eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
591 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🎦 Are The Palestinians Victorious Or Defeated? | IP Talk Show Watch Now: https://www.aparat.com/v/yeEXU Welcome to the Islamic Pulse Talk Show. We have seen the absolute savagery of the Zionist israeli regime as it continues to incessantly kill innocent Palestinian men, women, and children. So, with this in mind, we decided to answer, "Are The Palestinians Victorious Or Defeated"? In what various aspects have the Palestinians been victorious? How have the Zionists been defeated when it comes to the military aspect? And despite the vast resources of the Zionists in the mass media, how did they lose the media war? What is the difference between the 1967's War where Arabs were defeat and the October 7th Palestinian victory? How has the fake slogan of human rights on behalf of the Arrogant Powers been exposed in Palestine, post Oct. 7th 2023? To answer these questions and more, we invited Sayyid Muhammad Hashemi to help us answer, "Are The Palestinians Victorious Or Defeated"? And just to make things clear, Zionist israel was always a loser and it will always be a loser! Duration: 33:51 islamicpulse.tv | shiatv | aparat | facebook | eitaa | telegram | twitter | instagram | whatsapp
❇️...قَالَ‌ : حَجَجْتُ‌ مَعَ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي حَدِيثٍ‌ طَوِيلٍ‌ فَقُلْتُ‌ يَا اِبْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ لَوْ نُبِشَ‌ قَبْرُ اَلْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ هَلْ‌ كَانَ‌ يُصَابُ‌ فِي قَبْرِهِ‌ شَيْ‌ءٌ فَقَالَ‌ يَا اِبْنَ‌ بُكَيْرٍ مَا أَعْظَمَ‌ مَسَائِلَكَ‌ إِنَّ‌ اَلْحُسَيْنَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مَعَ‌ أَبِيهِ‌ وَ أُمِّهِ‌ وَ أَخِيهِ‌ فِي مَنْزِلِ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ مَعَهُ‌ يُرْزَقُونَ‌ وَ يُحْبَرُونَ‌ وَ إِنَّهُ‌ لَعَنْ‌ يَمِينِ‌ الْعَرْشِ‌ مُتَعَلِّقٌ‌ بِهِ‌ يَقُولُ‌- يَا رَبِّ‌ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي ❇️ وَ إِنَّهُ‌ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ‌ وَ إِنَّهُ‌ أَعْرَفُ‌ بِهِمْ‌ وَ بِأَسْمَائِهِمْ‌ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ‌ وَ مَا فِي رِحَالِهِمْ‌ مِنْ‌ أَحَدِهِمْ‌ بِوُلْدِهِ‌ ❇️ وَ إِنَّهُ‌ لَيَنْظُرُ إِلَى مَنْ‌ يَبْكِيهِ‌ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ‌ وَ يَسْأَلُ‌ أَبَاهُ‌ الاِسْتِغْفَارَ لَهُ‌ وَ يَقُولُ‌ أَيُّهَا الْبَاكِي لَوْ عَلِمْتَ‌ مَا أَعَدَّ اللَّهُ‌ لَكَ‌ لَفَرِحْتَ‌ أَكْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ‌ وَ إِنَّهُ‌ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ ذَنْبٍ‌ وَ خَطِيئَةٍ‌ . 📚کامل الزیارات ص 103 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣نشست هشتم 🔸آزادی با حضور استاد هاشمی 🗓 جمعه ۳ آذر ماه جلسه اول : ساعت ۱۶ جلسه دوم : ساعت ۱۸:۳۰ 🌐 مدرسه آزاد اندیشی گفتمان @madreseh_gofteman
🔰 دروس حوزوی: آشنایی با منطق (شهید مطهری): zaya.io/4ksc1 منطق مرحوم مظفر (از ابتدا تا صناعات خمس): zaya.io/qs1ip منطق مرحوم مظفر (صناعات خمس): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/2107 الموجز فی اصول الفقه: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3500 اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۱: zaya.io/nuz6n اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۲: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/1987 لمعه (ارث، قصاص، دیات): zaya.io/2d3eo رسائل (قطع و ظن): zaya.io/2l0kt رسائل (تعادل و تراجیح): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3779 الفائق فی اصول الفقه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/943 بدایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/726 نهایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/866 🔰 جلسات دیگر: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/923 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: zaya.io/6bnvt غرب شناسی: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/827 تاریخ تطور فقه و اصول شیعه: zaya.io/v8gv6 توحید استدلالی: zaya.io/dftzh ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی: zaya.io/kny89 تاریخ تحولات فرهنگی غرب: https://eitaa.com/Ofoqemobin/1518 🔰 آثار شهید مطهری: نظام فکری شهید مطهری: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 آشنایی با قرآن: zaya.io/85f2p انسان و ایمان: zaya.io/3ez9w جهان بینی توحیدی: zaya.io/e2ci5 وحی و نبوت: zaya.io/ebqbw جامعه و تاریخ : zaya.io/px1ja
🎦 Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World | IP Talk Show Watch Now: https://www.aparat.com/v/H5Jco Welcome to the Islamic Pulse Talk Show. In ode to the beloved daughter of the Messenger of Allah (S), her eminence, lady Fatima Zahra (A), we decided to speak about "Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World". So, what is the connection between lady Fatima Zahra (A) and the Unseen world? What are some beautiful spiritual aspects of lady Fatima Zahra (A)? And what role does the mother of her eminence, the Mother of the Believers, lady Khadija (A) play in our discussion? And what role does the unseen world play in the religion of Islam? And finally, what is the reality of this material realm and that of the Hereafter? To answer these questions and more, we decided to invite Sayyid Muhammad Hashemi and speak a little bit about "Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World". Our condolences to the believers, wherever you are, upon the martyrdom anniversary of lady Fatima Zahra (A). Duration: 32:09 islamicpulse.tv | shiatv | aparat | facebook | eitaa | telegram | twitter | instagram | whatsapp
بسم الله الرحمن الرحیم 📕 معرفی کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» 🔸🔸🔸 میراث ابن طاووس 📕 علی بن موسی بن جعفر نواده گرانقدر امام مجتبی علیه السلام، مشهور به «سید بن طاووس» از بزرگترین علمای تاریخ تشیع است. او هم فقیهی عالی مقام و هم عارفی به مقصد رسیده و به گفته برخی بزرگان از «کُمَّلین» عرفای اسلامی است. وی حائز مقام استادی مجدد فقه شیعه، علامه حلی است. جلالت و عظمت شأن او را پس از حدود 8 قرن می توان در آثار قلمی­اش به وضوح مشاهده کرد. در سلسله نوشته هایی بنا داریم بعضی کتب مهم جناب سید بن طاووس مانند: «کشف المحجه»، «الاقبال»، «فلاح السائل»، «جمال الاسبوع»، «فتح الابواب»، «فرج المهموم»، «الامان»، «الملاحم و الفتن»، «مهج الدعوات» و «الیقین» را معرفی کنیم. معرفی شخصیت این بزرگمرد - گرچه از توان چنین قلمی خارج است - در نوشته ای مجزا صورت خواهد گرفت. ان شاء الله 🔸🔸🔸کشف المحجه لثمره المهجه 📕 در این نوشته به معرفی کتابی از سید می پردازیم که از حیث قالب و ترکیب محتوایی در میان آثار فقها و علمای شیعه کم نظیر است. کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» وصیت نامه عقیدتی، سلوکی، علمی و سیاسیِ سید بن طاووس به فرزندانش به خصوص «محمد» است که در زمان کتابت این اثر طبق بیان سید در فصل نهم، تنها هفت سال داشته است. این کتاب گرچه به عنوان وصیت به رشته تحریر در آمده، اما دوره ای از معارف شیعی را به خوبی در خود جای داده، برخی ظرائف سلوکی را تذکر داده و در زمانه خون و آتشِ نزاع حکومت عباسی و حمله مغول نسخه عملِ سیاسیِ پدر به فرزندان را نیز ارائه کرده است. خودِ مولف در فصل شانزده و فصل صد و بیست تذکر می دهد که این کتاب مختص به «محمد» فرزند او نیست بلکه تمامی پیروان مکتب اهل بیت می توانند از این وعظِ عام ابن طاووس بهره گیرند. این کتاب همانگونه که ابن طاووس در فصل نهم بیان کرده در سال 649 هجری قمری نوشته شده است. مولف در فصل صد و سی و چهارم اشاره می کند که هنگام نگارش این اثر، مقیم کربلای معلی بوده است. 🔸🔸🔸ساختار کتاب 📕 این کتاب در 159 فصل تدوین شده است. پانزده فصل ابتدایی به مقدمات و چرایی نگارش این کتاب می گذرد. مولف در هفتاد و هفت فصل بعدی به مباحث کلامی مهمی پیرامون توحید، نبوت و امامت می پردازد که بخش عمده کتاب را شکل داده است. در ادامه نیز مولف دستورالعمل هایی را پیرامون رعایت مسائل اخلاقی، اعتزال از ریاست و حضور در میان مردم، توجه تام به پروردگار، نحوه تدبیر امور منزل و چگونگی تعامل با حکام و ورود به مسائل سیاسی ارائه می کند. 🔸🔸🔸روش تربیتی کتاب 📕 از آنجا که این کتاب مخاطب مشخصی دارد. همّ و غم مولف، هدایت و اعتلای فکری اوست. به همین دلیل شفقت و اهتمام شدید جناب سید در تمامی استدلال­های عقیدتی و توصیه های اخلاقی این اثر نمایان است. این ویژگی، کتاب «کشف المحجه» را به نحو چشم گیری از بسیاری از آثار خشک کلامی و اخلاقی ممتاز می کند. برای مثال در مقام اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام، مولف تمامی اشکالاتی که ممکن است در آن زمانه ذهن و ایمان فرزندش را مورد هجمه قرار دهد یک به یک حل می کند و در تمام این فصول با فرزند خود سخن می گوید. (برای مثال به فصل هفتادم کتاب مراجعه کنید.) یا در موارد متعدد به کتب مختلفی ارجاع می دهد که مجموعه آنها دوره ای تفصیلی از معارف اهل بیت را شامل می شود. اوج شفقت و رابطه ی زیبای سید بن طاووس با فرزندش را می توان در فصل صد و پنج به بعد مشاهده کرد، فصولی که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید. بر اساس آنچه گفته شد این کتاب را می توان اثری کاملا تربیتی دانست. 🔸🔸🔸اثر وضعیت تاریخی سید در این کتاب 📕 یکی از ویژگی های آثار سید بن طاووس، گزارش های بدیع او پیرامون جزییات حیاتش و وضعیت سیاسی و عقیدتی زمانه ای است که در آن زندگی می کند. سید هم عصرِ «المستنصر» خلیفه عباسی است که در پایان دوران عباسیان (میانه قرن هفتم) و در برابر هجمه و چپاول مغولان قرار دارد و چیزی از شکوه و قدرت افسانه ای بنی عباس در دستان او باقی نمانده است. از طرفی نحله های فکری بسیار متنوعی در میان اهل سنت و شیعه به راه افتاده است و هر کدام دل مشغول ترویج نگاه خود هستند. با مطالعه آثار سید، خصوصا این کتاب می توان اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی به دست آورد. برای مثال سید در فصل نود و هشت تا صد و دو کتاب، گزارشی از پنج مناظره خود در دفاع از مکتب تشیع اثنی عشری ارائه می کند که بر اساس آن می توان وضعیت عقیدتی مخالفان تشیع در آن ایام را ارزیابی کرد. نقش سادات و مقام «نقابت طالبیین» در تعامل با حکومت عباسی نیز از نقاط مهم تاریخی دوره ایشان است که در کتاب به آن اشاره هایی شده است. در فصل صد و چهل نهم کتاب نیز سید به نزدیک شدن لشکر تاتار (مغول) به بغداد و سقوط خراسان اشاره به دست مغولان می کند.👇👇👇 @ofoqemobin
🔸🔸🔸 دفاع پر حرارت از امیرالمومنین 📕 سید بن طاووس بخش مهمی از کتاب را به دفاع از امامت امیرالمومنین علیه السلام اختصاص می دهد. نحوه بحث سید بن طاووس تلفیقی از مباحث عقلی، حدیثی و احتجاجات تاریخی است. ایشان به تفصیل (بر خلاف طریق معهود کتاب) به حوادث پس از ارتحال نبی مکرم اسلام می پردازد و به برخی مناظرات خود با حنابله، زیدیه و ... می پردازد. ایشان با رفع استبعاد از عقاید شیعه، نشان می­دهد اعتقادات شیعه به طور کامل بر آمده از تعلیمات پیامبر اسلام است و آنچه سایر فرق پذیرفته اند مورد خدشه است. این بخش از کتاب (از فصل پنجاه و پنج تا صد و دو) بسیار شیرین و روان و در عین حال مستحکم نوشته شده است. نگارش این بخش توسط یکی از علمای قرن هفتم که در تعامل مستقیم با سایر فرق اسلامی بوده ارزشی دو چندان به این متن داده است. 🔸🔸🔸 توصیه مولف به اعتزال از ناس 📕 سید بن طاووس در توصیه های اخلاقی، به فرزند خود در اعتزال از مردم و کناره گیری از هرگونه ریاست و مقام و دوری مطلق از حکومت عباسی سفارشی اکید می­کند. ایشان ورود در دستگاه عباسی را شری شیطانی می داند: «ان اصعب المخالطات مخالطه العصاه سواء کانوا ولاه او غیر ولاه». مولف تلاش خود برای دوری از دستگاه مستنصر عباسی را در فصل صد و بیست و هفت به بعد شرح می دهد. سید در فصل صد و سی و چهارم کتاب نحوه انتقال خود را از حله به نجف و از نجف به کربلا و تصمیم او برای عزلت کامل و کوچ از کربلا به سامرا را بیان می کند. ایشان دلیل خود را عزلت بیشتر از اهل دنیا عنوان می­کند و پیرامون سامرا می­گوید: «کانه صومعه فی بریه». 🔸🔸🔸منظومه کتب سید بن طاووس 📕 سید در نقاط متعدد کتاب برای کمک به فرزند خود، به کتب متعددی که پیش از این کتاب نگاشته است ارجاع می دهد. نحوه ارجاع سید و تنوع آن نشان می دهد این مولف جلیل القدر مجموعه کتب خود را با طراحی خاصی به رشته تحریر در آورده است. و مجموعه آثار او مسیر زندگی یک مومن را هم از جهت عقیدتی در فروع و اصول و هم از جهت مادی و معنوی تامین می کند. برای مثال ایشان در فصل صد و سی و هفت و در آداب سفر به فرزندش توصیه می کند در هنگام اضطرار در سفرهای مادی ابتدا استخاره کند و برای این کار او را به کتاب «فتح الابواب» که در انواع استخارات نگارش شده است ارجاع می دهد: « فاستعن بالله جل جلاله فی قوتک علی التوفیق و استعمل ما ذکرناه فی کتاب «فتح الابواب»» سید در این اثر به کتبِ «الاصطفاء»، «ربیع الالباب»، «فتح الابواب»، «المهمات»، «الطرائف»، «الیقین» و ... ارجاع می دهد. اگر با این نگاه به آثار ابن طاووس بنگریم مطالعه مجموعه کتب این عالم بزرگوار ضروری می نماید. می توان گفت سید مجموعه آثار خود را با برنامه ای مشخص تالیف کرده است و در پس این سطور برنامه تربیتی خاصی تعبیه شده است. بر همین اساس مطالعه مجموعه مرقومات ابن طاووس بسیار مفید است. به همین دلیل سایر آثار مهم ایشان را نیز به تدریج معرفی خواهیم کرد. سید محمد هاشمی 23/5/97 @ofoqemobin
☀️ | مختصری در باب نظریه روح المعنی از منظر امام خمینی (ره) 🖊 سید محمد هاشمی 🔺 یکی از مباحث مهم امام در ادامه موضع مهم ایشان پیرامون اعتباری بودن وضع الفاظ، مساله است. این نظریه که توسط امام در نقاط مختلفی استفاده شده و ریشه در نگاه برخی اندیشمندان پیشین نیز داشته است قرابتی جدی با تصویر مرحوم در نحوه وضع الفاظ برای معانی در تفسیر دارد. ایشان توجه به این فرآیند در وضع الفاظ را، راه حل بسیاری از اشتباهات در اندیشه و فهم - خصوصا در معارف غیر مادی - می داند. برای مثال برخی در وصف پروردگار به رحیم و رحمان تصور کرده اند که چون در ذات این اوصاف نوعی از رقّت و تغیرِ حالت درونی نهفته و این نوع تحولات در ذات واجب محال است صدق این معانی بر واجب صرفا مجازی است. مرحوم امام در پاسخ معتقد است اساسا الفاظ برای غایات و حقایق عامه وضع شده اند و خصوصیات افراد تقییدی در آن معانی ایجاد نمی-کند: «و بعضى‏ها در مطلق اين نحو از اوصاف از قبيل خذ الغايات و اترك المبادى‏ قائل شده‏اند- كه اطلاق اين‏ها بر حق به لحاظ آثار و افعال است نه به لحاظ مبادى و اوصاف است. پس، معنى «رحيم» و «رحمن» در حق، يعنى كسى كه معامله رحمت مى‏كند با بندگان. بلكه معتزله‏ جميع اوصاف حق را چنين دانسته‏اند يا نزديك به اين. و بنابراين، اطلاق آنها بر حق نيز مجاز است. و در هر صورت، مجاز بودن بعيد است، خصوصا در «رحمن» كه بنابراين امر عجيبى بايد ملتزم شد. و آن اين است كه اين كلمه وضع‏ شده براى معنايى كه استعمال در آن جائز نيست و نمى‏شود، و در حقيقت اين مجاز بلا حقيقت است. تأمّل. و اهل تحقيق در جواب اين گونه اشكالات گفته‏اند الفاظ موضوع است از براى معانى عامّه و حقايق مطلقه. پس بنابراين، تقيّد به عطوفت و رقّت داخل در موضوع له لفظ «رحمت» نيست و از اذهان عاميّه اين تقيّد تراشيده شده، و الّا در اصل وضع‏ دخالت ندارد..» (آداب الصلاة، متن، ص: 249) 🔺 ایشان سپس در جواب به اشکال مقدر به این نظریه که آن را تنها در صورتی که اولیاء و انبیاء واضع باشند صحیح میدانند، تحلیلی در باب وضع الفاظ و اعتبار ارائه می کند که در کلیت شناخت اعتباریات نزد ایشان نیز سودمند است. 🔺به عقیده ایشان فرآیند وضع یک لفظ به این گونه است که برای هر واضعی در ابتدا نوعی توجه به جهت حقیقی موضوع له مطرح بوده است یعنی واضع در هنگام وضع لفظ «نور» برای آنچه از حقیقت خارجی نور می دیده، جهت روشنایی آن را مورد نظر قرار داده است و به جهات عدمی و ظلمانی آن بی توجه بوده است لذا لفظ «نور» هرگز مقید به نورِ مادی خارجی که مشوب به جهات عدمی است نمی شود و از این رو می توان آن را حقیقتا در انوار غیرمادی نیز استعمال کرد. لذا نظریه روح المعنی را می توان حتی در عمق تسامحات عرفی در فرآیند اعتبار نیز توضیح داد: «واضع لغات گرچه در حين وضع معانى مطلقه مجرّده را در نظر نگرفته است، ولى آنچه كه از الفاظ در ازاء آن وضع شده همان معانى مجرّده مطلقه است. مثلا، لفظ «نور» را كه مى‏خواسته وضع كند، آنچه در نظر واضع از انوار مى‏آمده اگر چه همين انوار حسّيّه عرضيّه بوده- به واسطه آن كه ماوراء اين انوار را نمى‏فهميده- ولى آنچه را كه لفظ نور در ازاء او واقع شده همان جهت نوريّت او بوده نه جهت اختلاط نور با ظلمت، كه اگر از او سؤال مى‏كردند كه اين انوار عرضيّه محدوده نور صرف نيستند بلكه نور مختلط به ظلمت و فتور است، آيا لفظ نور در ازاء همان جهت نوريّت او است يا در ازاء نوريّت و ظلمانيّت آن است؟ بالضروره جواب آن بود كه در مقابل همان جهت نوريّت است و جهت ظلمت به هيچ وجه دخيل در موضوع له نيست» (آداب الصلاة، متن، ص: 250) 🔺 بر این اساس نیازی نیست که واضع تمام مصادیق آن معنا را در زمان خود درک کرده یا حتی به آن معتقد باشد بلکه فرآیند وضع چنین وسعتی را در رابطه لفظ و معنا ایجاد می کند. نکته جالب آن که مرحوم امام بر اساس این تحلیل، صدق الفاظ عرفی وضع شده بر معانی ای که از جهت وجودی در مراتب بالاتری قرار دارند را نزدیکتر به حقیقت و غرض اولیه عرف می داند: «ليس الكلام من حيث ظهوره الملكى و خصوصا الّذى هو من مقولة اللّفظ و الصّوت صفة للحقّ من حيث هويّته الأحاطيّة حتّى يتفرّع عليه ما ذكر كما انّ قوله تعالى ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ لا يدلّ على مقصوده بوجه نعم الكلام الذّاتى الّذى هو التّجلّى باظهار ما فى الغيب على ذاته المقدّسة صفة من صفاته فى الحضرة الجمعيّة الكماليّة و الكلام الظّهورى الوجودى الّذى هو التّجلّى بالفيض المقدّس لأظهار ما فى الغيب على الحقائق التّفصيليّة صفة من صفاته الفعليّة و لهما الأحاطة و الشّمول و لهذا الكلام اللّفظى ايضا احاطة بمعنى آخر و هو وجه السّرّ الوجودى الّذى يعرفه المحقّقون و هو غير الأوضاع اللّفظيّة نعم لو كان الألفاظ موضوعة لأرواح المعانى او ارواح المعانى مرادة للحقّ
من كلامه لكان تلك الأحاطة حقّا كما الأمر كذلك.» ( تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الانس»، ص: 232) 🔺نتیجه این صورت بندی، راهگشایی بسیار اساسی در فهم معارف و معانی مجرد قرآنی و روایی ایجاد کرده و از سوی دیگر گشایشی جدی برای انتقال مرتبه بندی شده معارف الهی می آفریند. این نگاه شیوه ای مهم در القای معارف الهی را نیز به دنبال دارد. بر این اساس در تعلیم معارف تنها کافی است ذهن ها را نسبت به حیثیات عدمی مفاهیم پالایش نماییم، تا بتوانیم حقیقت ناب غیرمادی را در ذهن مخاطبان تصویر کنیم. 🔺 این نظریه در مساله روح المعنی، در مجموعه اندیشه امام در اعتباریات تاثیر مهمی دارد ایشان پس از این مساله «صحیح و اعم» و تصویر «مرکبات اعتباری» را نیز بر همین اساس تبیین می نمایند و معتقدند حتی در وضع الفاظ برای اختراعات عادی بشر، هرگز لفظ به قید ماده و شکل خاصی از آن اختراع – مثلا تفنگ یا هواپیما – محدود نمی شود بلکه از ابتدا خصوصیات ماده و صورت دخلی در وضع الفاظ ندارند: و لذا ترى: أنّ تكامل الصنعة كثيراً ما يوجب تغييراً في موادّها أو تبديلًا في شأن من شؤون هيئتها، و مع ذلك يطلق عليها اسمها كما في السابق، و ليس‏ ذلك إلّا لأخذ الهيئة و المادّة لا بشرط؛ أي عدم لحاظ مادّة و هيئة خاصّة فيها. (تهذيب الأصول، ج‏1، ص: 109) @etebariyatbook
🔰دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می کند🔰 🔶 دوره سلوک انقلابی 💎 بر مبنای کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی" اثر گران‌بهای مقام معظم رهبری ✅ با تدریس استاد علی فرحانی 🔶 خوانشی مبنایی از اسلام انقلابی 🔷جایگاه اسلام تمدن‌ساز و رو‌به‌ جلو در میراث شیعی 🔶 مختصات ایمان، معاد، نبوت و ولایت در اسلام انقلابی چیست؟! 🔷 پاسخ به این پرسش‌ها در دوره سلوک انقلابی 🔶 چهار جلسه همراه با یک جلسه پرسش و پاسخ 🔷 همراه با گواهی معتبر 🔶 هزینه دوره: 50 هزار تومان 💎 همراه با کد تخفیف ویژه مخصوص متقاضیان ✅ جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🌐 http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi/ 🔴ظرفیت این دوره محدود می‌باشد کسب اطلاعات بیشتر در کانال دوره سلوک انقلابی به آدرس: 🔶 @solukeenghelabi 📌 در صورت نیاز به پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات با آیدی زیر در ارتباط باشید: 👇🏻 🆔 @AlirezaTaghavi12 ▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع) ▫️پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر(ره)
🔺 وجه تسمیه حضرت «زهرا» سلام الله علیها علل الشرایع ج ۱، ص ۱۸۰ أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ سَهْلٍ اَلصَّيْقَلُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ اَلدَّارِمِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهُرْمُزَانِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَتِ اَلزَّهْرَاءُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلنَّهَارِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ بِالنُّورِ كَانَ يَزْهَرُ نُورُ وَجْهِهَا صَلاَةَ اَلْغَدَاةِ وَ اَلنَّاسُ فِي فُرُشِهِمْ فَيَدْخُلُ بَيَاضُ ذَلِكَ اَلنُّورِ إِلَى حُجُرَاتِهِمْ بِالْمَدِينَةِ فَتَبْيَضُّ حِيطَانُهُمْ فَيَعْجَبُونَ مِنْ ذَلِكَ فَيَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَسْأَلُونَهُ عَمَّا رَأَوْا فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَيَأْتُونَ مَنْزِلَهَا فَيَرَوْنَهَا قَاعِدَةً فِي مِحْرَابِهَا تُصَلِّي وَ اَلنُّورُ يَسْطَعُ مِنْ مِحْرَابِهَا مِنْ وَجْهِهَا فَيَعْلَمُونَ أَنَّ اَلَّذِي رَأَوْهُ كَانَ مِنْ نُورِ فَاطِمَةَ فَإِذَا نَصَفَ اَلنَّهَارُ وَ تَرَتَّبَتْ لِلصَّلاَةِ زَهَرَ وَجْهُهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ بِالصُّفْرَةِ فَتَدْخُلُ اَلصُّفْرَةُ حُجُرَاتِ اَلنَّاسِ فَتَصْفَرُّ ثِيَابُهُمْ وَ أَلْوَانُهُمْ فَيَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَسْأَلُونَهُ عَمَّا رَأَوْا فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَيَرَوْنَهَا قَائِمَةً فِي مِحْرَابِهَا وَ قَدْ زَهَرَ نُورُ وَجْهِهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَإِذَا كَانَ آخِرُ اَلنَّهَارِ وَ غَرَبَتِ اَلشَّمْسُ اِحْمَرَّ وَجْهُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَأَشْرَقَ وَجْهُهَا بِالْحُمْرَةِ فَرَحاً وَ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكَانَ يَدْخُلُ حُمْرَةُ وَجْهِهَا حُجُرَاتِ اَلْقَوْمِ وَ تَحْمَرُّ حِيطَانُهُمْ فَيَعْجَبُونَ مِنْ ذَلِكَ وَ يَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَسْأَلُونَهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ فَيَرَوْنَهَا جَالِسَةً تُسَبِّحُ اَللَّهَ وَ تُمَجِّدُهُ وَ نُورُ وَجْهِهَا يَزْهَرُ بِالْحُمْرَةِ فَيَعْلَمُونَ أَنَّ اَلَّذِي رَأَوْا كَانَ مِنْ نُورِ وَجْهِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَلَمْ يَزَلْ ذَلِكَ اَلنُّورُ فِي وَجْهِهَا حَتَّى وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَهُوَ يَتَقَلَّبُ فِي وُجُوهِنَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي اَلْأَئِمَّةِ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِمَامٍ بَعْدَ إِمَامٍ . @ofoqemobin
💢 اسلام قاعدین در برابر اسلام مجاهدین ✅ استاد سید محمد هاشمی در گفتگوی زنده با کانال از تقابل دو اسلام قاعدین و مجاهدین سخن می‌گوید 🌐 پخش زنده در کانال ایتای {سلوک انقلابی} 🌙 امشب- 26 آذرماه 🕗 ساعت 20:30 🔶 @solukeenghelabi .
برخی بزرگواران ترجمه این روایت زیبا را خواسته بودند 👇👇👇 علل الشرایع / ترجمه استاد ذهنى تهرانى: پدرم رحمة اللّٰه عليه فرمود:سعد بن عبد اللّٰه از جعفر بن سهل صيقل،از محمّد بن اسماعيل دارمى از كسى كه برايش حديث گفته،از محمّد بن جعفر هرمزانى،از ابان بن تغلب،وى مى‌گويد:محضر امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:اى فرزند رسول خدا براى چه حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها به زهراء موسوم گرديد؟ امام عليه السّلام فرمودند:زيرا زهراء سلام اللّٰه عليها در روز سه مرتبه با سه نور مختلف براى امير المؤمنين عليه السّلام مى‌درخشيد: الف:هنگام نماز صبح كه مردم در فراش و بسترشان بودند نور صورت آن حضرت مى‌درخشيد و سفيدى آن نور به اطاق‌هاى آنها در مدينه مى‌تابيد و ديوار اطاق و منازل ايشان منوّر به نور سفيد مى‌شد،آنها تعجّب مى‌كردند و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف شده و راجع به آنچه ديده بودند از حضرت سؤال مى‌نمودند پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله آنها را به منزل فاطمه سلام اللّٰه عليها مى‌فرستادند،ايشان آنجا رفته مى‌ديدند حضرتش در محراب نماز نشسته و نور از محراب و صورت آن بانو ساطع است پس مى‌فهميدند نورى كه ديده بودند از نور حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها مى‌باشد. ب:نيم روز يعنى ظهر كه مى‌شد و خانم خود را براى خواندن نماز ظهر ترتيب مى‌دادند نورى زرد رنگ از صورت آن حضرت مى‌درخشيد و زردى نور در حجرات و منازل مردم مى‌افتاد و بدين ترتيب لباسها و رنگشان زرد مى‌گرديد،به نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله مراجعه مى‌كردند و از آن جناب راجع به آنچه ديده بودند مى‌پرسيدند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت فاطمه عليها السّلام فرستاده و وقتى به آنجا مى‌رفتند مى‌ديدند آن حضرت در محراب نماز ايستاده و نور صورتش با رنگ زرد تلألؤ و درخشش دارد،مى‌فهميدند نورى كه ديده‌اند،نور صورت آن بانو مى‌باشد. ج:هنگامى كه روز به آخر مى‌رسيد و خورشيد غروب مى‌كرد نور صورت آن حضرت به سرخى مى‌گراييد پس صورتش با رنگ سرخ مى‌درخشيد و اين علامت فرح و نشانه شكرگزارى آن حضرت در مقابل حقّ‌ عزّ و جلّ‌ بود،سرخى نور آن حضرت داخل منازل مردم مى‌شد و ديوارهاى حجرات آنها را سرخ مى‌كرد،ايشان به شگفت آمده و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف مى‌شدند و سرّ آن را از آن حضرت سؤال مى‌كردند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها فرستاده آنها به منزل خانم مى‌رفتند و مى‌ديدند كه آن حضرت نشسته و خدا را تسبيح و تمجيد مى‌نمايد و نور صورتش با رنگى قرمز مى‌درخشد،آنها دانستند نورى كه ديده بودند از نور صورت فاطمه عليها السّلام مى‌باشد،بارى پيوسته اين نور در صورت آن حضرت بود تا وقتى كه حضرت امام حسين عليه السّلام متولّد شدند از اين تاريخ اين نور در صورت‌هاى ما ائمّه پديد آمد و هر امامى كه از دنيا مى‌رود در صورت امام بعدى ظاهر مى‌گردد تا روز قيامت. @ofoqemobin
☀️ ، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه 🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است. 🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید: «و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115) 🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.» 🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند. 🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند. 🔸 این کتاب در اوج دوران علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ... نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است 🎙امام خمینی (ره) ✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود. ✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد. ❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان. ❇️ كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ✳️ ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. ✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود. ✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها. ✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند. @almorsalaat
🔰 جلسات تدریس تفسیر شریف المیزان (آیات برگزیده) 🔺 جلساتی در تدریس تفسیر المیزان برگزار شده که مشتمل بر مقدمات ورود به تفسیر المیزان و تدریس بخش های منتخبی از این تفسیر شریف است. لینک جلسات در ادامه قرار میگیرد : https://mega.nz/folder/y80VSTDQ#AvOUFw1S8nSS4cfcxk7oOQ جلسات ادامه دارد. @ofoqemobin
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد. ▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند . ▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بحثی در باب ثبات گزاره های اخلاقی بر اساس حرکت جوهری اجتماع انسانی 🔺ذیل آیات 153 تا 157 سوره مبارکه بقره در تفسیر شریف المیزان (بخشی از تدریس تفسیر المیزان) 🔺 عبارات علامه در این بخش از دقیق ترین مطالب ایشان است. این عبارات به تصریح نشان میدهد که گزاره های اخلاقی نزد علامه طباطبایی گرچه اعتباری هستند اما در عین حال ثابت نیز هستند و اعتباریت ملازمه ای با نسبیت و تغیر ندارد. @ofoqemobin
📣 Thursday 'Family Night Program' in Qom (28 Dec 2023) 🚩 Commemorating The 4th Martyrdom Anniversary of Shaheed Qasem Soleimani, Shaheed Abu-Mahdi Al-Mohandes, and their Companions 🚩 🕖 7:00 PM 🗓 28 December 2023 📍 SoQ Cultural Center توحید، زیر پل نیروگاہ، خیابان مصطفی خمینی، نبش کوچه مصطفی خمینی 2، ساختمان آجرنما —————————————————— 📖 Qurān Recitation 🤲🏼 Dua Kumayl 🎬 Video Clip 🎤 Speech in English by Sayyid Muhammad Hashemi [Topic: Resistance: A Big Step Towards The Reappearance] 🎶 Community Kids Surūd (رفیق شهیدم) —————————————————— 🤹‍♂️ Indoor Area for Kids 🤾🏻‍♂️ Outdoor Playing Area for Boys —————————————————— 🥘 Takeaway Tabarruk Dinner ☕️ Tea / Coffee / Juice —————————————————— 💐 We would be honored by you and your family's attendance. RSVP: https://studentsofqom.org/rsvp/ ~ Students of Qom (SoQ) 🌐 www.studentsofqom.org 📱 telegram.me/studentsofqom 📱 https://eitaa.com/studentsofqom 📱 https://chat.whatsapp.com/DMICLq3eX9iKhSSh8t8JvA
🔰 ابیات منسوبه الی مولاتنا ام البنین س فی رثاء بنیها الطاهرین: لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه‏ ام می ‏اندازى كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام البنین می خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ چهار پسر که مانند عقاب های کوهسار بودند و با بريده شدن رگ حيات يكى پس از ديگرى به مرگ پيوستند تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعا طَعِينَ بر سر نعش آن ها نیزه ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاك افتادند يَا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِيعُ الْيَمِينِ اى كاش می ‏دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دست راستش قطع شده بوده است؟ @ofoqemobin
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی 🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود. لینک جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049 @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نگاهی مختصر به مقدمه «اسفار اربعه» جناب صدرالمتالهین شیرازی نور الله مضجعه الشریف (بخشی از جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی) @ofoqemobin
دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان : 🔰نقش اعتباریات در استنباط از منظر امام خمینی 🎙با حضور:حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی مولف کتاب نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🗓زمان : ۱۰/۱۰/ ۱۴۰۲ ⏰ساعت :۱۹ 💻بصورت مجازی در بستر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/mr_myeye/motahariumz 💢حضور برای عموم آزاد و رایگان میباشد . 🔖هزینه صدور گواهی : ۴۰ هزار تومان 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر : 🆔 @askarnave (تلگرام) 🆔 @askarnaveh (ایتا) _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ روابط عمومی دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان . . سایت | سروش | ایتا | اینستاگرام 💢 کانال رسمی در ایتا: 🆔 @university_motahhari_zh
🟢 کتاب اهدایی استاد مطهری به یکی از دوستان خود در ایام جوانی که سر از کتابخانه دانشگاه هامبورگ درآورده است 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir