#امام_حسین_علیه_السلام_دست_کشیدن_از_قیام
🤔#پرسش
❔برخی می گویند اگر هدف امام حسین واقعا قیام در راه خدا بوده است چرا وقتی خبر شهادت #مسلم به ایشان رسید می خواست برگردد و به کوفه نرود و یا چرا به حر گفت بگذار برگردم و وارد کوفه نمیشوم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که هدف امام علیه السلام از مخالفت با یزید و رفتن به سوی کوفه قیام در برابر حکومت ظالم و فاسد یزید و نجات دین از چنگال #ضلالت و انحراف بوده است قابل شک و تردید نیست چنان که خود امام حسین علیه السلام می فرمود ؛
« من تنها به انگيزه اصلاح در امّت جدّم بپا خاستم، مى خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به #روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب عليه السلام رفتار نمايم!»
📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 33 و بحارالانوار، ج 44، ص 329
👌هنگامى كه امام عليه السلام با سپاهِ «حرّ» رو به رو گشت و بى وفايى كوفيان آشكار شد و امام عليه السلام خود را با شهادت مواجه ديد در ميان اصحاب خويش برخواست و طىّ #سخنانى چنين فرمود ؛
« آيا نمى بينيد به حق عمل نمى شود و از باطل جلوگيرى نمى گردد، در چنين شرايطى بر مؤمن لازم است (قيام كند و) شيفته ملاقات پروردگار (و شهادت) باشد».
📚بحارالانوار، ج 44، ص 381؛ تاريخ طبرى، ج 4، ص 305 و مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237.
👌و در نامه ای به بزرگان #کوفه نوشت ؛
« شما مى دانيد پيامبر خدا در زمان حياتش فرمود هر كس سلطان ستمگرى را ببيند كه حرام خدا را حلال شمرده و پيمان خدا را شكسته، با سنّت پيامبر مخالفت مى ورزد و در ميان بندگان خدا به ظلم و ستم رفتار مى كند ولى با او به مبارزه
عملى و گفتارى برنخيزد، سزاوار است كه #خداوند او را در جايگاه آن سلطان ستمگر (جهنّم) وارد كند »
📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 143؛ مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 234 و بحارالانوار، ج 44، ص 381.
❕و در خطبه اى با #صراحت هدف از تلاش و تكاپوى خويش را چنين بيان مى كند ؛
« خداوندا! تو مى دانى كه آنچه از ما (در طريق تلاش براى بسيج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و يا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلكه هدف ما آن است كه نشانه هاى دين تو را آشكار سازيم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا كنيم تا بندگان #مظلومت آسوده باشند و فرايض و سنّتها و احكامت مورد عمل قرار گيرد»
📚تحف العقول، ص 170 و بحارالانوار، ج 97، ص 79.
👌حال ادعایی #کذبی شده است که وقتی امام حسین علیه السلام خبر شهادت مسلم را شنید قصد باز گشت را داشت در حالی که تاریخ خلاف آن را نقل کرده است .
❕هنگامى كه امام عليه السلام به منزلگاه «زباله» رسيد، خبر شهادت برادر رضاع ىاش- عبداللَّه بن يقطر (علاوه بر شهادت مسلم و هانى)- را شنيد، نوشته ايى را بيرون آورد و براى مردم خواند:
« به نام خداوند بخشنده مهربان، امّا بعد! خبر ناگوار شهادت مسلم بن عقيل و هانى بن عروه و عبداللَّه بن يقطر به ما رسید ... پس هر كس از #شما بخواهد برگردد مى تواند. هيچ بيعتى از ما بر عهده او نيست».
🔸به دنبال اين سخنان، مردم از چپ و راست از اطراف امام پراكنده شدند، تنها همان عدّه از ياران آن حضرت كه از مدينه با او همراه بودند، باقى ماندند.
اين سخن را بدان جهت فرمود كه عدّه اى #فكر مى كردند امام عليه السلام به شهرى وارد مى شود كه مردم آن سامان همه مطيع فرمان او هستند و امام زمام حكومت را به دست خواهد گرفت و آنها بهره مادّى خواهند برد! ولى هنگامى كه ديدند مردم بى وفاى كوفه دست از يارى امام كشيدند و قاعدتاً راهى جز شهادت براى امام و يارانش نيست از گرد آن حضرت پراكنده شدند.
📚تاريخ طبرى، ج 4، ص 300- 301؛ ارشاد مفيد، ص 424 و بحارالانوار، ج 44، ص 374 (با مختصر تفاوت).
👌 اين سخنان به خوبى نشان مى دهد كه امام عليه السلام رسالت و مأموريّت خاصّى در اين سفر خطرناك براى خويش مى دید، و گرنه بعد از علم و اطّلاع از پيمان شكنى مردم كوفه و شهادت «مسلم» و «هانى» و «عبداللَّه بن يقطر» مى بايست به مكّه، يا مدينه باز گردد و ترديدى به خود راه ندهد، نه اين كه به سوى كوفه كه ابن زياد بر آن تسلّط كامل #پيدا كرده بود برود، به خصوص اين كه بيعت را از همه همراهان بر مى دارد و با صراحت مىگويد ما به سوى خطر پيش مى رويم آنها كه غير از اين گمان مى كردند آزادند، بازگردند.
🔸دانشمند معروف اهل سنّت «قندوزى» نقل مى كند كه امام عليه السلام در منزلگاه «زباله» پس از شنيدن خبر شهادت مسلم بن #عقيل و بى وفايى كوفيان، رو به همراهانش كرد و چنين فرمود ؛
« اى مردم! هر كس از شما در برابر تيزى شمشير و زخم نيزهها بردبار است، با ما بماند و الّا از ما جدا شود»
📚ینابیع الموده ص 406
🔸#ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
🔸#ادامه 👇
👌امام عليه السلام همچنان به سوى #كوفه پيش مى رفت تا فرزدق، شاعر معروف را ديد، فرزدق سلام كرد و گفت: «اى فرزند رسول خدا! چگونه به مردم كوفه اعتماد كردى با آنكه آنان پسر عمويت- مسلم بن عقيل- و پيروانش را كشتند؟»
🔸 اشك از ديدگان امام #جارى شد و فرمود ؛
«خداوند مسلم را رحمت كند، او به سوى رَوْح و ريحان و بهشت و رضوان خداوند رهسپار شد، بدانيد او به تكليف خويش عمل كرد و هنوز تكليف ما باقى مانده است».
👌سپس اين اشعار را ايراد فرمود:
«اگر (لذّات) دنيوى با ارزش به شمار آيد، سراى پاداشِ الهى (بهشت) از آن برتر و ارزشمندتر است و اگر بدنها براى #مرگ آفريده شده، شهادت در زير ضربات شمشير در راه خدا بهتر است و اگر روزى ها به تقدير الهى تقسيم شده، حريص نبودن در طلب روزى زيباتر است و اگر اموال و دارايى براى واگذاشتن جمعآورى مى شود، چرا آزادمردان (در بذل و بخشش آن) بخل بورزند؟ »
📚تاريخ ابن عساكر (شرح حال امام حسين عليه السلام)، ص 163 و بحارالانوار، ج 44، ص 374 _ الملهوف: ص 134، كشف الغمّة: ج 2 ص 239 ؛ مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 1 ص 223، مطالب السؤول: ص 73 وفيها من «فلقيه الفرزدق» وراجع: مثير الأحزان: ص 45.
🔸ابن شهر آشوب در كتاب مناقب اين #جمله را نيز در ذيل اين سخن نقل كرده است؛
« سلام خداوند بر شما اى آل احمد! من مى بينم به زودى از ميان شما كوچ خواهم كرد.»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 103
👌اوج عظمت امام عليه السلام و اهداف او در اين اشعار كاملًا جلوه گر است او مى داند براى رهايى خود از ننگ تسليم در برابر خودكامگان فرومايه و براى نجات اسلام از چنگال مشركان مسلمان نما از #دودمان بنى اميّه راهى جز پذيرش شهادت و آمادگى براى استقبال از شمشيرها وجود ندارد. امام عليه السلام از اين طريق ياران خود را نيز براى اين هدف بزرگ مى سازد و آماده مى كند.
❕اما این که امام علیه السلام هنگام مواجهه با حر قصد بازگشت داشت نیز ادعایی غیر قابل قبول است .
👌امام علیه السلام در برابر حر و سپاهیانش که ایشان را محاصره کرده بودند عرضه داشتند ؛
«اى مردم! اين اتمام حجتى است در پيشگاه خداوند و مسلمانان حاضر، من خود به سوى ديار شما نيامدم مگر آنكه نامه هاى شما به دستم رسيد و فرستادگانتان به سويم آمدند و گفتند: به سوى ما بيا چرا كه ما پيشوايى نداريم بدان اميد كه خداوند به وسيله تو ما را در مسير هدايت گرد آورد.
🔸اگر همچنان بر دعوت خود باقى هستيد كه اكنون آمدم. بنابراين، اگر با من پيمان و ميثاقهاى محكم مى بنديد به گونه اى كه مايه اطمينان خاطرم گردد، با شما وارد شهرتان مى شوم و اگر چنين نكنيد و از آمدنم به اين ديار ناخشنوديد به #مكانى كه از آنجا آمده ام باز مى گردم».
🔹حر و سپاهيانش در برابر سخنان امام عليه السلام ساكت مانده و جوابى ندادند.
📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 134- 135 و ارشاد مفيد، ص 427 (با مختصر تفاوت).
👌با اين كه «حرّ بن يزيد رياحى» بيشترين احترام را در ظاهر به امام عليه السلام گذارد و خود و يارانش پشت سر امام نماز خواندند، ولى مأمور بود به هر قيمتى شده اجازه ندهد امام عليه السلام به كوفه نزديك شود، و اجازه بازگشت به مدينه را هم ندهد، بلكه امام عليه السلام را در يك #منطقه دور از آبادى ها فرود آورد تا لشكرها فرا رسند و امام عليه السلام را در محاصره كامل قرار دهند.
❕اگر مى بينيم امام عليه السلام مى فرمايد شما مرا دعوت كرديد، اگر حاضر به همكارى نيستيد به جايگاه اصلى ام باز مى گردم، در واقع براى اتمام حجّت بر آن گروه پيمان شكن است ، که شما مرا در #محاصره قرار داده اید با این که خود مرا دعوت کردید ، و نمی گذارید تحرکی کنم و این نهایت ظلم شما به خاندان رسول خدا است و روز قیامت چه پاسخی به نزد خدا دارید ، اگر چه امام قصد بازگشت نداشت و نیز می دانست که آنها درخواست امام را مبنی بر بازگشت اجابت نمی کنند ، اما باز جهت اتمام حجت تعبیر مذکور را به کار بردند .
❕زيرا اگر امام عليه السلام مى خواست بازگردد، بعد از خبرهاى #قطعى كه از شهادت مسلم و هانى و پيمان شكنى اهل كوفه به او رسيده بود و هيچ مانعى در ظاهر وجود نداشت، باز مى گشت. او به خوبى مى داند مسير او به سوى كربلا، ميدان جانبازى و شهادت او است، و اين خبر از جدّش #رسول خدا به او رسيده بود.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_قاسم_بن_حسن_نابالغ
🤔#پرسش
❔برخی شبهه می کنند که چرا امام حسین در روز عاشوراء افراد نابالغی را چون حضرت قاسم به میدان نبرد فرستاد در حالی که آنها تکلیفی نداشتند و نیاز به مراقبت داشتند .اصولا افراد نابالغ ، بدلیل عدم رشد جسمانی و عقلانی ، قادر به اداره کردن امورات شخصی و حقوقی خود نیستند و شارع سعی نموده است برای محافظت از این اشخاص ، برای آنها با تعیین ولی ، وصی و قیم نقش محافظتی ایجاد نماید تا زمان بلوغ آنها. نکته ای که مےبایست لحاظ شود این است که بررسی نمایم اقدام حسین بن علی در جهت به میدان فرستادن « قاسم بن حسن» تا چه اندازه مورد نهی قرآن ، سنت پیامبر اسلام و عقل و اخلاق قرار گرفته است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 درست است که تمام تکالیف شرعی متوجه کسانی است که به حد بلوغ رسیده باشند و افرادی نابالغ اعم از خردسالان و یا دیوانگان، مکلف به هیچ تکلیفی از جانب شرع مقدس اسلام نیستند و این #منتی است که قانون گذار مقدس اسلام بر آن ها نهاده و سختگیری و الزام را از آنان برداشته است.
❕و این مطلب علاوه بر آن که مورد اتفاق جمیع علماء اسلام است، طبق حدیث معروفی است که از پیامبر اسلام نقل شده است که فرمود ؛
« رُفع القلم عن الصَّبی حتی #یحتلم و عن المجنون حتی یَفیقَ»
« قلم تکلیف از نابالغ برداشته شده تا وقتی که بالغ شود و همچنین از دیوانه تا وقتی که بیماری جنون وی برطرف و عاقل شود.»
📚الخصال ج 1 ص 175
👌اما در عین حال که الزام و تکلیفی بر افراد نابالغ نیست، اعم از آن که تکلیف، دستور جهاد باشد یا دستور دفاع ولی نوجوانانی که به حد تمیز رسیده اند و خوب و بد و مفاهیم اسلامی را #تشخیص می دهند حق دارند که در صحنه جهاد و دفاع شرکت کنند و از این فیض عظیم الهی بهره برند.
🔸مخصوصا وقتی که صحنه، صحنه دفاع باشد، و هر #موجودی فطرتا برای خود حق دفاع قائل است و شارع مقدس اسلام نیز از این حکم عقل فطری جلوگیری نکرده است.
👌علاوه بر این که روش عمل اباعبدالله الحسین علیه السلام در نبرد کربلا روشنگر #جواز این مطلب است .
❕بنابراین، اطفال را نمی توان اجبار کرد که در میدان جهاد شرکت کنند، اما اگر خود آنان داوطلب باشند و نبرد نیز دفاعی باشد ، دلیلی برای ممانعت از آنان وجود ندارد.
👌البته در صورتی که پدر در قید #حیات باشد باید از او اجازه گرفت .
📚وسائل الشیعه ج 15 ص 20
❕بر این اساس امام حسین علیه السلام نیز ابتدا اجازه حضور قاسم بن حسن در میدان نبرد را نداد ، اما پس از اصرار های #فراوان او و این که دفاع کردن از ارزش ها اختصاص به افراد بالغ ندارد و کسانی هم که به سن رشد و تمییز خوب و بد رسیده اند می توانند در این #معرکه حاضر شوند ، امام علیه السلام به او اجازه حضور در میدان نبرد را داد .
❕خوارزمی می نویسد ؛
« قاسم بن حسن كه نوجوان و نابالغ بود، به ميدان آمد. هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن، خوددارى كرد. جوان، پيوسته دست و پاى #حسين عليه السلام را مىبوسيد و از او اجازه مى خواست تا به او اجازه داد. او به ميدان آمد و در حالى كه اشكهايش بر گونه هايش روان بود، چنين مى خواند؛ اگر مرا نمىشناسيد، من شاخه حسنم ، نواده پيامبرِ برگزيده و امين. اين، حسين است، به سان اسيرى در بند ،ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند!
❕سپس حمله بُرد و صورتش به پاره ماه مى مانْد. #جنگيد و با وجود كمىِ سنّش، 35 مرد را كُشت.
🔸عمرو بن سعد ازْدى گفت: به خدا سوگند، بر او حمله مى برم! آن گاه، بر او حمله بُرد، و باز نگشت تا با شمشير، بر سرش زد و آن #جوان، به صورت [بر زمين] افتاد و فرياد برآورد: اى عمو جان! حسين عليه السلام ....»
📚مقتل الحسین ج 2 ص 27_ المناقب ج 4 ص 106
❕البته مولف لباب الانساب حضرت قاسم بن حسن را در میدان کربلا شانزده ساله و #بالغ می داند .
📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 7 ص 121
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#اسب_تاختن_بر_پیکر_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔گفته میشود که حیوانات حتی حیوانات وحشی ولایت اهلبیت را درک میکنند و تحت فرمان آنها هستند پس مثلا چگونه است که در روز عاشورا اسبان بر پیکر امام حسین تاختند و به این فرمان #سوارانشان تن دادند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله اسب تاختن بر پیکر مبارک امام حسین علیه السلام یکی از بزرگترین ظلم های صورت گرفته در حق ایشان محسوب می شود .
❕برابر فرمانى كه ابن زياد صادر كرده بود، «ابن سعد» مأمور بود پس از شهادت امام حسين عليه السلام بدن مبارك حسین علیه السلام را زير سمّ اسبان قرار دهد؛ وى كه به خاطر تقرّب به ابن زياد و در #خيال خامش براى رسيدن به حكومت رى از هيچ جنايتى خوددارى نمى كرد، در ميان اصحابش فرياد زد: « كيست كه داوطلبانه بر پيكر حسين اسب بتازد تا سينه و پشت وى را زير سم اسبان پايمال كند؟!».
📚مقتل الحسین، مقرم ، ص 302
🔸شمر كه قساوت فوق العاده اى داشت با شنيدن اين فرمان، پيشقدم شد و بر بدن پاك زاده زهرا عليها السلام #اسب تاخت. ده نفر ديگر نيز از وى تعبيت كردند كه عبارت بودند از ؛
1. اسحاق بن حُويّة. 2. هانى بن ثُبيت حضرمى. 3. واحظ بن ناعم. 4. اسيد بن مالك. 5.حكيم بن طفيل طائى. 6. اخنس بن مَرثَد. 7. عمرو بن صُبيح. 8. رجاء بن مُنقِذ عبدى. 9. صالح بن وهب. 10. سالم بن خثيمه.
🔹اينان آن قدر با اسبان خويش بر پيكر مقدس فرزند پيامبر تاختند كه استخوانها را درهم شكستند. آنان نه تنها از اين عمل ننگين خويش پروايى نداشتند كه به آن افتخار هم كرده تقاضاى جايزه نمودند، #چنانكه اسيد بن مالك- يكى از اين افراد- در برابر ابن زياد چنين گفت ؛
«ما سينه حسين را بعد از پشت وى با اسبان قوى هيكل و نيرومند درهم كوبيديم».
👌ولى برخلاف انتظارشان ابن زياد دستور داد به آنان جايزه ناچيزى دادند. بعدها مختار چون اين عده را دستگير كرد، دست و پاى آنان را بر زمين ميخكوب كرد و اسب بر بدنشان تاخت تا به هلاكت رسيدند.
📚بحارالانوار، ج 45، ص 59 و اعيان الشيعة، ج 1، ص 612.
👌 اگر چه اهل بیت علیهم السلام حتی بر حیوانات هم ولایت داشته اند و محبت به اهل بیت در وجود #حیوانات نیز می باشد که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه کنید ؛
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882
🔷اما باید توجه داشت که حیوانات نیز از درک و شعور نسبی برخوردار هستند و به سبب کارهایشان #مواخذه می شوند ، که می توانند ادله این سخن رادر زیر مطالعه کنید ؛
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2881
👌از ابوذر نقل شده كه مى گويد ؛ «ما خدمت پيامبر بوديم كه در پيش روى ما دو بز به يكديگر شاخ زدند، پيغمبر فرمود، مى دانيد چرا اينها به يكديگر #شاخ زدند؟ حاضران عرض كردند: نه، پيامبر فرمود ولى خدا مى داند چرا؟ و به زودى در ميان آنها داورى خواهد كرد »
📚تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام _ تفسیر نور الثقلین،ذیل آیه 38 انعام
🔸خداوند می فرماید ؛
« پرندگانی که بر فراز آسمان بال می گسترانند ، هریک از آنها نماز و تسبیح خود را می داند » (نور41)
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ پرنده ای در صحرا و دریا صید نمی شود و هیچ حیوان وحشی به دام #صیاد نمی افتد مگر به خاطر ترک تسبیح»
📚تفسیر البرهان ج4 ص82
👌بنابراین اگر حیوانات ولایت اهل بیت علیهم السلام را دارند ، با درک و شعور متناسب با خود دارند و هیچ مانعی ندارد که حیواناتی که بر پیکر مبارک امام حسین علیه السلام تاختند به خاطر این عمل مورد #مواخذه قرار گیرند .
❕البته ممکن است این نحو نیز پاسخ گفت که اسبان مذکور خودشان بر پیکر مبارک امام حسین علیه السلام نتاختند بلکه این صاحبانشان بودند که آنان را بر تاختن ملزم کردند ، آنان در برابر خواست و اراده صاحبان اختیاری از خود نداشتند و اگر امر واگذار شده به خودشان بود ، #هیچگاه چنین نمی کردند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ابراهیم_بن_مالک_اشتر
🤔#پرسش
❔علت عدم حضور ابراهیم بن مالک اشتر در #کربلا همراه امام حسین چی بوده اصلا جایی ذکرشده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 ابراهیم بن مالک اشتر مردی شجاع و سلحشور و با شهامت و رییس بود .او دارای طبعی عالی و بلند و طرفدار حق بود .او هوادار و دوستدار اهل بیت بوده و مانند پدرش دارای #امتیازات عالی بود . درباره زندگانی او جز این که همراه پدرش در نبرد صفین حاضر بود چیزی دیگری در دست نیست .
📚اعیان الشیعه ج2 ص200
👌برخی از رجالیون #شخصیت او را از لحاظ وثاقت و عدالت مجهول می شمارند .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 186
❕در رابطه با علت عدم حضور او در میدان کربلا چیزی در تاریخ ذکر نشده است و احتمال کوتاهی کردن و عدم بصیرت او #خالی از قوت نیست چرا که اگر خلاف این بود حتما نام ابراهیم با توجه به جایگاهی که دارا بوده است ، به عنوان یاری کنندگان حسین علیه السلام ثبت می شده است ، حتی هیچ نامی از او به عنوان یاری کنندگان مسلم بن عقیل در کوفه ضبط نشده است .
🔸ابراهیم اشتر پس از فتح بزرگی که در مرز شام و عراق بدست آورد و عبیدالله و لشکر شام نابود شدند به دستور مختار در استان شمال غربی عراق به عنوان استاندار تام الاختیار ماند .در جریان جنگ #مصعب بن زبیر و مختار نیز همان جا بود و در صحنه جنگ حضور نداشت.
❗️برخی می گویند دلیلی معتبری نیست که مختار از او کمک طلبیده باشد و او کوتاهی کرده باشد .مختار فرماندهی جنگ با مصعب را به او نداد شاید به دلیل اهمیت منطقه موصل بود که مختار نمی خواست ابراهیم از آنجا خارج شود
📚ماهیت قیام مختار ص645
🔶مصعب پس از شکست مختار چون می دانست که ابراهیم مردی پر نفوذ است تصمیم گرفت که او را با خود همراه کند و وعده داد که اگر حکومت ابن زبیر را بپذیرد همه شمال عراق در #فرمان او خواهد بود لذا برایش نامه ای نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد.
❗️در همان زمان عبدالملک مروان خلیفه اموی نیز برای او نامه نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد و وعده حکومت عراق را به او داد .
👌ابراهیم متحیر شد که چه بکند لذا ماجرای دو نامه را با یاران خود در میان نهاد .
🔶نهایتا ابراهیم چنین عرضه داشت که اگر ابن زیاد و سران شام را نکشته بودم می توانستم با عبدالملک کنار بیایم ولی این کار را کرده ام و خوش ندارم مردم شام را بر مردم خودم ترجیح دهم لذا به #مصعب ملحق شد
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص275
👌شیخ عباس قمی می نویسد:
« چون مصعب از جانب برادرش عبدالله بن زبیر به دفع مختار مامور شد و به کوفه آمد و مختار را کشت کوفه را تحت تصرف گرفت و پیوسته در صدد جمع آوری نیرو بود تا در سال 72 سپاه خود را جمع کرده و به قصد جنگ با عبدالملک مروان راهی شام شد.
❗️عبدالملک نیز با لشکری #عظیم به جنگ او آمد و در اراضی مسکن نزدیک سامرا حرب عظیمی بین آنها محقق شد .
🔴ابراهیم اشتر که در لشکر مصعب بود در آن جنگ کشته شد و سر او را ثابت بن زید جدا کرد و جسدش را به نزد عبدالملک حمل کردند .ثابت هیزم جمع کرد و بدن ابراهیم را سوزانید .
👌مصعب هم کشته شد و سرش جدا شد.
❗️مدفن ابراهیم هم اکنون در اراضی مسکن در طریق سامرا معروف است.
📚وقایع الایام ص369
👌ایشان همچنین می گوید نسب جماعتی از علما منتهی میشود به ابراهیم بن مالک اشتر کسانی چون اسکندر بن دربیس الخرقانی و ورام بن ابی فراس جد سید بن طاووس از طرف مادر و شیخ جعفر نجفی #صاحب کشف الغطاء .
📚سفینه البحار ج 4 ص 389
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#گل_مالی_عزاداری
🤔#پرسش
❔گل در سر مالیدن در روز عاشورا #خرافه و غیر شرعی نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران، در شهر خرم آباد لرها توجه زیادی به مراسم سوگواری ماه محرم دارند.
❕بنابراین گزارش؛ در این مراسم گل #نماد عزاداری و ماتم، از داغ سوگ سیاوش برای ایرانیان است که امروزه لرها وارث این رسم در روزهای عزا هستند.در این منطقه چند روز مانده به عاشورا عدهای جهت روشن کردن آتش در صبح عاشورا، هیزم جمعآوری میکنند. آنها پیش بینی میکنند اگر در روز عاشورا هوا سرد شده عزاداران از سرما حفظ شوند.
🔸براساس این گزارش؛ آنها در صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب با صدای آشنا و دلگیر ساز و دهل جمعیت عزادار را به سوی میدان شهر و خره( گل) عاشورا فرا میخوانند.دستههای عزاداری سینه زنان به سمت میدان شهر می روند و در حالی که #غرق در گل هستند این مراسم را تا ظهر ادامه میدهند.
🌐http://yon.ir/6ch03
👌در روایات فراوانی آمده است که شیعیان باید الگویشان اهل البیت علیهم السلام باشند وسبب خوش نامی آنان شوند نه با انجام افعال موهن و سخیف وکلمات نامناسب سبب #سستی آنان و مذهبشان شوند
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب19
❕بر این اساس آنچه امروزه به عنوان سنت گل مالی در عزاداری در برخی مناطق رواج دارد که گل ها تمام سر و روی عزادار را فرا می گیرد و موجبات تمسخر و خواری افراد و مذهب را نزد #بیگانگان فراهم می کند از جمله اموری است که مورد نهی می تواند باشد با توجه به آنکه خداوند مومن را عزیز می شمارد و از انجام اموری که موجب خواری او می گردد نهی کرده است ؛ « عزت مخصوص خدا و رسول و #مومنان است » ( منافقون 8)
🔸بله اگر مقدار کمی گل به عنوان نمادی برای عزاداری به سر با لباس مالیده شود اشکالی در آن نیست اما پوشاندن خود از گل به هیچ عنوان #رجحان شرعی و عقلایی ندارد و بهتر پرهیز از آن است .
❕در فتوایی از مقام معظم رهبری نقل شده است ؛
« کیفیت گِل یا خاک به بدن مالیدن یا بعضی جاها کاه روی سر میریزند فرق میکند. بعضی جاها روز عاشورا گلی بر سر میمالند یا کاه بر سر میریزند که نشان دهند عزادار هستند. اما اگر به حدی برسد که سخیف باشد یا زشت باشد و طرف انگشت نما شود یا اینکه دشمنان از همین اعمال علیه #مکتب اهل بیت پیروان مکتب اهل بیت سوءاستفاده کنند، موجب وهن باشد بله حرام است. بنابراین اگر در حد سادهای باشد که به آن مراتب نرسد و طرف صرفا خود را عزادار نشان دهد این اشکالی ندارد. اما اگر در حدی باشد که طرف یا انگشت نما میشود و زشت و سبک است یا موجب وهن باشد، این جایز نیست »
🌐http://yon.ir/QZ8g8
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
❓پرسش
❔اخیرا پس از حادثه تروریستی که برای زائران اربعین رخ داد و جمعی از زوار شهید شدند برخی از روشنفکران داخلی و کانال های معاند مطرح می کنند که با توجه به این ناامنی چه لزومی به زیارت قبر امام حسین است .ایا بهتر نیست که تا زمان امنیت کامل این زیارت ترک شود❔ایا نباید جان را از خطر حفظ کرد چنان که امامان جان خود را از خطرات حفظ می کردند؟
💠پاسخ؛
1⃣از روایات اهل بیت بدست می آید که چون علت بقائ اسلام و تشیع امام حسین و قیامشان بوده است و اگر نبود وجود مقدس ایشان اسلام از بین می رفت ،زیارت ایشان نیز سبب زنده بودن اسلام و تشیع می باشد زیرا همگان را متوجه و متذکر به مظلومیتشان و اهداف قیامشان می کند لذا زیارت ایشان حتی در حالت خوف و ناامنی نیز مستحب موکد است .
🌀محدث بزرگ شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان:« باب در استحباب زیارت امام حسین و سایر امامان در حالت خوف و امنیت»
📚وسائل الشیعه ج14 ص456 باب47
🔶امام صادق فرمود:
«زیارت حسین را به خاطر خوف و ترس ترک مکن زیرا اگر چنین کنی حسرت پایان ناپذیری تو را فرا می گیرد »
📚بحار الانوار ج98 ص9
📚کامل الزیارات ص116
🗯امام باقر فرمود:
«کسی که حسین را در زمان خوف و ترس و نا امنی زیارت کند خداوند او را در قیامت از ترس و هراس مصون می دارد و فرشتگان به او بشارت می دهند که نترس و غمگین نباش که امروز روز رستگاری تو است»
📚بحار الانوار ج98 ص11
📚کامل الزیارات ص125
❗️امام صادق فرمود:
«کسی که در مسیر زیارت حسین شهید شود اولین قطره خونی که از او می ریزد سبب آمرزش تمام خطاهایش می شود و خداوند به او حق شفاعت کردن می دهد تا برای نزدیکانش و هزار نفر از برادرانش شفاعت کند و جبرئیل و سایر فرشتگان در نماز میت او حاضر می شوند و کفن و حنوط او را از بهشت می آورند و در قبرش برایش چراغ هایی گذاشته میشود که سبب روشنایی قبرش میشود و دری از بهشت به سویش باز می شود و هنگام نفخ صور و بر انگیخته شدن اولین نفری است که با پیامبر و امیر المومنین و امامان مصافحه می کند و انان به او بشارت داده و می گویند پیوسته با ما باش و از حوض کوثر سیرابش می کند و او نیز هر کس را که بخواهد از حوض کوثر بهره مند می سازد »
📚 مستدرک الوسائل ج10 ص279
📚کامل الزیارات ص123
2⃣از سوی دیگر در این نیز شکی نیست که وجوب حفظ جان از خطرات مساله ای است که قرآن و روایات بر آن تاکید می کند.
❗️خداوند می فرماید:
« خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید»
🔷بقره195
❗️روایات متعددی نیز بر وجوب حفظ جان از خطرات دلالت می کند.
📚وسائل الشیعه ج16 ص203 باب24
👌البته باید توجه کرد که القای نفس در هلاکت مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد و الا باید جان را فدای حفظ آن هدف مقدس کرد «اما با توجه به این که زیارت امام حسین طبق فتوای اکثر فقها مستحب است و حفظ جان واجب نمی توانیم به صورت کلی بگوییم باید جان خود را برای زیارت امام حسین فدا کنیم »
📚تفسیر نمونه ج2 ص36
❗️علامه مجلسی برای بیان حل این تعارض بیان زیبایی دارد و می گوید:
« اخباری که می گوید حسین علیه السلام را زیارت کنید اگر چه خوف و ترس و نا امنی باشد حمل می شود بر جایی که خوف و نا امنی ضعیف باشد به گونه ای که احتمال سلامت رفتن و برگشتن قوی باشد و الا اگر احتمال مرگ و هلاکت قوی باشد با توجه به ادله حفظ جان از خطرات ،حفظ جان اولویت دارد»
📚بحار الانوار ج98 ص10
👌در شرایط کنونی هم که ما به زیارت قبر امام حسین می رویم با توجه به امنیتی که در مسیر زوار برقرار است احتمال این که جان افراد حفظ شود و به سلامت زیارت کنند و بازگردند بیشتر از احتمال از دست دادن جان است .
❗️احتمال کمی هم که در مورد خطرات جانی در مسیر زیارت است به مقتضای روایات فوق الذکر نباید مورد توجه قرار بگیرد
👌اما اگر احتمال از دست دادن جان قوی باشد از اساس مسوولین کشوری اجازه خروج زوار را از کشور نمی دهند چنان که در مورد زیارت قبر حضرت زینب در سوریه چنین می باشد.
👌بنا براین بین زیارت امام حسین و بین وجوب حفظ نفس از خطرات تعارضی نمی باشد .
❗️ این بیان روشن ترین بیانی است که بر اساس فتاوی فقها در مورد این مساله بیان کردیم.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
سؤالی دارم که شاید جوابش سخت باشد یکی از اقوام بنده به دلیل دیدن شبکه نجات که از ماهواره پخش می شودکاملا به دین خودش سوئ ظن پیداکرده ومی گوید دین مسیح دین اصلی هست آنقدر در روح و روان تاثیر گذاشتندکه هر آنچه من می گوید مخالفش را می گوید چه بگویم چگونه قانعش کنم
✅پاسخ
ما چند سوال می کنیم و می خواهیم که کسانی که طرفدار ایین مسیحیت هستند به آن جواب دهند
1⃣از چه راهی و روی چه مدرکی می توانید اثبات کنید که دینی به عنوان مسیحیت و پیامبری به اسم عیسی بوده است؟
❗️اگر می گویید که از طریق کتاب اسمانی حضرت مسیح یعنی انجیل این مطلب را ثابت می کنیم پاسخ می دهیم :
که اناجیلی که شما به حضرت مسیح نسبت می دهید کتاب اسمانی ایشان نبوده است بلکه سال ها پس از ایشان نوشته شده است واین مطلب قابل انکار نیست و در اناجیل عموما کشته شدن مسیح و حوادث بعد از آن را شرح می دهد که به خوبی ثابت میکند که همه این اناجیل پس از مسیح نگاشته شده است
♦️رابرت گرنت اندیشمند بزرگ مسیحی انطباق انجیل فعلی با گفته های عیسی را به صراحت رد می کند و می گوید:
« این بدان معنا نیست که عیسی تمام کلماتی را که گزارش شده است دقیقا به همان شکلی که انجیل نویسان نوشته اند گفته است»
📚تاریخچه مکاتب تفسیری و هر منوتیکی کتاب مقدس ،ترجمه ساجدی ،ص212
♦️متکلمان لیبرال مسلم می دانند که کتاب مقدس مستقیما وحی منزل نیست و به دست انسان نوشته شده است
📚علم و دین ص130،131
❗️از کجا و چگونه اثبات می کنید که نویستدگان اناجیل محتویات آن را بدون کم و زیاد و تحریف گزارش کرده اند؟
⁉️چگونه اثبات می کنید که در طول تاریخ چیزی از اناجیل کم و چیزی زیاد نشده است
⁉️چگونه ثابت می کنید که عیسی پیامبر بوده است ایا معجزه ای داشته است؟ معجزه او چیست چگونه اثباتش می کنید
2⃣شما برای عیسی مقام خدایی قائل هستید و می گویید چون عیسی مرده را زنده کرده است پس خدایت در حالی که در تورات که مورد قبول شما است در باب 4 کتاب دومین ملوک ایه 32 و باب 13 ایه 21 حکایت از مرده زنده کردن الیشع می نماید در حالی که اورا خدا نمیدانید
3⃣ایا مسیح در شکم مادر بوده و متولد شده است یا خیر .این عقیده همه می باشد که او متولد شده است حال سوال می کنیم
⁉️ایا پرورش یافتن کودک در شکم مادر با الوهیت سازگار است ؟
👌قطعا جواب منفی است زیرا و لادت مسبوق به عدم است یعنی عیسی نبوده سپس به وجود امده و خودش نیازمند افریدگار است نه انکه خودش خدا باشد
4⃣چرا آدم را نمی گویید پسر خداست با این که در فصل سوم انجیل لوقا ایه 24 چنین امده است:
« انوش بن شیث بن ادم بن الله
5⃣چرا اناجیل دارای تناقضات است مثلا در انجیل متی باب 1 ایه 16 و 17 مابین داود و عیسی را 28 طبقه می داند ولی انجیل لوقا باب 3 از ایه 23 به بعد 43 طبقه به حساب می اورد
♦️در یک انجیل عیسی پسر داود است ( انجیل متی باب 1 ایه 1 و باب 20 ایه 31 و در انجیل لوقا باب ۲۳ ایه 24 پسر یوسف هالی ودر انجیل متی باب 11 ایه 25 پسر خدا و باب 1 ایه 19 پسر روح القدس
6⃣در انجیل یوحنا تبدیل شدن اب به شراب ناب را از نخستین معجزات مسیح معرفی می کند( انجیل یوحنا باب دوم جمله های 2-12)
⁉️حال سوال اینجاست مایعی که اثار سوئ ان بر جسم و جان انسان محسوس است و زیان های بهداشتی ان در کتب بهداشتی نوشته شده و از نظر زیان ها و مفاسد اجتماعی نیز قابل انکار نیست با این حال چگونه می توان پذیرفت پیامبری که راهنمای اخلاقی مردم است شراب سازی کند در حالی که در کتب عهد قدیم که مورد قبول مسیحیان است از شراب و شراب خواری مذمت شده است
📚تورات سفر اعداد،باب 6 جمله های 1-4
7⃣ شما از یک سو خداوند را واحد می دانید واز سوی دیگر برای او سه جلوه وجود عقیده دارید
۱ خدای پدر که خالق جهان است ،
۲ خدای پسر که همان مسیح است
۳ خدای روح القدس که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد
❗️تثلیث شما به چند صورت قابل تصور است
1⃣هر یک از خدایان سه گانه وجود مستقل دارند وهر کدام با وجود و تشخص خاصی خود نمایی می کند و هر فردی خدای تام و مستقلی است
❗️یک چنین تثلیثی همان شرک جاهلیت است که در مسیحیت به صورت خدایان سه گانه تجلی پیدا کرده است در صورتی که دلایل توحید و یگانگی هر نوع شرک و دوبینی را برای خداوند ابطال کرده است که ما در پیام های گذشته کانال به برخی از انان مانند برهان تمانع اشاره کرده ایم که می توانید کلید واژه تمانع را در کانال سرچ کنید
❗️بدعت گذاران مسیحی برای جدا نشدن از توحید که اصل مسلم تمام ادیان اسمانی است سعی می کنند چنین توجیه کنند که او در حالی که سه تا است یکی است و در عین اینکه یکی است سه تا است
❗️این سخن نیز جز تناقض گویی چیز دیگری نیست ایا در جهان فردی پیدا می شود که بگوید سه مساوی یک است
2⃣اینکه خدایان سه گانه بدون اینکه هرکدام دارای تشخص و استقلال باشند بر اثر ترکیب وبهم پیوس
تگی ذات خداوند جهان را تشکیل دهند ودر حقیقت هیچ یک از این اجزای سه گانه خدا نیستند بلکه خدای جهان همان نتیجه است که از ترکیب سه گانه تولید می گردد
👌اشکال این تفسیر این است که خدا در نتیجه مرکب می شود ودر تحقق خود نیاز به اجزای ذات خویش پیدا می کند وتا این اجزا دست به دست هم ندهند و به هم امیخته نشوند خدای جهان تحقق نمی پذیرد واین یعنی خدای جهان در تحقق خود به غیر خود نیاز دارد در حالی که موجود نیازمند هیچ گاه خدا نخواهد بود بلکه موجود ممکن و مخلوقی می باشد
⁉️ایا این تناقضات و اشکالات و اشکالات فراوان دیگر که جهت جلوگیری از اطناب نیاوریم دال بر بطلان ایین شما نیست
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#دست_داشتن_خدا
🤔#پرسش
❔مگر خداوند #جسم است و دست دارد که خدا در قرآن می گوید انسان را با دو دست خویش خلق کردم یا در آیاتی سخن از دست راست خداوند به میان آمده است ❕آیا این تناقض نقل و عقل نیست ❗️
💠#پاسخ💠
❕روشن است که #قبول جسميّت براى خداوند مساوى با نفى الوهيت و واجب الوجود بودن او است، چرا كه هر جسمى اجزائى دارد، و وجود کل وابسته به جزء است و این مستلزم #نیازمندی خداوند است ، بعلاوه هر جسمى داراى زمان و مكان، و در معرض حوادث و تغيير است، و دائماً رو به فرسودگى و فنا مى رود، و اينها اوصافى است كه هريك از آنها براى نفى الوهيت و واجب الوجوب بودن خداوند كافى است.
👌از اين گذشته اگر او جسم باشد #شبيه و مانند دارد، و مى دانيم در آيات متعدّدى از قرآن هرگونه شبيه و مانند از خدا نفى شده است (لیس کمثله شی ء )
📚پیام قرآن ج4 ص284
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که عقیده به جسمیت خدا داشت ، پشت سرش نماز نخوانید و به او زکات ندهید »
📚بحار الانوار ج3 ص303
👌خداوند #خطاب به شیطان فرمود ؛
«يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ»
« اى ابليس چه چيز مانع تو از سجده كردن بر مخلوقى كه با دو #دست خود او را آفريدم گرديد؟ آيا تكبر كردى، يا از برترين بودى » ( ص 75)
👌بديهى است تعبير به « #يدى » (دو دست) به معنى دستهاى حسى نيست كه خداوند از هر گونه #جسم و جسمانيت پاك و منزه است، بلكه دست در اينجا كنايه از قدرت است، چرا كه انسان معمولا قدرت خود را با دست اعمال مى كند، لذا در تعبيرات روزمره اين كلمه در معنى قدرت، فراوان به كار مى رود، گفته مى شود فلان كشور در دست فلان گروه است، يا فلان معبد و ساختمان بزرگ به دست فلان كس ساخته شده، گاه گفته مى شود دست من كوتاه است يا دست تو پر است.
👌دست در هيچكدام از اين استعمالات به معنى #عضو مخصوص نيست، بلكه تمام اينها كنايه از قدرت و سلطه است.
❕و از آنجا كه انسان كارهاى مهم را با دو دست انجام مى دهد، و به كار گرفتن دو دست نشانه نهايت توجه و علاقه انسان به چيزى است، ذكر اين تعبير در آيه فوق كنايه از عنايت مخصوص #پروردگار و اعمال قدرت مطلقه اش در آفرينش انسان است.
📚تفسیر نمونه ج19 ص338
👌و نیز می فرماید ؛
« وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ »
« آنها خدا را آن گونه كه شايسته است نشناختند، در حالى كه تمام زمين در روز قيامت در قبضه قدرت او است و آسمانها پيچيده در دست راست او، خداوند منزه و بلند مقام است از شريكهايى كه براى او درست مىكنند.»
🔰زمر 67
👌" قبضة" به معنى چيزى است كه در مشت مى گيرند، و معمولا كنايه از قدرت #مطلقه و سلطه كامل بر چيزى است، همانگونه كه در تعبيرات روزمره مىگوئيم فلان شهر در دست من است و يا فلان ملك در قبضه و مشت من مىباشد.
❕تعبیر فوق اشاره به آن است که كسى كه طومارى را درهم پيچيده و در دست #راست گرفته كاملترين تسلط را بر آن دارد، مخصوصا انتخاب" يمين" (دست راست) به خاطر آن است كه غالب اشخاص كارهاى مهم را با دست راست انجام مى دهند و قوت و قدرت بيشترى در آن احساس مىكنند.
👌همه اين تشبيهات و #تعبيرات كنايه از سلطه مطلقه پروردگار بر عالم هستى در جهان ديگر است، تا همگان بدانند در عالم قيامت نيز كليد نجات و حل مشكلات در كف قدرت خداوند است، تا به بهانه شفاعت و مانند آن به سراغ بتها و معبودهاى ديگر نروند مگر در اين دنيا زمين و آسمان به همين صورت در قبضه قدرت او نيست.
👌بنابراین تعبیر به دست راست اشاره به آن است که انسان كارهايى را كه با دست #راست انجام مى دهد از قدرت بيشترى برخوردار است، و به اين ترتيب« يمين » كنايه از قدرت است
📚تفسیر نمونه ج19 ص530
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#طواف_به_قبور
🤔#پرسش
❔نظرتون در مورد #طواف دور قبور ائمه چیه ❗️امروزه شیعیان فوج فوج دور قبر امام حسین و امام رضا می چرخند و طواف می کنند و وهابیت این عمل رو شرک می دونه ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اگر طواف و چرخیدن دور #قبور به نیت عبادت صاحب قبر انجام شود ، شکی در حرمت آن نمی باشد اما اگر طواف کننده فقط به این قصد که صاحب قبر #محبوب او است و روی علاقه و محبت به او به دور قبرش طواف می کند و می چرخد ، بی شک چنین عملی حرام نمی باشد مانند کسی که در زمان حیات از روی محبت و علاقه به دور #فرزند خود می گردد و به زبان هم می گوید الهی دورت بگردم .
❕روایات متعددی مشروعیت طواف به دور قبور #ائمه را اثبات می کند .
🔶یحیی بن اکثم می گوید ؛
« روزی قصد طواف و چرخیدن دور قبر رسول خدا را داشتم که در این هنگام محمد بن علی بن الرضا ( امام جواد را ) دیدم که دور #قبر رسول خدا طواف می کرد »
📚الکافی ج1 ص353
👌امام #صادق علیه السلام در شرح جریان غصب فدک فرمود ؛
« فاطمه وارد مسجد شد و به دور قبر پیامب#ر طواف کرد در حالی که گریه می کرد »
📚مستدرک الوسائل ج10 ص366
📚الاحتجاج ج1 ص92
📚مراه العقول ج5 ص339
👌همینطور از امامان علیهم السلام روایت شده است که مستحب است ، در هنگام زیارت #قبورشان چنین شود ؛
« قبر را ببوس و بگو پدر و مادرم به فدایت ای آل مصطفی ما به دور قبور و مشاهدتان #طواف می کنیم ...»
📚المزار ، مشهدی ، ص399
📚مصباح الزائر ص171
📚بحار الانوار ج102 ص162
❕البته در روایاتی طواف به قبور #نهی شده است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ایستاده آب منوش و به قبور طواف مکن و در آب برکه بول مکن ...»
📚علل الشرایع ج1 ص283
📚الکافی ج6 ص534
👌که #دو احتمال در مورد آن می رود ؛
1⃣منظور نهی از طواف کردن به قبور افراد به جز پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام می باشد ، زیرا مشروعیت طواف به قبور آن #بزرگواران ثابت شد .
2⃣منظور از طواف نکردن به قبور ، غائط نکردن بر روی آنها می باشد ، زیرا یکی از معانی ماده « طوف » #غائط می باشد .
📚لسان العرب ج9 ص227
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#علی_نفس_پیامبر
🤔#پرسش
❔اهل سنت می گویند منظور از #انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای #مباهله می خوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌بی شک این سخن خلاف روایات #صریحی است که می گوید منظور از انفسنا علی علیه السلام است .
❕از سوی دیگر اگر منظور از #انفسنا ، خود پیامبر باشد ، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن ، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد .
👌بنابراین راهی باقی نمی ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی علیه السلام است .
❕در مناظره ای که مامون عباسی با امام #رضا علیه السلام ترتیب دارد ، مامون از امام علیه السلام پرسید بزرگترین فضیلت امیر مومنان علی که قرآن بر آن دلالت دارد چیست ❕❕
👌امام رضا علیه السلام فرمود آیه #مباهله که پیامبر حسن و حسین و فاطمه و علی را با خود برای مباهله برد ، حسن و حسین مصداق ابناءنا بودند و زهرا مصداق نساءنا و علی مصداق #انفسنا ، پس علی علیه السلام به حکم آیه مصداق انفسنا می باشد و او نفس پیامبر به حکم خداوند است.
🔶از سوی دیگر ثابت است که پیامبر اسلام افضل از تمام خلق خدا است ، لذا نفس پیامبر اسلام هم افضل از #همگان است .
👌مامون گفت مراد از انفسنا خود پیامبر است و امیر مومنان را شامل نمی شود .
❕امام رضا علیه السلام فرمود آنچه گفتی #صحیح نیست زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد چنان که امر کننده ، آمر محسوب می شود نسبت به دیگری و معنا ندارد که انسان خودش را دعوت کند و بخواند و از آنجایی که پیامبر غیر امیر مومنان را برای مباهله حاضر نساخت ، روشن می شود که علی نفس پیامبر است که خداوند به عنوان دعوت از انفسنا از آن یاد کرده است.
🔶مامون از استدلال امام قانع شد و گفت با این جواب اشکال و سوال من مرتفع می شود .
📚بحار الانوار ج10 ص351
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA