هدایت شده از طومار نقد
فراخوان مقاله علمی - پژوهشی
مجله مطالعات فقه الحدیث وابسته به انجمن حدیث حوزه باهدف توسعه دانش فقه الحدیث و تببین علمی اموزه های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام مقاله می پذیرد.
🔷 ارسال مقالات از طریق:
سامانه نشریه مطالعات فقه الحدیث
https://www.sfhadith.ir
🔶 تلفن نشریه: 02532913455
🔶تلفن تماس و ایتا 09124510219
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
محمد (ص) , پیامبر بازار
بازار, محراب نبوت و آوردگاه عدالت
✍️ علی راد
امروزه تعبیر « پیامبر بازار » شاید تناقض آمیز به نظر آید زیرا در نگاه ما پیامبری شأنی معنوی , ملکوتی و فراتر از امور دنیوی دارد , پیامبری با بازار که اوج دنیاگرایی است , هم رنگ و همسان نیست. انسان هر چه به عالم معنا و معنویت نزدیک تر به همان سان از دنیا و مظاهر آن که در بازارها متجلی است , گریزان است! بازار نماد دنیاگروی و لهو و لعب و غفلت از یاد خداوند است ! بازار, محبوب ابلیس و ابلیسیان است و نسزد که عبد صالح و انسان کامل در آن درنگ نماید , حضور پیدا کند , با بازاریان همنشین و هم سخن گردد ! برایند این پنداره گسستن حضور پیامبر(ص) از بازار و انحصار حضور ایشان به مسجد و منبر است , انگاره ای که اینک از امامت و نبوت در اذهان برخی از مسلمین نهادینه شده است , و از حضور پیامبر در بازار و آموزه های ایشان در موضوع بازار کمتر سخن به میان می آید!
حال اینکه نصوص تاریخی و حدیثی گویای این مهم است که پیامبر اکرم (ص) از ظرفیت بازارهای مکه و مدینه حداکثر استفاده را برای تبیین آموزه های وحیانی استفاده نمود , بازار را محراب خود قرار دارد , با حضورهای مکرر و پیاپی خود به تثبیت عدالت اقتصادی و زدودن ربا , گران فروشی , احتکار , کم فروشی , حیله , غل و غش در کالا , ... اهتمام جدی ورزید , ارزش و جایگاه بازار و بازاریان را تعالی بخشید , تاجران را همنشیان شهیدان معرکه جنگ و شهدای راه دین معرفی کرد , فقه بازار را بر بازاریان واجب نمود , از ظرفیت های سیاسی , اجتماعی و ادبی بازار غفلت نورزید , فضای بازار را رایحه آیات قرآن عطرآگین نمود , در بازار به نبرد شرک و کفر برخاست , با قرآن تحدی نمود ........ .
متون حدیثی و تاریخی گویای حضور گسترده و فراگیر پیامبر(ص) در بازارهای مکه و مدینه, رصد و پایش , نظارت و صیانت , هدایت و تعالی بازار به سوی عدالت بود ؛ شاید یکی از اسرار لطیف آیه تعبیر « ... و یَمشونَ فِیالاَسواقِ » در آیه « وَما أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِي الْأَسْوَاقِ » (فرقان / 20) در این مهم نهفته باشد که حضور در بازار را نسبتی با پیامبری است زیرا بازار آنگونه که آوردگاه عدالت و توحید است میتواند آوردگاه استثمار و تکاثر , شرک و کفر نیز باشد و پیامبران را نشاید که از بازار غفلت ورزند , بلکه باحضور در بازار با اقشار مختلف و متنوع مردمان انس گیرند , از فقر و رنج ایشان آگاهی یابند , مترفین و اهل تکاثر را هشدار دهند , .... و این است تفاوت بازار با مسجد!
آری , حضرت محمد (ص) , پیامبر بازار نیز بود و حتی دشمنان او نیز از حضورش در بازار برای ترور او نقشه کشیدند لکن او از آن نهراسید , طعم عدالت در بازار را برای مومنان به قرآن و حتی اهل جزیه چشانید به گونه ای که اهل کتاب می توانستند در بازارهای مسلمین اجناس خود را بفروشند زیرا امنیت بازار تحت نظارت و صیانت حضرت محمد (ص ) بود ؛ امام علی (ع) , جانشین راستین او نیز این رویه را ادامه داد : « و کانَ یرکبُ بَغلَةَ رَسولِ اللّهِ(ص) الشَّهباءَ ویطوفُ فِی الأَسواقِ سوقا سوقا، ... » و حضور دجالیان و ابلیسیان در بازار مسلمین را ریشه کن کرد که چون آفتاب نبوت و امامت بر بازار نتابد ابلیس و دجال سایه شوم خود را بر آن بگستراند !
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
نفرین محمد (ص) از حقیقت تا مجاز
✍️ علی راد
عن النبی (ص) : « ويل للعرب من شر قد اقترب أفلح من كف يده ... »
کاربرد اسلوب وعید و تهدید در گفتار زمانی رخ می دهد که گوینده از عناد مخاطب به ستوه آید و ناگزیر برای ابراز تنفر به سرزنش و نفرین او روی آورد ؛ واژه ویل از جمله شناخته شده ترین کلمات عربی است که چون در صدر جمله ای بنشیند بر نفرین و سرزنش مخاطب دلالت آشکاری دارد .
شاید در آغاز تعبیر « نفرین محمد (ص) » تناقض آمیز به نظر برسد زیرا قرآن پیامبر (ص) را در اوج مقام خُلق عظیم و رحمت بر جهانیان معرفی می کند. چگونه ممکن است از چنین شخصیتی در این تراز از کمال , نفرین – یا نفرین هایی - صادر شده باشد؟ این تناقض با تصویر صوفیانه و عرفانی رایج در اذهان برخی از مسلمانان از شخصیت پیامبر(ص) نیز هم سویی دارد , تصویری که حضرت محمد (ص) را اهل تسامح و تساهل با دگراندیشان , اهل اغماض و تجاهل نسبت به انحطاط فرهنگی و افول اخلاقی جامعه , اهل مدارا و رواداری با جریان های زر و زور , قدرت و ثروت معرفی میکند با استناد به اینکه اگر با دگراندیشان درشتی در گفتار و رفتار نماید از پیروان او کاسته خواهد شد! تصویری که جریان یهود از حضرت عیسی (ع) در یک فرایند تاریخی – جدلی بر ساخت , عیسای مجاهد نستوه را به عیسای خاموش, عارف صلح اندیش و اهل مدارا با ستمگران بدل نمود , عیسی را چنان با ملکوت و خدا پیوند زد که نسبت و پیوند او با انسان و دنیا گسست و این چنین عیسای مریم به اسطوره ها پیوست و اینک میراث برجای مانده از او چیزی جز شکیبایی تا روز آخر و واسپاری تاریخ به روند طبیعی آن نیست! آیا محمد (ص) نیز چنین بود و به چه میزان این تصویر از او درست می نماید و حقیقت نفرین های پیامبر اکرم چیست؟ روشن است که تصویر فوق نگاهی بریده و نا تمام به سیره و سیمای محمد (ص) در قرآن و تاریخ دارد , محمد (ص) آن گونه که پیامبر صلح و مدارا بود , پیامبر رزم و نبرد نیز بود , شدّت و رحمت به موازی و تساوی در وجود او در جریان بود و این عملکرد مخاطبان محمد (ص) بود که نوع رفتار مهر آمیز یا قهر آلود او را تعیین می کرد , چنین نبود که پیامبر(ص) با کسی که شایسته قهر و شدّت است به عطوفت و لطافت برخورد کند , به تجاهل و اغماض روی آورد و چشم بر افول انسانیت ببندد , هر چند که رفتار نخستین محمد (ص )با همگان از سر تکریم و مهرورزی بود.
نفرین نبوی از سَر دلسوزی و رنج انسان کامل به اسیران فرو خفته در شهوت و جهالت بود , نفرین او با نفرین دیگران تفاوت ماهوی داشت , نفرین او برخاسته از از سَر خشم , جهل , خود خواهی , حسادت , ... نبود بلکه تجلی رحمت در آینه قهر بود .
نفرین محمد (ص) در امتداد نفرین وحیانی در مقام روشنگری واقعیت , تبیین حقیقت , ستردن جهالت از اندیشه , زدودن غفلت از جان انسان های فرو خفته در سراب شهوت , گرفتار در اسارت نفس , اسطوره ها و خرافه ها بود . نفرین محمد (ص) همانند نفرین های قرآن هشداری بود به خطری هولناک که بشریت را تهدید می کرد, در حال ربودن سعادت انسان بود , در حال کاشتن نطفه زقوم شقاوت در شوره زار زندگی جاهلیت بود!
آری نفرین محمد (ص) هم چنان در تاریخ و امروز جهان طنین انداز است تا جان¬های تکیده , عقل های خموده , وجدان های خفته , چشم های فروبسته را بیدار سازد , و سیطره شر بر حیات انسان را ریشه کن سازد تا به رستگاری دست یابد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
انگاره پیامبری و فقر؛ از پندار تا واقعیت
✍️علی راد
تصویر فقرآلود از شخصیت پیامبران دیرینه کهنی دارد , بر پایه این تصویر پیامبران خدا مردانی فقیر , دنیا ستیز و ثروت گریز بودند, از شدّت فقر ناگزیر بودند حتی از کسانی که نبوت ایشان را قبول نداشتند قرص نانی یا اندکی آرد قرض بگیرند , با رهن و عاریه حفظ آبرو نمایند , از این رو هماره فقیر و بدهکار بودند و پیروان ایشان نیز از طبقات فقیر و نادار جوامع بودند , هیچ گاه برای تحصیل ثروت و رفاه تلاش نکردند زیرا دنیا , ثروت و رفاه با پیامبری قابل جمع نیست و میان پیامبری و ثروت رابطه تباین برقرار است. از عصر اموی تصویر فقرآلود از حضرت محمد (ص) به اهداف سیاسی و تضعیف توانایی آحاد مسلمین ترویج گردید , زهد و دنیاگریزی فضیلت تلقی شد , اهل تصوف, وعظ و قصاصین برای ترویج این تصویر استخدام شدند . تلفیق سیاست و تصوف اموی انگاره فضیلت فقر بر ثروت, جایگاه برتر فقیران در آخرت , دنیاگریزی , زهد گرایی در اذهان مسلمین را نهادینه کرد, ترس از تحصیل ثروت و فساد انگیز بودن آن را تبلیغ نمود , فقر در جوامع اسلامی را اشاعه داد , زهدگرایی معیاری فضیلت تلقی گردید . تصویر فقیر بودن حضرت محمد (ص) با آیات قرآن در لزوم عزت و اقتدار پیامبران تعارض دارد , در تنافی آشکار با نصوص تاریخی است که ایشان را فردی ثروتمند معرفی می کند که از ثروت خود برای زدودن فقر بهره برد ؛ از این رو در منابع سیره نگاری از حضرت محمد (ص) با گزاره هایی چون «کان میسوراً غنیاً » و «لم یکن فقیرا قط » یاد کردند و تصویر فقرآلود از حضرت محمد (ص) و مستندات آن را به چالش کشانید.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
فلسفه نبوت از معنا تا کارکرد
✍️ علی راد
بخش اوّل : پیشینه بحث از فلسفه نبوت : https://eitaa.com/OstadRad/1059
بخش دوّم : فلسفه نبوت در پرتو رهیافت ها : https://eitaa.com/OstadRad/1063
بخش سوّم : نبوت و تبیین هدفمندی آفرینش : https://eitaa.com/OstadRad/1064
بخش چهارم : نبوت , صیانت و شکوفایی فطرت انسانی : https://eitaa.com/OstadRad/1065
بخش پنجم : نبوت , ارائه برنامه جامع تکامل : https://eitaa.com/OstadRad/1067
بخش ششم : نبوت , اتمام حجت و انسداد باب اعتذار https://eitaa.com/OstadRad/1069
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
✳️ تقریب، وحدت و امتگرایی از وجوه بارز سیره امام رضا(ع)
🎙 استاد علی راد
✂️ برش هایی از متن:
🟢 حجتالاسلام دکتر علی راد، دانشیار دانشگاه تهران تاکید کرد: امام رضا(ع)، تاکید بر تقریب و وحدت و امتگرایی داشتند از این رو از وجوه برجسته سیره آن امام عزیز، امتگرایی و تقریب مؤمنین و مسلمین است.: در روزگار امام رضا(ع)، چالشهای جامعه اسلامی در حوزه مباحث فرهنگی، امامت، خلافت، سیاست و حکومت، شایع بوده است.
🟢 وی افزود: امام رضا(ع) با رصد دقیق جریانات حاکم بر امت اسلامی، تلاش کردند مانع انشقاق و انشعاب امت اسلامی شوند لذا تاکید بر تقریب، وحدت و امتگرایی داشتند از این رو از وجوه برجسته سیره آن امام عزیز، امتگرایی و تقریب مؤمنین و مسلمین است.
🟢 دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران اضافه کرد: وجه برجسته دیگر سیره امام رضا(ع)، گفتوگو و گفتمان با دگراندیشان است و شاهد مناظرات امام رضا(ع) با جریانات فکری غیراسلامی و جریانات فکری متنوع درون دینی هستیم و بر پایه آن میتوانیم منطق مناظرات آن امام بزرگوار را استخراج کنیم.
🟢 راد بیان کرد: وجه سوم سیره برجسته امام رضا(ع)، تلاش برای اشاعه خوانش اعتدالی از اسلام ناب محمدی(ص) است، خوانشی مبتنی بر قرآن کریم، سنت و سیره نبوی.
🟢 دکتر راد در پاسخ به این پرسش که چرا امام رضا(ع) فاز فرهنگی و علمی را در مواجهه با خلفای جائر زمان خود برگزیدند و وارد فاز نظامی نشدند؟ بیان کرد: در روزگار حضرت رضا(ع)، روزگار اقلیت شیعه از یکسو و از سوی دیگر شاهد قلع و قمع جریانات نظامی شیعه و به شهادت رساندن دستاندرکاران این نوع جریانات هستیم و با توجه به این دو نکته زمینه مواجهه نظامی در برخورد با دشمنان فراهم نبود.
🟢 وی تاکید کرد: سیاست حاکم بر سیره رضوی، گفتوگو و نقد و نظر و در مجموع راهبرد فرهنگی بود و امام رضا(ع) از این سیره فرهنگی و علمی در مواجهه با دگراندیشان بهره بردند.
👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/vahdat-omat-emam-reza/
#امام_رضا
#امت_گرایی
#بارز
#تقریب
#سیره
#وحدت
#علی_راد
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
امام صادق ( ع ) و لقب خیر الجعافر ؛ درنگی در سویه های تاریخی و گفتمانی
✍️علی راد
لقب خیر الجعافر از جمله القاب ویژه امام صادق ( ع ) است که بیش از گفتمان حدیثی- رجالی امامیه در گفتمان اهل سنّت به ویژه مدرسه رجالی بصره شناخته شده است که گرایشات عثمانیه داشتند و رویکرد حصرگرایی ایشان مانع جدی محدّثان امامیه در ترویج میراث شفاهی و مکتوب اهل بیت ( علیهم السلام ) در میان ایشان بود . این اندیشه فراتر از بصره تا آبادان – عبادان قدیم – نیز توسعه یافته بود و رگه هایی از آن نیز در دیگر مدارس حدیثی وجود داشت ولی به شدّت بصره نبود . این لقب نه از سوی گروهی از اصحاب امام صادق ( ع ) که به تشیع شهرت داشتند بلکه از سوی شخصی به آن حضرت اطلاق شد که تشیّع وی چندان آشکار نبود و شواهدی بر خلاف آن در اذهان وجود داشت . این شخص کسی نبود جز حفص بن غیاث نخعی (117- 194 ق ) قاضی نامدار دولت عباسی که فضل بن عباس- امیر کوفه در آن روزگار- بر جناره حفص بن غیاث نماز خواند که نشان از جایگاه برجسته اجتماعی حفص بن غیاث در کوفه دارد. حفص بن غیاث به خوش اقبالی قاضی, به مرگ در غیر حال قضاوت باورمند بود که خود نیز چنین از دنیا رفت . بر پایه کتاب تهذیب الکمال مزّی–کامل¬ترین فهرستِ موجود از مشایخ حفص بن غیاث نخغی– وی از چهل و هشت شیخ و استاد, حدیث شنید که از جمله آنها جعفر بن محمد(148-83ق) معروف به امام صادق(ع) بود . حفص از همان آغاز نوجوانی به کتابت حدیث علاقمند بود و هر حدیثی را که می¬شنید, آنرا کتابت می¬کرد . معاذ بن معاذ دستینه¬های قضایی حفص را به دلیل سبک نگارش آنها تحسین می¬نمود . حفص کتابهای حدیثی خود را پیش از اشتغال به قضاوت تالیف نمود و نسخه-هایی از آن در اختیار دیگران نهاد . او در روزگار خود از جمله سه محدث برجسته کوفه بود, صحت و اعتبار کتاب جامع حدیثی نزد دانشیان حدیث شناخته شده بود به گونه¬ای که اگر حفص در کتابش در گزارش حدیثی از استادش أعمش– سلیمان بن مهران(61-147ق)- متفرد بود به دلیل اعتبار کتابش, روایت وی مقبول بود , اما اگر این حدیث را فقط از حافظه اش نقل می¬کرد, تضعیف می¬شد زیرا در اواخر عمرش حافظه اش او را یاری نمی¬کرد .
کتاب جامع حدیثی حفص بن غیاث در اختیار مولفان جوامع اولیه حدیثی عامه بود و فراوان از آن روایت نقل کرده-اند. احادیث این کتاب به دلیل مبانی خاص امامیه در اعتبار سنجی حدیث, به جوامع حدیثی شیعه راه نیافت ولی کتاب مجموعه احادیث بدون واسطه¬ی حفص بن غیاث از امام صادق(ع) با استقبال مولفان منابع متقدم شیعی مواجه شد؛ «له کتاب معتمد» ارزش¬گذاری شیخ طوسی از اصالت و محتوای این کتاب است و حفص بن غیاث در این نگاشته به اسناد مستقیم خود, احادیث امام صادق(ع) را روایت می¬کند که بدون واسطه از ایشان دریافت کرده است . بنابراین حفص بن غیاث از جمله مولفان میراث مکتوب نخستین امامیه است. هر چند امروزه اصل مسند حفص از احادیث امام صادق(ع) در اختیار ما نیست ولی نزد متقدمان امامیه و عامه شناخته شده بود. پیش از شیخ طوسی شماری از مشایخ و محدثان امامیه به این کتاب دسترسی داشته¬اند و از این طریق به شیخ طوسی انتقال یافته بود .
حفص بن غیاث در دفاع از جایگاه ممتاز و فاخر استادش امام صادق(ع) اهتمام ویژه¬ای داشت. وی در مقابل بصریان که بر سانسور و عدم نقل احادیث امام صادق(ع) اصرار داشتند, پاسخی درخور و معنادار می¬دهد: « قال يحيى وخرج حفص بن غياث إلى عبادان وهو موضع رباط فاجتمع إليه البصريون فقالوا له: لا تحدثنا عن ثلاثة أشعث بن عبد الملك وعمرو بن عبيد وجعفر بن محمد فقال: أما أشعث فهو لكم وأنا أتركه لكم وأما عمرو بن عبيد فأنتم أعلم به وأما جعفر بن محمد فلو كنتم بكوفه لأخذتكم النعال المطرقة ». او به دو دلیل احادیث امام صادق(ع) را بایسته نقل و ترویج می¬دانست : فضیلت و نَسب . این متن گویای دیدگاه او هست : « حدثنا أبو مسلم حدثني أبي حدثني حسين الجعفي عن حفص بن غياث قال قدمت البصرة فقالوا لا تحدثنا عن ثلاثة جعفر بن محمد وأشعث بن سوار وأشعث بن عبد الملك فقلت أما جعفر بن محمد فلم أكن لأدع الحديث عنه لقرابته من رسول الله صلى الله عليه وسلم ولفضله وأما أشعث بن سوار فهو رجل منا من أهل الكوفة فلم أكن لأدع الحديث عنه وأما أشعث بن عبد الملك فهو رجل من أهل البصرة فأنا أدعه لكم » . حفص بن غیاث نخعی در مقام نقل احادیث امام صادق(ع) از ایشان به به خیر الجعافر یاد می-کرد:«سليمان بن داود المنقري، عن حفص بن غياث، أنه كان إذا حدثنا عن جعفر بن محمد(ع)، قال: حدثني خير الجعافر جعفر بن محمد » ازمنظر گفتمان شناسی تاریخی – تحلیلی این پاسخ ها به ریشه¬های عمیق اعتقادی و علمی حفص بن غیاث درباره اصالت, حجیت و منزلت سترگ امام صادق(ع) دلالت دارند و همانند عقاید یک شیعه امامی درباره جایگاه امام است.
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟
از روایت إبن إدریس تا نظریه شیخ طوسی
✍️علی راد
اشاره
عبد الله بن إدریس(192ق) با جمله «فوالله إنه[حفص] لشيعي وإن شريكا لشيعي» بر تشیّع حفص بن غیاث تاکید داشت. شیخ طوسی(460ق) در کتاب الرجال و الفهرست خود متاثر از دیدگاه مشهور رجالیان شیعه و اهل سنّت به عامی بودن حفص بن غیاث باورمند است. شیخ طوسی در کتاب العدة فی اصول الفقه هر چند با لحاظ مجموعه¬ای از شرایط, روایات حفص بن غیاث از ائمه شیعه را در فقه امامیه شایسته استناد ¬می¬داند ولی عامی بودن وی را نفی نمی¬کند و تلاش می-کند از فاصله نظریه رجالی خود با رویکرد فقهی- اصولی خود بکاهد اما این تلاش به پذیرش شیعه بودن حفص بن غیاث نمی¬انجامد. چستی مضامین اصلی, زمینه¬های صدور, شواهد اعتبار روایت ابن ادریس, راهکار حل تعارض آن با دیدگاه شیخ طوسی و تعیین دیدگاه برتر از میان این دو از جمله مسئله¬های این پژوهش هستند که با روش تحلیل انتقادی انجام شده است. این پژوهش تبیین می¬کند که معاصرت إبن ادریس با حفص بن غیاث, حسی بودن شهادت وی از تشیّع حفص بن غیاث, شاگردی حفص نزد امام صادق(ع) و تصنیف کتابی مستقل از احادیث آن حضرت در قالب یک مسند حدیثی, هم¬گرایی سیاسی حفص با اندیشه¬های شریک بن عبدالله از جمله دلایل استواری روایت ابن ادریس است. هر چند إبن ادریس با استناد به آگاهی گسترده و طولانی مدت خود از اندیشه¬ها و مناسبات علمی حفص بن غیاث, داوری قعطی خود را درباره تشیّع حفص اعلام داشت ولی به دلایل مختلفی این داوری در رجال عامه و نظرگاه شیخ طوسی نادیده انگاشته شد. هم چنین این تحقیق روشن می¬سازد که شماری از محققان متقدم و متاخر امامی در عامی بودن حفص بن غیاث تردید جدی دارند و با استناد به ادله اجتهادی و شواهد حدیثی بر تشیّع وی باورمند هستند و حتی وی را از رازداران اسرار امامت می¬دانند. این گروه از رجال شناسان امامیه, اشتهار حفص به عامی بودن را از روی تقیه و احتیاط او دانسته و ادله عامی بودن حفص را نقد پذیر می¬دانند و گروهی دیگر در تعیین مذهب حفص توقف نموده و برخی نیز چون نجاشی اساساً به عامی بودن حفص اشارتی ندارند. بر پایه دستاورد این مقاله هر دو دیدگاه رایج درباره مذهب حفص بن غیاث توجیه پذیر است و نباید رابطه این دو دیدگاه را تباین تام و کلی دانست اما قطعیت و شمولیت نظریه شیخ طوسی مخدوش است و عامی دانستن مذهب حفص بن غیاث در همه ادوار حیات وی نادرست می¬نماید.
ادامه مطلب در : B2n.ir/z80780
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
📜کتابی ساختگی درباره امام صادق
🔹️کتابی در ارتباط با زندگی امام صادق به زبان فارسی با عنوان "امام صادق مغز متفکر جهان شیعه" منتشر شده که مترجم در مقدمه آن مدعی است که این کتاب محصول مطالعات بیست وپنج نفر از دانشمندان اروپا وآمریکا در مرکز اسلامی استراسسبورگ فرانسه بوده که او آن را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده است.
📚مغز متفکر جهان اسلام: 7، 10.
🔺️پس از انتشار این ترجمه، کتاب یاد شده در قشر مذهبی ایرانی رواج پیدا کرد و بارها چاپ شد و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران نیز قرار گرفت. پس از آن فردی به نام نور الدین آل علی این ترجمه را به زبان عربی با نام "الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب" منتشر نمود.
🔺️دکتر محمد عبدالمنعم الخفاجی یکی از نویسندگان مصری و از اساتید تاریخ الازهر بر آن مقدمه زده است و از اینکه غربیان بیشتر از مسلمانان به ذخایر اسلامی توجه دارند تعجب خود را ابراز می دارد.
📚الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، مقدمه خفاجی
🔺️فردی پاکستانی با نام علی میرزا ترجمه فارسی این کتاب را به زبان انگلیسی برگردانده و درکانادا و پاکستان منتشر کرده است و این ترجمه در سایت آمازون نیز قابل دسترسی است.
📚The Great Muslim Scientist
Philosopher: Imam Jaafar Ibn Mohammad Al-Sadiq Paperback
🔹️به هرصورت، کتاب یادشده اصلی فرانسوی ندارد و ساخته و پرداخته ذبیح الله منصوری بوده که خود را به عنوان مترجم کتاب از فرانسه به فارسی معرفی کرده است.
🔺️یکی از آشنایان وی که آشنا با زبان فرانسه بوده و اصل فرانسوی کتاب امام صادق را از او مطالبه می کند، منصوری در هربار درخواست، طفره می رود و در پی آخرین درخواست ودراثر تهدید به صراحت اعلام می کند که این کتاب را ترجمه نکرده است. علاوه براین بنابر نقل آن ناقل، وقتی منصوری را در زبان فرانسوی امتحان می کند، در می یابد او در این زمینه بسیار ضعیف است.
📚دیدار با ذبیح الله منصوری، ص291 تا 294.
🏠 @chsiqs
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
📜اعتماد محقق شوشتری به کتابی ساختگی
🔹️محقق شوشتری، نویسنده کتاب قاموس الرجال، معتقد است مطالبی که امام صادق در تبیین چگونگی آسمان و زمین بیان کرده اند به ما نرسیده ولی اروپائیان به این مطالب دست یافته و آن مطالب در کتاب مغز متفکر جهان اسلام منعکس شده است. درحالی که چنان که در فرسته قبل آمد، این کتاب ساختگی است.
🏷و لا بدّ أنّه عليه السلام ألقى إليه ما وعده من شرح السماوات السبع و ما فيها و باقي الأرضين السبع غير أرضنا، و لكنّه من الأسف أنّه لم يصل إلينا، لضياع أغلب كتبنا النفيسة، و قد نقل في الكتاب الذي ألّفه جمع من أساتيذ دار علوم الاروبا و الأمريكا في ما أخبر الصادق عليه السلام من المستكشفات العصريّة باللاتينيّة، و قد ترجم بالفارسيّة (بعنوان مغز متفكر شيعة جعفر صادق عليه السلام) كلاما كثيرا ممّا قاله للمفضّل و جابر بن حيّان و غيرهما، و لم نقف عليها في ما وصل إلينا.
📚قاموس الرجال:10، 218.
🏠 @chsiqs
شماره 17 طومار 6 نردبان شکسته. علی راد.pdf
1.03M
نردبان شکسته (1) - آینه پژوهش شماره 207
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
پدرم را خدا بیامرزد ... تهمتن بود .... قله فروتن بود... کارگر بود ... اهل معدن بود .................. درود و رضوان خداوند بر روح بلند کارگران معدن طبس ....👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
11062774_178.mp4پدرم را خدا بیامرزد ... تهمتن بود .... قله فروتن بود... کارگر بود ... اهل معدن بود .................. درود و رضوان خداوند بر روح بلند کارگران معدن طبس ....
هدایت شده از اجتهاد
📗 نخستین شماره نشریه «مطالعات فقه الحدیث» منتشر شد
🔸تأثیر فقهالحدیث بر اعتبارسنجی حدیث : سید محمد کاظم طباطبایی
https://www.sfhadith.ir/article_205464.html
🔸بازپژوهی دلالت روایت «مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ خِفَّةُ لِحْیَتِه» بر پسندیدگی کوتاهی محاسن : علیرضا بابایی , محمدتقی سبحانی نیا
https://www.sfhadith.ir/article_205480.html
🔸تحلیل فرااخلاقی از کاربستهای مفهوم «معروف» در قرآن و حدیث : مرتضی حائری شیرازی
https://www.sfhadith.ir/article_205482.html
🔸ریشهیابی اخبار انکار بلایای اولیای الهی در مصادر امامیه : عمیدرضا اکبری , علی عادلزاده
https://www.sfhadith.ir/article_205484.html
🔸تأملی نظری بر اهمیت توجه به «تغییر فرهنگ» در فهم حدیث : حسین شجاعی
https://www.sfhadith.ir/article_205486.html
🔸فقهالحدیث احادیث «تدبّر در قرآن» با تأکید بر مؤلفه های معنایی تدبّر: حسین صدیقی
https://www.sfhadith.ir/article_205488.html
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.61M
🎧 جنايات اسرائيل در لبنان و وعده الهی به خاموشی آتش ظالمان
🎙آیتالله جوادی آملی: ذات اقدس الهی يك وعده زنده برای ابد داد فرمود: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾ ـ اين درباره خصوص اسرائيلی هاست. در قرآن كريم ـ فرمود هر وقت اين یهود خائن[اسرائیل] آتشی روشن كرد خدا شخصاً خاموش كرد...
اسرائيل اگر در برابر مردم مظلوم لبنان جنگنده دارد، در برابر خدا چه دارد؟! فرمود خدا اين آتش را خاموش كرد.
جهانی عليه ايران هشت سال آتش روشن كردند، ﴿أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾؛ ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾از خدا راستگوتر كيست.../ ۷۵/١/٣١
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
📜درخواست ابن ادریس از خوانندگان کتابش
🔹️ابن ادریس، فقیه مشهور قرن ششم، خواننده کتاب خود را قسم می دهد بر اینکه هرگاه هر مطلبی از کتابش را مطالعه کرد، آن مطلب را بی چون و چرا و تقلیدوار نپذیرد. به باور ابن ادریس، یکی از اشتباهات طالبان علم، روحیه تقلید از گذشتگان و بزرگان است. همچنانکه مطالبی را که نشنیده و ندیده اند برای آنان وحشت آور بوده و آن مطالب را مردود می شمارند؛ بدون آنکه شواهد دال بر درستی آن مطالب را راستی آزمایی کنند. بنابه نقل وی از خلیل بن احمد فراهیدی، زبان شناس عرب، انسان تا با غیر از معلم خود نشست و برخاست نداشته باشد، بر اشتباهات آن معلم پی نخواهد برد.
🔺️قال محمد بن إدريس مصنّف هذا الكتاب... ونقسم باللّه تعالى على من تأمله أن لا يقلدنا في شيء منه بل ينظر في كل شيء منه نظر المستفتح المبتدئ مطرحا للأهواء المزينة للباطل بزينة الحق وحب المنشأ و التقليد فداؤهما لا يحسن علاجه جالينوس وتعظيم الكبراء وتقليد الأسلاف والأنس بما لا يعرف الإنسان غيره يحتاج إلى علاج شديد وقد قال الخليل بن أحمد العروضي رحمه الله الإنسان لا يعرف خطأ معلمه حتى يجالس غيره.
📚السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى:3، 652.
🏠 @chsiqs
💢الازهر: جهان جلوی جنایات تروریستی اسرائیل را بگیرد
✔️الازهر در بیانیه ای اعلام کرد: الازهر تجاوزات تروریستی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را که در سایه سکوت بی سابقه و غیر موجه جهانی و بین المللی منجر به شهادت و مجروح شدن صدها لبنانی از جمله زنان و کودکان و آواره شدن هزاران نفر شد، به شدت محکوم می کند.
در بیانیه الازهر تاکید شده است: حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به لبنان چیزی جز شواهدی بر نیت جنایتکارانه آن و تلاش شبانه روزی آن برای تبدیل خاورمیانه به عرصه جنگ و گسترش دامنه درگیری ها و دربرگرفتن موارد دیگر نیست. پس از آن که غزه را به تپه های آوار و آبشارهای خون و هزاران نفر از قربانیان غیرنظامی و بی گناه تبدیل کرد که سرنوشت کل مردم را تهدید می کند.
الازهر ضمن محکوم کردن، این سوال را پرسید که جهان بین المللی کجاست که این گروه تروریستی مستکبر را مهار کند؟ چرا همه در برابر تروریسم شنیع که کشتن بدون وجدان مردان، زنان و کودکان را مجاز می داند، سکوت کردند؟ چرا جهان به فریاد زنان و کودکان فلسطین و لبنان پاسخ نداد؟ آیا منافع راهبردی متقابل با این گروه تروریستی وجود دارد؟ یا وجدان جهانی مرده است؟!
الازهر با اعلام همبستگی کامل خود با ملت برادر لبنان و ابراز همدردی صمیمانه خود با خانوادههای قربانیان و رد کامل هرگونه نقض حاکمیت و قلمرو لبنان، از جامعه جهانی خواست برای توقف این تجاوزات صهیونیستی و جلوگیری از کشتار بیگناهان و غیرنظامیان در غزه و لبنان به سرعت اقدام کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه شدیدالحن اخوان المسلمین نسبت به حمله اسراییل به لبنان
✔️صهيب عبدالمقصود، سخنگوی رسانه ای جماعت الإخوان المسلمین
◽️ما تجاوز به جنوب لبنان را محکوم می کنیم و نسبت به هدف قرار دادن سایر کشورهای عربی هشدار می دهیم.
◽️اخوان المسلمین تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان را محکوم می کند و آن را تجاوزی اشکار می داند که امروز با حملات هوایی پی در پی به چندین شهر لبنان تشدید شد و بر اساس اطلاعات موثق رسمی صدها غیرنظامی شهید و مجروح شدند.
◽️جماعت اخوان المسلمین بر حق مشروع لبنان برای دفاع از خود در برابر این تجاوزات شدید تاکید می کند.
◽️اخوان المسلمین همچنین آنچه را که قبلاً در مورد آن هشدار داده بود را مجددا تأیید می کند. نخست وزیر اشغالگر قصد دارد دایره جنگ را گسترش دهد تا از پاسخگویی سیاسی برای شکست نظامی و استراتژیک که او در نوار غزه مسئول آن است، اجتناب کند.
◽️اخوان بار دیگر نسبت به سکوت عربی و بین المللی در قبال این جنایات هشدار داده و به ویژه کشورهای عربی را به مداخله برای مهار دشمن مستکبر صهیونیستی دعوت می کند و تاکید می کند که سکوت دشمن را وسوسه می کند تا دامنه هدف گیری خود از دیگر کشورهای عربی را گسترش دهد، که جاه طلبی های خود را برای آن پنهان نکرده است. عدم اعمال تحریم و اتخاذ تدابیر بازدارنده سیاسی، اقتصادی و حقوقی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل در جنگ غزه این چیزی است که ما را به سرنوشت امروز رسانده است./ مسلمنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihd
ای نوح با کشتی بیا، بنگر که
طغیان تا کجا
عالم سراسر غرقه در، امواج
طوفان تا کجا
طوفان ظلم ظالمان، گسترده
دامان تا کجا
ای آفتاب، ای آفتاب، از خلق پنهان تا به کی
نسل جوان سر خورده زین، وضع پریشان تا به کی؟
ای روح سبز آبها,ای رونق
مهتابها
ای گیتی از سرسبزیت, سرسبز چون فارابها
ای خرمی افزای دل, در گلشن محرابها
ای آفتاب, ای آفتاب,از خلق پنهان تا به کی؟
عالم سیه,ازبس ستم,این خلق حیران تا به کی؟
⚡️استاد محمدرضا حکیمی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad