظ زمانی آخرین کتاب در علم اصول است. کتاب اصول فقه مرحوم مظفر متعلق به سال 1343 شمسی است، کتاب رسائل شیخ انصاری متعلق به حدود سال 1230 است و کتاب کفایه الاصول نیز حوالی سال 1282 نگاشته شده است. لذا این کتاب نزدیک ترین کتاب به آخرین نظریات علم اصول فقه است. 🔆 1️⃣ «» اولین قدم در هر علم؛ استاد فرحانی این کتاب را با روش خاصی درس داده اند . مطابق نظر ایشان اولین قدم در هر مسیر علمی، فهم چیستی مسائل آن علم است. در این تدریس ایشان با بهره گیری از متد منطقی (اس المطالب ثلاثه علم---مطل ما مطلب هل مطلب لم) اولین و مهمترین قدم برای دستیابی به ملکه اجتهاد (که فهم مطلب ما است) را ارائه کرده اند. البته این دقت را هم اضافه کرده اند که «مطلب ما» در علوم اعتباری با علوم حقیقی متفاوت است لذا کار ویژه را اقتضا دارد که در این دروس مشهود است. 2️⃣ ؛ یکی از اصول تدریس ایشان ارائه مطلب به نحو صحیح است، لذا در این کتاب ولو اینکه به بیان مفاهیم اولیه می پردازند اما مفاهیم اولیه را به نحو صحیح منتقل می کنند نه اشتباه! موید این نحو تدریس این است که ایشان در تدریس کتاب مناهج الوصول حضرت امام در جاهای متعددی به مطالب بیان شده در کتاب الموجز استناد می کنند. 🔹 نباید فراموش کرد که کتاب الموجز در جاهای مختلفی از نظرات اصولی حضرت امام بهره برده است و همین امر ثابت می کند برای تدریس عالی این کتاب باید با نظرات حضرت امام هم آشنایی داشت. 3️⃣ ؛ آموزش استنباط از متون و کشف نظریات و اعتقادات پنهان در زوایای یک کتاب، از دیگر نکات تدریس ایشان است. بسیاری از مطالبی که مد نظر نگارندگان علوم اسلامی است بدون تصریح و در بطن متن مخفی هستند که ایشان با روش مشاوره ای و دقت در متن، طلاب را برای فهم اجتهادی آماده می کنند. 4️⃣ ؛ آخرین نکته ای که از ویژگی های تدریس الموجز استاد فرحانی باید به آن اشاره شود مسئله عدم مراجعات پراکنده است. برخی برآنند که برای فهم عمیق باید دارای کثرت مطالعه و دیدن نظریات مختلف بود، اما استاد فرحانی بر این باورند که با تکیه بر متد صحیح علمی باید در قدم اول بجای تکثر در نظرات، یک نظر صحیح را با تامل فهمید. بنا بر این مبنا ایشان در طول تدریس بجز کتاب های درسی رایج طلاب مثل المنطق و... به کتاب خاص دیگری ارجاع نمی دهند. @almorsalaat