#توسل_ابراهیم_نبی_به_اهل_بیت
🤔#پرسش
❔کلیپی از یک آخوند در کانال های ضد دین منتشر می شود که می گوید وقتی ابراهیم را درون آتش انداختند گفت یاعلی و سپس آتش تبدیل به #گلستان شد ❗️آیا چنین چیزی واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌 امامان گرامی ما دارای خلقت نورانی بوده اند ، و خداوند سال های سال قبل از خلقت آدم ، نوری وجودی آنان را خلق کرده و آنان تسبیح گوی خداوند بودند ، و تمام انبیاء با نوری وجودی آنها آشنایی داشته اند .
❕طبق روایات متعددی ، خداوند نور اهل بیت را سال ها قبل از آنکه خلقت عالم #مادی را صورت دهد خلق کرده بود .
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« من و علی و فاطمه و حسن و حسین در سراپرده #عرش الهی بودیم و او را تسبیح می کردیم و فرشتگان با تسبیح کردن ما ، #تسبیح خداوند را فرا گرفتند »
📚#فضائل الشیعه ص7
📚#بحار الانوار ج25 ص2
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما اشباح #نوری بودیم اطراف عرش که خدا را تسبیح می کردیم ، و این حدود پانزده هزار سال قبل از خلقت آدم بود و وقتی آدم آفریده شد در #صلب او قرار گرفتیم».
📚#بحار الانوار ج25 ص2
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند #چهارده نور از نور عظمت خود را قبل از آفرینش آدم آفرید که آنان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین بودند »
📚#بحار الانوار ج25 ص4
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند ما را آفرید زمانی که نه آسمانی افراشته و نه زمینی گسترده و نه عرش و نه بهشت و جهنم بود ،ما او را #تسبیح و #تقدیس می کردیم ، هنگامی که تسبیح و تقدیسی وجود نداشت ...خداوند نور دخترم فاطمه را شکافت و آسمانها و زمین را آفرید ، نور آسمانها و زمین از نور #دخترم فاطمه است ...»
📚#بحار الانوار ج25 ص16
❕بر این اساس طبیعی است که انبیاء گذشته به آن انوار مطهر #توسل کنند .
💠 در روایتی امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک یهودی به نزد رسول خدا آمد و خطاب به او گفت: شما برتر هستید یا حضرت موسی بن عمران که خداوند با او صحبت کرد، بر او تورات را نازل کرد، معجزه عصا را به او داد، دریا را بر او گشود و ... پیامبر در حالی که از بیان مستقیم برتری خود، اکراه داشت، فرمود: همانا حضرت آدم زمانی که آن اشتباه را انجام داد اینگونه توبه کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد مرا ببخشی» سپس خداوند او را بخشید. همانا نوح زمانی که سوار بر کشتی بود و ترسید که غرق شود، چنین دعا کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد برای اینکه مرا از غرق نجات دهی» پس خداوند آنها را نجات داد و همانا ابراهیم زمانی که در #آتش افتاد چنین دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت می جویم به حق محمد و آل محمد مرا از این آتش نجات بخشی» پس خداوند آتش را بر او #سرد کرده و او به سلامت از آنجا رهایی یافت. و زمانی که موسی عصا را انداخت دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد مرا حفظ کنی، خداوند فرمود: نترس ... »
📚امالی #صدوق ص218
📚احتجاج #طبرسی ج1 ص48
👌در نقل دیگری امام #رضا علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که کشتی نوح در حال غرق شدن بود ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند او را نجات داد و زمانی که ابراهیم در #آتش افتاد ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند نیز او را نجات داد و آتش برایش سرد و سلامت گشت و موسی با توسل به ما از دریا نجات یافت و عیسی زمانی که یهود قصد قتلش را داشتند با توسل به ما نجات یافت و به آسمان رفت »
📚وسائل الشیعه ج7 ص103
❕بنابراین توسل انبیاء سابق و من جمله ابراهیم نبی به اهل بیت علیهم السلام ثابت است ، بیان روحانی مذکور در توسل کردن ابراهیم با تعبیر یا علی ، ممکن است تعبیری مجازی برای بیان اصل توسل باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#خدا_حافظی_یا_علی
🤔#پرسش
❔آیا این مطلب صحت دارد درباره علت به کار بردن لفظ «یا علی» هنگام خداحافظی از پیامبر سؤال شد: یا رسول الله ما وقتی صحبتمان، و حرفمان با یکی تمام می شود، پایان کلاممان، او را به خدا میسپاریم، به بیان پارسی میگوییم: خداحافظ و به زبان عربی میگوییم: فی امان الله. اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشویم، نوعی بی ادبی میپنداریم شما وقتی در معراج با خدا همصحبت شدید، پایان جمله که نمیتوانستید به ذات خدا عرضه بدارید: تو را به خدا میسپارم آخرین جمله رد و بدل شده، بین شما و خدا چه بود؟ آنحضرت فرمود: در پایان صحبت، خداوند سبحان به من «یا علی» گفت، من نیز به خدای خود «یا علی» گفتم. این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حکایت مربوطه در روایتی نیامده است ، آنچه در مورد علی علیه السلام در #معراج آمده است موارد دیگری است که از جمله آن دو حکایت زیر است .
❕امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی می فرماید ؛
« زمانی که به #معراج رفته بودم ، در دل عرش ملکی را دیدم که در دستانش شمشیری از نور است که با آن شمشیر بگونه ای حرکت انجام می داد که علی بن ابی طالب با ذو الفقار انجام می داد ، فرشتگان هر گاه مشتاق علی بن ابی طالب می شدند به صورت آن ملک نگاه می کردند ، من گفتم پرودگارا آیا این فرد ، علی بن ابی طالب است ؟ پرودگار مرا مخاطب قرار داد که ای محمد این فرشته ای است که او را به صورت علی خلق کرده اند و حسنات و تسبیح و تقدیس او را تا روز قیامت برای علی بن ابی طالب می نویسم »
📚عیون الاخبار ج2 ص131
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« فرشتگان از محبتشان به علی نزد خدا شکایت کردند ، خداوند نیز آن ملک را از نور به صورت علی ( برای آنها ) آفرید ...»
📚ارشاد القلوب ج2 ص233
👌در نقل دیگری آمده است که از پیامبر گرامی پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو #سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟
👌 آنحضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابیطالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا ، تو با من سخن میگویی یا على. سپس فرمود: اى احمد .من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمیشوم و به موجودات تعریف نمیشوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوستتر از على بن ابیطالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا #دلت آرام بگیرد».
📚بحار الانوار ج38 ص312
📚کشف الغمه ج1 ص106
📚الطرائف ج1 ص155
👌البته باید توجه داشت که منظور از سخن گفتن خدا سخن گفتن با زبان نیست زیرا سخن گفتن با زبان و از طریق تارهای صوتی از عوارض جسم است و درباره خداوند که منزه از جسم وجسمانیت است مفهوم ندارد بلکه منظور سخن گفتن به وسیله ایجاد امواج صوتی در فضاست چرا که خدا قادر است بر اینکه امواج صوتی را در فضا بیافریند و این امواج را به گوش انبیا و پیامبرانش برساند و پیام خود را از این طریق به آنها ابلاغ کند آنچنان که قرآن درمورد تکلم با موسی بن عمران در وادی ایمن گواهی میدهد که امواج صوتی درآن درخت مخصوص ایجاد شده وموسی را به سوی خود فرا خوانده است
📚تفسیر نمونه ج2 ص478
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#هرمنوتیک_تعدد_قرائتها
🤔#پرسش
❔چرا منابع دینی هر نوع قرائتی را بر نمی تابه؟ آیا شما تعدد قرائات را مشروع میدانید؟ میشه لطفا مقداری باز کنید بحث رو و بحث هرمنوتیک #فلسفی که پایه اساس تعدد قرائات هست نقد اساسی و ایرادش را بنظر خودتان محبت کنید ذکر کنید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برداشتهاى مختلف از متون دينى از لوازم نسبيّت معرفت است. مراد از «دين» در نظريه تكثّر قرائت، متون مقدّس دينى است و مراد از «قرائتها» تفسيرها و
برداشتهاى متفاوت از متون دينى است؛ مانند قرآن و سنّت در آيين اسلام، عهد عتيق در آيين يهود، عهدين در مسيحيّت، اوپانيشادها در هندو و اوستا در آيين زردشت. تكثّر قرائت به معناى پلوراليسم دينى نيست؛ زيرا اين نظريّه به كثرت برداشتها از دينى #واحد نظر دارد و پلوراليسم دينى به كثرت اديان
📚كلام جديد، 149.
❕ بنابر نظريّه تكثر قرائت، دين داراى قرائت رسمى واحد نيست و قرائتهايى متعدّد مى پذيرد و جدا از قرائت رسمىِ عالمان #دينى، قرائتهاى ديگر نيز وجاهت و اعتبار دارند و نمى توان آنها را خطا پنداشت
📚 «صراطهاى مستقيم»، كيان، 36/ 4؛ قبض و بسط تئوريك شريعت، 97؛ نقدى بر قرائت رسمى از دين، 14؛ هرمنوتيك كتاب و سنّت، 33.
❕مهمترين زيرساخت هاى نظريّه تكثّر قرائت دينى عبارت اند از ؛
1⃣نظر نكردن به مؤلّف متن و مراد وى از متن.
2⃣صامت و مبهم شمردن متن. بنابر اين نظريّه، مفسّر است كه متن را به سخن وامى دارد و از آن ابهام مى زدايد.
3⃣ بى ضابطه دانستن فهم دين.
4⃣ مقبول و معتبر دانستن همه فهمها و تفسيرها يا نسبيّت معرفتى.
5⃣ وابسته شمردن فهم متون به دانسته ها و پيش فرضها و انتظارات برون دينى و تأثير تامّ آنها در شكلگيرى فهم.
📚فرهنگ شیعه ص 194
👌بر اساس این نظریه می توان آیات توحیدی #قرآن را دعوت به شرک ، دعوت به پرهیزکاری و تقوا را دعوت به اثم و گناه و فحشاء ، آیات مربوط به وجوب و لزوم عبادات را دعوت به پوچی و بی برنامگی ، دستورات اخلاقی را دعوت به ضد اخلاق و ... محسوب کرد زیرا وقتی هر قرائتی از دین جایز باشد ، تمام این موارد به عنوان یک قرائت از دین جایز و مشروع می شود .
❕این همان تفسیر به رای و قیاس ظنی و شخصی و از روی هوی و هوس است که در آیات و روایات فراوانی از آن نهی شده است .
👌ما معتقديم تفسير به رأى يكى از خطرناكترين برنامه ها در مورد قرآن مجيد است كه در روايات اسلامى، يكى از گناهان كبيره شمرده شده، و مايه سقوط از درگاه قرب پروردگار است، در حديث آمده است كه خداوند مى فرمايد: «ما آمَنَ بى مَنْ فَسَّرَ بِرَأيِهِ كَلامى؛ آن كس كه #سخن مرا به ميل خود (و بر طبق هواى نفس خويش) تفسير كند به من ايمان نياورده است».
📚وسائل الشیعه ج 18 ص 28
👌 بديهى است اگر ايمان صحيحى داشت كلام خدا را آنچنان كه هست مى پذيرفت نه آن گونه كه مطابق ميل اوست.
❕در بسيارى از كتب معروف اين حديث از پيامبر اكرم نقل شده است: «كسى كه قرآن را به ميل خويش تفسير كند يا ناآگاهانه چيزى درباره آن بگويد بايد آماده شود كه در جايگاه خويش در #دوزخ قرار گيرد».
📚مباحث فی علوم القرآن ص 304
👌منظور از تفسير به رأى آن است، قرآن را مطابق تمايلات و عقيده شخصى يا گروهى خويش معنى كند، و بر آن تطبيق نمايد، بى آنكه قرينه و شاهدى بر آن باشد، چنين كسى در واقع تابع قرآن نيست، بلكه مى خواهد قرآن را تابع خويش گرداند، و اگر ايمان كاملى به قرآن داشت #هرگز چنين نمى كرد.
❕به يقين اگر باب «تفسير به رأى» در قرآن گشوده شود، قرآن مجيد بكلّى از اعتبار خواهد افتاد، و هر كس آن را مطابق ميل خويش معنى مى كند و هر عقيده باطلى را بر قرآن تطبيق مى نمايد.
👌بنابراين تفسير به رأى يعنى تفسير قرآن بر خلاف موازين علم لغت و ادبيات عرب و فهم اهل زبان و تطبيق دادن آن بر پندارها و خيالات باطل و تمايلات شخصى و گروهى، موجب تحريف معنوى قرآن است.
📚اعتقاد ما ص 51
#ادامه
#ادامه
🔸همین سخن در مورد روایات اهل بیت علیهم السلام نیز صادق است ، یعنی بر اساس تعدد قرائت ها ، روایات آنها را بر خلاف معنای روشن و بدیهی و ظاهری آن حمل کنیم . دعوت به ولایت را دعوت به طاغوت بشماریم ، حب اهل بیت را به بغض آنان تفسیر کنیم ، روایات وجوب خمس را حمل بر زکات کنیم ، زکات را حمل بر #تزکیه نفس کنیم و قس علی هذا ....
👌در روایات فراوانی اهل بیت علیهم السلام چنین کسانی را گمراه و بدعت گذار و اهل ظن و قیاس و #رای دانسته اند که دوری کردن از آنها و رسوا سازی دروغ های آنان بر همگان لازم و ضروری است ؛
📚بحار الانوار ج 2 ص 283 باب 34
👌دعوت همه انبیاء و امامان علیهم السلام دعوت به یک حقیقت و یک هدایت که هدایت الهی و صراط مستقیم نامیده می شود بوده است و تنها یک قرائت که همان اعتماد به نص کلام خداوند و #حجت های الهی است ، موجب راه یابی مسیر صحیح می شود و قرائت های برخاسته از آرای ناقص عقلی و تمایلات کور نفسانی نتیجه ای جز حیران و سرگردانی و گمراهی ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#فاطمه_سوره_کوثر
🤔#پرسش
❔لطفا بفرمایید اینکه در تفسیر سوره کوثر گفته شده فاطمه سلام الله علیها معنی کوثر است سند #روایی دارد؟یا شرح مفسران است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که حضرت فاطمه مرضیه سلام الله علیها مصداق سوره کوثر و خیر کثیر آن است ، مساله ای قطعی و غیر قابل اختلاف است که هم شان نزول آیات سوره کوثر این معنا را تایید می کند و هم روایاتی که در شرح آن در مجامع روایی ما نقل شده است موید این معنا است .
❕در سوره كوثر چند پيشگويى مهم ديده مى شود؛ زيرا مى فرمايد: «به يقين ما به تو كوثر (و خير و بركت فراوان) عطا كرديم.- پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن.- (و بدان) دشمن تو به يقين ابتر و بريده نسل است»: انَّا اعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ- فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ- انَشانِئَكَ هُوَ الْابَتَرُ.
❕بسيارى از مفسران شأن نزولى براى اين آيه ذكر كرده اند، كه قريب الافق با يكديگر است از جمله برسوئى در روح البيان مى گويد: «مشركان مكه هنگامى كه
پسران پيامبر قاسم و عبدالله در مكه و ابراهيم در مدينه، چشم از جهان پوشيدند، گفتند: محمد پس از وفاتش نامش از خاطره ها محو مى شود، زيرا نسلى از او باقى نمانده. در اين سوره قرآن خبر مى دهد كسى كه نامش از خاطره ها محو مىشود، دشمنان او هستند و اما #نام و آوازه او بلندتر و بلندتر مى شود، همان گونه كه خداوند اشاره فرموده، و اين به خاطر آن است كه خدا نسلى به او داد كه با گذشت زمان باقى نمى ماند، بنگر ببين چقدر از اهل بيت عليهم السلام را كشتند وشهيد كردند، ولى اين نسل در عالم فراگير شد».
📚اين شأن نزول را بسيارى از مفسّران و مورّخان با تفاوتهائى نقل كردهاند (تفسير مجمع البيان، قرطبى، مراغى، فخر رازى، درالمنثور، فى ظلال، ذيل آيات مورد بحث و همچنين كامل ابن اثير، جلد 2 صفحه 60).
🔸مرحوم طبرسى در مجمع البيان مى گويد: «اين سوره درباره عاص بن وائل نازل شده كه وقتى پيامبر از مسجدالحرام بيرون آمد و چشمش به او افتاد، و با حضرت سخنانى گفت، جمعى از بزرگان قريش اين منظره را ديدند، سؤال كردند با كه سخن مىگفتى؟ او گفت: با اين ابتر (بلاعقب) ... اين به خاطر آن بود كه عرب به كسى كه فرزند پسر نداشت ابْتَر مى گفتند، سوره فوق نازل شد و به آنها پاسخ داد.»
📚مجمع البیان ج 10 ص 549
👌فخررازى در شأن نزول اين آيه شش قول نقل مى كند، كه افراد مختلفى كلمه «ابْتَر» را به پيامبر اكرم گفتند، و اين سوره ناظر به آنها است.
📚تفسیر فخر رازی ج 32 ص 132
❕گر چه از افراد مختلفى نام برده شد، ولى محتوا و مضمون همه يكى است، كه همه آنها پيامبر را از روى كينه و عداوت، «ابتر» مى ناميدند، و قرآن به همه آنها پاسخ گفت. زيرا اين اقوال ششگانه با هم منافاتى ندارند و ممكن است اين تعبير را همه آنها گفته باشند و جواب قرآن ناظر به همه آنها باشد.
❕به هر حال واژه «ابتر» در اصل، به معناى قطع عضوى از بدن حيوان است كه به قطع دُم، اطلاق مى شود، سپس در مورد انسانهايى كه بلاعقب هستند، ابتر اطلاق شده، و همچنين به كسانى كه نام نيك آنها قطع مى شود و يا نام آنها از خاطره ها محو مى گردد، و نيز خطبه بَتراء به خطبه اى گفته مىشود كه با نام خدا شروع نشود (يا نام خدا در آن نباشد).
👌در مقاييس نيز آمده است كه بتر به معناى قطع است، و «سَيْفٌ باتِرٌ» به معناى شمشير برنده مى باشد، و كسى كه عقب ندارد به او ابتر مى گويند، امّا «كَوْثَر» از ماده كثرت گرفته شده و به همان معنا است و در اينجا معناى وسيع و گسترده اى دارد، و آن عبارت از خير كثير و بركت فراوان است، كه يكى از مصاديق بارز آن، فرزندان برومند و نسل ارزشمند و روشنترين #مصداق آن فرزندى همچون بانوى اسلام «سَيّدَةُ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الْأَوَّلينَ والْآخِرينَ» فاطمه زهرا عليها السلام است.
❕مفسران در معناى كوثر، احتمالات زيادى ذكر كرده اند تا آنجا كه فخررازى پانزده قول، و در تفسير روح المعانى از بعضى از مفسران، بيست و شش قول نقل كرده است كه مرحوم علامه طباطبائى در الميزان نيز به آن اشاره مى كند، و از جمله تفاسير مشهور آن همان حوض كوثر است كه تعلّق به پيامبر اكرم ص دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت از آن سيراب مى شوند.
📚مجمع البیان ج 10 ص 549
👌بعضى نيز آن را به مقام نبوت، يا قرآن، يا نهرى در بهشت، يا شفاعت تفسير کرده اند، و همان گونه كه گفتيم اين واژه معناى وسيعى دارد كه همه اينها و غير اينها را شامل مى شود و تعدّد مصداقهاى اين مفهوم، مانع از جامعيت مفهوم نيست و اين تفسيرهاى متعدّد، تضادى با هم ندارند.
🔸#ادامه 👇
👌به هر حال در این سوره چند پیشگویی مهم دیده می شود .
🔸نخست اينكه مى فرمايد: «ما خير كثير به تو عطا كرديم» اگر چه «اعْطَيْناكَ» به صورت فعل ماضى است؛ ولى ممكن است از قبيل مضارع قطعى باشد كه به شكل فعل ماضى بيان شده است.
👌اين خير كثير در #حقيقت تمام پيروزى هايى را كه نصيب پيامبر شد و به هنگام نزول اين سوره در مكه قابل پيش بينى نبود، شامل مى شود.
❕مخصوصاً با توجه به شأن نزولها، و با توجه به واژه «ابْتَر» كه دشمنان آن را بر پيامبر اطلاق مىكردند، يك مصداق روشن اين خير فراوان همان فرزندان و نسل برومند او است كه همگى از تنها دخترش فاطمه زهرا عليها السلام در سرتاسر كره زمين گسترش يافتند و به گفته بعضى، امروز جهان را پر كردند و اين چيزى است كه در آن زمان قابل پيش بينى نبود.
🔸جمعى از مفسران اهل سنّت نيز صريحاً به اين موضوع، اشاره كرده اند. از جمله: فخررازى، سوّمين قولى را كه در تفسير كوثر نقل مىكند، همان اولاد و فرزندان او است، مىگويد: «به اين دليل كه اين سوره در پاسخ كسانى نازل شد كه او را به نداشتن فرزند مذكّر، مذمّت مى كردند، پس مفهومش اين است خداوند نسلى به او عطا مىكند كه در طول قرون و اعصار، باقى مىماند، اين همه از اهل بيت عليهم السلام را كشتند ولى عالم از آنها پر است، در حالى كه از بنى اميّه كسى كه قابل اعتنا باشد در جهان باقى نمانده است، و #چقدر در ميان فرزندان آن حضرت، از بزرگان علماء مانند: حضرات باقر و صادق و كاظم و رضا عليهم السلام و محمد نفس زكيه و امثال آنها ديده مىشود.»
📚تفسیر فخر رازی ج 32 ص 124
👌در تفسير روح المعانى نيز آمده است كه: «بعضى از مفسران گفته اند كه:
" منظور از كوثر فرزندان و اولاد آن حضرت است، زيرا اين سوره به عنوان رد كسانى است كه به آن حضرت، عيب مى نهادند و او را ابْتَر مى خواندند و بحمدالله امروزه چنان فرزندان او فزونى يافته اند كه سراسر كره زمين را پر كرده اند".»
📚روح المعانی ج 3 ص 245 چاپ دار احیاء التراث العربی لبنان
🔹از سوى دوم خبر مى دهد كه دشمنان او ابتر و بلاعقب خواهند بود؛ اين پيشگويى نيز تحقق يافت و دشمنان آن حضرت، چنان تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده است. ابوسفيان و فرزندانش و دودمان بنى اميه كه از دشمنان سر سخت اسلام بودند كه بعضى به مقابله با پيامبر و بعضى به مقابله با فرزندان او برخاستند، روزى آنقدر جمعيت داشتند كه خويشاوندان و فرزندان و تعداد فاميل آنها از شماره بيرون بود ولى امروز اگر چيزى از آنها هم باقى مانده باشد هرگز شناخته شده نيست.
👌آلوسى در روح المعانى مىگويد: «معناى ابتَر آن است كه بازمانده اى نداشته باشد، نه فرزندانى و نه نام نيكى، و اين درباره دشمنان پيامبر صلى الله عليه و آله صادق است، اما او فرزندان و نام نيك و آثار فضلش، تا روز قيامت بلكه در خود قيامت نيز باقى مانده و مى ماند.»
📚همان مدرک ص 247_ پیام قرآن ج 8 ص 328
❕در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است که سوره فوق در پاسخ به دشمن پیامبر نازل شد که پیامبر را ابتر می دانست ( که با تولد فاطمه مرضیه سلام الله علیها ) ادعای او #نقش بر آب شد .
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 777
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#لباس_ابریشمی_برای_مردان
🤔#پرسش
❔چرا در اسلام پوشش لباس ابریشمی برای مرد حرام است ❓چرا اسلام با زیبایی و شیک پوشی مخالفت است در حالی که #فطرت انسانی اقتضای پوشش زیبا را دارد❕آیا اسلام با این حکمش با فطرت بشری مخالفت نکرده است❓
💠#پاسخ💠
1⃣در زندگی دنیا لباس نقش مهمی را دارد زیرا در درجه اول بدن را در برابر سرما و گرما و آسیب های مختلف حفظ می کند و در درجه بعد زینت مهمی برای انسان است .در تمام طول تاریخ لباس نقش اصلی را در زینت آدمی داشته و هم اکنون نیز به قوت خود نیز باقی است.
2⃣اسلام به هیچ عنوان با زیبا و شیک #پوشی مخالف نیست بلکه به آن توصیه نیز می کند.
🔷امام صادق فرمود:
«لباس زیبا و جمیل بپوش زیرا خداوند زیبایی را دوست دارد اما توجه کن که لباست از مال حلال تهیه شده باشد»
📚الکافی ج6 ص442
🔶وفرمود:
«پیامبر مردی را دید که #موهایش بهم ریخته بود و لباس های خشن و ناپسندی به تن داشت .
👌چنین فرمود:
«این که تو لباس زیبا برسی و به خودت برسی و از نعمات خدا خود را بهره مند سازی نشانه دین دار بودن است»
📚الکافی ج6 ص439 _ وسائل الشیعه ج5 ص6
🔷وفرمود:
«انسان کثیف و ژولیده بد آدمی است»
📚الکافی ج6 ص439
🔶وفرمود:
«خداوند انسان را به دلیل لباس زیبایی که می پوشد #مواخذه نمی کند»
📚خصال ج1 ص80
📚المحاسن ج2 ص399
👌وفرمود:
«من ناپسند می دارم در صورتی که خداوند به بنده ای نعمت دهد او آن نعمت را ظاهر نکند ( و لباس زیبا نپوشد)»
📚الکافی ج6 ص439
🔶امیر مومنان فرمود:
«باید هر یک از شما در برابر برادر #مومنش خود را زینت کند ( و لباس های زیبا بپوشد)»
📚 الکافی ج6 ص439
👌به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید؛
📚وسائل الشیعه ج5 ص5 به بعد
3⃣با توجه به ادله بالا روشن میشود که اسلام با تجمل و زیبا پوشی مخالفتی ندارد اما تجمل و زینت کردن با برخی از چیزها را #اجازه نداده است که از جمله انان لباس ابریشم برای مردان است.
👌در روایتی آمده است:
«امام صادق پوشش مردان در لباس حریر و ابریشم را ناپسند می دانست»
📚التهذیب ج2 ص364
👌امام کاظم فرمود:
«پیامبر مردان را از #پوشش لباس ابریشم نهی می کرد»
📚وسائل الشیعه ج4 ص370
4⃣این که در اسلام از زینت کردن مردان با لباس ابریشم و برخی موارد پر زرق و برق این جهان نهی شده است فلسفه روشنی دارد؛
🔶1- محدودیت این جهان سبب میشود که فراهم کردن چنان زندگانی پر زرق و برقی با انواع ظلم و ستم توام باشد .
🔶2- بهره گیری از آن ها با غفلت و بی خبری و غرق شدن در دنیا و بی توجهی به آخرت همراه خواهد بود وسبب تقویت روحیه تکبر و خود برتر بینی میشود .
❗️تبعیضهایی که از این #رهگذر پیدا می شود مایه کینه ها و حسادتها و عداوتها و...می باشد .
5⃣ممکن است اشکال شود که پس چرا خداوند از جمله نعمات بهشتیان را زینت آلات طلا و #پارچه های ابریشم و...ذکر می کند؟
🔷کهف26 -دخان 53- حج23
👌اما پاسخ روشن است؛
🗯در آن جهان همه چیزش گسترده است نه تحصیل این زینت ها مشکل ایجاد می کند و نه سبب تبعیض و محرویت کسی میشود و نه کینه و نفرتی بر می انگیزد و نه در آن محیط مملو از معنویت انسان را از خدا غافل میسازد و نه در رقبا ایجاد حسادت می کند و نه #مایه کبر و غرور می شود و نه موجب فاصله گرفتن از خلق خدا و خدا
👌بنابراین به هیچ عنوان مفاسد دنیوی این بهره مندی ها بر نعمات اخروی مترتب نمیشود.
📚تفسیر نمونه ج12 ص424
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عریان_محشور_شدن
🤔#پرسش
❔ روز قیامت همه انسان ها عریان و بدون لباس و پوشش محشور میشوند ؟ اگر عریان باشیم واقعا با #حکمت خداوند سازگار است ؟ لطفا از طریق آیات و روایات و عقلی پاسخ بدهید❗️❗️
💠#پاسخ💠
❗️از برخی روایات استفاده می شود که مردمان در روز قیامت عریان محشور می شوند.
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« مردمان در قیامت لخت و بدون پوشش محشور می شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص12
🔶حضرت امیر فرمود:
« مردمان روز قیامت عریان به نزد پرودگار #حاضر میشوند»
📚امالی طوسی ص653
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« زمانی که قیامت شود خداوند همگان را جمع می کند در حالی که آنان عریان هستند»
📚بحار الانوار ج7 ص101
👌اما باید توجه کرد که این عریان محشور شدن اختصاص به #کافران دارد و مومنان با پوشش محشور می شوند.
🔶امام صادق علیه السلام درباره کیفیت حشر مومنان فرمود ؛
« آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله #پوششی الهی محشور می شود»
📚الاحتجاج ج2 ص350
🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
« مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود»
📚بحار الانوار ج7 ص111
👌باید توجه کرد که عریان محشور شدن کافران نوعی عذاب #روحی برای آنان می باشد که از درون آنها را می خورد و با توجه به خوف و هراسی که قیامت بر افراد وارد می کند طبیعتا هر کس به فکر خودش است و به هیچ عنوان به وضعیت دیگران توجه نمی کنند.
🔶خداوند می فرماید:
« روزی که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرانش و پسرانش می گریزد .در آن روز هرکسی از آنان را کاری است که او را به خود مشغول می دارد»
🔷عبس 34- 37
🔶عایشه از پیامبر سوال کرد که زمانی که کافران عریان محشور می شوند برخی از انان به دیگری #نگاه می کند❓
👌پیامبر گرامی فرمود:
« همگان مشغول به خودشان هستند و به یکدیگر هیچ توجهی ندارند»
📚بحار الانوار ج7 ص69
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#چگونگی_فریب_انسانها_توسط_ابلیس
🤔#پرسش
❔چگونه یک شیطان به نام #ابلیس حدود 7 میلیارد آدم را همزمان وسوسه می کند ❓به نظرتون چنین چیزی قابل قبول است آیا خرافات نیست ❗️
💠#پاسخ💠
👌شیطان به معنای موجود سرکش و #متمرد است و شیطان به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش خطاب می شود و ابلیس نام آن شیطان بزرگی است که بر آدم #سجده نکرد و هم اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمین تمام آدمیان است.
📚تفسیر نمونه ج1 ص191
❗️ابلیس شیطان بزرگ دارای اعوان و فرزندان و #جنودی از اجنه است که با کمک آنان جهانیان را می فریبد.
🔶قرآن به جنود و فرزندان شیطان اشاره می کند و می فرماید:
« آیا ابلیس و #فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می کنید در حالی که دشمن من هستند»
🔶کهف50
❗️ومی فرماید:
« ابلیس ( شیطان بزرگ ) و #همکارانش شما را می بینند و شما آنها را نمی بینید»
🔷اعراف 27
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
« هنگامی که آیه « کسانی که وقتی کار بدی انجام دهند یا به خویشتن ستم کنند خدا را به یاد می آورند و برای گناهانشان استغفار می کنند»( ال عمران 35) نازل شد ابلیس بالای #کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد کشید و سران لشکرش را جمع کرد .
❗️گفتند ای آقای ما چه شده است که ما را فرا خواندی؟
🔶گفت این آیه نازل شده است چه کسی می تواند با آن مقابله کند...
❗️وسواس خناس یکی از #شیاطین گفت من آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم تا آلوده گناه شوند و هنگامی که گناه کردند توبه را از یادشان می برم .
👌ابلیس گفت تو می توانی از عهده این کار بر آیی و این ماموریت را تا روز قیامت به او سپرد»
📚امالی صدوق ص465
📚وسائل الشیعه ج16 ص67
❗️این حدیث نیز وجود اعوان و انصار را برای #شیطان بزرگ ابلیس ثابت می کند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
« همراه هر یک از شما دو فرشته از جانب خدا است .یکی جانب راست او که حسناتش را می نویسد و دیگری جانب چپ او که بدی هایش را می نویسد و با هر انسانی دو شیطان از جانب ابلیس نیز می باشد که او را وسوسه و می فریبند...»
📚بحار الانوار ج60 ص271
❗️در روایت دیگر آمده است که فرمود:
« هیچ فرزندی برای انسان متولد نمی شود مگر آنکه برای ابلیس دو فرزند متولد می شود و او با کمک #فرزندانش انسان ها را اغوا می کند»
📚بحار الانوار ج60 ص275
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#اختلاف_امت_رحمت
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که پیامبر اسلام گفته اند اختلاف امت من رحمت است آیا منافاتی با لزوم اتحاد امت و نهی از اختلاف و #تفرقه ندارد ❗️اگر اختلاف رحمت است چرا علما تاکید به وحدت امت می کنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اختلاف و چند دستگی از جمله اموری است که مورد نهی آیات و روایات قرار گرفته است . خداوند اختلاف را به عنوان یک #کیفر الهی محسوب کرده و می فرماید ؛
« بگو او توانا است که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد ( و دچار تفرقه سازد ) و عذاب بعضی از شما را به بعضی دیگر ( بچشاند ) . بنگر که #چگونه آیات ( خود ) را گوناگون بیان می کنیم تا شاید آنان بفهمند » ( انعام 65)
👌پیامبر گرامی و علی علیهما السلام فرمود ؛
« هیچ امتی پس از پیامبر خود #گرفتار اختلاف نشد مگر آنکه باطل گرایان آن بر حق خواهانش پیروز گشتند »
📚امالی مفید ص 235
🔸و فرمود ؛
« با هم اختلاف نکنید که پیشنیان شما دچار #اختلاف شدند و نابود گشتند »
📚میزان الحکمه ج 3 ص 389
👌و فرمود ؛
« بايكديگر ناسازگارى مكنيد كه #دلهايتان ناسازگار و پراكنده مى شود _ از نزد من، يكپارچه رفتيد و پراكنده برگشتيد؟! پيشينيان شما را، همين تفرقه نابود كرد.»
📚همان مدرک
❕ امام على عليه السلام فرمود ؛
«همانا شيطان راههاى خود را براى شما آسان و هموار مى كند و مىخواهد بند بندِ دين شما را بگسلاند و به جاى يكپارچگى، پراكندگى نصيبتان كند و بر اثر پراكندگى، فتنه و #فساد پديد آورد.پس، از وسوسه ها و افسون هايش رويگردان شويد.»
📚نهج البلاغه خطبه 121
❕با این وجود حدیثی را علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« اختلاف امتی رحمه » « اختلاف امت من #رحمت است »
📚کنزالعمال ح 28686
❕یکی از معانی اختلاف « آمد و شد و رفت و آمد است » چنان که #قرآن می فرماید ؛
« ان فی اختلاف اللیل و النهار ...لایات لقوم یتقون » « مسلما در آمد و شد شب و روز ...نشانه هایی است برای آنها که #پرهیزکارند » ( یونس 6)
👌بر این اساس روایت مذکور به معنای آمد و شد و رفت و آمد امت برای کسب علم از #معصومین است که رحمت خداوند با این رفت و آمدها برای کسب علم بر آنها #سرازیر می شود .
❕ عبد المؤمن انصارى می گوید ؛
« به امام صادق عليه السلام عرض كردم:
👌عدّه ا ى روايت مى كنند كه پيامبر خدا فرمود: اختلاف امت من، رحمت است؟ امام پاسخ داد: راست مى گويند. عرض كردم: اگر اختلاف آنان رحمت است پس اتّحاد ايشان عذاب است؟ حضرت فرمود: معناى اين حديث آن گونه كه تو و آنان فهميده ايد نيست، بلكه منظور پيامبر، اين سخن خداوند عزّوجلّ است كه: «چرا از هر گروهى از ايشان جماعتى كوچ نمى كنند تا (جماعتى بمانند و) در دين آگاهى پيدا كنند». خداوند به آنان فرمان داد كه از هر سو نزد پيامبر خدا بروند و پيش او آمد و شد كنند و #آموزش ببينند و سپس، نزد مردم خود برگردند و تعليمات دين را به آنها نيز بياموزند. منظور پيامبر، آمد و شد آنها از شهرهايشان بود ( که رحمت خدا در آن است ) نه اختلاف در دين خدا؛ دين، البته يكى است »
📚معانی الاخبار ص 157 _ علل الشرایع ج 1 ص 85
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بوسه_بر_تربت
🤔#پرسش
❓یکی از وهابی ها از من سوال کرد که چرا شیعیان بعد نماز #مهر را می بوسند آیا این بت پرستی محسوب نمی شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مهری که شیعیان بر روی آن سجده می کنند ، معمولا تهیه شده از #تربت پاک حسین علیه السلام است که تربتی متبرک و با شرافت است .
❕امام #صادق علیه السلام فرمود:
«خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است»
📚امالی طوسی ج1 ص326
👌 و #فرمود:
«در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است»
📚التهذیب ج6 ص74
📚وسائل الشیعه ج14 ص524
❕و فرمود:
«خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و #تربتش را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد قبرش را مستجاب قرار داد »
📚امالی طوسی ص317
👌و یا بر گرفته از خاک #قبور سایر امامان علیهم السلام است که به حکم روایاتی که می گوید " ان تربتنا کانت واحده " همان شرافت و تبرک تربت کربلا را #دارا می باشد .
📚وسائل الشیعه ج 14 ص561
💠بر این اساس است که شیعیان به قصد تبرک و استشفائ بر تربت پاک امامان علیهم السلام بوسه می زنند ،با توجه به این که تبرک جستن به آثار اولیائ ریشه در آیات قرآن و سنت دارد ، نمی توان این #عمل را بت پرستی تلقی کرد .
❗️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت
📓یوسف 93
👌و از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار آل موسی و آل هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست
📓بقره 248
❕#بخاری صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند که ا ز عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد و او در پاسخ گفت:
"رایت رسول الله یستلمه ویقبله"
"پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید"
📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152
❓برخی از #علما چنین مساله را مطرح می کنند که به آنان بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد و سوال کنید❕
❓اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما #جلد قرآن را می بوسید؟
❓به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید
📚نقل از کتاب سوالات ما،حسین تهرانی،ص546
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بخشیده_شدن_خمس_برای_شیعیان
🤔#پرسش
❔خمس در زمان #غیبت امام زمان عج واجب نیست .
❔در توقیع از امام زمان عج امده
وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِیحَ لِشِیعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِی حِلٍّ إِلَی وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِیبَ وِلَادَتُهُمْ
میفرمایند اما خمس برای شیعیان ما مباح وبراى انهاتا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست افراد مى افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى كردند و صاحب #فرزند مى شدند
❕مى دانيم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى آيد مربوط به بيت المال است و بايد به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مىگيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است.
👌بنابراين، كنيزانى كه به عنوان #غنيمت به دست افراد مى افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند.
❕بنابراين، اگر كسى توجّه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مىشود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهلبيت عليهم السلام اين قسمت از #خمس را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند
❕با توجّه به اين مقدّمه كوتاه، اين دسته روايات را توجه کنید.
1⃣ در رويات «ضريس كناسى» چنين مىخوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «مىدانى از كجا زنا در ميان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحيه خمس ما اهلبيت، مگر براى شيعيان پاكيزه ما كه بر آنها حلال است و براى #تولّدشان نيز حلال.»
📚التهذیب ج4 ص144
2⃣ محمّد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام چنين نقل مىكند كه فرمود: «شديدترين چيزى كه مردم در روز قيامت گرفتار آن هستند اين است كه صاحب خمس برمىخيزد و مىگويد پروردگارا! خمس مرا (غصب كردند) ولى ما آن را براى شيعيان خود حلال كرديم تا تولّد آنها پاكيزه و فرزندانشان پاك #متولّد شوند.»
📚 همان مدرک ص136
3⃣ «فضيل ابن يسار از امام صادق عليه السلام نقل مىكند كه فرمود: «كسى كه محبّت ما را در دل احساس كند خدا را بر نخستين نعمتش شكر گويد.» گفتم فدايت شوم نخستين نعمت خدا چيست؟ فرمود: «پاكى تولّد (و نطفه) است.» سپس فرمود: «امير مؤمنان عليه السلام به فاطمه عليها السلام گفت: نصيبت را از فىء (غنائم) براى پدران شيعيان ما حلال كن تا پاكيزه شوند.» .سپس امام صادق عليه السلام فرمود: «ما، مادران شيعيان خود را بر پدرانشان #حلال كرديم تا پاكيزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد).
📚همان مدرک ص 143
👌همینطور احادیث 15 و 16 و 18 و 20 از باب 4، از ابواب انفال کتاب شریف وسائل الشیعه و حديث 8، از باب 8، از ابواب «ما يجب فيه الخمس» کتاب مذکور در همین مورد است .
❕#توقیعی هم که مورد استناد برای حلیت خمس قرار گرفته است است از همین باب میباشد و در ذیل آن نیز تصریح شده است که این حلیت خمس برای آن است تا #ولادت شیعیان پاکیزه باشد .
👌اين احادیث درباره مسئله كنيزان وارد شده و مىدانيم كه طبق تصريح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و كمسواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به #فتاواى صريح فقها خواسته اند آنها را دليل بر تحليل خمس بطور مطلق قلمداد كنند غافل از اين كه مختصر دقّت در مضمون اين احاديث براى باز شدن مشت آنها كافى است.
📚خمس پشتوانه بیت المال ، مکارم شیرازی ، ص83
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman