جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت دوم (آیات ۱ تا ۸) 📝 تحلیل: 🔸
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت سوم (آیات ۱ تا ۸)
📝 پاسخ به پرسشها
❓ «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟
❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» به روایت ... ؟
🔵 پاسخ 👇
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾
📌 این فراز ۳ بار تکرار شده که اختلاف در آنها در ۲ نکته است:
▪️ حذف یا اثبات یاء زائده در «... يَسْرِ هَلْ ...»
▪️ ادغام کبیر در «... ذَٰلِكَ قَسَمٌ ...»
🖊 در این آیات، اثبات یاء زائده مربوط به قرائت نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابنکثیر و ابوعمرو است
🖊 همچنین ادغام کبیر فقط در قرائت ابوعمرو به روایت سوسی آمده است
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾
✅ مرتبه نخست به هریک از این قرائات میتواند باشد: نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن کثیر و ابوعمرو به روایت دوری
✅ تکرار دوم به دلیل ادغام کبیر قطعا به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی است
✅ سومین تکرار هم به هریک از قرائات عاصم، ابن عامر، حمزه، کسائی و خلف صحیح است
❓ دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟
🔵 پاسخ 👇
⭐️ پایینترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار)
⭐️ بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در چند عبارت، از جمله در فراز «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ...»
✅ بنابراین با توجه به پایینترین و بالاترین درجات استفاده شده، این مقطع کوتاه از قرائت استاد منشاوی ۱۵ درجه یعنی ۲ اکتاو کامل وسعت دارد!
❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟
🔵 پاسخ 👇
🌿 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ﴿٨﴾
✅ استاد آخرین فراز را به قرائت نافع به روایت ورش تلاوت نمودهاند
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوپنجم یاءات اضافه – قسمت پنجم 🔹 در منابع قرائی، یاءات
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوششم
یاءات اضافه – قسمت ششم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
4⃣ یاء اضافه که پس از آن سایر حروف (غیر از همزه قطع و همزه وصل) آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۳۰ است که ورش در نیمی از آنها با حفص اختلاف دارد.
🔺 نمونهها:
🔹 حفص: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ
🔸 ورش: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُومِنُوا بِيَ لَعَلَّهُمْ
🔹 حفص: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
🔸 ورش: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُومِنِينَ
🔹 حفص: إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ
🔸 ورش: إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ
🔹 حفص: وَ مَحْیَایَ وَ مَماتِی لِلَّه
🔸 ورش: وَ مَحْیَایْ وَ مَماتِیَ لِلَّه
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت هشتم – ارتباط لفظی 2️⃣ ارتباط لفظی: 📌 مراد از رابطه لفظی
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت نهم – جمعبندی و نتیجهگیری
🔸 قرآنپژوهان جایگاه و نوع وقف و ابتدا را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعریف و اولویتبندی نمودهاند
📌 ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش ممکن است «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست:
▪️ عدم ارتباط معنوی و لفظی
▪️ وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی
▪️ وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی)
❌ وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی محال است
🖊 ملاک رابطه معنوی آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند
🖊 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است، بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
❗️ البته برخی از صاحبنظران بر این عقیدهاند که معطوف با معطوفعلیه ذاتا دارای رابطه لفظی است
♻️ اختلاف این دو دیدگاه فقط در عطف دو عبارت که محلی از اعراب ندارند آشکار میشود
✅ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است
✅ در صورتی که بین دو عبارت، ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف کافی» و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده میشود
✅ در صورت وجود ارتباط لفظی، اگر عبارت نخست دارای معنای گویا و مراد باشد وقف بر آن «وقف حَسَن» و الا «وقف قبیح» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است
❌ اگر وقف بر قسمت نخست متضمن معنای فاسد یا نسبت ناروا به پروردگار و امثالهم باشد، گروهی آن را وقف «اقبح» نامیدهاند
📚 برگرفته از کتاب «معالم الاهتداء» اثر شیخ محمود خلیل الحصری و «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد ساداتفاطمی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 حافة اللسان (کناره زبان)
📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است:
▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی
▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری)
▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ»
❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟
📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ میکنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم)
🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست:
1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه
2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...)
❗️ اما به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت»
🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد
🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندانهاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مىشود
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#حافةاللسان
#زبان
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
و شبانگاه گریهکنان نزد پدر آمدند
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم!
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾
و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند، گفت: چنین نیست که میگویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسبتر است] و خداست که بر آنچه شما شرح میدهید از او یاری خواسته میشود
🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾
و کاروانی آمد، پس آبآورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند و خدا به آنچه انجام میدادند داناست
🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾
و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بیرغبت بودند
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوششم یاءات اضافه – قسمت ششم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوهفتم
یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونهها
🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳)
🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾
🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾
🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾
🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾
🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾
🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا 🌿 وَ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 تحلیل
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نمودهاند
🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیمپرده بالاتر)
♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا میشود به گونهای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده میشود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد
👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز میشود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است
🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظهای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود میآید
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
📝 تحلیل
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق)
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است
🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشارهای به درجه چهارم نیز داشته است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
🔸 ادامه بیات (بیات نوا)
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
📌 ورود به مقام حجاز به صورت همپایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا
✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خواندهاند، اما ...
❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نهم – جمعبندی و نتیجهگیری 🔸 قرآنپژوهان جایگاه و نوع وق
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت دهم– نمونهها
❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟
🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 آن گونه که در منابع آمده، این موضع در تلفظ ۱۲ حرف دخیل است: ل، ن، ر، ت، د، ت، ث، ذ، ظ، ز، س، ص
🔹 سر زبان، نوک زبان، تیغه زبان، طَرَف اللسان، رأس اللسان، ظَهر الطرف، ذَلق اللسان و اسَلة اللسان معروفترین اصطلاحاتی است که برای توصیف مخارج این ۱۲ حرف به کار رفته است
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» و «بررسی تطبیقی میان علم تجوبد و آواشناسی» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ ا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 ادامه تحلیل
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را در دیوان ماقبل اساسی اجرا نموده با قفلهای خاص و نوآورانه با اشاره به درجه ۴ و ۳ حجاز
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ
📌 حجاز حسینی با کامل کردن دیوان دوم حجاز
🔸 در این فراز جنس فرع حجاز به صورت جنس رست از درجه چهارم مقام اجرا شده، حالتی که همواره در اوج حجاز اتفاق میافتد
🔸 حرکت مخصوص استاد عمران در عبارت «أَبْوَابُهَا» که به یکباره یک دیوان پایینتر را اجرا و سریعا بازگشت مینماید
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖋 حجاز نوا و ایجاد قفله روی درجه ۴
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ
🔸 توضیح گذشت
🌿 سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
📌 اشاره به حجازکار
🖋 جنس فرع در مقام حجازکار عبارت است از نکریز (در برخی منابع آن را حجاز حجاز منفصل گفتهاند)
🔹 در اینجا بالاترین درجه حجازکار که بدان اشاره شده درجه چهارم و پایینترین آن درجه ششم است
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه
🖌 شروع از درجه چهارم و اشاره به حجازکار و سپس جنس رست که توضیح آن گذشت
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
♦️ حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا
🖌 حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی و اشاره به حجازکار
🔸 ادامه دارد ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونهها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْم
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت یازدهم– نمونهها
❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟
🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾
📝 در آیه شریفه عبارت «عَرَضَهُمْ» بر «عَلَّمَ» عطف گردیده و نیز عبارت «فَقَالَ» بر آنها
📌 بر اساس نظر گروهی که صرف عطف را دلیل بر ارتباط لفظی میدانند «كُلَّهَا» با مابعد خود دارای ارتباط لفظی بوده، وقف بر آن «حسن» میباشد، زیرا دارای معنای گویا و مراد است
🖌 ابتدا به «ثمّ» نیز به همین دلیل «حسن» است
🔸 وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدا از «فَقَالَ» نیز به همین ترتیب
♦️ اما بر اساس نظر گروهی که به ارتباط ذاتی بین معطوف و معطوفعلیه معتقد نیستند پاسخ متفاوت است
🔸 از آنجا که آیه استئنافیه آغاز گردیده و «عَلَّمَ» محلی از اعراب ندارد، ارتباط لفظی «عَرَضَهُمْ» و «فَقَالَ» با ماقبل خود منتفی است و وقف بر «كُلَّهَا» و ابتدا به مابعد «کافی» میباشد
🖌 به همین ترتیب وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدای به مابعد نیز «کافی» خواهد بود
📌 اما بر اساس نظر هر دو گروه، وقف بر «هَٰؤُلَاءِ» وقف «حسن» و ابتدا به مابعد آن «قبیح» است
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup