👌پاسخ پرسش های کاربر را در ذیل بخوانید ؛
1⃣واقعیت داشتن تناسخ ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2938
2⃣آیا بهشت ابدی خسته کننده است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2939
3⃣ارتباط با خانواده پس از مرگ ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2940
#پاسخی_به_کمال_حیدری_تفکیک_بین_بعد_الهی_و_بشری_پیامبر
🤔#پرسش
❕آیت الله کمال حیدری ؛
❔ ضرورت تفکیک میان بُعد "الهی" و بُعد "بشری" پیامبر اکرم (ص)
➖ فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته!
❕صحابه وقتی پیامبر امری می کرد می گفتند این از سوی توست و اجتهاد خود توست یا از سوی خدا است اگر از سوی خداست قبول می کنیم چنان که در قضیه بدر این اتفاق افتاد یا قضیه خندق که پیامبر طبق نظر صحابه عمل کرد قران هم می گوید پیامبر بعد بشری دارد «بشر مثلکم » آنچه حجیت دارد بعد الهی پیامبر است نه بعد بشری ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی کاملا تحت تربیت الهی بودند و تمام افعال و رفتارشان به تعلیم و تربیت الهی بوده است و تفکیک بین بعد الهی و بعد بشری پیامبر ، مطلبی مجعول اهل سنت است تا نشان دهند ، پیامبر از نظر بشری مجتهد بوده و گاهی اشتباه می کردند ، و غرضشان از این نسبت ، تبرئه خلفا و صحابه از اجتهادات باطل بوده است .
❕در نهج البلاغه آمده که علی علیه السلام می گوید ؛
«خداوند از آن زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وی ساخت، تا شب و روز او را به راههای مکارم، و طرق اخلاق نیک سوق دهد.»
📚نهج البلاغه خطبه 192
❕پیامبر گرامی می فرمود ؛
« مرا پروردگارم تربيت كرد و نيكو تربيتم كرد »
📚مجمع البیان ج 10 ص 500
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود: «همانا تو داراى خويى والا هستى». آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود: «آنچه پيامبر به شما فرمود، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد، باز ايستيد».
❕پيامبر خدا، هدايت شده و توفيق ْيافته بود و به وسيله «روح القُدُس» تأييد و كمك مى شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى شد؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود »
📚الکافی ج 1 ص 266
❕بنابراین چون پیامبر گرامی تربیت شده خداوند بوده است ، تمام افعال و رفتارش برای ما درس بوده و حجت است چرا که پیامبر گرامی همه آنها را به تعلیم الهی انجام می داده است ، به خاطر همین خداوند امر به اقتدای مطلق به ایشان کرده و می فرماید ؛
« براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند، و خدا را بسيار ياد مى کنند » ( احزاب 21)
👌و به خاطر همین ، خداوند امر به اخذ هر آنچه از پیامبر صادر می شود کرده و می فرماید ؛
« آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7)
❕و در آیه ای دیگر تصریح می کند که تمام عملکرد پیامبر مطابق وحی الهی بوده است و همگان موظف به تبعیت مطلق از ایشان چنان که فرمود ؛
« هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد ، آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است. » ( نجم 3_ 4)
❕از سوی دیگر پیامبر گرامی عالم و آگاه به تمام امور و مسائل بوده است و هر تصمیمی که ایشان بگیرند ، چون آن تصمیم برخاسته از علم خارق العاده ایشان است ، برای همگان حجت و لازم الاتباع است .
👌از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛
« علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر اسلام علم گذشته و آینده تا روز قیامت را دارا بود و ما آن علم را از پیامبر به ارث بردیم »
📚بحار الانوار ج 26 ص 111
❕و خطاب به مفضل فرمود ؛
«آيا محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين را خوب ميشناسى؟ مفضل می گوید عرض كردم شناسائى واقعى آنها چگونه است فرمود: اى مفضل هر كس آنها را با كنه معرفت بشناسد مؤمن خواهد بود در درجه اعلى.
❕عرض كردم آقا مرا آشنا به كنه معرفت ايشان بفرما . فرمود ؛
« مفضل! آيا ميدانى آنها اطلاع از آنچه خدا آفريده و بوجود آورده دارند و آنها كلمه تقوى و خازنان آسمانها و زمينها و كوهها و ريگستانها و درياها هستند و ميدانند در آسمان چقدر ستاره و فرشته است و وزن كوهها و مقدار آب درياها و نهرها و چشمه ها و هر برگى كه بيافتد آنها ميدانند و هر دانه اى كه در تاريكي هاى زمين و هر تر و خشكى كه در كتاب مبين است همه را ميدانند و به آن اطلاع دارند »
📚همان منبع ، ص 116
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌بنابراین پیامبری که عالم به همه چیز است ، هر تصمیمی بگیرد مطابق حق و حقیقت است و تفکیک قائل شدن میان بعد الهی و بشری ، تفکیکی بی اساس و اجتهاد به رای و برگرفته از اهل سنت است ، چرا که آنان معتقدند پیامبر از جنبه بشری مجتهد بوده و گاهی در اجتهاد خود خطا می کرده است .
📚اصول سرخسی ج 2 ص 318 _ الاحکام فی اصول الاحکام ، ج 4 ص 187
❕بر این اساس نسبت های جعلی به پیامبر می دهند ، مثلا نقل می کنند ؛
« پیامبر از کنار نخلستانی عبور می کرد ، مردانی بر سر درختان خرما مشغول گرد افشانی برای نخل های ماده بودند ، پیامبر به آنها فرمود اگر این کار را نکنید خرمای درختان شما بهتر خواهد بود، مسلمانان نیز به دستور پیامبر عمل کردند و در نتیجه خرمای آن سال مدینه خراب شد و چون پیامبر از این موضوع آگاه شد فرمود شما در کار دنیای خود از من آگاه ترید »
📚صحیح مسلم ج 4 ص 1836
👌این در حالی است که طبق روایات اهل سنت ، پیامبر گرامی در همه مسائل عالم ترین و آگاه ترین افراد بوده است و هدایت و راهنمایی ایشان ، بهترین هدایت بوده است .
❕نقل می کنند که پیامبر گرامی می فرمود ؛
« بهترين سخن، سخنان خدا و قرآن است. و بهترين راهنمائي ها، راهنمائى محمّد است »
📚صحیح مسلم ج 2 ص 592 _ سنن ابن ماجه ج 1 ص 74
❕«ابن عمر» از رسول خدا روايت كرده است كه پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداى تعالى كليدهاى همه چيز و علم به آنها را در اختيار من در آورده است »
📚مجمع الزوائد ، هیثمی ، ج 8 ص 263
❕«وهب بن منبّه» روايت كرده است كه ؛
« هفتاد و يك كتاب را خواندم و در همگى آنها آمده است، خداى تعالى از آغاز دنيا تا انجام آن، مردمى را كه از خرد برخوردار ساخته است، خردمندى هيچيك از آنها را به اندازه خردمندى محمّد قرار نداده است و در مقام مقايسه بايد گفت، خردمندى آنان در برابر خردمندى محمد، مساوى با يك ريگ است از همگى ريگهاى دنيا و پيغمبر اكرم در عقل و فضل، از همه مردم برتر و والاتر بود »
📚حلیه الاولیاء ج 4 ص 26
👌بنابراین طبق مبانی و روایات خود اهل سنت هم ، تمام افعال پیامبر و سخنان ایشان حجت و هدایت است ، چرا که ایشان عالم ترین افراد و راهنمایی ایشان بهترین راهنمایی ها است و تفکیکی بین بعد الهی و بشری در ایشان نیست .
❕البته برخی از صحابه ناآگاه ، گاهی در برابر توصیه های پیامبر می گفتند که این توصیه از وحی الهی است یا از اجتهاد شخصی و اگر پیامبر می گفت مستقیما وحی الهی نیست و توصیه خودم است با آن مخالفت می کردند ، و نظر دیگری ارائه می دادند ؛
📚سيره ابن هشام، ج 1، ص 620 و تاريخ طبرى، ج 2، ص 144
👌اینان توجه نداشتند که توصیه های شخصی پیامبر هم ، چون از علم خارق العاده ایشان صادر شده بود ، بهترین توصیه ها بوده است ، اما به هر حال عملکرد ناصواب این دسته از صحابه ، نمی تواند دلیل بر این باشد که بگوییم اگر پیامبر توصیه شخصی و از جانب خودش بکند ، برای ما حجت نیست .
❗️مشورت های پیامبر با صحابه نیز نمی تواند دلیلی بر این باشد که بگوییم پیامبر ، جدای از وحی الهی ، نیازمند رای دیگران است و توصیه های شخصی پیامبر برای ما حجت نیست ، چرا که پیامبر گرامی بدون آنکه نیازی به مشورت داشته باشند ، صرفا به امر خداوند ، جهت سنت گذاری فرهنگ مشاوره در اسلام ، دست به مشورت با صحابه می زدند ، چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/146
❕آیه شریفه هم که می فرماید ؛
« قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ » ( کهف 110)
❕به این معنا نیست که چون پیامبر جنبه بشری دارد ، لذا ممکن است اشتباه کند و باید بین بعد الهی و بشری ایشان تفکیک قائل شد ، بلکه آیه می گوید ؛ « یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ... من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود »
📚تفسیر نمونه ج20 ص214
👌پیرامون آیه مذکور در گذشته بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2891
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#ویژه_نامه_شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
⚫️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید.
🔶امام #جواد علیه السلام فرمود:
« افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان »
📚بحار الانوار ج75 ص358
🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام #جواد علیه السلام ؛
1⃣جایگاه امام #جواد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕
🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941
2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل #قبول است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942
3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای #متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944
4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه #شهادت امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945
5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن #خلیفه دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946
6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا #عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949
7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815
8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با #اعتقاد شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخ_به_وهابی_حیات_برزخی_پیامبر
🤔#پرسش
❔شیعه می گوید سلام دادن در نماز بر پیامبرﷺ ، دلیل بر سماع موتی و مشروعیت استغاثه است!پاسخ چیست⁉️
📣استاد ابوزینب محمد بهرامی حفظه الله
✍ابن مسعود رضی الله عنه بعد از اینکه کیفیت تعلم تشهد را از جانب رسول اللهﷺ بیان میکند، در اول میگوید: تا زمانیکه رسول اللهﷺ در قید حیات بودند میگفتیم: (السلام علیک ایها النبی) و هنگامی که پیامبر فوت نمود میگفتیم: (السلام علی النبی) و مادرمان عایشه رضی الله عنها هم با این رأی موافق است.
📘أخرجه أبو عوانة (2/228 ـ 229) والبيهقى (2/138) من طرق عن أبى نعيم.
#رد_شبهات_داعیان_بدعت
💠#پاسخ💠
👌وهابیت برای زیر سوال بردن مساله توسل و استغاثه به پیامبر گرامی ، میگویند پیامبر گرامی پس از مرگ ارتباطی با دنیا ندارد و صدای کسی را نمی شنود تا بخواهیم به ایشان توسل و استغاثه کنیم ، ما برای رد ادعای آنان دلائل متعددی ارائه می کنیم که یک دلیل این است که می گوییم ؛
❕همه مسلمانان در پايان نماز شخص پيامبر گرامى اسلام را خطاب قرار داده و مى گويند: السلام عليك ايها النبى و رحمة اللَّه و بركاته. آيا سلام به پيامبر عمل لغوى است و پيامبر سلامها را نمى شنود و هيچ پاسخى نمى دهد؟ بى شك پيامبر خدا زنده و در حيات برزخى است و همه سلامها را مى شنود و پاسخ مى دهد .
❔اگر آن حضرت زنده نيست، اين سلام خطاب به كيست؟ و معناى آن چيست؟ به راستى ارتباط و پيوند ما با پيامبر، مقطوع و بريده است، پس يك چنين سلام، آن هم به صورت خطاب، چه معنى دارد؟
👌وهابی در پاسخ گفته است که اشکال شما در صورتی است که ما در سلام شخص پیامبر را مخاطب قرار دهیم و بگوییم « السلام علیک یا ایها النبی » ، اما اگر شخص پیامبر را مخاطب قرار ندهیم و تنها بگوییم « السلام علی النبی » دیگر اشکال شما مطرح نمی شود که این سلام خطاب به چه کسی است ، چنان که در نقلی آمده است که پس از ممات پیامبر بگویید « السلام علی النبی » و نگویید ؛ « السلام علیک ایها النبی »
👌این سخن وهابی در تعارض با فتاوای علمای مذاهب اربعه اهل سنت و صحابه ای چون عمر بن خطاب ، ابن عباس و ... است چرا که آنان معتقد بودند که مطلقا حتی پس از مرگ پیامبر ، باید در تشهد بگوییم « السلام علیک ایها النبی »
❕ابوحنيفه می گويد ؛
❕برترين تشهد آن است كه عبداللَّه بن مسعود روايت كرده است.گويد: هرگاه همراه پيامبر صلى الله عليه و آله نماز مى خوانديم، مىگفتيم: السلام على اللَّه قبل عباده (سلام بر خدا پيش از بندگانش) السلام على فلانٍ وفلانٍ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نگوييد سلام بر خدا، چرا كه خدا خودش سلام است، ليكن هرگاه يكى از شما نشست، بگويد: التحيّات للّه والصلاة الطيّبات (درودهاى پاك بر خدا باد). 👈السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله.
📚الخلاف ؛ ج 1، ص 268؛ صحيح مسلم: ج 1، ص 301؛ سنن ترمذى: ج 2، ص 81؛ سنن نسائى: ج 2، ص 240؛ الهدايه: ج 1، ص 51؛ المبسوط: ج 1، ص 27؛ المجموع: ج 3، ص 456؛ المحلّى: ج 3، ص 270
👌مالك گفته است: بهتر همان است كه از عمر بن خطاب روايت شده است، او بر منبر تشهد را به مردم آموخت و گفت بگوييد ؛
«التحيّات للّه، الزاكيات للّه، الصلوات للّه، الطيّبات للّه،👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله. »
📚الخلاف: ج 1، ص 268؛ موطّأ مالك: ج 1، ص 9؛ نصب الرايه: ج 1، ص 422؛ المحلّى: ج 3، ص 270
❕شافعى نیز گويد ؛بهترين تشهد آن است كه ابن عباس روايت كرده و گفته است:
رسول خدا صلى الله عليه و آله تشهد را به ما مى آموخت، آنگونه كه قرآن مى آموخت و مى فرمود ؛
«التحيّات المباركات، الصلوات الطيّبات للّه، 👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه الخلّاق واشهد انّ محمداً عبده ورسوله »
📚الخلاف: ج 1، ص 269، سنن ابن ماجه: ج 1، ص 291، حديث 900، سنن ترمذى: ج 2، ص 83، صحيح مسلم: ج 1، ص 302، الأمّ: ج 1، ص 117، المجموع: ج 3، ص 455، مغنى المحتاج: ج 1، ص 174، المحلّى: ج 3، ص 270، المبسوط: ج 1، ص 27
❕به فرض که سخن وهابی درست باشد و این که باید بگوییم « السلام علی النبی » باز هم اشکال به جای خود باقی است که مخاطب این سلام ما یعنی پیامبر ، اگر در قید حیات نیست ، سلام به او لغو است ، و فرقی نمی کند که سلام به خطاب باشد یا به غائب ، در هرصورت پیامبر باید سلام ما را بشنود تا سلام ما لغو نباشد .
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌نکته جالب آن است که در روایات اهل سنت آمده است که پیامبر گرامی ، سلامهای مسلمین را ( چه سلام به صیغه خطاب و چه به صیغه غائب ) می شنود و پاسخ می دهد و این روشن ترین گواه بر حیات برزخی پیامبر گرامی و امکان ارتباط گیری با ایشان حتی پس از وفات است .
❕نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج 1 ص 492 _ فتح الباری ج 6 ص 353 _ الجامع الصغیر،ج 2 ص 618 _ شرح سنن نسائی، سیوطی، ج 4 ص 110 _ تفسیر ابن کثیر ج 3 ص 523
🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم»
📚مجمع الزوائد ،ج 9 ص 24
❕یا نقل می کنند که فرمود ؛
« سلام شما به من می رسد ، هر کجا که باشم »
📚مسند ابی یعلی ج 1 ص 362 _ لسان المیزان ج 2 ص 106
❕یا نقل می کنند که فرمود ؛
« برای خداوند فرشتگانی است که در زمین سیر می کنند و سلام امت مرا به من می رسانند »
📚مسند احمد ج 7 ص 343 _ سنن دارمی ج 3 ص 1826 _ سنن نسائی ج 1 ص 380
❕یا فرمود ؛
« هرکس به من سلام کند ، خداوند روح مرا بر می گرداند تا پاسخ سلامش را بدهم »
📚مسند احمد ج 2 ص 527 _ سنن ابی داود ج 2 ص 218
❕سیوطی می گوید ؛
« منظور از روح در این حدیث مجازا نطق و حرف زدن است ، یعنی انگار پیامبر فرموده خداوند قدرت حرف زدن را به من بر می گرداند و پیامبر حیات همیشگی دارد »
📚الحاوی للفتاوی فی الفقه ، سیوطی ، ج 2 ص 143
❕به هر حال جای تعجب است که چگونه وهابیون با وجود این ادله ، منکر حیات برزخی پیامبر گرامی هستند ، در حالی که ابن حجر می گوید ؛
« علمای اهل سنت بر حیات انبیاء پس از مرگ اجماع دارند و روایات متواتر بر این مطلب دلالت می کند »
📚الفتاوی الکبری الفقهیه ، ابن حجر هیثمی ، ج 2 ص 135
❕این مضمون در روایات شیعه هم آمده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبران و جانشینان آنان چنین هستند که سلام شما از فاصله دور به آنها می رسد و اگر در کنار قبورشان به آنها سلام کنید خودشان صدای شما را می شنوند»
📚الفقیه ج 2 ص 577
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌اخیرا کلپیپی از استاد قزوینی در فضای مجازی منتشر می شود که ایشان در یکی از برنامه های شبکه ولایت می گوید ما عمر بن خطاب را مسلمان می دانیم چرا که شهادتین را بر زبان جاری می کرده است ، این اظهار نظر بجا نیست زیرا ؛
❕ناصبی از حکم فوف مستثناء است ، یعنی کسی که دشمن اهل بیت است ، کافر و نجس العین است ، اگر چه شهادتین را به زبان جاری کند ، عمر بن خطاب با هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها و هتک حرمت ایشان ، ناصبی بودن خویش را ثابت کرده است ، در ذیل در مورد جایگاه ناصبی و کفر او در نزد اهل بیت علیهم السلام و نیز جایگاه دوزخی ناصبی در روایات اهل سنت ، بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2951
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952
❕روایات هجوم و هتک حرمت عمر بن خطاب نسبت به فاطمه سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2305
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2306
👌به خاطر همین علامه بزرگوار مجلسی حدود 200 روایت از اهل بیت در کفر و جایگاه دوزخی قاتلین فاطمه سلام الله علیها ، تحت موضوع ذیل نقل می کند ؛
« باب #کفر الثلاثه و #نفاقهم و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و #لعنهم »
📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20
❕البته ما موافق لعن علنی و مانند آن نیستیم ، تنها قصد روشنگری در موضوع مورد بحث فضای مجازی را داشتیم ، در ذیل در مورد لعن علنی بیشتر نوشته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2953
🌺به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
👌پرسش و پاسخهای مرتبط ؛
1⃣این که می گویند آب مهریه حضرت زهرا بوده است به چه معناست ❕
🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2956
2⃣کانال های ضد دین اشکال می کنند که حضرت زهرا راضی به ازدواج با علی علیهما السلام نبوده است و ادعای عقد الهی آنان قابل قبول نیست ❕پاسخ چیست ❕❕
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2957
🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2958
3⃣آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است ❕❕
🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2959
4⃣1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست
امام صادق علیه السلام فرمودند :
شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.
به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله
پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2960
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#امام_علیه_السلام_رب_الارض
🤔#پرسش
❔امام صادق فرمود:
در قرآن نوشته است #رب معنايش امام است😳
پس روشن شد كه كلا خدائى وجود ندارد و خدا همان امام است
اين هم مبلغين دين اسلام بعد شيعه ها ميگويند ما خداپرستيم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد استناد معاند قرار گرفته است ، نقلی در تفسیر قمی است که مفضّل بن عمر شنيد كه امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه مباركه « وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها » ( زمر 69 ) فرمود ؛
«ربّ الأرض؛ يعني إمام الأرض. قلت: فإذا خرج يكون ماذا؟ قال يستغنى الناس عن ضوء الشمس و نور القمر و يجتزون بنور الأمام »
« ربّ زمين؛ يعنى امام زمين. گفتم: بعد از آنكه خروج كرد چه مى شود؟!
فرمود: مردم از نور خورشيد و ماه بى نياز مى شوند و از نور امام بهره مى گيرند.»
📚تفسیر قمی ج 2 ص 253
❕می گوید در این روایت ، از امام تعبیر به « رب » شده است در حالی که « رب » تنها خداوند است و شیعه مشرک است .
👌اما توجه ندارد که واژه رب ، از الفاظ مشترک بوده که به معانی استعمال می شود و هم در مورد خداوند و هم در مورد بندگان به کار می رود . لغت شناسان چهار معنای اصلی برای واژه رب ذکر می کنند ؛
1⃣المالك؛ طبق اين تفسير، منظور از «ربّ الدار» مالك خانه است. و ربّ الابل به معناى مالك شتران است.
2⃣ دومين معناى رب «مُصلح» است، لذا اگر شخصى بنايى را دعوت نمايد كه خانه اش را تعمير و اصلاح كند، مى یتوان بر بنّا ربّ البيت يعنى تعمير كننده خانه اطلاق كرد.
3⃣ «الصاحب» ديگر معناى ربّ است. لذا به چوپانى كه مصاحب و همراه گوسفندان است ربّ الغنم گفته مى شود.
4⃣ «مربّى» چهارمين معناى ربّ است. شخصى كه مربّى بچه ها يا بزرگ هاست ربّ المتعلّمين ناميده مى شود. به دايه طفل كه به تربيت طفل مى پردازد نيز ربّة الطفل مى گويند.
❕طبق گفتار علماى لغت ، اين واژه هنگامى كه به طور مطلق به كار رود تنها بر خداوند اطلاق مى شود چرا كه او مالك حقيقى و مربّى و مصلح همه چيز است و هنگامى كه به غير خدا گفته شود، حتماً به صورت مضاف خواهد بود مانند «ربّ الدّار» (مالك خانه) «ربّ الابل» (مالك اشتر) و «ربّ الصّبى» (مربّى كودك).
📚لسان العرب ج 1 ص 399 _ مفردات الفاظ القرآن ، ج 1 ص 336 _ معجم مقاییس اللغه ، ج 2 ص 382 و ...
❕در قرآن ، سوره یوسف نیز ، چندين بار كلمه « رب » به غير خدا، اطلاق شده است، گاهى از زبان يوسف و گاهى از زبان غير يوسف.
👌مثلا در داستان تعبير خواب زندانيان مى خوانيم كه يوسف به آن زندانى كه بشارت آزادى داده بود گفت «مرا به رب خود (سلطان مصر) يادآورى كن، و قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ » ( یوسف آيه 42) و باز از زبان يوسف مى خوانيم هنگامى كه فرستاده فرعون مصر نزد او آمد، گفت به نزد رب خود (فرعون) باز گرد و از او بخواه، تحقيق كند، چرا زنان مصر دستهاى خود را بريدند « فلما جاءه الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلى رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ » ( یوسف آيه 50). در آيه 41 همين سوره از زبان يوسف و در ذيل آيه 42 از زبان قرآن مى خوانيم كه كلمه رب به مالك و صاحب نعمت، اطلاق شده است.
👌این واژه در روایات نیز به غیر خدا ، اطلاق شده است که نمونه آن جمله مشهور عبدالمطلب در برابر سپاه ابرهه بود که گفت ؛
«انَا رَبُّ الابِلِ وَلِهَذَا البَيْتِ رَبٌّ يَمْنَعُهُ » « من صاحب شترانم، و كعبه صاحبى دارد كه آن را حفظ مى كند »
📚تاریخ طبری ج 1 ص 553 _ الکامل فی التاریخ ج 1 ص 444
❕اگر در نقل مورد استناد معاند هم از امام علیه السلام « تعبیر به « رب الارض » شده است ، به معنای « مالک و مصلح و صاحب و مربی زمینیان » آن هم به اذن خداوند است .
1⃣امام علیه السلام مالک زمین است « رب الارض » یعنی مالک ارض .
❕بر اساس روایات اهل بیت ، ملکیت بر تمام نقاط زمین از سوی خداوند ، به اهل بیت علیهم السلام #تفویض شده است .
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« تمام زمین برای امام است ، هر کس از مسلمین زمینی را #احیاء کند ، باید آن را آباد ساخته و خراجش را به امام اهل بیت بدهد...»
📚الکافی ج1 ص407
👌و در #نقل دیگر آمده است ؛
« دنیا و آنچه در آن است برای خداوند و رسولش و برای ما اهل بیت است ، کسی که بر بخشی از آن غالب شد ، باید از خدا بترسد و حق خدا را ادا کند ، و به برادرانش نیکی کند ، اگر چنین نکند ، خدا و رسول و ما از او بیزاریم »
📚همان مدرک ص408
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
2⃣امام علیه السلام « رب الارض » است یعنی « مصلح زمین » است و بقاء و اصلاح اهل زمین وابسته به امام علیه السلام است و اگر امام نباشد ، زمین اهلش را در خود فرو می برد .
❕در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛
« به #بقای او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست »
📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله _ زاد المعاد ، مجلسی ، ص 423
👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« به برکت وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به برکت وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند »
📚کمال الدین ج1 ص207
3⃣امام علیه السلام « رب الارض » است ، یعنی مصاحب زمینیان است ، و گویی همراه تمام زمینیان می باشد چرا که اعمال آنان هر صبح و شام به امام علیه السلام عرضه می شود .
❕خداوند می فرماید ؛
« وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » « بگو عمل كنيد، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را مى بينند و به زودى به سوى كسى باز مى گرديد كه پنهان و آشكار را مى داند و شما را به آنچه عمل مى كرديد خبر مى دهد » ( توبه 105)
👌در روایات #فراوانی آمده است که منظور از مومنان شاهد اعمال ، امامان اهل بیت علیهم السلام می باشند .
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 838 _ بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20
4⃣امام علیه السلام « رب الارض » به معنای « مربی و تربیت کننده زمینیان » نیز است ، زیرا آنان هادیان امت هستند و هرکس طالب هدایت است ، باید به آنان تمسک کند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک حاکم، ج 2 ص 343
❕اما آن ربوبیتی که خداوند نسبت به عالم دارد ، امام علیه السلام ندارد ، اگر امام علیه السلام مالک زمین و مصاحب زمینیان و مصلح و مربی آنان است ، همه به اذن و اراده خداوند است ، اما خداوند رب به معنای حقیقی کلمه و استقلالی است ، یعنی خداوند هم مالك استقلالی جهان هستى ، و هم اصلاح كننده آن است، و هم همواره همراه عالم است، و هم به تربيت موجودات جهان اشتغال دارد ، لذا میبینیم که امامان اهل بیت علیهم السلام ، تصریح می کردند که ربوبیت استقلالی جهان هستی ، اختصاص به خداوند دارد .
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است »
📚عیون الاخبار ج1 ص124
❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛
« خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم »
📚بحار الانوار ج25 ص343
❕امام زمان علیه السلام نیز در #توقیعی می فرماید ؛
« خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد »
📚الاحتجاج ج2 ص471
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای #ربوبیت برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند »
📚امالی طوسی ص650
🔸 علی علیه السلام فرمود ؛
« بپرهیزید از غلو در حق ما بگویید ما #بندگانی هستیم که تحت ربوبیت خدا هستیم .پس از آن هر چه در فضل ما خواستید بگویید »
📚خصال ج2 ص614
👌بنابراین تعبیر به « رب الارض » برای امام علیه السلام به معنای مالک زمین و مصاحب و مربی زمینیان است که آن هم به اذن الهی و تبعی است ، و ربوبیت استقلالی عالم تنها اختصاص به خداوند است .
❕در مورد چگونگی روشن شدن زمین به نور امام مهدی علیه السلام و بی نیازی بندگان از نور خورشید ، پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1602
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕اخیرا کلیپی از استاد قرائتی در فضای مجازی منتشر می شود که کسی که دیگری را مسخره کند ، اصلا بخشیده نمی شود حتی اگر پیامبر برایش استغفار کند ، پاسخ را درذیل ببینید 👇
❕اخیرا کلیپی از استاد قرائتی در فضای مجازی منتشر می شود که کسی که دیگری را مسخره کند ، اصلا بخشیده نمی شود حتی اگر پیامبر برایش استغفار کند ، استدلال ایشان به آیات 79 و 80 سوره توبه است که می فرماید ؛
« كسانى كه از صدقات مؤمنان اطاعت كار عيبجويى مى كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) تواناييشان ندارند مسخره مى نمايند، خدا آنها را مسخره مى كند (كيفر استهزا كنندگان را به آنها مىدهد) و براى آنان عذاب دردناكى است- چه براى آنها استغفار كنى و چه نكنى، (حتى) اگر هفتاد بار براى آنها استغفار كنى هرگز خداوند آنها را نمى آمرزد، چرا كه آنها خدا و پيامبرش را انكار كردند، و خداوند جمعيت فاسقان را هدايت نمى كند. »
❕می بینیم آیه مذکور در مورد منافقینی است که مومنین مسخره می کردند ، آنان چون منافق هستند و ایمان به خداوند ندارند و عامدا با حق مخالفت می کنند ، هیچگاه مورد لطف خداوند قرار نمی گیرند ، حتی اگر پیامبر برایشان استغفار کند ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2954
👌در شان نزول آیه مذکور آمده است که ؛
« پيامبر گرامی تصميم داشت لشكر اسلام را براى مقابله با دشمن (احتمالا براى جنگ تبوك) آماده سازد، و نياز به گرفتن كمك از مردم داشت، هنگامى كه نظر خود را اظهار فرمود، كسانى كه توانايى داشتند مقدار قابل ملاحظه اى به عنوان زكات يا كمك بلا عوض به ارتش اسلام خدمت كردند. ولى بعضى از كارگران كم درآمد مسلمان مانند ابو عقيل انصارى يا سالم بن عمير انصارى با تحمل كار اضافى و كشيدن آب در شب و تهيه دو من خرما كه يك من آن را براى خانواده خويش ذخيره كرد و يك من ديگر را خدمت پيامبر آورد، كمك ظاهرا ناچيزى به اين برنامه بزرگ اسلامى نمود. ولى منافقان عيب جو به هر يك از اين دو گروه ايراد مى گرفتند ، كسانى را كه زياد پرداخته بودند، به عنوان رياكار معرفى مى كردند، و كسانى را كه مقدار ظاهرا ناچيزى كمك نموده بودند به باد، مسخره و استهزاء مى گرفتند كه آيا لشكر اسلام نياز به چنين كمكى دارد؟آيات فوق نازل شد و شديدا آنها را تهديد كرد و از عذاب خداوند بيم داد .
📚تفسیر نمونه ج 8 ص 55 _ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج5، ص 84
❕مطابق نقلهای دیگر ، یکی دیگر از منافقین عبدالرحمان بن عوف بود که علی علیه السلام را به خاطر کمک خرمایی که انجام داد ، به مسخره گرفت و آیه مذکور در مذمت او نازل شد .
📚 تفسیر عیاشی ج 2 ص 101
❕بنابراین چنان که در خود آیه تصریح شده است ، حکم مذکور در مورد منافقین بی ایمانی است که به خاطر بی ایمانی مورد آمرزش قرار نمی گیرند ، تسری حکم آنان به مومنینی که گناه مسخره کردن را مرتکب می شود ، بسیار نابجا و دور از انصاف است ، جالب آنکه خود استاد قرائتی در تفسیر خود معتقد است که آیه مذکور در مورد منافقین است آنجایی که در پیامهای آیه می نویسد ؛
« مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمى كنند، كمكهاى ديگران را نيز زير سؤال مى برند. «الَّذِينَ يَلْمِزُونَ» ، « كفر، مانع مغفرت، و فسق، مانع هدايت است. «كفروا، فاسقين» و آیه را چنین ترجمه می کند ؛ « براى منافقان استغفار كنى يا استغفار نكنى، (يكسان است.) اگر هفتاد بار برايشان آمرزش بخواهى، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشيد. اين (قهر حتمى الهى) به خاطر آن است كه آنان به خدا وپيامبرش كفر ورزيدند و خدا، گروه فاسق را هدايت نمى كند. »
📚تفسیر نور ج 3 ص 472
👌مومنین از حکم فوق مستثناء هستند و آنان اگر پس از انجام گناه حتی گناه مسخره کردن ، توبه کنند ، حتما خداوند آنان را می بخشد ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2955
👌امام باقر عليه السلام فرمود: «اى محمّد بن مسلم ، گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است».محمد بن مسلم می گوید اگر چه پس از #بازگشت و آمرزش خواهى از گناهان، [به گناه] باز گردد و باز توبه كند؟فرمود: «اى محمّد بن مسلم! آيا مى پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى شود و از آن، آمرزش مى خواهد و باز مى گردد؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى پذيرد؟گفتم: زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار، گناه مى كند و سپس باز مى گردد و از خدا، آمرزش مى خواهد.
👌فرمود: «هر گاه مؤمن به آمرزش خواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا
با آمرزش خود به او باز مى گردد، و خدا آمرزگارِ #مهربان است، توبه را مى پذيرد و از گناهان در مى گذرد. پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى».
📚الكافی ج 2 ص 434 ح 6 _ بحار الأنوار: ج 6 ص 40 ح 71.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕کمال حیدری در تازه ترین شبهاتش می گوید کرونا ثابت کرد که دعا و توسل و حتی امام زمان علیه السلام ، تاثیری در رفع بلا ندارند تا جایی که مشاهد مشرفه هم تعطیل شد ، اما می بینیم کشورهایی چون کره جنوبی و چین و ژاپن که به دعا و توسل اعتقادی ندارند ، در برابر کرونا پیروز شدند ، ایشان گویی گمان کرده است که خداوند و اهل بیت علیهم السلام باید جور سستی ها و کوتاهی های ما را در جهت مقابله با این بیماری بکشند ، در این رابطه ، لیستی که از پرسشهای کرونایی منتشر کردیم ، پرسشهای 2 ، 6 ، 8، 9 ، 10، 19 و 21 را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2224
❕آنگاه نتیجه گیری کرده است که تدین به مذهبی خاص هیچ گونه نقشی در سعادت و رستگاری ندارد و هرکس به هر مذهبی که باشد اهل نجات است ، پاسخ را در ذیل بخوانید که توضیح داده ایم تنها راه نجات ، طریقه اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است ،
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1831
❕در مورد مستضعفان و کسانی که از دین حق اطلاع پیدا نکردند نیز پاسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2112
#برجهای_آسمان
🤔#پرسش
❔ شرحی بر ایرادات علمی قرآن | برجهای آسمان !
❃در ستاره شناسي قدیم دايره بزرگی را که خورشید در طول یک سال طی میکند، به ۱٢ قسمت فرضي تقسیم کرده و به آنان برجهای دوازده گانه ميگفتند و هر برج را بر اساس صورت فلکي که مسیر از آن میگذشت نامگذاری کرده بودند. این برجها توسط بطلمیوس در قرن دوم میلادی نامگذاري شد. طبعا مردم قدیم این برجها را واقعی میپنداشتند. محمد هم مطابق تفکرات افراد هم عصر خود آنان را واقعي پنداشته و در آیات زیر گفته که خدا این برجها را در آسمان قرار داده است.:
❶-سوره الحجر ۱۶: و به راستی در آسمان برجهايی آفريدیم و آنرا در چشم تماشاگران آراستيم.
❷-سوره البروج ۱: سوگند به آسمان که داراي برجهای بسیار است.
واضح است که این آیات از يك انسان است نه از خدا، وگرنه خدا میدانست که اینها فرضیات غلطي هستند که بزودي برمى افتند.
💠#پاسخ 💠
👌خداوند در آیاتی ، سخن از برجهای آسمان به میان می آورد و می فرماید ؛
« ما در آسمان برجهايى قرار داديم، و آن را براى بينندگان تزيين كرديم » ( حجر 16) و می فرماید ؛ « سوگند به آسمان كه داراى برجها است » ( بروج 1)
❕بروج جمع « برج » در اصل به معنى قصر است، و بعضى آن را به معنى « شىء ظاهر و آشكار » مى دانند، و نامگذارى قصرها و عمارتهاى بلند و مرتفع را به اين نام به خاطر وضوح و ظهورشان دانسته اند، به همين جهت قسمت مخصوصى از ديوار اطراف شهر يا محل اجتماع لشكر كه بروز و ظهور خاصى دارد برج ناميده مى شود، و هنگامى كه زن زينت خود را آشكار سازد « تبرجت المراة » مى گويند .
📚لسان العرب ج 2 ص 211
👌 برجهاى آسمانى يا به معنى ستارگان درخشان و روشن آسمان است يا به معنى صورتهاى فلكى است، يعنى مجموعهاى از ستارگان كه در نظر ما شباهت به يكى از موجودات زمينى دارد، و برجهاى دوازده گانه دوازده صورت فلكى است كه خورشيد در مسير سالانه خود در هر ماه محاذى يكى از آنها قرار مى گيرد (البته خورشيد حركت نمى كند بلكه زمين به دور آن مى گردد ولى به نظر مى رسد كه خورشيد جا به جا مى شود و محاذى يكى از اين صورتهاى فلكى مى گردد .)
❕اين صورتهاى دوازده گانه عبارتند از حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدى، دلو، و حوت كه به ترتيب به صورتهاى گوسفند، گاو دو پسر بچه كه مشغول گردوبازى هستند، خرچنگ، شير، خوشه، ترازو، عقرب، كمان، بز، دلو، و ماهى است ، معاند گمان کرده است که امروزه نظریه برجهای دوازده گانه باطل شده است ، در حالی که در این گمان نیز اشتباه کرده است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/820036
❕ سوگند به هر يك از اين معانى باشد حكايت از عظمت آن مى كند، عظمتى كه شايد در آن زمان در نظر عرب روشن نبود، ولى امروز براى ما كاملا شناخته شده است، هر چند بيشتر به نظر مى رسد كه منظور همان ستارگان درخشان آسمانى باشد لذا در حديثى آمده است كه از پيغمبر اكرم تفسير اين آيه را خواستند فرمود ؛ « منظور كواكب و ستارگان است »
📚درالمنثور ج 6 ص 331 _ تفسیر نمونه ج 26 ص 328
👌بنابراین مقصود از آسمان دارای برج ها ، آسمان دارای ستارگان درخشان و خیره کننده است ، این معنای ظاهری آیه است ، اما از آنجایی که آیات قرآن دارای بطون متعددی نیز است ، معنای باطنی آن تفسیر شده است به آسمان هدایت و ستارگان درخشان آن که پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام هستند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«آسمان، من هستم و برجها، امامان پس از من هستند. نخستين آنها، على و آخرين ايشان، مهدى است. درودهاى خدا بر همه آنان باد ».
📚اختصاص مفید ، ص 223 _ بحار الانوار ج 36 ص 370
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕در رابطه « هئیت بطلمیوسی » که مورد شبهه پراکنی معاند قرار گرفت این توضیح لازم است که در عصرى كه قرآن نازل شد در باره پيدايش جهان دو نظريّه معروف وجود داشت ؛
1⃣ يكى نظريّه هيأت «بطلميوس» بود كه حدود پانزده قرن بر محافل علمى جهان سايه افكنده بود و تا اواخر قرون وسطى نيز ادامه داشت. مطابق اين فرضيه زمين مركز جهان بود و نه فلك به دور آن گردش مىكردند.افلاك همانند پوست پياز، شفاف، بلورين و بر روى هم بودند. ستارگان سيّار (عطارد، زهره، مريخ، مشترى و زحل) هر كدام در فلكى جاى داشتند و ماه و خورشيد نيز هر يك داراى فلكى بودند. علاوه بر اين هفت فلك، فلكى مربوط به ستارگان ثابت بود. بعد از فلك هشتم يعنى فلك ثوابت فلك اطلس بود، فلكى كه هيچ ستاره نداشت و كار آن گرداندن مجموعه جهان بالا به دور زمين بود و نام ديگرش فلك الافلاك بود.
2⃣فرضيّه ديگر، فرضيّه عقول عشره بود كه آن هم از فرضيّه «بطلميوس» كه ناظر به جهان طبيعت بود كمك مى گرفت.مطابق اين نظريّه كه از سوى جمعى از فلاسفه يونان ابراز شده بود، خداوند در آغاز يك چيز بيشتر نيافريد و آن عقل اوّل بود (فرشته يا روح عظيم و مجردى كه نامش را عقل اوّل گذاشتند). اين عقل دو چيز آفريد ، عقل دوّم و فلك نهم. سپس عقل دوّم، عقل سوّم و فلك هشتم را آفريد و به همين ترتيب ده عقل و نه فلك آفريده شد و عقل دهم، موجودات اين عالم را به وجود آورد.
📚پیام امام امیر المومنین ، ج 1 ص 146
❕اين سلسله مراتب فرضى، در واقع هيچ دليلى نداشت همان گونه كه فرضيّه «بطلميوس» نيز فاقد دليل كافى بود، ولى هر چه بود قرنهاى طولانى بر افكار حكومت كرد . امّا قرآن و روايات اسلامى نه فرضيّه اوّل را پذيرفت و نه فرضيّه دوّم را، چرا كه در آيات و روايات معروف مخصوصا در «نهج البلاغه» اثرى از آن نمى يابيم و اين خود از شواهد عظمت و استقلال قرآن و اخبار اسلامى و سرچشمه گرفتن آنها از مبدأ وحى و نه از افكار بشرى است و گرنه به رنگ همانها در مى آمد.
📚همان منبع
❕بلكه در آیاتی با این نظریه مخالفت هم شده است مانند بعضى از آيات قرآن که اشاره به حركت زمين دارد، مانند آيه 88 سوره «نمل» ؛ «وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ» و آيه 25 سوره «مرسلات» «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفاتاً» (بنا بر بعضى از تفاسير) و بعضى دلالت بر شناور بودن خورشيد و ماه در فضاى عالم بالا مى كند، مانند: آيه 40 سوره «يس»: «لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَها أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّيْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» و نیز آیاتی که سخن از جاذبه عمومی به میان می آورد ، جهت اطلاع تفصیلی از این موارد ، پاسخهای گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8219
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6174
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4864
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4245
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را در مورد تعبیر « احسن الخالقین » در قرآن و مقصود از کلمه « الله اکبر » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2965
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2966
👌پاسخ معاند در مورد جنین شناسی قرآن که اتفاقا یکی از وجوه اعجازی قرآن است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2967
👌شب جمعه ، شب زیارتی امام حسین علیه السلام ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/721
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پاسخ به شبهه حاملگی در یک ساعت 👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔰پاسخ به شبهه حاملگی در یک ساعت 👇
#تولد_محمد_حنفیه_در_یک_ساعت
❕اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر می شود که در آن یک روحانی ، جریان تولد محمد حنفیه را چنین بازگو می کند که مادرش خوله همسر علی علیه السلام به نزد علی علیه السلام شکایت کرد که آیا وقت آن نشده است که از شما حامله بشوم ، علی علیه السلام فی الحال دست به شانه خوله گذاشت و گفت حامله شو ، سلمان می گوید یک ساعت نشد که آثار حمل بر خوله ظاهر شد و فرزند پسری به دنیا آمد که علی علیه السلام نامش را محمد گذاشت .
❕این جریان هیچ گونه سندیتی در منابع معتبر و مورد استناد ندارد .
❕در کتاب طوالع الانوار مرحوم تنکابنی مضمون نقل مذکور آمده است اما هیچ گونه سندی برای آن ارائه نشده است ، با توجه به آنکه آقای تنکابنی در صد سال گذشته می زیسته است ، نقل ایشان باید مستند به منابع باشد که متاسفانه نقل ایشان چنین نیست و استنادی به منابع متقدم ندارد و ایشان نیز مطلبی را بدون سند به علی علیه السلام نسبت داده است .
❕آنچه در مورد خوله در منابع روایی ما نقل شده است آن است که در زمان ابوبکر ، خالد بن ولید به جرم ندادن زکات ، و اعتقاد به ولایت علی علیه السلام ، به قبیله او حمله کرد و بزرگان آنان را کشت و خوله را نیز به اسارت در آورد ، علی علیه السلام خوله را از دست آن قوم نابکار نجات داد و با درخواست و رضایت خود خوله و اجازه برادر خوله با او ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج ، محمد بن حنفیه بوده است ؛
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 2 ص 278 _ بحار الانوار ج 41 ص 303
❕«محمد حنفیه ، يكى از فرزندان رشيد امير مؤمنان على علیه السلام است و «حنفيّه» لقب مادر اوست و اسمش «خوله» دختر يكى از مردان با شخصيّت طايفه «بنى حنيفه» است كه اسير شد و مى خواستند او را بفروشند، على علیه السلام او را آزاد كرد و به همسرى خود در آورد. او شجاعت را از على به ارث برده بود و مى گويند گاهى زره هاى محكم را با دست پاره مى كرد و به همين دليل امام (ع) در جنگ «جمل» پرچم را به دست او سپرد و در جنگ «صفّين» جناح چپ #سپاه على (ع) به دست او و «محمّد بن ابى بكر» و «هاشم مرقال» بود.
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 77
❕بعضى «محمّد حنيفيّه» را متّهم مى كنند كه او بعد از امام حسين دعوى امامت داشت و يا حتّى دعوى مهدويّت ، ولى مرحوم «شيخ مفيد» در اين زمينه سخن روشنى دارد، مى گويد: «محمّد حنفيّه» هرگز ادّعاى امامت نكرد و كسى را به سوى خود فرا نخواند بلكه ديگران چنين نسبتهايى به او داده اند و مدّعى امامت و يا مهدويّت او بوده اند و #طايفه «كيسانيّه» جزء چنين مدّعيانى محسوب مى شوند».
📚الفصول المختاره ص 300
👌آنچه که در مورد زنده ساختن محمد حنفیه توسط علی علیه السلام در کلیپ مذکور آمده است ، صحیح نیست ، اما نقل دیگری در مورد زنده ساختن ایشان توسط امام صادق علیه السلام در مجامع روایی ما منقول است .
❕سید حميرى گوید ؛
«شرفياب شدم خدمت حضرت صادق عليه السّلام و گفتم: يا بن رسول اللّه! به من رسيده كه شما فرموده ايد در حقّ من كه من بر چيزى نيستم و حال آن كه من فانى كردم عمرم را در محبّت شما و هجو كردم مردم را به جهت شما. امام علیه السلام فرمود ؛
«آيا تو نگفتى در حقّ محمّد بن حنفيّه که تا كى و تا چند مدّت اى پسر وصى پيغمبر تو زنده باشى و روزى بخورى و اقامت طولانى فرموده باشى در كوه رضوى و پيوسته در آنجا باشى و ديده نشوى و حال آن كه از ذوق و عشق تو ديوانه باشيم؟ آيا قايل نشده اى كه محمّد بن حنفيّه قائم است در شعب رضوى و شيرى از راست و شيرى از چپش است و صبح و شام روزيش مى رسد؟ واى بر تو، رسول خدا و على و حسن و حسين عليهم السّلام بهتر از محمّد بن حنفيّه بودند و مرگ را چشيدند.اسماعيل حميرى گفت: آيا براى اين دليلى هست؟فرمود: بلى، به درستى كه پدرم مرا خبر داد كه او نماز خواند بر جنازه محمّد و حاضر بود در دفنش و من مى نمايانم تو را آيتى بر اين، پس گرفت دست او را و برد به سوى قبرى و دست خود را بر آن زد و دعايى خواند در حال قبر شكافته شد و مردى كه موى سر و ريشش سفيد بود از قبر بيرون آمد و خاك از سر و صورتش مى ريخت و مى گفت: اى ابو هاشم! مرا مى شناسى؟سيّد حميرى گفت: نه. گفت: من محمّد بن حنفيّه ام، همانا امام بعد از حسين عليه السّلام، علىّ بن الحسين است و بعد از او محمّد بن علىّ و بعد از او اين است عليهم السّلام پس داخل كرد سرش را در قبر و قبر به هم آمد »
📚منتهی الامال ، ج 2 ص 1386
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ وهابی را در مورد عید بودن روز غدیر خم بر اساس منابع شیعه وسنی ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3062
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3063
👌پاسخ وهابی را که متاسفانه معتقدند پیامبر گرامی توسط یهودیان سحر شده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3064