#نوشیدن_آب_عباس
🤔#پرسش
❔برخی می گویند حضرت ابوالفضل سه بار آب را برداشت تا بنوشد و از این کار #امتناع کرد و یاد تشنگی اهل حرم افتاد ❕به نظر من این مطلب صحت ندارد زیرا حضرت #ابوالفضل همیشه به یاد پسران زهرا و اهل حرم بوده و لحظه ای از آنها غافل نشده است ❕نظر شما چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌علامه #مجلسی و دیگران نقل می کنند ؛
« هنگامی که عباس دید تمام یاران و برادران و عموزادگان شهید شدند ، گریست و به شوق دیدار پروردگار جلو آمد و پرچم را بر گرفت و از حسین اجازه میدان خواست ، امام به سختی گریه کرد و فرمود برادر جان تو نشانه شکوه و عظمت و برپایی سپاه من و محور پیوستگی نفرات ما هستی ، اگر تو بروی و شهید شوی جمعیت ما #پراکنده و ویران می گردد.
❕عباس گفت جان برادرت فدایت ای سرورم سینه ام از زندگانی دنیا به #تنگ آمده است می خواهم از این منافقان انتقام بگیرم .
👌امام علیه السلام فرمود ؛ اینکه که آهنگ میدان داری برای این کودکان #آبی تهیه کن .
❕عباس رهسپار میدان شد و آنان را موعظه کرد ولی اثری نبخشید ، به نزد برادرش بازگشت و ماجرا را گزارش داد ، ناگهان صدای #العطش کودکان به گوشش رسید ، بی درنگ بر اسب سوار شد و نیزه و مشک را بر داشت و به سوی #فرات روانه شد . چهار هزار تن از ماموران فرات او را محاصره کردند ، و هدف نیزه ها قرار دادند ، او لشکر دشمن را شکافت و هشتاد نفر از آنان را هلاک کرد و وارد فرات شد .
❗️« هنگامی که خواست مقداری آب #بیاشامد ، تشنگی حسین و اهل بیتش را به خاطر آورد و آب را روی آب ریخت ، مشکش را پر کرد...»
📚بحار الانوار ج45 ص41
📚ریاض الابرار ج1 ص227
📚عوالم العلوم ج17 ص284
❕جریان مذکور #ضدیتی با شان بزرگ حضرت عباس علیه السلام ندارد ، زیرا #طبیعی است که انسان تشنه ممکن است بی اختیار دست به زیر آب ببرد ، ولی بعدا که #یادش بیاید آب نمی نوشد .
🔶بلکه به عکس این جریان نشان دهنده عظمت روحی حضرت عباس نیز می باشد زیرا او در اوج تشنگی و #مشقت به یاد حسین علیه السلام و اهل بیتش آب ننوشید تا آب را به آنان برساند ، در حالی که اگر آب می نوشید نیز نزد #عقلا مستحق مذمت و ملامت نبود زیرا جهت قوه و قدرت و توان گرفتن اقدام به نوشیدن آب کرده بود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#شمر_در_سپاه_علی_و_دایی_عباس
🤔#پرسش
❔آيا ميدانستيد شمر بن ذى الجوشن يكى از #فرماندهان سپاه امام على در جنگ صفين بود ❗️❗️
❔آيا ميدانستيد ايشان با همسر امام على و مادر عباس نسبت #برادرى داشت❕❕
💠#پاسخ💠
👌شمر بن ذی الجوشن که از نقش آفرینان اصلی حادثه کربلا است در جنگ #صفین همراه علی علیه السلام با امویان جنگید اما پس از آن گرفتار سوء عاقبت شد .
👌در کتاب وقعه #الصفین آمده است ؛
«ادهم بن محرز از یاران معاویه در جنگ صفین به جنگ شمر بن ذی الجوشن آمد و میانشان شمشیری رد و بدل شد و ادهم شمشیری به پیشانی شمر زد که گوشتش را درید و به استخوان رسید ، شمر نیز ادهم را زد ولی شمشیرش کارگر نیفتاد ،پیش به سوی سپاهیان بازگشت و آبی نوشید و #نیزه ای بر گرفت و بازگشت و به ادهم یورش برد و به او ضربه ای زد و او را از اسبش انداخت»
📚وقعه الصفین ص268
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج5 ص213
👌حضور شمر در سپاه امام علی به این عنوان نبود که معتقد به ولایت و #امامت ایشان باشد بلکه از آنجایی که به عنوان خلیفه چهارم مسلمین با او بیعت کرده بود بر همان اساس در سپاه صفین نیز حاضر شد تا به بیعتش عمل کرده باشد ، اما پس از آن به سپاه معاویه پیوست و با گواهی بر ضد #حجر بن عدی زمینه شهادت آن بزرگ مرگ را فراهم ساخت و از مسببان اصلی واقعه عاشورا #قلمداد می شود .
📚دانش نامه امام حسین ج9 ص189
❔اما این که آیا شمر با مادر حضرت عباس ام البنین #برادر بوده و دایی حضرت عباس قلمداد می شود یا خیر ، توجه به بیان زیر #لازم است ؛
❕ سید بن طاووس نقل می کند ؛
« شمر بن ذی الجوشن ندا داد ، #خواهرزادگان من ، عبدالله ، جعفر ، عباس و عثمان کجا هستند ؟ حسین علیه السلام فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است چرا که یکی از #دایی های شماست . آنان به او گفتند چه کار داری ؟ گفت ای خواهر زادگان من شما در امان هستید ، خود را به همراه برادرتان حسین به کشتن ندهید ، و در اطاعت امیر مومنان یزید باشید .
❕عباس او را ندا داد دستانت بریده باد ، و لعنت بر امانی که آورده ای ، ای دشمن خدا آیا به ما فرمان می دهی که برادر و سرورمان حسین را واگذاریم و در اطاعت ملعونان و فرزندان ملعون ها در آییم ؟ شمر پس از این سخن خشمگینانه به سوی لشکرش بازگشت »
📚لهوف ص148
📚تاریخ طبری ج5 ص415
📚الارشاد ج2 ص89
❕نسبت حضرت ام #البنین یا همان فاطمه کلابیه به این نحو است ؛
« ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن الوحید من بنی کلاب »
📚جمهره انساب العرب ج1 ص4
👌در حالی که نسب #شمر چنین است ؛
« شمر بن ذی الجوشن الضبابی بن شرحبیل بن الاعور بن عمر بن معاویه و هو الضباب بن کلاب »
📚الطبقات الکبری ج6 ص46
❕هر دو نفر بیش از پنج پشت یعنی در شخصی به نام کلاب به یکدیگر می رسند و هر دو کلابی هستند که به معنای هم #قبیله بودن است و نه برادر و خواهر بودن ام البنین با شمر ملعون .
👌این که شمر حضرت عباس را خواهر زاده خود خطاب می کند منظورش آن است که مادر ایشان از قبیله ما است و مانند خواهر ما محسوب می شود نه آنکه واقعا #خواهر ما باشد .
💠رسم عرب بر این بود که اگر دختری از طایفه آنها با طایفه دیگری ازدواج می کرد حتی اگر چند نسل می گذشت ، فرزندان او را با انتساباتی این گونه خطاب قرار می دادند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#عباس_برادر
🤔#پرسش
❔آیا این که مداحان میگویند که حضرت عباس جز در لحظات آخر شهادت امام حسین را به لفظ #برادر خطاب نکرده است و تنها به الفاظ مولا و سید خطاب کرده حقیقت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که حضرت عباس در لحظات آخر زندگی و در هنگامه شهادت برادرش را چنین مخاطب قرار داد ؛
« نادی باعلی صوته ادرکنی یا #اخی » « با صدای بلند فریاد زد برادر مرا دریاب »
📚ابصار العین ص30
❕اما این که حضرت جز در این لحظات آخر دیگر حسین علیه السلام را با تعبیر #برادر خطاب قرار نداده است قابل قبول نمی باشد و در موارد متعددی این تعبیر از #عباس علیه السلام واقع شده است .
🔶آنجا که از حسین علیه السلام اجازه ورود به میدان می خواست ، امام را چنین مخاطب قرار داد ؛
«یا #اخی هل من رخصه » « ای برادر آیا اجازه به میدان رفتن را می دهی »
📚بحار الانوار ج45 ص41
👌آنجایی که شمر برای عباس علیه السلام امان نامه فرستاد ، ایشان چنین پاسخ داد ؛
« آیا می خواهی که #برادر و سرورمان حسین فاطمه را واگذاریم و در اطاعت ملعونان و فرزندان ملعون ها در آییم »
📚لهوف ص148
📚مثیر الاحزان ص55
👌در روز تاسوعا امام حسین را چنین مخاطب قرار داد ؛
« ای #برادر آنان به سوی تو حرکت کرده اند » « یا اخی اتاک القوم »
📚تاریخ طبری ج5 ص416
📚انساب الاشراف ج3 ص391
📚الارشاد ج2 ص89
❕بنابراین ادعای این که حضرت عباس جز در لحظات آخر زندگی دیگر امام حسین علیهما السلام را با تعبیر برادر مخاطب قرار نداده است قابل قبول نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#عباس_ذخر_الحسین
🤔#پرسش
⭕❔آیا این متن واقعیت دارد ❗️
❔آیا میدانید #ذخر الحسین کیست؟
در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (علیه السلام) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد . معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار میدانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شان من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست.
ابوشعتاء 9 پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. امیرالمونین (علیه السلام) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد…
تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است.
انه ذخر الحسین: او #ذخیره برای حسین است.
💠#پاسخ💠
👌عباس علیه السلام دارای مقامی بس بلند و عظیم در نزد خداوند است تا جایی که امام سجاد علیه السلام در #وصف او فرمود ؛
« خداوند عباس را بیامرزد ، بی تردید ایثار کرد و امتحان داد و جان خود را فدای برادرش کرد تا آن که هر دو دستش قطع شد ، پس خداوند به جای آن دو ، دو بال برایش قرار داد که با آن همراه فرشتگان در بهشت پرواز می کند ...بی گمان برای عباس نزد خداوند منزلتی است که همه شهدا در روز قیامت به آن #رشک می برند »
📚الخصال ج1 ص68
📚امالی صدوق ص462
❕با این وجود باید توجه داشت که متن #مذکور در مورد حضرت عباس علیه السلام به عنوان عباس #ذخیره حسین که در فضای مجازی دست به دست می شود ، #مستند نمی باشد و در کتب معتبر نیامده است .
❕عباس علیه السلام به سال 26 #هجری به دنیا آمد .
📚اعیان الشیعه ج7 ص429
👌و جنگ #صفین به سال 36 هجری صورت گرفت .
📚مروج الذهب ج2 ص384
📚وقعه الصفین ص131
👌و عباس علیه السلام در زمان نبرد صفین حدودا #ده ساله بوده است و حضور یک فرد ده ساله آن هم در نبردی به سنگینی صفین #معقول به نظر نمی رسد و حق همان است که سید محسن امین ایراد کردند که ؛
« عباس برخی از نبردها را در زمان خلافت علی علیه السلام #درک کرد اما علی علیه السلام به او #اجازه حضور در میدان نبرد را نداد »
📚اعیان الشیعه ج7 ص429
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
آیا ازدواج شهربانو با امام حسین صحت دارد؟وچگونه این ازدواج اتفاف افتاد
💭پاسخ:
❗️طبق نظر مشهور شهر بانو دختر یزگرد اخرین پادشاه ساسانی همسر امام حسین و مادر امام زین العابدین است
📚المناقب ج3 ص208
📚تاریخ الایمه ص24
📚الکافی ج1 ص466
📚اثباه الوصیه ص168
📚التهذیب ج6 ص77
📚اعلام الوری ص256
📚الارشاد ج2 ص138
📚بحار الانوار ج46 ص12
❗️بجز شهر بانو نام های دیگری نیز برای مادر امام سجاد ثبت است مانند شاه زنان، شه زنان، جهان شاه، شهر بان، شهر بانویه، و...
🗯در توجیه و تبیین اسامی متعدد می توان چند وجه بیان کرد:
1⃣برخی از این نام ها به یک نام بر می گردد که به لهجه های مختلف بیان شده است
2⃣برخی نام ها تصحیف یا مخفف یا ترجمه شده اند
3⃣برخی نام ها را امام علی یا امام حسین پس از اسارت بر وی نهادند و برخی لقب هستند نه اسم
🗯در چگونگی ازدواج شهر بانو با امام حسین گفته اند:
❗️او پس از شکست سپاه ایران به اسارت مسلمین در آمد .او پس از اسارت آزاد شد و امام حسین با او ازدواج کرد .تاریخ اسارت را برخی منابع در دوران عمر و برخی در زمان خلافت عثمان دانسته اند
📚دانشنامه امام حسین، ری شهری، ج1 ص259
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#امام_سجاد_در_نزد_علمای_اهل_سنت
🤔#پرسش
❔#جایگاه امام سجاد در نزد علمای اهل سنت و صحابه چگونه بوده است آیا راست است که آنان تصریح به برتری او کرده اند ❗️
💠#پاسخ💠
👌صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله انصاری چنین می گوید:
"در فرزندان انبیا کسی چون علی بن الحسین دیده نشده است"
📚حیاه الامام زین العابدین ج1 ص126
🔶عبدالله بن عباس که از نظر سن بسیار از ایشان بزرگتر بود ایشان را بزرگ می داشت و هرگاه ایشان را می دید به #احترام او از جای بر می خواست
📚تاریخ دمشق ج36 ص147
📚تذکره الخواص ص324
🔶#زهری نیز درباره امام می گوید:
"من هیچ یک از هاشمیان را چون علی بن الحسین ندیده ام"
📚تهذیب التهذیب ج9 ص445
👌و می گوید:
"کسی را فقیه تر از او ندیدم"
📚شذرات الذهب ج1 ص105
❕#یعقوبی می نویسد:
"او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت"
📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46
👌ابن عساکر می گوید:
"راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود"
📚تاریخ دمشق،ج36 ص142
👌ذهبی می گوید:
"جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده او بود او از نظر شرافت، اقایی،علم،#خداشناسی،وعقل کاملی که داشت کاملا شایسته مقام امامت عظمی بود"
📚سیر اعلام النبلا،ج4 ص240
👌#صفی الدین می نویسد:
"زین العابدین هدایتگری بزرگ وخود راه نجات بود"
📚وسیله المال فی عد مناقب الال،ص280
❗️امام شافعی گوید:
"علی بن الحسین فقیه ترین اهل #مدینه است"
📚رسایل جاحظ،ص106
❗️نووی می نویسد:
"همه بر بزرگواری او در همه زمینه ها اتفاق نظر دارند"
📚تهذیب اللغات و الاسمای ق1/ 343
❗️ابن #عنبه نسب شناس معروف می نویسد:
"فضایل او به حدی است که به شماره و شمارش نمی آید"
📚عمده الطالب ص93
❗️ابن #تیمیه می نویسد:
"او از نظر علم و دین از بزرگان و از سادات تابعین است فضایل او از قبیل خضوع و خشوع و صدقه پنهان و ...معروف است"
📚منهاج السنه ج2 ص123
❗️محمد بن طلحه #شافعی می گوید:
"او زینت عبادت کنندگان و الگوی زاهدان و سرور تقوی پیشگان و پیشوای مومنان است "
📚مطالب السوول ج2 ص41
❗️جاحظ می گوید:
"انچنان که من دیده ام خوارج و شیعه و معتزله و عامه و خاصه همه درباره علی بن الحسین یک نظر دارند و احدی را نیافتم که در برتری او بر دیگران تردیدی به خود راه دهد یا در مقدم بودن او بر دیگران شک داشته باشد"
📚عمده الطالب ص193-194
❗علمای فراوانی از اهل سنت زبان به فضل ومدح امام گشوده اند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف #احقاق_الحق،ج12 ص1 به بعد
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#بیعت_امام_سجاد_با_یزید
🤔#پرسش
❔آیا راست است که امام سجاد با یزید #بیعت کرد ❗️می گویند در کتاب کافی هم آمده است که امام سجاد بیعت کردند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مردم مدینه پس از آگاهی از انحراف یزید و دوری او از اسلام سر به #شورش بر علیه یزید بلند کردند و از امام سجاد علیه السلام خواستند که شورش آنها را هدایت کند اما امام علیه السلام از به عهده گرفتن رهبری شورش #امتناع کرد زیرا میدانست که شورش با شکست مواجه می شود و همگان جان خود را از دست خواهند داد و از سوی دیگر با نفوذ عبد الله بن زبیر و دیگران در بین شورشیان ، این شورش یک نهضت اصیل #شیعی محسوب نمی شد و رهبران شورش نیز در برقراری اصل شورش از امام سجاد علیه السلام نظر خواهی نکرده بودند و این نشان دهنده این بود که شورش مذکور یک حرکت #خالص شیعی نیست و در صورتی پیروزی معلوم نیست که به نفع شیعیان تمام شود لذا امام علیه السلام در این شورش شرکت نکرد ؛
📚سیره پیشوایان ص270
❕یزید ، مسلم بن عقبه را برای سرکوب شورشیان به مدینه فرستاد و او توانست شورش را سرکوب و کشتاری بس عظیم در #مدینه به راه بیاندازد و شهر را تصرف کند و به زور از مردم برای یزید بیعت بگیرد .
👌#مورخان می نویسند ؛
« مسلم بن عقبه چنین از مردم مدینه بیعت می گرفت که بگوید من بنده مملوک یزید هستم و او درباره من و خون و مال و خانواده من هر چه بخواهد می کند و هرکس از این نوع بیعت امتناع می کرد و حاضر به عبودیت یزید نمی شد کشته می شد »
📚تاریخ طبری ج5 ص493
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص118
❕شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
« نماینده یزید مردم را به بیعت با او و اقرار بر بندگی یزید فرا می خواند و هر کس امتناع می کرد کشته می شود و تمامی مردم مدینه جز امام #زین العابدین و علی بن عبد الله بن عباس بیعت کردند »
📚منتهی الامال ج2 ص1162
🔶شیخ #مفید و ابن #اثیر نقل می کنند ؛
« هنگامی که مسلم بن عقبه به مدینه رسید به دنبال امام سجاد فرستاد ، و چون امام به نزد او آمد او را بزرگ داشت و به خود نزدیک کرد و گفت امیر المومنین یزید مرا به نیکویی درباره تو سفارش کرده و گفته است که حساب تو را از دیگران جدا کنم . او امام را مجبور به #بیعت نکرد »
📚الارشاد ج2 ص152
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص51
📚بحار الانوار ج46 ص139
👌بی شک یزید نمی خواست بار دیگر دستش به خون اهل بیت پیامبر گرامی آلوده شود و با این کار زوال حکومتش را به #ارمغان آورد و از سوی دیگر چون امام سجاد علیه السلام هیچ نقشی در شورش مردم مدینه نداشته بود ، اجبار او بر بیعت و ریختن خونش بدون دلیل بود .
⚫️اما در روایتی در کتاب #کافی آمده است که یزید به زور از امام سجاد علیه السلام بیعت گرفت .
👌او از امام باقر علیه السلام نقل می کند ؛
« یزید وارد مدینه شد و قصد حج گذاردن کرد ، دستور داد مردی از قریش را به نزد او حاضر سازند ، یزید به او گفت آیا اقرار می کنی که بنده منی و من اگر بخواهم تو را می فروشم و اگر بخواهم به اسارت خودم در می آورم ، آن مرد این اقرار را نکرد و یزید او را کشت .
❕یزید به سوی امام #سجاد فرستاد و به امام گفت همان اقرار را بکند . امام سجاد گفت اگر اقرار نکنم مرا هم مانند آن مرد می کشی ؟ یزید گفت آری .
🔶امام گفت آنچه می خواهی را اقرار می کنم و من بنده ای مکره و مجبور هستم ، اگر می خواهی دست نگه دار و اگر می خواهی مرا بفروش ، یزید پس از این اقرار از امام دست برداشت...»
📚الکافی ج8 ص235
💠با توجه به آن که تمام مورخان اتفاق دارند که #نماینده یزید عازم مدینه شد و خودش از شام خارج نشد و و نیز در نقل های #تاریخی آمده است که امام سجاد علیه السلام بیعت نکرد و نماینده یزید نیز او را مجبور به بیعت نساخت ، صحت نقل مزبور زیر سوال می رود .
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« در این خبر اشکالی است زیرا معروف در تاریخ آن است که یزید از شام تا زمان مرگ خارج نشد و هیچ گاه به مدینه نیامد و این روایت با نقل هایی که می گوید امام سجاد بیعت نکرد #معارضه دارد »
📚بحار الانوار ج46 ص138
❕این قرائن نشان دهنده صحیح نبودن روایت مذکور است ، خصوصا آن که راوی روایت که ابی #ایوب نام دارد توثیقی ندارد و مجهول است و احیانا مشترک بین چندین راوی به این نام است و دقیقا شناخته شده نیست ؛
📚رجال #نجاشی ص455
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#امام_سجاد_عابد_بیمار
🤔#پرسش
❔چرا امام سجاد در کربلا نجنگید ❗️آیا او در تمام طول عمر #بیمار بوده است ❕امروزه ما ایشان را با نام عابد بیمار می شناسیم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌امام سجاد علیه السلام در جریان حادثه کربلا گرفتار بیماری #سختی بودند که این بیماری مانع از حضور ایشان در جبهه نبرد شد .
🔶شیخ #مفید به نقل از حمید بن مسلم می نویسد ؛
« سپس به علی بن الحسین رسیدیم ، که در بستر افتاده و به شدت بیمار بود ، گروهی از پیادگان با شمر رسیدند ، آنان به شمر گفتند آیا این بیمار را نکشیم ، من گفتم سبحان الله بیماری اش کارش را می سازد ( نیازی به کشتن نیست ) همواره چنین گفتم تا آنان را از او باز گرداندنم »
📚الارشاد ج2 ص112
📚بحار الانوار ج45 ص61
👌طبری از امام #سجاد علیه السلام نقل می کند ؛
« در شبی که بامدادش پدرم به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام زینب از من پرستاری می کرد ( و من بیمار بودم )»
📚تاریخ طبری ج5 ص420
📚الارشاد ج2 ص93
👌در کتاب شرح الاخبار هم چنین آمده است ؛
« امام زین العابدین در آن ایام به شدت بیمار و #سنگین و از جنگ ناتوان بود »
📚شرح الاخبار ج3 ص250
👌در کتاب الامالی شجری نیز چنین آمده است ؛
« امام سجاد بیمار بود و اندکی در جنگ شرکت جست ، اما چنان ناتوان بود که به سان زخم خوردگان از معرکه بیرونش آوردند و خداوند مرگ را از او دور کرد و به همراه زنان اسیر شد »
📚الامالی شجری ج1 ص171
👌ابن سعد نیز می نویسد ؛
« امام سجاد در کربلا بر اثر #بیماری نجنگید »
📚الطبقات الکبری ج5 ص221
❕بیماری حضرت تنها در زمان حادثه کربلا به تقدیر الهی جهت مصون ماندن جان شریفش برای تصدی منصب امامت بوده است و چنان نبوده که ایشان در تمام طول عمر بیمار باشد و تعبیر #عابد_بیمار در مورد ایشان تعبیر مناسبی نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#حجر_الاسود_اقرار_به_امامت_امام_سجاد
🤔#پرسش
❔ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود ❗️مگر محمد #حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیخ بزرگوار کلینی و دیگران از علمای شیعه از امام باقر علیه السلام نقل می کنند ؛
❕ «پس از کشته شدن امام حسين محمد حنفيه از امام علي بن الحسين خواست تا در #خلوت با او صحبت کند، آنگاه که به خدمت امام رسيد عرض کرد: فرزند برادرم، ميداني که پيامبر خدا وصيت و امامت را بعد از خود به اميرمؤمنان داد و سپس به امام حسن و بعد از او به امام حسين واگذار کرد و پدر شما به شهادت رسيد، و براي جانشينی بعد از خودش وصيتي نکرد و ميداني که من، عموي شما و با پدرت با يک ريشهام و زاده علي ميباشم.
👌من با اين سن و #سبقتي که بر شما دارم، از شما که جوانيد به امامت سزاوارترم پس با من در مسأله جانشيني و امامت کشمکش و درگيري نداشته باش.»
❕امام علي بن الحسين در پاسخ عمويش، محمد حنفيه، با لحني ملايم و دلسوزانه فرمود: «اي عمو از خدا بترس و چيزي را که حقّت نيست مخواه، من تو را موعظه ميکنم که مبادا از نادانان باشي، اي عمو همانا پدرم قبل از آنکه عازم عراق شود به من در اين باره وصيت کرد و ساعتي قبل از #شهادتش نيز با من تجديد عهد نمود، و اين سلاح رسول خدا است که پيش من است، متعرّض اين امر مشو که ميترسم عمرت کوتاه و حالت دگرگون شود. همانا خداي عزّوجل، امر وصيت و امامت را در نسل حسين مقرّر داشته است.»
❕آنگاه امام براي اينکه مطالب را به شکل عيني براي عمويش اثبات کند فرمود:
«اگر ميخواهي اين مطلب را بفهمي، بيا نزد «حجرالاسود» رويم و از او داوري بخواهيم و مطالب را از آن بپرسيم.»
💠 امام باقر ميفرمايد: «اين گفتگو ميان آندو در مکه بود تا اين که به #حجرالاسود رسيدند. علي ابن الحسين به محمد حنفيه فرمود: اول تو به درگاه خدا دعا کن و از خدا بخواه تا حجرالاسود را به صدا درآورد و مطلب را از او بپرس. محمد، با زاري و دعا به پيشگاه خدا از حجرالاسود خواست که مطلب را بيان کند. ولي حجر پاسخي نداد. عليبن الحسين فرمود: اي عمو .اگر تو وصي و امام بودي جوابت را ميداد.»
👌محمد گفت: پسر برادر، اينک تو دعا کن و از خدا بخواه.
❕«علي بن الحسين به آنچه خواست دعا کرد، سپس فرمود: «اي حجر، از تو ميخواهم به آن خدايي که ميثاق پيامبران و اوصياء و همه مردم را در تو قرار داده است، وصي و امام بعد از حسين را به ما خبر ده؟! حجر، چنان بلرزه درآمد که نزديک بود از جاي خود کنده شود، سپس خداي عزوجل او را به سخن آورد و به زبان عربي فصيح گفت: بار خدايا، همانا #وصيت و امامت، بعد از حسين ابن علي به علي بن الحسين بن علي بن ابيطالب، پسر فاطمه دختر رسول خدا رسيده است. پس محمد حنفيه از سخن خود برگشت و پيرو علي ابن الحسين گرديد.»
📚الکافی ج1 ص348
📚دلائل الامامه ص207
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص147
📚الاحتجاج ج2 ص316
📚بحار الانوار ج46 ص112
👌شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
« محمد حنفیه با این عمل می خواست که شبهات و اوهام مستضعفین برطرف شود ، او می خواست که بر آنهایی که او را امام می دانستند حقیقت و مقام و منزلت امام سجاد را نشان دهد تا بدانند او امام است و محمد حنفیه در امر امامت #منازعه ای نداشت و مقام او بالاتر از آن است که این توهم در مورد او برود »
📚منتهی الامال ج2 ص1138
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#سر_به_دیوار_زدن_امام_سجاد
🤔#پرسش
❔این حدیث #سند دارد؟
❗️محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به #دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❕❕
💠#پاسخ💠
👌مرحوم محدث نوری نقل می کند ؛
« راوی می گوید زمانی که امام سجاد ( متذکر مصائب امام حسین شدند ) تمام #قامت برخاست و سر به دیوار اتاق کوبید و خون از بینی و سرش به سینه اش سرازیر شد و از اندوه و غصه بیهوش شد »
📚دار السلام ج2 ص175
👌ما در گذشته مفصلا #مستحب بودن جزع و فزع کردن و لطمه زنی و به سر و صورت زدن را در مصیبت امام حسین علیه السلام بر اساس روایات اثبات کرده ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2553
❕اما روایت مورد استناد در کتاب دار السلام #ضعیف است و قابل اعتنا و توجه نیست .
👌مرحوم میرزای #نوری روایت را به این طریق نقل می کند ؛
« در برخی از کتابهای علمای متاخر چنین آمده است »
💠اشکالات ؛
1⃣این گزارش #منبع مشخصی ندارد و معلوم نیست کدام عالم و در چه کتابی این جریان را نقل کرده است .
2⃣هیچ #سندی برای این جریان ذکر نشده است و روایت بی سند و مرسل است .
3⃣نام #راوی جریان نیز مشخص نیست .
4⃣این جریان مورد نقل علمای متقدم و بزرگان از محدثین قرار نگرفته است ، روشن است که اگر جریان مذکور حقیقت داشت ، آن بزرگواران نقل می کردند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#به_سر_و_سینه_زدن_در_عزاداری
🤔#پرسش
❔آنچه از روایات در مورد #عزاداری استفاده می شود صرف گریه کردن و اشک ریختن است ❗️پس چرا ما به این مساله توجه نکردیم و علاوه بر #گریه کردن به سر و سینه و #صورت خود می زنیم آیا این کارها مستندی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که شیعیان باید در ایام #مصیبت آن بزرگواران محزون و مصیبت زده باشند .
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« خداوند از میان زمینیان شیعیان ما را برگزیده است که ما را یاری می کنند و در شادی ما شاد و در مصیبت ما ، مصیبت زده و #محزون هستند »
📚الخصال ج2 ص635
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« اگر می خواهی در روز قیامت هم درجه ما باشی با حزن و مصیبت ما ، محزون و #مصیبت زده و با فرح و شادی ما ، شاد باش »
📚وسائل الشیعه ج14 ص501
👌محزون و مصیبت زده بودن برای اهل بیت مصادیق متعددی دارد ، گریه کردن ، به سر و سینه و صورت زدن و مانند آن همه از مصادیق #محزون بودن تلقی می شود .
🔶از سوی دیگر امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر گونه جزع و فزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام »
📚امالی طوسی ص162
📚وسائل الشیعه ج14 ص505
❕جزع و فزع و بی تابی کردن نیز مصادیق متعددی دارد مانند گریه کردن و لطمه زدن و به سر و صورت و سینه زدن و ...که انجام این امور برای امام حسین علیه السلام #استحباب دارد .
🔶در روایتی نیز امام #باقر علیه السلام مصادیق جزع و فزع کردن را که برای امام حسین جایز شمرده شده است چنین بیان می کند ؛
« شدیدترین جزع و فزع کردن ، واویلا گفتن و زدن به صورت و سینه و کندن #مو از سر است »
📚الکافی ج3 ص222
📚وسائل الشیعه ج3 ص271
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« بانوان حرم حسینی در مصیبت حسین بن علی گریبان چاک زده و لطمه می زنند و به #صورت می زدند ، بر مصیبتی چون مصیبت حسین باید به گونه ها لطمه زده و گریبان چاک گردد »
📚تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج8 ص325
👌در زیارت ناحیه #مقدسه نیز امام عصر عمل بانوان حرم را تایید می کند و می فرماید ؛
« آنها بر صورت ها #لطمه می زدند »
📚بحار الانوار ج98 ص322
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« فرشتگان در شهادت حسین ضجه می زدند »
📚الکافی ج1 ص465
👌وقتی فرشتگان ضجه و بی تابی می کردند تکلیف آدمیان روشن است ،از مصادیق #ضجه زدن نیز ، زدن به سر و صورت و مانند آن می باشد .
💠البته باید تمام موارد مذکور که جواز و #استحبابش ثابت شد ، در محدوده شرع باشند که مراجع تقلید حدود آن را مشخص کرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#سجاد_ابن_الخیرتین
🤔#پرسش
❔چرا به امام سجاد ابن #الخیرتین می گویند دلیل خاصی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه #مجلسی چنین می آورد ؛
« از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان #بندگانش دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم #ایرانیان می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود »
📚بحار الانوار ج46 ص4
❕شیخ عباس قمی #خصائص امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛
1⃣تالیف صحیفه کامله است که #مصحف اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است .
2⃣جمع شدن نجابت عرب و #عجم هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد .
3⃣انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند .
📚منتهی الامال ج2 ص1175
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA