📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوپنجم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 ورش همزه مفرده را اگر در موضع «فاء الفعل» قرار داشته باشد در ۲ صورت ابدال نموده است:
✅ همزه ساکن باشد.
✅ همزه مفتوح و ماقبل آن مضموم باشد.
🔶 همزه مفرده یعنی همزهای که در کنار همزه دیگر نیامده باشد.
🔶 موضع فاءالفعل یعنی نخستین حرف از حروف اصلی.
🔶 ابدال همزه یعنی تبدیل آن به حرف مدی متناظر با حرکت ماقبل.
▪️ مثال از ریشه أمن:
یَأمَنُ 👈 یامَنُ
یُؤمِنونَ 👈 یومِنونَ
مُؤمِنینَ 👈 مومِنینَ
مَأمَنَهُ 👈 مامَنَهُ
ٱلَّذِی ٱؤتُمِنَ 👈 ٱلَّذیــتُمِنَ
▪️ مثال از ریشه أتی:
یَأتی 👈 یاتی
فَـأتِ 👈 فـاتِ
أوِ ٱئـتِنا 👈 أویـتِنا
المَلِکُ ٱئـتونی 👈 المَلِکـوتونی
ثُمَّ ٱئـتوا 👈 ثُمّاتوا
▪️ مثال از ریشه أخذ:
یَأخُذُ 👈 یاخُذُ
لاتُؤاخِذنا 👈 لاتواخِذنا
یُؤخَذُ 👈 یوخَذُ
#ورش
#قرائات
#همزه
#ابدال
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_233481411.mp3
3.1M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه زخرف آیات 48 تا 60
🌿 وَمَا نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا ۖ وَأَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٤٨﴾
🌿 وَقَالُوا يَا أَيُّهَ السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ﴿٤٩﴾
🌿 فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ ﴿٥٠﴾
🌿 وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٥١﴾
🌿 أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ ﴿٥٢﴾
🌿 فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ ﴿۵۳﴾
🌿 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ ﴿٥٤﴾
🌿 فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٥٥﴾
🌿 فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ ﴿٥٦﴾
🌿 وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ﴿٥٧﴾
🌿 وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ ۚ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ ﴿٥٨﴾
🌿 إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ ﴿٥٩﴾
🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلَائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ ﴿٦٠﴾
#ورش
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinG
جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارک
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه زخرف آیات ۴۸ تا ۶۰
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مِنْ آيَةٍ - آيَةٍ إِلَّا - مِنْ أُخْتِهَا - هَذِهِ الْأَنْهَارُ - أَمْ أَنَا - ذَهَبٍ أَوْ – لِلْآخِرِينَ – مَثَلًا إِذَا - خَيْرٌ أَمْ - عَبْدٌ أَنْعَمْنَا - فِي الْأَرْضِ
▪️ ترقیق راء:
السَّاحِرُ – تُبْصِرُونَ – خَيْرٌ
▪️ مد بدل:
آيَةٍ – آسَفُونَا – لِلْآخِرِينَ – أَآلِهَتُنَا
▪️ صله میم جمع:
فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ
▪️ تقلیل:
نَادَى
▪️ فتح یاء اضافه:
تَحْتِي أَفَلَا
▪️ تسهیل همزه:
أَآلِهَتُنَا
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
أَسْوِرَةٌ 👈 أَساوِرَةٌ
يَصِدُّونَ 👈 يَصُدُّونَ
✔️ نکته:
در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ» یک آیه مستقل و عبارت «وَلَا يَكَادُ يُبِينُ» نیز یک آیه کامل است.
#ورش
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هفتم
🔷 چند نکته:
✅ در عبارت «بِئْسَ الْاسْمُ» در آیه ۱۱ سوره حجرات به دلیل این که کلمه «ٱسْمُ» با ساکن آغاز میشود پس از افزوده شدن «الـ» التقای ساکنین پدید آمده، که با مکسور نمودن «لـ» رفع میگردد.
بِئْسَ ٱلْٱسْمُ 👈 بِئْسَـلِـسْمُ
✅ در صورت وصل آیات ۱ و ۲ سوره مبارکه «آلعمران»، بین «م» ساکن حروف مقطعه و «لـ» لفظ جلاله، التقای ساکنین پدید میآید که با فتحه رفع میگردد.
الم ﴿۱﴾ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ﴿۲﴾
الم ٱللَّهُ 👈 الف، لام، میمَ ٱللَّهُ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا 🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت دوم
🔹 كسى كه معناى الفاظ و عبارات قـرآن را نـداند یا به آن توجه نکند، نمىتواند اجزاى مختلف يك آيه را از همديگر بازشناسد.
🔹 برای نمونه:
🌿 وَلا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿یونس - ۶۵﴾
🔸 مـمـكن است كسى آیه را بدون وقـف بـركـلمه «قَوْلُهُمْ» بخواند، در حالى كه عدم وقف در این موضع، در ذهن شنونده اين توهم را پديد میآورد كه عبارت «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» قول مشركان است! حال آنكه ايـن عـبـارت، قـول خداوند است و در واقع بيان علت براى حكم قبلى است.
🔸 يعنى خداوند به پيامبرش میفرماید: «سخنان پوچ و بيهوده آنان تو را اندوهگين نسازد، زيرا كه عزت ويژه خداونداست».
👈 مشابه این مورد را در آیه ۷۶ سوره مبارکه «یس» نیز مشاهده میکنیم.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1550844305.mp3
3.3M
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
🌿 وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۱۳۵﴾
و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مىآورند و براى گناهانشان آمرزش مىخواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى آمرزد و بر آنچه مرتكب شده اند با آنكه مى دانند [كه گناه است] پافشارى نمىكنند.
🌿 أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿۱۳۶﴾
آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستانهايى است كه از زير آن جويبارها روان است، جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست.
🌿 قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۳۷﴾
قطعا پيش از شما سنتهايى [بوده و] سپرى شده است پس در زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام تكذيبكنندگان چگونه بوده است.
🌿 هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۸﴾
اين براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است.
🌿 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾
و سستى مكنيد و غمگين مشويد كه اگر مؤمن باشید شما برتريد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان ۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹ 🌿 وَا
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
❓ از میان اجناس دوازدهگانه موسیقی قرآنی، استاد حصان در این مقطع چند جنس را اجرا نمودهاند؟ و رابطه آنها با هم به چه ترتیبی بوده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوششم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ از آنجا که همزه در کلماتی چون «یُؤاخِذُکُم» و «لاتُؤاخِذنا» ابدال میشود، مد بدل در اینگونه کلمات ملغی است.
✅ ابدال همزه مفرده در ریشه «أوَی» صورت نمیگیرد. بنابراین همزه در کلماتی مانند «المَأوَی»، «تُؤوی»، «فَأووا» و ... به تحقیق ادا میشود.
✅ ورش همزه مفرده را در ۴ کلمه «بِئسَ»، «بِئر»، «ذِئب» و «لِئَلّا» ابدال نموده است: «بیسَ»، «بیر»، «ذیب»، «لِیـَلّا».
#ورش
#قرائات
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم
🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی
✅ التقای ساکنین از عوامل ثقالت در صرف عرب و علم تجوید است و باید رفع شود.
✅ رفع التقای ساکنین با حذف یا حرکت دادن ساکن نخست انجام میشود.
✅ اگر ساکن نخست، حرف مدی باشد، رفع التقاء ساکنین با حذف صورت میگیرد.
✅ در غیر این صورت، التقاء ساکنین با حرکت دادن ساکن نخست صورت رفع میگردد.
✅ التقاء ساکنین در غالب اوقات با کسره رفع میشود، اما در مواردی ضمه و فتحه نیز به کار میرود.
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت سوم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد، زيرا بدون شناخت اجزاى يك جـمـلـه و نـقش هريك، نمىتوان وقف و ابتداى درست را از نادرست تشخيص داد.
🔷 به طور مثال، در آيه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ ...» (بقره - ۱۲۴) كسى كه نداند كلمه «رَبُّه» فاعل «ابْتَلی» است، مـمكن است بپندارد كه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ» يك جمله كامل و داراى فعل و فاعل و مفعول است و بر آن وقف كند، در حالى كه با اين وقف، بين فعل و فاعل فاصله انداخته كه وقفى قبيح است.
🔷 نمونه دیگر، به کلمه «هَذَا» در آیات زیر دقت کنید:
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - 53﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
🔸 در نخستین آیه، در صورت وقف اضطراری بر «رَبُّكُمْ»، نمیتوان از «هَذَا» ابتدا نمود. زیرا از لحاظ نحوی بین صفت و موصوف فاصله میافتد.
🔸 در مجموعه آیات سوره «ص» وقف بر «هَذَا» و نیز ابتدا از آن در آیات ۵۵ و ۵۷ صحیح است، زیرا «هَذَا» یک جمله کامل (مبتدا با خبر مقدّر) است.
🔸 اما در آیات ۵۳ و ۵۹ تنها ابتدا از «هَذَا» صحیح و وقف برآن قبیح است.
🔸 در آیه ۵۴ نیز وقف بر «هَذَا» و ابتدا از آن قبیح است.
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ ﴿٢٩﴾
🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٠﴾
🌿 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ ﴿٣١﴾
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَىٰ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ ﴿٣٢﴾
🌿 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٣﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ﴿٣٤﴾
🌿 فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٥﴾
🌿 إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ ﴿٣٦﴾
🌿 إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ ﴿٣٧﴾
🌿 هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ﴿٣٨﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸ 🌿 أَمْ حَس
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مَرَضٌ أَنْ - أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن - يُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ
▪️ ترقیق راء:
فَلَنْ يَغْفِرَ - لَنْ يَتِرَكُمْ - غَيْرَكُمْ
▪️ مد بدل:
آمَنُوا
▪️ صله میم جمع:
لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ - يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ - لَايَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ
▪️ تقلیل:
بِسِيمَاهُمْ – الْهُدَىٰ - الدُّنْيَا
▪️ ابدال همزه مفرده:
إِنْ تُؤْمِنُوا - يُؤْتِكُمْ
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
هَا أَنْتُمْ 👈 هَـآنْـتُمْ
✔️ نکته:
ورش در تمام قرآن عبارت «هَا أَنْتُمْ» را بدون همزه و همراه با مد لازم به صورت «هَـآنْـتُمْ» روایت کرده است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم 🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی ✅ التقای ساکنین از عوامل
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نهم
🔷 پاسخ به چند پرسش
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
🔹 رفع التقاء ساکنین در اغلب موارد با کسره صورت میگیرد. زیرا همانگونه که بحث شد، هدف از رفع التقاء ساکنین برطرف نمودن ثقالت است و آنطور که در منابع آمده، کسره اخفّ حرکات است.
✅ پس چه بهتر که رفع ثقالت با خفیفترین حرکت صورت پذیرد.
🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء ساکنین با ضمه انجام میشود ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هفتم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «نَـبیّ» را در هرجای قرآن و به هر صورت که آمده باشد (معرفه یا نکره، مفرد یا جمع، مرفوع، منصوب یا مجرور) به صورت مهموز خوانده است:
النَّبِیُّ 👈 النَّبِـیءُ
نَبِیٍّ 👈 نَبِـیءٍ
النَّبِیّونَ 👈 النَّبِیـئونَ
اَنبِـیاءَ 👈 اَنبِـئاءَ
⬅️ توجه کنید که کلماتی مانند «النَّبِـیءُ» دارای یک مد و کلماتی همچون «النَّبِیـئونَ» دارای ۲ مد خواهد بود.
❓چرا؟
#ورش
#قرائات
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت چهارم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد ... .
🔸 نکته:
گاهى اختلاف در تركيب نحوى يك آيه موجب اختلاف در وقف و ابتداى آن نيز مـىشـود.
1️⃣ نمونه نخست، موصول:
🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿ناس - ۴﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿۵﴾
🔹 «الَّذِي» در آیات فوق مىتواند يكى از اين دو نقش را داشته باشد: يا صفت براى «الْخَنَّاس» بـاشد يا خبر براى مبتداى محذوف (هُوَ الَّذِي).
👈 در صورت نخست ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسهگر پنهانى كه در سينههاى مردم وسوسه مىكند.» و بنابراین وقف بر «الْخَنَّاس» وقف «حسن» خواهد بود.
👈 در صورت دوم ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسهگر پنهانى. او کسی است كه در سينههاى مردم وسوسه مىكند.» و در این حالت وقف بر «الْخَنَّاس» از نوع «کافی» خواهد بود.
▪️ مانند این نمونه فراوان یافت میشود.
2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه:
🔹 تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_2029747799.mp3
6.58M
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵
🌿 وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿١٢﴾
🌿 وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا ﴿١٣﴾
🌿 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا ﴿١٤﴾
🌿 مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا ﴿١٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵ 🌿 وَجَع
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵
🗯 تحلیل:
🔸 این مقطع در مقام بیات اجرا شده، ضمن این که اشاراتی به کرد و شوری هم دارد.
🔸 تلاوتی با الحان ساده و به دور از حواشی لحنی و صوتی، اما در عین حال تاثیرگذار و دلنشین، با صوتی که تا اعماق جان نفوذ میکنه.
🔸 فصاحت جالب توجه و اداءالحروف ممتاز به خصوص «ق» و «ع» که میتونه آموزشی باشه.
🔸 ادای کلمات و عبارات به گونهای ویژه و شفاف با تاکیدات بهجا و مجذوبکننده.
🔸 قرائت برخی عبارات به صورت دکلمهوار و بدون ملودی که شیوه خاص استاده.
🔸 وقف و ابتدای خاص و معنامحور.
🔸 جداسازی عبارات و جملات، قرائت تکهتکه و داستانگونه برخی قسمتها و در نهایت اجرای ملودی اصلی با اوج نهایی صوت روی قسمت مهم و محوری آیه.
🔸 صوت سراسر خشوع و خشیت که حقیقتا فقط مخصوص خودشه.
🔸 توانایی قرائت طولانی مدت در بالاترین درجه صوتی.
🔸 محدوده صوتی بسیار مناسب و بیش از ۲ اکتاو.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت دهم
🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه
❓ چرا ضمه؟
🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء، با ضمه انجام میشود:
1️⃣ کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند:
هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ
✅ میدانیم که «میم» جمع در اصل «مضموم» بوده و برای سهولت ادا به صورت ساکن درآمده است. بنابراین در صورت التقای ساکنین، به حرکت اصلی و اولیه خود برمیگردد و صلاح نیست جز «ضمه» حرکت دیگری بپذیرد.
2️⃣ کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند:
فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ
✅ میبینیم که در این حالت نیز حرکت اصلی ضمه بوده است.
☝️ توجه:
این فعل، ناقص یایی از «خَشی - یَخشَی» و بر وزن «لاتَفعَلُوْا» میباشد که در اصل «تَخشَیونَ» بوده و «ی» به دلیل اعلال و «ن» به دلیل جزم افتاده و به «لاتَخشَوْا» تبدیل شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت پنجم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد... .
2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه:
تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است.
🌿 ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿بقره - ۲﴾
👈 گروهی که بر «لَا رَيْبَ» وقف میکنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّم مقدّر برای «هُدًى» میدانند: «فِيهِ هُدًى = هُدًى کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه»
👈 اما گروهی که بر «لَا رَيْبَ فِيه» وقف میکنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّر برای «لارَیبَ» میدانند: «لَا رَيْبَ فِيه = لَا رَيْبَ کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه»
▪️ مانند این نمونه فراوان یافت میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هشتم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «النَّسیءُ» در سوره توبه را به ابدال و ادغام همزه، به صورت «النَّسیُّ» خوانده است.
✅ ورش همچنین کلمات «یُضاهِئونَ» را در سوره توبه و «صابِئین» و «صابِئون» را در هر جای قرآن، بدون همزه و به صورت «یُضاهونَ»، «صابین» و «صابون» از نافع روایت کرده است.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_482260106.mp3
2.3M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾
قسم به این شهر،
🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾
در حالی که تو در آن جای داری.
🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾
و سوگند به پدر و آنچه زاده است
🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾
که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدهایم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت یازدهم (پایانی)
🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه
❓ چرا فتحه؟
🔹 تنها حالتی که رفع التقای ساکنین با فتحه صورت میگیرد «مِن» در نزد «الـ» است. مانند:
مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب
☝️ نکته:
در صورت مجاورت «مِن» با همزه وصل غیر از «الـ»، رفع التقاء با «کسره» صورت میگیرد. مانند:
مِنْ ٱنْقِضَاءِ 👈 مِنِــنْقِضَاءِ
🌿 وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ (مفاتیحالجنان - دعای روز یکشنبه)
🔹 از این مورد نمونهای در قرآن موجود نمیباشد.
✅ بنابراین کاربست «فتحه» در رفع التقای ساکنین نشاندهنده حرکت همزه وصل است که در «الـ» همواره مفتوح و در سایر موارد همواره مکسور است. زیرا بعد از «مِن» فقط اسم قرار میگیرد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت ششم
🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است.
🔸 به عبارت دیگر وقف و ابتدای آیات بنابر قرائات مختلف، بعضا متفاوت خواهد بود.
1️⃣ برای نمونه:
🌿 الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿ابراهیم - ۱﴾ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ﴿٢﴾
🔸 در آیات فوق، عبارت «اللَّه» به قرائت عاصم مجرور و به قرائت نافع مرفوع خوانده شده است. (اللهِ - اللهُ)
👈 بنابراین اگر كسى بر عبارت «الْحَمِيدِ» وقف كند، بنابر قرائت نافع، اين وقف، وقف تام خواهد بود اما بنابر قرائت عاصم وقف حسن.
2️⃣ مانند نمونه فوق در آیات زیر نیز تکرار شده است:
🌿 ... سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿مؤمنون - ۹۱﴾ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٩٢﴾
🔸 کلمه «عَالِم» در این آیات به ۲ قرائت مجرور و مرفوع خوانده شده است و بنابراین وقف بر «يَصِفُونَ» نیز ۲ صورت دارد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾
قسم به این شهر،
🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾
در حالی که تو در آن جای داری.
🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾
و سوگند به پدر و آنچه زاده است
🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾
که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدهایم.
🗯 تحلیل:
🔹 آغاز مقطع با بسمله در مقام حجاز
🔹 فراز نخست حجاز نوا (مقام حجاز با تاکید روی درجه چهام)
🔹 فراز دوم (پس از بسمله مجدد) حجاز حسینی
🔹 فراز بعدی حجاز به صورت کامل تا درجه جوابالجواب. در این فراز، جنس رست (جنس فرع مقام حجاز) در عبارت «بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به خوبی شنیده میشود.
این فراز به قرائت «ابوعمرو» تلاوت شده و ادغام کبیر متقارب «م» در «ب» در عبارت «لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا» مربوط به روایت «سوسی» است.
🔹 بسمله در مقام سگاه
🔹 فراز بعدی در مقام سگاه
به رغم اندکی ناکوکی، اما این فراز را میتوان «هزام» در نظر گرفت. ضمنا در آیه «وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به صبا اشاره شده که با سگاه همپایه است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup