👌پاسخ معاند را که مدعی است پیامبر اسلام به خاطر قطع شدن وحی ، قصد خودکشی داشت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2755
#طلاق_عایشه_توسط_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا حضرت علی می توانست زنان پیامبر را بعد از وفات پیامبر طلاق دهد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9874
👌اگر « ام المومنین » بودن زنان پیامبر گرامی ، گواه بر لزوم اکرام و احترام و جایگاه رفیع آنان باشد ، حکم مذکور ، یک حکم #اولی است ، همانطور که حکم اولی در مورد مومن لزوم احترم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« احترام مومن از احترام کعبه بزرگتر است »
📚خصال ج 1 ص 27
👌اما وقتی مومنی خودش حرمت و احترام خود را حفظ نکند و آدم کشی و زنا و دزدی و شرابخواری و ... بکند ، ما هم احترام او را نگه نمی داریم و او را زندانی کرده و قصاص و حدود را در مورد او #اجرایی می کنیم ، زنان پیامبر هم به مقتضای ام المومنین بودن به خاطر پیامبر گرامی شایسته احترام هستند ، اما کسانی از آنان که خودشان #حرمت خود را بشکند و دستورات خداوند را زیر پای بگذارد ، دیگر نمی توانند توقع آن #احترام اولیه را داشته باشند ، و اینان به خاطر حرمت شکنی و تعدی از #دستورات خداوند ، شایسته عقاب و عذاب هستند ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« ای همسران پیامبر ، هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شوند ، #عذاب او دو چندان خواهد بود و این برای خدا آسان است » ( احزاب 30)
❕لذا در روایاتی آمده است که برخی از #همسران پیامبر ، هنگام ظهور امام زمان علیه السلام #رجعت می کنند و به خاطر کارهای ناشایسته ای که انجام داده اند ، مواخذه می شوند ؛
📚بحار الانوار ج 22 ص 242
👌و ائمه برخی از همسران پیامبر را کذاب و #درغگو خطاب می کردند ؛
📚بحار الانوار ج 2 ص 217
👌و در مورد برخی از آنان پس از نمازها ، دعا می کردند که به خاطر اعمال نایسته ای که انجام دادند ، از #رحمت خداوند دور شوند ؛
📚الکافی ج3 ص 342
👌و به صورت مطلق دشمن علی علیه السلام را شایسته #طرد و عقاب و عذاب دانسته اند که طبیعتا شامل ایجاد کننده جنگ جمل هم می شود ؛
📚بحار الانوار ج 27 ص 202 باب 8 _ و ص 218 باب 10
👌بر این اساس ، در برخی از نقل ها آمده است که پیامبر گرامی ، اختیار طلاق همسران خود را به علی علیه السلام واگذار کرده بود ، تا هر یک از همسران پیامبر که مورد طلاق علی علیه السلام واقع شوند ، پیوند و ارتباطشان با پیامبر گرامی قطع شود ، و روز قیامت هیچ توقعی از پیامبر گرامی برای شفاعت نداشته باشند .
👌در وصیتی پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛
« فلانه و فلانه ( عایشه و حفصه ) بعد از من با تو مخالفت و عداوت و دشمنی می کنند و فلانه ( عایشه ) با سپاهی بر تو خروج می کند ...ای علی زمانی که آنان آنچه را که قرآن از آنان می خواهد را انجام ندهند ، آنان را طلاق بائن بده تا آنان از من جدا شوند و ارتباطی با من نداشته باشند »
📚بحار الانوار ج 22 ص 488
❕علی علیه السلام نیز در روز شوری چنین احتجاج می کرد ؛
« شما را به خدا سوگند می دهم که آیا در بین شما به غیر من کسی است که پیامبر در طلاق همسرانش او را قائم مقام خود کرده باشد ، آنان گفتند نه »
📚المسترشد فی امامه علی ع ص 354 _ الاحتجاج ج 1 ص 138
👌و در نقل دیگری پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛
« تو وصی من بر اهل بیتم و زنانم هستی ، کسی را که بر همسری من تثبیت کنی روز قیامت با من ملاقات می کند و کسی را که طلاق دهی ، من از او بیزارم ، نه او مرا می بیند و نه من او را می بینم در روز قیامت »
📚الغیبه طوسی ص 150
👌در جنگ جمل علی علیه السلام عایشه را تهدید کرد که اگر به مدینه باز نگردد و جنگ را خاتمه ندهد ، او را طلاق دهد تا روز قیامت رابطه ای با پیامبر گرامی نداشته باشد ، عایشه از این تهدید علی علیه السلام ترسید و به اطرافیانش چنین گفت ؛
« پیامبر خطاب به علی فرمود اى على، من طلاق ايشان را در قبضه اختيار تو درآوردم و به تو مفوّض ساختم و تو را وكيل خود گردانيدم كه هركدام از ايشان كه تو از جانب من طلاق دهى، نام او از دفتر نساء النّبى محو شود. چون آن حضرت امر طلاق ما را به او اطلاق فرموده و فرق ميان حيات و ممات ننموده، مرا على بن ابى طالب بر اين معنى تنبيه و متذکر مى كند. اكنون من از فراق كلّى مى انديشم مبادا چيزى بر زبانش رود كه تدارك آن تصوّر نتوان كرد و مى ترسم كه از رسول برى و جدا گردم شوم و در آن جهان از دولت ملاقات و سعادت خدمت او محروم مانم.»
📚مناقب مرتضوی ( از کتب اهل سنت ) ص 213 _ احقاق الحق ج 32 ص 413 ( به نقل از منابع اهل سنت ) ، مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 134
🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇
❕این تهدید عملی شد و علی علیه السلام عایشه را طلاق داد ، چنان که سعد بن عبد الله قمی خطاب به امام عصر علیه السلام عرضه داشت ؛
« از اجداد شما براى ما روايت كرده اند كه پيغمبر خدا اختيار طلاق زنان خود را بدست امير المؤمنين عليه السّلام داده بود. حتى روايت شده كه على
عليه السّلام در جنگ جمل براى عايشه پيغام فرستاد كه اسلام و پيروان آن را گرفتار فتنه خود نمودى و فرزندان خود را از روى نادانى به سراشيب مرگ افكندى، اگر خود برميگردى چه خوب و گر نه تو را طلاق ميدهم؛ با اينكه مرگ پيغمبر، زنهاى آن حضرت را طلاق داده بود.
❕امام زمان عليه السّلام پرسيد: طلاق به معنى چيست؟ عرض كرد: يعنى رها كردن زن (كه اگر بخواهد شوهر كند آزاد باشد) فرمود: اگر رحلت پيغمبر زنهاى او را آزاد و رها كرده بود، پس چرا جايز نبود كه آنها بعد از پيغمبر شوهر كنند؟ عرض كرد ، زیرا خداوند متعال ازدواج آنها را (بعد از پيغمبر) حرام كرده بود. فرمود: پس چگونه رحلت پيغمبر آنها را رها گردانيد؟ عرض كرد ، معنى طلاقى كه پيغمبر حكم آن را واگذار بامير المؤمنين عليه السّلام نمود چيست؟ امام فرمود ؛
«خداوند متعال مقام زنان پيغمبر را بزرگ داشت و آنها را به شرف مادرى مؤمنين فائز گردانيد، پيغمبر هم به امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: يا على اين شرافت تا وقتى كه اطاعت ميكنند براى آنها خواهد بود، ولى هر كدام بعد از من نافرمانى خداوند كردند و عليه تو سر بشورش برداشتند، آنها را آزاد بگذار تا اگر بخواهند با ديگرى ازدواج كنند و از مقام ام المؤمنينى ساقط گردند. »
📚کمال الدین ، ج 2 ص 459 _ دلائل الامامه ص 511
❕در برخی دیگر از نقل ها آمده است که این حق طلاق پس از امام علی به سایر امامان منتقل شده است و امام حسین علیه السلام پس از آنکه عایشه به جنازه امام حسن علیه السلام اهانت کرد ، طلاقش تجدید شد و امام حسین مجددا طلاق او از پیامبر را امضاء نمود ، چنان که مسعودی می نویسد ؛
« از پیامبر روایت شده است که اگر اوصیاء من زنی از همسران من را طلاق دهند آنان روز قیامت مرا ملاقات نخواهند کرد و روایت شده است که وقتی عایشه ( با جنازه امام حسن اهانت کرد ) ، حسین علیهما اسلام حکم طلاق او را صادر کرد زیرا پیامبر حق طلاق همسرانش را به امیر مومنان و امیر المومنین به حسن و حسن پس از خودش به حسین علیهم السلام واگذار کرده بود »
📚اثباه الوصیه ص 163 _ اثباه الهداه ج 2 ص 255
👌البته چنان که از روایات فوق روشن شد ، طلاق مذکور نوعی طلاق معنوی است و موجب آن می شود که عایشه دیگر آن احترام و شرافتی را که به خاطر همسری پیامبر داشته ، نداشته باشد و روز قیامت بین او و پیامبر جدایی باشد ، اگر چه در دنیا هنوز حکم همسری ظاهری پیامبر را داشته و مثلا حق ازدواج پس از پیامبر را نداشته است ، لذا می بینیم که علامه مجلسی می نویسد ؛
« همسران منافق پيغمبر از اينكه ام المؤمنين باشند بيرونند، و امير مؤمنان در روز جنگ بصره (كه جنگ جمل باشد) عائشه را طلاق داد تا براى مردم روشن شود كه از اين حكم بيرون است نسبت به برخى اعتبارات و وجوه ( احترام و ارتباط با پیامبر در قیامت ) اگر چه حرمت ازدواج مؤمنان با او به جاى خود مانده است. »
📚بحار الانوار ج 71 ص 265
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#یاران_خاص_امام_مهدی_علیه_السلام_و_طریقه_ملحق_شدنشان_به_امام
🤔#پرسش
❔موقعی که امام زمان ظهور کند یاران امام چطور خودشان را به او می رسانند با چه وسیله ایی ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یاران امام زمان علیه السلام به دو دسته یاران #خاص و یاران #عمومی تقسیم می شوند .
❕یاران خاص امام عصر علیه السلام که نقش پرچم داری و #فرماندهی را برای حضرت ایفا می کنند ، سیصد و سیزده تن به عدد یاران پیامبر گرامی در جنگ بدر می باشد .
🔶امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« آنان که در بسترهایشان یافت نمی شوند و در مکه حضور می یابند سیصد و سیزده مرد به تعداد جنگاوران بدرند ، و آنان یاوران قائم اند »
📚الغیبه نعمانی ص313 _ بحار الانوار ج52 ص323
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« گویی قائم را بر منبر کوفه می بینم که سیصد و سیزده یاورش به تعداد جنگاوران بدر دورش را گرفته اند و اینان پرچمداران و حاکمان خداوند بر آفریدگانش در زمین هستند »
📚کمال الدین ج2 ص673
❕اما تعداد یاران #عمومی امام زمان علیه السلام بسیار بیشتر از این تعداد است .
❕از امام صادق علیه السلام سوال شد که چه تعداد با قائم خروج می کنند ، آنان می گویند همراه او به تعداد #جنگاوران بدر خروج می کنند یعنی سیصد و سیزده مرد ؟
👌امام پاسخ داد که او جز با جمعیتی نیرومند خروج نمی کند و جمعیت نیرومند کمتر از ده هزار تن نیستند »
📚کمال الدین ج2 ص654
👌امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« هنگامی که قائم ظهور کند و به درون کوفه بیاید خداوند هفتاد هزار انسان راستین را از پشت کوفه بر می انگیزد تا از همراهان و یاوران او باشند »
📚بحار الانوار ج52 ص390
👌در نقل های دیگر آمده است که تمام شیعیان و ارادتمندان امام عصر علیه السلام از یاران ایشان می باشند ؛
📚تفسیر عیاشی ج1 ص66 _ بحار الانوار ج52 ص291
👌با توجه به آنکه امامان گرامی ما ، خصوصا امام مهدی علیه السلام دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده و می توانستند به اذن الهی در مدت زمانی کوتاه مسیر طولانی را طی کنند .
📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80 _ بحار الانوار ج27 ص32 باب 14
👌یاران خاص ایشان نیز با استفاده از قدرتی که امام مهدی علیه السلام دارند ، از دو طریق خود را به امام می رسانند ؛
1⃣از طریق طی الارض که به تعبیر روایت شبانه از بسترگاهشان ناپدید می شوند و صبحگاهان در نزد امام علیه السلام هستند ؛
❕امام زين العابدين عليه السلام فرمود ؛ «آنان كه از بسترشان ناپديد مى شوند، سيصد و سيزده مرد به تعداد جنگاوران بدر هستند كه صبح هنگام در مكّه اند و آن، همان سخن خداوند متعال است: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مىآورد» و آنان، ياران قائم اند».
📚كمال الدين یک جلدی ص 654 ، الغيبة، نعمانى ، ص 313
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« سخن خداى- تبارك و تعالى-: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى آورد»، مقصودش ياران قائم اند كه سيصد و ده و اندى مرد هستند. به خدا سوگند، آنان گروهى معدودند. به خدا سوگند در يك ساعت مانند ابرهاى پاييزى گرد هم مى آيند».
📚الكافى ج 8 ص 313
👌و فرمود ؛
« در حالى كه در محرابها و بسترهايشان در شرق و غرب زمين هستند و گوش همه آنها صداى او را با يك بانگ مى شنود و به سويش مى آيند و در چشم به هم زدنى، همگى پيش رويش، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم] حاضر مى شوند »
📚مختصر بصائر الدرجات ص 179- 182، بحار الانوار ، ج 53 ص 7.
2⃣از طریق سوار شدن بر ابرها که ممکن است کنایه از یک سیر فضایی با یک مرکب سریع السیر باشد که خداوند اسبابش را در اختیار امام مهدی علیه السلام و یارانش قرار داده است .
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«هنگامى كه به امام [مهدى عليه السلام] اذن داده مى شود خداوند، را با نام عبرى اش مى خواند و سيصد و سيزده ياورش مانند ابرهاى پاييزى به گِردش فرا هم مىآيند و آنان پرچمداران او هستند. برخى از آنها شب از بسترشان ناپديد مى شوند و صبح در مكّه هستند و يكى از آنها روز ديده مى شود كه ميان ابرها سير مى كند و نام او و نام پدرش و هويت و تبارش شناخته شده است». راوی می گوید گفتم: فدايت شوم! كدام يك ايمانش بيشتر است؟ فرمود: «كسى كه روز، ميان ابرها سير مى كند و آنان، ناپديد شدگان اند و اين آيه در باره آنها نازل شده است: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى آورد».
📚الغيبة، نعمانى ص 312 ح 3، تفسير العيّاشى ، ج 1 ص 67
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌متنی در فضای مجازی منتشر شده است به نام « سوره کرونا » که مدعی شده اند پاسخگوی تحدی قرآن است در حالی که با تقلید از سیاق آیات قرآن ، مطالبی سخیف و پیش پا افتاده ای را بیان کرده است ، پاسخ تحدی قرآن زمانی داده می شود که متنی آورده شود که از همه جهات فراتر و بالاتر از قرآن باشد ، نه آنکه با تقلید از نظم و سیاق قرآن ، مطالبی سخیف و بی ارزش عرضه شود ، این تقلید از قرآن است در سیاق نه هماوردی با قرآن از نظر محتوایی و ادبی ، در ذیل مفصلا توضیح داده ایم که چگونه متنی می تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2756
👌انسان با دیدن متن مذکور یاد مسلیمه کذاب می افتد که برای پاسخ به تحدی قرآن در برابر سوره « الذاريات » اين جمله ها را آورده است ؛
« و المبذرات بذرا و الحاصدات حصدا و الذاريات قمحا و الطاحنات طحنا و العاجنات عجنا و الخابزات خبزا و الثاردات ثردا و اللاقمات لقما اهالة و سمنا »
«يعنى قسم به دهقانان و كشاورزان، قسم به درو كنندگان، قسم به جدا كنندگان كاه از گندم، قسم به جدا كنندگان گندم از كاه، قسم به خمير كنندگان، قسم به نان پزندگان، قسم به تريد كنندگان! قسم به آن كسانى كه لقمه هاى چرب و نرم بر مى دارند »
❕و در مورد دیگر ؛
« يا ضفدع بنت ضفدع، نقى ما تنقين، نصفك فى الماء و نصفك فى الطين، لا الماء تكدرين و لا الشارب تمنعين » « اى قورباغه دختر قورباغه! آنچه مى خواهى صدا كن! نيمى از تو در آب و نيمى ديگر در گل است، نه آب را گل آلود مى كنى، و نه كسى را از آب خوردن جلوگيرى مى نمايى »
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 134
#سایت_ما
ipasookh.ir
◼️به مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال ، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت کور و پلید ؛
✔️کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
⚫️پاسخ به چند سوال و شبهه پیرامون ساختن گنبد و بارگاه بر روی قبور ائمه ؛
1⃣چه دلیلی از آیات و روایات ، مبنی بر جواز و استحباب گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور اهل بیت وجود دارد ❕
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2757
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2758
2⃣چرا حرم های اهل بیت از طلا و نقره ساخته می شود ❕آیا این کار لازم است ❕❕
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2758
3⃣در روایات شیعه از ساختن گنبد و بارگاه ساختن نهی شده است مانند حدیثی از پیامبر که فرمود ساختن بنا بر قبر کار خوبی نیست ❕با این وجود چرا برای اهل بیت گنبد و بارگاه ساخته می شود ❕❕
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2759
4⃣آیا به راستی پیامبر گرامی حضرت علی را مامور کرد که هر قبری که بر آن گنبد و بارگاه ساخته شده است را خراب کند ❕چنان که وهابیان استدلال می کنند ❕❕
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2760
5⃣یکی از مولوی های وهابی می گفت که ساختن گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور حرام است چون در روایات آمده است که قبور بزرگان نباید #مسجد شود خواستم نظر شما را در این رابطه بدونم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/202
6⃣یکی از سوالاتی که وهابیان زیاد مطرح می کنند اینه که فلسفه زیارت قبور چیه ❗️چرا این قدر تاکید بر زیارت قبور می کنید ❕چه دلیلی بر زیارت قبور وجود دارد ❕چرا زندگان را #ول کرده و به مردگان چسبیده اید ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/203
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_به_معاند_هماوردی_با_قرآن
🤔#پرسش
❔تودهنى دوباره به ملاى استاد حوزه
ايشان در مورد سوره كرونا كه به تازگى در فضاى مجازى توسط يك دختر تونسى منتشر شده ميگويد:
اين خانم با تقليد از سياق قرآن، مطالب سخيف و پيش پا افتاده اى را بيان كرده است، پاسخ تحدى قرآن زمانى داده ميشود كه متنى آورده شود كه از همه جهات فراتر و بالاتر از قرآن باشد.
١) قرآن ادعا كرده است سوره اى مانند قرآن، پس منظور همان ترتيب و نوشتار عربى مد نظر است
٢) كدام عقل سليم ميگويد خود مدعى بايد در اينمورد قضاوت كند؟
يعنى آخوند هم مدعى تحدى است و هم خودش قاضى و تشخيص دهنده!(احمقانه ترين منطق)
٣) قرآن ادعا كرده يك سوره مثل قرآن، مثلا سازنده پرايد بگويد اگر كسى توانست مانند پرايد بسازد! خوب مسلما ساختن يك ماشين همشكل و اندازه پرايد، پاسخ اين ادعاست، و نه ساختن لامبورگينى!
٤) ما در تحدى با قرآن سوره ولايت را در تصوير قرار داده ايم، حال ازين ملاى زيرك تقاضا داريم اثبات كند اين سوره پاسخ تحدى قرآن نيست.(اين تحدى جديد ماست)
٥) ملا آيات سوره كرونا را سخيف مينامد اما سخافت سوره مسد را فراموش كرده است كه الله مانند يك پيرزن ابولهب را نفرين ميكند و شغل همسرش را به تمسخر ميگيرد. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌قرآن همگان را دعوت به مبارزه کرده است که اگر گمان می کنند قرآن کتابی آسمانی نیست ، به مانند آن را بیاورند ، چنان که می فرماید ؛
« قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً » « بگو اگر انسانها و پريان اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند يكديگر را در اين كار كمك كنند. » ( اسراء 88)
👌تعبير به" بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ" تعبير جامعى است كه شباهت و همانندى را در تمام زمينه ها مى رساند، يعنى مثل آن از نظر فصاحت، مثل آن از نظر محتوى و مثل آن از نظر انسان سازى، بحثهاى علمى، قانونهاى حياتبخش اجتماعى، تاريخ خالى از خرافات، پيشگويي هاى مربوط به آينده و امثال آن.
❕ دعوت از همه انسانها دليل بر اين است كه در مساله اعجاز تنها جنبه الفاظ قرآن و فصاحت و بلاغت مطرح نيست، چرا كه اگر چنين بود دعوت از ناآشنايان به زبان عربى بى فايده بود. قرآن با این بیان محافل علمى دنيا را تحدى مى كند نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت يعنى شيرينى و جذابيت عبارات، و رسايى مفاهيم، بلكه از جهت محتوا، علومى كه آن زمان از نظر انسانها پنهان بود، قوانين و مقرراتى كه ضامن سعادت و نجات بشريت است، بياناتى خالى از هر گونه تناقض و پراكنده گويى، تواريخى خالى از هر گونه خرافات و گزاف گويى و مانند اينها کتابی مانند قرآن بیاورند ؛
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 275
👌بنابراین اگر قرآن می گوید « مثل » مرا بیاورید ، یعنی متنی بیاورید که از تمام جهات ویژگی های قرآن را داشته باشد و از تمام وجوهی که ما مدعی هستیم قرآن اعجاز دارد ، آن متن هم اعجاز داشته باشد یعنی اعجاز از نظر فصاحت و بلاغت ، اعجاز از نظر معارف الهی ، اعجاز از نظر علوم روز و اکتشافات علمی ، اعجاز از نظر تاریخی ، اعجاز از نظر وضع قوانین ، اعجاز از نظر اخبار غیبی ، اعجاز از نظر عدم تضاد و اختلاف ؛
📚پیام قرآن ج8 ص151 به بعد
👌در گذشته بیشتر در این باره توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3091
👌در آوردن مثل و همانند نباید از قرآن تقلید شود ، مثلا اگر کسی می گوید من در فلان موضوع کتابی نوشته ام که بی نظیر است و هیچ کس نمی تواند مانندش را بنویسد ، یعنی آن کتاب دارای استدلال های متقن و مطالب مستند است که آوردنی نیست ، شما اگر بخواهید او را مغلوب کنید باید کتابی بنویسید که مطالبش استدلالی تر و متقن تر باشد یا حد اقل برابر با آن کتاب باشد ، نه آنکه همان استدلال ها و مطالب را با تغییر و تصرف بیاورید و بگویید شما را مغلوب کردم ، چنین کاری کپی برداری و تقلید است نه هماوردی و مبارزه کردن .
❕متاسفانه برخی چنين تصوّر مي کنند كه اگر عبارتى بر وزن آيات قرآن درست كنند، مانند قرآن را آورده اند، خواه اين عبارات از نظر «معنى» و «الفاظ» موزون و صحيح و در سر حد فصاحت قرآن باشد يا نه، اين اشتباه بسيار بزرگى است كه آنها مرتكب شده اند.
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌اگر كار به اين سادگى بود كه ما بعضى از كلمات اين سوره را برداريم و بجاى آن هر كلمه اى خواستيم بگذاريم، و به همين اندازه كه هم وزن آن كلمه باشد قناعت كنيم، مى بايست تاكنون هزاران سوره مانند سوره هاى قرآن آورده باشند.
اساساً چنين معارضهاى احتياج به اطلاع كافى از ادبيات عرب، و اصول فصاحت و بلاغت ندارد، و كودكان مدارس هم مى توانستند اين كار را بكنند، پس چرا اين همه گويندگان توانا، فصحا و بلغاى عرب كه در زمان ظهور اسلام فراوان بودند چنين كارى را نكردند، يعنى آنها آنقدر توجه نداشتند؟! يا اينكه آنها مى دانستند با عوض كردن چند كلمه به كلمه هم وزن آن مشكل حل نمى گردد بلكه بايد مزايا و مفاهيم آنها را حفظ كنند، و صورت اقتباس و تقليد هم نداشته باشند، مشكل اينجاست.
👌اگر مطلب به همين سادگى باشد ما نيز قدرت داريم در يك ساعت چندين سوره مانند سوره هاى قرآن بسازيم و مثلًا بگوئيم ؛
«الحمد الرحيم. رب العالم العظيم! نحن عبدك المسكين. نعبدك و نستعين. اهدنا صراط العليين!» و مانند آنها. آيا اين سوره كه نگارنده ساده و راحت آنرا ساخته است از سورهاى كه آنها ساخته اند كمتر است؟!
❕اين كار درست مانند اين است كه يك آدم بى اطلاع از فن شعر ، بخواهد با شاعر توانايى همچون سعدى رقابت كند، و براى اين منظور بعضى از كلمات سعدى را از ميان اشعار آبدارش بردارد و به جاى آن كلماتى هم وزن آنها بگذارد، و مانند پاره اى از اشعار نو در قيد و بند معنى نباشند. مثلا اشعار معروف «بنى آدم اعضاى يكديگرند» را به اين صورت درآورد ؛
بنى آدم افراد يك ملتند! كه در آفرينش ز يك علتند!
چو چشمت بدرد آورد روزگار برو دكتر حاذقى را بيار!
❔آيا راستى اين كار را رقابت با سعدى مى توان گفت، و چنين كسى را «سعدى زمان» يا «سعدى شكن دوران»! بايد لقب داد ❗️
📚قرآن و آخرین پیامبر ، ص 61
❕معاند می گوید سوره ولایت همانند سوره های قرآنی است و پاسخگوی تحدی قرآن می باشد ، سوره ولایت در 7 بند بدين گونه ساخته شده است ؛
« يا ايها الذين آمنوا آمنوا بالنبى و بالولى الذين بعثناهما يهديانكم الى صراط مستقيم* نبى و ولى بعضهما من بعض و أنا العليم الخبير* إن الذين يوفون بعهد اللّه لهم جنات النعيم* و الذين إذا تليت عليهم آياتنا كانوا بآياتنا مكذبين* إن لهم فى جهنم مقاما عظيما إذا نودى لهم يوم القيمة اين الظالمون المكذبون المرسلين* ما خلقهم المرسلين إلّا بالحق و ما كان اللّه ليظهرهم إلى أجل قريب* و سبح بحمد ربك و على من الشاهدين. »
👌سوره نورين و ولايت دو سوره اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده اند. اين دو سوره تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است.
❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه بهچشم نمى خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتابخانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى بهنام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است»
📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌این سوره به تقلید از آیات قرآن و همراه با مضامینی سطحی ساخته شده است که هرگز نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد .
❕جمله « یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالنبی و بالولی » با استفاده از آیه شریفه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْل » ( نساء 136) ساخته شده است .
❕جمله « بعضهما من بعض و انا العلیم الخبیر » با استفاده از آیه « ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » ( آل عمران 34) و آیه « َ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِير » ( تحریم 3) ساخته شده است .
❕جمله « ان الذین یوفون بعهد الله لهم جنات النعیم » از آیه شریفه « الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْمِيثاقَ » ( یوسف 20) و آیه « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيم » ( لقمان 8) اقتباس شده است .
❕جمله « الذین اذا تلیت علیهم آیاتنا » از آیه شریفه « إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيمانا» ( انفال 2 ) اقتباس شده است .
❕جمله « کانوا بایاتنا مکذبین » از آیه « وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّار » ( بقره 39 ) اقتباس شده است .
❕جمله « ما خلقهم المرسلین الا بالحق » از آیه « ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَق » ( دخان 39) اقتباس شده است .
❕جمله « سبح بحمد ربک » از آیه شریفه « َ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ » ( ق 39) اقتباس شده است .
❕جمله « علی من الشاهدین » از آیه « َ أَنَا عَلى ذلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين » (انبیاء 56 ) اقتباس شده است .
❕جمله « یهدیانکم الی صراط مستقیم » از آیه « َ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيم » ( مائده 16) اقتباس شده است .
👌می بینیم که سوره مذکور تماما کپی شده از آیات قرآن است و هیچگاه نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد ، گذشته از آنکه اشکالات محتوایی هم دارد .
👌در مورد نبی و ولی تعبیر به « بعثناهما » شده است ، در حالی که بعث و مبعوث شدن در مورد رسولان است نه ولی و امام ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« َ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا » ( نحل 37) ، در مورد امامان « نص » است نه « بعث » ، و آنان « منصوص خدا و پیامبرند » نه « مبعوث »
📚بحار الانوار ج 23 ص 66 باب 3
👌در مورد جهنم تعبیر به « مقام بزرگ » کرده است ، در حالی که « مقام » به مناسبت تکریم و تعظیم باید به کار رود ، نه در مورد جهنم که محل پستی و خواری است ، چنان که می فرماید ؛ «پروردگارا! هر كه را تو (به خاطر اعمالش) به آتش افكنى او را خوار و رسوا ساخته اى و اين چنين افراد ستمگر ياورى ندارند» ( آل عمران 192)
❕جمله « ما کان لیظهرهم الی اجل قریب » یعنی خداوند پیامبرانش را تا زمانی نزدیک یاری نمیکند ، و آنان را بر دشمنان غالب نمی کند ، در حالی که خداوند حکیم همواره یاری کننده پیامبرانش می باشد و آنان را در کوره حوادث و در برابر دشمنان تنها نمی گذارد چنان که می فرماید ؛ « ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مى كنند يارى مى دهيم » ( غافر 51) و می فرماید ؛ « خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد » ( مجادله 21)
❕اشکالات محتوایی دیگری در متن مذکور است که به جهت پرهیز از اطناب از بیان آن خودداری می کنیم .
👌از آنچه گذشت روشن می شود که آنچه تحت عنوان « سوره ولایت» معرفی می شود هم توان هماوردی با قرآن را ندارد ، زیرا از یک سو از آیات قرآن اقتباس و کپی برداری شده است و از سوی دیگر دارای اشکالات محتوایی است و نمی تواند با محتوای عالی قرآن ، معارضه داشته باشد ، متنی که با اقتباس از قرآن نوشته شده باشد ، کپی شده از قرآن است نه همتا و هماورد قرآن .
❕در مورد سوره مسد و اشکال معاند به آن هم در گذشته ، مفصلا پاسخ داده ایم و اثبات کرده ایم که سوره مذکور در بردارنده وجوه متعدد اعجازی و اخبار غیبی است که جهت آگاهی نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2761
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2762
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است چرا خدا در آن هنگام که ظالم ظلم می کند و مثلا آن هنگام که پدر ، سر فرزند را می برد ، چرا خداوند جلوی او را نمی گیرد ،مگر خداوند عادل نیست ❕پاسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2763
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است پیامبر گرامی هیچ اشاره به وجود دوازده امام پس از خود نکرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2765
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که با استدلال به یک سری از نقل های جعلی اهل سنت مدعی است که علی علیه السلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرده و موجبات نارضایتی فاطمه سلام الله علیها را فراهم کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2766
#سایت_ما
ipasookh.ir
#زینت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔شیخ الطائفه طوسی اعتراف میکند که فاطمه در نبود علی چشمانش را آرایش کرده و در شهر با لباس رنگارنگ به گردش میپرداخته:
▪️|۴٣|-{وَقَدِم عَلِيٌّ مِنْ الْيَمَنِ بِبُدْنِ النَّبِيَِّ فَوَجَدَ فَاطِمَة مِمَّنْ حَلَّ وَلَبِسَتْ ثِيَابًا صَبِيغًا وَاكْتَحَلَتْ فَأَنْكَرَ ذَلِكَ عَلَيْهَا، و قال: من أمرک بهذا؟ فقالت: أبی}
▪️|۴٣|-[علی از یمن برگشت و فاطمه رو در حالی يافت که احرام خود شکسته و لباس رنگارنگ پوشیده و به چشمانش سرمه کشیده. علی آنرا نهی کرد و گفت چه کسی تو را به این کار دستور داده؟؟ فاطمه گفت: بابام]
◼️فاطمه در غیاب علی آرایش مىکرده و به خودنمایی در شهر میپرداخته که این کار موجب عصبانیت علی میشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایت مذکور پیرامون حج تمتع و خروج از احرام است . حجّ تمتع عبار است از احرام مكلّف از ميقات به عمره تمتع؛ آنگاه داخل مكه شده هفت شوط طواف دور خانه خدا به جامى آورد، سپس در مقام ابراهيم دو ركعت نماز طواف مى گزارد و بين صفا و مروه هفت شوط سعى مى كند، در آخر نيز مويش را كوتاه مى كند و با اين عمل تمام امورى كه بر او حرام بوده حلال مى گردد؛ تا اينكه احرام ديگرى براى حجّ مى بندد، سپس روز نهم به عرفات مى رود و در آنجا تا غروب وقوف مى كند و بقيه اعمال را نيز انجام داده و از احرام دوّم نيز خارج مى گردد.
📚تحرير الاحكام، ج 1، ص 557.
👌سيد شرف الدين مى گويد ؛
«علت اينكه اين حجّ را «تمتع» مى نامند، اين است كه در اين حجّ متعه است. متعه به معناى لذت است. چون در مدت فاصل بين دو احرام «عمره و حج» محظورات و محرمات احرام مباح و حلال مى گردد و شخص عامل به آن، مى تواند در اين مدّت از آنچه در احرام عمره حرام بود و در احرام حج نيز حرام مى گردد، لذت و نفع ببرد. اين همان معنايى است كه عمر و برخى از تابعينش ناخوش مى داشتند »
📚اجتهاد در مقابل نص ، ص 213
👌پیامبر گرامی در حجه الوداع ، حج تمتع را برای مسلمین تبیین کرد که آنان می توانند پس از انجام عمره از احرام خارج شوند و محرمات احرام برای آنان حلال می شود و مجددا برای حج احرام ببندند و مراسم حج را به جا آورند .
❕بر این اساس پس از تبیین پیامبر گرامی ، فاطمه زهراء سلام الله علیهما از احرام خارج شدند و در منزل خودش را زینت کردند ، علی علیه السلام که در یمن بودند ، وقتی به مکه رسیدند ، برایشان سوال پیش آمد که چرا فاطمه زهراء از احرام خارج شده است ، و آنچه را که بر محرم حرام بوده مانند زینت کردن را انجام داده است . حضرت زهراء در پاسخ فرمود که پیامبر حج تمتع را برای ما تبیین کرد و من مطابق امر و تبیین پیامبر رفتار کرده ام و از احرام خارج شدم ، علی علیه السلام مساله را از پیامبر نیز جویا شدند و ایشان بیان کردند که حج تمتع چنین است و خداوند دستور به آن داده است و به این نحو وحی را بر من نازل کرده است .
🔸چنان که در نقل مذکور آمده است که پس از آنکه پیامبر حج تمتع را تبیین کرد ؛
« مردى از صحابه (عمر) گفت: ما چگونه به حج بيرون رويم و از سر و موهاى ما آب غسل جنابت چكد؟! حضرت او را فرمود: تو هرگز ايمان به حج تمتع نخواهى آورد.پس سراقة بن مالك بن جعشم كنانى برخاست و عرض كرد: يا رسول اللّه! احكام دين خود را دانستيم چنانكه گويا امروز مخلوق شده ايم، پس بفرما كه آنچه ما را امر فرمودى در باب حج مخصوص اين سال است يا هميشه ما بايد حج تمتع بجا آوريم؟حضرت رسول فرمود: مخصوص اين سال نيست بلكه ابد الآباد اين حكم جارى است.پس حضرت رسول انگشتان دستهاى خود را در يكديگر داخل گردانيد و فرمود: داخل شد عمره در حج تا روز قيامت.
❕در اين وقت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه از جانب يمن به فرموده حضرت رسول متوجه حج گرديده بود داخل مكه شد، و چون به خانه حضرت فاطمه عليها السّلام داخل شد « فدخل علی فاطمه »ديد كه فاطمه عليها السّلام محل گرديده و بوى خوش از او شنيد و جامه هاى ملوّن در بر او ديد پس گفت: اين چيست اى فاطمه و پيش از وقت محل شدن چرا محل شده اى؟ حضرت فاطمه عليها السّلام گفت كه: رسول خدا مرا چنين امر كرد. پس حضرت امير المؤمنين عليه السّلام بيرون آمد و به خدمت حضرت رسول شتافت كه حقيقت حال را معلوم نمايد، چون به خدمت حضرت رسيد گفت: يا رسول اللّه! من فاطمه را ديدم كه محل گرديده و جامه هاى رنگين پوشيده است. حضرت فرمود: من امر كرده ام مردم را كه چنين كنند ...»
📚حیاه القلوب ج 4 ص 1376 _ الکافی ج 8 ص 163
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
👌بنابراین ؛
1⃣علت تعجب علی علیه السلام به خاطر خروج فاطمه زهرا سلام الله علیهما از احرام بوده است نه زینت کردن ایشان .
2⃣زینت کردن فاطمه زهرا سلام الله علیها در منزل و برای شوهر خویش بوده است نه در ملا عام ، ایشان در اجتماع با نهایت پوشش و حجاب حاضر می شده اند ، چنان که آمده است ، وقتی می خواستند از منزل خارج شوند و به مسجد برای احقاق حقشان بروند مطابق روایت ؛
« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها»
📚بحار الانوار ج29 ص216
👌و مطابق نقل های دیگر « حتی از نابینایان نیز حجاب می گرفتند و می فرمودند برترین زنان ، زنانی اند که نه مردان آنها را ببینند و نه آنها مردان را ببیند ( مگر آنکه ضرورتی برای حضور در اجتماع باشد )»
📚مستدرک الوسائل ج 14 ص 289
3⃣در روایات ما آمده است که مستحب است ، زن برای شوهر در منزل زینت و آرایش کند ، چنان که امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« سزاوار نيست زن، ( برای شوهر ) خود را بدون آرايش بگذارد. لااقل، گردنبندى به گردن بيندازد. »
📚الکافی ج 5 ص 509
👌فاطمه زهراء نیز پس از خروج از احرام در منزل برای علی علیه السلام زینت کرده بودند نه در اجتماع و ملا عام .
4⃣با توجه به آنکه پیامبر گرامی در حجه الوداع حکم حج تمتع و خروج از احرام پس از انجام عمره را متذکر شدند و وحی در این رابطه آن هنگام نازل شده بود و علی علیه السلام در مکه نبودند تا حکم مذکور را فرا گیرند ، وقتی مشاهده کردند که حضرت زهراء از احرام خارج شده تعجب کردند و جویای مساله از پیامبر شدند که پیامبر گرامی متذکر حکم مذکور و نزول وحی در این رابطه شدند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
◼️به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی ( ره )
1⃣امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند ❗️ آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/251
2⃣با توجه به شبهاتی که اخیرا مطرح شده است لطفا بفرمایید خواندن زیارت نامه در هنگام زیارت قبر امام #خمینی مشروع است یا خیر ❗️آیا این عمل مقایسه کردن امام خمینی با اهل بیت علیهم السلام نیست ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/575
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد نماز خواندن حسنین علیهما السلام ، پشت سر مروان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/912
👌پاسخ معاند در مورد مفهوم ولایت مطلقه فقیه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2767
👌پاسخ معاند در مورد روایتی که می گوید ، علت حبس یونس نبی در شکم ماهی ، عدم پذیرش ولایت علی علیهما السلام بوده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2768
#پیوند_اعضای_میت
🤔پرسش
❔این که مراجع پیوند اعضا را جایز می دانند چه مفهومی دارد ❗️مگر زمان ائمه پیوند اعضا بوده است که ائمه حکم آن را بیان کرده باشند تا مراجع به آن حکم رسیده باشند ❕اگر حکمی بیان نشده پس این فتوای مراجع از کجا است ❕
💠پاسخ💠
👌چنین نیست که تمام مراجع پیوند اعضا را جایز بدانند ، برخی از آنان جایز می دانند و برخی جایز نمی دانند .
❕از جمله کسانی که جایز می دانند ، آیت الله مکارم شیرازی است . ایشان فتوا می دهند ؛ « هرگاه مرگ مغزى به طور كامل و مسلّم باشد، و هيچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد، برداشتن بعضى از اعضا (خواه مانند قلب باشد يا كليه يا عضو ديگر) براى نجات جان مسلمانى، مانعى ندارد، خواه وصيّت به اين كار كرده باشد يا نه، ولى بهتر جلب رضايت اولياى ميّت است »
📚احکام پزشکی ، ص 121
👌و از جمله کسانی که جایز نمی دانند ، آیت الله سیستانی است ، ایشان می فرماید ؛
« قطع عضو مسلمان مرده مانند چشم و دستش برای پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست و اگر کسی چنین کند بر او دیه لازم میآید و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولی اگر پیوند زده شد و عضو جزو بدن زنده شد، قطع آن واجب نیست ، اگر کسی که از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب وریه او هرچند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام میدهند شرعا مرده شمرده نمیشود وقطع اعضای او برای الحاق به افراد زنده به هیچ وجه جایز نیست و قتل محسوب می شود و موجب دیه و قصاص است »
📚سایت آیت الله سیستانی
💠https://www.sistani.org/persian/qa/02448/
👌کسانی که فتوا به عدم جواز می دهند به ادله ای استناد می کنند از جمله آنکه در روایات متعددی از قطع عضو میت مسلمان نهی شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« گناه قطع سر میت شدیدتر است از قطع سر انسان زنده »
📚الکافی ج 7 ص 348
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند آنچه را که در زمان زنده بودن مومنین ، انجامش حرام است را برای مردگان مومنین هم حرام کرده است »
📚الکافی ج 1 ص 303
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« احترام میت مسلمان مانند احترام زنده مسلمان است »
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 329
👌بنابراین همانطور که آسیب و جراحت وارد کردن بر مسلمان زنده حرام است ، بر مسلمان میت هم حرام است و نباید اعضای بدن میت مسلمان را پس از مرگ برای پیوند قطع نمود .
❕همینطور روایاتی که از مثله و قطعه قطعه کردن بدن میت نهی می کند ، شاهد روشنی بر ممنوعیت پیوند اعضای میت است ، چنان که علی علیه السلام در مورد نحوه #قصاص ابن ملجم فرمودند ؛
« ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون #مسلمانان فرو روید و بگویید امیر مومنان #کشته شد. آگاه باشید جز #قاتل من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا #چشم پوشیدم ، او را تنها یک #ضربه بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از #مثله کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد »
📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم
👌روایات دیگری نیز می باشد که از اهانت و بی احترامی مومن نهی می کند؛
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 265 باب 146
❕روشن است که قطعه قطعه کردن بدن میت مومن ، روشن ترین هتک و بی احترامی در قبال او محسوب می شود .
👌در مقابل فقهایی که قائل به جوازند ، پاسخ می دهند که ادله فوق صحیح است تا زمانی که اضطرار به عمل کردن بر خلاف آن حاصل نشده باشد ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «لَيْسَ شَىْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ الَّا وَقَدْ احَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ الَيْهِ » « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده است »
📚بحار الانوار ج 72 ص 411
👌وقتی که حفظ جان مسلمانی ، توقف بر پیوند اعضای فردی دارد که هیچ امیدی به بازگشت او به دنیا نیست ، ما در اینجا مضطر هستیم و می توانیم برای حفظ جان مسلمانی از اعضای مسلمان میت دیگر استفاده کنیم .
❕لذا می بینیم که امامان علیهم السلام اجازه شکافتن شکم میت مسلمانی را که فرزند در شکم دارد و او زنده است را از باب اضطرار داده اند ، در حالی که مطابق ادله فوق ، در حالت عادی چنین کاری را اجازه نداده بودند ، چنان که اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان در مورد زنی سوال کردند که مرده است ، اما فرزندش در شکمش تکان می خورد ، آیا می توان شکمش را شکافت و فرزند را خارج کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
«بله ، پس از آن شکم مادر دوخته می شود »
📚الکافی ج 3 ص 206
👌بنابراین می بینیم که حکم به جواز پیوند اعضای میت ، مبتنی بر روایات اهل بیت علیهم السلام است ، و مراجعی هم که حکم جواز داده اند ، حکمشان مبتنی بر ادله فوق می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخی اجمالی به معاند ؛
👌علوم علی علیه السلام به تعلیم پیامبر گرامی بوده است و چنانچه در همان پاسخ آوردیم ، در مساله مذکور نیز ایشان جهت یادگیری تفصیلی مساله به پیامبر گرامی رجوع کردند ، نه از باب شک در صدق سخن فاطمه سلام الله علیهما ، بلکه برای فراگیری تفصیلی مساله .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند حلال و حرام و تاویل را به رسولش تعلیم داد و رسول الله نیز تمام آنچه از خدا تعلیم دیده بود را به علی تعلیم داد»
📚بحار الانوار ج40 ص208
🔷وفرمود:
« علی به هر آنچه رسول خدا می دانست آگاهی داشت و خداوند چیزی را به رسولش تعلیم نمی داد مگر آنکه رسول الله آن را به امیر المومنین تعلیم می داد»
📚بحار الانوار ج40 ص209
👌لذا می بینیم که علمای اهل سنت نقل می کنند ؛
« دانا ترین مردم به علوم رسول خدا ، علی بن ابی طالب است»
📚مستدرک حاکم ج3 ص499
👌و به خاطر همین پیامبر فرمود ؛
« من شهر علم هستم و علی درب آن شهر است .هر کس می خواهد وارد این شهر بشود باید از درب آن وارد شود »
📚مستدرک حاکم ج 3 ص 126
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
👌ما اگر چه مرحوم آصف محسنی را شایسته انتقادهای جدی می دانیم به خاطر تالیف کتابهایی چون مشرعه بحار الانوار ، معجم الاحادیث المعتبره ، الاحادیث المعتبره فی جامع احادیث و ... به خاطر اتخاذ نظریاتی بی مبنا و دادن اجازه نامه روایت به ناصبیانی چون نورعلی تابنده و ... با این وجود ایشان نگفتند که تمام وقائع کربلا ساختگی است ، بلکه گفته اند اکثر حوادث تفصیلی کربلا مجهول است ( مشرعه بحار الانوار ج 2 ص 156) ، اگر چه این سخن هم اغراق در مساله است ، با این وجود در گذشته توضیح داده ایم که مقصود علمایی که سخن از تحریف در وقائع کربلا به میان آورده اند چه می باشد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1356
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در یکی از کانال های اهل سنت ( تصویر 👆 ) از کارشناس خود پرسیده اند ؛
«اگر پدری پسر نداشته باشد و یک یا چند دختر داشته باشد، بعد از فوت ظاهرا بخشی از میراث او به برادرانش تعلق میگیرد (بخاطر اینکه پسر نداشته است). آیا این خورده شدن حق دخترها نیست؟ »
❕آنگاه کارشناس مربوطه شروع به پاسخگویی و توجیه این حکم کرده است ، در حالی که اهل بیت علیهم السلام که پیامبر گرامی امر به تبعیت از آنها کرده است ، تصریح کرده اند که برادران میت جزء طبقه دوم از طبقات ارث هستند و تا زمانی که از طبقه اول یعنی اولاد یا اولاد اولاد ، فردی باشد ، ارث به خواهر و برادر میت نمی رسد و در فرض مذکور تمام ارث به دختران می رسد .
❕علی بن ابی حمزه می گوید از امام کاظم علیه السلام در مورد همسایه ام پرسیدم که از دنیا رفته و تنها دخترانی از او باقی مانده است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « تمام مال از آن دختران است » ( الفقیه ج 4 ص 261)
👌بی شک پشت کردن به تعالیم اهل بیت علیهم السلام است که موجب شده شبهات مذکور برای عوام اهل سنت ایجاد شود و احیانا از دین و دستورات دین دل زده شوند ما آنان را توصیه به پیروی از اهل بیت علیهم السلام و پشت کردن به علمای متعصبشان می کنیم ، اهل بیتی که پیامبر گرامی ( طبق مدارک اهل سنت ) در وصف آنان فرمود ؛
«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و #عترتم اهل بیتم»
📚سنن ترمذی ج5 ص329 _ مسند احمد ج5 ص182 _مستدرک حاکم ج3 ص148
👌و در حدیث #سفینه فرمود؛
«مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود»
📚مستدرک حاکم ج2 ص343 _ مجمع الزوائد ج9 ص168 _ کنزالعمال ج6 ص216
👌و در حدیث #امان فرمود ؛
❕«ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند»
📚مستدرک حاکم ج3 ص149
❕مطابق نقل های فریقین ، پیامبر گرامی خبر از افتراق امت اسلام دادند و تصریح کردند که تنها یک فرقه اند که اهل نجاتند ، چنان که نقل می کنند که فرمود ؛
«امت موسی پس از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرقه از آنان فرقه ناجیه می باشد و هفتاد فرقه دیگر در آتش هستند. و امت عیسی پس از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه از آنان ناجیه و بقیه در آتش هستند.و امت من نیز به هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که یک فرقه از آنان اهل نجات و بقیه در آتش هستند»
📚الخصال ج 2 ص 585 _ سنن ترمذی ج 5 ص 26
👌مطابق نقل های فوق که طریقه نجات ، تنها طریقه اهل بیت علیهم السلام معرفی شده است ، عوام اهل سنت هم اگر می خواهند جزء افراد نجات یافته باشند باید به طریقه اهل بیت علیهم السلام تمسک کنند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«فرقه ناجیه فرقه ای است که به من و اهل بیتم پس از من اقتدا کند»
📚معانی الاخبار ص 323
❗️ علی علیه السلام هم فرمود ؛
«امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند .قسم به خداوندی که جانم بدست اوست تمام این فرقه ها گمراه هستند مگر فرقه ای که از من تبعیت کنند و از شیعیان من باشند »
📚امالی مفید ص 213
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ما معتقدیم که غیر شیعیان زنازاده هستند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2769
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد چیستی عقیده به بداء در نزد شیعه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2770
👌پاسخ وهابی را که مدعی است سوره کوثر ارتباطی با فاطمه صدیقه سلام الله علیها ندارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/691
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است از امام زمان ادعایی تشیع در قرآن هیچ خبری نیست را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2602
👌نظر شیعه درباره سرانجام انسانهای صالح غیر مسلمان که آیا اهل بهشتند یا خیر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1947
#پاسخی_به_معاند_سوره_نورین_ولایت
🤔#پرسش
❔مشتى ديگر بر دهان آخوند شياد
ما در پستی، سوره ولايت را قرار داديم و گفتيم اين سوره پاسخ تحدى قرآن است.
طبق معمول آخوند زيرك و باهوش كانال پرسمان اعتقادى با دروغگويى اثبات كرد كه آخوند نه شرافت دارد و نه براى مخاطبينش احترام قائل است.
ايشان در مورد سوره ولايت ميگويد:
سوره نورين و ولايت را جاعلين به طرز ناشيانه اى جعل كرده و تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدارك و منابعى نداشته اند.
بر طبق مدارك و شواهد اين دو سوره در هندوستان توسط عده اى جعل شده اند.
سپس ادامه ميدهد كه سوره ولايت تنها در يك نسخه خطى از قرآنى مجهول و در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده و هيچ اثرى از آن در مصادر شيعى و غير شيعى وجود ندارد.
حال براى اينكه ببينيد اين آخوند شياد براى فريب مخاطبش چه دروغى گفته و مخاطبش را مانند خودش نادان فرض كرده به مطلب بعدى با دقت توجه كنيد.
علامه طبرسى يا همان علامه محدث نورى در كتاب معروف خود به نام فصل الخطاب في تحريف الكتاب كه در اثبات تحريف قرآن نوشته است در صفحه(تصوير بالا) ١٨٠ و ١٨١ هم سوره نورين و هم سوره ولايت را نوشته است و در زير اين سوره ها چنين ميگويد:
من می گویم ظاهر کلام این است که او این مطلب را از کتب شیعه اخذ کرده و من اثری از آن نیافتم غیر از اینکه شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی در کتاب المثالب از او نقل شده که آنان(اهل سنت) تمام سوره ولایت را از قرآن حذف کرده اند و این سوره در قرآن بوده است.
خوب با اين ادعا، علامه محدث نورى ميگويد كه ابن شهرآشوب مازندرانى در كتاب المثالب سوره ولايت را آورده و آنرا سوره اى حذف شده از قرآن خطاب كرده است.
ابن شهرآشوب كه از علماى بزرگ شيعه ميباشد و در قرن ٥ هجرى ميزيسته است يعنى ٦٠٠ سال قبل از زمانى كه آخوند كانال پرسمان ادعايش را كرده است
اين آخوند ادعا كرده بود كه در هيچكدام از مصادر شيعى وجود نداشته و هنديها در قرن يازدهم نوشته اند درصورتى كه عالم بزرگ تشيع در قرن پنجم آنرا سوره اى حذف شده از قرآن ناميده و محدث نورى هم آنرا در كتابش آورده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 چنان که گفتیم ، سوره نورين و ولايت دو سوره اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده اند. اين دو سوره تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است.
❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به چشم نمى خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتابخانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى بهنام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است»
📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295
❕منبع اصلی که از دو سوره مذکور سخن به میان اورده ، کتاب دبستان مذاهب است و محدث نوری هم سوره نورین با نام سوره ولایت را از همین کتاب نقل می کند ، در حالی که علامه عسکری پیرامون کتاب دبستان مذاهب استدلال زیبایی دارد و می گوید ؛
❕«مخالفين امثال احسان الهى ظهير در نسبت دادن سوره نورين به شيعه به كتاب ... كتاب دبستان المذاهب اعتماد نموده اند، در حالى كه اين كتاب هيچ ارزش علمى ندارند، زيرا ؛
❕ نام مؤلف دبستان المذاهب نوشته نشده است. و لذا علما در تشخيص مؤلّف آن اختلاف نموده اند؛ برخى آنرا به ميرذوالفقار على حسين اردستانى نسبت دادهاند و عده اى به شيخ كشميرى، از علماى متعصب اهل سنت و بعضى نيز به كيخسرو بن اسفنديار از بزرگانِ علماى فرقه مجوس در هند نسبت داده اند.
👌برخى مى گويند مؤلف از آنجهت كه درصدد ترويج دين زردشت و ابطال اديان ديگر بوده، اين كتاب را نوشته است تا اديان ديگر را سست جلوه دهد. در مدرسه اهلبيت عليهم السلام براى خبرى كه با سند صحيح به رسول خدايا يكى از اهل بيت عليهم السلام بازنگردد ارزشى قائل نيستند و براى اين سوره جعلى هيچ نوع سندى عرضه نشده است.
📚القرآن الکریم و روایات المدرستین ج 3 ص 174
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال معاند می گوید که اگر دو سوره نورین و ولایت پس از قرن یازدهم مطرح شده اند ، چگونه است که محدث نوری می گوید ابن شهر آشوب سوره ولایت را در کتاب مثالب خود آورده است در حالی که ابن شهر آشوب در قرن پنجم هجری می زیسته است .
👌در پاسخ می گوییم محدث نورى تنها سوره نورين را با نام سوره ى ولايت از كتاب دبستان مذاهب نقل مى كند و سپس چنين مى نويسد ؛
«ظاهر كلام دبستان مذاهب اين است كه وى اين سوره را از كتابهاى شيعه بر گرفته است، ولى من هيچ اثرى از اين سوره در كتابهاى شيعه نيافتم، جز بنا به آن چه از محمد بن شهر آشوب مازندرانى نقل مى كنند. وى در كتاب «المثالب» گفته است ، مخالفان، سوره ى ولايت را از قرآن انداختند و شايد منظور وى همين سوره باشد.
📚فصل الخطاب ص 180
❕متأسفانه محدث نورى در نقل نظر دبستان مذاهب دقت كافى نكرده و نيز به قول كسانى كه به ابن شهر آشوب چنين نسبتى داده اند بدون تحقيق اعتماد كرده است، كه به زودى در نکات ذیل خواهيد ديد ؛
1⃣نسبتى كه ديگران به كتاب المثالب محمد بن على شهر آشوب مى دهند و محدث نورى از آنها نقل مى كند، كاملا بى اساس و بدون مطالعه است؛ هر چند محدث نورى با تعبير: «على ما حكى عنه: بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» سوره ى ولايت را به كتاب المثالب ابن شهر آشوب نسبت مى دهد و اين عبارت نشان مى دهد خود محدث نورى كتاب المثالب را نديده است، ليكن اين كتاب امروز در نزد ماست و، با چند بار تفحص، در آن هيچ اثرى از برانداختن سوره ى ولايت به چشم نمى خورد .
2⃣افزون بر آن ابن شهر آشوب به طور روشن ديدگاهش را درباره سلامت قرآن از تحريف بيان كرده و همسان با ديدگاه سيد مرتضى علم الهدى ( الذخیره فی علم الکلام ص 363 ) بر اين باور است كه قرآن در عصر حضرت رسول اكرم به همين صورت كنونى جمع و در بين دو جلد تدوين شده است. ابن شهر آشوب در تعرض به اهل سنت مى نويسد ؛
«به گمان شما، عثمان قرآن را جمع آورى كرد و حال آن كه اين پندار مخالف آيات قرآن و اخبار است. »
👌سپس به ذكر آيات و اخبار درباره ى جمع قرآن در عصر رسول خدا مى پردازد و از جمله چنين مى آورد ؛
« حضرت رسول اللّه كه هر سال قرآن را بر جبرائيل قرائت مى كرد و در سال وفات دوبار آن را بر وى قرائت كرد، چطور ممكن است كه حضرت قرآنى را كه تدوين و تأليف نشده و در مجموعه اى مستقل گرد نيامده است بر جبرائيل قرائت كند؟!
📚مثالب النواصب ، ص 468
❕ابن شهر آشوب در كتاب متشابه القرآن و مختلفه نيز ديدگاه صريح و روشن خود را درباره ى صيانت قرآن از تحريف چنين مى آورد ؛
« قول درست اين است كه هر چه در روايات بيش از مصحف موجود ادعا شود، تأويل قرآن است و تنزيل [يعنى: ظاهر الفاظ] قرآن بدون افزايش و كاهش بر جاى خود است.»
📚متشابه القرآن و مختلفه ج 2 ص 77
3⃣بنابراين، ابن شهر آشوب چنين نظرى ندارد؛ ليكن بايد ديد چه كسى اين نسبت را به ابن شهر آشوب داده كه موجب شده محدث نورى با استناد به قول او، با تعبير «على ما حكى عنه؛ بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» ، از وى نقل مى كند؟
❕ اين فرد كسى جز ابو المعالى محمود آلوسى مؤلف كتاب تفسير روح المعانى نيست. وى در مقدمه تفسيرش با صراحت مى نويسد ؛
« ابن شهر آشوب مازندرانى در كتاب مثالب گفته است: سوره ولايت از قرآن ساقط شده است .... »
📚روح المعانی ج 1 ص 44
👌در گذشت آلوسى سال 1270 ق. و محدث نورى سال 1320 ق. است و نورى از تفسير آلوسى در فصل الخطاب استفاده كرده است؛ مانند اين عبارت كه مى گويد ؛ « محمود آلوسى معاصر در فايده ششم از مقدمات تفسيرش مى گويد .... »
📚فصل الخطاب ص 162
❕بنابراین آنچه به ابن شهر آشوب نسبت داده شده است صحیح نیست و تهمتی از جانب مخالفان بوده که متاسفانه محدث نوری بدون دقت کافی این نسبت را در کتاب خود نقل می کند ، ما در گذشته پیرامون محدث نوری و کتاب فصل الخطاب او مفصلا توضیح داده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2772
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir