eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
257 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌 تهیه شده در واحد دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 👇 دریافت نسخه الکترونیکی کتاب👇 📥 b2n.ir/415479 📌برای دریافت گزارش‌های منتشر شده از سوی پژوهشگاه بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🌐 b2n.ir/55046 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌
در این کتاب، موضوعات مربوط به فضای مجازی در قالب درختواره و در چند بخش تدوین شده است. 🔹 بخش اول ◀️ معرفی فقه فضای مجازی و برخی مسایل پیرامونی 🔹 بخش دوم ◀️ شناسایی الگوهای مفهومی فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش سوم ◀️ بررسی مفهوم جدیدی با عنوان سیاست های کلان شرعی در عرصه­ ی فضای مجازی (این عنصر جدید مقوم فقه نظام است و ملاکاتی برای تصمیم­ گیری شرعی در مواجهه با فضای مجازی به دست می­ دهد.) 🔹 بخش چهارم ◀️ بررسی اصول و قواعد فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش پنجم ◀️ بررسی مسائل فرعی فضای مجازی از منظر فقه نظام 🔹 بخش ششم ◀️ در آخرین بخش به مسائل مربوط به مقام امتثال در فقه فضای مجازی توجه شده است. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 برد دائمی در بازی‌های اینترنتی 🔷 «الإسلام سؤال و جواب» یک سایت علمی ـ اسلامی، زیر نظر شیخ محمد صالح المنجد عالم اهل سنت است که به پرسش‌های مخاطبان خود درباره اسلام پاسخ می‌دهد. 🔷 دوست من فارغ التحصیل رشته ریاضی است. او می‌تواند با معادلات ریاضی، بازی‌های رایانه‌ای را به‌گونه‌ای بازی کند که باخت در آن نباشد و برای این کار، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. آیا این کار حرام نیست؟ 🔷 پاسخ: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. 🔷 منظور از «میسر» در آیه، همان قمار است. اگر دوست شما می‌تواند با اعمال ریاضی دائماً پول به دست بیاورد، پس آیا طرف مقابل برای باخت در این بازی شرکت می‌کند؟! خیر، او هم با نیت کسب پول به این بازی می‌آید. 🔷 بنابراین دوست شما مرتکب حرام می‌شود و مال حرام می‌خورد؛ پس باید توبه کند و از شر مالی که از راه قمار به دست آورده، خلاصی یابد. 📡 الإسلام سوال و جواب / 19 دی 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 🔹 از شرایط صحت معاملات، مالیت مبیع است. بر این اساس، برای اثبات امکان معامله‌ی اشیاء مجازی، باید مالیت آن، از جهت عرفی یا عقلایی ثابت شود. جا به جایی و گردش اطلاعات در فضای مجازی در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد. این پدیده با نهادهای مختلف اجتماعی و نیز ابعاد مختلف زندگی مردم، مرتبط است. عرفی که با فضای مجازی مواجه شده،اشیاء مجازی را دارای مالیّت دانسته و ارزش اقتصادی برای آن تعریف می‌کند، بی‌آنکه به عملیاتی که در تولید، عرضه و نشر آن‌ها صورت می‌گیرد، نگاهی کند. اقتصاد یک بعد بسیار مهم از حیات اجتماعی انسان است. تعیین ارزش اقتصادی برای اشیاء و فعالیت‌های انسانی یک پایه‌ی اساسی در همه‌ی نظام‌های اقتصادی است.  🔹 این مالیت موجب جریان احکام و قواعد مربوط به اموال در این حوزه می‌شود و البته پایه‌ی اساسی تعریف مالکیت در این حوزه است و به تبع آن موجب پیدایش مسائلی از قبیل شناسایی مالک و تفکیک اموال شده است. این پدیده‌ها پس از احراز مالیت، توانسته‌اند موضوع عقود و قراردادهای معاوضی واقع شده و با توجه به گستردگی و عمق نفوذ فضای مجازی در حیات انسانی، یک جریان بزرگ جدید در اقتصاد ایجاد کرده‌اند. هم چنین، عرف یا عقلاء در مالیت ملاک‌هایی مانند مرغوبیت، دسترس‌پذیری و مانند آن‌ها را لحاظ می‌کند. آیا شرع یا قانون علاوه بر ملاکات عرفی، ملاکاتی را برای مالیت در نظر می‌گیرد؟ ماهیت فلسفی مقولاتی از قبیل مرغوبیت و دسترس‌پذیری چیست؟ این مفاهیم چگونه بر اشیاء مجازی و اشیاء مرتبط با فضای مجازی (مانند داده‌ها) قابل انطباق است. هم چنین، یک مسئله‌ی بسیار مهم این است که موضوع مالیت دقیقاً چیست؟ برای نمونه، عرف با صورت شیء مجازی مواجه است، مانند یک اپلیکیشن. اما این اپلیکیشن حاصل مجموعه‌ای از داده‌ها است. عرف برای داده‌ها یک مالیت و برای اپلیکیشن یک مالیت دیگر قایل است. بنابر این، تعیین موضوع مال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نکته آثار حقوقی زیادی دارد. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔔 فراخوان شناسایی و حمایت از فعالان حوزوی در رسانه و فضای مجازی + فرم ثبت‌نام 🔻حجت‌الاسلام غلامرضا جلیلی، مدیر رسانه حوزه‌های علمیه اعلام کرد: 💠 شناسایی، معرفی و حمایت از فعالان رسانه و جزو ماموریت‌های این مدیریت قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا اعتباربخشی و حمایت معنوی و حقوقی از فعالیت ارزشمند مجاهدان عرصه رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه را دنبال نماییم. 💠 هدف اصلی همکاری مشفقانه، شناسایی و شناسنامه‌دار شدن فعالان حوزوی رسانه و فضایی مجازی، ارتباط و سپس تداوم و امتداد ارتباط موثر و تحقق هم‌افزایی حقیقی در عرصه های مختلف رسانه‌ای است که حتما با ایجاد سازمان شبکه انتشار به‌هنگام و جریان‌ساز می‌تواند برای کشور مثمر ثمر باشد. 🔰 مشروح خبر و فرم ثبت نام: 🌐 https://hawzahnews.com/xb5tB دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 بزرگترین شبکه تبلیغ در فضای مجازی 🔷 سایت «البلد نیوز» در گزارشی به فعالیت‌های شوقی علام مفتی مصر پرداخت و نوشت: دارالافتاء مصر پس از آغاز به کار «شوقی علام» پیشرفت زیادی داشته است. صفحه فیسبوک آن بیش از ده میلیون عضو دارد. اعضای تویتر و یوتیوب نیز به چند میلیون نفر می‌رسد. در زمان زعامت مفتی شوقی علام، صفحات مجازی دارالافتاء مصر به بزرگترین شبکه تبلیغ در جهان تبدیل شده است. 🔷 این گزارش می‌افزاید: دارالافتاء مصر در سال 2020 میلادی یک میلیون و سیصد هزار استفتاء را پاسخ داده است. 📡 سایت البلدنیوز/ 7 اسفند 1399 ✍️ محمود رفیعان 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسان‌ها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آن‌ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میان‌انسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست. 🔹 شبکه‌های اجتماعی مجازی جنبه‌های زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکه‌ها از سویی فرصت‌هایی ایجاد کرده‌اند که پیشینه‌ای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند. دولت‌های متخاصم تلاش دارند از فرصت‌های ناشی از این شبکه‌ها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولت‌های مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود کم‌رنگ ‌شده و شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکه‌های مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شده‌اند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند، این اجتماعات را تشکیل می‌دهند. ابزارهای شبه‌تشکل‌ساز در این شبکه‌ها مانند هشتک، نشان‌گر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را می‌سازند و از این طریق دولت‌ها و نیز نهاد و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید می‌کنند. این ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از سویی می‌تواند برای ما باشد و از سوی دیگر . 🔹 کاربران شبکه‌های اجتماعی در میانه‌ی این تهدیدها و فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاست‌گذاری برای حضور کاربران است، به گونه‌ای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و جریان‌ها و حلقه‌های باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکه‌ها وادار نماید. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاست‌های حضور در این شبکه‌ها را در سه فرض بررسی کند: ◀️ فرض غلبه‌ی دشمن بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️فرض غلبه‌ی حکومت اسلامی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️ فرض موازنه‌ی قدرت محقق برای بررسی این موضوع باید سیاست‌های کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعه‌ی عزت و نفی سبیل کفار، توسعه‌ی دعوت جهانی اسلام، کم‌هزینه و پربهره کردن دین‌داری و دین‌مداری، پرهزینه و کم‌بهره‌ کردن کفر. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌱خبر آمدنت بوی بهار آورده...🌿 میلاد موفور السرور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام مبارک باد. ----•✿•🌺🌺🌺•✿•---- دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی دکتر محمد معصوم بلاه Dr. Mohd Ma’sum Billah 🔹تابعیت: 🔹حوزه پژوهش: اقتصاد اسلامی، بیمه، رمزارزها 🔸فعالیت‌های آموزشی: • تدریس در دانشگاه سلطان عبدالعزیز • تدریس در دانشکده مدیریت بازرگانی و دانشکده علوم مدیریت دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی (IIUM) 🔹 سوابق شغلی: • مدیریت اتاق تجارت و صنایع اسلامی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در عربستان • عضویت در هیئت مدیره 30 سازمان مردم‌نهاد و دانشگاهی در سطح بین‌الملل • عضو هیئت تحریریه مجله آفریقایی- آسیایی اقتصاد و حسابداری (AAJFA) 📚 تالیفات: • مدیریت رمزارزهای حلال • سرمایه‌گذاری در رمزارز حلال • رمزارز اسلامی • بیمه ارزهای دیجیتال • عوامل ریسک‌آمیز رمزارزها و راه‌حل تکافل • رمزارزهای حلال؛ تأسیس و روش عملیاتی شدن آن‌ها • چارچوب‌های نظارتی موجود در رمزارزها و جایگزین شرعی آن • نظام و ساختار شرعی ها • ساختار اخلاقی شریعت درخصوص رمزارزها • اقدام ابتکاری در مدیریت رمزارز حلال • تحلیل "اس. ‌‌دبلیو. اُ. تی" از ساختار رمزارز • رمزارزها؟ روش حلال و جایگزین آن ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 7⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) 🔹هنرهای دیجیتال دسته‌ای از هنرهای نوظهور است که فرایند آفرینش یا ارائه‌ی آن‌ها وابسته به فناوری دیجیتال است. این فناوری در هنرهای مرسوم، مانند نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و موسیقی تحولات زیادی ایجاد کرده است و علاوه بر آن در این عرصه هنرهایی ایجاد شده که اساساً با فناوری دیجیتال ممکن است، مانند گرافیک، معماری سایت و اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی انیمیشن و طراحی شخصیت‌های آن. هم چنین، ممکن است برخی هنرها، ترکیبی از هنرهای دیجیتال و آنالوگ باشد، مانند سینمای جدید. 🔹 در مطالعات فلسفی هنر دیجیتال ماهیت و ارزش هنرهای دیجیتالی و تمایز این هنرها با هنرهای آنالوگ بررسی می‌شود. هدف این مطالعات، بررسی‌‌های زیباشناختی و مفهومی این هنرها و نیز جایگاه این هنرها در میان هنرهای دیگر است. 🔹 موضوع مطالعات فقهی هنر دیجیتال، نظم شرعی مطلوب در هنرهای دیجیتال است، به تعبیر دیگر، هدف این مطالعات یافتن قواعدی است که رعایت آن‌ها موجب می‌شود یک محصول هنری دیجیتال، هویت اسلامی پیدا کند. تأکید در این موضوع بر هنر ساخت بازی‌های دیجیتال است، اعم از آنلاین و آفلاین، اعم از بازی سرگرمی و بازی جدی و دیگر تقسیمات بازی‌ها. اما باید دقت شود که موضوع پژوهش حیث ساخت بازی است که جزء هنرهای دیجیتال به شمار می‌آید و نه استفاده از بازی. 🔹 در این موضوع، محقق تا حد زیادی آزاد است که برخی از ملاحظات فلسفی یا فقهی یا هر دو را که به نظرش مهم‌تر است، را بررسی کند. از جهت انتخاب مکتب فقهی یا فلسفی نیز محقق آزاد است، اما به هر حال، گفتمان وی در چارچوب کلان عقلانی وحیانی قرار گیرد. این ملاحظات فلسفی و فقهی باید با رویکرد سیاست‌گذاری برای ساخت بازی‌ها و سطح‌بندی آن‌ها باشد، نه مباحث انتزاعی. در این ملاحظات نگاه به آینده‌ی بازی‌ها و پیش‌بینی بازی‌های آینده و سیاست‌گذاری از پیش برای آن‌ها مطلوب خواهد بود. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ آغاز نخستین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» 💎 جوایز و هدایا: 🥇نفر اول: ۳۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🥈نفر دوم: ۲۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🥉نفر سوم: ۱۰ میلیون تومان هدیه+ ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🏅نفرات چهارم تا دهم: ۵ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه. ⚜️ مزایا: 💠 چاپ آثار برتر جشنواره 💠 استفاده از پژوهشگران برتر در پروژه‌های پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی ⏬جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید⏬ 🌐 http://b2n.ir/k59970 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی https://eitaa.com/joinchat/1273692217C1cbe1b48f6