eitaa logo
پارهٔ تن
199 دنبال‌کننده
29 عکس
9 ویدیو
3 فایل
💠 حضرت امام -قدس‌سره‌-: «فرزند عزیزی را که پارۀ تنم بود، از دست دادم ...» (صحیفۀ امام؛ ج‏۷؛ ص: ۱۸۰) | معبری به دریای عرفان، حکمت و فقهِ عینی | ✒ مدیریت: @Management_Pareye_Tan
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | متفکر اهل معنی 👤 آیت الله العظمی : «شهید مطهری دلی داشت دلباخته به قرآن، مغزی داشت سرسپرده به عرفان، جانی داشت وابسته به برهان؛ متفکر و اهل دل و اهل معنی بود.» 🗓 بهمن ماه ۹۸ 📥 برگرفته از کانال دفتر «آیت الله جوادی آملی» 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 | آگاه‌ترین شخص به زندگی تو، خودت هستی ✍🏻 سعید رضوان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدّمه❗️ 🔺 همهٔ انسان‌ها در ایام زندگی با مشکلات فراوان و متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ انسان‌ها در مواجههٔ با این مشکلات به دو دسته تقسیم می‌شوند: ➖ ۱- کسانی که خودشان در صدد علاج مشکل برمی‌آیند و با بررسی احوالات درونی خود و محاسبهٔ‌ تیزبینانهٔ نحوهٔ عملکرد خود در ایام مختلف، مشکل را ریشه‌یابی می‌کنند و سپس با تفکر و مشاوره، مشکل خود را درمان می‌کنند؛ ➖ ۲- کسانی که دیگران را تنها راه حل علاج مشکل می‌دانند و اصلا به خودشان زحمت محاسبه و تفکر و تامل نمی‌دهند؛ به این معنا که همیشه منتظرند که شخصی با اسب سفید به دنبال آن‌ها بیاید و آن‌ها جزئيات زندگی خود را با او در میان بگذارند و او مشکلاتشان را حل کند؛ مسئله❓ ▫️اما جای سؤال باقی است که واقعاً آیا دیگران می‌توانند تنها حلّال مشکلات زندگی انسان باشند؛ بدون این که انسان به خود زحمت فکر و تامل بدهد؟! ▫️اصلا آیا ورود دیگران به عرصه‌های مختلف زندگی؛ به خصوص حریم‌های شخصی و جزئيات زندگی انسان جائز است؛ یا این که بعضی مواضع هست که اصلا ورود دیگران به آن‌ها درست نیست و خود انسان باید راه حل را بیابد و به فکر چاره باشد؟ جواب 📨 ▫️شکی در این نیست که انسان به دلیل این که از جمادات، نباتات و حیوانات استعداد بیش‌تری دارد، بیش‌تر هم نیازمند تربیت است؛ همانطور که یک گل به دلیل این که از سنگ کامل‌تر است، بیش‌تر نیازمند تربیت است؛ اما این تصور که مربی انسان فقط باید دیگران باشند و خود او هیچ نقشی در تربیت خود ندارد، تصور غلطی است. ▫️انسان قوای عاقله‌ای دارد که اجازه نمی‌دهد که کاملاً تابع عوامل خارجی باشد؛ بلکه در نهایت باید تصمیم نهائي را خود او بگیرد. انسان با یک سنگ؛ یا فلز تفاوت دارد. ▫️انسان دارای اراده و قوهٔ تصمیم‌گیری است. او در تصمیم‌گیری مجبور و مقهور خواسته‌های دیگران نیست؛‌ بلکه او به این دلیل که با اختیار آفریده شده است، خودش باید نسبت به امور زندگی خود نقش داشته باشد و نسبت به امر تربیت هم باید خود او اراده بکند و إلا پند و اندرز هیچ کسی در او تاثیر نخواهد گذاشت؛ لذا در روایت یکی از احتیاجات مؤمن را «واعظ درونی» شمرده شده است؛ یعنی کسی که از درون، خود را موعظه نکند، هر موعظه‌ای که از بیرون به او برسد، به حال او فائده‌ای ندارد. ▫️یکی از اموری که در تربیت خیلی مؤثر است، امر «مشاوره» با افراد صاحب خرد و تجربه است؛ اما نباید تصور شود که فقط مشاور است که می‌تواند مشکلات من را حل بکند؛ بلکه شکی نیست که وجود مشاور و مربی، لازم است؛ اما کافی نیست؛‌ او فقط نقش یک بازوی کمکی را دارد تا در فهم انسان نسبت به علت مشکل کمک کند؛ اما تنها کسی که به ریز ریز وقائع و جزئیات زندگی با خبر است، خود انسان است؛ نه هیچ کس دیگری؛ لذا خود انسان است که باید با تفکر و محاسبه و جست و جو در وقائع زندگی، ریشهٔ مشکلات خود را بیابد و در صدد حل این مشکلات بر بیاید. ▫️اینجاست که می‌بینیم که در معارف اسلامی به چه میزان بر امر محاسبهٔ نفس تاکید شده و اهمیت آن گوشزد شده است. محاسبهٔ نفس یعنی از نفس حساب کشیدن که چه کار کردی و چه کار نکردی؟ ▫️از دل همین محاسبه است که انسان متوجه اختلالات خود می‌شود. چطور کسی که در زندگی من نیست و از جزئیات زندگی من و از عملکرد من خبر ندارد می‌تواند تصمیم نهائي را نسبت به زندگی من بگیرد؟ 📘 با اقتباس از «حکمت‌ها و اندرزها»؛ مقالهٔ «انسان مربی خود» 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🏷 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | غبارروئی مضجع شریف امام علی بن موسی الرضا -سلام‌الله‌تعالی‌علیه- توسط 🏷 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | آروم باشید ... این چیزایی که شما می‌بینید، حوادثِ طبیعیِ یک راه دشوار به سمت قله‌ است 🏷 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 | خدمت به مردم 👤 آیت الله : ایثار، گذشت، فداکاری، خود را فدای خدمت به مردم‌کردن، معنایی است که انسان در خودش احساس می‌کند، خودش را در اوج انسانیت احساس می‌کند. انسانیت؛ یعنی همین گونه امور. 📘 فطرت و تربیت؛ ص ۲۱ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 | شرائط انتقاد کردن 💠 اینکه می‌گویند که حکومت علی -علیه‌السلام- عالی‌ترین مظهر دموکراسی بود، روی همین جهات بود. خودش با آنکه امام است و قدرت‌های مادی و معنوی را در اختیار دارد، به مردم پر و بال می‌دهد، آن‌ها را بر انتقاد و اعتراض، تشجیع می‌کند؛ البته این نکته هم هست که هر اعتراضی، به حق نیست و انتقاد‌کننده دو شرط باید داشته باشد: ➖ یکی آنکه حسن نیت داشته باشد؛ یعنی غرض شخصی نداشته باشد. مقصودش اصلاح باشد نه اینکه مقصودش لجن‌مال‌کردن و لگدمال‌کردن طرف باشد؛ ➖ دیگر آنکه حسن تشخیص داشته باشد؛ یعنی اهل درک و تشخیص باشد؛ انتقاد‌های جاهلانه و احمقانه بسیار زیان‌آور است. 💠 انتقاد، اگر بر مبنای حسن نیت و حسن تشخیص باشد، موجب حرکت و اصلاح است و اگر بر مبنای سوء نیت و بر مبنای جهالت و عدم تشخیص و عدم آشنایی به مصالح عالیۀ اجتماع و راه صحیحی که لازم است اجتماع [طی کند] واقع شود، آن وقت چوب لای‌ چرخ‌گذاشتن است و سبب هرج و مرج و توقف است. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص۱۷۹؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 | سعادت در نگاه شهید مطهّری _۱_ 🔖 معنای سعادت و سرچشمهٔ آن ✍🏻 مجید ذوالقدر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدمه❗️ یکی از مباحث مهم و اساسی که استاد متفکر، شهید مطهری، در کتاب حکمت‌ها و اندرزها بررسی می‌کنند، مسئله سعادت است. همۀ انسان‌ها، جویای سعادت هستند. هیچ‌کس بدبختی و شقاوت خود را نمی‌خواهد. هر چیزی را که دنبال می‌کند، اول احساس می‌کند که رسیدن به آن شیء، موجب خوشی و سعادت اوست؛ سپس به دنبال آن می‌رود؛ بنابراین، سعادت، مطلوب و آرزوی همۀ انسان‌هاست. مسئله❓ اما سعادت چیست و چه معنایی دارد؟ از آن مهم‌تر اینکه راه‌های رسیدن به آن چیست؟ انسان، برای خوش‌بخت‌شدن، به چه چیزهایی نیاز دارد؟ جواب📨 ◽️ پاسخ این است که مفهوم و معنای سعادت، مسئلۀ پیچیده و اساسی‌ای نیست؛ چون معنای آن را همه درک می‌کنیم. سعادت به معنای خوشی و رضایت و حس رضایتمندی و موفقیت و عدم ناراحتی است. آن چیزی که خیلی مهم است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، ارکان و لوازم سعادتمندی است.اما به راستی کجا باید دنبال ارکان سعادت بگردیم؟ چه کسی یا چه کسانی مایۀ خوشبختی ما هستند؟ گلیم بخت ما به دست چه کسی است؟ ◽️ جناب مولوی، داستان پرمعنایی را نقل می‌کند که به این سوال ما هم ربط دارد. ایشان تعریف می‌کنند که فردی بوده که ایام زیادی را به مناجات و دعا می‌پرداخته که ای خدا، من را به گنجی راهنمایی کن که به وسیله آن، ثروتمند شوم و زندگی‌ام را رونق دهم. بعد از مدتی، در عالم رویا به او خبر می‌دهند که برو به روی فلان تپه و پشت به شهر بایست و تیری را در کمان قرار بده. هر جا که تیر افتاد، همان‌جا را حفر کن، گنج همان‌جاست. آن بنده خدا هم طبق آنچه دیده بود عمل کرد و به بالای همان تپه رفت و تیر را به کمان گذاشت و محکم کشید و پرتاب کرد. بعد هم رفت و همان‌نقطه را حفر کرد؛ اما چیزی نیافت. او چند بار دیگر هم همان‌کار را تکرار کرد؛ اما گنجی پیدا نکرد. دوباره رو به دعا آورد و از خدا خواست که راهی به او نشان دهد. دوباره در عالم رویا به او خبر دادند که ما به تو گفتیم که تیر را در کمان قرار ده؛ ولی نگفته بودیم که آن را به قوت پرتاب کنی. این‌بار مرد رفت و طبق دستور عمل کرد و گنج را زیر پای خود یافت؛ یعنی همان جا که تیر از کمان افتاد. پندی که از این شعر می‌توان گرفت این است که گنج اصلی، درون خود ماست. (ای کمان و تیرها برساخته****صید نزدیک و تو دور انداخته) ◽️ در نگاه استاد شهید مطهری، سرچشمۀ سعادت و شقاوت انسان، درون وجود انسان است. گلیم بخت هر کسی به دست خودش داده شده تا خودش سرنوشتش را ترسیم کند. هر قوم و ملتی، نعمت‌ها و موجبات آسایش و سعادتمندی یا بلاها و نقمت‌ها و موجبات ناراحتی که بر آن‌ها وارد می‌شود، به وضع معنوی و فکری و اخلاقی خود آنها مربوط است و مادامی که در فکر و روح و اراده و اخلاق آنها تغییری حاصل نشود، در وضع زندگانی آنها تغییری حاصل نمی‌شود. منبع و سرچشمهٔ‌ سعادت و شقاوت، در داخل وجود انسان و در واقع همان روحیهٔ‌ انسان است؛ نه در بیرون. ▫️روحیهٔ انسان که سعادت دنیا و آخرتش بسته به آن است عبارت است از مجموع افکار و معتقدات و خصلت‌ها و صفات روحی. اعمال انسان،‌ طفیلی روحیهٔ انسان است؛ یعنی انسان هر طور فکر بکند و هر طور عادات و ملکاتی داشته باشد،‌ همان‌طور عمل می‌کند« قل کل یعمل علی شاکلته». 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات