#موضوع_فقهی_اعتقادی_تراویح_رمضان
🤔#پرسش
❓برخی شبکه های #وهابی می گویند در کتب شیعه هم مشروعیت نماز #تراویح اهل سنت ٱمده است آیا چنین چیزی #واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از نظر شیعه ، به جماعت خواندن نمازهای #مستحبی ماه رمضان و غیر آن به جماعت جایز نیست جز در برخی موارد که استثناء شده است و نماز #تراویح از جمله نمازهایی است که به جماعت خواندن آن #بدعت و حرام است .
🔷از امام #باقر و امام #صادق علیهما السلام در مورد به جماعت خواندن نمازهای نافله ماه رمضان سوال شد ؟
🔶فرمودند :
« پیامبر وقتی نماز #عشاء را می خواندند ، به منزل می رفتند ، سپس آخر شب برای به جا آوردن نماز های مستحبی ماه #رمضان وارد مسجد می شدند .در اولین شب ماه رمضان که چنین کردند مردم آمدند و به ایشان در بجا آوردن نمازهای #مستحبی اقتدا کردند .( چون این کار مشروع نبود ) پیامبر آنها را ترک کرد و به منزلش بازگشت .پیامبر سه شب #متوالی برای خواندن نماز مستحبی ماه رمضان به مسجد رفت و وقتی می دید مردم در بجا آوردن نمازهای مستحبی به او اقتدا می کنند آنها را ترک می گفت تا آنجا که در روز چهارم #منبر رفته و مردم را خطاب قرار دادند ؛
« به جماعت خواندن نافله های ماه رمضان #بدعت است ، برای به جماعت خواندن آن #اجتماع نکنید ، و هر بدعتی #ضلالت است ، و مسیر ضلالت رو به جهنم است »
📚#الفقیه ج2 ص137
📚#التهذیب ج3 ص69
📚#الاستبصار ج1 ص467
👌در #روایت دیگر فرمود :
« پیامبر در ماه رمضان نمازهای #مستحبی می خواندند ، و زمان خواندشان نیز بعد نماز #عشاء بود ، مردم می آمدند و در بجا آوردن آنها به پیامبر #اقتدا می کردند ، اما پیامبر آنها را ترک می گفت ( و از مسجد خارج می شد ) و این بارها تکرار می شد »
📚#الکافی ج4 ص58
👌شیخ بزرگوار #کلینی روایت می کند که حضرت #علی پس از به خلافت رسیدن برای مردم خطبه خواند و فرمود:
❕«#خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم #لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند.
👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و آنان را اگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی #بدعت است .ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد»
❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از #سپاهم شورش کنند.
📚 الکافی ج8 ص58
📚الاحتجاج ج1 ص626
📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718
🗯در #روایت دیگر نقل است؛
❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز #تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي مردم کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر واي عمر» زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از #سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»
📚#التهذیب ج3 ص70
🔷امام #رضا علیه السلام فرمود :
« خواندن نماز تراویح به جماعت جایز نیست »
📚#تحف العقول ص419
❕این که خواندن نماز #تراویح به جماعت در شب های ماه رمضان #بدعت است در کتب و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛
🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/48
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#موضوع_فقهی_افطار_سهوی_ماه_رمضان
🤔#پرسش
❔آخوند #انگلیسی مسلکی است که می گوید #مراجع بسیاری از احکام است که از #جیب خودشان در آورده اند و روایتی در مورد آن وجود ندارد مانند آنکه می گوید هر گونه #خوردن و #آشامیدن روزه را باطل می کند اگر چه #سهوی باشد اما من از آخوند دیگری شنیدم که خوردن و آشامیدن #سهوی #مبطل روزه نیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌از روایات استفاده می شود که #خوردن و #آشامیدن و #جماع کردن اگر از روی #سهو و #فراموشی باشد #مبطل روزه نمی باشد .
🔷در روایتی آمده است که از امام #صادق علیه السلام در مورد کسی سوال شد که از روی #نسیان در حال روزه #اکل و #شرب داشته است .
🔶امام #پاسخ داد :
« روزه او صحیح است و نباید روزه اش را بشکند ، این لطفی است که خدا در حقش کرده است ، باید روزه اش را #تکمیل کند و به اتمام برساند»
📚#الفقیه ج2 ص118
📚#الکافی ج4 ص101
📚#التهذیب ج4 ص277
👌در روایت دیگر از امام در مورد کسی سوال شد که از روی نسیان در حال روزه با همسرش #جماع کرده است .
🔷#امام پاسخ داد:
« #غسل کند ( و روزه اش را به اتمام برساند ) و #چیزی بر او نیست»
📚#الفقیه ج2 ص118
❕این #مضمون در روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است ؛
📚#وسائل_الشیعه ج10 ص50 باب 9
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#موضوع_فقهی
#دعاهای_ماه_رمضان_سند_کیفیت
🤔#پرسش
❓آیا این دعاهایی که بعد از نمازها در ماه رمضان خوانده می شود ( یا علی یا عظیم ...) ( اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...) سند دارد چون برخی می گفتند این دعاها بی سند هستند❕و آیا لزومی دارد که این دعاها در جمع خوانده شود❗️آیا بهتر نیست در خلوت و به صورت تنهایی خوانده شود❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دعاهای مذکور که خواندن آن ها در ماه رمضان مرسوم است در منابع معتبر ما آمده است .
🔷سید بن طاووس از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود :
« در ماه رمضان پس از تمام نمازها چنین بگو : یا علی یا عظیم ، یا غفور یا شکور یا رحیم انت الرب العظیم الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور و هو الشهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان ....»
📚اقبال الاعمال ج1 ص25
❕علامه مجلسی پس از نقل دعای مذکور می گوید:
« این دعا ، دعایی عالی است که قرائتش حد اقل یک بار در هر شب ماه رمضان خوب است»
📚زاد المعاد ص84
👌همین طور ، شیخ کفعمی در البلد الامین و المصباح و علامه مجلسی در بحار الانوار نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس این دعا را در ماه رمضان پس از نمازهای واجب بخواند گناهانش تا روز قیامت مورد آمرزش الهی واقع می شود : اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ، اللهم اغن کل فقیر ...»
📚البلد الامین ص222
📚المصباح ،ص617
📚بحار الانوار ج95 ص120
❕مستحب است که دعاها در جمع مومنین خوانده شود.
👌شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه ، بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان :
« استحباب اجتماع مومنین در دعا کردن ، از چهار نفر تا چهل نفر و ...»
📚وسائل الشیعه ج7 ص103
👌این مضمون در بحار الانوار نیز نقل شده است.
📚بحار الانوار ج90 ص316
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که چهل نفر از مومنین اجتماع کنند و خداوند را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند، و زمانی که ( حد اقل ) چهار نفر از مومنین اجتماع کنند و دعا کنند و خداوند را ده مرتبه بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند»
📚الکافی ج2 ص487
👌وفرمود:
« زمانی که حد اقل چهار نفر از مومنین در جمعی اجتماع کنند و خدا را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند»
📚الکافی ج2 ص487
👌از سوی دیگر اجتماع در دعا کردن این فائده را نیز دارد که افراد می توانند بر دعاهای یکدیگر « آمین» بگویند و اجابت را از خداوند بخواهند ، خداوند نیز به سبب همین آمین گفتن ، دعای آنان را مستجاب می کند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:
« کسی که دعا می کند و کسی که آمین می گوید در اجر و پاداش شریک هستند»
📚الکافی ج2 ص487
👌وفرمود:
« پدرم امام باقر علیه السلام زمانی که از مساله ای ناراحت بودند ، زنان و کودکان را فرا می خواندند و دعا می کردند و آنان « آمین » می گفتند»
📚همان مدرک
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
✅پاسخ به شبهه منتشر شده در قالب کلیپی از کارشناس شبکه ولایت
♦️توجه به چند نکته لازم است
1⃣تمام مراجع فتوا داده اند که استعمال مواد مخدر حرام و غیر جایز است
📚رساله دانشجویی پرسش 454
2⃣ما در گذشته در مورد دلیل حرمت استعمال موارد مخدر در اسلام بحث کرده ایم که می توانید کلید واژه « اعتیاد» را در کانال سرچ کنید
3⃣مراجع عظام فرموده اند که اگر اگر روزه دار در طول روز مثلا به قدری تشنه شود که ترس تلف شدن در میان باشد و مصداق حرج و مشقت غیر قابل تحمل باشد می تواند به مقداری که ترسش برطرف شده اب بنوشد و روزه را تا افطار نگه دارد انگاه روزه ان روز را باید قضا کند.
📚توضیح المسایل مراجع ج1 ص894
4⃣مستند فتوای مراجع در انچه در شماره 3 امد روایات متعددی است که می گوید در صورتی که خوف از ضرر و تلف شدن و حتی قتل در صورت استفاده نکردن از مفطری بر روزه دار باشد می تواند به مقداری که ترسش برطرف شود استفاده کرده ؛ سپس روزه را تا افطار نگه دارد انگاه ان روز را قضا کند
📚وسائل الشیعه ؛ج10 ص131 باب 57
5⃣انچه کارشناس شبکه ولایت در کلیپ به ان اشاره می کند همین مساله است که اگر فردی معتاد روزه بگیرد انگه در طول روز بترسد که در صورت عدم استعمال موارد مخدر هلاک شود و نتواند تحمل کند می تواند به مقداری که ترسش برطرف شود استعمال کرده انگاه روزه را ادامه دهد و در پایان ان روز را قضا کند اما متاسفانه در کلیپ انجایی که کارشناس میگوید باید روزه را قضا کند قرار داده نشده است و تقطیع شده است
♦️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓نظر شیعه در مورد نزدیکی با همسر از مقعد چیست ❕آیا شیعه جایز می داند❕❕
💠پاسخ💠
👌به نظر شیعه ، نزدیکی کردن از پشت و دبر با همسر اگر بدون رضایت او باشد حرام و اگر با رضایت او باشد کراهت شدید دارد زیرا این نوع نزدیکی سبب ساز ایجاد عفونت و بیماری برای زوجین می گردد .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود :
« همسرانتان را با نزدیکی کردن از پشت مورد آزار قرار ندهید»
📚الکافی ج5 ص540
🔷ابی بصیر می گوید از امام صادق در مورد نزدیکی کردن از پشت با همسر سوال کردم .
🔶« امام این کار را مکروه و ناپسند اعلام داشت و فرمود از این نوع نزدیکی کردن بپرهیزید»
📚وسائل الشیعه ج20 ص144
👌در روایت دیگری از حضرت علی در مورد نزدیکی کردن از پشت با همسر سوال شد ؟
🔶امام فرمود :
« با این کار عزت خود را پایین می کشی »
📚تفسیر عیاشی ج2 ص22
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« نزدیکی کردن از پشت و دبر با زنان بر مردان امتم حرام است»
📚التهذیب ج7 ص416
🔶مراد از حرمت در این روایت کراهت شدید است زیرا در روایات دیگر آمده است که اگر زن راضی باشد این نوع نزدیکی بی اشکال است اگر چه کراهت شدید دارد چنان که امام صادق فرمود :
« اشکالی ندارد که از دبر با همسر نزدیکی شود در صورتی که همسر به آن راضی باشد »
📚التهذیب ج7 ص414
👌و در روایت دیگر فرمود :
« دوست ندارم که شما چنین کنید و از دبر با همسر نزدیکی کنید »
📚التهذیب ج7 ص416
🔷امام رضا علیه السلام نیز فرمود :
« ما اهل بیت هیچگاه از دبر با همسرانمان نزدیکی نمی کنیم »
📚التهذیب ج7 ص415
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#موضوع_اعتقادی_تاریخی
#شب_قدر_نوزدهم_علی_مسجد_منزل_عبادت
🤔#پرسش
❓چرا حضرت علی در شب #نوزدهم به مسجد نرفتند و احیا نگرفتند❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در شب قدر اهمیت قابل توجهی دارد احیا و شب زنده داری و #تضرع و زاری به پیشگاه خداوند است و لزوما حضور در مسجد موضوعیت ندارد .
🔷زیرا اعمال و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماه است .
🔶#قدر 3
❕و هزار ماه بیش از #هشتاد سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت #ارزش دارد .
📚تفسیر #نمونه ج27 ص183
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود :
« اعمال خیر و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد »
📚#الکافی ج4 ص157
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود :
« اعمال صالح در شب #قدر از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در #هزار ماهی که شب قدر نداشته باشد »
📚#الکافی ج4 ص157
👌پیامبر #گرامی فرمود :
« هر کس شب قدر را از روی #ایمان و امید به #ثواب خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد »
📚#فضائل الاشهر الثلاث ص136
👌امام #باقر علیه السلام فرمود :
« هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه #گناهانش به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی #کوه ها و پیمانه های دریاها باشد »
📚#اقبال الاعمال ص186
👌در حدیث #قدسی نقل شده است که خداوند می فرماید ؛
« تقرب من برای کسی است که شب قدر را #بیدار بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به #مساکین رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر #صدقه بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر #تسبیح مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر #استغفار کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت #نماز بخواند »
📚مستدرک #الوسائل ج7 ص456
👌حضرت علی علیه السلام نیز تمام شب #نوزدهم ماه مبارک رمضان را مشغول عبادت و بندگی پرودگار بودند.
❕شیخ #مفید می نویسد :
« علی علیه السلام شبی را که #صبحش ضربت می خوردند بیدار بوده و احیاء داشتند و آن شب بر خلاف عادتشان برای به جا آوردن نماز شب به #مسجد نرفتند ( و در منزل ام کلثوم به جا آوردند ) ام کلثوم از فلسفه اعمال حضرت سوال کردند . امام پاسخ داد که من به زودی #مقتول می شوم ...»
📚#الارشاد ج1 ص16
👌ام #کلثوم می گوید :
« چون شب #نوزدهم ماه مبارک رمضان رسید پدرم به خانه آمد و به نماز ایستاد...و پیوسته مشغول #رکوع و #سجود بود و #تضرع و ابتهال به درگاه خداوند می نمود.
❕و نقل شده است که حضرت در آن شب بسیار از بیت خود #بیرون می رفت و داخل می شد و به آسمان نظر می کرد و #اضطراب می نمود و تضرع و زاری می کرد و سوره #یس را تلاوت می فرمود.
📚#منتهی الامال ج1 ص418
❕بنابراین حضرت وظیفه خودش را در قبال شب قدر از #بندگی و #عبادت و #احیاء انجام دادند و گفتیم مهم در شب قدر انجام این امور است .
❗️اگر هم بگویید که به مسجد رفتن در شب قدر افضل و #برتر است و عبادت و احیا در مسجد ثوابش بیشتر است و امام نمی توانسته کار #بهتر را ترک کند ❕
👌پاسخ می گوییم که ائمه آگاه به این که کدام شب ، شب #قدر است بوده اند چنان که امام باقر علیه السلام فرمود :
« شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که #فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند »
📚#بحار الانوار ج94 ص13
🔶حضرت علی علیه السلام نیز در شب قدر ، مسجد رفتن را ترک نکرده است زیرا ثابت است که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است نه #نوزدهم ؛
🔶 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1162
👌و آنچه در شب نوزدهم مهم است همان احیا و #بندگی و راز و نیاز با پرودگار است که امام علیه السلام این مهم را به انجام رساندند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#اعمال_مستبصر
🤔#پرسش
❔من سنی بودم به لطف خدا حق را یافتم و شیعه شدم خواستم ببینم که بر اساس روایات اهل بیت آیا باید نماز و روزه های گذشته ام رو که #سنی بودم قضا کنم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نماز و روزه های گذشته شما اگر بر طبق مذهب اهل سنت #صحیح واقع شده است نیازی به قضا ندارد .
💠امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر عملی که مخالف در حالت ضلالت انجام داده است و سپس خداوند بر او منت گزارد و او را با ولایت آشنا ساخت ، خداوند اعمال گذشته او را #پاداش می دهد ( و نیازی به قضا نیست ) مگر زکات را که باید اعاده کند زیرا او زکات را در غیر موضعش قرار داده است و زکات باید به استفاده اهل ولایت برسد ولی نماز و حج و روزه نیازی به #قضا ندارد »
📚التهذیب ج5 ص9
📚وسائل الشیعه ج1 ص125
👌و #فرمود ؛
« اعمال مستبصر مانند نماز و روزه و حج و صدقه به او #ملحق می شود ولی زکات را چون به غیر اهلش داده است باید به محل خود بدهد »
📚وسائل الشیعه ج1 ص127
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕اولین شماره از مجموعه بزرگ پاسخ به شبهات فضای مجازی ، تحت عنوان « پاسخ به شبهات کرونایی » ، نوشته مدیر و پاسخگوی کانال به مرحله چاپ رسید .
👌کتاب « پاسخ به شبهات کرونایی » در دو جلد تهیه و تنظیم شده است که هم اینک جلد اول آن ، آماده نشر است و انشاء الله ، جلد دوم نیز طی هفته های آتی ، آماده چاپ و نشر می گردد .
❕ مجموعه مذکور حاوی تازه ترین و بروز ترین شبهات و سوالات پیرامون کرونا و ارتباط آن با معارف و الهیات شیعه است که با شبهه یابی میدانی نویسنده تهیه و مورد پاسخگویی قرار گرفته است .
👌جهت تهیه و خرید کتاب ( به صورت ارسال رایگان به نقاط مختلف ) به آیدی ذیل پیام دهید ؛
@poorseman
#اختلاف_قرائت_سوره_فاتحه
🤔#پرسش
❔در تفسیر عیاشی با سند صحیح آمده است که امام صادق سوره حمد را متفاوت از #شکل امروزی گفته است
📕تفسیر عیاشی جلد1صفحه104
👈و لاضالین در قرآن❌ بلکه صحیح⬅️وغیر الضالین بوده است✅
💠#پاسخ💠
❕در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که اهل بیت علیهم السلام قرآن را بر اساس همان #قرائتی که نزد مردم مشهور بوده و از پیامبر گرامی سینه به سینه منتقل شده بوده می خواندند و شیعیان را هم به خواندن قرآن بر اساس همان قرائت مشهور ، امر می کردند .
❕قرائت مشهور که هم اینک نیز قرآن های کنونی بر اساس آن چاپ می شود قرائت حفص از عاصم از علی علیه السلام و از پیامبر گرامی است و غیر این قرائت #مردود است .
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3339
❕با این وجود در روایاتی آمده است که اهل بیت علیهم السلام برخی آیات سوره فاتحه را بر خلاف #قرائت مشهور می خواندند ، مثلا غیر المغضوب علیهم و لا الضالین را چنین می خواندند ؛ « غیر المغضوب علیهم و غیر الضالین »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 24
👌اما این نقل سند #صحیح ندارد . در سند آن « عن رجل » آمده است که معلوم نیست چه کسی این نقل را روایت کرده است و به صورت مرفوع و مرسل از امام علیه السلام نقل شده است .
🔰همین نقل با همین سند ضعیف و به صورت مرسل و مرفوع و بدون سند کامل در #کتابهایی چون البرهان ، و تفسیر القمی آمده و نیز در بحار و ...به نقل از تفسیر عیاشی آمده است .
👌مرحوم #طبرسی می نویسد ؛
« در برخی نقل های شاذ از علی علیه السلامآمده که به جای « ولا الضالین » « غیر الضالین » می باشد که این نقل ها شاذ ( و غیر معتبر است) »
📚مجمع البیان ج 1 ص 104
❕همین طور بدون سند در برخی نقل ها به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شده که آنان « صراط الذین انعمت علیهم » را به این صورت « صراط من انعمت علیهم » می خوانده اند .
👌شیخ #طوسی می نویسد ؛
«قرائت صراط من انعمت علیهم ( مورد اعتنا نیست ) و مشهور و صحیح همان صراط الذین انعمت علیهم است »
📚التبیان ج 1 ص 43
👌لذا در نقل های فراوانی آمده است که اهل بیت آیات مذکور را مطابق قرائت #مشهور « صراط الذین انعمت علیهم ، غیر المغضوب علیهم و لا الضالین » می خواندند .
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 107 به بعد
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
#تاریخی_اعتقادی
#علی_شهادت_اتفاقات_عالم
🤔#پرسش
❔پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقاتی در #عالم افتاد آیا شهادت ایشان ، شهادتی #عادی بوده است❕آیا در روایات شیعه و #سنی اشاراتی شده است یا خیر ❕
💠#پاسخ💠
👌امام #صادق علیه السلام فرمود :
« شبی که علی صلوات الله علیه #شهید شدند ، هیچ سنگی از روی زمین بر نمی داشتند ، مگر آنکه در زیر آن خون #تازه می یافتند »
📚#بحار الانوار ج42 ص303
🔷ابن عباس از پیامبر #گرامی نقل می کند که فرمود :
« آسمان و زمین تا چهل #صبح بر موت مومن گریه می کنند ، و بر موت عالم تا چهل #ماه گریه می کنند ، و بر موت پیامبر تا چهل #سال گریه می کنند ، و ای علی آسمان و زمین بر موت تو تا چهل سال #گریه می کنند .
🔷سپس ابن #عباس گفت ؛
« زمانی که علی علیه السلام کشته شد ، آسمان کوفه تا سه روز باران #خون از خود جاری کرد »
📚#مناقب ابن شهر آشوب ، ج2 ص346
❕این نکته در روایات اهل #سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
🔷حاکم #نیشابوری از عبدالملک نقل می کند ؛
« در بامداد شهادت علی در بیت #المقدس هر سنگی را که بر می داشتند در زیر آن خون تازه #ظاهر می گشت »
📚#مستدرک علی الصحیحین ، ج3 ص113
📚#الریاض النضره ج2 ص247
🔷و باز از #زهری نقل می کند که می گفت :
« در شب شهادت علی ، هر سنگی را که در #ایلیا ( بیت المقدس ) بر می داشتند از زیر آن خون تازه ظاهر می گشت »
📚#مستدرک علی الصحیحین ج3 ص144
🔷این #حجر نیز می نویسد :
« در خصوص شهادت حسین ، هر سنگی را که در شام یا در دنیا بر می داشتند ، از زیر آن خون تازه #ظاهر می شد ، همینطور بود در روز شهادت علی که هر سنگی را از جای بر می داشتند ، #خون تازه از زیر آن ظاهر می گردید»
📚#صواعق المحرقه ص116
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#تاریخی
#عایشه_سجده_شهادت_علی_شادی
🤔#پرسش
❔آیا واقعیت دارد که #عایشه وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید #شادی کرد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌ابوالفرج اصفهانی در #مقاتل_الطالبین خودش به نقل از ابو البختری می نویسد ؛
« چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به عایشه رسید #سجده کرد »
📚#مقاتل_الطالبین ص55
🔷شیخ #مفید نیز می نویسد ؛
« وقتی خبر شهادت علی علیه السلام به او رسید #سجده شکر بجا آورد »
📚#الجمل ص159
🔷ابن #عبد البر نیز از عایشه نقل می کند در آن هنگام گفت ؛
« اکنون #عرب هر چه می خواهد بکند ، کسی نیست که او را نهی کند »
📚#الاستیعاب ج3 ص218
📚#ذخائر العقبی ص201
📚#الریاض النضره ج3 ص237
🔶#طبری و دیگران از علمای اهل #سنت نیز می نویسند ؛
« چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به #عایشه رسید این شعر را خواند ؛
« پس #عصایش را افکند و آرزوها بدان آرام گرفت ، همان گونه که با آمدن #مسافر ، دیده روشن می گردد »
🔷سپس پرسید چه کسی او را #کشت ؟
🔶گفتند مردی از قبیله #مراد
❕گفت اگر چه دور بود ولی اشکالی ندارد ، کسی که خبر #مرگ او را آورد پاینده باشد .
📚تاریخ #طبری ج5 ص150
📚#الکامل فی التاریخ ج2 ص438
📚#الطبقات الکبری ج3 ص40
📚انساب #الاشراف ج3 ص263
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓ایا چنین حدیثی وجود دارد « حدیث انتخاباتی»انتخاب اصلح
❕-شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟
امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن.
-اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟
-اگر نفهمیدم؟
امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین.
(اصول کافی،ج۱،ص68)
💠پاسخ💠
❕اصل این روایات که در کتاب شریف کافی نقل شده است چنین است؛
🗯« عمر بن حنظله می گوید از امام صادق درباره دو نفر از شیعیان که نزاعى بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات جور براى رسیدگى مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟
❗️فرمود: هر که در مورد دعاوى حق یا دعاوى ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنى قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام مى گیرد گرچه آن را که دریافت مى کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأى طاغوت و آن قدرتى گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود.
❓پرسیدم: چه باید بکنند؟
❕فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسى است که حدیث ما را روایت کرده و در حلال و حرام ما مطالعه نموده و صاحبنظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است .بایستى او را به عنوان قاضى و داور بپذیرند؛ زیرا که من او را حکم کننده و قاضی بر شما قرار داده ام .
👌 پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.
🔷 گفتم اگر هر کدام شخصی را حَکَم ساخت و راضی شدند که آن دو شخص ناظر در حقّ آنان باشند وآن دو حَکَم، دو حُکمِ مختلف دادند و هر دو از شما حدیث داشتند و حدیثهایشان مختلف بود؟ [آن وقت چه؟]❓
🔶فرمود: حکم آن کسی درستتر است که عادلتر و فقیهتر و در نقل حدیث راستگوتر و با تقواتر است و به حُکم آن دیگری توجّه نشود.
❔گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخش هستند و برهم برتری و مزیّتی ندارند.
🔶فرمود: به آن روایتی توجّه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنان است، به هر کدام از دو روایت که مورد اتّفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و غیر معروف در نزد شیعه، ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق، تردیدی نیست. و همانا امور بر سه گونه است امری که درست و حق بودنش روشن است باید پیروی شود و امری که ناحق و گمراه بودنش روشن است بایداز آن اجتناب شود و [سوم] امر مشکلی که باید به خدا و رسولش برگردد، رسول خدا فرمود: حلالی است روشن و حرامی است روشن و در بین این دو شبهاتی هم هست، هرکه مورد شبهه را ترک کرد از محرّمات نجات یافته است و هرکه آن را اخذ کرد در نتیجه مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد.
❔گفتم اگر هر دو روایت از شما مشهورند و هر دو را رجال موثّق از قول شما نقل کردهاند؟ [آن وقت چه؟]❓
🔶فرمود: توجه شود هرکدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه [یعنی اهل سنت ] مخالف است به آن عمل شود. آنکه حکمش برخلاف قرآن و سنت و موافق با عامّه است ترک شود.
❔گفتم قربانت، اگر دو تن فقیهِ حَکَم، هردو حُکم خود را موافق کتاب و سنت تشخیص دهند ولی یکی از دو خبر موافق عامه است و دیگری مخالف عامه به کدام عمل شود؟
🔶فرمود: آن که مخالف عامّه است مایه رشد و هدایت است.
❓عرض کردم قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند؟ [یعنی هرکدام موافق یکی از مذاهب اهل سنت است]
🔶فرمود: توجه شود هرکدام بیشتر مورد میل حُکّام و قُضاتند ترک شود و به دیگری عمل شود.
❓گفتم اگر هردو از این نظر برابر باشند و مورد میل حُکّام باشند؟
🔶فرمود: اگر چنین باشد باید صبر کنی تا حضور امام [معصوم] برسی زیرا توقّف در موردِ اشتباه، بهتر از افتادن در هلاکت است.
📚الکافی ج1 ص67 و ج7 ص412
💠می بینیم این روایت در مورد قضاوت و صفات قاضی و مستند حکم او از احادیث و وجوهی است که پی می بریم حکم او برخواسته از تعالیم اهل بیت علیهم السلام است و ارتباطی با انتخاب رییس جمهور و صفات و شرایط او ندارد.
👌اگر چه از تعالیم عقلی و نقلی دیگر استفاده می شود که افراد باید به کسی رای دهند که عادلترین و صادق ترین و آگاه ترین و با تقوا ترین مردم باشد و مقبول نزد نخبگان و افراد برجسته دینی و علمی جامعه و دشمنان و مخالفان از به قدرت رسیدن آن ها در هراس باشند اما این ملاک ها از روایت مذکور که مشهور است به « مقبوله عمربن حنظله » که مربوط به باب قضاوت است بدست نمی آید.
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBh-jd7qo00WBQ