وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً
و از قرآن آنچه را که برای مؤمنین شفا و رحمت است فرو می فرستیم و بر ستمکاران جز زیان نمی افزاید.
به حول و قوه الهی آغاز به کار کانال آموزش تخصصی قرائت
در پیام رسان ایتا
در آستانه ولادت باسعادت بانوی عالمین
جمادی الثانی ۱۴۴۲
و چهل و دومین فجر انقلاب اسلامی
بهمن ۱۳۹۹
@QuranYasinGroup
الفاتحه.mp3
154.4K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿1﴾
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿2﴾
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ﴿3﴾
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿4﴾
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿5﴾
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ﴿6﴾
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿7﴾
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
الفاتحه(1).mp3
263.5K
🔉 تلاوت سوره مبارکه فاتحه با صدای استاد مرحوم شحات محمد انور
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
الفاتحه(2).mp3
504.4K
🔉تلاوت سوره مبارکه فاتحه با صدای ماندگار استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 1.mp3
2.37M
🔉آموزش لحن - جلسه یکم - مقدمات
#صوتولحن
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
منشاوی مومنون سگاه.mp3
261.9K
🔉قطعه زیبا در مقام عراق با صدای استاد محمد صدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه مؤمنون - آیه 112
🗯 تحلیل:
این فراز در مقام «عراق» اجرا شده که مقامی مرکب از مجموعه «سگاه» و عبارت است از ثلاثی سگاه در پایین و جنس بیات به صورت متصل در بالا.
سپس استاد وارد مقام رست می شود، طوری که درجه سوم آن روی قرار سگاه پیشین جای می گیرد و بنابراین قرار تلاوت 2 درجه و حدود 2 پرده (دقیقا یک و سه چهارم پرده) پایین می آید.
#صوتولحن
#منشاوی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
نکته تجویدی استاد ابوالقاسمی.mp3
793.4K
🔉نکته ظریف تجویدی با بیان استاد احمد ابوالقاسمی: ادای فصیح حرکات فتحه و کسره
#تجوید
#ابوالقاسمی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
نکاتی از احکام راء
🔹گاهی حرف "راء" ساکنه به هر دو وجه تفخیم و ترقیق خوانده شده که چند مورد آن عبارت است از:
✔️ فِرقٍ (آیه ٦٣ سوره شعراء)
🔸 چون پس از «راء» ساکنه حرف مستعلیه آمده تفخیم مجاز است.
🔸 چون «راء» ساکنه بین دو کسره واقع شده و لذا ترقیق آن برای دستگاه تکلم راحتتر است، ترقیق نیز مجاز است.
✔️ اَلْقِطْرِ (آیه ١٢ سوره سبأ) در صورت وقف.
🔸 تفخیم مجاز است به دلیل تبعیت از حرف استعلاء قبل از «ر» ساکنه.
🔸 ترقیق مجاز است به دلیل «ر» ساکن ماقبل ساکن ماقبل مکسور.
✔️ ۳ کلمه «اَسرِ» در آیه 52 شعراء، «نُذُرِ» در سوره قمر و «یَسرِ» در سوره فجر در صورت وقف.
🔸 وجه تفخیم براساس قاعده اصلی و دلیل ترقیق اشاره به اصل این کلمات است که اَسْرِی، نُذُرِی، یَسْرِی بودهاند.
#تجوید
#احکامراء
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 2-1.mp3
1.56M
🔉آموزش لحن - جلسه دوم - قسمت اول
آشنایی با ام النغمات، مقام رست
#صوتولحن
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در علم قرائات
عوامل پیدایش اختلاف قرائات - بخش اول
🔷 به عقیده محققین و دانشمندان علوم قرآنی چند عامل كه نقش مهمّى در این باره داشته، عبارت است از:
۱ - عارى بودن مصاحف عثمانى از نقطه و اعراب:
🔸 عدم وجود نقطه و اعراب در مصاحف عثمانى یا به علّت ابتدایى بودن رسم الخط و كتابت در آن زمان بود و یا بدین جهت بود كه به دستور عثمان، مصاحف از هرگونه نقطه و اعرابى عارى گشتند تا قرائت آنها تحمّل پذیرش وجوه هفت گانه اى را كه قرآن بر آن وجوه نازل گشته است (طبق روایت مورد قبول اهل سنت) داشته باشند.
🔸 رسم الخط مصاحف عثمانى به گونه اى بود كه قرائت آن جز با تكیه بر حفظ قرآن، امكان پذیر نبود. بسیارى از كلمات در قرآن قابلیت قرائت به صورت هاى مختلف را داشتند.
🔸 نمونههایی از اختلاف قرائات که از همین عامل ناشى شده بدین قرارند:
👈 کسائى قرائت كرده است: إن جاءكم فاسقٌ بِنَبَأٍ فَتَثَبَّتوا در حالى كه دیگران فَتَبَیَّنوا خوانده اند. (حجرات - 6)
👈 ابن عامر و كوفیان: نُنشِزُها
دیگران: نُنشِرُها (بقره - 259)
👈 ابن عامر و حفص: ویُكفّر عنكم
دیگران: نُكفّر (بقره - 271)
👈 قراء كوفه به جز عاصم: لَنُثوِیَنَّهم دیگران: لَنُبَوِّئَنَّهم (عنکبوت - 58)
🔹 در زمینه اختلافات ناشى از عدم اعراب به عنوان نمونه مثال هاى زیر قابل توجه است:
👈 حمزه و كسائى اعلم را به صیغه امر حاضر اِعْلَمْ اَنَّ الله على كل شىء قدیر و دیگران به صیغه متكلم وحده أَعْلَمُ قرائت كرده اند. (بقره - 259)
👈 نافع و لاتسأل عن أصحاب الْجَحیم را به صیغه نهى لاتَسأَلْ قرائت کرده ولى دیگران به صیغه مضارع مجهول لاتُسأَلُ قرائت كرده اند. (بقره - 119)
#قرائات
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
السید متولی عبدالعال و ما اختلفتم رست.mp3
311.6K
🔉قطعه بسیار زیبا در مقام «سوزناک» با صدای استاد السید متولی عبدالعال
۩ سوره مبارکه شوری - آیه 10
🗯 تحلیل:
🔹 این قطعه در مقام «رست» اجرا شده و فراز آخر که روح انسان را نوازش میدهد «سوزناک» است.
🔹 «سوزناک» مقامی است مرکب از مجموعه «رست» و بنابراین جنس پایین آن «رست» میباشد. جنس فرع -که شامل درجات پنجم تا هشتم مقام است- نیز جنس «حجاز» است که در عبارات «فیه من شیء» و «ربّی» به خوبی شنیده می شود.
#صوتولحن
#متولی
#عبدالعال
#سوزناک
#رست
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: نکاتی از احکام راء 🔹گاهی حرف "راء" ساکنه به هر دو وجه تفخیم و ترقیق خوانده شده که چند
💡نکته تجویدی:
🔹 حرف «ر» در «مَجرَیها» (آیه ٤١ سوره هود) به خلاف ظاهر، ترقیق می گردد. چرا که «الف مدی» پس از آن «امالهی کبری» میشود.
#تجوید
#احکامراء
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
🕌 جلسه تخصصی قرائت 🕌
🍃کانال آموزشی قرآنی🍃
🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن
📙 نکات ظریف تجویدی
🎤 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری
🚦نکته های وقف و ابتدا
📜 آموزش قرائات و ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
🔶 استاد رحمانی: مبنای اصلی در وقف و ابتدا، وقف کردن است، چرا که قرآن کلام خداوند است و زیبایی دارد لذا مستمع نیاز دارد تا ضمن شنیدن قطعات کوتاه از قاری، روی آنها تدبر کند.
🔷 کارکرد وقف و ابتدا نیز تفکیک کردن قطعات میباشد. اگر قاری برای وصل کردن قطعات دلیل کافی داشته باشد پذیرفته میشود در غیر این صورت اولویت با وقف است.
🔶 در این زمینه، یکی از نقاط ضعف قاریان، عدم شناخت آنها نسبت به بعضی از کلمات و عبارات است ...
#وقفوابتدا
#رحمانی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
درجات تفخیم حروف مستعلیه.mp3
1.63M
💡نکته تجویدی:
🔉نکته ظریف تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده، درجه تفخیم حروف استعلاء
#تجوید
#تفخیم
#ترقیق
#موسویبلده
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 2-2.mp3
2.07M
🔉آموزش لحن - جلسه دوم - قسمت آخر
آشنایی با ام النغمات، مقام رست
#صوتولحن
#امالنغمات
#رست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
السید متولی عبدالعال حشر رست بیات.mp3
483.9K
🔉قطعه زیبا در مقام رست با صدای استاد السید متولی عبدالعال
۩ سوره مبارکه حشر - آیه پایانی
🗯تحلیل:
فراز نخست این قطعه در مقام «رست» اجرا شده و همچنین فراز دوم، که به لحاظ ردیف موسیقی قرآنی به ترتیب «راست یکاه» و «راست کردان» نام دارند.
🔹 «کردان» از قطعات زیبا و دلنشین مقام رست است که بهترین های آن را باید در تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل جستجو کرد.
🔹 این نغمه با اشاره کامل به نت اکتاو مقام رست، حالت خاص خود را نشان می دهد و البته معمولا جنس بالای مقام رست (جنس رست) کاملا برجسته می شود.
🔸 استاد عبدالعال معمولا کردان را اجرا نمی کند و این به سبک استاد و نحوه انتخاب گام (قرار) مربوط است. اما این که در اینجا از این نغمه استفاده نموده به دلیل پایین تر بودن گام (قرار) از حالت معمول همیشگی است و به همین دلیل (پایین بودن) است که استاد در فراز بعد، تلاوت را بالا می برد.
👈 چقدر؟ 4 درجه
👈 چگونه؟ با قرار دادن قرار مقام بیات روی درجه پنجم مقام رست که ما به آن اینچنین می گوییم: «انتقال رست به بیات در درجه پنجم».
🔹 حالا نت قرار تلاوت سر جای درستش قرار گرفته و استاد بیات های ویرانگر خود را اجرا می کند.
#صوتولحن
#عبدالعال
#رست
#شوری
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: 🔶 استاد رحمانی: مبنای اصلی در وقف و ابتدا، وقف کردن است، چرا که قرآن کلام
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
استاد رحمانی: یکی از نقاط ضعف قاریان، عدم شناخت آنها نسبت به بعضی از کلمات و عبارات است.
🔹 یکی از این موارد عبارت «حَتَّى إِذَا» است که با عبارت «حتّی» تفاوت دارد، چنانکه در عبارت «حَتَّى إِذَا» میتوان ابتدا کرد چون به عبارت بعدی تعلق دارد. البته در یک مورد در آیه ۱۸ سوره نساء «وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ ...» این قاعده استثناء دارد و نمیتوانیم در این آیه از عبارت «حَتَّى إِذَا» به صورت مستقل ابتدا کنیم.
🔹 مورد دیگرعبارت «هم فیها خالدون» است که ۱۶ بار در قرآن تکرار شده و از این تعداد در ۱۵ مورد حتما باید به ماقبل وصل شود. مگر آیه ۱۰۷ سوره آل عمران که میتوانیم این عبارت را به صورت تفکیک شده تلاوت کنیم ...
#وقفوابتدا
#رحمانی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در علم قرائات عوامل پیدایش اختلاف قرائات - بخش اول 🔷 به عقیده محققین و دانشمندان علوم قرآ
💡نکته ای در علم قرائات
عوامل پیدایش اختلاف قرائات - بخش دوم
۲- خالى بودن از «الف» در وسط كلمات
🔹 این عامل نیز در بسیارى از موارد موجب اختلاف قرائات گشته است. برای نمونه:
⬅️ در مورد قرائت آیه «مالك یوم الدین» بعضى «مالِك» و بعضى «مَلِك» قرائت نموده اند.
⬅️ كلمه «غشوة» به صورت «ِغِشاوَةٌ»، «غَشْوَةٌ» و وجوه دیگر قرائت شده است. (بقره - ۷)
⬅️ كلمه «یخدعُونَ» به صورت هاى «یُخادِعوُنَ»، «یُخادَعُونَ»، «یخْدَعُونَ» و وجوه دیگر قرائت شده است. (بقره - ۹)
⬅️ كلمه «مِسكین» را به صورت «مَساكین» نیز قرائت كرده اند.
🔸 بسیاری نمونه دیگر از این قبیل وجود دارد كه مى توان با مراجعه به معجم القرائات از آنها آگاه شد.
#قرائات
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
شحات آل عمران شوری رست.mp3
2.92M
🔉مقطعی از استاد شحات محمد انور
۩ سوره مبارکه آل عمران - آیه ۲۶
🗯 تحلیل:
استاد این قطعه را در مقام بیات آغاز و پس از اشاره به مقام شوری وارد رست در درجه هفتم می شوند.
🔹 توضیح این که مقام شوری مقامی مرکب از مجموعه بیات و عبارت است از جنس بیات در پایین و جنس حجاز به صورت متصل در بالا.
🔹 همچنین انتقال از بیات به رست در درجه هفتم (یا اصطلاحا رست درجه ۷) به این معناست که قاری پس از پایان بیات، رست را طوری آغاز کند که قرار آن، روی درجه هفتم بیات جای بگیرد و بدین ترتیب، تلاوت ۱ پرده پایین می آید!
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای درصوت و لحن:
مرکب خوانی، چرا و چگونه؟
🔹 رضا روانبخش: ترکیبات مقامات در هنر تلاوت قرآن کریم به این صورت است که نوعی تغییر مقام یا تغییر گام (مدولاسیون) در مقامات قرآنی انجام می شود.
🔹 برای مثال یک قاری فرازی از قرآن کریم را با مقام بیات اجرا میکند ولی در مقطعی از تلاوت خود بنا به اقتضائاتی این مقام را به مقام عجم تغییر میدهد. اینکه این ترکیب مقامات چگونه صورت بگیرد تا به ساختار موسیقایی تلاوت لطمهای وارد نشود همان هنر ترکیب مقامات است که قاریان باید بیاموزند.
🔹 ترکیب مقام در هنر تلاوت قرآن کریم به سه دلیل عمده صورت میگیرد:
✔️ دلیل اول اینکه برخی مواقع مفاهیم آیات در یک کلام تغییر میکند که به همین دلیل قراء مجبور هستند تا مدولاسیون را انجام دهند.
✔️ دلیل دوم به خاطر دوری از یکنواختی موسیقایی و دلیل سوم نیز جهت ارائه همه توانمندیهای صوتی و لحنی است که ترکیب مقامات انجام میشود...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
مولای یا مولای.mp3
191.1K
🔉تواشیح بسیار زیبای مولای یا مولای، کاری از گروه اهل بیت تهران
🔹 انتقال سگاه به حجاز با صدای محمد اصفهانی و آهنگسازی مرد قهار و بی بدیل آکاپلا استاد «هادی آرزم» حفظه الله
🗯تحلیل:
این تواشیح قسمتی است از مناجات شریف امیرالمؤمنین در مسجد کوفه با مضامین فوقالعاده عالی، که به زیبایی توسط استاد هادی آرزم آهنگسازی و توسط گروه اهل بیت اجرا شده است.
🔸 کار با ثلاثی سگاه و اتصال آن با جنس رست در پایین آغاز می شود که همراه با هارمونی بسیار دلنشین، فضای جذاب و رؤیایی و آرامش بخشی را به وجود آورده است.
🔸 در ادامه با صوت حرفه ای و تکنیکی محمد اصفهانی به حجاز منتقل میشود و این کار با استفاده از مقام هزام صورت می گیرد.
⬅️ هزام مقامی است مرکب از مجموعه سگاه که ثلاثی پایین آن سگاه و جنس بالای آن حجاز است.
⬅️ در این انتقال، حجاز روی درجه سوم سگاه قرار میگیرد و قرار تلاوت ۲ درجه (نزدیک ۲ پرده) بالا میرود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
مولای یا مـولای.mp3
141.4K
🔉ادامه تواشیح مولای یا مولای
🗯تحلیل:
این هم مسیر برگشت، درست به همونجایی که ازش اومده بود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-1.mp3
2.35M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت نخست
تمرین و تکرار جنس های دارای ربع پرده:
رست، بیات، صبا، سگاه، مستعار
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup