eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔ در سریال نشان داده شد که سر مبارک امام حسین علیه السلام را سنان بن انس از تن جدا کرده در حالیکه در نزد مردم این کار به شمر نسبت داده شده کدام روایت صحیح است❕ و چرا در زیارت عاشورا سنان و خولی و و برخی دیگر از قاتلین یاران سید الشهدا علیه السلام لعن نشده اند ❗️❗️ 💠💠 👌در برخی مقاتل و روایات به عنوان قاتل امام حسین علیه السلام معرفی شده است . 🔶شیخ مفید می نویسد ؛ « سنان بن انس با نیزه ای به امام زد که به خاک افتاد ، خولی پیاده شد تا سرش را قطع کند اما ترسید و لرزید و نتوانست ، شمر به او گفت خداوند بازوانت را بشکند چرا می لرزی ، سپس خود شمر پیاده شد و سر امام را برید و آن را به داد و گفت برای امیر عمر سعد ببر» 📚الارشاد ج2 ص112 📚اعلام الوری ج1 ص469 👌در نقل دیگری از امام علیه السلام آمده است ؛ « امام حسین به یارانش گفت در رویا دیدم که خود را کشته می بینم و دیدم که سگ هایی مرا می گیرند و بیشتر از همه سگی سیاه و سفید مرا می گرفت » ( منظور شمر است که مرض پیسی داشت ) 📚کامل الزیارات ص157 📚بحار الانوار ج45 ص87 📚مثیر الاحزان ص64 👌خوارزمی می نویسد ؛ « شمر خشمگین شد ، خودش بر سینه حسین نشست و محاسن او را گرفت و با شمشیرش دوازده ضربه به او زد و سپس سرش را از تنش جدا کرد » 📚مقتل الحسین ج2 ص36 📚بحار الانوار ج45 ص56 👌در کتاب تاریخ ابن خیاط نیز چنین آمده است ؛ « عهده دار کشتن حسین ، شمر بن ذی الجوشن و فرمانده لشکر عمر بن سعد بن مالک بوده است » 📚تاریخ خلیفه بن خیاط ص179 📚تاریخ دمشق ج23 ص190 👌ابن حبان می نویسد ؛ « کسی که در آن روز کشتن حسین را به عهده گرفت ، بن ذی الجوشن بود » 📚الثقات ابن حبان ج2 ص311 👌در زیارت ناحیه نیز از امام عصر علیه السلام چنین آمده است ؛ « شمر بر سینه ات نشسته است و شمشیرش را در گودی گلویت فرو برده و محاسن سپیدت را به دستش گرفته و با شمشیر هندی خود تو را ذبح می کند » 📚المزار الکبیر ص505 ❕البته در نقل های دیگری از سنان بن انس و خولی به عنوان امام حسین یاد شده است ؛ 📚تاریخ طبری ج5 ص453 📚انساب الاشراف ج3 ص418 و ... 👌که این نقل ها می تواند اشاره به مشارکت همه آنها در قتل امام حسین باشد که مثلا جراحات و ضربات توسط سنان و خولی بر امام وارد شده است و سر مبارک توسط شمر از تن جدا شده است . ❔اما این که چرا در زیارت عاشورا سنان و خولی و حرمله و ... نمی شوند پاسخ روشنی دارد . ❕کسانی در زیارت عاشورا به نام ، لعن می شوند که مسببان اصلی واقعه عاشورا بوده و نقش رهبری و هدایت را عهده دار بوده اند اما دیگران مسببان و لشکریان با این تعابیر مورد لعن قرار می گیرند ؛ « خدا لعنت کند مردمی را که شما را کشتند ، خدا لعنت کند آنان که تهیه اسباب کردند برای آنها تا توانستند با شما بجنگند ، بیزاری می جویم به سوی خدا و به سوی شما از ایشان و پیروان و دنبال روندگانشان و دوستانشان ، ...خدا لعنت کند مردمی را که اسب ها را زین کردند و زدند و به راه افتادند برای پیکار با تو ...خدا لعنت کن بر گروهی که پیکار کردند با حسین و همراهی کردند و پیمان بستند و از هم پیروی کردند برای کشتن آن حضرت » 📚زیارت عاشوراء https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در يزيد وجود ندارد❕ ❗️آيا ميدانستيد اكثر اين در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕ 💠💠 👌متاسفانه این مدعیان دروغین روشنگری بدون اندک تاملی در اسلامی چنین ادعا هایی دروغینی را مطرح می کنند . 👌خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید یکی از خطبه های غراء و فصیح و ترین خطبه های تاریخ اسلامی است که به هفت بخش تقسیم می شود ؛ 1⃣نخست این بانوى شجاع اسلام با چند جمله کوبنده، غرور را در هم مى شکند و با آیه اى از قرآن، موضعش را در پیشگاه خداروشن مى سازد و مى گوید هرگز بهره ورى از حکومت و کاخ و ثروت را دلیل بر امتیاز الهى نگیر، تو از مصادیق کسانى هستى که خداوند آنها را به حال خود واگذارده، تا پشت آنها از بار گناه شود، سپس آنها را از همه چیز ساقط کرده و به دوزخ مى فرستد. 2⃣در بخش دوم، رفتار پیغمبر اکرم را با اجداد یزید در فتح مکه که همه را عفو قرار داد با عمل زشت یزیدکه فرزند پیغمبر خدا را کشته و سرهاى بریده و خاندان اسیر آنها را شهر به شهر مى گردانْد، مقایسه کرده و مهر باطل بر پیشانى یزید مى زند. 3⃣در بخش سوم، جمله هاى یزید را یادآورى مى کند و تاکید بر عدم ایمان او مى نماید، و اینکه به زودى به سرنوشت اشیاخ و اجدادش گرفتار شده و به جهنم واصل مى شود. 4⃣سپس تاکید بر مقام والاى شهیدان مخصوصاً شهداى خاندان پیغمبر در کربلا مى کند و به وجود آنها را امتیاز بزرگ این خاندان مى شمرد. 5⃣آنگاه به حضور یزید در محکمه عدل الهى در قیامت اشاره مى کند، در آن دادگاهى که آن خداست و خصم او پیغمبر اکرم و شاهدانش فرشتگان خدا هستند و پایان چنین دادگاهى روشن است. 6⃣سپس به تحقیر فوق العاده یزید مى پردازد تا آن حد که مى فرماید اگر روزگار به من ستم کرد و مرا به صورت زنى اسیر پاى تو آورد، تصور نکنى من براى تو ارزشى قایلم، من تو را در حدى نمى دانم که مخاطب سخنانم باشى و اگر با تو سخن مى گویم، از باب ناچارى است. 7⃣در آخرین بخش از سخنان خود، خداوند را بر نعمت هاى بیکرانش بر نبوت سپاس مى گوید که با رحمت و سعادت آغاز شد و با شهادت و کرامت پایان یافت. ⚫️خطبه مذکور در کتاب های زیر از منابع اصیل اسلامی نقل شده است و کاملا و قطعی است ؛ 📚لهوف ص215 📚بحار الانوار ج45 ص133 📚بلاغات النساء ص35 📚مقتل الحسین ، خوارزمی ، ج2 ص64 📚مثیر الاحزان ص101 📚الاحتجاج ج2 ص123 و ... https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آيا ميدانستيد امام حسين التماس كرد كه حاضر است سرباز شود فقط او را نكشند ❗️❗️ 💠💠 👌حسین علیه السلام مظهر عزت الهی و عاشورا جلوه گاه حماسه و عزت حسینی و شعار دشمن شکن « هیهات منا الذله » میراث اوست . ❕در منابع معتبر گزارش شده است که امام حسین علیه السلام ضمن سخنرانی حماسی ای در روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن فرمود ؛ « آگاه باشید ، بی نسب پسر بی نسب مرا میان دو چیز قرار داده است ، بین شمشیر و خواری ، خواری از ما دور است و خداوند آن را برای ما نمی پذیرد و نیز پیامبرش و مومنان و دامن هایی پاک و پاکیزه و جان هایی عزتمند و نفس هایی خود دار که اطاعت از فرو مایگان را بر مرگی کریمانه مقدم نمی دارند » 📚لهوف ص97 📚مثیر الاحزان ص55 📚بحار الانوار ج45 ص9 👌و می فرمود ؛ « نه به خدا سوگند که نه بسان ذلیلان دست خواهم داد و نه به سان بردگان خواهم گریخت » 📚الارشاد ج2 ص98 📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص68 ❕بنابراین هر گزارشی از تاریخ عاشورا که حاکی از پذیرش ذلت توسط امام حسین علیه السلام باشد ، دروغ بوده و ساخته و پرداخته دشمنان اوست مانند این گزارش که امام علیه السلام فرموده است ؛ « یکی از این سه پیشنهاد من را بپذیرید ، یا به همان جایی که از آن آمدم بازگردم یا دستم را در دست یزید بن معاویه بگذارم و او میان من و خود حکم کند یا مرا به هریک از مرزهای مسلمانان که می خواهید بفرستید و من مانند یکی از ساکنان آنجا شوم با همان وظایف و حقوق» 📚انساب الاشراف ج3 ص390 👌این گونه گزارش ها بدون سند بوده که با محکمات تاریخ عاشورا و موضع گیری های افتخار آمیز امام در برابر یزید و حکومت بنی امیه منافات دارد ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1276 ❕در کتاب تذکره آمده است ؛ «در برخی نسخه ها آمده است که حسین علیه السلام به عمر سعد فرمود یا بگذارید به مدینه باز گردم یا نزد یزید بروم و دست در دستش بگذارم . این سخن درستی نیست زیرا عقبه بن سمعان گفته است من از مدینه تا عراق همراه حسین بودم و همواره تا هنگام شهادتش او را همراهی کردم ، اما به خدا سوگند این سخن را از او نشنیدم » 📚تذکره الخواص ص248 💠بنابراین تمام گزارش هایی که سخن از بازگشت امام یا تسلیم شدن و ... به میان می آورد جعلی و بدون سند صحیحی می باشد زیرا اگر امام علیه السلام می خواست بر گردد و تسلیم شود بعد از خبرهای قطعی که از شهادت مسلم و هانی و پیمان شکنی اهل کوفه به او رسیده بود و هیچ مانعی در ظاهر وجود نداشت باز می گشت . او به خوبی می دانست که مسیر او به سوی کربلا ، میدان جانبازی و شهادت او است و این خبر از جدش رسول خدا به او رسیده بود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔میدانیم که عمل « کردن» مختص انسان های ضعیف است، با این حال در برخی احادیث ذکرشده که امام حسین (ع) در چند مقطع دست به نفرین بلند کرد. مگر خدا در قرآن را بخاطر نفرین بندگانش نقد نکرده است ❕❕ 💠💠 👌پیامبران و امامان همواره با روح امید به دعوت اقوام منحرف می پرداختند و با حوصله عجیب تمام ناراحتی ها را در این راه تحمل می کردند اما گاه تمام درها به روی آنها بسته می شد و به طور کامل از هدایت قوم یا گروه و افرادی مایوس می شدند و برای آنها دعای بد یا نفرین می کردند ، نفرینی که سبب گرفتاری و نابودی گروه فاسد و مفسد می شد. ❕قرآن کریم از عده ای از پیامبرانش نقل می کند که گاهی دست به نفرین اقوام خود بلند می کردند و خداوند هم نفرین آنها را می نمود . 👌نوح نبی قومش را چنین نفرین کرد ؛ « پرودگارا هیچ کس از کافران را بر روی زمین مگذار چرا که اگر تو آنان را باقی بگذاری بندگانت را گمراه می کنند و جز پلید کار ناسپاس نزایند » 🔶نوح 26-27 ❕این نفرین سبب گزفتاری قوم او در طوفان و سیل شد . 👌حضرت موسی و هارون فرعونیان را چنین نفرین کردند ؛ « خدایا را نابود کن و آنان را سخت دل گردان که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند ، ( خداوند ) فرمود دعای هر دوی شما پذیرفته شد » 🔶یونس88 👌حضرت ابراهیم بت پرستان را چنین نفرین کرد ؛ « اف بر شما و بر آنچه غیر خدا می پرستید » 🔶انبیاء 67 ❕در تاریخ اسلام نیز موارد را سراغ داریم که پیامبر گرامی و امامان بر افراد فاسد و مفسد نفرین می کرده اند ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3204 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3120 ❕پیامبر گرامی حسین علیه السلام را چنین نفرین می کند ؛ « بار خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را بکش و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواستش را بر آورده مکن » 📚کامل الزیارات ص61 📚بحار الانوار ج44 ص236 ❕حسین علیه السلام نیز بارها مسببان حادثه عاشورا را نفرین کرد . 👌در مورد قاتلین علی اکبر فرمود ؛ « خداوند بکشد کسانی را که تو را » 📚لهوف ص166 📚الارشاد ج2 ص106 ❕در مورد قاتلین بن حسن فرمود ؛ « از رحمت خدا دور باشند کسانی که تو را کشتند ، وای بر کشنده تو » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص106 👌نفرین آن بزرگواران مورد اجابت خداوند نیز قرار می گرفت . 🔶امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « دعای امام ( و راهنمای الهی ) مستجاب است به گونه ای که اگر دعا کند که صخره ای دو نصف شود ، چنین می شود » 📚الفقیه ج4 ص419 📚الخصال ج2 ص528 🔶بر اساس همین نفرین ها بود که تمام مسببان حادثه عاشورا پس از آن گرفتار الهی شدند ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1655 ❕نفرین کردن پیامبران و امامان نشانه ضعف آن بزرگواران نمی باشد ، بلکه این نفرین ها بر اساس حکمت هایی خاص از آنها صادر می شود که از جمله آن حکمت ها ؛ 1⃣ سبب تقویت به پیامبران و امامان می گردید. 👌اجابت دعای آن بزرگواران علیه مجرمان سبب تقویت ایمان مومنان و زدوده شدن شک تردید کنندگان در حقانیت آنان می گردید . 2⃣نشان دهنده جایگاه اولیاء الهی در نزد خداوند می باشد و به این وسیله مردم متذکر به منزلت والای راهنمایان الهی شده و این تذکر آنان را از در مسیر مخالفت با هدایتگران الهی بر حذر می دارد . 3⃣سبب رسوا شدن شخصیت های مذهبی و سیاسی آنان شده و زمینه آگاهی مردم نسبت به شخصیت آنان را فراهم می کند. 4⃣سبب پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی می گردد زیرا افشاگری بر ضد و رسوا سازی آنان سبب می شود کسانی که زمینه روانی عناد و نفاق دارند یا در آغاز این بیراهه قرار گرفته اند از ترس رسوایی هم که شده است بیراهه را رها کنند . 📚حکمت نامه پیامبر اعظم ، ج10 ص466 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓فلسفه نفرین کردن ایا در مکتب اهل بیت هم امده است؟ایا این کار روش پسندیده است❕❕ 💠پاسخ💠 ❕نفرین کردن و دعا برای مرگ و گرفتاری و مصیبت دیگران به طور کلی به دو قسم تقسیم می شود که یک قسم جایز و یک قسم جایز نمی باشد. 1⃣نفرین بر ظالمین مساله ای جایز تلقی می شود و در موارد متعددی پیامبران و امامان افراد ظالم را مورد نفرین قرار می دادند. 🔶حضرت علی علیه السلام می فرماید: « در حالی که نشسته بودم خواب چشمان مرا فرا گرفت .ناگهان رسول خدا بر من ظاهر شد .گفتم ای رسول خدا چه عداوتها که از امت تو دیدم .فرمود آنها را نفرین کن . ❕من هم نفرین کردم که خداوند بهتر از آنان را به من دهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلط کند» 📚نهج البلاغه خطبه 70 🔶در حدیث دیگری آمده است که حکم بن عاص عموی عثمان پیامبر گرامی را مسخره می کرد و شانه هایش را تکان می داد و دست هایش را خم می کرد و پشت سر پیامبر حرکت می کرد . ❕روزی پیامبر به او نفرین کرد که همین گونه باش .او بعد از آن به هنگام راه رفتن دائما شانه هایش می لرزید و دستهایش جمع می شد. 📚بحار الانوار ج18 ص59 🔷ابن مسعود می گوید پیامبر ، ابوجهل و عتبه و شیبه و ولید و امیه و عقبه بن ابی معیط را نفرین کرد .چیزی نگذشت که کشته همه آنان را در چاه بدر دیدیم» 📚بحار الانوار ج18 ص57 🔷پیامبر گرامی فرمود: « از نفرین مظلوم بترسید زیرا مستجاب می شود و از نفرین پدر نیز بترسید زیرا یکی از شمشیرهای برنده است» 📚الکافی ج2 ص509 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « از ظلم کردن بترسید زیرا نفرین مظلوم به آسمان می رود و مستجاب می شود» 📚الکافی ج2 ص509 🔶وفرمود: « نفرین امام عادل و پدر بر فرزند مستجاب می شود» 📚الفقیه ج4 ص355 ❕در روایت دیگر فرمودند: « شش نفرین است که رد نمی شود ؛ نفرین امام عادل و پدر نیکوکار بر فرزندش ، و نفرین ولد صالح بر پدر ظالمش و نفرین مومن بر مومن ظالم به او و نفرین مظلموم و نفرین فقیر » 📚بحار الانوار ج93 ص360 ❕از این روایات استفاده می شود که نفرین بر کفار و ظالمین اعم از مومن و کافر امری جایز می باشد. 2⃣نفرین بر مومنین که به انسان ظلمی نکرده اند جایز نبوده و آن نفرین هیچ اثری در واقع نخواهد داشت. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « بنده زمانی که به ناحق بر مومنی نفرین کند ظالم و گناهکار محسوب می شود» 📚الکافی ج2 ص333 📚عقاب الاعمال ص323 💠امام سجاد علیه السلام فرمود: « فرشتگان زمانی که می شنوند که مومنی مومن دیگر را به ناحق نفرین می کند می گویند تو چه بد برادری هستی» 📚وسائل الشیعه ج7 ص131 🔶پیامبر گرامی فرمود: « از خداوند خواسته ام که نفرین ناحق مومن در حق مومن دیگری مستجاب نشود» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص257 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔مگر دشمنان امام حسین با او کردند که در زیارت عاشورا آمده است اللهم العن الصابه التی الحسین »❗️آیا بهتر نیست که بجای جهاد کردند بگوییم آنان با حسین حرب و نبرد کردند حاربت الحسین ❕❕ 💠💠 👌جهاد از ریشه جهد به معنای سختی و مشقت است . ❕ من با دشمن جهاد کردم یعنی در جنگ با دشمن را بر خود هموار کردم . 📚لسان العرب ج3 ص133 ❕این معنا و مفهوم هم می تواند در بعد مثبت و هم در بعد منفی به کار گرفته شود ‌. از آنجایی که در جنگ و نبرد نهایت تلاش همراه با مشقت و وجود دارد ، این واژه در جنگ و نبرد هم به کار می رود . ❕لذا در مورد کسانی که با حسین علیه السلام نبرد کردند ، تعبیر به کار رفته است اما جهاد و سعی و تلاش در راه منفی چنان که قرآن نیز تعبیر جهاد را بر سعی و تلاش در مسیر به کار گرفته است و می فرماید ؛ « و ان جاهداک لتشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما» « اگر پدر و مادر سعی و کنند که برای من شریکی قائل شوی که به آن علم نداری ، از آنها اطاعت مکن » 🔶عنکبوت 8 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا امام حسین ع روز عاشورا به وقت برای بچه ها از شیر شترها استفاده نکرد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم کاروان امام علیه السلام تا روز هفتم ماه محرم آب داشتند و حتی سپاه حر و اسبان آنها را نیز در بدو ورود به سرزمین کربلا کردند . ❕عمر سعد در روز هفتم ماه محرم به دستور عبید الله آب را به روی امام حسین علیه السلام و بست ، امام در مرحله اول برای مقابله با بی آبی ، چاهی حفر کردند که وقتی عبید الله مطلع بر این قضیه شد به عمر سعد دستور داد کاری کند که امام نتواند از مذکور استفاده کند . 👌امام علیه السلام در دومین اقدام برای دست یابی به آب حضرت را با سی سوار و بیست پیاده راهی شریعه فرات کرد تا آب مورد نیاز را فراهم کنند ، آنان نیز چنین کردند . ❕ظاهر آن است که این آب تا شب عاشورا پاسخگوی نیاز امام علیه السلام بوده است . شب عاشورا امام علی اکبر را با سی سوار و پیاده برای تهیه آب فرستاد و آنها آب تهیه کردند ، احتمالا تمام آن آب فراهم شده قابل نبوده است . 🔶با آغاز نبرد و غلبه کردن تشنگی بر امام حسین علیه السلام مجددا حضرت عباس را برای تهیه آب فرستادند که در این مرحله حضرت عباس شهید شدند . 👌در مرحله آخر خود امام بارها برای آوردن آب به سوی رفتند اما با حمله سپاه دشمن مواجهه شده و نتوانستند کار به جایی ببرند . ❕تفصیل آنچه گفته شد را همراه با مدارک قضیه در دو نمایه زیر ببینید؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1279 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1787 ❔اما این که چرا امام حسین علیه السلام برای رفع تشنگی کاروان کربلا از شیر استفاده نکردند پاسخ روشنی دارد . 👌بیشتر مرکب های آنان اسب بوده است و به فرض که چند شتر نیز در بین آنها باشد ، چگونه شیر اندک می توانست کاروانیان را سیراب کند ، البته احتمال استفاده از شیر شتر در صورتی مطرح می شود که ثابت شود شترانی که همراه آنان بوده و باشند ، در حالی که هیچ دلیل قطعی بر این مساله وجود ندارد ، و احتمال این که شتران همراه آنان شیرده و دارای فرزند نبوده اند ، بیشتر است چرا که چنین شترانی کمتر در مسافرت مورد استفاده قرار می گیرد . ❕توجه به این نکته نیز لازم است که شیر شتر شور و دارای طبعی گرم میباشد و برای رفع تشنگی مناسب نمی باشد بلکه سبب عطش بیشتر می گردد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓یکی از وهابی ها از من سوال کرد که چرا شیعیان بعد نماز را می بوسند آیا این بت پرستی محسوب نمی شود ❕❕ 💠💠 👌مهری که شیعیان بر روی آن سجده می کنند ، معمولا تهیه شده از پاک حسین علیه السلام است که تربتی متبرک و با شرافت است . ❕امام علیه السلام فرمود: «خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است» 📚امالی طوسی ج1 ص326 👌 و : «در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است» 📚التهذیب ج6 ص74 📚وسائل الشیعه ج14 ص524 ❕و فرمود: «خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد قبرش را مستجاب قرار داد » 📚امالی طوسی ص317 👌و یا بر گرفته از خاک سایر امامان علیهم السلام است که به حکم روایاتی که می گوید " ان تربتنا کانت واحده " همان شرافت و تبرک تربت کربلا را می باشد . 📚وسائل الشیعه ج 14 ص561 💠بر این اساس است که شیعیان به قصد تبرک و استشفائ بر تربت پاک امامان علیهم السلام بوسه می زنند ،با توجه به این که تبرک جستن به آثار اولیائ ریشه در آیات قرآن و سنت دارد ، نمی توان این را بت پرستی تلقی کرد . ❗️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت 📓یوسف 93 👌و از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار آل موسی و آل هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست 📓بقره 248 ❕ صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند که ا ز عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد و او در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❓برخی از چنین مساله را مطرح می کنند که به آنان بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد و سوال کنید❕ ❓اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما قرآن را می بوسید؟ ❓به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔برخی میرن کربلا و برامون آب میارن به عنوان تبرک ❗️آیا در روایات آمده است که این آب هم مانند آب زمزم متبرک است ❕❕ 💠💠 👌این مساله در روایات مورد اشاره قرار گرفته است . ❕امام علیه السلام فرمود ؛ «خداوند در هر شب ملکی را روانه زمین می کند که با او سه مثقال مشک از مشک های است و آن را در فرات می ریزد و هیچ نهری در شرق و غرب زمین از فرات با برکت تر نیست » 📚التهذیب ج6 ص38 👌و فرمود ؛ « اگر در نزدیکی بودم اول و آخر روز به آنجا میرفتم و( تبرک می جستم)» 📚کامل الزیارات ص47 👌و فرمود ؛ « کنار وادی که خداوند در قرآن فرموده همان فرات بوده است و مقصود از بقعه مبارکه کربلا است» 📚وسائل الشیعه ج14 ص405 👌 و فرمود ؛ « آب برترین دنیا و آخرت است و چهار نهر در دنیا از نهرهای بهشتی هستند که از جمله آنها فرات و نیل می باشد » 📚کامل الزیارات ص47 👌و فرمود ؛ « هر کس از آب فرات بنوشد و به آن تحنک کند محبتش به ما اهل بیت بیشتر می شود » 📚همان مدرک 👌 و فرمود ؛ « اگر مردم به برکتی که در فرات است واقف بودند مسلما در اطراف آن می زدند و از آن توشه بر می داشتند و اگر گناهکاران در آن داخل نشده بودند هر مریض و آفت زده ای که داخلش می شد و در آن فرو می رفت مرضش بهبود می یافت و آفتش برطرف می گشت» 📚التهذیب ج6 ص38 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔نظرتون در مورد دور قبور ائمه چیه ❗️امروزه شیعیان فوج فوج دور قبر امام حسین و امام رضا می چرخند و طواف می کنند و وهابیت این عمل رو شرک می دونه ❕❕ 💠💠 👌اگر طواف و چرخیدن دور به نیت عبادت صاحب قبر انجام شود ، شکی در حرمت آن نمی باشد اما اگر طواف کننده فقط به این قصد که صاحب قبر او است و روی علاقه و محبت به او به دور قبرش طواف می کند و می چرخد ، بی شک چنین عملی حرام نمی باشد مانند کسی که در زمان حیات از روی محبت و علاقه به دور خود می گردد و به زبان هم می گوید الهی دورت بگردم . ❕روایات متعددی مشروعیت طواف به دور قبور را اثبات می کند . 🔶یحیی بن اکثم می گوید ؛ « روزی قصد طواف و چرخیدن دور قبر رسول خدا را داشتم که در این هنگام محمد بن علی بن الرضا ( امام جواد را ) دیدم که دور رسول خدا طواف می کرد » 📚الکافی ج1 ص353 👌امام علیه السلام در شرح جریان غصب فدک فرمود ؛ « فاطمه وارد مسجد شد و به دور قبر پیامب#ر طواف کرد در حالی که گریه می کرد » 📚مستدرک الوسائل ج10 ص366 📚الاحتجاج ج1 ص92 📚مراه العقول ج5 ص339 👌همینطور از امامان علیهم السلام روایت شده است که مستحب است ، در هنگام زیارت چنین شود ؛ « قبر را ببوس و بگو پدر و مادرم به فدایت ای آل مصطفی ما به دور قبور و مشاهدتان می کنیم ...» 📚المزار ، مشهدی ، ص399 📚مصباح الزائر ص171 📚بحار الانوار ج102 ص162 ❕البته در روایاتی طواف به قبور شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ایستاده آب منوش و به قبور طواف مکن و در آب برکه بول مکن ...» 📚علل الشرایع ج1 ص283 📚الکافی ج6 ص534 👌که احتمال در مورد آن می رود ؛ 1⃣منظور نهی از طواف کردن به قبور افراد به جز پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام می باشد ، زیرا مشروعیت طواف به قبور آن ثابت شد . 2⃣منظور از طواف نکردن به قبور ، غائط نکردن بر روی آنها می باشد ، زیرا یکی از معانی ماده « طوف » می باشد . 📚لسان العرب ج9 ص227 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا برای کسانی که نتوانستند در روز به زیارت امام حسین بروند راهی است که به پاداش زوار ایشان برسند و برای قلبشان باشد ❗️❗️ 💠💠 👌سدیر می گوید ؛ « امام صادق به من فرمود ای سدیر آیا قبر حسین بن علی را بسیار می کنی ؟ گفتم (نه )چون گرفتارم . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می نویسد» ؟ 👌فرمود ؛ « در خانه ات غسل کن و به بام خانه ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می شود » 📚کامل الزیارات ص482 📚بحار الانوار ج101 ص367 👌و ؛ « به بالای بام خانه ات برو ، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین رو کن و بگو سلام بر تو ای ابا عبد الله ، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد ، برایت یک زیارت نوشته می شود و زیارت یک حج و عمره است » 📚الکافی ج4 ص589 📚الفقیه ج2 ص599 👌و یا فرمود ؛ « هنگامی که هر یک از شما دور می افتد و خانه اش ( تا مرقد ما ) فاصله بسیار دارد ، به بالای خانه اش برود و دو رکعت نماز بگزارد و با اشاره به سلام بدهد که آن به ما می رسد » 📚الکافی ج4 ص587 📚وسائل الشیعه ج14 ص577 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا دلیل از روایات وجود دارد که ثابت کنه مسافر می تواند نزد قبر امام حسین را کامل بخونه ❗️ اون چیه ❕❕ 💠💠 👌نماز خواندن در حرم امام حسین علیه السلام و نزد قبر آن بزرگوار دارای فراوانی است . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « برای هر رکعت نمازی که نزد قبر حسین بجا آورده می شود خداوند پاداش هزار حج و هزار عمره و هزار آزاده سازی برده را می دهد » 📚التهذیب ج6 ص73 📚کامل الزیارت ص251 👌به خاطر همین ثواب نماز خواندن در نزد قبر مطهر حسین علیه السلام است که مسافر است که در آنجا نماز را قصر یا تمام بخواند و بهتر است که تمام بخواند تا با خواندن بیشتر ، پاداش بیشتری به دست آورد . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « از خزائن علم الهی است ، تمام خواندن نماز در چهار موضع که عبارتند از حرم الله و حرم پیامبر و حرم امیر مومنان و حرم حسین بن علی » 📚وسائل الشیعه ج8 ص524 👌و فرمود ؛ « حسین را پاکیزه زیارت کن و نماز را در کنار تمام بخوان » 📚الکافی ج4 ص587 ❕به این مضمون روایات دیگری نیز نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج8 ص524 باب 25 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا روایات نهی کرده اند از اینکه رو محل زندگی انتخاب کنیم ❗️اگر نهی کردن این نهی به چه معناست ❕❕ 💠💠 👌در روایاتی سکونت در کربلا شمرده شده است . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « سکونت در کربلا که در جانب کوفه است خوب است زیرا در آنجا قبری است که هیچ گرفتاری به زیارتش نمیرود مگر آنکه خداوند را بر طرف می کند » 📚التهذیب ج6 ص44 👌از سوی دیگر در روایاتی سکونت در کربلا شمرده شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پس از زیارت حسین باز گرد و آنجا را خود قرار مده » 📚وسائل الشیعه ج14 ص540 👌وجه بین این دو دسته روایت به این است که چون کربلا دارای شرافت و رفعت معنوی است ، گناه کردن در آن سرزمین شایسته و نیست و عقاب گناه را دو برابر می کند ، کسانی که قدرت کنترل نفس خود را ندارند بهتر است کربلا را قرار ندهند ، اما اگر انسان بتواند نفس را از گرایش به گناهان و هوای نفس باز دارد ، کربلا برای او بی اشکال و بلکه مستحب است . ❕چنان که همین سخن در مورد مکرمه نیز می باشد . در روایاتی سکونت در آن مستحب شمرده شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج14 ص360 👌با این وجود می فرماید ؛ « هر کس بخواهد در این سرزمین از طریق حق منحرف گردد و دست به ستم بزند ما از درد ناک به او می چشانیم » 🔶حج 25 ❕لذا در روایات سکونت در مکه برای کسانی که قدرت نفس خود را ندارند و با گناه کردن آن سرزمین مقدس را نگه نمی دارند مکروه شمرده شده است تا مبادا گرفتار خداوند شوند ؛ 📚وسائل الشیعه ج13 ص231 باب 16 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا نباید در کربلا در زمان زیارت امام حسین خورد❕❕ 💠💠 👌در روایتی امام علیه السلام فرمود ؛ « به کربلا برو و اسباب و اثاثیه خود را در آن بگذار و به خود روغن نمال و نکش و تا زمانی که در آنجا حضور داری نخور ...» 📚کامل الزیارات ص226 📚بحار الانوار ج98 ص175 ❕موارد ذکر شده از آداب زیارت امام حسین علیه السلام می باشد که نشان دهنده حزن و زائر در روزهای زیارت و برای ایشان می باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔برخی از اهل سنت می گویند که شما چرا اینقدر یزید را می کنید ❗️شاید پس از قتل امام حسین توبه کرده باشد و خدا هم توبه او را پذیرفته باشد ❕مگر خدا توبه پذیر نیست ❕❕ 💠💠 👌این سخن برگرفته از کلمات ابن است که می گوید ؛ « از کجا معلوم که یزید یا دیگر مظلومان از ظلمشان توبه نکرده یا کار نیکی انجام نداده که گناهانش پاک شده باشد » 📚منهاج السنه ج4 ص571 ❕برای پاسخ باید توجه داشت که کردن نیاز به دلیل و نشان دارد و در تاریخ هیچ نشانه ای برای توبه یزید ثبت نشده است ، مضافا بر این که به فرض توبه هم صورت گرفته باشد ، در قبول توبه از ناحیه خداوند جبران شرط است . 👌خداوند می فرماید ؛ « هرکس از شما کار بدی از روی نادانی کند سپس توبه و اصلاح ( و ) نماید ، ( مشمول رحمت خدا می شود زیرا او ) آمرزنده و مهربان است » 🔶انعام 54 ❕در آیات متعدد دیگری ، جبران مافات و گذشته از شروط اصلی پذیرش توبه ، بیان شده است ؛ 💠بقره160- آل عمران 89- نساء146- نحل119- طه82 ❔حال سوال می کنیم که یزید چه جبران مافاتی انجام داد ❗️آیا قاتلان مباشر حسین را کرد ❕آیا از اهل بیت حسینی طلب و بخشش کرد ❕آیا آنان را مورد اکرام و احترام قرار داد ❕آیا دست از خلافت غاصبانه خود کشید و حکومت را به صاحبان آن تحویل داد ❕و هزاران آیای دیگر که بدون جواب است . 👌بلکه به عکس او در دو سال پایانی عمر و پس از واقعه کربلا ، واقعه کشتار و تجاوز به نوامیس مسلمین در شهر و به منجنیق بستن و سنگباران کردن خانه را به وجود آورد که داستان آن مفصل است ؛ 📚البدایه و النهایه ج8 ص221 📚دلائل النبوه ج6 ص474 و ... ❕و نهایتا هم با حالت از شراب و مسکرات به هلاکت رسید ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3198 ❗️بر این اساس آلوسی از بزرگان علمای و اهل سنت می گوید ؛ « برای یزید مانندی در میان فاسقان یافت نمی شود و ظاهر آن است که توبه نکرده است ، چنان که در حکم او هستند افرادی مانند ابن زیاد ، عمر سعد ، و دیگر همراهان آنها ، پس تا روز قیامت و هرگاه قطره اشکی برای حسین ریخته می شود ، لعنت خدا بر همه اینان و یاران و پیروانشان و هر که ارادتی به آنان دارد » 📚روح المعانی ج26 ص73 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اخیرا کلیپی از احمد شاملو منتشر شده که ایشان می گوید عاشورا در واقع شده است و در زمستان خبری از تابش سوزان خورشید و تشنگی نیست و قضیه تشنگی حسین بیش نمی باشد ❗️❗️ 💠💠 👌بر پایه گزارش های قطعی منابع تاریخی و حدیثی حادثه عاشورا در دهم محرم سال 61 هجری قمری واقع شده است و بر اساس تقویم های این حادثه در بیستم سال 59 شمسی مطابق با دوازدهم اکتبر سال 680 میلادی روی داده است ؛ 📚هیئت و نجوم اسلامی ج2 ص226 📚گاه نامه تطبیقی سه هزار ساله ص85 ( به نقل از دانشنامه امام حسین ج5 ص355) ❕بنابراین روشن می شود که حادثه عاشورا در اولین ماه از پاییز که نزدیک به تابستان است رخ داده است نه زمستان ، از سوی دیگر هوای گرم و خشک و کویری صحرای عراق و دشت کربلا ، گرمای طاقت فرسایی را برای ساکنان آن نواحی فراهم می سازد و این گرما در بیشتر سال وجود دارد و اوج آن در فصل تابستان و فصول نزدیک به آن یعنی پاییز وجود دارد و برای همگان قابل درک و است . ❕به هرحال قضیه تشنگی امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان در صحرای کربلا از مسلمات تاریخی و حدیثی است که قابل انکار نمی باشد و ما در گذشته مفصلا پیرامون آن توضیح داده ایم ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1279 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1787 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا سوره ای از قرآن به نام امام حسین است ❗️برخی میگویند سوره سوره امام حسین است آیا حقیقت دارد ❕❕ 💠💠 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سوره را در نمازهای واجب و مستحبتان بخوانید که آن سوره حسین بن علی است و به آن رغبت کنید خدایتان رحمت کند . ❕ابو اسامه سوال کرد که چگونه این سوره ویژه حسین علیه السلام شده است ؟ 👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « آیا سخن خداوند که می فرماید « ای جان به سوی خدایت بازگرد ، در حالی که ( از خدا ) خشنودی ( و نزد خدا ) پسندیده ، پس در میان بندگانم در آی و به بهشتم وارد شو » را نشنیده ای که حسین بن علی را منظور دارد ؟ 👌حسین دارای جان مطمئن ، خشنود و پسندیده است و یارانش از محمد ،آنان روز قیامت از خداوند خشنودند و خدا هم از آنان خشنود . ❕این سوره با حسین و پیروان او و پیروان خاندان محمد قابل تطبیق است ، هر کس بر قرائت آن مداومت ورزد با حسین در بهشت در همان درجه او خواهد بود ، همیشه پیروز و فرزانه است » 📚تاویل الایات الظاهره ج2 ص796 📚بحار الانوار ج44 ص218 👌در روایت دیگر آمده است که ؛ « سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبتان بخوانید که آن سوره حسین بن علی است ، هر کس آن را بخواند روز قیامت در بهشت با حسین در همان درجه خواهد بود» 📚ثواب الاعمال ص150 📚مجمع البیان ج10 ص730 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ « معرفی این سوره به عنوان سوره حسین بن علی علیه السلام ممکن است به خاطر این باشد که مصداق روشن نفس مطمئنه که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده حسین بن علی است ، همان گونه که در حدیثی از امام صادق آمده است ، و یا به خاطر اینکه عشر ( شب های ده گانه ) در ابتدای آیات یکی از تفسیرهایش شب های ده گانه آغاز محرم است که رابطه خاصی با حسین بن علی علیه السلام دارد » 📚تفسیر نمونه ج26 ص439 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔از یکی از این سوال پرسیده شده بود که من با جواب ایشان قانع نشدم . ❔خداوند متعال مى فرمايد: «وَلاَ تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة» « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » هر كس كه اين آيه شريفه و سيره حضرت امام حسين(عليه السلام) را قرائت كند به نظرش خواهد رسيد كه اقدام و روش حضرت امام حسين(عليه السلام) از نمونه هاى به هلاكت افكندن خود مى باشد زيرا ايشان به اختيار خود به سوى كشته شدن شتافت، پاسخ شما به اين موضوع چيست ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که امام حسین علیه السلام با آگاهی به شهادت به سرزمین پا گذاشت . ❕حسین علیه السلام خطاب به محمد حنفیه که او را از رفتن به کربلا باز می داشت فرمود ؛ « پیامبر را در خواب دیدم که به من چنین امر فرمود که ای حسین به برو زیرا خدا مایل است تو را کشته ببیند » 📚اللهوف ص40 👌امام علیه السلام در آغاز حرکتش در خطاب به بنی هاشم چنین نوشت ؛ « هر کس از شما به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس بماند به پیروزی نخواهد رسید » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص76 👌روایات و اخباری که از طریق شیعه و سنی از پیامبر اکرم در موضوع شهادت حسین علیه السلام نقل شده به اندازه ای مشهور بود که ابن می گوید ؛ « ما اهل بیت همگی تردید نداشتیم که حسین در سرزمین کربلا به خواهد رسید » 📚مقتل الحسین خوارزمی ج1 ص160 ❔حال این سوال مطرح می شود که اگر امام حسین آگاه به شهادت در سرزمین کربلا بود چرا به آن سرزمین پا گذاشت ❕آیا جایز است که انسان خود را به هلاکت و کشتن دهد در حالی که از آن نهی کرده است ❗️ 👌پاسخ است . 🔶مساله حرمت القای نفس در هلاکت مربوط به جایی است که هدفی از جان در خطر نباشد و الا باید جان را فدای حفظ آن هدف مقدس کرد همان گونه که حسین علیه السلام و تمام شهیدان راه خدا این کار را کردند . ❔آیا اگر کسی ببیند که جان پیامبر در خطر است و خود را سپر او کند ( همان گونه که علی علیه السلام در لیله المبیت چنین کرد ) آیا چنین کسی القاء نفس در کرده و کار خلافی انجام داده است ؟ آیا باید بنشیند تا پیامبر را به قتل برسانند و بگوید القای نفس در هلاکت جایز نیست ؟ ❕قرآن کریم کسانی را که جان و مال خود را در راه پاسداری از دین خدا می دهند کرده و می فرماید ؛ « خداوند از مومنان جان هایشان و اموالشان را خریداری کرده تا در برابرش بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار کنند ، می کشند و می شوند » 🔶توبه 111 👌و می فرماید ؛ « آیا شما را به تجارتی آگاه کنم که از عذاب دردناک شما را رهایی می بخشد ... در راه خداوند با اموال و جهاد کنید این برای شما از هر چیز بهتر است» 🔶صف 10_11 👌بر همین اساس بود که حسین علیه السلام و یاران با وفایش جهت پاسداری از دین الهی بذل جان و مال کردند و به آن مقام والا دست یافتند و به هیچ عنوان مساله القای نفس در هلاکت در رابطه با قضیه کربلا مصداق ندارد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔لطفا به این متن دهید ؛ امام صادق می گوید : هر کسی از مخالفین ما که خاک قبر حسين را بخوردد مانند دُنبه ذوب(آب) میشود😐 📙بحارالانوار ج98 ص 132 💠💠 👌در این شکی نیست که استشفاء به امام حسین علیهم السلام موجب شفاء و امان از امراض و بیماری ها می باشد . 👌امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر است» 📚امالی طوسی ج1 ص326 👌 و فرمود: «در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن دوائ اکبر است» 📚التهذیب ج6 ص74 📚وسائل الشیعه ج14 ص524 ❕و فرمود: «خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد را مستجاب قرار داد » 📚امالی طوسی ص317 ❕اما باید توجه داشت که این شفاء و امان تنها برای مومنین و شیعیان است و مخالفان مکتب اهل بیت هر چقدر از تربت امام حسین علیه السلام برای امان و شفاء استفاده کنند ، برایشان سودی نخواهد داشت . 💠امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند تربت قبر جدم حسین بن علی علیه السلام را شفاء برای شیعیان و دوستان ما قرار داده است » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 104 👌و فرمود ؛ « تربت امام حسین برای کسی ( یعنی مومنین ) مایه شفاء است که معتقد باشد خداوند را در آن قرار داده است و بوسیله آن تربت به انسان نفع می رساند » 📚الکافی ج 4 ص 588 ❕بر این اساس امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر شیعیان ما از تربت حسین استفاده کنند ، آن تربت برای آنها شفای تمام بیماری ها است و اگر ما از آن استفاده کنند ، ذوب و آب می شوند چنان که چربی ( روی آتش ) آب می شود » 📚بحار الانوار ج 98 ص 132 👌این سخن اشاره به آن است که از آنجایی که استشفاء به تربت امام حسین علیه السلام برای دشمنان و مخالفین ندارد ، طبیعتا وقتی آنها از آن تربت استفاده کنند ، نتیجه ای نمی گیرند و بر کفر و نفاق و آنها افزوده می شود و گویی در کفر و نفاق و دشمنی ذوب می شوند ، و چیزی از فطرت الهی برای آنها باقی نمی ماند چنان که چربی بر روی آتش و آب می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند . ❕روایت فوق شبیه آیه قرآن است که می فرماید ؛ « قرآن را نازل مى ‏كنيم كه شفا و رحمت براى مؤمنان است و ستمگران را جز (و زيان) نمى‏ افزايد » ( اسراء 82) https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام است آیا دلیل دارد ❗️آیا راست است که خداوند و پیامبران به زیارت قبر امام حسین می روند ❕❕ 💠💠 👌شکی نیست که زیارت امام حسین علیه السلام در هر وقت و زمانی استحباب دارد ، اما از این میان شب جمعه از ویژه ای برخوردار است و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند حسین را در هر شب جمعه زیارت می کند و فرشتگان و ( ) انبیاء و اوصیاء خود را به زیارت حسین می فرستد » 📚کامل الزیارات ص113 👌علامه می نویسد ؛ « این که خدا در شب جمعه به زیارت حسین می رود به این معنا است که در آن شب رحمت خاصه خود را بر حسین علیه السلام و زائرین او جاری می کند » 📚بحار الانوار ج98 ص60 👌در نقل دیگری فرمود ؛ « هر کس در هر جمعه ( و شب آن ) قبر حسین را زیارت کند ، به یقین آمرزیده می شود و با حسرت از دنیا نمی رود و با حسین علیه السلام در بهشت همسایه می شود » 📚کامل الزیارات ص183 👌از برخی نیز استفاده می شود که امام زمان علیه السلام خبر سیمان اعمش را که می گوید : « در خواب دیدم که برگ هایی از آسمان فرو می ریزد که در آنها امان از آتش دوزخ برای هرکس که در شب جمعه امام حسین را زیارت کند نوشته بود » تایید فرموده است . 📚بحار الانوار ج45 ص401 ❕چنان که گذشت ، پیامبران و ارواح آنان نیز با کسب از خداوند به زیارت امام حسین علیه السلام می روند ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ پیامبری در آسمان و زمین نمی باشد ، مگر آنکه از خداوند می خواهند که به آنان در زیارت قبر حسین اجازه دهد ، پس از آن فوج به زیارت او آمده و باز می گردند » 📚کامل الزیارات ص111 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔فلسفه حمل علم در ها چیست ❗️اصلا چه معنا و مفهومی در آن است که هیئات عزاداری از آن استفاده می کنند ❕❕ 💠💠 👌علم از ابزار و وسايل عزادارى امام حسين علیه السلام است كه در هيئتها و دسته‏ هاى مذهبى به كار گرفته مى‏ شود. علامت به معناى نشانه است. اين علامتها نشانه‏ هاى گروههاى عزادار محسوب مى‏ شده است و كسانى هم كه آن را حمل مى ‏كردند، «علامت كش» بودند، يعنى علم بردار. به نوشته دهخدا: « مانندى كه بر چوب يا آهن افقى آن از سوى پايين شالهاى ترمه آويزند و از سوى زبر لاله و تنديسهايى از مرغ و جز آن نصب كنند و در ميان زبانه‏اى از فلزّ طويل دارد و بر نوك آن فلز پر يا گلوله‏اى از شيشه الوان نصب كنند و اين زبانه ‏هاى فلزّى كه به «تيغ» مشهور است، سه يا پنج باشد و در مراسم عزادارى محرّم پيشاپيش دسته‏ ها به حركت آرند.» 📚لغت نامه دهخدا ماده علم ، علامت ❕شباهت آن به ، مى‏ رساند كه پس از ارتباط ايران با اروپاييها در عصر قاجار، از آيينهاى مذهبى مسيحيّت اقتباس شده است. به هر حال، نمودها و مظاهرى است كه گاهى عزاداران را از محتوا و اصل عزادارى و اقامه شعائر دينى بازمى‏ دارد. 📚فرهنگ عاشورا ، محدثی ص 320 👌هرچند اصل حمل كردن علم ناشى از انگيزه پيروى حضرت عباس باشد اما به صورت قطع حمل عَلَم عريض و طويل ‏كه به شكل صليب مسيحى هاست و در روى بازوهاى اين علم كذايى، اشكالى از خورشيد، كشكول، تبرزين، كبوتر و اژدها و... شده و بر سر علم هم چند زنگوله آويزان كه‏ مفهوم درستى از اين اشكال و اشيا فهميده نمى ‏شود، همگى اين ابزار پس از ارتباط ايران با اروپايى‏ها در عصر قاجار، از آيين‏هاى مذهبى اقتباس شده است. 🔰به تعبیر دیگر علَم در حقيقت به عنوان سمبلى براى تداعى كردن واقعه كربلا طراحى شده است نشانه ‏هايى مانند دست بريده يا شاخه ‏هاى ، ابزارآلات جنگ مانند سپر و شمشير و يا تزيين يك چوب بلند با پارچه‏ هاى سبز و قرمز و نصب ابزار آلات جنگى و... از علَم هاى اصيل محسوب مى ‏گردد. 👌اين سنت در عصر قاجار در اثر ارتباط با كشورهاى اروپايى و تأثير پذيرى از آداب و سنت‏هاى مسيحيان دستخوش برخى انحرافات قرار گرفته است. اضافه كردن مجسمه‏ هاى بى‏ معنا، تزيين با طلا و نقره و... از مهمترين تحريفات اين سنت است كه گاهى عزاداران و را از محتوا و اصل اقامه شعاير دينى باز مى‏ دارد. 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه علم 🔸در پایان به نظرات تنی چند از در مورد علم و علم کشی توجه کنید ؛ 💠مقام معظم رهبری ؛ « استفاده از علم فى نفسه اشكال ندارد، ولى نبايد اين امور دين شمرده شود» 📚اجوبه الاستفتاءات س 1444 👌آیت الله مکارم شیرازی ؛ « با توجّه به اينكه دشمنان، پيرايه‏ هايى به مى ‏بندند بهتر است از آن پرهيز شود و به پرچم‏هاى آبرومند ساده قناعت گردد.» 📚احکام عزاداری ص 47 👌بنابراین علم هایی که در عزاداری استفاده می شود بهتر است به شکل ساده و سنتی خود باشد تا هم تداعی کننده خاطره عباس علمدار و رشادت های او در پرچم داری سپاه امام علیه السلام باشد ، چنان که نقل است روز عاشورا نيز چون عباس خدمت امام حسین علیهما السلام آمد و از او اذن ميدان طلبيد، امام گريست و ابتدا اجازه نداد و فرمود: تو علمدار منى، اگر تو بروى و كشته شوى، سپاه من از هم مى ‏پاشد» 📚معالی السبطین ج 1 ص 441 👌و هم با سادگی تداعی کننده سایر غم انگیز کربلا باشد به گونه ای که در بالا توضیح آن گذشت . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔افرادی را در عزاداری می بینم که به خود را به گریه کردن می زنند و وانمود می کنند که گریه می کنند اما گریه نمی کنند ❗️ برخی میگویند که این عمل ثواب دارد ❕این سخن سندیت دارد ❕❕ 💠💠 👌تباکی یعنی خود را به گريه زدن، خود را گريان نشان دادن، خود را شبيه گريه‏ كننده ساختن و حالت گريه به خود گرفتن است . 🔸در راه احياى عاشورا و بر عزاى حسين علیه السلام ، هم گريستن، هم گرياندن و هم حالت گريه داشتن ثواب دارد. حتّى اگر كسى نگريد يا گريه‏ اش نيايد، گرفتن اين حالت، هم در خود شخص حالت اندوه و تحسّر ايجاد مى‏ کند، هم به مجلس عزا، چهره و رنگ غم مى ‏بخشد. تباكى، همسويى با داغداران سوگ عاشوراست و مثل گريستن و گرياندن است. 🔸در حديث امام علیه السلام است ؛ «من انشد فى الحسين شعرا فتباكى فله الجنّة» هر كه درباره حسين، بگويد و تباكى كند، بهشت براى اوست.» 📚بحار الانوار ج 44 ص 282 👌در حديثى هم كه سيد بن طاووس نقل كرده، چنين است: «من تباكى فله الجنّة» « هر کس در حسین تباکی کند ، بهشت برای اوست » 📚همان مدرک 👌 و در حديث قدسى خداوند آمده است ؛ «اى موسى هر يك از بندگانم كه‏ در زمان شهادت فرزند مصطفى گريه كند يا حالت گريه به خود گيرد و بر سبط پيامبر تعزيت گويد، همواره در بهشت خواهد بود. » 📚مستدرک سفینه البحار ج 7 ص 235 👌البته غير از تباكى در مصيبت ابا عبد اللّه الحسين علیه السلام ، حالت گريه به خود گرفتن در و دعا و از خوف خدا نيز مطلوب است و اين از نمونه‏ هاى روانى تأثير ظاهر در باطن است . 👌 امام صادق علیه السلام درباره گريه بر گناه خويش و از خوف خدا مى‏ فرمايد ؛ « اگر گريه‏ ات نمى‏ آید، خود را به حالت گريه در آور، پس اگر به اندازه سر مگسى اشك بيرون آمد، پس به تو.» 📚بحار الانوار ج 90 ص 344 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔من همواره دیده ام که علمای شیعه از عبدالله بن عباس به خوبی و بزرگی یاد می کنند ❗️برایم جای سوال بود که ابن با این که زمان امام حسین را درک کرد چرا همراه امام حسین به کربلا نرفت ❕آیا از ترس جان بود و او نیز در آخر عمر از اهل بیت منحرف شد ❕❕ 💠💠 👌بى‏ ترديد ابن عباس در ميان امت و مذاهب مختلف شيعه و اهل سنّت، اشتهار به نيكى و علم و دانش و و خرد دارد و از او با القابى مانند «حِبْرالأُمة»، «تَرْجُمانُ الْقُرآنِ» و مانند آن ياد مى‏ شود. او دوران جوانى خود را در خدمت پيامبر اكرم گذراند و حامل احاديث مهمى از آن حضرت بود كه در كتب معتبر نقل شده است. او در تفسير قرآن صاحب نظر بود و از او به عنوان شاگرد على عليه السلام و محب او ياد شده است. 🔸 در جنگهاى على علیه السلام در ركاب او بود، وى در اواخر عمر نابينا شده بود. در سال 68 هجرى، در فتنه پسر زبير، در درگذشت، در حالى كه هفتاد سال عمر داشت. محمّد حنفيّه بر او نماز گزارد. 📚اعیان الشیعه ج 8 ص 55 👌مردى از اهل طائف به كه ابن عباس بيمار بود؛ (همان بيمارى كه در آن دنيا را وداع گفت) نزد او آمد و لحظه ‏اى نشست. ابن عباس بى‏ هوش شد. او را به صحن خانه آوردند. به هوش آمد. گفت: خليل و يار من رسول خدا درباره من خبر داد كه در دوران عمرم دو بار هجرت خواهم كرد؛ هجرتى با رسول خدا داشتم و هجرتى با على عليه السلام و نيز به من خبر داد كه من در پايان عمر نابينا خواهم شد (و چنين شد) ... و نيز به من دستور داد كه از پنج گروه بيزار باشم: از ناكثين (پيمان ‏شكنان) همان‏ها كه در جنگ حاضر شدند و از قاسطين (ظالمان و ستمگران شام) كه در جنگ صفين حاضر شدند و از خوارج كه در ميدان نهروان حضور يافتند و از «قَدَريّه» آنهايى كه شبيه نصارا در دينشان بودند و گفتند: هيچ چيزى مقدر نشده (و همه چيز را خدا به ما تفويض كرده است) و از «مرجئه» آنها كه شبيه يهود در دينشان شدند. گفتند: خدا آگاه‏تر است (كه گناه‏كاران نيز اهل بهشتند) سپس گفت ؛ «خداوندا من بر آنچه على عليه السلام بر آن زنده بود زنده‏ ام و بر آنچه او بدرود حيات گفت مى‏ ميرم» اين سخن را گفت و به جان آفرين تسليم كرد. » 📚بحار الانوار ج 42 ص 152 👌او از جمله كسانى بود كه پس از تصميم امام حسين علیه السلام براى رفتن به كوفه، تلاش مى‏ كرد آن حضرت را از اين بازدارد و بى ‏وفايى كوفيان را يادآورى مى‏ كرد و چون كلماتش در اراده امام تأثير نگذاشت، بشدت متأثّر شد. 📚حیاه الامام الحسین ج 3 ص 25 👌 از كسانى بود كه از شهادت سيد الشهدا خبر داشت و روز عاشورا در مدينه بود و با ديدن خواب و تبديل مشكى كه داشت به خون، از كشته شدن حسين با خبر شد. 📚امالی صدوق ص 480 🔸زمانی که سخنان او بر امام بر نرفتن به کوفه تاثیر نگذاشت خطاب به امام علیه السلام عرضه داشت ؛ « اى پسر دختر پيامبر! فدايت شوم! گويى مرا به سوى خود مى ‏خوانى و از من مى ‏خواهى كه يارى ‏ات كنم! به خدايى كه جز او خدايى نيست، اگر با اين شمشيرم در پيشِ روى تو، چنان ضربه زنم كه شمشيرم، به تمامى، خُرد شود، يك‏صدمِ حقّ تو را نگزارده ‏ام. اينك، پيش روى تو ام. به من، فرمان بده». 👌امام حسین علیه السلام خطاب به او فرمود ؛ « اى ابن عبّاس! تو پسرعموى پدرم هستى و از هنگامى كه تو را شناخته ‏ام، پيوسته به نيكى فرمان مى ‏دهى و به رايزنى ‏هاى حكيمانه مى ‏دادى. او پيوسته از تو خيرخواهى و رايزنى مى ‏خواست و تو به درستى، به او پيشنهاد مى‏ دادى. پس در پناه و پشتيبانى خدا، به مدينه برو و چيزى از خبرهاى تو، بر من پوشيده نمى‏ مانَد » 📚الفتوح ج 5 ص 23 _ مقتل الحسین خوارزمی ج 1 ص 190 👌بنابراین علت عدم حضور ابن عباس ( رضی الله عنه ) در رکاب امام حسین علیه السلام دستور خود امام بود که ابن را مامور مدینه کرد تا اخبار مدینه را به امام گزارش دهد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔برخی مطرح می کنند که مثلا شیعه برای نمایی می گوید دشمنان قبر امام حسین را چندین بار تخریب کردند این چقدر سندیت دارد ❗️اساسا انگیزه آنان از این عمل چه بوده ❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که زیارت قبر امام حسین علیه السلام همواره مورد تاکید و توصیه سایر امامان علیهم السلام بوده است ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین توصیه کنید زیرا زیارت قبر او برای هر شیعه ای که مقر به امامت او است لازم است» 📚بحار الانوار ج98 ص3 🔸الهام ‏بخشى تربت خونين سيد الشهدا در راه مبارزه با ستم، سبب شد كه شيعه،همواره مرقد آن را تكريم و بر گرد آن تجمّع كند. توصيه ‏هاى اكيد ائمّه نيز نسبت به زيارت قبر امام حسين اين شور و الهام را مى ‏افزود. همين سبب شد كه حكّام ستمگر همواره احساس خطر كنند و اين كانون را از هم بپاشند. از دوران بنى اميّه كه زيارت آن حضرت، ممنوع و تحت كنترل بود، تا زمان هارون الرّشيد كه حتّى درخت سدرى را كه سايه‏ بان زائران بود قطع كردند ؛ 📚بحار الانوار ج 45 ص 398 🔸مهم‏ترين جسارت نسبت به مزار امام حسين عليه السلام در تاريخ، مربوط به متوكّل عبّاسى است. وى از سال 232 تا 247 ق، تحت تأثير اهل حديث متعصّب بغداد، بر امور، سيطره داشت. منابع تاريخى، وى را دشمن اهل بيت عليهم السلام دانسته‏اند و گفته ‏اند كه دشمنى با على بن ابى طالب عليه السلام و خانواده ‏اش داشت‏ . 📚الکامل فی التاریخ ج 4 ص 318 ❕متوكّل عباسى، پاسگاهى در نزديكى كربلا زده و به افراد خويش فرمان اكيد داده بود كه هر كس را ديديد قصد زيارت حسين را دارد، بكشيد. 📚بحار الانوار ج 45 ص 404 🔸به امر متوكّل، بار قبر حسين علیه السلام را خراب كردند. 📚همان ص 410 ❕ در يكى از اين نوبتها، «ديزج يهودى» را مأمور تغيير و تبديل و تخريب قبر مطهّر كرد. او نيز با غلامان خويش سراغ قبر رفت و حتّى قبر را شكافت و به حصيرى كه پيكر امام در آن بود برخورد كرد كه از آن بوى مشك مى‏ آمد. دوباره خاك روى آن ريختند و آب بستند و آن را مى ‏خواستند با گاو، شخم بزنند كه گاوها پيشروى نمى‏ کردند. 📚بحار الانوار ج 45 ص 394 🔸هارون الرشيد نيز يك بار به والى فرمان داد تا قبر حسين بن على را خراب كند. اطراف آن را عمارتها ساخته و زمينهايش را زير كشت و زراعت بردند. 📚تتمه المنتهی ص 240 🔸ابن عساكر، نوشته است كه متوكّل، در سال 236 ق، دستور انهدام قبر امام‏ حسين عليه السلام را صادر كرد. پس، خانه ‏هاى اطراف قبر را تخريب و همه را مزرعه كردند و مردم را از زيارت آن قبر، منع كرده، آن جا را به صحرا، تبديل نمودند. مسلمانان، از اين كار، شدند و مردمان بغداد، بر روى بام منازل و مساجد، متوكّل را دشنام دادند و شعرا، او را هجو كردند. 📚تاریخ دمشق ج 72 ص 167 👌به متوكّل خبر دادند كه مردم در سرزمين «نينوا» براى زيارت قبر حسين جمع مى ‏شوند و از اين رهگذر، جمعيّت انبوهى پديد مى‏ آيد و كانون خطرى تشكيل مى ‏شود. متوكّل به يكى از فرماندهان ارتش خود در معيّت تعدادى از لشكريان مأموريّت داد تا مرقد مطهّر را بشكافند و را متفرّق ساخته، از تجمّع بر سر قبر آن حضرت و زيارت قبر او جلوگيرى كنند. او هم طبق دستور، مردم را از پيرامون قبر پراكنده ساخت. اين حادثه در سال 237 هجرى بود. ولى مردم در موسم زيارت، بازهم تجمّع كرده، عليه او شورش كردند و بى‏ باكانه به مأموران خليفه گفتند: اگر تا آخرين نفر هم كشته شويم، دست بر نمى‏ داريم. و بازماندگان ما به زيارت خواهند آمد. وقتى حادثه به متوكّل گزارش شد، به آن فرمانده نوشت كه دست از مردم بردارد و به كوفه بازگردد و چنين وانمود كند كه مسافرتش به كوفه در رابطه با مصالح مردم بوده ... تا اينكه در سال 247 باز تجمّع مردم زياد شد. به نحوى كه در آن محلّ، بازارى درست شد. مجدّدا بناى سخت‏گيرى گذاشتند. 📚اعیان الشیعه ج 1 ص 628 👌روز به روز بر زائران افزوده مى‏ شد، متوكّل سردارى فرستاد و ميان مردم اعلام كردند كه ذمّه خليفه از كسى كه به زيارت رود بيزار است. بازهم آن منطقه را ويران كردند و آب بستند و شخم زدند و قبر را شكافتند. 📚تتمه المنتهی ص 241 👌آرى ... «زيارت اين خاك است كه توده مردم را يارى مى ‏دهد تا به انقلاب حسين علیه السلام و به جهاد و مبارزه او عليه ظلم بينديشند و به رسوا كردن دستگاه حاكم بنشينند. است كه اين خاك- خاك كربلا- سمبل و شعار مى‏ شود و طواف آرامگاه حسين، با صد طواف كعبه مقابل مى ‏شود و حتّى بر آن ترجيح مى‏ يابد.» 📚مجموعه آثار شریعتی ج 7 ص 20 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔در فیلم مختار محمد حنفیه را نشان می دهد که شیعه از او حساب می برد ❕چرا محمد حنفیه در قیام امام حسین نکرد ❗️آیا او هم از جمله توابین بود ❕❕ 💠💠 👌 محمد حنفیه ، يكى از فرزندان رشيد امير مؤمنان على علیه السلام است و «حنفيّه» لقب مادر اوست و اسمش «خوله» دختر يكى از مردان با شخصيّت طايفه «بنى حنيفه» است كه در يكى از جنگهاى اسلامى اسير شد و مى‏ خواستند او را بفروشند، على (ع) او را آزاد كرد و به همسرى خود در آورد. او شجاعت را از على (ع) به ارث برده بود و مى‏ گويند گاهى زره‏هاى محكم را با دست پاره مى ‏كرد و به همين دليل امام (ع) در جنگ «جمل» پرچم را به دست او سپرد و در جنگ «صفّين» جناح چپ على (ع) به دست او و «محمّد بن ابى بكر» و «هاشم مرقال» بود. 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 77 🔸او نسبت به امام حسن و امام حسين عليهما السلام بسيار متواضع بود و فرزندان على علیه السلام را از حضرت را بسيار احترام مى‏ گذارد. روزى به او گفتند على تو را به ميدانهاى خطرناك مى ‏فرستد ولى از فرستادن حسن و حسين خوددارى مى‏ كند، در حالى كه آنها هم برادر تواند! او در جواب مى ‏گويد ؛ «حسن و حسين همچون چشمان او هستند و من همچون بازوان او و انسان به‏ وسيله بازوهايش از چشمش دفاع مى ‏كند». 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 1 ص 244 🔸بعضى «محمّد بن حنيفيّه» را متّهم مى‏ كنند كه او بعد از امام حسين دعوى امامت داشت و يا حتّى دعوى مهدويّت ، ولى مرحوم «شيخ مفيد» در اين زمينه سخن روشنى دارد، مى ‏گويد: «محمّد حنفيّه» هرگز ادّعاى امامت نكرد و كسى را به سوى خود فرا نخواند بلكه ديگران چنين نسبتهايى به او داده‏ اند و مدّعى امامت و يا مهدويّت او بوده ‏اند و «كيسانيّه» جزء چنين مدّعيانى محسوب مى‏ شوند». 📚الفصول المختاره ص 300 🔸يكى از نشانه ‏هاى مقام او اين است كه امام حسين علیه السلام هنگامى كه مى‏ خواست از مدينه به سوى مكّه حركت كند او را وصى و نماينده خود در مدينه قرار داد تا اخبار آن جا را به او برساند و وصيتنامه معروف خود را كه در مقاتل آمده، به او سپرد ، و علت عدم حضور او در کربلا همین بود که امام حسین علیه السلام وظیفه اطلاعاتی را بر عهده او گذاشته بود چنان که می نویسند ؛ « محمّد بن حنفيّه، سخن خويش با برادر را قطع نمود و شروع به گريه كرد. حسين عليه السلام نيز مدّتى با او گريست و آن گاه فرمود: «برادرم! خداوند، تو را پاداش خير دهد! حقيقتا برايم خيرخواهى كردى و به صواب و حقيقت، راه‏نمايى نمودى. اميدوارم كه رأى تو، استوار و درست باشد. من تصميم بر خروج به سمت مكّه دارم و خودم، برادرانم، برادرزاده ‏ها و دوستارانم را براى اين ، مهيّا ساخته‏ ام. نظر آنان، نظر من و تصميم آنان، تصميم من است؛ امّا تو اى برادرم منعى نيست كه در مدينه بمانى و از سوى من مراقب حوادث باشى و چيزى از اخبار آنان را از من پنهان نكنى». 📚الفتوح ج 5 ص 20 _ بحار الانوار ج 44 ص 329 👌علامه حلی نیز نقل می کند که محمد حنفیه به سبب بیماری نمی توانست حسین علیه السلام را همراهی کند ، لذا امام حسین ماموریت دیده بانی در مدینه را به او کرد . 📚سفینه البحار ج 2 ص 388 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman