❕پاسخ به شبهات تکراری و پوسیده معاندین :
1⃣شیخ فضل الله منکر شهادت فاطمه سلام الله علیها بوده است !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3409
2⃣تا دویست سال در صدر اسلام ممنوعیت کتابت حدیث بوده است , لذا روایات شیعه اعتباری ندارد و امامان شیعه نیز کتابی ننوشتند !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3557
3⃣چرایی مجازات روزه خوار در ماه رمضان!!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2922
4⃣علی ع و شلاق زدن کودکان !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3686
آوردن نسب بی عیب و نقص عمر بن خطاب در کتب درسی دانش آموزان !!!
🤔#پرسش
❓اشکالی مطرح شده است که چرا در کتاب تاریخ پایه ١١ از نسب عمر بن خطاب سخن به میان آورده شده و او را از نسل حضرت اسماعیل شمرده اند ❗️لطفا در این رابطه توضیح دهید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در پرسش آمده است , در کتاب تاریخ ٢ پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی , در ص ٢١ که از قبائل قریش سخن به میان می آورد , بالخصوص بر روی نام برخی از دشمنان اهلبیت ع چون عمر بن خطاب دست می گذارد و نسب آنان را تا حضرت اسماعیل ع بیان می کند و به صورت غیر مستقیم برای آنان فضیلت تراشی می کند , حال در این رابطه توجه به نکاتی لازم است :
1⃣اقتضای وجوب رعایت حرمت و محبت اهلبیت علیهم السلام و برائت از دشمنان آن بزرگواران آن است که در چنین مباحث آموزشی به فرزندانمان , آثار اهلبیت علیهم السلام را منتقل کنیم , نه آنکه به دروغ و جعل از دشمنانشان به نیکی یاد کنیم , چنان که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم :
" فَثَبَّتَنِىَ اللَّهُ أبداً ما حَييتُ عَلى مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكْم، وَ وفَّقَنى لِطاعَتِكُمْ، وَ رَزَقَنى شَفاعَتَكُمْ، وَ جَعَلَنى مِنْ خيارِمَواليكُم، التّابِعينَ لِما دَعَوتُمْ إلَيهِ، وَ جَعَلَنى مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدى بِهُداكُم وَ يُحْشَرُ فى زُمْرَتِكُمْ وَ يُكَرُّ فى رَجْعَتِكُم وَ يُمَلَّكُ فى دَوْلتِكُمْ وَ يُشَرَّفُ فى عافِيَتِكُمْ وَ يُمَكَّنُ فى أَيّامِكُمْ وَ تَقِرُّ عَيْنُهُ غَدَاً بِرُؤْيَتِكُمْ " پس خداوند، هميشه تا زندهام، بر موالات و دوستى شما و آيين شما، پا بر جايم بدارد و مرا در اطاعت شما، موفّق بدارد و شفاعت شما را روزىام كند و مرا از بهترين دوستانتان- كه پيرو آنچه باشند كه شما بِدان دعوت مىكنيد-، قرار دهد؛ و مرا از آنانى كه آثار شما را نقل كرده، به راه شما مىرود و به هدايت شما، رهبرى مىشود و در گروه شما، محشور مىشود و در زمان بازگشتِ شما، باز مىگردد و در دولت شما، به فرمانروايى مىرسد و در عافيت (حُسنِ عاقبت) شما، بلندمرتبه مىشود و در روزگار شما، پا بر جا مىگردد و چشم او، فردا به ديدار شما روشن مىشود، قرار دهد "
📚الفقیه ج ٢ ص ٦١٥
2⃣مشهور آن است که اعراب جاهلی و قبائل قریش از فرزندان اسماعیل ع بوده اند , که دچار انحراف شدند و قدم در وادی جهل و کفر و شرک گذاشتند , چنان که می نویسند :
" عرب جاهلى كه از نسل اسماعيل بودند، روزگارى خداپرست بوده و از تعاليم ابراهيم و فرزندش اسماعيل پيروى مىكردند؛ ولى با گذر زمان و بر اثر آمد و شد با بت پرستان كمكم بت پرستى در ميان آنان جاى خداپرستى را گرفت. "
📚منشور جاوید، ج ۱۳، ص۳۶
❕بنابراین صرف انتساب یک قبیله به یک پیامبر الهی , فضیلتی محسوب نمی شود , چنان که همه ما نیز به یک پیامبر الهی به نام آدم ع منسوبیم و از فرزندان ایشان محسوب می شویم و به خودی خود این انتساب فضیلتی نیست .
3⃣اساسا انتساب عمر بن خطاب به اسماعیل ع معلوم نیست , چرا که در نسب او فساد و زنا بوده است و دقیقا معلوم نیست که اجداد او از کدام قبیله عرب بوده اند ❗️❗️
❕کلبی نسب شناس معروف اهلسنت می نویسد ;
" هاشم بن عبد مناف , کنیزی داشت به نام صهاک که عبدالعزی بن رباح و ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه با او همبستر شدند و دو فرزند به دنیا آورد که یکی به نام نفیل ( جد عمر بن خطاب ) بود که ملحق شد به عبدالعزی بن رباح و دیگری عمرو بود که ملحق شد به ربیعه " " ثم وقع علیها عبد العزی بن رباح فجاءت بنفیل جد عمر بن خطاب ثم وقع علیها ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه فجاءت بعمرو بن ربیعه "
📚مثالب العرب کلبی ص ٩٥
❕همین مطلب را علامه حلی به گونه ای دیگر از کلبی نقل می کند که او می گوید : " نفیل بن هاشم بر صهاک وارد می شد و سپس عبدالعزی بن رباح بر او وارد شد و نفیل جد عمر بن خطاب زاده شد " " وَ قَدْ رَوَى أَبُو الْمُنْذِرِ هِشَامُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّائِبِ الْكَلْبِيُّ وَ هُوَ مِنْ رِجَالِ السُّنَّةِ فِي كِتَابِ الْمَثَالِب كَانَتْ صُهَاكُ أَمَةً حَبَشِيَّةً لِهَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ فَوَقَعَ عَلَيْهَا نُفَيْلُ بْنُ هَاشِمٍ ثُمَّ وَقَعَ عَلَيْهَا عَبْدُ الْعُزَّى بْنُ رِيَاحٍ فَجَاءَتْ بِنُفَيْلٍ (جَدِّ عُمُرَ بْنِ الْخَطَّابِ) "
📚نهج الحق ص ٣٤٨
❕بنابراین صهاک فرد هرزه و فاحشه ای بوده است و مردان گوناگون بر او وارد می شده اند و معلوم نیست که نفیل جد عمر بن خطاب دقیقا فرزند چه کسی بوده است تا بتوانیم بر اساس او نسب عمر را شناسایی کنیم ❗️❗️❗️
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
4⃣مطابق روایات اهلسنت , " عمر بن خطاب از بیان اجداد خود , پرهیز می کرد و می گفت همین اندازه که پدر و مادر مرا می شناسید , کافی است و از پدرم خطاب بالاتر نروید , خداوند بهتر می داند که چه کسانی واقعا از فرزندان اسماعیل است "
" إياكم والطعن في النسب ، إعرفوا من أنسابكم ما تصلون به أرحامكم وتأخذون به وتقطعون به ، واتركوا ما سوى ذلك . لا يسألني أحد وراء الخطاب ! « لا يسألني أحد ما وراء الخطاب ! ألا وقد ذكر لي : أن رجالاً منكم قد أكثروا في إسماعيل وما ولد ، الله أعلم بإسماعيل وما ولد »
📚تاریخ المدینه , ابن شبه النمیری , ج ٣ ص ٧٩٦ _ ٧٩٧
👌می بینیم که خود عمر چون می دانست که در نسبش طعن است و انتسابش به اسماعیل ع قطعی نیست , از ذکر اجدادش خود داری می کرد و به دیگران نهیب می زد که از اجدادم سوال نکنید , و از پدرم خطاب تجاوز نکنید ❗️❗️
👌حال برخی از مولفین کتب درسی ما , کاسه داغ تر از آش شده اند و انتساب عمر به اسماعیل ع را قطعی فرض کرده و برایش نسب نامه نیز تنظیم کرده و به فرزندان شیعه ما آموزش می دهند ❗️❗️❗️به راستی چقدر اینان گرفتار بیسوادی و افراطی گری در دوستی با عمر شده اند ❗️❗️
❕ امام على عليه السلام در باره آيه: «خدا براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است» ( احزاب ٤ ) فرمود :
" دوست داشتن ما و دوست داشتن دشمن ما با هم در دل يك انسان جمع نمىشوند. [اين از آن روست كه] خداوند براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است كه با اين، دوست بدارد و با آن يكى، دشمن بدارد. دوستدار ما دوستىاش به ما را خالص مىگرداند، همان گونه كه طلا با آتش، خالص مىگردد و ناخالصىاش گرفته مىشود. پس هر كه مىخواهد محبّتش به ما را بداند، دل خود را بيازمايد. اگر در كنار محبّت ما، دشمن ما را نيز دوست داشت، بداند كه نه او از ماست و نه ما از اوييم و خدا و جبرئيل و ميكائيل، دشمن اويند و خداوند، دشمن كافران است». "
" في قَولِهِ تَعالى: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»-: لا يَجتَمِعُ حُبُّنا وحُبُّ عَدُوِّنا في جَوفِ إنسانٍ، إنَّ اللَّهَ لَم يَجعَل لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِهِ فَيُحِبَّ هذا ويُبغِضَ هذا، فَأَمّا مُحِبُّنا فَيُخلِصُ الحُبَّ لَنا كَما يَخلُصُ الذَّهَبُ بِالنّارِ لا كَدَرَ فيهِ، فَمَن أرادَ أن يَعلَمَ حُبَّنا فَليَمتَحِن قَلبَهُ، فَإِن شارَكَهُ في حُبِّنا حُبُّ عَدُوِّنا فَلَيسَ مِنّا ولَسنا مِنهُ، وَاللَّهُ عَدُوُّهُم وجَبرَئيلُ وميكائيلُ، وَاللَّهُ عَدُوٌّ لِلكافِرينَ. "
📚امالی مفید ص ٢٣٣
❕ امام صادق عليه السلام فرمود :
" در جواب كسى كه گفت: فلانى، شما را دوست مىدارد، منتها در برائت از دشمن شما ضعيف است-: هيهات! دروغ مىگويد كسى كه دَم از محبّت ما مىزند؛ ولى از دشمن ما بيزارى نمىجويد. " " لِمَن قالَ لَهُ: إنَّ فُلاناً يُواليكُم إلّاأنَّهُ يَضعُفُ عَنِ البَراءَةِ مِن عَدُوِّكُم-: هَيهاتَ، كَذَبَ مَنِ ادَّعى مَحَبَّتَنا ولَم يَتَبَرَّأ مِن عَدُوِّنا. "
📚مستطرفات السرائر ص ١٤٩
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
5⃣ مطابق آنچه از ابن شهر آشوب در این رابطه نقل شده است , نفیل با ( مادرش ) صهاک همبستر می شود و خطاب به دنیا می آید , پس از آنکه خطاب از صهاک به دنیا آمد , وقتی که خطاب بالغ شد , بر صهاک وارد شد و با او همبستر شد و دختری از صهاک زاییده شد , خطاب از ترس آبرو ریزی , آن دختر را برداشت و در میانه راهی قرار داد , هاشم بن مغیره , آن دختر را یافت و به خانه خود برد و بزرگ کرد , و او را حنتمه نام نهاد , وقتی که بزرگ شد , خطاب آن دختر را دید و عاشقش شد و او را از هاشم خواستگاری کرد , در نهایت با او ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج عمر بن خطاب بود , یعنی خطاب , پدر و جد و دایی عمر بوده است و حنتمه نیز مادر و خواهر و عمه ی او ❗️❗️
" حكى بعض أصحابنا عن محمد بن شهر آشوب و غيره: أنّ صُهاك كانت أمة حبشية لعبد المطلب، و كانت ترعى له الإبل، فوقع عليها نفيل فجاءت بالخطاب، ثم إنّ الخطّاب لّما بلغ الحلم رغب في صُهاك فوقع عليها فجاءت بابنة فلفّتها في خرقة من صوف و رمتها خوفا من مولاها في الطريق، فرآها هاشم بن المغيرة مرميّة فأخذها و ربّاها و سمّاها: حنتمة، فلمّا بلغت رآها خطّاب يوما فرغب فيها و خطبها من هاشم فأنكحها إيّاه فجاءت [بفلان]، فكان الخطاب أبا و جدّا و خالا [لفلان]، وَ كَانَتْ حَنْتَمَةُ أُمّاً وَ أُخْتاً وَ عَمَّةً لَهُ، فتدبّر. "
📚بحار الانوار ج ٣١ ص ٩٩
❗️ابن کثیر عالم بزرگ اهلسنت هم در مورد عمر بن خطاب نقل می کنند :
" کان الخطاب والد عمر بن الخطاب عمه و اخا لامه " " خطاب هم پدر عمر بود و هم عمویش و هم برادر مادرش بود ( یعنی دایی عمر هم بود ) "
📚البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٢ ص ٢٩٦
❕در همین رابطه , شعری منسوب به امام صادق ع است که فرمود :
" کسی که جدش , دایی و پدرش است _ و مادرش , خواهر و عمه اش است _ سزاوار است که بغض وصی را داشته باشد _ و بیعت روز غدیرش را انکار کند "
" مَنْ جَدُّهُ خَالُهُ وَ وَالِدُهُ وَ أُمُّهُ أُخْتُهُ وَ عَمَّتُهُ
أَجْدَرُ أَنْ يُبْغِضَ الْوَصِيَّ وَ أَنْ يُنْكِرَ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْعَتَه "
📚بحار الانوار ج ٣١ ص ١٠٠ _ مهاج البراعه , خوئی , ج ٣ ص ٥٢ _ مستدرک سفینه البحار , ج ٥ ص ٤١٢
6⃣مطابق روایات اهلسنت , بغض و دشمنی با علی علیه السلام , نشانه حرامزادگی فرد است ❗️❗️
👌در حديث عبادة ابن صامت آمده است: «كُنّا نُبوِّرُ اوْلادَنا بِحُبِّ عَلِىِّ ابْنِ ابيطالب عليه السلام فَاذا رَايْنا احَداً لايُحِبُّ عَلِىَّ ابْنَ ابيطالِبٍ عليه السلام عَلِمْنا انَّهُ لَيْسَ مِنّا وَ انَّهُ لَغَيْرِ رُشْدِهِ» «ما وضع فرزندان خود را با محبت على بن ابيطالب عليه السلام روشن مىساختيم؛ هنگامى كه كسى را مىديديم على ابن ابيطالب عليه السلام را دوست ندارد مىدانستيم از ما نيست».
📚مختصر تاریخ دمشق ج ١٧ ص ٣٧٠ _ ٣٧١ طبع دار الفکر دمشق
❕و در حديث محبوب بن ابى الزناد از زبان طائفه انصار آمده است: «انْ كُنّا لَنَعْرِفُ الرِّجُلِ الى غَيْرِ ابيْهِ بِبُغْضِهِ عَلِىَّ ابْنَ ابيطالِبٍ عليه السلام»
«هر گاه كسى بغض و عداوت على عليه السلام را داشت مىفهميديم فرزند پدر خود نيست».
📚همان مدرک
👌روز خيبر پيامبر اكرم بيان مفصّلى درباره على عليه السلام كرد و در ضمن آن فرمود:
❕ «يا ايُّهَا النّاسُ امّتَحِنُوا اوْلادَكُمْ بِحُبِّهِ، فَانَّ عَلِيّاً لايَدْعُو الى ضَلالَةٍ وَلايُبْعِدُ عَنْ هُدىً، فَمَنْ احَبَّهُ فَهُوَ مِنْكُمْ وَمَنْ ابْغَضَهُ فَلَيْسَ مِنْكُمْ!»
«اى مردم فرزندان خود را با محبّت او بيازمائيد، زيرا على عليه السلام دعوت به گمراهى نمىكند، و از هدايت دور نمىشود، كسى كه او را دوست دارد از شما است، و كسى كه بغض و عداوت او را داشته باشد از شما نيست. "
📚همان مدرک
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخی به شبهه وهابی تحت عنوان : آیا میتوان افراد عادی را بیش از امامان معصوم، دوست داشت؟
🤔#پرسش
❓ آیا میتوان افراد عادی را بیش از امامان معصوم، دوست داشت؟
👈🏻 بله. امام صادق، سایر فرزندانش را بیش از امام کاظم دوست میداشت ↘️
⚠️ أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي الْحَكَمِ الْأَرْمَنِيِّ قَالَ : حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ سَلِيطٍ الزَّيْدِيِّ، قَالَ أَبُو الْحَكَمِ؛ وَ أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ الْجَرْمِيُّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ سَلِيطٍ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ أَنَّهُ قَالَ لَهُ [فِي مَنَامِهِ] :
وَلَوْ كَانَتِ الْإِمَامَةُ بِالْمَحَبَّةِ لَكَانَ إِسْمَاعِيلُ أَحَبَّ إِلَى أَبِيكَ مِنْكَ، وَلَكِنْ ذَلِكَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
✍🏻 ابوعماره میگوید : امام کاظم گفت : پیغمبر ﷺ در خواب به من گفت : بدان که پدرت [امام صادق] قطعاً [برادرت] اسماعیل را بیشتر از تو دوست داشت..
📚 اصول کافی 315/1
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابی در بیان روایت و ترجمه آن تقطیع و تحریف صورت داده تا مستمسکی برای شبهه پراکنی پیدا کند .
❕امامان علیهم السلام , مطیع محض خداوند بوده و تمام افعال و عملکردها و محبت ها و خشم ها و سایر عملکردهای آن بزرگواران , مطابق با اذن و دستور خداوند بوده است , چنان که امام کاظم ع فرمود ؛
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» « ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ...»
📚تفسیر قمی , ج ٢ ص ٤٠٩ _ بحار الانوار ج ٥ ص ١١٤
👌برخی از امامان علیهم السلام در مواردی از جانب خداوند مامور می شدند که یکی از فرزندان خود را که قرار نبود امام شود , بیشتری از فرزندی که قرار بود , امام شود , دوست بدارند و به او اظهار محبت کنند , تا به مردم نشان دهند که انتخاب امام به دست خداوند است و حتی خود امام قبلی هم در انتخاب امام بعدی نقشی ندارد , زیرا اگر انتخاب امام دست امام قبلی بود , باید فرزندی را که بیشتر دوست داشتند را به عنوان امام معرفی کنند , اما خداوند فرزند دیگرشان را امام می کند .
❕این نکته در روایتی که وهابی به آن استناد کرده است , تصریح شده است , چنان که در فرازهایی از روایت مذکور آمده است که امام کاظم ع فرمود :
" اى ابا عماره به تو خبر دهم كه من از منزلم بيرون رفتم و به فلان پسرم ( امام رضا ع ) وصيت كردم و در ظاهر پسران ديگرم را هم با او شريك كردم ولى در باطن تنها به او وصيت كردم، اگر كار ( انتخاب امام ) دست من بود، امامت را به پسرم قاسم ميدادم كه او را دوست دارم و نسبت به او مهربانم، ولى اين اختيار با خداى عز و جل است، هر كجا خواهد قرار دهد.... "
❕در ادامه , امام کاظم ع از گفتگویی که با روح مطهر پیامبر گرامی ص داشته است , سخن به میان می آورد که پیامبر گرامی ص خطاب به ایشان فرمودند :
" اگر امر امامت از روى محبت و دوستى بود كه اسماعيل از تو نزد پدرت ( امام صادق ) محبوبتر بود، ولى امام از جانب خداى عز و جل تعيين مىشود، سپس موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: من تمام فرزندان زنده و مردهام را به نظر آوردم، آنگاه امير المؤمنين عليه السلام به پسرم على اشاره كرد و فرمود: اين سرور آنهاست: او از من و من از اويم و خدا با نيكوكاران است. "
" لَوْ كَانَ الْأَمْرُ إِلَيَّ لَجَعَلْتُهُ فِي الْقَاسِمِ ابْنِي لِحُبِّي إِيَّاهُ وَ رَأْفَتِي عَلَيْهِ وَ لَكِنْ ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَجْعَلُهُ حَيْثُ يَشَاء ... وَ لَوْ كَانَتِ الْإِمَامَةُ بِالْمَحَبَّةِ لَكَانَ إِسْمَاعِيلُ أَحَبَّ إِلَى أَبِيكَ مِنْكَ وَ لَكِنْ ذَلِكَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ قَالَ أَبُو إِبْرَاهِيمَ وَ رَأَيْتُ وُلْدِي جَمِيعاً الْأَحْيَاءَ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتَ فَقَالَ لِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع هَذَا سَيِّدُهُمْ وَ أَشَارَ إِلَى ابْنِي عَلِيٍّ فَهُوَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ وَ اللَّهُ مَعَ الْمُحْسِنِين "
📚الکافی ج ١ ص ٣١٥
👌می بینیم که امام صادق ع یا امام کاظم ع , برای آنکه تصریح کنند که در انتخاب امام بعدی نقشی ندارند و امر امامت به دست خداوند است , از محبت بیشتر خود به یکی از فرزندان , سخن به میان می آوردند تا به مردم نشان دهند که اگر انتخاب امام به دست خود ما بود , طبیعتا باید فرزند محبوبتر خود را امام می کردیم , اما این امر به دست خداوند است .
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕چنان که گفتیم , و بر خلاف توهمات وهابی شبهه افکن , در چنین مواردی , امامان علیهم السلام به امر الهی , مامور می شدند که یکی از فرزندان را بیشتر از فرزندی که قرار بود امام بعدی شود , دوست بدارند و به او اظهار محبت کنند , تا الهی بودن امر امامت را برسانند , یعنی آنان در چنین مواردی تنها امر الهی را اجرا می کردند نه آنکه از نزد خود چنین محبتی را به یکی از فرزندان داشته باشند , چنان که علامه مجلسی متذکر چنین نکته ای می شود :
"من قبل الله تعالى ليعلم الناس أن الإمامة ليست تابعة لمحبة الوالد "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج3، ص: 352
👌اما پس از آنکه به امر الهی , امام بعدی را از میان فرزندان به امامت منصوب می کردند , از جانب خداوند مامور می شدند که همان امام بعدی را بیشتر از همگان دوست بدارند , چنان که خداوند به لزوم اینکه باید حجت الهی , محبوبترین افراد در نزد انسان باشد , تصریح می کند و می فرماید :
" بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالى كه به دست آوردهايد و تجارتى كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما،👈 در نظرتان از خداوند و پيامبرش 👉 و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمىكند. " " قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ " ( توبه ٢٤ )
👌مطابق روایتی که شیعه و سنی نقل کرده اند , پیامبر گرامی فرمود :
" هيچ بندهاى ايمان نمىآورد، مگر آن كه من برايش دوستداشتنىتر از خودش باشم و خاندانم برايش ارجمندتر از خاندان خودش باشند و اهل بیتم برايش دوست داشتنىتر از خانواده خودش باشند و هستىام برايش دوستداشتنىتر از هستى خودش باشد. "
" لا يُؤمِنُ عَبدٌ حَتّى أكونَ أحَبَّ إلَيهِ مِن نَفسِهِ، و تَكونَ عِترَتي إلَيهِ أعَزَّ مِن عِترَتِهِ، و يكَونَ أهلي أحَبَّ إلَيهِ منِ أهلِهِ، و تَكونَ ذاتي أحَبَّ إلَيهِ مِن ذاتِه "
📚امالی صدوق ص ٣٣٤ _ علل الشرایع ج ١ ص ١٤٠ _ بشاره المصطفی ص ٥٢ _المعجم الأوسط: ج ٦ ص ٥٩ _ المعجم الكبير: ج ٧ ص ٧٥ _ كنز العمّال: ج ١ ص ٤١
❗️لذا می بینیم که امام کاظم ع در مورد امام پس از خود , یعنی امام رضا ع می فرمود :
"پسرم على (امام رضا ع ) بزرگترين اولاد من و خوشرفتارترين آنان است. و من او را از همه اولادم بیشتر دوست دارم. او با من در «جفر» مىنگرد. در صورتى كه جز پيامبر و وصی پیامبر ، کسی در آن نمىنگرد. " ... ابنی علی اکبر ولدی ... و احبهم الی ... "
📚الارشاد ج ٢ ص ٢٤٩
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بسته_میلاد_مبارک_امام_صادق_علیه_السلام
🌸پرسش ها و پاسخ های #برگزیده پیرامون امام #صادق علیه السلام ؛
1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل #سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2215
2⃣در ميان دانش آموختگان و شاگردان #امام_صادق دو نام بزرگ به چشم ميخورد #ابوحنيفه يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل #سنت و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- #مالك يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت
سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار #مذهب_شيعه_جعفرى است، چگونه #شاگردانش از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2216
3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى #امام_جعفر_صادق را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2217
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3559
4⃣چرا ما شیعیان را شیعه #جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2218
5⃣❔چرا به امام صادق ، #صادق می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان #صادق شده اند ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2219
6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر #معاصران و اندیشمندان اهل سنت ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2220
7⃣مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با <والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره> میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که #جد ماری ایشان ابوبکر است
مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2221
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی در مورد دو تعبیر " محقق اردبیلی " و " مقدس اردبیلی " با توجه به سخنان رئیسی در این زمینه !!!!
🤔#پرسش
❓اشتباه رئيسي در اردبیل
🔹رییسی در سخنرانی خود در اردبیل گفت: اردبیل مفاخر بسیاری دارد، ما در زمان خود نه محقق اردبیلی را درک کردیم و نه مقدس اردبیلی راو از محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی نام برد.
🔹 رئيسي فکر می کند این اسامی متعلق به دو نفر است، در صورتی که احمد بن محمد اردبیلی نجفی، مشهور به «مقدس» «مقدس اردبیلی» و «محقق اردبیلی» فقط نام یک نفر است نه دو نفر/عصرایران ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چند روزی است که یک بحث تراجمی پیرامون دو اصطلاح " مقدس اردبیلی " و " محقق اردبیلی " بر پایه سخنان رئیس جمهور محترم , شکل گرفته است .
❕برخی از کانالها و افراد مانند امام جمعه اردبیل , به دفاع از جناب رئیسی و سخنان ایشان به پا خواسته اند و در این زمینه توضیحاتی داده اند .
👌خبرگزاری حوزه چنین می نویسد :
"به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، در جمع نخبگان، علما، خانواده های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مردم اردبیل گفته بود: "اردبیل مفاخر و بزرگان بسیاری دارد، که اینها علمای عامل واصل اند، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی. اینها چهره هایی هستند که امروز هم مشی و سخنان سیره آنها نه تنها برای اربیلی ها، برای ایران، عالم و جهان اسلام درس و الگو هستند. ما در زمان خودمان آنها را درک نکردیم، نه مقدس اردبیلی و نه محقق اردبیلی را".
❕بعد از این اظهارات بود که برخی با حاشیه سازی ها و شیطنت های رسانه ای، با اشاره به این که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی یکی هستند، گفتند رئیسجمهور دچار اشتباه تاریخی شده است.
👌پاسخ امام جمعه اردبیل به حاشیه سازان:
حجت الاسلام والمسلمین عاملی امام جمعه اردبیل، در پاسخ به این حاشیه سازی ها، در گفتگویی با تایید سخنان رئیس جمهور، اظهار کرد: آقای رئیسجمهور در سخنان خود از ۲ نفر از مفاخر شیعه اردبیلی یاد کردند که هر دو آنها از بزرگان هستند.
❕آیتالله محقق اردبیلی که دانشگاه اردبیل نیز به نام ایشان است از مفاخر شیعه و مشهور به مقدس اردبیلی هستند؛ نفر دومی که آقای رئیسجمهور منظورشان بود، آقای محمد بن علی اردبیلی مشهور به محقق اردبیلی صاحب کتاب مشهور جامع الرواة بودند که ایشان نیز واقعاً از مفاخر هستند. بنابراین آقای رئیسی از دو عالم بزرگوار متفاوت نام بردند. "
🌐https://hawzahnews.com/xbp67
❕اما به نظر می رسد که توضیح مزبور صحیح نباشد و لزومی نیز ندارد که ما به هر قیمتی از سخنان و عملکردهای افراد دفاع کنیم و مخاطبین خود را نیز غافل فرض کنیم و بی اطلاعی خود را در بحث تراجم به رخ بکشیم !!!
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌علمای متعددی از بزرگان شیعه با پسوند اردبیلی بوده اند که در کتب تراجم مفصلا شرح حال آنان آمده است .
1⃣یکی از این علمای بزرگ , الحسین بن موسی الاردبیلی بوده است .
📚امل الامل ج ٢ ص ١٠٤ رقم ٢٨٧ _ طبقات اعلام الشیعه ج ٥ ص ١٥٧
2⃣دیگری , محسن بن عبد الله الاردبیلی بوده است :
📚معجم المولفین ج ٨ ص ١٨٥
3⃣دیگری , احمد بن بابا الاردبیلی بوده است :
📚اعیان الشیعه ج ٢ ص ٤٨٤
4⃣دیگری , علی اکبر بن محسن بن عبد الله الاردبیلی بوده است :
📚الذریعه ج ٣ ص ٢٩ _ مفاخر آذربایجان ج ١ ص ٢٦٤
5⃣دیگری , یوسف بن محسن بن عبد الله بن لطف علی الاردبیلی بوده است :
📚معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ١٠٣
6⃣دیگری , یونس بن محمد تقی بن فتح علی الموسوی الاردبیلی بوده است :
📚مفاخر آذربایجان ج ١ ص ٣٢٩ _ معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٩
7⃣دیگری , ابراهیم بن علی قلی الاردبیلی بوده است :
📚اعیان الشیعه ج ٢ ص ١٣٢
8⃣دیگری , موسی بن حیدر بن علی بن فیروز الاردبیلی بوده است :
📚الذریعه ج ٣ ص ٢٠٦ _ معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٦
9⃣دیگری , موسی بن مرتضی بن نقد علی بن علی رضا الموسوی الخلخالی الاردبیلی بوده است :
📚معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٨
🔟و دیگری , محمد بن علی اردبیلی غروی حائری , صاحب کتاب جامع الرواه است .
1⃣1⃣و دیگری هم احمد بن محمد الاردبیلی , همان مقدس اردبیلی مشهور است .
❕در اصطلاح علمای شیعه , هر موقع گفته شود محقق اردبیلی یا مقدس اردبیلی , مقصود همان مورد یازدهم یعنی , احمد بن محمد الاردبیلی است زیرا ایشان مشهور به این دو لقب بوده اند : " الشهیر بالمحقق و بالمقدس الاردبیلی "
📚موسوعه طبقات الفقهاء ج ١٠ ص ٥٧
👌چنان که گفتیم علمای شیعه چه اصولیون و چه اخباریون , همواره از مقدس اردبیلی با عنوان "محقق اردبیلی " یاد می کردند .
❕ شیخ انصاری در دو کتاب مشهور خود یعنی فرائد الاصول و مکاسب , بارها چنین استعمالی را داشته اند :
📚فرائد الاصول ج ١ ص ٢٧٢ _ ج ٢ ص ٥١٣ _ کتاب المکاسب ج ١ ص ٦٩ _ ج ٢ ص ٢١٨ _ ج ٣ ص ٢٧
❕علامه مجلسی نیز در بحار الانوار , بارها از مقدس اردبیلی , با عنوان " محقق اردبیلی " یاد کرده اند :
📚بحار الانوار ج ١ ص ٤٢ _ ج ٥٧ ص ١٥٩ _ ج ٦٠ ص ٣٢ و ...
❕دیگران نیز بسیار از تعبیر " محقق اردبیلی " استفاده کرده اند و مقصودشان نیز همان مقدس اردبیلی بوده است :
📚التعلیقات علی شرح اللمعه ص ١٢٥ _ التفسیر الاثری الجامع ج ٢ ص ٢٩٨ _ الجواهر الفخریه فی شرح الروضه البهیه ج ٦ ص ٤٤٠ _ الحاشیه علی کفایه الاصول , بروجردی ج ٢ ص ٣٢٠ _ الزبده الفقهیه فی شرح الروضه البهیه ج ١ ص ٣٨ _ القوانین المحکمه فی الاصول ج ١ ص ٣٢٣ _ کفایه الاصول ص ٣٧٦ و ....
👌بنابراین در اصطلاح , هر جا کسی بگوید محقق اردبیلی یا مقدس اردبیلی , مقصود از هر دو تعبیر یک شخص است نه دو شخص .
❕آقای رئیس جمهور ظاهرا گمان کردند که دو تعبیر محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی , در لسان علماء , اشاره به دو شخصیت است , و در این زمینه اشتباه کردند .
👌 عده ای هم به دفاع بلند شدند و به صورت یقینی می گویند که مقصود رییس جمهور از محقق اردبیلی , صاحب جامع الرواه است , در حالی که گفتیم که در اصطلاح مقصود از محقق اردبیلی فقط مقدس اردبیلی است .
❕از سوی دیگر , علمای دیگری نیز با پسوند اردبیلی بوده اند , چگونه شما انگشت روی صاحب جامع الرواه گذاشته اید !!! گویی تصور کرده اند که عالم دیگری با پسوند اردبیلی جز همان دو تن نبوده است , یکی مقدس اردبیلی و دیگری صاحب جامع الرواه !!!!
👌به هر حال از ظاهر کلام جناب رئیس جمهور استفاده می شود که ایشان گمان کرده اند که مقصود علما از دو اصطلاح " محقق اردبیلی " و " مقدس اردبیلی " اشاره به دو شخصیت متفاوت است , در حالی که چنین نیست و ایشان ظاهرا دچار سهو و خطا شده اند .
❕خطای بزرگتر را کسانی کردند که خواستند از ایشان دفاع کنند و گمان کردند که تنها دو عالم است که پسوند اردبیلی دارند , پس مقصود رئیس جمهور از تعبیر محقق اردبیلی در مقابل مقدس اردبیلی , همان صاحب جامع الرواه است !!!!
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پس از که ما امشب پیرامون سخنان رییس جمهور محترم در اردبیل و کسانی که کلام ایشان را توجیه کردند , نقدی عرضه داشتیم , یکی از کانالهای ورشکسته ملحدین در نقش " خرمگس معرکه " ظاهر شده است و مدعی شده است که ما به جان هم افتاده ایم ❗️❗️❗️
❕این مفلوک نمی داند که این نقدها نشانه آزادی سیاسی ما در ایران عزیز است که به راحتی می توانیم رئیس جمهور و برخی دیگر از شخصیت های دینی و سیاسی را به نقد بکشانیم و کسی نیز متعرض ما نشود !!!! بر خلاف کشورهای مدعی دمکراسی که خبری از چنین آزادی هایی در کشورهایشان نیست ❗️❗️
👌از سوی دیگر , ما وظیفه دینی خود می دانیم که رهبران سیاسی و حتی علمای خود و افکار و عملکردهای آنان را نقد کنیم تا اگر اشکال و سهو و نسیانی در افکار و افعال است , برطرف شود , چرا که هیچ انسان مصون از خطا در افکار و افعالش نیست , این حقیقت در روایات ما تحت عنوان « النصیحه لائمه المسلمین » « خیر خواهی برای حاکمان ( بر حق ) مسلمین» مورد توجه قرار گرفته است .
📚بحار الانوار ج 27 ص 67 باب 3
❕امام خمینی می فرمود :
« همه موظفند که نظارت کنند بر این امور , اگر من یک پایم را کنار گذاشتم ،کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتید , خودت را حفظ کن»
📚صحیفه نور ج 7 ص 118
👌بر همین اساس , ما نیز در پاسخهای خود , همواره افکار و افعال شخصیت های دینی و سیاسی خود را به نقد کشانده ایم , در سالهای گذشته لیستی از این نقدها را ارائه دادیم , که البته نیاز به بروز رسانی و افزودن نقدهای جدید نیز دارد :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2742
❕بنابراین نقد کردن به معنای به جان هم افتادن نیست , بلکه برای اصلاح امور و کمتر کردن اشتباهات است .
👌 رئیس جمهور ما علی رغم تمام خدمات مثبت و چشم گیری که در همین مدت کوتاه مسوولیت داشتند , باز هم از خطا و اشتباه مصون نیستند , و گاه ممکن است که در افکار و افعال خود دچار خطا و اشتباه شوند که وظیفه ما آن است که این موارد را تذکر دهیم , نه آنکه ایشان را مبرا از خطا و نسیان بدانیم و عملکردشان را تنها توجیه کنیم , توجیه کردنی که فاقد وجاهت علمی باشد .
❕رییس جمهور محترم نیز همواره از نقد کردن خود استقبال کرده و می گوید :
" مسئولان باید همیشه خود را در معرض نقد قرار دهند، دولتی که خود را در معرض نقد پذیری قرار ندهد حتماً دچار آفت و آسیب میشود. جوانانی در کشور هستند که به اشکالات به دقت توجه دارند و این اشکالات را هشدار میدهند گرچه ممکن است زبان و بیانشان تند باشد که دولتمردان باید برای شنیدن حرفهای آنها آستانه تحمل خود را بالا ببرند. در جلساتی که با رسانهها دارم و در نشستهای دانشجویی و نخبگانی افراد به راحتی حرفها و مسائل خود را مطرح میکنند و من این فضا را برای کشور مناسب می دانم. باید این روحیه در همه مسئولان باشد تا آسیب نبینیم و الّا مسائل ابتدا به پچپچ و درگوشی و کمکم به ناهنجاریها تبدیل میشوند و آن وقت میگوییم چرا کسی به ما هشدار نداد که مثلاً در حوزه اقتصاد، در حوزه کشاورزی و در نظام ارزی و بانکی چه خبر است. "
🌐www.irna.ir/news/84352325
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir