جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارک
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه زخرف آیات ۴۸ تا ۶۰
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مِنْ آيَةٍ - آيَةٍ إِلَّا - مِنْ أُخْتِهَا - هَذِهِ الْأَنْهَارُ - أَمْ أَنَا - ذَهَبٍ أَوْ – لِلْآخِرِينَ – مَثَلًا إِذَا - خَيْرٌ أَمْ - عَبْدٌ أَنْعَمْنَا - فِي الْأَرْضِ
▪️ ترقیق راء:
السَّاحِرُ – تُبْصِرُونَ – خَيْرٌ
▪️ مد بدل:
آيَةٍ – آسَفُونَا – لِلْآخِرِينَ – أَآلِهَتُنَا
▪️ صله میم جمع:
فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ
▪️ تقلیل:
نَادَى
▪️ فتح یاء اضافه:
تَحْتِي أَفَلَا
▪️ تسهیل همزه:
أَآلِهَتُنَا
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
أَسْوِرَةٌ 👈 أَساوِرَةٌ
يَصِدُّونَ 👈 يَصُدُّونَ
✔️ نکته:
در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ» یک آیه مستقل و عبارت «وَلَا يَكَادُ يُبِينُ» نیز یک آیه کامل است.
#ورش
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هفتم
🔷 چند نکته:
✅ در عبارت «بِئْسَ الْاسْمُ» در آیه ۱۱ سوره حجرات به دلیل این که کلمه «ٱسْمُ» با ساکن آغاز میشود پس از افزوده شدن «الـ» التقای ساکنین پدید آمده، که با مکسور نمودن «لـ» رفع میگردد.
بِئْسَ ٱلْٱسْمُ 👈 بِئْسَـلِـسْمُ
✅ در صورت وصل آیات ۱ و ۲ سوره مبارکه «آلعمران»، بین «م» ساکن حروف مقطعه و «لـ» لفظ جلاله، التقای ساکنین پدید میآید که با فتحه رفع میگردد.
الم ﴿۱﴾ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ﴿۲﴾
الم ٱللَّهُ 👈 الف، لام، میمَ ٱللَّهُ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا 🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت دوم
🔹 كسى كه معناى الفاظ و عبارات قـرآن را نـداند یا به آن توجه نکند، نمىتواند اجزاى مختلف يك آيه را از همديگر بازشناسد.
🔹 برای نمونه:
🌿 وَلا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿یونس - ۶۵﴾
🔸 مـمـكن است كسى آیه را بدون وقـف بـركـلمه «قَوْلُهُمْ» بخواند، در حالى كه عدم وقف در این موضع، در ذهن شنونده اين توهم را پديد میآورد كه عبارت «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» قول مشركان است! حال آنكه ايـن عـبـارت، قـول خداوند است و در واقع بيان علت براى حكم قبلى است.
🔸 يعنى خداوند به پيامبرش میفرماید: «سخنان پوچ و بيهوده آنان تو را اندوهگين نسازد، زيرا كه عزت ويژه خداونداست».
👈 مشابه این مورد را در آیه ۷۶ سوره مبارکه «یس» نیز مشاهده میکنیم.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1550844305.mp3
3.3M
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
🌿 وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۱۳۵﴾
و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مىآورند و براى گناهانشان آمرزش مىخواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى آمرزد و بر آنچه مرتكب شده اند با آنكه مى دانند [كه گناه است] پافشارى نمىكنند.
🌿 أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿۱۳۶﴾
آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستانهايى است كه از زير آن جويبارها روان است، جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست.
🌿 قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۳۷﴾
قطعا پيش از شما سنتهايى [بوده و] سپرى شده است پس در زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام تكذيبكنندگان چگونه بوده است.
🌿 هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۸﴾
اين براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است.
🌿 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾
و سستى مكنيد و غمگين مشويد كه اگر مؤمن باشید شما برتريد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان ۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹ 🌿 وَا
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
❓ از میان اجناس دوازدهگانه موسیقی قرآنی، استاد حصان در این مقطع چند جنس را اجرا نمودهاند؟ و رابطه آنها با هم به چه ترتیبی بوده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوششم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ از آنجا که همزه در کلماتی چون «یُؤاخِذُکُم» و «لاتُؤاخِذنا» ابدال میشود، مد بدل در اینگونه کلمات ملغی است.
✅ ابدال همزه مفرده در ریشه «أوَی» صورت نمیگیرد. بنابراین همزه در کلماتی مانند «المَأوَی»، «تُؤوی»، «فَأووا» و ... به تحقیق ادا میشود.
✅ ورش همزه مفرده را در ۴ کلمه «بِئسَ»، «بِئر»، «ذِئب» و «لِئَلّا» ابدال نموده است: «بیسَ»، «بیر»، «ذیب»، «لِیـَلّا».
#ورش
#قرائات
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم
🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی
✅ التقای ساکنین از عوامل ثقالت در صرف عرب و علم تجوید است و باید رفع شود.
✅ رفع التقای ساکنین با حذف یا حرکت دادن ساکن نخست انجام میشود.
✅ اگر ساکن نخست، حرف مدی باشد، رفع التقاء ساکنین با حذف صورت میگیرد.
✅ در غیر این صورت، التقاء ساکنین با حرکت دادن ساکن نخست صورت رفع میگردد.
✅ التقاء ساکنین در غالب اوقات با کسره رفع میشود، اما در مواردی ضمه و فتحه نیز به کار میرود.
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت سوم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد، زيرا بدون شناخت اجزاى يك جـمـلـه و نـقش هريك، نمىتوان وقف و ابتداى درست را از نادرست تشخيص داد.
🔷 به طور مثال، در آيه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ ...» (بقره - ۱۲۴) كسى كه نداند كلمه «رَبُّه» فاعل «ابْتَلی» است، مـمكن است بپندارد كه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ» يك جمله كامل و داراى فعل و فاعل و مفعول است و بر آن وقف كند، در حالى كه با اين وقف، بين فعل و فاعل فاصله انداخته كه وقفى قبيح است.
🔷 نمونه دیگر، به کلمه «هَذَا» در آیات زیر دقت کنید:
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - 53﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
🔸 در نخستین آیه، در صورت وقف اضطراری بر «رَبُّكُمْ»، نمیتوان از «هَذَا» ابتدا نمود. زیرا از لحاظ نحوی بین صفت و موصوف فاصله میافتد.
🔸 در مجموعه آیات سوره «ص» وقف بر «هَذَا» و نیز ابتدا از آن در آیات ۵۵ و ۵۷ صحیح است، زیرا «هَذَا» یک جمله کامل (مبتدا با خبر مقدّر) است.
🔸 اما در آیات ۵۳ و ۵۹ تنها ابتدا از «هَذَا» صحیح و وقف برآن قبیح است.
🔸 در آیه ۵۴ نیز وقف بر «هَذَا» و ابتدا از آن قبیح است.
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ ﴿٢٩﴾
🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٠﴾
🌿 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ ﴿٣١﴾
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَىٰ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ ﴿٣٢﴾
🌿 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٣﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1957977043.mp3
3.03M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ﴿٣٤﴾
🌿 فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٥﴾
🌿 إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ ﴿٣٦﴾
🌿 إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ ﴿٣٧﴾
🌿 هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ﴿٣٨﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸ 🌿 أَمْ حَس
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه محمد آیات ۲۹ تا ۳۸
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مَرَضٌ أَنْ - أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن - يُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ
▪️ ترقیق راء:
فَلَنْ يَغْفِرَ - لَنْ يَتِرَكُمْ - غَيْرَكُمْ
▪️ مد بدل:
آمَنُوا
▪️ صله میم جمع:
لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ - يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ - لَايَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ
▪️ تقلیل:
بِسِيمَاهُمْ – الْهُدَىٰ - الدُّنْيَا
▪️ ابدال همزه مفرده:
إِنْ تُؤْمِنُوا - يُؤْتِكُمْ
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
هَا أَنْتُمْ 👈 هَـآنْـتُمْ
✔️ نکته:
ورش در تمام قرآن عبارت «هَا أَنْتُمْ» را بدون همزه و همراه با مد لازم به صورت «هَـآنْـتُمْ» روایت کرده است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم 🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی ✅ التقای ساکنین از عوامل
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نهم
🔷 پاسخ به چند پرسش
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
🔹 رفع التقاء ساکنین در اغلب موارد با کسره صورت میگیرد. زیرا همانگونه که بحث شد، هدف از رفع التقاء ساکنین برطرف نمودن ثقالت است و آنطور که در منابع آمده، کسره اخفّ حرکات است.
✅ پس چه بهتر که رفع ثقالت با خفیفترین حرکت صورت پذیرد.
🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء ساکنین با ضمه انجام میشود ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup