eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود ❗️مگر محمد امامت امام سجاد را قبول نداشت ❕❕ 💠💠 👌شیخ بزرگوار کلینی و دیگران از علمای شیعه از امام باقر علیه السلام نقل می کنند ؛ ❕ «پس از کشته شدن امام حسين محمد حنفيه از امام علي بن الحسين خواست تا در با او صحبت کند، آنگاه که به خدمت امام رسيد عرض کرد: فرزند برادرم، مي‌داني که پيامبر خدا وصيت و امامت را بعد از خود به اميرمؤمنان داد و سپس به امام حسن و بعد از او به امام حسين واگذار کرد و پدر شما به شهادت رسيد، و براي جانشينی بعد از خودش وصيتي نکرد و مي‌داني که من، عموي شما و با پدرت با يک ريشه‌ام و زاده علي مي‌باشم. 👌من با اين سن و که بر شما دارم، از شما که جوانيد به امامت سزاوارترم پس با من در مسأله جانشيني و امامت کشمکش و درگيري نداشته باش.» ❕امام علي بن الحسين در پاسخ عمويش، محمد حنفيه، با لحني ملايم و دلسوزانه فرمود: «اي عمو از خدا بترس و چيزي را که حقّت نيست مخواه، من تو را موعظه مي‌کنم که مبادا از نادانان باشي، اي عمو همانا پدرم قبل از آنکه عازم عراق شود به من در اين باره وصيت کرد و ساعتي قبل از نيز با من تجديد عهد نمود، و اين سلاح رسول خدا است که پيش من است، متعرّض اين امر مشو که مي‌ترسم عمرت کوتاه و حالت دگرگون شود. همانا خداي عزّوجل، امر وصيت و امامت را در نسل حسين مقرّر داشته است.» ❕آنگاه امام براي اينکه مطالب را به شکل عيني براي عمويش اثبات کند فرمود: «اگر مي‌خواهي اين مطلب را بفهمي، بيا نزد «حجرالاسود» رويم و از او داوري بخواهيم و مطالب را از آن بپرسيم.» 💠 امام باقر مي‌فرمايد: «اين گفتگو ميان آندو در مکه بود تا اين که به رسيدند. علي ابن الحسين به محمد حنفيه فرمود: اول تو به درگاه خدا دعا کن و از خدا بخواه تا حجرالاسود را به صدا درآورد و مطلب را از او بپرس. محمد، با زاري و دعا به پيشگاه خدا از حجرالاسود خواست که مطلب را بيان کند. ولي حجر پاسخي نداد. علي‌بن الحسين فرمود: اي عمو .اگر تو وصي و امام بودي جوابت را مي‌داد.» 👌محمد گفت: پسر برادر، اينک تو دعا کن و از خدا بخواه. ❕«علي بن الحسين به آنچه خواست دعا کرد، سپس فرمود: «اي حجر، از تو مي‌خواهم به آن خدايي که ميثاق پيامبران و اوصياء و همه مردم را در تو قرار داده است، وصي و امام بعد از حسين را به ما خبر ده؟! حجر، چنان بلرزه درآمد که نزديک بود از جاي خود کنده شود، سپس خداي عزوجل او را به سخن آورد و به زبان عربي فصيح گفت: بار خدايا، همانا و امامت، بعد از حسين ابن علي به علي بن الحسين بن علي بن ابيطالب، پسر فاطمه دختر رسول خدا رسيده است. پس محمد حنفيه از سخن خود برگشت و پيرو علي ابن الحسين گرديد.» 📚الکافی ج1 ص348 📚دلائل الامامه ص207 📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص147 📚الاحتجاج ج2 ص316 📚بحار الانوار ج46 ص112 👌شیخ عباس می نویسد ؛ « محمد حنفیه با این عمل می خواست که شبهات و اوهام مستضعفین برطرف شود ، او می خواست که بر آنهایی که او را امام می دانستند حقیقت و مقام و منزلت امام سجاد را نشان دهد تا بدانند او امام است و محمد حنفیه در امر امامت ای نداشت و مقام او بالاتر از آن است که این توهم در مورد او برود » 📚منتهی الامال ج2 ص1138 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔این حدیث دارد؟ ❗️محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❕❕ 💠💠 👌مرحوم محدث نوری نقل می کند ؛ « راوی می گوید زمانی که امام سجاد ( متذکر مصائب امام حسین شدند ) تمام برخاست و سر به دیوار اتاق کوبید و خون از بینی و سرش به سینه اش سرازیر شد و از اندوه و غصه بیهوش شد » 📚دار السلام ج2 ص175 👌ما در گذشته مفصلا بودن جزع و فزع کردن و لطمه زنی و به سر و صورت زدن را در مصیبت امام حسین علیه السلام بر اساس روایات اثبات کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2553 ❕اما روایت مورد استناد در کتاب دار السلام است و قابل اعتنا و توجه نیست . 👌مرحوم میرزای روایت را به این طریق نقل می کند ؛ « در برخی از کتابهای علمای متاخر چنین آمده است » 💠اشکالات ؛ 1⃣این گزارش مشخصی ندارد و معلوم نیست کدام عالم و در چه کتابی این جریان را نقل کرده است . 2⃣هیچ برای این جریان ذکر نشده است و روایت بی سند و مرسل است . 3⃣نام جریان نیز مشخص نیست . 4⃣این جریان مورد نقل علمای متقدم و بزرگان از محدثین قرار نگرفته است ، روشن است که اگر جریان مذکور حقیقت داشت ، آن بزرگواران نقل می کردند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آنچه از روایات در مورد استفاده می شود صرف گریه کردن و اشک ریختن است ❗️پس چرا ما به این مساله توجه نکردیم و علاوه بر کردن به سر و سینه و خود می زنیم آیا این کارها مستندی دارد ❕❕ 💠💠 👌از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که شیعیان باید در ایام آن بزرگواران محزون و مصیبت زده باشند . 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از میان زمینیان شیعیان ما را برگزیده است که ما را یاری می کنند و در شادی ما شاد و در مصیبت ما ، مصیبت زده و هستند » 📚الخصال ج2 ص635 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر می خواهی در روز قیامت هم درجه ما باشی با حزن و مصیبت ما ، محزون و زده و با فرح و شادی ما ، شاد باش » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 👌محزون و مصیبت زده بودن برای اهل بیت مصادیق متعددی دارد ، گریه کردن ، به سر و سینه و صورت زدن و مانند آن همه از مصادیق بودن تلقی می شود . 🔶از سوی دیگر امام علیه السلام فرمود ؛ « هر گونه جزع و فزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام » 📚امالی طوسی ص162 📚وسائل الشیعه ج14 ص505 ❕جزع و فزع و بی تابی کردن نیز مصادیق متعددی دارد مانند گریه کردن و لطمه زدن و به سر و صورت و سینه زدن و ...که انجام این امور برای امام حسین علیه السلام دارد . 🔶در روایتی نیز امام علیه السلام مصادیق جزع و فزع کردن را که برای امام حسین جایز شمرده شده است چنین بیان می کند ؛ « شدیدترین جزع و فزع کردن ، واویلا گفتن و زدن به صورت و سینه و کندن از سر است » 📚الکافی ج3 ص222 📚وسائل الشیعه ج3 ص271 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « بانوان حرم حسینی در مصیبت حسین بن علی گریبان چاک زده و لطمه می زنند و به می زدند ، بر مصیبتی چون مصیبت حسین باید به گونه ها لطمه زده و گریبان چاک گردد » 📚تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج8 ص325 👌در زیارت ناحیه نیز امام عصر عمل بانوان حرم را تایید می کند و می فرماید ؛ « آنها بر صورت ها می زدند » 📚بحار الانوار ج98 ص322 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « فرشتگان در شهادت حسین ضجه می زدند » 📚الکافی ج1 ص465 👌وقتی فرشتگان ضجه و بی تابی می کردند تکلیف آدمیان روشن است ،از مصادیق زدن نیز ، زدن به سر و صورت و مانند آن می باشد . 💠البته باید تمام موارد مذکور که جواز و ثابت شد ، در محدوده شرع باشند که مراجع تقلید حدود آن را مشخص کرده اند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا به امام سجاد ابن می گویند دلیل خاصی دارد ❕❕ 💠💠 👌علامه چنین می آورد ؛ « از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود » 📚بحار الانوار ج46 ص4 ❕شیخ عباس قمی امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛ 1⃣تالیف صحیفه کامله است که اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است ‌. 2⃣جمع شدن نجابت عرب و هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد . 3⃣انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند . 📚منتهی الامال ج2 ص1175 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه ❗️برده زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد ❕❕ 💠💠 👌دستور به حسن معاشرت با بردگان از دستورات موکد و اساسی اسلام است تا جایی که پیامبر فرمود ؛ « جبرئیل پیوسته سفارش ( حسن معاشرت ) با بردگان را به من می کرد » 📚الفقیه ج 4 ص 13 👌و فرمود ؛ « از هر چه می خورید و می پوشید ، بردگان را هم بخورانید و بپوشانید » 📚امالی طوسی ج 2 ص 18 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « آخرین چیزی که از پیامبر در هنگام وفاتش شنیدم این بود که گفت شما را وصیت می کند به حسن با یتیم و برده » 📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 456 👌و فرمود ؛ « از خدا بترسید ، از خدا بترسید در مورد زنان و بردگان زیرا آخرین سخنان پیامبر شما مربوط به حسن رفتار با زنان و بود » 📚الکافی ج 7 ص 49 ❕پیامبر گرامی و امامان بزرگوار علیهم السلام بر اساس این تعالیم ، بهترین رفتار ها را با بردگان می کردند به گونه ای که همگان حسن رفتار با بردگان را از آنها می آموختند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 23 ص 9 باب 1 _ بحار الانوار ج 63 ص 413 ❕حال آنچه مورد قرار گرفته است روایتی در مورد امام سجاد علیه السلام است که آمده است ؛ « زمانی که ماه رمضان می شد امام سجاد علیه السلام بردگان و کنیزان خود را نمی زد ، بلکه و جرم های آن ها را می نوشت و در آخرین شب ماه رمضان از جنایات آنها می گذشت و می گفت بروید شما را عفو کردم و آزادتان کردم ...» 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 318 ❕بی شک زدن بدون دلیل و بردگان امری ناپسند است ، اما اگر بردگان جنایاتی به بار بیاورند که شایسته حد و تعزیر باشد ، زدن و تنبیه آنها نه تنها ناپسند نیست ، بلکه برای ادب کردن آنها لازم و است . 👌روایاتی که در مورد تنبیه بردگان توسط امامان نقل شده است ناظر به همین مطلب است که بردگان گناهان و جنایاتی مرتکب می شدند که شایسته حد یا تعزیر بودند و امامان نیز حسب وظیفه آنها را تنبیه می کردند . ❕اما از آنجایی که امامان به حسب مصالح و شرایط اجازه بخشیدن حد و تعزیر را بر دارا هستند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 40 باب 18 👌امام سجاد علیه السلام به خاطر شرافت و فضیلت ماه رمضان بردگانی را که جنایت و جرم می کردند و شایسته تنبیه بودند را مورد و بخشش قرار می داد . ❕بنابراین آنچه مذموم است تنبیه کردن بی حساب و کتاب بردگان است اما تنبیه کردن و جاری کردن حدود الهی و تعزیرات بر بردگانی که جرم و جنایت می کنند به هیچ عنوان ناپسند تلقی نمی شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان به عنوان یک نمونه از دشمنى اولاد على با ايرانيان توجه شما را به دعاهای علی بن حسین، مشهور به ، فرزند حسین‌بن علی و چهارمین امام شیعیان جلب می‌کنم. در دعای بیست و هفتم که مربوط می‌شود به مرزداران اسلام و سپاهیان و لشکریانی که در دیگر در حال جنگ بوده‌اند. ایشان برای این مرزداران دعا می‌کند. دعایی که نابودی دشمنان آن‌ها را می‌خواهد و به خشن‌ترین شکلی سرکوب دشمنان را تقاضا می‌کند ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌 ؛ 1⃣اولا مباحث مربوط به فتح ایران مربوط به زمان خلیفه دوم و سوم است نه زمان امام سجاد علیه السلام . 2⃣مخالفت اهل بیت علیهم السلام بافتوحات خودسرانه خلفا مطلبی روشن و ثابت است که ما در گذشته مفصلا آن بحث کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2557 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2557 3⃣چگونه می توان این تلقی را ایجاد کرد که اهل بیت علیهم السلام دشمن ایرانیان بوده اند در حالی که در روایات متعددی ، اهل بیت علیهم السلام از ایرانیان مدح و کرده اند . 🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید: « ا ی مومنان هر کس از شما که از برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و انان نیز او را دوست می دارند» ❕در تفسیر مجمع البیان امده است که از پیامبر درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید: « سلمان و همانندان او ( ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا خواهند کرد» 📚مجمع البیان ج3 ص357 👌در مدح ایرانیان روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع کنید ؛ 📚 بحار الانوار 57 ص201 باب 36 4⃣دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه در مورد مرزداران است نه جنگجویان (كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَهْلِ الثُّغُورِ) مرزداری کردن از مرزهای اسلام مورد تاکید قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و در برابر دشمنان (نيز) استقامت به خرج دهيد و از خود، مراقبت بعمل آوريد و از خدا بپرهيزيد شايد رستگار شويد. » ( آل عمران 200) 👌اين جمله به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدات كشورهاى اسلامى ميدهد، تا هرگز گرفتار حملات غافلگيرانه دشمن نشوند، و نيز به آنها دستور آماده باش و مراقبت هميشگى در برابر حملات شيطان و هوسهاى سركش ميدهد، تا نگردند. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 234 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « یک روز داری کردن برای خدا برتر است از تمام دنیا و آنچه در آن است » 📚میزان الحکمه ج 2 ص 324 👌در روایات دیگری آمده است که دیده بانی و مرزبانی کردن مسلمان و مومن از مرزهای اسلام حتی در زمانی که حکام جور روی کار باشند جایز است نه برای تایید حکام جور بلکه برای دفاع از مرزها و ناموس مسلمین و دین اسلام در برابر کفار محارب . ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که مومنین در قزوين و ديلم و عسقلان و اشباه اين بلاد و مرزها ( که تحت فرمان حکام جور است ) مى‏ تواند ديده ‏بانى كند؟ حضرت فرمودند: آرى. سائل عرض كرد: جهاد بكند؟ حضرت فرمودند: ، مگر در موردى كه بر ذرارى و ابناء مسلمين بيم و هراس داشته باشد. سائل عرض كرد: اگر روم داخل بر مسلمين شوند، مسلمين مى‏ توانند آنها را تعقيب كرده و با آنها به مقاتله بپردازند؟ حضرت فرمودند: مسلمانان فقط ديده‏ بانى كرده و مقاتله نكنند ولى اگر بر مسلمين خوف از ناحيه روم بود مى‏ توانند با ايشان نبرد و جهاد كنند چه آنكه اين قتال به منظور دفاع از نفس خودشان هست نه براى كمك و سلطان جور. ❕سائل مى ‏گويد: محضرش عرضه داشتم: اگر دشمن به مركزى كه ديده ‏بان در آن جا است بيايد وظيفه وى چيست؟ حضرت فرمودند: وى موظّف است از مسلمين و اسلام حفاظت كند و با دشمن به مقاتله بپردازد نه اين كه دفاع از ظالمين و جائرين نمايد. و دليل بر وجوب دفاع از اسلام و آن است كه ضعيف شدن اسلام در واقع ضعف پيدا كردن ذكر محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مى‏ باشد. 📚علل الشرائع ج 2 ص 604 👌امام سجاد علیه السلام برای این مرز داران که برای دفاع از اسلام و مسلمین نه تقویت حکام جور مرزداری می کنند دعا می کند و آرزوی موفقیت آنها را در برابر دشمنانی که قصد نابودی اسلام و مسلمین را دارند می کند ، که البته ضمن درخواست پیروزی آنها از خدا بسیاری از عوامل پیروزی و شکست در برابر دشمن به زبان دعا در آن آمده است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از کانال های ضد دین این سوال را مطرح کرده است که مسلمین یک روایت بیاورند که امام علی و اولادش با تجاوز عمر و سپاه اسلام و مخالفت کرده و آن را تقبیح کرده باشند ❕لطفا پاسخ دهید ❗️❗️ 💠💠 👌این که خلفای ثلاثه ،مورد غضب اهل بیت و علی علیه السلام بوده اند و اهل بیت آنها را به عنوان کسانی که ایمان به خداوند نداشتند و حق آنان را غصب کرده و مصداق راهنمایان گمراه و گمراه کننده بوده اند به گونه ای که در روز قیامت شدید ترین عذابها در انتظار آنها است ، معرفی کرده اند ، مطلبی ثابت و قطعی است که علامه بزرگوار حدود 200 روایت از اهل بیت در این موضوع تحت این باب نقل می کند ؛ « باب الثلاثه و و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و » 📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20 ❕بر این اساس طبیعی است که موضع اهل بیت در باره فتوحات خلفا که انسان را یاد کشتارهای چنگیز و و ...می اندازد موضعی منفی است به گونه ای که شیعه و سنی اتفاق دارند که علی علیه السلام در این فتوحات شرکت نکردند با این که در زمان پیامبر گرامی در اکثر نبردها حضور داشت . ❕با توجه به آنچه بیان شد این روایت از امیر مومنان به خوبی بیان کننده موضع ایشان در قبال فتوحات است که فرمود ؛ « مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره رعایت نمی کند جهاد کند ، اگر در چنین جهادی شرکت کند ، دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و مرگ او مرگ دوران جاهلیت است » 📚علل الشرایع ج2 ص464 📚الخصال ج2 ص625 📚تحف العقول ص114 🔶در نقل دیگری خطاب به بن زیاد فرمود ؛ « ای کمیل جهاد تنها در صورت حضور امام عادل جایز است ( و جهاد با امام حرام است )» 📚مستدرک الوسائل ج11 ص33 👌در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمودند ؛ « جهاد لازم و واجب است تنها در صورت حضور امام » 📚وسائل الشیعه ج15 ص49 🔶در حدیث آمده است که خداوند به پیامبر گرامی عرضه داشت ؛ « جهاد مسلمین تنها به اذن تو یا امامان از فرزندان تو است که دارای درجات و است » 📚مستدرک الوسائل ج11 ص33 👌در نقل دیگری آمده است که بشیر به امام صادق علیه السلام عرضه داشت ؛ « در خواب دیدم که جهاد بدون اجازه امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته و خون و گوشت خوک و تو به من گفتی بله چنین است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود بله مطلب همان گونه است که تو در خواب دیده ای » 📚الکافی ج5 ص27 📚التهذیب ج6 ص134 👌این روایات صراحتا فتوحات زمان خلفا را چون تحت نظر امامان جائر و ظالم صورت گرفته و بدون اجازه امام معصوم و عادل بوده است ، فتوحاتی ظالمانه قلمداد می کند به گونه ای که کشتگان چنین فتوحاتی نیز شهید محسوب نمی شوند . ❕جهت آگاهی بیشتر به دو نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2558 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2559 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال لطفا صریح و بی پرده نظر خود را راجع به فتوحات اسلامی بگویید ایا شیعه موافق بوده یا مخالف ؟ 🔶پاسخ ❗️فتوحات صورت گرفته توسط خلفا به هیچ عنوان مورد تایید شیعه نبوده است از چند جهت: 1⃣تضاد فرهنگ فتوحات با هدف بعثت پیامبران: 🔶سیره پیامبران گواهی می دهد که انان برای رهانیدن انسان ها از تاریکی ها و گمراهی ها مبعوث شده اند.در هیچ یک از ایات قرانی در توصیف پیامبران خصوصا پیامبر اسلام سخن از کشورگشایی انان نیست و نفرموده :« ما تورا برای کشور گشایی فرستادیم» 🔶بلکه به عکس در قران می فرماید: « ما تورا رحمت برای جهانیان فرستادیم» 📓انبیا107 ❗️هدف پیامبران گسترش عدالت و تربیت مردم بوده است نه تاسیس امپراطوری و فتوحات 🔷شهید مطهری چنین می گوید: « پیامبر اصلا وصیت نکرد که پس از من فتوحات کنید با آن که انواع وصیت ها را کرد» 📚حماسه حسینی ج3 ص20 2⃣لزوم دفاعی بودن سیاست نظامی جامعه اسلامی : 🔷پیامبر گرامی اگر در مدت ده سال نخست هجری ناچار تن به برخی جنگ ها دادند با سه توجیه تمام انها دفاعی بود: 🔶1- پاسخ به تجاوزها و فشارهای ناجوانمرادانه مشرکان مانند جنگ بدر ،احد،خندق 🔶2- تنبیه افراد ستمگری که مسلمانان یا سپاه تبلیغی انها را در بیابان ها در نقاط دور دست کشته و یا با شکستن میثاق خود هستی اسلام را به خطر می انداختند جنگ هایی که با طوائف سه گانه یهود و ...از این قبیل بود 🔶3 خنثی سازی جنب و جوش هایی که در میان قبائل در حال شکل گیری بود و در صدد بودند با جمع اوری سلاح و سرباز مقدمات حمله به مسلمین را فراهم کنند 3⃣عدم برابری امار کشتگان دشمنان در غزوات پیامبر و فتوحات که در ادامه می اید 4⃣این فتوحات همراه با مخالفت اهل بیت بوده است . 🔶امیر مومنان فرمود: « مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره غنائم جنگی رعایت نمی کند جهاد کند اگر در چنین جهادی شرکت کند دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و. مرگ او همانند مرگ دوران جاهلیت است» 📚الخصال،ص625 ❗️در روایت دیگر جنگ بدون اذن وحضور امام تعبیر شده است که همانند گوشت مردار و خون و خوک حرام است 📚الکافی ج5 ص23 ❗️صاحب جواهر می گوید: « جنگ بدون حضور امام سبب زیر سوال رفتن مشروعیت چنین جنگی است» 📚جواهر الکلام ج21 ص11 ❗️حضرت امام می گوید: « هیچ دلیلی بر این که فتوحات به دستور امام معصوم و یا با اذن او صورت گرفته وجود ندارد» 📚کتاب البیع ج3 ص108 ❗️البته باید توجه کرد که اگر در برخی جنگ ها حضرت. امیر مشورتی می دادند از دو جهت بوده است: 1- کیان اسلام در خطر بوده به گونه ای که اگر مشورت داده نمیشد اسلام از بین می رفت 2- جهت جلوگیری از کشتار و غارت بیشتر مردم بی گناه توسط افراد به ظاهر مسلمان بوده است 5⃣نقش تخریبی فتوحات در مخدوش ساختن چهره اسلام: 🔶در جنگ ذات العیون 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند 📚تاریخ طبری ج2 ص322 🔶همان فرد در یک روز سی هزار نفر را کشت ( جنگی تحت فرماندهی خالد) 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 🔶در جنگی دیگر در یک روز چهل هزار نفر را کشتند 📚تاریخ طبری ج2 ص424 🔶در جنگی دیگر در یک روز هفتاد هزار نفر را کشتند 📚تاریخ ابن خلدون ج2 ص509 🔶و جنگ انها برای اب و غذا بود 📚سیر اعلام النبلائ،ج3 ص32 ⁉️ایا با این جنایات می توان از فتوحات دفاع کرد 🔴البته ما در گذشته اورده ایم که ایرانیان به زور اعراب مسلمان نشدند و انان تنها ایران را فتح کردند.ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان مسلمان شدند که می توانید کلید واژه« دلیران» را در کانال سرچ کنید ♦️ پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال ایا امام حسن و امام حسین در فتوحات شرکت کردند؟ ✅پاسخ ما در گذشته در مورد فتوحات نظر خود را داده ایم که این فتوحات مورد تایید امامان نبوده است و به برخی از جنایاتی که در این فتوحات صورت گرفته اشاره داشته ایم و اورده ایم که انان تنها ایران را فتح کردند و ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان اسلام پذیرفتند واین امر حدود قرن سوم یعنی حدود 300 سال پس از فتح ایران صورت گرفت واوردیم اسلام نخستین بار در زمان پیامبر گرامی توسط حضرت امیر به ایران راه یافت 📚خدمات متقابل اسلام و ایران ،شهید مطهری ♦️و بر خلاف برخی به هیچ عنوان خود را ملزم نمی دانیم که از فتوحات دفاع کنیم .جهت دیدن کاملتر پاسخ کلید واژه « دلیران » را در کانال سرچ کنید ❗️حال می گوییم: ایا می توان پذیرفت امام حسن و امام حسین در فتوحاتی شرکت کرده باشند که انسان را به یاد جنگ های چنگیز،تیمور مغول و تاتار در قرون متمادی می اندازد و نظاره گر اعمال غیر انسانی برخی فرماندهان به ظاهر مسلمان باشند که بسیاری از انان مایه ننگ اسلام و مسلمانان گردیدند ؟ ♦️پاسخ روشن است این دو بزرگوار برای عدم شرکت خود در فتوحات همان دلایل پدر بزرگوار خویش را داشتند 🔵اما در رابطه با گزارش برخی منابع تاریخی اهل سنت در باره حضور ان دو بزرگوار در فتوحات باید گفت: 1⃣طبیعی است که تاریخ سازان متعصب طرفدار مکتب سقیفه برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانه ای از جمله گزارش هایی که هویت و اعتبار انها بررسی خواهد شد متوسل گردند 2⃣گزارش بلاذری در فتوح البدان ج1 ص330 گذشته از انکه سلسله سند ندارد از شرکت حسنین با تعبیر « چنان که گفته میشود» خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین خبری روشن است 3⃣در گزارش طبری در ج2 ص607 « حنش بن مالک » مجهول است و علی بن مجاهد کذاب ( تهذیب التهذیب،ج7 ص330) بوده است 4⃣گزارش ابونعیم در اخبار اصفهان ج1 ص112 نیز همان گزارش طبری است و روایت دیگری نیز می اورد که مرسل است 5⃣روایت ابن خلدون نیز در معجم البلدان ج4 ص315 بدون سند است ♦️امام خمینی چنین می نویسد: « حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان در فتوحات ثابت نیست تا چه رسد به امام حسن ودرباره برخی از اصحاب خاص ان حضرت اگر هم ثابت باشد از سر ناچاری و جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات بوده نه این که جنگ ها مورد تایید انان باشد» 📚کتاب البیع،ج3 ص105 ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند ❗️آیا چنین چیزی ممکن است ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که امام سجاد علیه السلام ، بسیار اهل عبادت و بندگی بودند تا جایی که به سید الساجدین و العابدین و سجاد و ذو النفثات ( صاحب پینه ها که بر اثر عبادت زیاد برپیشانی حضرت ایجاد می شد ) ملقب بودند . 📚کشف الغمه ج 2 ص 74 _ المناقب ج 4 ص 75 _ بحار الانوار ج 46 ص 6 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پدرم علی بن الحسین علیه السلام در هر شبانه روزی هزار رکعت نماز می گزارد ، چنان که امیر مومنان نیز چنین بود و از پدرم پانصد درخت خرما بود که در نزد هر درخت ، دو رکعت نماز می گزارد » 📚خصال ج 2 ص 517 _ بحار الانوار ج 46 ص 61 ❕روايتى وارد شده كه فاطمه دختر حضرت امير المؤمنين عليه السّلام روزى جابر بن عبد اللّه انصارى را طلبيد و گفت: تو از صحابه كبار حضرت رسولى ، و ما اهل بيت را حقّ بر تو بسيار است، و از بقيّه اهل بيت رسالت همين على بن الحسين عليه السّلام مانده و او بر خود جور مى ‏نمايد در عبادت الهى پيشانى و زانوها و كف‏هاى او از بسيارى عبادت پينه كرده و مجروح گشته و بدن او نحيف شده و كاهيده، از او التماس نما كه شايد پاره‏ اى تخفيف دهد. ❕چون جابر به خدمت آن جناب رسيد ديد كه در محراب نشسته و عبادت بدن شريفش را كهنه و نحيف گردانيده، و حضرت جابر را اكرام فرمود و در پهلوى خويش تكليف نمود و با صداى بسيار ضعيف. احوال او پرسيد. 🔸پس جابر گفت: يا بن رسول اللّه! خداوند عالميان بهشت را براى شما و دوستان شما خلق كرده و جهنّم را براى دشمنان و مخالفان شما آفريده، پس چرا اين قدر بر خود تعب مى ‏فرمايى؟ حضرت فرمود كه: اى مصاحب حضرت رسول ! حضرت رسالت پناه با آن كرامتى كه نزد خداوند خود داشت ... مبالغه و مشقّت در عبادت را ترك نفرمود- پدرم و مادرم فداى او باد- تا آن كه بر ساق مباركش نفخ ظاهر شد و قدمش ورم كرد، صحابه گفتند كه: چرا چنين زحمت مى ‏كشى و حال آن كه خدا بر تو تقصير نمى‏ نويسد؟ فرمود كه: آيا من بنده شاكر خدا نباشم و شكر نعمت‏هاى او را ترك نمايم. 👌جابر گفت: يا بن رسول اللّه! بر مسلمانان رحم كن كه به بركت شما خدا بلاها را از مردمان دفع مى ‏نمايد و آسمان‏ها را نگاه مى‏ دارد و عذاب‏هاى خود را بر مردمان نمى ‏گمارد. فرمود كه: اى جابر! بر طريق پدران خود خواهم بود تا ايشان را ملاقات نمايم. » 📚امالی طوسی ج 2 ص 249 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 289 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « روزى بر پدرم على بن الحسين عليه السّلام داخل شدم ديدم كه عبادت در آن حضرت بسيار تأثير كرده و رنگ مباركش از بيدارى زرد گرديده و ديده‏ اش از بسيارى گريه مجروح گشته و پيشانى نورانيش از كثرت سجود پينه كرده و قدم شريفش از وفور قيام در صلاة ورم كرده، چون او را بر اين حال مشاهده كردم خود را از گريه منع نتوانستم نمود و بسيار بگريستم. ❕ آن حضرت متوجّه تفكّر بودند، بعد از زمانى به جانب من نظر افكندند و فرمودند كه بعضى از كتاب‏ها كه عبادت امير المؤمنين عليه السّلام در آنجا مسطور است به من ده، چون بياوردم و پاره ‏اى بخواندند بر زمين گذاشتند و فرمودند كه: كى ياراى آن دارد كه مانند على بن ابى طالب عليه السّلام عبادت كند » 📚الارشاد ج 2 ص 142 _ بحار الانوار ج 46 ص 74 👌هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرد بلکه وقت بسیاری برای خوراک واستراحت و.....باقی می ماند، بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود، چراکه در روایات ما امده است که نماز برترین موضوع است،و تا انسان میتواند شایسته است که تحت هر نماز بگذارد . 📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4 ❓چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه در دفاع از این مطلب چنین می آورد ؛ «در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر ممکن نیست» 📚الغدیر،ج5،ص40 👌چگونه اهل سنت و وهابیت بر این مساله اشکال می گیرند درحالی که خودشان در شرح حال بسیاری از رجال اهل سنت نقل کرده اند که آنان در شبانه روز و یا تنها در روز هزار رکعت نماز می خوانده اند و این را از آنان می شمارند ، مانند؛ مره بن شراحیل همدانی که گفته شده است در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده است؛ (البدایه و النهایه ج8 ص70 ) و عبدالرحمان ابن ابان ابن عثمان بن عفان (انساب الاشراف ج5 ص120) و علی بن عبدالله عباسی او نیز هزار رکعت نماز می گذارده است (تهذیب التهذیب ج7 ص358) وبلال بن اسعد اشعری نیز چنین بوده است؛ (تهذیب التهذیب ج1 ص503 ) و مصعب بن ثابت ابن عبدالله ابن زبیر نیز چنین بوده است؛ (صفه الصفوه ج2 ص99 ) و ... @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔شما که مدعی هستید طب اسلامی وجود دارد و آقای تبریزیان گرفتار اشتباه شده است به نظرتان آیا این نقص نیست که آیین اسلام که جامع و کامل است به این مساله مهم یعنی سلامت انسانها توجه نکرده باشد ❗️❗️ 💠💠 1⃣در این شکی نیست که اهل بیت علیهم السلام آگاه به علم طب و پزشکی بوده اند . بررسى دقيق احاديثى كه درباره ويژگى ‏هاى علمى، سرچشمه ‏هاى دانش‏ها و نيز انواع دانش‏هاى اهل بيت عليهم السلام به ما رسيده، نشان مى ‏دهد كه پيامبر اسلام و اهل بيت آن بزرگوار، نه تنها از دانش پزشكى، بلكه از همه علوم، نه از راه تحصيل، بلكه از طريق الهام الهى برخوردار بوده ‏اند . ❕مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان ؛ « باب درمورد اینکه امامان می دانند جمیع آنچه در گذشته بوده و تا آینده خواهد بود و چیزی از آنان پنهان نیست » 📚الکافی، ج1 ص 260 🔸از امام صادق نقل می کند که فرمود ؛ «من می دانم آنچه در آسمانها وزمین و بهشت ودوزخ است ومی دانم آنچه در گذشته بوده وتا روز قیامت خواهد بود » 📚همان مدرک ❕علی علیه السلام فرمود ؛ «من جمیع علم پیامبر و علم گذشته و علم آینده تا روز قیامت را می دانمذ» 📚بصایر الدرجات،ج1 ص127 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند آنگاه چیزی از اخبار آسمان و زمین را از امام مخفی بدارد » 📚بحار الانوار، ج 26 ص 110 2⃣وظيفه دين و آيين، هدايت مردم به راه‏هاى راست و اعتقادها و برنامه ‏هاى اخلاقى است و رسالت انبيا و امامان ، به عنوان طبيبان روحانى درمان انواع بيمارى‏ هاى فكرى و اخلاقى است؛ ولى از آنجا كه طب جسمانى نيز رابطه نزديكى با طب روحانى دارد گاه به سراغ اين امور نيز مى ‏رفتند. به بيان ديگر مسائل مربوط به سلامت جسم رابطه نزديكى با سلامت روح دارد از اين‏رو سلامت جسم نيز مورد توجه اسلام بوده است‏ . ❕بررسى متون اسلامى به روشنى نشان مى‏ دهد كه يكى از اهداف اصلى و حكمت‏هاى مهمّ احكام و مقرّرات اسلامى، طبّ پيشگيرانه، از طريق پيشگيرى از بيمارى ‏ها و تأمين سلامت انسان است. بر اين پايه، در اسلام، آنچه براى سلامت جسم و يا جان خطرناك و زيانبار است، حرام يا مكروه است و آنچه براى سلامت انسان، لازم و مفيد است، واجب يا مستحب، و آنچه سود و يا زيانى براى جسم و يا جان ندارد، مباح شناخته شده است. اين بدان معناست كه طبّ پيشگيرى در متن مقرّرات و احكام پنجگانه اسلام، تنيده شده و اجراى كامل و دقيق قوانين الهى در زندگى، سلامت جسم و جان انسان را به همراه دارد. 🔸امام رضا عليه السلام، درباره حكمت مقرّرات الهى كه بر انسان حلال و يا حرام شده است، مى ‏فرمايد ؛ « ما مى ‏بينيم هر آنچه كه خداوند تبارك و تعالى حلال كرده، در آن، صلاح و بقاى بندگان است و بدان نيازى گريزناپذير دارند، و مى‏ بينيم همه آنچه كه حرام شده است، بندگان، بدان نيازى ندارند و مى‏ بينيم كه همه، موجب تباهى و زمينه نابودى ‏اند. » 📚علل الشرائع ، یک جلدی ، ص 592، بحار الأنوار، ج 65، ص 166 ❕در اين سخن، امام تصريح مى ‏فرمايد كه آنچه در مقررات الهى در زمينه ‏هاى مختلف (مانند: خوردن، آشاميدن، ازدواج و ...)، حلال شمرده شده، امورى است كه مردم براى تأمين سلامت، رفاه و آسايش خود، بدان نياز دارند و مصالح زندگى و بقاى آنها وابسته به آن است و به عكس، آنچه تحريم شده، امورى است كه نه تنها مورد نياز مردم نيست، بلكه به زيان سلامت و آسايش آنان و موجب هلاكت آنهاست. ❕همینطور در آموزه های اهل بیت علیهم السلام ، دستورات کلی جهت حفظ تن از بیماری ها بیان شده است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « از سرما در آغاز آن (در پاييز) بپرهيزيد و در آخرش (نزديك بهار) از آن استقبال كنيد، زيرا در بدن‏هاى شما همان مى‏ذكند كه با درختان انجام مى‏ددهد؛ آغازش مى‏ سوزاند و آخرش مى‏ روياند و برگ مى‏ آورد » 📚نهج البلاغه ، حکمت 128 ❕لذا بوعلى سينا در كتاب طبى خود، قانون نيز به همين نكته اشاره كرده و مى ‏گويد ؛ «بدن‏ها از سرماى بهار آن احساسى را ندارند كه از سرماى پاييز مى‏ كنند، زيرا هنگام سرماى بهار، بدن عادت به سرماى زمستان كرده و ازآن‏رو از آن آزار نمى ‏بيند؛ ولى به هنگام سرماى پاييز بدن كه عادت به گرما دارد از آن آزار فراوان مى ‏بيند». 📚کتاب قانون ج 1 ص 83 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕یا در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود ؛ « آیا تو را چهار چیز نیاموزم که به کمک آن از طبیب بی نیاز شوی، بر سفره منشین مگر آن هنگام که گرسنه ای و از سفره بر نمی خیزی مگر آنکه هنوز میل خوردن داری ،غذا را خوب بجوی و هنگام خوابیدن به بیت الخلا برو ، اگر این چهار نکته را به کار بستی از طب بی نیاز می شوی » 📚الخصال ج1 ص229 ❕همینطور توصيه هایی به خوردن ميوه‏ ها و سبزى ‏ها و ‏هاى غذایی و خواص دارویی آنها شده است که تفصیل آن روایات در آدرس ذیل آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج59 ص62 به بعد « ابواب الطب و معالجه الامراض و خواص الادویه » 👌بنابراین اسلام به طب و سلامت بدن بی توجه نبوده است و از سه جهت که عبارتند از دستورات پیشگیرانه ، توصیه های کلی جهت حفظ تن ، و بیان خواص دارویی گیاه ها و میوه ها ، به مساله سلامت بدن توجه داشته است . ❕اما چنان که در گذشته مفصلا توضیح داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2564 ❕آنچه از روایات طبی به دست ما رسیده است این قابلیت را ندارد که ما آن را به عنوان معرفی کنیم که عبارت باشد از تشخیص و علل انواع بیماری ها و راه درمان آنها ، این در روایات ما نیامده است تا ما را از طب دیگران بی نیاز کند . 3⃣اهل بيت عليهم السلام به عنوان يك حرفه، وارد مسائل پزشكى نشده‏ اند و آنان تمام هم و غم خود را جهت ترسیم مسیر هدایت و سعادت مصروف داشتند . ورود پيشوايان دين در مسائل پزشكى، مانند ورود آنان به ساير علوم، به صورت موردى و گاه به عنوان كرامت و اعجاز بوده، نه به صورت دائم و بدان نحو كه مردم به ديگر پزشكان، مراجعه مى ‏كنند. ❕ بديهى است كه اگر مردم، اهتمام مى‏ ورزيدند و از دانش سرشار اهل بيت عليهم السلام بهره مى‏ جستند و به صورت متقن، آثار علمى آنان را ثبت و ضبط مى‏كردند، امروز، ذخاير علمى و فرهنگى عظيمى در رشته‏ هاى مختلف دانش، در اختيار بشر بود؛ امّا متأسّفانه، جايگاه علمى اهل بيت عليهم السلام شناخته نشد . 4⃣خداوند پیامبران و امامان را برای تکمیل راه هدایت و سعادت فرستاد و شان آنها را هدایتگری بیان کرد نه درمانگری و صنعتگری و مهندسی و ... 📚بحارالانوار، ج 23، ص 99 ، باب 6 ❕شان انبیاء و امامان علیهم السلام هدایتگری و ترسیم خط سعادت بوده است که اگر این ترسیم از ناحیه آنها واقع نمی شد ، برنامه هدایت و سعادت در دنیا به صورت کلی مختل می شود ، شان آن بزرگواران تکمیل کردن علوم دنیوی نبوده است ، بلکه پیشرفت در علوم دنیوی را بر عهده خود بشر گذاشتند ( اگر چه اهل بیت در این رابطه کمک هایی به بشر کرده اند ) زیرا بشر می توانست با تحقیق و تلاش به پیشرفت مادی دست پیدا کند ، اما اگر ترسیم راه سعادت نمی شد ، بشر به هیچ عنوان نمی توانست به سعادت برسد . ❕امامان علیهم السلام در علوم دنیوی به یافته های بشری احترام می گذاشتند و مثلا در همین مساله طبابت ، هم خودشان به نزد طبیبان می رفتند و با طبیبان ارتباط می گرفتند و هم یاران را از مراجعه به طبیبان ، حتی طبیبان غیر مسلمان منع نمی کردند و چنین نبود که بگویند ما علم طب و پزشکی را داریم و با هیچ طبیبی ارتباط نمی گیریم ، بر شیعیان هم حرام است که به سراغ طبیبی غیر ما بروند . ❕« نقل می کنند به جهت معالجه زخم امير المؤمنين عليه السّلام، اطبّاء كوفه را جمع كردند، و عالم‏تر آنان در عمل جرّاحى شخصى بود كه او را اثير بن عمرو مى ‏گفتند، چون در جراحت امير المؤمنين عليه السّلام نگريست شش گوسفندى طلبيد كه تازه و گرم باشد، چون آن شش را حاضر كردند. رگى از آن بيرون كشيد آنگاه او را در شكاف زخم كرد در آن دميد تا اطرافش به اقصاى جراحت رسيد و لختى بگذاشت، پس برداشت و در آن نظر كرد، بعضى از سفيدى مغز سر آن حضرت را در آن ديد آن وقت به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد كه وصيّت خود را بكن كه ضربت اين دشمن خدا كار خود را كرده و به مغز سر رسيده و ديگر كار از تدبير بيرون شده‏ است » 📚مقاتل الطالبيين، ص 23؛ بحار الأنوار، ج 42، ص 234 🔸ادامه 👇