eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، علی ع در ازای کشته شدن یکی از سربازانش ، قصد داشت کل مردم یک منطقه را بکشد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1452
👌پاسخ معاند در مورد برخی از فتاوا که به اهل کتاب اجازه ساختن معابد در شهرهای اسلامی را نمی دهد ، را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302
🤔پرسش ❔جایگاه زن در اسلام: زن حتی اگر پستانش را برای شوهر طبخ دهد ،د باز هم حق او را اداء نکرده ‌است! 🔴 پیامبر اسلام: «اگر زنى پستان‌هايش را برای شوهرش طبخ کند و بپزد (یعنی تا این حد خودش را در اختیار شوهرش قرار دهد)، باز هم حق او را اداء نكرده است، ولی اگر فقط به اندازه یک چشم‌ به‌ هم‌ زدن (یک لحظه) شوهرش را نافرمانی کند، جایش درک اسفل جهنم (پایین‌ترین و هولناک‌ترین مکان جهنم) خواهد بود، مگر اینکه توبه كند و بازگردد» 📚 منبع: مكارم ‌الاخلاق - رضي‌الدین الطبرسي - ج۱ - ص۲۱۵ 📌 البته وقتی در خود قرآن هم صراحتا کتک زدن زنان جایز شمرده می‌شود [(النساء/۳۴) ← زنانى كه از ناسازگارى آنان بيم داريد، نخست اندرزشان دهيد، و (اگر سود نداد) در بستر از آنان دورى كنيد، و (اگر سود نداد) آنان را کتک بزنيد!] دیگر هیچ جای تعجب ندارد که پیامبر اسلام چنین نگاه تحقیرآمیزی به زنان داشته باشد ❗️❗️ 💠💠 1⃣همان گونه که مرد بر ذمه زن حق و حقوق دارد ، زن نیز بر ذمه مرد ، حق و حقوقی دارد ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « َ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوف‏ » « براى زنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته ‏اى قرار داده شده است » ( بقره 228 ) 👌اين سخن، بدين معناست كه همان طور كه حقوقى براى مرد وضع شده كه زن بايد آن را رعايت كند، زن نيز حقوق مختلفى بر مرد دارد كه رعايت آن بر مرد، لازم است. به تعبير ديگر، وظيفه، از حق جدا نيست. به همان اندازه كه زنان، وظايفى در برابر شوهر دارند، حقوقى نيز براى آنان مقرّر گرديده كه از تساوى اين حقوق با آن وظايف، عدالت در باره آنان اجرا مى ‏گردد. 📚دانشنامه قرآن و حديث، ج ‏4، ص 103 2⃣در روایات متعددی نیز به حقوق متقابل زنان اشاره و تصریح شده است . ❕زنی از پیامبر اسلام سوال کرد که پس حقّ زنان بر مردان چيست؟ 👌پيامبر گرامی فرمود ؛ «برادرم جبرئيل عليه السلام كه پيوسته مرا درباره زنان سفارش مى ‏كرد، چندان كه گمان بردم شوهر، حق ندارد حتّى به زن «اف» بگويد به من خبر داد كه: اى محمّد! از خداوند عز و جل بترسيد و با زنانْ مهربان باشيد؛ زيرا آنان نزد شما اسيرند. آنان را از خداوند عز و جل به امانت گرفته‏ ايد و به‏ فرمان خدا و كتاب او، به عنوان يك وظيفه و سنّت و شريعت محمّد بن عبد اللّه، بر خود حلال كرده ‏ايد. پس، بدان سبب كه جسم آنان را حلال خود ساخته ‏ايد، و با بدن‏هايشان تماس برقرار مى‏ سازيد، و فرزندان شما را در شكم خود حمل مى‏ کنند، چندان كه درد زايمان آنها را مى‏ گيرد [ايشان را بر شما حقّى است‏]. پس با آنان مهربان باشيد و دل‏هايشان را خوش سازيد تا با شما بمانند. زنان را ناخوش مداريد و ناراحتشان نگردانيد، و از آنچه به ايشان داده ‏ايد، جز با رضايت و اجازه آنان، چيزى بر نداريد. » 📚مستدرك الوسائل ج 14 ص 252 ❕امام زين العابدين ع در رساله خود معروف به رساله حقوق فرمود ؛ « حقّ همسرت، اين است كه بدانى خداوند، او را مايه آرامش و آسايش و همدمى و نگهدارى تو قرار داده است. همچنين هر يك از شما دو تن (زن و شوهر)، بايد به خاطر ديگرى، خدا را سپاس بگويد و او را لطف و نعمت خداوند، نسبت به خود بداند، و بايد با نعمت خداوند، خوش‏رفتارى كند و آن را گرامى بدارد و با وى مدارا نمايد. اگر چه حقّ تو بر زنت، قوى‏ تر و اطاعت او از تو در آنچه خوش و ناخوش مى ‏دارى آنجا كه گناه نباشد، بر وى لازم‏تر است، ولى او را هم بر تو، حقّ مهربانى و همدمى و آرامش يافتن با او، از رهگذر كامجويى است كه از آن، گريزى نيست، و اين، خود، حقّ بزرگى است. » 📚تحف العقول ص 262، بحار الأنوار ، ج 74 ص 14 🔸ادامه 👇
👇 3⃣با این وجود ، حقی که مرد بر زن دارد ، از حقی که زن بر مرد دارد ، بیشتر شمرده شده است ، چنان که در نقلی پیامبر گرامی فرمود ؛ « بزرگ‏ترين حق را بر زن، شوهر او دارد و بزرگ‏ترين حق را بر مرد، مادر او دارد » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 96 ❕در روایت دیگر در پاسخ به این پرسش که چه کسی حقش بر زن از بیشترین حقوق است ؟ فرمود ؛ « شوهر زن » 📚الکافی ج 5 ص 506 👌یا فرمود ؛ «اگر قرار بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند، حتماً به زن دستور مى‏ دادم كه شوهرش را سجده كند. » 📚الكافي ، ج 5 ص 508 ❕این که مرد در زندگی مشترک ، از حق و حقوق بیشتر برخوردار است ، فلسفه روشنی دارد ، زیرا چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1417 👌مردان خدمت گذار خانواده اند ، آنان مخارج منزل را تأمين مى‏ كنند و شبانه روز زحمت مى‏ كشند و درآمدشان را در طبق اخلاص نهاده ، تقديم خانواده مى ‏كنند ، و اين كار را يك وظيفه شرعى و وجدانى خود مى‏ شمارند و از روى عشق و علاقه انجام مى‏ دهند، و براى رفاه و آسايش خانواده هر گونه رنج و ناراحتى را تحمل مى ‏كنند و از خوشى آن‏ها لذت مى‏ برند . 👌زنان موظفند که جایگاه آنان در خانواده را پاس داشته و حقوق آنان را رعایت کنند تا مبادا با تضعیف جایگاه آنان ، نظام خانواده از هم بپاشد و آثار سوئی ، آینده زندگی زوجین و فرزندان را تاریک گرداند . 4⃣روایتی که معاند به آن استناد کرد ، بدون سند نقل شده است و بر خلاف مضمون آنچه در روایت مذکور آمده است ، زن وقتی حقوق واجبه و شرعیه خود را در برابر همسرش رعایت کند ، (حقوقی که در ذیل توضیح داده ایم ؛ ) 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3357 ❕حق همسرش را رعایت و ادا کرده است و شایسته بهشت رفتن است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر گاه زن، پروردگارش را بشناسد و به او و پيامبرش ايمان بياورد، و به برترى خاندان پيامبرش معتقد باشد، و پنج نوبت نماز بخواند، و ماه رمضان را روزه بگيرد، و دامنش را [از گناهان،] حفظ كند،👈 و از شوهرش فرمان ببَرَد، 👈از هر درِ بهشت كه خواست، وارد مى ‏شود. » 📚. مسائل عليّ بن جعفر ، ص 185 ، قرب الإسناد: ص 226 ❕یا در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛ « هيچ زنى نيست كه فرمان شوهرش را اطاعت كند و حقوق او را به جا آورَد، و از خوبى ‏هاى او ياد كند، و در خود و اموال شوهرش به او خيانت نكند، مگر آن كه در بهشت، ميان او و شهيدان، تنها يك درجه فاصله است. پس اگر شوهرش، مؤمن و خوش‏ اخلاق بوده، در بهشت نيز همسر اوست، وگر نه، خداوند، مردى از شهيدان را به همسرى او در مى‏ آورَد. » 📚کنزالعمال ج 15 ص 842 ❕یا فرمود ؛ « هرگاه زن ، نمازهای پنج گانه اش را بخواند و ماه رمضان را روزه بگیرد ، و دامنش را ( از گناهان ) حفظ کند ، و از شوهرش فرمان برد ، به او گفته می شود از هر در بهشت که می خواهی ، وارد شو » 📚دعائم الاسلام ، ج 2 ص 216 _ الفقیه ج 3 ص 441 5⃣در رابطه با مساله کتک زدن زنان ، در گذشته پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2234 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1296 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است ، علی ع فرموده است که زمین بر دوش فرشتگان و شاخ گاو استوار است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/813
👌کارشناس شبکه کلمه مدعی است که حکم اطلاقی مبنی بر استحباب قنوت گرفتن در نماز ها ، اعم از نمازهای واجب و مستحب نیست ، این سخن او خلاف روایات خودشان و سنت پیامبر اسلام است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3358
🤔 ❔پرسش عقیل هاشمی ❗️ چرا حضرت محمد (ص) دو دختر خود را به عقد و ازدواج حضرت عثمان (رض) درآورد؟ ازدواج حضرت عثمان با دو دختر پیامبر اسلام حتی شنیدنش برای آخوندها سخته❗️ 💠💠 👌در رابطه با همسری دو دختر پیامبر گرامی اسلام ، به عثمان ، قول ها متعدد است ، یکی از اقوال مورد توجه محققین معاصر ، آن است که آن دو ربیبه و دختران خواهر خدیجه بودند که در خانه پیامبر رشد کردند و بعد به عقد عثمان در آمدند ، بنابراین عثمان داماد واقعی پیامبر اسلام محسوب نمی شود ؛ 📚الصحیح من سیره النبی ، عاملی ، ج 2 ص 213 _ شبهات غدیر ، عصیری ، ج 3 ص 446 ❕اما آنچه ما به آن قائلیم و مطابق روایات معصومین ع می دانیم ، آن است که ام کلثوم و رقیه دختران خود پیامبر اسلام بودند ، چنان که امام باقر ع فرمود ؛ « فرزندان پیامبر اسلام از خدیجه ، قاسم و طاهر و ام کلثوم و رقیه و فاطمه بودند ، علی با فاطمه تزویج کرد و ابوالعاص بن ربیعه که از بنی امیه بود ، با زینب ازدواج کرد و عثمان بن عفان با ام کلثوم ، اما قبل از مجامعت با او ، ام کلثوم از دنیا رفت ، و پیامبر در مقابل آن ، رقیه را به عقد عثمان در آورد ...» 📚قرب الاسناد ، ص 9 👌همین سخن در روایت دیگری از امام صادق ع نقل شده است ؛ 📚الخصال ج 2 ص 404 ❕این سخن مورد تایید علمای بزرگ شیعه نیز قرار گرفته است ؛ 📚مناقب آل ابی طالب ، ج 1 ص 161 _ الدر النظیم ص 190 _ الکافی ج 1 ص 439 _ مراه العقول ج 5 ص 182 👌در نقلی نیز تصریح شده است که پیامبر گرامی ، دختر خودش را به عقد عثمان در آورد « زوج ابنته فلانا قال نعم » 📚تفسیر عیاشی ، ج 1 ص 207 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 714 ❕علی ع نیز در نهج البلاغه ، دامادی عثمان برای پیامبر اسلام را ثابت دانسته و در مقام نصیحت او می فرماید ؛ « فرزند ابى‏ قحافه (ابو بكر) و پسر خطاب (عمر) در اجراى اعمال نيك از تو سزاوارتر نبودند؛ چرا كه تو به رسول خدا از نظر پيوند خويشاوندى از آن دو نزديك‏ترى تو به افتخار دامادى پيامبر نائل شدى كه آن‏ها نشدند. خدا را! خدا را! (اى عثمان) به جان خود رحم كن؛ چرا كه به خدا سوگند! تو كور نيستى تا بينايت كنند و جاهل نيستى تا تعليمت دهند؛ زيرا راه‏ها آشكارند و نشانه ‏هاى دين بر پا و روشن! (از خدا بترس و به كار مردم رسيدگى كن) » 📚نهج البلاغه خطبه 164 ❕یعنی تو هم داماد پيامبرى و هم از نظر خويشاوندى از خليفه اوّل و دوّم به او نزديك‏تر مى ‏باشى. سابقه تو در اسلام زياد است و سال‏ها هم‏نشين پيامبر بودی و مسائلى را كه من مى‏ خواهم‏ براى تو بازگو كنم، چيزى نيست كه بر كسى مخفى باشد؛ سخن از ظلم دستگاه تو و حيف و ميل بيت المال و از ميان بردن حقوق مردم است. ولى خليفه سوّم، چنان گرفتار خيالات واهى و در چنگال اطرافيانش بود- همان اطرافيانى كه بسيارى از آن‏ها از تفاله ‏هاى زمان جاهليّت بودند- كه نتوانست نصيحت اين ناصح مشفق و معلّم دلسوز را بپذيرد و خود را رها سازد. از آن چه گفته شد روشن مى‏ شود كه تعبيرات اين خطبه، براى عثمان فضيلتى به شمار نمى‏ آید . 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 6 ص 339 ❕صرف دامادی و خویشاوندی با پیامبر ، برای عثمان فضیلت نیست ، چنان که برای ابوالعاص که شرح حال او را در ذیل گفته ایم ، ازدواج با زینب ، سودی نداشت و فضیلتی را برایش به ارمغان نیاورد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/708 👌 و چنان که دو همسر لوط و نوح و فرزند نوح از رابطه خویشاوندی با دو پیامبر خدا بهره نبردند و عاقبت به شر شدند . ( هود 46 _ تحریم 10) ❕یا می بینیم که حضرت لوط ع ، برای هدایت قوم ظالمش ، پیشنهاد ازدواج با دختران خود را به آن قوم ظالم و کافر می دهد و می گوید ؛ « این دختران من براى شما پاک و حلال است، از آنها استفاده کنید و گرد گناه نگردید» ( هود 78 ) ❕بنابراین ، صرف ازدواج و رابطه خویشاوندی با یک پیامبر ، نمی تواند دلیل بر سعادت و خوشبختی فرد محسوب شود . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌شیخ مفید نیز در این رابطه می نویسد ؛ « ازدواج عثمان با دو دختر پیامبر ، نمی تواند عجیبتر از پیشنهاد لوط به قومش برای ازدواج با دخترانش باشد ، لوط آنان را به ازدواج با دخترانش دعوت کرد ، در حالی که آنان کافر و گمراه بودند ... پیامبر دخترانش را به عثمان داد ، بر اساس آنکه عثمان به ظاهر مسلمان بود ، اگر چه عثمان پس از آن تغییر مسیر داد و آنچه عثمان پس از این ازدواج از خودش نشان داد ، تبعاتی بر عملکرد پیامبر ندارد ( زیرا پیامبر مامور به ظاهر بوده است )» 📚المسائل السرویه ، ص 94 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) . ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 👌در روایتی آمده است ؛ « زمانی که امام علی علیه السلام ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد ؛ «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 ❕امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد . 👌پیامبر گرامی نیز مطابق ظاهر قضیه و اسلام ظاهری عثمان ، دو دختر خود را به عقد او در آورد و این به خودی خود ، دلیل بر فضیلت عثمان نمی باشد . ❔مطابق روایات اهلسنت ، عثمان نیز دامادی پیامبر را برای خود افتخار نمی دانست ، شاهد آن این است که در شب وفات همسرش رقیه ، به جای آنکه به خاطر از دست دادن افتخار دامادی پیامبر ، ناراحت باشد ، در آن شب مشغول خوشگذرانی شده بود ، تا جایی که پیامبر او را از دخول در قبر دخترش مانع شد ، در حالی که شوهر شایسته ترین فرد ، برای خاکسپاری همسرش می باشد ❕ 👌علمای اهلسنت نقل می کنند ؛ « زمانی که رقیه از دنیا رفت ، پیامبر فرمود ،کسی که دیشب با همسر خود ، همبستر شده داخل قبر نشود ، از این رو ، عثمان بن عفان داخل قبر نشد » 📚مسند احمد ، ج 3 ص 229 _ المستدرک علی الصحیحین ج 4 ص 51 ❕در نقل دیگر آمده است که ابوطلحه گفت که من با همسرم همبستر نشدم ( لذا به عوض عثمان وارد قبر شد )» 📚صحیح بخاری ج 1 ص 450 ❕شارحین اهلسنت می نویسند ؛ « عثمان در شب وفات همسرش ، بدون اهمیت به این مصیبت با دیگری همبستر شده و این به معنای قطع رابطه دامادی ، با پیامبر بود که به همین خاطر ، حضرت او را از این حق محروم نمود در حالی که او از ابوطلحه و دیگران برای داخل شدن در قبر سزاوار بود » 📚الروض الانف ج 3 ص 184 _ سمط النجوم العوالی ، ج 1 ص 512 ❕در روایات ما آمده است که عثمان از دامادی پیامبر گرامی ، بهره نبرد و عمویش مغیره بن ابی العاص را که از دشمنان اسلام بود ، در خانه خود ، پناه داد ، پیامبر گرامی به وحی الهی از این جریان مطلع شود و مغیره را به سزای اعمالش رساند ، عثمان بهانه کرد که رقیه جایگاه او را به پیامبر لو داده است ، لذا رقیه را مورد ضرب و شتم قرار داد که نهایتا رقیه پس از چند روز در منزل پیامبر ( به خاطر ضربات وارده بر او ) از دنیا رفت ، به خاطر همین ، پیامبر گرامی از ورود عثمان به قبر رقیه ممانعت کرد ؛ 📚الکافی ج 3 ص 251 👌و در نقلی صراحتا امام صادق ع فرمود ؛ « ان رقیه ... قتلها عثمان » « عثمان بود که رقیه را کشت » 📚الکافی ج 3 ص 236 ❔ممکن است بگویید چرا پیامبر گرامی ، عثمان را به خاطر نفاقش و آنچه که در مورد رقیه انجام داد ، تنبیه نکرد ، در روایتی خود پیامبر گرامی پاسخ داده و فرمود ؛ «اگر از اين اتّهام نمى‏ ترسيدم كه بگويند: «محمّد در آغاز نبوّتش عدّه‏ اى را به كمك طلبيد و با كمك و يارى آن‏ها پيروز شد و پس از استحكام پايه‏ هاى حكومت، آنان را كشت ، گردن عدّه زيادى از منافقين را مى‏ زدم (و اسلام را از شرّ آن‏ها راحت مى‏ كردم.) » « لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِيرٍ » 📚الکافی ج 8 ص 345 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است جمع کردن بین نمازها ، همانند آنچه که شیعه انجام می دهد ، بدعت و حرام است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3359
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد ماندن اثر مهر و سجده کردن بر پیشانی افراد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1383
👌کاربری سوال کرده است که چگونه می تواند بهشت و جهنم و آخرت را برای فرد بی دین ثابت کنیم ، در ذیل در این رابطه دلائل عقلی ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/998
🤔پرسش ❔اثبات گناهکار بودن پیامبر اسلام 🔵 : و پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله به على عليه السلام فرمود : اى على همانا خداى تبارک و تعالى گناهانِ شيعه تو را بر دوش من نهاد ، آنگاه بخاطر من آنان را بخشيد آن است قول خداوند عزوجل : لِيَغْفِرَ لَكَ‌ اَللّٰهُ‌ مٰا تَقَدَّمَ‌ مِنْ‌ ذَنْبِكَ‌ وَ مٰا تَأَخَّرَ "فتح آیه 2" (ترجمه آیه : تا از ذنوب گذشته و اكنون تو درگذريم ) 🖋__طبق این روایات ، گناهان شیعیان از جمله : لواط ، زنای محسنه ، خوردن نجاسات و... ، طبق اراده الله همگی بر دوش محمد قرار گرفته شده و شیعیان بخشیده شده اند و سوره فتح آیه ۲ گواهی بر بخشیده شدن شیعیان و گناهکار بودن محمد می کند . حال آخوند بکوبد تو سرش و بگوید پیامبر معصوم بوده و... فایده ای ندارد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند خطاب به پیامبر گرامی می فرماید ؛ «ما براى تو فتح آشكارى فراهم ساختيم- تا خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بيامرزد و نعمتش را بر تو تمام كند، و به راه راست هدايتت فرمايد» ( فتح 1 _2 ) ❕ براى فهم معناى آيه بايد تعبيرات قبل و بعد آن، و تعبيراتى كه در خود آيه است دقيقاً مورد توجه قرار گيرد . در اين آيه با صراحت رابطه‏ اى در ميان «فتح» مزبور و آمرزش اين گناهان برقرار شده، مى ‏فرمايد: هدف از اين «فتح مبين» (صلح حديبيه يا به قول بعضى فتح مكه) اين بود كه خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بيامرزد. ❔از اين گذشته آمرزش گناهان گذشته قابل درك است، اما گناهانى كه هنوز صورت نگرفته چگونه ممكن است مشمول آمرزش الهى شود، آيا مفهوم اين سخن دادن چراغ سبز براى هرگونه گناه در آينده است؟ اين‏كه يك امر غير منطقى و نامعقول است. 👌دقت در اين دو نكته ما را به مفهوم واقعى آيه واقف مى‏ سازد و آن اين‏كه ؛ ❕ معمولًا هنگامى كه يك انقلاب الهى رخ مى‏ دهد، آنها كه منافع نامشروع‏شان بر اثر آن به خطر افتاده، و همچنين وفاداران به سنن خرافى و متعصب‏هاى بى‏ منطق، و متحجران خشك كه عقائد نادرست خويش را در خطر مى‏بيند، در برابر آن موضع مى‏ گيرند و براى درهم كوبيدن آن انقلاب، هرگونه نسبت ناروا به آن مى‏ دهند، دروغ‏ها مى‏ پردازند، و تهمت‏ها مى ‏زنند، و گناهان مختلفى را براى رهبر آن انقلاب‏ رديف مى‏ كنند، از جمله اين‏كه او در ميان مردم تفرقه انداخته، به مقدسات توهين مى ‏كنند و مى‏ گويند ، هدفش رياست و حكومت بر مردم و رسيدن به مال و مقام است، آلت دست ديگران و مجرى اهداف بيگانگان است!! و اگر آن انقلاب پيروز نشود، نه تنها اين تهمت‏ها ادامه مى ‏يابد، بلكه پررنگ‏تر هم مى‏ شود، و اصولًا شكست انقلاب به عنوان دليلى بر صدق اين ادعاها تلقى خواهد شد. 👌ولى هنگامى كه با عنايات الهى انقلاب پيروز شد، سنت‏هاى خرافى درهم شكست، منافع نامشروع ظالمان قطع شد، و حقانيت دعوت آن رهبر آسمانى روشن گشت، تمام اين گناهان فرضى و تهمت‏ها چه آنها كه مربوط به گذشته بود، و چه آنها كه در آينده طرح مى‏ گشت و شايع مى‏ شد، همه برچيده خواهد شد، و هجوم و حمله و تهمت‏هاى ناروا جاى خود را به افسوس و ندامت و پشيمانى مى‏ دهد، و حتى منافقان كوردل و متعصباتى كه حاضر به ايمان آوردن نباشند خاموش مى ‏شوند، چون حناى خود را بى‏رنگ مى‏ بينند. ❕لذا خداوند به پيغمبرش مى‏گويد: ما اين فتح مبين را براى تو پيش آورديم تا خداوند تمام گناهان گذشته و آينده تو را (كه آنها به زعم خود بر مى ‏شمرند) بپوشاند و از ميان ببرد. ( «غفر» و «غفران» و «مغفرت» به گفته مقاييس اللغة در اصل به معناى پوشاندن چيزى است، و به همين جهت به آمرزش گناهان نيز اطلاق مى ‏شود. ) ❕و از اين‏جا روشن مى‏ شود چرا نسبت اين غفران به خدا داده شده، زيرا او وسائل آن را كه همان «فتح مبين» است فراهم ساخته است. 📚تفسیر نمونه ، ج 22 ص 19 👌در تفسیر المیزان می خوانیم ؛ « پس مراد از كلمه « ذنب » ، تبعات بد، و آثار خطرناكى است كه دعوت آن جناب از ناحيه كفار و مشركين به بار مى ‏آورد، و اين آثار از نظر لغت ذنب است، ذنبى است كه در نظر كفار وى را در برابر آن مستحق عقوبت مى ‏ساخت، هم چنان كه موسى ع در جريان كشتن آن جوان قبطى خود را گناه كار قبطيان معرفى نموده مى ‏گويد ؛ « وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ » ( شعراء 14 ) ، ... مغفرت خدا نسبت به گناهان آن جناب عبارت است از پوشاندن آنها، و ابطال عقوبت‏هايى كه به دنبال دارد، و آن به اين بود كه شوكت و بنيه قريش را از آنان گرفت. مؤيد اين معنا جمله" وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ ... وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزِيزاً" است. » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 18 ص 382 🔸ادامه 👇