eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 6⃣ جابر بن عبد اللّه انصارى به امام باقر عليه السّلام مى‏ گويد: «وارد بر فاطمه زهرا عليها السّلام شدم تا در ولادت امام حسن عليه السّلام به حضرتش تهنيت بگويم، صحيفه ‏اى از درّ سفيد در دست مباركش يافتم، سؤال كردم: اى بهترين زنان عالم! اين صحيفه كه در دستان شما مى‏بينم چيست؟ حضرت فرمود: در آن اسامى امامان از فرزندانم هست ... جابر مى‏ گويد: نگاه كردم و اسامى هريك از امامان را در آن صحيفه مشاهده كردم ...». 📚کمال الدین یک جلدی ص 307 ❕بنابراین مقصود روایات نهی از نام بردن به اسم امام زمان علیه السلام یعنی « محمد » ، دوران غيبت صغرا باشد؛ يعنى، زمانى كه آن حضرت ميان جمعى حضور مى‏ يافتند و اگر كسى نام او را افشا مى ‏كرد، موجب فاش شدن اسرار مى‏ شد و خطرى متوجه آن حضرت مى‏ گرديد . 🔸یکی از بزرگان معاصر که خداوند بر صحت و سلامتی اش بیفزاید ، پس از نقل چهار گروه روايات ياد شده، نوشته است ؛ « شكى نيست كه قول به منع نام بردن از روى تعبّد، خالى از تحقيق است؛ اگرچه برخى از بزرگان بدان تصريح كرده ‏اند ... ظاهر اين است كه منع، داير مدار وجود ملاك تقيه است. بنابراين نام بردن از آن حضرت به اين نام در زمان ما هيچ منعى ندارد. به علاوه دسته چهارم روايات كه بر جواز دلالت مى‏ كرد، از دسته‏ هاى ديگر به مراتب، هم از نظر عدد بيشتر و هم از نظر دلالت اقوا است.» 👌آن‏گاه نتيجه مى ‏گيرد ؛ « حرمت تنها هنگام تقيه بوده و تنها راه جمع بين روايات همين قول است؛ وگرنه بايد هردو دسته روايت را قبول نكنيم و به اصطلاح، از اعتبار ساقط بدانيم يا قائل به تخيير شويم- اگر بگوييم روايات ظنى هستند- و حاصل اين هم چنين مى ‏شود كه به جواز قائل شويم. در پايان قوى ‏ترين قرينه بر نظر خود (جواز نام بردن) را همان دسته چهارم از روايات دانسته، احتياط را نيز لازم نمى ‏داند.» 📚القواعد الفقهیه ، شیخ ناصر مکارم شیرازی ایده الله ، ج 1 ص 504 ❕بنابر این جناب منتقد اسلام ، قدری سواد نقد کردن یاد بگیر ، مهدی لقب امام زمان علیه السلام است نه نام حضرت ، مورد روایات نهی ، اسم حضرت یعنی « محمد » است که ما در بالا آوردیم که این نهی اختصاص به حالت تقیه و در گذشته داشته و زمان کنونی را شامل نمی شود . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔در روایات آمده است که جنب نمی شوند ❗️این یعنی چه یعنی آنان با همسرانشان همبستر نمی شوند ❕پس آنان چگونه گسترش پیدا می کند ❕❕ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود ؛ «برای امام نشانه است ؛ ختنه شده به دنیا می آید و در هنگام تولد بر کف دست فرود می آید و شهادتین را می گوید و نمی شود و قلبش همیشه بیدار است و خمیازه نمی کشد و خود را کش و قوس نمی دهد و همه اطراف خود را می بیند همان گونه که جلوی خود را می بیند ، و مدفوعش بوی مشک می دهد و زمین مامور است که آن را فرو ببرد و اگر زره پیامبر را بپوشد مناسب با بدنش خواهد بود و تا پایان عمر محدث است» 📚 ج1 ص389 ❕علامه می نویسد ؛ 👌در این روایت یکی از صفات امام علیه السلام ، جنب نشدن بیان شده است که به دو می تواند باشد ؛ 1⃣منظور از این که جنب نمی شود آن است که در خواب نمی شود چنان که امام رضا علیه السلام یکی از نشانه های امام علیه السلام را چنین بر شمرد ؛ « در خواب محتلم نمی شود » 📚 ج4 ص418 2⃣دیگر آنکه منظور آن است که جنابت بر امام علیه السلام وارد نمی شود ، اگر چه غسل بر او واجب است چنان که در روایات فراوانی از پیامبر گرامی آمده است که برای هیچ کس جایز نیست که در حال جنابت وارد مسجد شود به جز خمسه طیبه زیرا خباثت جنابت به هیچ بر آنان وارد نمی شود . 📚 ج25 ص168 @Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش ❓آیا راست است که می گویند اهل سنت معتقد به جبر هستند و می گویند انسان از خود هیچ گونه اختیاری ندارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌بله از جمله عقائد اهل سنت اعتقاد به قضا و قدر الهی به گونه ای که از انسان سلب اختیار می شود می باشد. 🔶احمد بن حنبل رییس حنابله چنین می گوید: « قضا و قدر خوب و بد ، کم و زیاد ، ظاهر و باطن ، شیرین و تلخ ، خوشایند و نا خوشایند ، زیبا و نازیبا و آغاز و پایان از جانب خدا است .همه مردم به سوی آنچه برای آنان مقدر شده قرار می گیرند .زنا و سرقت و میگساری و آدم کشی و حرام خواری و شرک به خدا و کلیه گناهان به تقدیر الهی است» 📚طبقات الحنابله ج1 ص15 📚 السنه ، احمد بن حنبل ، ص44 ❗️و این روایات را در اثبات عقیده خود نقل می کنند؛ 1⃣واقدی از زنی به نام ام حارث نقل می کند که : « در نبرد حنین دیدم عمر بن خطاب پا به فرار گذاشته است و از میدان می گریزد .به او گفتم این کار چیست گفت تقدیر الهی است ( و من در فرار کردن اختیاری ندارم)» 📚مغازی واقدی ج3 ص904 2⃣عبدالله بن عمر می گوید: « مردی پیش ابوبکر آمد و گفت آیا زنا به تقدیر الهی صورت می گیرد .او گفت بله .مرد گفت چگونه می توان گفت خدا عملی را بر من تقدیر کرده است آنگاه مرا کیفر می دهد .ابوبکر گفت چنین است ای فرزند زن بد بو به خدا سوگند اگر کسی پیش من بود می گفتم با مشت بر بینی تو بکوبد» 📚تاریخ الخلفاء ، ص95 3⃣از پیامبر نقل می کنند که فرمود: « برخی از شما کار بهشتیان را انجام می دهد تا آنجا که میان او و بهشت تنها یک ذراع فاصل می ماند .ناگهان سرنوشت بر او پیشی می گیرد و او کار دوزخیان را انجام می دهد و به جهنم می رود و برخی از شما کار دوزخیان را انجام می دهد تا آنجا که میان او و دوزخ جز یک ذراع باقی نمی ماند در این هنگام سرنوشت بر او پیشی می گیرد و او کار بهشتیان را انجام می دهد و به بهشت می رود» 📚صحیح مسلم ج8 ص44 📚صحیح بخاری ج4 ص79 📚سنن ابن ماجه ج1 ص29 🔶این حدیث می رساند که زمام کار دست خط پیشانی و سرنوشت است نه رفتار و اختیار انسان 4⃣حذیفه از پیامبر نقل می کند: « آنگاه که از استقرار نطفه در رحم چهل و پنج روز گذشت فرشته ای وارد رحم می شود و می گوید خدایا این جنین شقی است یا سعید .آنگاه نوشته می شود .باز می پرسد پسر است یا دختر باز نوشته می شود .سپس کارهای او و اجل او و روزی او نوشته شده و نامه اعمال او پیچیده می شود .نه چیزی بر آن افزوده و نه چیزی از آن کاسته می شود» 📚صحیح مسلم ج8 ص45 5⃣در روایت دیگر عمر می گوید: « من به پیامبر گفتم کارهایی که انجام می دهیم دستاورد خودمان است یا از پیش مقدر شده است. 🔶پیامبر فرمود همگی قبلا مقدر شده و قلم از نوشتن آن فارغ گشته است .هرکس اهل سعادت باشد برای خوشبختی عمل می کند و آن کس که شقی و بدبخت باشد برای آن سعی می کند» 📚صحیح مسلم ج8 ص48 📚جامع الاصول ج1 ص516 6⃣ابوهریره از پیامبر نقل می کند: « موسی به آدم گفت تو پدر بشر هستی که خدا به دست خود تو را آفریده است ...چرا ما و خودت را از بهشت بیرون کردی آدم در پاسخ گفت تو موسایی که خدا با تو سخن گفته و تورات را بر تو نوشته بنگر که خدا چند سال قبل از آفرینش من عصیان و گمراهی من را نوشته است .موسی در پاسخ گفت چهل سال .پس آدم به موسی گفت من تقصیری نداشتم و این تقدیر خدا بوده است» 📚صحیح بخاری ج4 ص158 و ج6 ص96 🗯در حالی که عقیده به جبر مخالف آیات قرآن است که اختیار را برای انسان ثابت می داند و می فرماید: « هر کس کفر بورزد ضرر آن متوجه خود اوست و هرکس عمل نیک انجام دهد برای خود پاداشی را آماده می سازد» 🔶روم44 ❕این آیه به روشنی انسان را یک موجود مختار و آزاد معرفی می کند و پاداش و عقاب را کاملا مربوط به عمل و کردار می داند . 🔷ومی فرماید: « ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شاکر باشد ( وپذیرا گردد ) و یا کفران کند» 🔶انسان3 ❕اهل بیت و علمای مکتب امامیه با رد روایات جعلی جبر که در کتب اهل سنت آمده است شدیدا در برابر عقیده به جبر موضع گرفته اند و با طرح استدلال های مختلف این عقیده را باطل اعلام و نظریه « امر بین الامرین» را اثبات کرده اند و روشن کرده اند که قضاء و قدر الهی به هیچ عنوان با اختیار انسان منافاتی ندارد . @Rahnamaye_Behesht
🤔 ❔آیا ادیان گذشته نماز و روزه هم داشتند و اگر داشتند به چه شکلی بوده است ❗️❗️ - 💠💠 👌از بررسی آیات و روایات بدست می آید که تمام گذشته نیز دارای نماز و روزه بوده اند اگر چه کیفیت آن ، با کیفیتی که در اسلام است ، متفاوت است. ❕خداوند می فرماید ؛ « آن کس که خود را پاک کرد و نام پرودگارش را یاد کرد و نماز خواند ، رستگار است ...قطعا در صحیفه های گذشته این معنا بوده است ، صحیفه های ابراهیم و موسی» 🔶اعلی 14-19 👌و در مورد گذشته می فرماید ؛ « به ایشان انجام دادن کارهای نیک و برپا داشتن نماز و دادن زکات را وحی کردیم » 🔶انبیاء 73 ❕و از زبان عیسی علیه السلام نقل می کند ؛ « ( خداوند ) تا زنده ام مرا به و زکات سفارش کرده است »- 🔶مریم 31 ❕و می فرماید ؛ « به موسی و برادرش وحی کردیم ... برپا دارید » 🔶یونس 87 ❕همینگونه قرآن از نماز خواندن سایر پیامبران ، چون ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب ، سلیمان ، شعیب ، زکریا ، و ...سخن به میان می آورد که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚فرهنگ قرآن ج 31 ص391 ❕در روایات اسلامی نیز مفصلا از تشریع نماز در آیین گذشته و نماز خواندن آنها سخن به میان آمده است . 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « چون آدم از دنیا رفت ، هبه الله بر او نماز خواند و در نمازش هفتاد و پنج تکبیر گفت » 📚بحار الانوار ج11 ص264 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « نوح نبی در کشتی به همراه همراهان نماز می خواند » 📚بحار الانوار ج11 ص342 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « آدم نماز عصر را خواند و به عرفات وارد شد ( و توبه کرد )» 📚بحار الانوار ج11 ص178 ❕همین گونه کلیت روزه برای ادیان سابق نیز تشریع شده بود چنان که قرآن می گوید ؛ « روزه بر شما نوشته شد ، همان گونه که بر کسانی که قبل از تو بودند ، نوشته شد تا پرهیزکار شوید » 🔶بقره 183 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند شرایع انبیاء سابق را به پیامبر اسلام عطا کرد که دستورات آن توحید و اخلاص و ... ، زکات ، صیام ، حج ، امر به معروف ، نهی از منکر ...بوده است » 📚الکافی ج2 ص17 ❕ابن شهر نقل می کند ؛ « پیامبر ما با صد و پنجاه خصلت از انبیاء گذشته متمایز می شود ...در باب نماز این تمایز با اذان و اقامه و جمعه و جماعت ، رکوع ، سجود ، تشهد و سلام و نماز شب و وتر و کسوفین ، استسقاء و نماز عشا حاصل می شود و در باب روزه با وجوب روزه رمضان و شب قدر و حلال بودن خوردن و آشامیدن پس از مغرب تا صبح و حرام بودن روزه وصال حاصل می شود » 📚مناقب آل ابی طالب ج1 ص98-99 ❕در تورات و انجیل تحریف یافته کنونی نیز ، بر این مطلب وجود دارد . 👌می نویسند در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه روزه معمول بوده است ( پولس 3 : 5) ،حضرت موسی چهل روز روزه گرفت (تورات،سفر تثنیه،فصل 9 شماره 9) و حضرت عیسی چهل روز روزه گرفت ( انجیل متی،باب 4 شماره 1-2 ) و حواریون مسیح نیز روزه می گرفتند (انجیل لوقا،باب 5 شماره 33 و35) و قوم یهود در موقعی که فرصت می یافتند و می خواستند اظهار خشوع کنند روزه می داشتند تا به وسیله ان رضای حق را تحصیل کنند (سفر داوران،20 : 26) و حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه بگیرند (انجیل لوقا،5 : 34) ❕ برلی مسیحیت کنونی اعمال و عبادت خاصی نمانده است جز جمع شدن یک روز در هفته در و دعا کردن اما یهود کنونی دارای نماز و روزه است . 👌گفته شده است نماز یهودیان فصلی از زبور داود است که روزی سه بار می خوانند ، که نماز اول از سحرگاه تا طلوع خورشید خوانده می شود و نماز دوم بعد از ظهر تا پیش از غروب خورشید و نماز سوم بعد از غروب آفتاب تا نیمه شب . ❕همینطور روزهای مخصوصی از سال را می گیرند که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان ، ج 2 ص627 به بعد https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا واقعا ما در حق پیامبر و امامان گرفتار نشدیم❗️آیا این غلو نیست که اونها را همتای خدا قرار داده ایم و می گوییم بستن به آنها سبب شدن می شود❕❕ 💠💠 👌 آن است که انسان در حق اهل بیت به چیزی باشد که ریشه در آیات و روایات نداشته باشد و فوق آن بزرگواران باشد که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2930 ❕این که بستن به پیامبر گرامی و اهل بیت پاکشان سبب شدن روزه می گردد ، ریشه در روایات متعددی دارد. 🔶امام علیه السلام فرمود: « دروغ گویی بر خدا و رسولش و سبب باطل شدن روزه می گردد» 📚 ج4 ص203 📚 الشیعه ج10 ص33 📚 ج2 ص340 📚 الاخبار ص165 📚 ج2 ص107 👌و : « پنج چیز است که سبب شدن روزه می گردد ؛ ؛ ؛ ؛ بردن سر در آب ؛ بستن بر خدا و رسولش و بر ائمه » 📚 ج1 ص286 📚 الشیعه ج10 ص34 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❔ آيا ميدانستيد با استناد به آيات قرآن 💥 روزه ماه رمضان ٣ روز است و نه ٣٠ روز ... ❕از تمام اسلامگرايان شيعه و سنى ميخواهيم با استناد به قرآن اثبات كنند روزه ماه رمضان ٣٠ روز است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند صراحتا روزه ماه رمضان را واجب کرده است و می فرماید ؛ 🔷« یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا کُتِب عَلَیْکمُ الصیَامُ کَمَا کُتِب عَلی الَّذِینَ مِن قَبْلِکمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ_أَیَّاماً مَّعْدُودَتٍ فَمَن کانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلی سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طعَامُ مِسکِینٍ فَمَن تَطوَّعَ خَیراً فَهُوَ خَیرٌ لَّهُ وَ أَن تَصومُوا خَیرٌ لَّکمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ_شهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَتٍ مِّنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنکُمُ الشهْرَ فَلْیَصمْهُ وَ مَن کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلی سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسرَ وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکبرُوا اللَّهَ عَلی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشکُرُونَ» 🔷«ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهیزکار شوید. 🔷 چند روز معدودی را (باید روزه بدارید) و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند روزهای دیگری را (بجای آن روزه بگیرند) و بر کسانی که قدرت انجام آن را ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیره زنان ) لازم است کفاره بدهند، مسکینی را اطعام کنند، و کسی که کار خیر را پذیرا شود برای او بهتر است، و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید. 🔷 (آن چند روز معدود) ماه رمضان است که قرآن برای راهنمائی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنکس که در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنکس که بیمار یا در سفر باشد روزهای دیگری را بجای آن روزه بگیرد، خداوند راحتی شما را می خواهد نه زحمت، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید و شاید شکرگذاری کنید.» 🗯بقره 183 تا 185 👌خداوند در این آیات صراحتا روزه ماه رمضان را لازم می شمارد و می فرماید هر کس ماه رمضان را درک کند باید آن ماه را روزه بگیرد « فمن شهد منکم الشهر فلیصمه » و روشن است که ماه های قمری 29 الی 30 روز است و این یعنی در هر سال روزه ماه رمضان حدود 29 الی 30 روز بر همگان واجب است . ❕خداوند از این مدت به عنوان « ایاما معدودات » ( چند روز معدودی ) یاد می کند به این معنا که مجبور نیستید که تمام سال یا قسمت مهمی از آن را روزه بگیرید بلکه روزه تنها بخش کوچکی از سال حدود یک ماه را اشغال می کند. 📚تفسیر نمونه ج1 ص624 👌باید « ایاما معدودات » را با « فمن شهد منکم الشهر فلیصمه » مقایسه کرد تا مراد از آن بدست آید . ❕این معنا در روایات متعددی نیز وارد شده است . 👌پیامبر گرامی فرمود : « ماه رمضان است که خداوند روزه آن را واجب کرده است » 📚الفقیه ج2 ص94 📚الکافی ج4 ص66 📚التهذیب ج3 ص57 👌امام صادق علیه السلام فرمود : « روزه ماه رمضان بر امت های گذشته به غیر از امت اسلام واجب نبوده است » 📚الفقیه ج2 ص99 🔷امام سجاد علیه السلام فرمود : « تنها روزه واجب ، روزه ماه رمضان است » 📚الفقیه ج2 ص77 📚وسائل الشیعه ج10 ص241 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « تنها روزه ماه رمضان واجب است و روزه سایر ماه ها واجب نیست » 📚عیون الاخبار ج2 ص116 👌و فرمود : « روزه ماه رمضان واجب است ، با رویت هلال روزه آغاز می شود و با رویت هلال افطار می شود » 📚عیون الاخبار ج2 ص124 👌پیامبر گرامی فرمود : « ماه رمضان است که خداوند روزه آن را واجب گردانیده است » 📚التهذیب ج4 ص152 ❕این روایات و سایر روایاتی که به همین معنا می باشد صراحتا تصریح می کند که روزه ماه رمضان فریضه و واجب است که این وجوب با رویت هلال ماه مبارک رمضان آغاز و با رویت هلال ماه شوال پایان می پذیرد. 👌ماه رمضان هم از ماه های قمری است که 29 الی 30 روز می باشد و این یعنی حدود یک ماه روزه داری بر همگان در هر سال واجب است . ❗️ادامه پاسخ 👇👇👇
❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 🔷این مضمون با صراحت بیشتری نیز در برخی روایات تاکید شده است. 🔶حضرت علی علیه السلام می فرماید : « یهودی به نزد پیامبر اسلام آمد و از او سوال کرد که چرا خداوند بر امت تو ( حدود) سی روز روزه داری را در روز واجب کرده است . 🔷پیامبر گرامی فرمودند : « آدم زمانی که از آن درخت ممنوعه خود ، مواد آن ( حدود ) سی روز در شکمش بود . خداوند به همین خاطر بر ذریه اش ( حدود ) سی روز ، ( روزه داری ) و گرسنگی و تشنگی را لازم کرده است ( تا در این سی روز پاک و پاکیزه شوند )» 📚الفقیه ج2 ص73 📚وسائل الشیعه ج10 ص240 👌در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود : « اگر بدانید که در ماه رمضان چه چیزی است بسیار شکر خداوند را می گفتید . 🔶زمانی که روز اول ماه رمضان روزه گرفته می شود خداوند تمام گناهان امتم را می آمرزد ...و با روزه داری در روز دوم در ازای هر قدمی که بر می دارید عبادت یک سال برایتان نوشته می شود ...و با روزه داری در روز سوم به ازای هر موی بدنتان خداوند گنبدی در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز چهارم خداوند هفتاد قصر در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز پنجم در بهشت یک میلیون شهر به شما عطا می کند... 🔷پیامبر همین گونه ثواب روزه داری در هر روز ماه رمضان را بیان داشتند تا آنجا که فرمودند : « زمانی که سی روز روزه داری را به انجام برسانید ، خداوند در ازای هر روزی که روزه گرفتید پاداش هزار شهید و هزار صدیق را به شما عطا می کند » 📚امالی صدوق ص48 📚فضائل الاشهر الثلاثه ص81 📚ثواب الاعمال ص93 ❕با توجه به این نکات ، ادعای این که تنها روزه سه روز از ماه رمضان واجب است ، ادعایی مضحکانه تلقی میشود که قابل توجه نمی باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓با توجه به این که ماه های در همه شهر ها یکسان نیست و مثلا در یک روز زودتر از ما ماه را می بینند و روزه می گیرند و طبیعتا شب قدرشون هم یک روز زودتر از ما است ❕با این وجود تکلیف چیست یا ما شب قدر را درک نمی کنیم یا اونها و این اختلاف در تمام است ❕❕ 💠💠 👌در کتاب پاسخ به پرسشهای چنین آمده است ؛ « از نـظـر و دلايل دينى مسلم است كه شب قدر اختصاص به زمان پيامبر اكرم و محيط حجاز نداشته و در همه زمانها و براى همه نقاط مختلف شب قدر با همه عظمت و اهميتش وجود دارد و اين مطلب جاى بحث و گفتگو ندارد. ❕ايراد مذكور از اين تصور پيش آمده كه منظور از يكى بودن شب قدر در تمام سال اين است كه براى تمام نقاط مختلف روى در هر سال شب و مشتركى شب قدرمعين شده بطورى كه اين شب در ساعت معينى در سراسر كره زمين آغاز و در ساعت معينى هم پايان مى پذيرد در حالى كـه اين اشتباه است . 👌چون مى دانيم زمين است و هميشه يك نيمكره آن در تاريكى و نـيـمكره ديگر آن در روشنايى قرار دارد و به اين ترتيب اصلا امكان ندارد كه در ساعتهاى معين و مشتركى در سراسر شب باشد . ❗️منظور از اين كه شب در سراسر سال يك شب است اين است كه براى اهالى هر اى بر حسب سال قمرى خودشان تنها يك شب قدر وجود دارد. 🗯 اين كه : 🔷اهالى هر نقطه سال خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه آغـاز مـى كنند و پس از گذشتن چند ماه قمرى ماه همان نقطه هم برحسب افق خاص آنجا آغاز مى شود و در اين ماه شب يا و يكم و يابيست و براى اهالى آن نقطه شب قدر است . 🔷ايـن مطلب كه اهالى هر نقطه ايام و اوقات مقدس خود را بايد با افق خاص آن نقطه تعيين كنند اختصاص به شب نداشته در ساير روزها و اوقات اسلامى هم همين حساب وجود دارد ؛ 🔶مـثـلا روز عـيـد و در اسلام روزهاى مقدسى است وبراى آنها عبادتها و دستورهاى خـاصى وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام سال بيش از يك روز نيست اين روز واحد را در كـشـورهـاى مـختلف اسلامى با تفاوت كه دارند با مراجعه به افق خاص هر كشور تعيين مـى گردد و به اين جهت دربسيارى اوقات مثلا قربان در كشور سعودى يك روز زودتر از ايران و بعضى از كشورهاى ديگر آغاز مى شود . 👌بـايـد توجه داشت كه اين حساب درباره شب قدر با مطالبى مانند اين كه در اين شب نـازل مى شوند منافاتى ندارد زيرا تمام اين جريانها كه حكايت از توسعه خاص الهى در اين شب مى كند براى اهالى هر نقطه اى در شب قدر خاص آن نقطه صورت مى گيرد . 📚پاسخ به مذهبى، شيرازى و جعفر ص 500 ❕در کنار این پاسخ ، در تفسیر پاسخ دیگری نیز آمده است به این بیان ؛ « شب همان سایه نیم کره است که بر ، نیم کره دیگر مى افتد ، و مى دانیم این سایه همراه گردش زمین در است ، و یک دوره کامل آن در بیست و چهار ساعت مى شود ، بنابر این ممکن است شب قدر یک دوره کامل به دور زمین باشد ، یعنى مدت بیست و چهار ساعت تاریکى که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار مى دهد شب قدر است که آغاز آن از یک شروع مى شود و در نقطه دیگر پایان مى گییرد ( بنا براین افراد تمام نقاط زمین شب قدر را درک می کنند )» 📚تفسیر نمونه ج27 ص192 🗯البته پاسخ اول که هر منطقه ای برای خودش شب قدر جدا گانه ای دارد بهتر بوده و موافق با روایات است. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓آیا سخن زیر در آمده است ؛ ❕اگر در حال ختم هستید به جزء 15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه و میزان قران است وجای استجابت دعا ❕ یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای باشد 🔶در قران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند التماس دعا 💠💠 👌در این شکی نیست که تلاوت و کردن در ماه مبارک رمضان ارزش و اهمیت بسزایی دارد . 🔷امام علیه السلام فرمود : « برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه است » 📚 ج2 ص630 🔷امام علیه السلام فرمود : « در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار و تلاوت داشته باش » 📚 الاخبار ج2 ص51 🔷پیامبر فرمود : « هر کس یک آیه در ماه رمضان تلاوت کند ، همانند آن است که تمام را در ماه های دیگر ختم کرده است » 📚 الشیعه ج10 ص314 ❕ کردن نیز در این ماه اهمیت بسزایی دارد . 🔷پیامبر فرمود : « دعاهای شما در ماه مستجاب است » 📚 صدوق ص93 🔷امام علیه السلام فرمود : « دعای روزه دار در زمان مستجاب است » 📚 ج2 ص106 ❗️اما باید توجه داشت که متن مذکور در مورد آیه سوره مستند نمی باشد و در منابع روایی ما نیامده است و اساسا آیه مذکور با استجابت دعا ندارد. ❕آیه 19 سوره در مورد اصحاب کهف است و می فرماید : « وَ کذَلِک بَعَثْنَهُمْ لِیَتَساءَلُوا بَیْنهُمْ قَالَ قَائلٌ مِّنهُمْ کمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْض یَوْمٍ قَالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکم بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلی الْمَدِینَةِ فَلْیَنظرْ أَیهَا أَزْکی طعَاماً فَلْیَأْتِکم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَ وَ لا یُشعِرَنَّ بِکمْ أَحَداً 🔶ترجمه : «همینگونه ما آنها را (از خواب ) برانگیختیم تا از یکدیگر سؤال کنند، یکی از آنها گفت چه مدت خوابیدید؟ آنها گفتند یکروز یا بخشی از یکروز (و چون درست نتوانستند مدت خوابشان را بدانند) گفتند پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است، اکنون یک نفر را با این سکه ای که دارید به شهر بفرستید تا بنگرد کدامین نفر از آنها غذای پاکتری دارند، از آن مقداری برای روزی شما بیاورد، اما باید نهایت را به خرج دهد و هیچ کس را از وضع شما آگاه نسازد » https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓آیا راست است که در اسلام ، کردن با همسر در شب های ماه رمضان و همچنین خوردن و آشامیدن بود ❕❕ 💠💠 🔷از روایات اسلامی چنین استفاده می شود که در آغاز نزول حکم ، مسلمانان تنها حق داشتند قبل از خواب غذا بخورند چنانچه کسی در شب به خواب می رفت سپس ‍ بیدار می شد و بر او حرام بود. 🔷و نیز در آن زمان آمیزش با در روز و شب ماه رمضان مطلقا تحریم شده بود. ❗️یکی از یاران پیامبر به نام بن جبیر که مرد ضعیفی بود با این حال روزه می داشت، هنگام افطار وارد خانه شد، رفت برای افطار او غذا حاضر کند به خاطر خستگی خواب او را ربود، وقتی بیدار شد گفت من دیگر حق افطار ندارم، با همان حال شب را خوابید و صبح در حالی که روزه دار بود برای حفر خندق (در آستانه جنگ احزاب ) در اطراف مدینه حاضر شد، در اثناء تلاش و کوشش به واسطه و مفرط بیهوش شد، پیامبر بالای سرش آمد و از مشاهده حال او متاثر گشت . 👌و نیز جمعی از مسلمان که قدرت کنترل خویشتن را نداشتند شبهای ماه رمضان با همسران خود آمیزش می نمودند. ❕در این هنگام آیه نازل شد و به مسلمانان اجازه داد که در تمام طول شب می توانند بخورند و با همسران خود آمیزش داشته باشند. 📚 ج4 ص98 📚 فی تفسیر القرآن ج1 ص398 👌 خداوند با نزول آیاتی حکم قبلی را کرد ؛ ❕« آمیزش با همسرانتان در شب روزه داری حلال است، آنها شما هستند و شما لباس آنها.(هر دو زینت یکدیگر هستید و باعث حفظ یکدیگر) خداوند می دانست که شما به خود می کردید (و این کار را که ممنوع بود بعضا انجام می دادید) پس توبه کرد بر شما و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه را خدا بر شما مقرر داشته طلب نمائید. بخورید و بیاشامید تا رشته سپید از رشته سیاه (شب ) برای شما آشکار گردد، سپس روزه را تا شب تکمیل کنید، و در حالی که در مساجد مشغول اعتکاف هستید با زنان آمیزش نکنید، این الهی است، به آن نزدیک نشوید، خداوند این چنین آیات خود را برای مردم روشن می سازد، باشد که پرهیزگار گردند» 🔶 187 👌فلسفه این دو چیز بود ؛ 1⃣ مسلمین 2⃣آماده ساختن آنها نسبت به پذیرش احکام روزه از نخوردن و نیاشامیدن و جماع نکردن در طول روزه داری زیرا با توجه به قبلی که دامنه این احکام تر بود و حتی شب های ماه رمضان را نیز شامل می شد ، وقتی در حکم دوم تخفیف لحاظ شود ، پذیرش آن را برای راحت تر می کند. 📚 نمونه ج1 ص650 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔ببخشید برخی می کنند که روزه برای بدن دارد و سبب می شود ❗️حال اگر چنین باشد تکلیف ما در مورد چیست❕❕ 💠💠 👌در مباحث گذشته ثابت کرده ایم نه تنها داری برای بدن ندارد بلکه به صحت و بدن نیز کمک می کند که جهت آگاهی به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324 ❕حال می گوییم فرضا هم چنین باشد یعنی داری برای فرد و افرادی سبب و ضرر شود باز هم با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد ؛ 👌اساس اسلام بر نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که می فرماید : « او شما را برگزید و در دین خود تکلیف باری برای شما قرار نداد » 🔷 78 👌و می فرماید : « آن کس که یا در باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )» 🔷 185 🔷پیامبر فرمود : « من مبعوث به آئین و شده ام » 📚 الانوار ج30 ص548 👌امام علیه السلام فرمود : « هر زمانی که روزه سبب و شود ، افطار واجب است» 📚 ج2 ص133 🔶و : « اگر روزه دار در خود و احساس کند ، باید کند و اگر و توان روزه داری را داشته باشد ، باید بگیرد » 📚 ج4 ص118 📚 ج4 ص256 🔷امام علیه السلام فرمود : « هر که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک است » 📚 الشیعه ج10 ص222 ❗️بنابراین اگر روزه داری برای افرادی سبب طاقت فرسا و شود ، یا احتمال این موارد داده شود ، و یا افرادی به سبب ضعف نتوانند روزه بگیرند و روزه برای آن ها مشقت داشته باشد ، در تمام این صور ، کردن جایز است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 مسجد ما می گفت وقتی ماه می شود ، شیطان در و قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه می کنیم❕❕ 💠💠 👌 گرامی فرمود : « چون ماه رمضان وارد شود ، درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند ، و به کشیده می شوند » 📚 الاشهر الثلاثه ص142 👌و : « هرگاه هلال ماه رمضان بر آید ، شیاطین سرکش به کشیده می شوند ، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای بسته می شوند» 📚 ج4 ص67 👌و فرمود : « چون شب اول رمضان شود خداوند ندا دهد ای جبرئیل به زمین فرود آی و سرکش را به کش تا روزه بندگانم را تباه نسازند» 📚 الانوار ج96 ص348 ❓حال سوال و اشکال شما این است که اگر در این ماه شیاطین در و هستند پس چگونه بندگان می کنند❕ 👌پاسخ است ؛ 🔷گناه ها و خطاهایی که از انسان سر می زند دو دارد ؛ 1⃣ 2⃣ اماره 👌منشا گناه در این ماه کارایی خود را از دست می دهد اما منشا سر جای خودش است . 🔷 می فرماید : « نفس ( سرکش ) بسیار به امر می کند» 🔶 53 ❕نفس همان نفس سر کش است که انسان را به گناه فرمان می دهد و به هر سو می کشاند . 👌امام علیه السلام در مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه معروف نفس اماره را به روشنی ترسیم کرده و از آن به عنوان دادن به عموم مردم به پیشگاه خدا این گونه شکایت می کند ؛ « خدایا من به سوی تو می کنم از نفسی که مرا همواره به بدی وا می دارد ، و به سوی با سرعت می فرستد ، و به نافرمانی هایت است ، و به موجبات خشمت دست می آلاید ، مرا به راه هایی که منجر به می شوند می کشاند ...» 📚 الانوار ج91 ص143 👌حضرت علیه السلام فرمود: « این پیوسته انسان را به بدی ها دعوت می کند ، کسی که آن را نادیده بگیرد ، او را به انواع می کشاند» 📚 الحکم ح4779 👌بنابراین نفس در کنار از مهمترین عوامل گناه است و اگر انسان بتواند آن را کنترل کند تا حدود زیادی نیز می تواند بر شیطان شود زیرا همین نفس اماره است که ابزار شیطان تلقی می شود. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓برخی در کنار روزه داری ، روزه هم می گیرند و از اذان صبح تا اذان مغرب هم نمی کنند و می گویند روزه سکوت در قرآن آمده که حضرت می گرفت ❕آیا این عمل و استدلال آنها است❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که در برخی گذشته روزه سکوت امری جایز بوده است چنان که خداوند حضرت مریم را مامور به گرفتن کرد و فرمود : « هر گاه بشری دیدی که از تو در زمینه ( تولد عیسی ) توضیح خواست (با اشاره) بگو من برای خدای رحمان روزه گرفته ام (روزه )و به همین دلیل امروز با احدی نمی گویم» 🔷مریم26 ❕ظاهر آیه نشان می دهد که مریم به خاطر مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خود داری می کرد ، تا نوزادش لب به سخن بگشاید و از پاکی او دفاع کند که این از هر جهت موثر تر و گیرا تر بود . 🔶از تعبیر آیه چنین بر می آید که روزه و نذر برای آن قوم و جمعیت کار شناخته شده ای بود ، به همین دلیل این کار را بر او ایراد نگرفتند. 📚 ج13 ص45 👌ولی این نوع روزه ، در اسلام ، مشروع نیست. 🔷امام علیه السلام فرمود: « روزه حرام است» 📚 ج2 ص77 🔶امام علیه السلام فرمود: « از روز تا شب روزه جایز نیست» 📚 ج10 ص523 🔷 گرامی فرمود: « در من روزه سکوت ، نیست » 📚 ص173 👌و این به خاطر تفاوت شرایط و ، آن زمان با زمان ظهور اسلام است . ❕البته یکی از آداب روزه در اسلام آن است که انسان به هنگام روزه گرفتن خود را از آلودگی به گناه و مکروهات حفظ کند و همچنین خود را از هر گونه آلودگی بر گیرد . 👌امام علیه السلام فرمود : « روزه تنها امساک از و نیست ... (در حال روزه ) خود را حفظ کنید و های خود را بپوشانید ...» 📚 ج4 ص89 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اهل سنت در روزه می گیرند و معتقدند روزه در سفر افضل و است❕آیا از کتب ما و کتب آنها دلیلی بر رد ادعایشان می باشد که باید در سفر نگرفت❕❕ 💠💠 👌 صراحتا روزه در سفر را اعلام داشته و می فرماید: « چند روز را ( باید روزه بدارید ) و کسانی که از شما بیمار یا باشند ، روز های را ( بجای آن روزه بگیرند )» 🔷 185 🔶 گرامی فرمود: « خداوند عز و جل بر بیماران امتم و آن با در سفر و شکسته خواندن نماز تصدق و لطف کرده است .آیا شادی شما در این است که الهی را به او باز گردانید ( و مطابق حکم خداوند رفتار نکنید)» 📚 ج4 ص127 🔶 گرامی فرمود: « خداوند به من و به امت من هدیه ای داده است که به هیچ یک از امت های گذشته نداده است و آن در و شکسته خواندن نماز است .هر کس مطابق آن رفتار نکند هدیه خداوند را رد کرده است» 📚 الشیعه ج8 ص521 👌امام علیه السلام فرمود : « اگر کسی در در حال روزه بمیرد ، من بر او نماز نمی خوانم» 📚 ج4 ص128 👌امام علیه السلام فرمود: « هر کس در سفر روزه بگیرد ، کننده است» 📚 ج4 ص127 📚 ج2 ص141 ❕این مطلب در روایات متعددی از اهل سنت نیزه آمده است . 🔷 و روایت می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « در جزء کار خیر و نیک نیست » 📚 بخاری ج3 ص44 📚 مسلم ج7 ص233 👌و : « کسی که در سفر بگیرد همانند کسی است که در وطن می کند ( هر دو عاصی هستند )» 📚 ابن ماجه ج1 ص532 📚 ابی داود ج2 ص217 👌در روایت دیگر نقل می کند ؛ « پیامبر در سال فتح در ماه از مدینه به سوی مکه در حال روزه خارج شد ...( پس از آن که از شهر خارج شد ) دستور داد برای او آبی آوردند و روزه خود را افطار کرد ( و به مردم هم دستور افطار داد). 👌به پیامبر گفتند بعضی از مردم به حرف شما گوش نکرده اند و خود را نشکستند. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « آنان و گناهکار هستند ؛ آنان و گناهکار هستند» 📚 مسلم ج2 ص785 ❕اگر اهل در سفر می گیرند ؛ بی شک خلاف و پیامبر گرامی رفتار کرده اند. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 اینکه کسی که عمدا خواری کند، باید روزه بگیرد چیست❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که خواری در ماه مبارک رمضان از جمله بزرگ است . تا جایی که امام علیه السلام فرمود: « هر کس یک روز را از ماه رمضان افطار کند ، روح از او خارج می شود » 📚 ج2 ص118 🔷خداوند برای دنیوی افرادی که در ماه رمضان روزه خواری می کنند چنین جعل کرده است که آنان موظف به آزاد کردن یک ، یا اطعام 60 و یا روزه داری روز هستند. 👌امام علیه السلام در مورد فردی که بدون عذر در ماه رمضان کرده بود فرمود: « یا ای را آزاد کند ، و یا دو پشت سر هم روزه بگیرد ، و یا شصت را اطعام کند» 📚 ج4 ص 101 🗯 این حکم روشن است ؛ 1⃣ و روزه خواران در ماه مبارک رمضان 2⃣توجه دادن به روزه ماه مبارک رمضان 3⃣نهی از و کم شمردن ، روزه داری در ماه مبارک رمضان 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 به این روایت پاسخ دهید ؛ « محمد بن می گوید که از امام شنیدم که ایشان از گل نهی کردند . گفتم جانم به فدایت برای چه نهی کردی ؟ گفت زیرا نرگس و گل خوشبو ها است» سند : ج7 ص506 💠💠 👌در روایات ما ، برخی از گیاهان و که نوعی عطر خوش بو است برای روزه دار شمرده است زیرا معمولا سبب رسیدن بوی غلیظ آن ها به شده و از سوی دیگر نوعی لذت و دل با امور برای روزه دار ایجاد می کند، در حالی که شایسته و پسندیده این است که روزه دار در حال روزه از تمام امور و لذات مادی و غرق در لذت معنوی و مناجات با باشد. 🔷شیخ روایت می کند ؛ « بوییدن گیاه ( برای روزه دار ) مکروه است زیرا سبب دل انگیزی او می گردد» 📚 ج4 ص113 👌 در روایت دیگر امام علیه السلام فرمود : « روزه دار بهتر است که گیاه ریحان را نکند ، زیرا در استشمام آن نوعی دل انگیزی ( مادی است ) و این برای روزه دار کراهت دارد» 📚 ج4 ص113 👌و یا در دیگر آمده است ؛ « علی علیه السلام ، می دانست که روزه دار با مشک خود را خوشبو کند» 📚 ج4 ص113 🗯در روایت دیگری نیز آمده است که محمد بن می گوید : « از امام صادق علیه السلام شنیدم که از گیاه نرگس ( برای روزه دار ) نهی می کرد . 🔷از امام در مورد علت این حکم سوال کردم . 🔶امام علیه السلام فرمود: « زیرا نرگس گل خوشبو ها است » 📚 ج4 ص112 👌 نیز روایت مذکور را به صورت مرسل از محمد بن الفیض نقل کرده و در آن تصریح شده است که این کراهت مخصوص دار است . 📚 ج2 ص114 🗯اما باید توجه کرد که این روایت از حیث سند است . 🔶محمد بن الفیض که راوی روایت است ، است و روایات او مورد قبول نیست. 📚 المقال ج2 ص380 👌و راوی دیگر روایت ، داود بن اسحاق می باشد ، که او نیز مجهول و ضعیف است . 📚 المقال ج1 ص431 ❕بنابراین روایت مورد اشکال ، از حیث سندی است و قابل توجه نیست . 🗯حال اگر از ضعف سندی نیز بپوشیم ؛ 🔶شیخ در فلسفه این حکم می نویسد: « برخی از اصحاب خبر داده اند که غیر عرب ها ( مجوسیان ) زمانی که روزه می گرفتند ، گیاه را استشمام می کردند و معتقدند بودند که جلوی آن ها را می گیرد » 📚 ج4 ص112 👌بنابراین وجه کراهت ، پرهیز از عدم به کفار است ، زیرا در روایات ما بیان شده است که مسلمین نباید در هیچ فعلی خود را کفار و غیر مسلمین کنند. 🔶امام علیه السلام فرمود : « خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای آنها را نخورند و راه و آنها را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود» 📚،صدوق،ج 1 ص 252 📚 الشیعه ،ج 4 ص 385 🔶از علیه السلام روایت شده است: «هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن شمرده می شود» 📚 الوسایل،ج17 ص440 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓به نظر شما عمل برتر و بهتر است❕کسی که می گیرد و در کنار روزه داری به دیگران می کند و چرانی و ...انجام می دهد و کسی که بدون آن که بگیرد اعمال مذکور را انجام نمی دهد❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که روزه ماه رمضان از جمله واجباتی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود ، و ترک آن گناه است . ❕از سوی دیگر روزه به این است که انسان نه تنها از خوردن و آشامیدن چشم بپوشد ، بلکه از تمام گناهان و خداوند پرهیز کند و درواقع روزه است برای رسیدن به این قرار داده شده است . 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324 👌اگر افرادی به این نکته توجه نکنند ، بی شک پاداشی نیز از داری نمی برند. 🔷امام علیه السلام فرمود: « زمانی که روزه هستی ، باید گوش و چشم و پوست ( و سایر اعضای بدنت هم ) باشد (و هیچ گناهی نکنی)» 📚 ج4 ص194 👌و : « روزه تنها ، از طعام و نوشیدنی نیست بلکه زمانی که روزه هستید باید زبان خود را کنید و چشمان خود را کنترل کنید و تنازع و نورزید ...و تمام کارهای را ترک کنید» 📚 ج4 ص87 👌و : « در حال روزه ، نکنید ، مراء نکنید ، دروغ نگویید، عصبانی نشوید ، فحش و ندهید، و یکدیگر را با الفاظ زشت صدا نکنید ، نکنید ...روزه تنها امساک از طعام و شراب نیست بلکه خداوند روزه را به جهت جلوگیری از ارتکاب لازم شمرده است و چقدر روزه داران واقعی کم هستند اما ( و روزه داران ظاهری ) زیاد» 📚 الشیعه ج10 ص166 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓اهل در مساجدشان ابتدا افطار می کنند سپس نماز می خوانند اما در ما این مساله بالعکس است ❕ ❔آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با بیشتری می خواندیم ❕ 💠پاسخ💠 👌در ما آمده است که شایسته آن است ، ابتدا نماز خوانده شود ،سپس صورت گیرد مگر در دو صورت ؛ 1⃣افرادی منتظر افطار کردن با باشند . 2⃣ و بیش از حد ، مانع از آن است که انسان نماز را با حضور کامل بجا آورد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « برای روزه دار است ، در صورتی که قدرت بدنی دارد ، قبل از آن که افطار کند ، نماز بخواند» 📚 ج4 ص199 👌امام علیه السلام فرمود: « در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان سپس کن مگر آنکه گروهی منتظر افطار با تو باشند ...زیرا هم افطار بر تو است و هم نماز ، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن است . 🔷این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من است» 📚وسائل الشیعه ج10 ص150 👌و در دیگر آمده است ؛ « اگر می توانی بدون کردن نماز را با رعایت تمام حدودش بجا آوری پس افضل تقدیم بر افطار است و اگر گرسنگی و میل به غذا خوردن مانع از بجا آوردن کامل نماز می شود ، ابتدا افطار کن سپس بخوان » 📚 الشیعه ج10 ص151 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓چرا خداوند روزه واجب را در رمضان قرار داده است ❕چرا مثلا در ماه رجب یا یا ذی القعده و ...قرار نداده است❕❕ 💠💠 👌اینکه ماه برای گرفتن انتخاب شده بخاطر این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد، در قرآن چنین بیان شده که قرآن کتاب و راهنمای بشر که «» است یعنی با و قوانین خود روشهای صحیح را از ناصحیح جدا کرده و سعادت انسانها را نموده است در این ماه گردیده . 🔶 185 👌و در اسلامی نیز چنین آمده است که همه کتابهای بزرگ آسمانی « »، « »، «» « » و « »همه در این ماه نازل شده اند. 🔶امام صادق علیه السلام می فرماید: « در ششم ماه مبارک رمضان و انجیل در دوازدهم و زبور در هیجدهم و مجید در شب قدر نازل گردیده است . 📚 الشیعه جلد 7 ابواب احکام شهر رمضان باب 18 حدیث 16. ❗️به این ترتیب ماه رمضان همواره ماه نزول کتابهای بزرگ آسمانی و ماه و بوده است چرا که تربیت و پرورش بدون تعلیم و آموزش صحیح ممکن نیست، برنامه تربیتی روزه نیز باید با آگاهی هر چه بیشتر و تر از تعلیمات آسمانی هماهنگ گردد، تا جسم و جان آدمی را از آلودگی شستشو دهد. 📚 نمونه ج1 ص634 🔷 از امام علیه السلام نقل است که فرمود : « روزه در ماه رمضان واجب شده است و در سایر ماه ها واجب نشده است به آن دلیل که ماه ، ماهی است که قرآن در آن ماه نازل شده است و در این ماه پیامبر مخاطب قرآن قرار داده شده است و در این ماه شب قدر است ،شب قدری که برتر از ماه است و تقدیرات در آن شب مقدر می شود » 📚 الاخبار ج2 ص116 📚 الشیعه ج10 ص242 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا در مورد خوردن نکته و توصیه ای در منابع روایی ما آمده است❗️❗️ 💠💠 🔶سحری خوردن برای گرفتن روزه خصوصا روزه ماه رمضان مورد تاکید روایات واقع شده است . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « مستحب است که بنده خوردن سحری را ترک نکند» 📚الکافی ج4 ص92 👌پیامبر گرامی فرمود: « در سحری خوردن برکت است» 📚التهذیب ج4 ص198 👌پیامبر گرامی فرمود: « امت من سحری را ترک نمی کنند ، اگر چه با خرمای خشکیده ای باشد» 📚الفقیه ج2 ص135 👌و فرمود: « از خوردن سحری برای روزه روز ، کمک بگیرید» 📚التهذیب ج4 ص 199 👌و فرمود: « خداوند و فرشتگانش بر کسانی که سحری می خورند و در سحر ها ، استغفار می کنند ، درود و صلوات می فرستند . هر یک از شما باید سحری بخورد اگر چه با شربتی از آب باشد» 📚الفقیه ج2 ص136 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔دلیل شیعه برای اینکه روزه تا اذان است چیست در حالی که اهل سنت آفتاب را معیار قرار داده اند و حدودا 20 دقیقه قبل شیعه افطار می کنند❕❕ 💠💠 👌شیعیان ، وقت را ، از بین رفتن سرخی آسمان در قسمت شرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود ( ذهاب حمره مشرقیه) می دانند به عکس اهل سنت که تنها غروب آفتاب را ملاک قرار داده و به از بین رفتن سرخی طرف مشرق توجه ندارند . ❕ادله شیعه بر این مساله آیات و روایات متعدد است . 🔶خداوند می فرماید: « روزه را تا تکمیل کنید »« اتموا الصیام الی اللیل» 🔶 ❗️روشن است که با صرف غروب خورشید ، شب محقق نمی شود و یا تحقق شب در آن زمان مشکوک است و قدر متیقن آن است که زمانی محقق می شود که سرخی طرف مشرق که پس از غروب آفتاب پیدا می شود از بالای سر انسان بگذرد. 🔷روایات اهل بیت هم ، شب را ،ذهاب مشرق می دانند. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « وقت زمان افطار ، رفتن خورشید از طرف مشرق است » 📚 ج4 ص100 👌زراره می گوید : « از امام صادق علیه السلام از زمان افطار روزه دار سوال کردم و ایشان فرمودند: « (زمانی که سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد )و در آسمان ظاهر شوند» 📚 ج4 ص318 👌وفرمود: « زمانی که سرخی طرف مشرق از بالا سر انسان بگذرد ، خورشید از شرق و غروب کرده ( و وقت افطار میشود)» 📚 ج2 ص257 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔دليل وجوب گرفتن در چیست❗️❗️ 💠💠 👌دلیل ، روزه ماه مبارک ، آیات و روایات متواتری است که این موضوع را اثبات می کند. 🔷 می فرماید: « ای افرادی که ایمان آوردید ، بر شما نوشته شده است ٬ همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده تا شوید ...ماه است که قرآن برای راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده ، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر باشد ، بگیرد و آن کس که بیمار یا در سفر باشد روزه های دیگری را به جای آن روزه بگیرد...» 🔷 183-185 👌امام علیه السلام فرمود: « اسلام بر پنج چیز بنا شده است ؛ بر نماز و زکات و حج و و ولایت» 📚 ج2 ص18 🔷 گرامی فرمود: « ماه است که خداوند را در آن ماه واجب کرده است» 📚 ج2 ص94 🔷امام علیه السلام فرمود: « هیچ روزه ای ، جز روزه ماه واجب نیست» 📚 الشیعه ج10 ص241 🔷امام علیه السلام فرمود: « روزه تنها در ماه واجب است و در سایر ماه ها نیست» 📚 الاخبار ج2 ص116 👌وفرمود: « روزه ماه رمضان واجب است . با رویت روزه بگیرید و با رویت هلال افطار کنید» 📚 الاخبار ج2 ص124 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « روزه ماه رمضان در ماه ها است» 📚 الوسائل ج7 ص315 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓برخی شبکه های می گویند در کتب شیعه هم مشروعیت نماز اهل سنت ٱمده است آیا چنین چیزی دارد ❕❕ 💠💠 👌از نظر شیعه ، به جماعت خواندن نمازهای ماه رمضان و غیر آن به جماعت جایز نیست جز در برخی موارد که استثناء شده است و نماز از جمله نمازهایی است که به جماعت خواندن آن و حرام است . 🔷از امام و امام علیهما السلام در مورد به جماعت خواندن نمازهای نافله ماه رمضان سوال شد ؟ 🔶فرمودند : « پیامبر وقتی نماز را می خواندند ، به منزل می رفتند ، سپس آخر شب برای به جا آوردن نماز های مستحبی ماه وارد مسجد می شدند .در اولین شب ماه رمضان که چنین کردند مردم آمدند و به ایشان در بجا آوردن نمازهای اقتدا کردند .( چون این کار مشروع نبود ) پیامبر آنها را ترک کرد و به منزلش بازگشت .پیامبر سه شب برای خواندن نماز مستحبی ماه رمضان به مسجد رفت و وقتی می دید مردم در بجا آوردن نمازهای مستحبی به او اقتدا می کنند آنها را ترک می گفت تا آنجا که در روز چهارم رفته و مردم را خطاب قرار دادند ؛ « به جماعت خواندن نافله های ماه رمضان است ، برای به جماعت خواندن آن نکنید ، و هر بدعتی است ، و مسیر ضلالت رو به جهنم است » 📚 ج2 ص137 📚 ج3 ص69 📚 ج1 ص467 👌در دیگر فرمود : « پیامبر در ماه رمضان نمازهای می خواندند ، و زمان خواندشان نیز بعد نماز بود ، مردم می آمدند و در بجا آوردن آنها به پیامبر می کردند ، اما پیامبر آنها را ترک می گفت ( و از مسجد خارج می شد ) و این بارها تکرار می شد » 📚 ج4 ص58 👌شیخ بزرگوار روایت می کند که حضرت پس از به خلافت رسیدن برای مردم خطبه خواند و فرمود: ❕« پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند. 👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و آنان را اگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی است .ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد» ❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از شورش کنند. 📚 الکافی ج8 ص58 📚الاحتجاج ج1 ص626 📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718 🗯در دیگر نقل است؛ ❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي مردم کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر  واي عمر» زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»  📚 ج3 ص70 🔷امام علیه السلام فرمود : « خواندن نماز تراویح به جماعت جایز نیست » 📚 العقول ص419 ❕این که خواندن نماز به جماعت در شب های ماه رمضان است در کتب و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/48 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آخوند مسلکی است که می گوید بسیاری از احکام است که از خودشان در آورده اند و روایتی در مورد آن وجود ندارد مانند آنکه می گوید هر گونه و روزه را باطل می کند اگر چه باشد اما من از آخوند دیگری شنیدم که خوردن و آشامیدن روزه نیست❕❕ 💠💠 👌از روایات استفاده می شود که و و کردن اگر از روی و باشد روزه نمی باشد . 🔷در روایتی آمده است که از امام علیه السلام در مورد کسی سوال شد که از روی در حال روزه و داشته است . 🔶امام داد : « روزه او صحیح است و نباید روزه اش را بشکند ، این لطفی است که خدا در حقش کرده است ، باید روزه اش را کند و به اتمام برساند» 📚 ج2 ص118 📚 ج4 ص101 📚 ج4 ص277 👌در روایت دیگر از امام در مورد کسی سوال شد که از روی نسیان در حال روزه با همسرش کرده است . 🔷 پاسخ داد: « کند ( و روزه اش را به اتمام برساند ) و بر او نیست» 📚 ج2 ص118 ❕این در روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است ؛ 📚 ج10 ص50 باب 9 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓آیا این دعاهایی که بعد از نمازها در ماه رمضان خوانده می شود ( یا علی یا عظیم ...) ( اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...) سند دارد چون برخی می گفتند این دعاها بی سند هستند❕و آیا لزومی دارد که این دعاها در جمع خوانده شود❗️آیا بهتر نیست در خلوت و به صورت تنهایی خوانده شود❗️❗️ 💠💠 👌دعاهای مذکور که خواندن آن ها در ماه رمضان مرسوم است در منابع معتبر ما آمده است . 🔷سید بن طاووس از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود : « در ماه رمضان پس از تمام نمازها چنین بگو : یا علی یا عظیم ، یا غفور یا شکور یا رحیم انت الرب العظیم الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور و هو الشهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان ....» 📚اقبال الاعمال ج1 ص25 ❕علامه مجلسی پس از نقل دعای مذکور می گوید: « این دعا ، دعایی عالی است که قرائتش حد اقل یک بار در هر شب ماه رمضان خوب است» 📚زاد المعاد ص84 👌همین طور ، شیخ کفعمی در البلد الامین و المصباح و علامه مجلسی در بحار الانوار نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس این دعا را در ماه رمضان پس از نمازهای واجب بخواند گناهانش تا روز قیامت مورد آمرزش الهی واقع می شود : اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ، اللهم اغن کل فقیر ...» 📚البلد الامین ص222 📚المصباح ،ص617 📚بحار الانوار ج95 ص120 ❕مستحب است که دعاها در جمع مومنین خوانده شود. 👌شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه ، بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان : « استحباب اجتماع مومنین در دعا کردن ، از چهار نفر تا چهل نفر و ...» 📚وسائل الشیعه ج7 ص103 👌این مضمون در بحار الانوار نیز نقل شده است. 📚بحار الانوار ج90 ص316 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « زمانی که چهل نفر از مومنین اجتماع کنند و خداوند را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند، و زمانی که ( حد اقل ) چهار نفر از مومنین اجتماع کنند و دعا کنند و خداوند را ده مرتبه بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند» 📚الکافی ج2 ص487 👌وفرمود: « زمانی که حد اقل چهار نفر از مومنین در جمعی اجتماع کنند و خدا را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند» 📚الکافی ج2 ص487 👌از سوی دیگر اجتماع در دعا کردن این فائده را نیز دارد که افراد می توانند بر دعاهای یکدیگر « آمین» بگویند و اجابت را از خداوند بخواهند ، خداوند نیز به سبب همین آمین گفتن ، دعای آنان را مستجاب می کند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « کسی که دعا می کند و کسی که آمین می گوید در اجر و پاداش شریک هستند» 📚الکافی ج2 ص487 👌وفرمود: « پدرم امام باقر علیه السلام زمانی که از مساله ای ناراحت بودند ، زنان و کودکان را فرا می خواندند و دعا می کردند و آنان « آمین » می گفتند» 📚همان مدرک 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA