💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت سوم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد، زيرا بدون شناخت اجزاى يك جـمـلـه و نـقش هريك، نمىتوان وقف و ابتداى درست را از نادرست تشخيص داد.
🔷 به طور مثال، در آيه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ ...» (بقره - ۱۲۴) كسى كه نداند كلمه «رَبُّه» فاعل «ابْتَلی» است، مـمكن است بپندارد كه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ» يك جمله كامل و داراى فعل و فاعل و مفعول است و بر آن وقف كند، در حالى كه با اين وقف، بين فعل و فاعل فاصله انداخته كه وقفى قبيح است.
🔷 نمونه دیگر، به کلمه «هَذَا» در آیات زیر دقت کنید:
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - 53﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
🔸 در نخستین آیه، در صورت وقف اضطراری بر «رَبُّكُمْ»، نمیتوان از «هَذَا» ابتدا نمود. زیرا از لحاظ نحوی بین صفت و موصوف فاصله میافتد.
🔸 در مجموعه آیات سوره «ص» وقف بر «هَذَا» و نیز ابتدا از آن در آیات ۵۵ و ۵۷ صحیح است، زیرا «هَذَا» یک جمله کامل (مبتدا با خبر مقدّر) است.
🔸 اما در آیات ۵۳ و ۵۹ تنها ابتدا از «هَذَا» صحیح و وقف برآن قبیح است.
🔸 در آیه ۵۴ نیز وقف بر «هَذَا» و ابتدا از آن قبیح است.
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ ﴿٢٩﴾
🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٠﴾
🌿 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ ﴿٣١﴾
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَىٰ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ ﴿٣٢﴾
🌿 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٣﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ﴿٣٤﴾
🌿 فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٥﴾
🌿 إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ ﴿٣٦﴾
🌿 إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ ﴿٣٧﴾
🌿 هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ﴿٣٨﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸ 🌿 أَمْ حَس
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مَرَضٌ أَنْ - أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن - يُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ
▪️ ترقیق راء:
فَلَنْ يَغْفِرَ - لَنْ يَتِرَكُمْ - غَيْرَكُمْ
▪️ مد بدل:
آمَنُوا
▪️ صله میم جمع:
لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ - يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ - لَايَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ
▪️ تقلیل:
بِسِيمَاهُمْ – الْهُدَىٰ - الدُّنْيَا
▪️ ابدال همزه مفرده:
إِنْ تُؤْمِنُوا - يُؤْتِكُمْ
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
هَا أَنْتُمْ 👈 هَـآنْـتُمْ
✔️ نکته:
ورش در تمام قرآن عبارت «هَا أَنْتُمْ» را بدون همزه و همراه با مد لازم به صورت «هَـآنْـتُمْ» روایت کرده است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم 🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی ✅ التقای ساکنین از عوامل
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نهم
🔷 پاسخ به چند پرسش
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
🔹 رفع التقاء ساکنین در اغلب موارد با کسره صورت میگیرد. زیرا همانگونه که بحث شد، هدف از رفع التقاء ساکنین برطرف نمودن ثقالت است و آنطور که در منابع آمده، کسره اخفّ حرکات است.
✅ پس چه بهتر که رفع ثقالت با خفیفترین حرکت صورت پذیرد.
🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء ساکنین با ضمه انجام میشود ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هفتم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «نَـبیّ» را در هرجای قرآن و به هر صورت که آمده باشد (معرفه یا نکره، مفرد یا جمع، مرفوع، منصوب یا مجرور) به صورت مهموز خوانده است:
النَّبِیُّ 👈 النَّبِـیءُ
نَبِیٍّ 👈 نَبِـیءٍ
النَّبِیّونَ 👈 النَّبِیـئونَ
اَنبِـیاءَ 👈 اَنبِـئاءَ
⬅️ توجه کنید که کلماتی مانند «النَّبِـیءُ» دارای یک مد و کلماتی همچون «النَّبِیـئونَ» دارای ۲ مد خواهد بود.
❓چرا؟
#ورش
#قرائات
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت چهارم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد ... .
🔸 نکته:
گاهى اختلاف در تركيب نحوى يك آيه موجب اختلاف در وقف و ابتداى آن نيز مـىشـود.
1️⃣ نمونه نخست، موصول:
🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿ناس - ۴﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿۵﴾
🔹 «الَّذِي» در آیات فوق مىتواند يكى از اين دو نقش را داشته باشد: يا صفت براى «الْخَنَّاس» بـاشد يا خبر براى مبتداى محذوف (هُوَ الَّذِي).
👈 در صورت نخست ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسهگر پنهانى كه در سينههاى مردم وسوسه مىكند.» و بنابراین وقف بر «الْخَنَّاس» وقف «حسن» خواهد بود.
👈 در صورت دوم ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسهگر پنهانى. او کسی است كه در سينههاى مردم وسوسه مىكند.» و در این حالت وقف بر «الْخَنَّاس» از نوع «کافی» خواهد بود.
▪️ مانند این نمونه فراوان یافت میشود.
2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه:
🔹 تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_2029747799.mp3
6.58M
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵
🌿 وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿١٢﴾
🌿 وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا ﴿١٣﴾
🌿 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا ﴿١٤﴾
🌿 مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا ﴿١٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵ 🌿 وَجَع
🔉 مقطع فوقالعاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵
🗯 تحلیل:
🔸 این مقطع در مقام بیات اجرا شده، ضمن این که اشاراتی به کرد و شوری هم دارد.
🔸 تلاوتی با الحان ساده و به دور از حواشی لحنی و صوتی، اما در عین حال تاثیرگذار و دلنشین، با صوتی که تا اعماق جان نفوذ میکنه.
🔸 فصاحت جالب توجه و اداءالحروف ممتاز به خصوص «ق» و «ع» که میتونه آموزشی باشه.
🔸 ادای کلمات و عبارات به گونهای ویژه و شفاف با تاکیدات بهجا و مجذوبکننده.
🔸 قرائت برخی عبارات به صورت دکلمهوار و بدون ملودی که شیوه خاص استاده.
🔸 وقف و ابتدای خاص و معنامحور.
🔸 جداسازی عبارات و جملات، قرائت تکهتکه و داستانگونه برخی قسمتها و در نهایت اجرای ملودی اصلی با اوج نهایی صوت روی قسمت مهم و محوری آیه.
🔸 صوت سراسر خشوع و خشیت که حقیقتا فقط مخصوص خودشه.
🔸 توانایی قرائت طولانی مدت در بالاترین درجه صوتی.
🔸 محدوده صوتی بسیار مناسب و بیش از ۲ اکتاو.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت دهم
🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه
❓ چرا ضمه؟
🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء، با ضمه انجام میشود:
1️⃣ کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند:
هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ
✅ میدانیم که «میم» جمع در اصل «مضموم» بوده و برای سهولت ادا به صورت ساکن درآمده است. بنابراین در صورت التقای ساکنین، به حرکت اصلی و اولیه خود برمیگردد و صلاح نیست جز «ضمه» حرکت دیگری بپذیرد.
2️⃣ کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند:
فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ
✅ میبینیم که در این حالت نیز حرکت اصلی ضمه بوده است.
☝️ توجه:
این فعل، ناقص یایی از «خَشی - یَخشَی» و بر وزن «لاتَفعَلُوْا» میباشد که در اصل «تَخشَیونَ» بوده و «ی» به دلیل اعلال و «ن» به دلیل جزم افتاده و به «لاتَخشَوْا» تبدیل شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت پنجم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد... .
2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه:
تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است.
🌿 ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿بقره - ۲﴾
👈 گروهی که بر «لَا رَيْبَ» وقف میکنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّم مقدّر برای «هُدًى» میدانند: «فِيهِ هُدًى = هُدًى کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه»
👈 اما گروهی که بر «لَا رَيْبَ فِيه» وقف میکنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّر برای «لارَیبَ» میدانند: «لَا رَيْبَ فِيه = لَا رَيْبَ کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه»
▪️ مانند این نمونه فراوان یافت میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هشتم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «النَّسیءُ» در سوره توبه را به ابدال و ادغام همزه، به صورت «النَّسیُّ» خوانده است.
✅ ورش همچنین کلمات «یُضاهِئونَ» را در سوره توبه و «صابِئین» و «صابِئون» را در هر جای قرآن، بدون همزه و به صورت «یُضاهونَ»، «صابین» و «صابون» از نافع روایت کرده است.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup