eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه اهلبیت علیهم السلام در مورد عایشه !!!! ( انتشار به خاطر مدح از عایشه در صدا و سیما ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
توضیحی در مورد آیه اول سوره مائده " بهیمه الانعام " 🤔 : ❓امام صادق میگوید : حیوان چهار پا یعنی امام و الانعام (که شامل شتر و گاو و گوسفند و..) میشود ، یعنی مومنان (شیعیان) !!!! عَنِ اَلْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: « أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ اَلْأَنْعٰامِ » قَالَ اَلْبَهِيمَةُ هَاهُنَا اَلْوَلِيُّ وَ اَلْأَنْعَامُ اَلْمُؤْمِنُونَ . مفضل می‌گوید از امام صادق در تفسیر آیه أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ [ سوره مائده:1] پرسیدم . امام صادق جواب داد : بهیمه در اینجا یعنی امام ، و الأنعام نیز مؤمنان هستند. !! 📚التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۹۰ ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : " چهار پايان (و جنين چهار پايان) براى شما حلال شده است مگر آنچه بر شما خوانده مى‏شود (به جز آنها كه استثناء خواهد شد) ... " "أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ إِلاَّ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ " ( مائده ١ ) 👌در تفسیر نمونه در مورد این آیه می خوانیم : " انعام جمع" نعم" به معنى شتر و گاو و گوسفند است " بهيمة" از ماده" بهمة" (بر وزن تهمه) در اصل به معنى" سنگ محكم" است و به هر چيز كه درك آن مشكل باشد" مبهم" گفته ميشود، و به تمام حيوانات كه داراى نطق و سخن نيستند،" بهيمه" اطلاق ميشود، زيرا صداى آنها داراى ابهام است اما معمولا اين كلمه را فقط در مورد چهار پايان بكار مى‏برند، و درندگان و پرندگان را شامل نميشود. 👌و از آنجا كه" جنين" حيوانات نيز داراى يك نوع ابهام است" بهيمة" نيز ناميده ميشود. ❗️بنابراين حلال بودن" بهيمه انعام" يا بمعنى حليت تمام چهار پايان است (به استثناى آنچه بعدا در آيه ذكر ميشود) و يا بمعنى حليت بچه‏هايى است كه در شكم حيوانات حلال گوشت وجود دارد (بچه‏هايى كه خلقت آنها كامل شده و مو و پشم بر بدن آنها روئيده است) و از آنجا كه حليت حيواناتى مانند شتر و گاو و گوسفند قبل از اين آيه براى مردم مشخص بوده ممكن است آيه اشاره به حليت جنينهاى آنها باشد. 👌ولى آنچه در معنى آيه به نظر نزديكتر ميرسد اين است كه آيه معنى وسيعى دارد هم حلال بودن اين گونه حيوانات را بيان ميكند، و هم" جنين" آنها را، و اگر حكم اين گونه حيوانات در سابق نيز معلوم بوده در اينجا به عنوان مقدمه‏اى براى استثنائات بعد تكرار شده است. " 📚تفسير نمونه، ج‏4، ص: 247 ❗️در روایات نیز این تفسیر مورد تایید قرار گرفته است , چنان که در نقلی محمد بن مسلم می گوید : "از یکی از امامان ( امام باقر یا امام صادق ) در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و ایشان فرمود: " جنین در شکم مادرش، چون موی برآورد و پرز بر آرد، پس پاکی (به خوبی سر بریدن) آن، همان پاکی مادرش است و این است معنایی که خداوند اراده کرده است. " " عن محمد بن مسلم، قال: سألت أحدهما (عليهما السلام) عن قول الله عز و جل: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ، فقال: «الجنين في بطن امه، إذا أشعر و أوبر، فذكاته ذكاة امه، [فذلك‏] الذي عنى الله تعالى». " 📚تهذیب ج ٩ ص ٥٧ _ الکافی ج ٦ ص ٢٣٤ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین معنای ظاهری آیه همان است که بیان شد , اما در نقلی که بدون سند آمده است و معاند هم به آن نقل استناد کرد , یک تفسیر باطنی برای آیه مذکور بیان شده است که متاسفانه معاند جاهل نسبت به آن معنا بی اطلاع است . ❕مفضل روایت کرده که از امام صادق علیه السلام در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و فرمود: « البهیمه» در این جا به معنای«ولی» و « الانعام» به معنای «مؤمنان» است. " عن المفضل، قال: سألت الصادق (عليه السلام)، عن قول الله: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ. قال: «البهيمة ها هنا: الولي، و الأنعام: المؤمنون». " 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۳۱۹، ح ۱۳ 👌قرآن دارای بطون و معانی گسترده ای است , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 ❗️روایت مذکور در صدد بیان یک معنای باطنی برای آیه مورد بحث است و برای رساندن این معنا از مجاز و استعاره بهره گرفته شده است , چنان که می نویسند : "استعاره در اصطلاح به كار بردن لفظى است در غير آنچه براى آن وضع شده است (در غير معناى حقيقى‏اش) به جهت علاقه (پيوند) مشابهتى كه بين معنى منقول عنه (معناى حقيقى) و معنى مستعمل فيه (معناى مجازى) وجود دارد، همراه با قرينه بازدارنده از اراده معنى اصلى آن. و استعاره نيست مگر يك تشبيه مختصر، ليكن ابلغ از تشبيه است. مانند سخن تو: «رأيت أسدا فى المدرسة» كه اصل اين استعاره «رأيت رجلا شجاعا كالاسد فى المدرسة» بوده است. تو مشبّه (لفظ رجل) و ادات تشبيه (كاف) و وجه‏شبه (شجاعت) را حذف كرده‏اى و آن را ملحق به قرينه «المدرسة» ساخته‏اى تا استعاره دلالت كند بر اين‏كه مقصود تو از «اسد» شجاع است. " 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏2، ص: 139 👌با توجه به آنکه معنای اصلی " بهیمه " به معنای چیزی است که درک آن مشکل است و شبیه و مانندی ندارد , این لفظ به صورت مجازی و استعاره ای در مورد امامان علیهم السلام به کار رفته است , زیرا آن بزرگواران هم آن شیء خالصی هستند که شبه و نظیری از مخلوقات ندارند : " البهيمة حينئذ من البهيم؛ بمعنى: الخالص الّذي لم يشبه غيره. " 📚تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏4، ص: 24 👌همینطور انعام نیز به صورت مجازی در مورد مومنان به کار رفته است , زیرا مومنان نیز چون شتر و گاو و گوسفند , برای بشریت پر فایده هستند و حیات معنوی بشریت وابسته به مومنان است , چنان که حیات بدنی و دنیوی بشریت وابسته به تغذیه و پوشش گیری و استفاده های دیگر آنها از حیواناتی اهلی چون شتر و گاو و گوسفند است . 👌بنابراین همانطور که مرد شجاع را به شیر تشبیه می کنند آن هم به خاطر شجاعت , در روایت مذکور هم مومنین را به " انعام " تشبیه کرده است , آن هم به خاطر خیر و منفعت رسانی مومنین به جامعه بشریت , چنان که خداوند فرمود : " شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) امر به معروف مى‏كنيد و نهى از منكر، و به خدا ايمان داريد " " كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِالله "( آل عمران ١١٠ ) 👌با توجه به این توضیح چرایی استعاره آوردن از ائمه علیهم السلام به " بهیمه " و مومنین به " انعام " روشن می شود , اگر چه روایتی که این تشبیه را بیان می دارد و معاند به آن استناد کرد , بدون سند نقل شده است و از نظر سندی ضعیف است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
❗️توضیحی پیرامون طلاقهای زیاد امام حسن علیه السلام : 👌جریانهای معاند همواره مطرح می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امام صادق ع به نقل از امیر مومنان ع فرمود که علی ع بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن ع در نیاورند , زیرا امام حسن ع فردی پر طلاق و مطلاق است . ❗️پاسخی که ما به این اشکال می دهیم آن است که این جریان یک جعل تاریخی است که توسط دشمنان امام حسن ع ساخته و پرداخته شده است و در کتابهای تاریخی اهلسنت راه یافته است . برخی در این رابطه می نویسند : "واقعيت اين است كه منصور دوانيقى، نقش اصلى را در چنين تهمت بزرگى بر عهده داشت. هنگامى كه وى در سال 137 به خلافت رسيد، با هدف خاموش كردن نهضت‏هاى علويان و سادات حسنى و كاستن از محبوبيت و نفوذ آنها در بين مردم، چنين اتهامى را در خطبه‏اى كه در برابر عده‏اى از اهل خراسان ايراد نمود، بر زبان آورد . 👌از نكات برجسته و مورد توجه زندگى پربار امام حسن‏عليه السلام، تربيت فرزندانى انقلابى و ظلم‏ستيز است كه همواره، همراه پدر خويش در كوفه و مدينه بودند و بعد از شهادت آن بزرگوار، يار باوفاى امام زمان خود، حسين بن على‏عليه السلام شدند. آنان پدر را برترين الگوى رفتارى و تربيتى خويش مى‏دانستند و مى‏كوشيدند آينه تمام نماى حسنى باشند. بسيارى از ايشان، مجسمه تقوا، شجاعت، صداقت، رأفت، مهربانى، سخاوت و عدالت بودند. آنها بازوانى قوى براى عموى والامقام خود و پيروى مخلص و جان‏بركف براى او بودند. حضور هفت يا هشت تن از آنها در صحنه كربلا، بالاترين گواه بر اين مدعا است. از جمله آنها حسن بن حسن معروف به «حسن مثنى» است كه در زمان امام حسين‏عليه السلام، مسئول موقوفات و صدقات اميرمؤمنان‏عليه السلام و زيد بن حسن متولى موقوفات رسول خداصلى الله عليه وآله شد. ❗️در دوران حاكميت بنى‏اميه و بنى‏عباس، بسيارى از نوادگان امام مجتبى‏عليه السلام، پرچم‏دار نهضت‏هاى اسلامى بر ضد حاكمان ستمگر زمان خود بودند و يا به صورت آشكار، با آنها مخالفت مى‏كردند همچون عبداللَّه بن حسن بن حسن و حسين بن على بن حسن بن حسن. 👌منصور دوانیقی برای کاستن از وجاهت فرزندان امام حسن ع تهمت مطلاق بودن امام حسن ع را ساخت و به صورت گسترده در جامعه اسلامی منتشر ساخت " 📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه ازدواجهای امام حسن ع ❕بنابراین قضیه مذکور یک تهمت از سوی دشمنان امام حسن ع بوده است که متاسفانه علمای اهلسنت ناقلان اصلی این داستان بوده و این جعل را در کتابهای خود آورده اند و به دروغ نسبت داده اند که علی ع مردم را بر حذر می داشت که به امام حسن ع همسر دهند , زیرا امام حسن ع فردی مطلاق است : " و قد كان على يقول لأهل الكوفة: لا تزوجوه فإنه مطلاق، فيقولون و الله يا أمير المؤمنين لو خطب إلينا كل يوم لزوجناه منا من شاء ابتغاء في صهر رسول الله صلّى الله عليه و سلّم. " 📚البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٨ ص ٣٨ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ٤ ص ٣٧ _ الطبقات الکبری , خامسه ١ ص ٣٠٢ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌اما ما معتقدیم که این نسبت به امام حسن ع صحیح نیست , زیرا در روایات ما آمده است که خداوند از افراد پر طلاق نفرت دارد : " إنَّ اللَّهَ عز و جل يُبغِضُ كُلَّ مِطلاقٍ ذَوّاق‏ " 📚الكافي: ج 6 ص 55 ح 4 👌امام حسن علیه السلام مطیع ترین مردمان نسبت به خداوند بوده است و هیچگاه کاری را که خداوند از آن نفرت دارد را انجام نمی داده است , چنان که در روایت آمده است : "امام حسن ع عابدترین مردمان و زاهدترین و برترین مردم در زمانش بوده است " " أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُم‏ " 📚الأمالي( للصدوق)، النص، 178 👌و یا در نقل دیگر آمده است که در شرف و قرب و مقام در نزد خداوند , از مردم عادی هیچکس بر امام حسن ع پیشی نگرفته بود : " ُ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ قَالَ: مَا بَلَغَ أَحَدٌ مِنَ الشَّرَفِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص مَا بَلَغَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِي‏ " 📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)،ص: 211 👌بنابراین روایات مطلاق بودن امام حسن ع با شخصیت شریف و بی همتای ایشان همخوانی ندارد و این قضیه از ساخته های اهلسنت و دشمنان امام حسن ع بوده است و اگر در برخی از روایات شیعه هم این نسبت مطلاق بودن به امام حسن ع نسبت داده شده است : 📚وسایل الشیعه ج ٢٢ ص ٩ باب ٢ ❗️این روایات از روی تقیه و موافق با اعتقاد دشمنان امام حسن ع صادر شده است , زیرا حکام وقت و مثلا منصور دوانیقی , امامان علیهم السلام و امام صادق ع را تحت فشار قرار می دادند تا ائمه ع گفته های آنان را تایید کنند و موافق سخن آنان , سخن بگویند و آن بزرگواران هم از روی تقیه , موافق با اعتقاد این حکام ظالم سخن می گفتند و نسبت مذکور را به امام حسن ع دادند , اما خودشان تصریح می کردند که چنین روایاتی تقیه ای بوده و از روی فشار صادر شده است و شیعیان باید به خلاف محتوای این روایات عمل کنند . ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی : ج 1 ص 68 ❕بنابراین روایاتی از شیعه که می گوید امام حسن ع مطلاق بوده است و علی ع مردم را نهی کرد که به امام حسن ع همسر دهند , تقیه ای بوده و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است , و حجیت ندارد و ما ماموریم که خلاف محتوای این روایات تقیه را بپذیریم , در ذیل پیرامون چرایی روایات تقیه ای بیشتر توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ تصویری : ❓چرا روزه خواری علنی در ماه رمضان جرم است و مجازات دارد !!!! ❓آیا از دید مسلمین غذا خوردن در طول سال در برابر گرسنگان اشکال ندارد و فقط در ماه رمضان ممنوعیت دارد !!!! 👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید . @Rahnamye_Behesht
ارث بردن امام علیه السلام از اموال مردم !!! 🤔 : ❓ثقة الأسلام كليني در ص ١٢ از جلد ٧ كتاب كافى در مورد قضاوت كردن امام كاظم چنين مينويسد: محمّد بن نعيم صحّاف گويد: محمّد بن ابى عميره، پارچه فروش، از دنيا رفت و مرا وصى خود ساخته بود، وارث او فقط‍‌ همسرش بود، وارث ديگرى نداشت، من به امام كاظم نوشتم و كسب تكليف نمودم. امام در پاسخ من نوشت: يك چهارم ميراث را به همسرش بده و سه چهارم باقى را برای ما بفرست !!!! ▪️متن عربى: حميد بن زياد عن الحسن بن محمد بن سماعة عن محمد بن الحسن بن زياد العطار عن محمد بن نعيم الصحاف قال: مات محمد بن أبي عمير بياع السابري و أوصى إلي و ترك امرأة له و لم يترك وارثا غيرها فكتبت إلى العبد الصالح فكتب إلي أعط المرأة الربع و احمل الباقي إلينا ▪️ادمين: چرا بايد ارث شخصى به جاى رسيدن به همسرش به امام کاظم برسد !!!! 💠💠 👌برخی از فقها به حسب روایت مذکور و روایات دیگر , فتوا می دهند که اگر مردی بمیرد و وارثی جز همسرش نداشته باشد , یک چهارم اموالش به همسرش می رسد و ما بقی به امام علیه السلام می رسد , چنان که مرحوم امام خمینی می گوید : " اگر وارث او منحصر به زوجه و امام عليه السلام باشد، ربع تركه او مال زوجه و بقيه مال امام عليه السلام است. " 📚تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏2، ص: 390 👌البته به حسب روایتی , در صورتی که همسر مذکور با میت مرد در کنار زوجیت , قرابت و خویشاوندی هم داشته باشد , در این صورت تمام اموال مرد به همسرش به ارث می رسد و به امام علیه السلام چیزی نمی رسد : " سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ رَجُلٍ مَاتَ وَ تَرَكَ امْرَأَةً قَرَابَةً لَيْسَ لَهُ قَرَابَةٌ غَيْرَهَا قَالَ يُدْفَعُ الْمَالُ كُلُّهُ إِلَيْهَا. " 📚تهذیب الاحکام ج ٩ ص ٢٩٥ 👌به هر حال آنجایی که بخشی از اموال میت به امام علیه السلام به ارث می رسد , امام ع آن مال را صرف فقراء و نیازمندان می کند نه آنکه برای خودش بردارد , چنان که در روایتی به این نکته تصریح شده است که وقتی یک چهارم سهم همسر داده شد , ما بقی که سهم امام علیه السلام است , به فقراء و نیازمندان داده می شود : " إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ فَالرُّبُعُ وَ تَصَدَّقَ بِالْبَاقِي عَلَى مَنْ تَعْرِفُ أَنَّ لَهُ إِلَيْهِ حَاجَةً إِنْ شَاءَ اللَّهُ. " 📚الکافی ج ٧ ص ١٢٧ 👌مثلا اگر کسی بمیرد و هیچ وارثی نداشته باشد , تمام اموالش به امام علیه السلام می رسد : " عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: الْإِمَامُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ. " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏7، ص: 169 ❗️امام علیه السلام این اموال به ارث رسیده به خودش را صرف فقراء و ضعیفان شهر می کند , نه آنکه برای خودش بردارد , چنان که امیر مومنان علیه السلام چنین می کرد : " كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْطِي مِيرَاثَ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ فُقَرَاءَ أَهْلِ بَلَدِهِ وَ ضُعَفَاءَهُم‏ " 📚وسائل الشیعه ج ٢٦ ص ٢٥٥ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❗️پاسخ به برخی پرسش ها و شبهات پیرامون شب های قدر ؛ 1⃣اگر اعمال انسان شب قدر مقدر می شود پس تکلیف اختیار انسان چه می شود؟ آیا ما مجبور به انجام دادن امور مقدر شده هستیم؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112 2⃣آیا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر می توان اثبات وجود امام زمان علیه السلام را کرد؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1154 3⃣ پاسخ به متنی در مورد شب قدر ؛ ❕ «حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من »❗️ 🔘 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/962 4⃣چرا شب قدر بین چند شب مخفی است و چندین شب به عنوان شب قدر معرفی شده است؟ فلسفه آن چیست؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/972 ‌ 5⃣اگر قرآن در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم که قرآن در طول 23 سال نازل شده است؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3387 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3654 6⃣با توجه به اختلاف افق در کشورهای مختلف ، چگونه می توان شب قدر را درک کرد؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423 7⃣شب قدر واقعی کدام شب است؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423 8⃣آیا مراسم قرآن به سر گرفتن در شب قدر ، در منابع معتبر آمده است؟ ‌ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1153 9⃣آیا امت های گذشته نیز شب قدر داشته اند؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3419 0⃣1⃣با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای جوشن کبیر را در شب قدر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا پیامبر میخوند؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2722 1⃣1⃣با توجه به اینکه ِکلمه لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب قدر بودن ان شک کرد؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2737 2⃣1⃣فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است؟ چرا باید شب قدر را احیا گرفت؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2566 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112 3⃣1⃣برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2111 4⃣1⃣این که در روایتی گفته شد که مقصود از شب قدر حضرت زهرا است یعنی چه؟ شب قدر مگر شبی نیست که قرآن در آن نازل شده است؟ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2115 5⃣1⃣شب ۲۷ ماه رمضان، از شب های قدر عنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال:‏ أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ‏ وَ عِشْرِينَ.‏ إقبال الأعمال، ص66 رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: شب قدر، شب 27 ماه رمضان است. ❗️ 🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2144 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir 🌼 ✨🌼 🌼✨🌼 ✨🌼✨🌼
‌ـ🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄• ـ🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•﷽ ـ🍃⃟🔘᭄• ـ🔘 ـ🍃 ⬛️فرا رسیدن ایام حضرت را تسلیت عرض می کنیم . ✔️پاسخ به چند شبهه و پرسش پیرامون حضرت علی علیه السلام ؛ 1⃣کانال های ضد دین می گویند علی علیه السلام در محراب مسجد و در حال نماز شهید نشدند و این که ایشان در آن حالت جمله « فزت و رب الکعبه » را به زبان آوردند دروغ است و هیچ کدام در منابع تاریخی نیامده است ؛پاسخ چیست؟ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/963 2⃣آیا به راستی مرغابیان هنگام خروج حضرت علی به مسجد شروع به صیحه زدن کردند؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/967 3⃣کانال های وهابی می گویند چرا برای شهادت حضرت علی سیاه می پوشید؟پیراهن سیاه لباس فرعونیان است ❕پاسخ چیست؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/968 4⃣آیا براستی آنچه وهابیت می گویند راست است که ابن ملجم مجتهد بوده و در اجتهادش خطا کرده است و یک ثواب می برد ❕قاتل حضرت علی در منابع شیعه و سنی چگونه معرفی شده است؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/969 5⃣آیا راست است که حضرت علی ابن ملجم را در شب ضربت خوردن از او برای نماز بیدار کردند؟ آیا صحت تاریخی دارد یا شایعه است؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3310 6⃣آیا حضرت علی می دانست که اگر به مسجد برود کشته می شود؟ با این وجود چرا به مسجد رفت؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3308 7⃣چرا حضرت علی در شب نوزدهم که شب قدر است در منزل ماندند و برای عبادت به مسجد نرفتند؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3444 8⃣کانال های وهابی می گویند قبر حضرت علی در نجف نیست و قبر کنونی که در نجف است متعلق به مغیره بن شعبه است ❕پاسخ چیست ؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173 9⃣آیا کشته شدن حضرت علی علیه السلام اتفاقی عادی بوده است؟ پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقات خارق العاده ای در عالم افتاد ؟ ⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3450 🔟آیا راست است که می گویند ابن ملجم را آتش زدند و این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با او را دادند دروغ است؟ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2720 1⃣1⃣آیا واقعیت دارد که عایشه وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید شادی کرد؟ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3451 2⃣1⃣چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش قاتل خودش نکرده بود؟ چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد؟ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1157 3⃣1⃣آیا میدانید مزار شریف کجاست ؟ بله در افغانستان است سؤال دوم چرا اسم مزار شریف را بر این شهر گذاشته‌اند؟ چون علی ابن ابیطالب در آنجا دفن شده است. لذا به مزار ایشان مزار شریف می‌گویند و اسم این شهر را به همین نام قرار دادند ❗️ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3723 4⃣1⃣«ابن ملجم مرادی» یک سردار ایرانی به نام بهمن جازویه اهل رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با قتل حضرت علی (ع) انتقام حمله تازی‌ها را گرفت. در ضمن وقت نماز از پشت سر ضربه نزد، بلکه در یک جنگ تن به تن در مسجد غالب شد و ...؟! ⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2117 ١٥ _ضربت خوردن على در محراب دروغى ديگر از فرقه جعلى شيعه . یعقوبی از قديمى ترين و معتبرترين مورخين شيعه در مورد ضربت خوردن على در كتاب تاریخ یعقوبی جلد دوم صفحه ٨٣١ مینویسد : اما عبدالرحمن ابن ملجم بر در مسجد ایستاد و على در تاریکی صبحدم بیرون امد پس مرغابیانى که در خانه بودند در پى او رفتند و بر جامه اش اویختند، پس گفتند: صوائح تتبعها نوائح “فریاد کنندگانی که نوحه گرانى در پى انهاست” و سر خود را از دریچه مسجد داخل کرد، ابن ملجم شمشیرى بر سرش نواخت ، پس افتاد و فریاد زد بگیریدش.. ◼️ چگونه میشود دروغِ « فُزْتُ وَرَبِّ الْكَعْبَةِ » را باور کرد ؟ در حالی که در این نقل خبری از این جمله نیست ❗️❗️ ⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3883 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir 🍃 🔘 🍃⃟🔘᭄• 🔘᭄•🍃⃟🔘᭄• 🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
استعمال توتون توسط مرحوم محمد تقی مجلسی در هنگام روزه !!!! 🤔 : ❓علامه محمد تقى مجلسى عالم بزرگ شیعه توتون مصرف می کرده است !!!! ▪️نعمت الله جزايرى از علماى بزرگ شيعه و از شاگردان علامه مجلسى در ص ٤١ از جلد ٤ كتاب أنوار النعمانيةدر مورد علامه محمد تقى مجلسى مينويسد: محمد تقى مجلسى حشيش ميكشيد در هنگامى كه روزه مستحبى داشت ولى در روزه واجب(ماه رمضان) بدليل ترس از حرف مردم آنرا ترك ميكرد ▪️متن عربى: انّ التقيّ المجلسي طاب ثراه كان يشربه في صوم التطوع و يترك إستعماله في الصوم الواجب حذرا من كلام العوام ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از اختلافات در به دست آوردن حکم شرعی که میان علمای شیعه وجود دارد ، این است که مثلا اگر در موردى، به جهت نبودن نصّ و دليل، شك در تكليف داشته باشيم و ندانيم كه چيزى از وجوب و يا حرمت به آن تعلق گرفته يا نه، آيا در صورتى كه آن شى‏ء مشكوك مخالفت شود آیا مجازات دارد يا ندارد ؟ ❕بين اصولیون و اخباريان از علمای شیعه ، اختلاف در گرفته است. مشهور از فقها و مجتهدان، بعد از فحص، احتياط را لازم نمى‏ دانند و قائل به برائت شده ‏اند و به اخباريان نسبت داده شده كه آنان قائل به توقّف و احتياط شده ‏اند ؛ 📚اخباری گری ، تاریخ و عقاید ، ص 406 👌علامه محمد تقی مجلسی اگرچه از اخباریون بود , اما چنین نبود که در مواردی که نص و روایتی در مورد موضوعی نبود , به صورت مطلق قائل به احتیاط باشد , بلکه او نیز مانند اصولیون اهل برائت جاری کردن بود و به روایت امام صادق ع استناد می کرد که می فرمود : « همه چيز، تا زمانى كه امرى و نهيى درباره آن به تو نرسيده آزاد است. هر چيزى كه حلال و حرام دارد، همواره براى تو حلال است، تا آنگاه كه به حرام آن يقين پيدا كنى و آن را واگذارى » " الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ. " 📚امالی طوسی ص ٦٦٩ ❗️در قضیه استعمال توتون هم میان اخباریون و اصولیون اختلاف بود , اخباریون قائل به حرمت و احتیاط و ممنوعیت استعمال بودند اما اصولیون قائل به برائت و جواز . 👌علامه محمد تقی مجلسی در این قضیه رویه اخباریون افراطی را نمی پسندید و به مانند اصولیون قائل به برائت بود و برای آنکه عملا به اخباریون افراطی نشان دهند که نباید در استنباط مسائل چنین افراط کنند و در هر موضوعی از طریق احتیاط وارد شوند , خود نیز در مواردی شرب توتون می کرد و مثلا توتون استعمال می کرد , تا اخباریون افراطی را متوجه اشتباهشان کند , چنان که برخی در قضیه ای مشابه می نویسند : " شايان توجه است كه اين كار علامه مجلسى، تلاشى اجتماعى براى جلوگيرى از تندروى‏هاى اخباريانِ افراطى بوده است‏ . در آن زمان، بازار بگومگو ميان اخباريان و اصوليان داغ بود و به دليل اصرار و تأكيد فراوان اخباريان بر نهى از دخانيات، استفاده از آن به نمادى براى مخالفت با اين اخباريان تبديل شده بود. از اين‏رو، علامه مجلسى كه خود زعامت حوزه اصفهان و رياست عام در امور مذهبى داشت، با استفاده از موقعيت خويش مى ‏كوشيد تا عملًا با افراط در اخباريگرى بستيزد؛ هرچند خود او نيز اخبارگرا بود و مرام فكرى ‏اش فاصله دورى با اخباريگرى نداشت. " 📚اخباری گری , تاریخ و عقاید ص ١٥٠ ❗️البته با توجه به آنکه در زمان کنونی ضررهای استعمال موارد مخدر روشن شده است , حکم شرعی بر ممنوعیت استعمال است , به خلاف زمان سابق که ضررهای مذکور روشن نبوده است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/75 👌اما در مورد استعمال توتون در هنگام روزه , مشهور علمای شیعه معتقدند که دود غلیظ به حلق رسیدن مبطل روزه است ( بنابراین نباید در هنگام روزه دخانیت مصرف کرد , چون دود غلیظی دارد ) :" مشهور رساندن غبار غليظ به حلق را موجب بطلان روزه مى‏دانند. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت ، ج‏5، ص: 542 👌و به روایتی استناد می کنند که این ممنوعیت از آن استفاده می شود : " شَمَّ رَائِحَةً غَلِيظَةً أَوكَنَسَ بَيْتاً فَدَخَلَ فِي أَنْفِهِ وَ حَلْقِهِ غُبَارٌ " 📚التهذیب ج ٤ ص ٢١٤ 👌اما مرحوم محمد تقی مجلسی استدلال به این روایت را کافی نمی دانست و معتقد بود که رسیدن غبار و دود غلیظ به حلق چون مصداق خوردن و آشامیدن نیست , لذا مبطل روزه نیست : 📚لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏6، ص: 391 ❗️لذا چون مرحوم علامه محمد تقی مجلسی رساندن غبار و دود به حلق را مبطل روزه نمی دانست , در هنگام روزه توتون استعمال می کرد , اما در هنگام روزه واجب و در برابر مردم استعمال نمی کرد , زیرا مردم به پیروی از مشهور علمای شیعه معتقد بودند که رساندن دود و غبار غلیظ به حلق باطل کننده روزه است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پاسخی به جناب رائفی پور در مورد فضیلت امیر مومنان علیه السلام در جریان لیله المبیت !!!! 👌کلیپی از جناب رائفی پور منتشر شده است که با لحنی ناصواب فضیلت امیر مومنان علیه السلام را در جریان لیله المبیت زیر سوال می برد و می گوید که ٢٣٠ هزار شهید ما هم حاضر بودند که بروند و به جای پیامبر اسلام بخوابند ( بنابراین خوابیدن امیر مومنان ع به جای پیامبر در جریان لیله المبیت مساله آنچنانی نبوده است ) . 👌متاسفانه این سخنان بسیار سطحی و ناآگاهانه است , زیرا هم خداوند با نزول آیه در این جریان و هم فرشتگان و هم خود امیر مومنان تصریح می کردند که این فضیلت , فضیلتی است اختصاصی امیر مومنان ع و هیچ کس در این فضیلت با ایشان برابر نیست . ❗️به اندازه ای این فضیلت در نزد خداوند ارزش داشته است که در این رابطه آیه نازل کرد و فرمود : "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ ) ❗️«أبو جعفر اسكافى»، استاد شارح مشهور نهج البلاغه ابن أبي الحديد معتزلى، مى‏گويد: "قد ثبت بالتّواتر حديث الفراش، ... و لا يجحده الّا مجنون او غير مخالط لاهل الملّة، ... و قد روى المفسّرون كلّهم: انّ قول اللَّه تعالى: و من النّاس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه انزلت فى علىّ عليه السلام ليلة المبيت على الفراش " "حديث خوابيدن على عليه السلام در بستر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به تواتر ثابت شده و قابل انكار نيست؛ بنابراين جز انسان ديوانه و مجنون، يا كسى كه با مسلمانان معاشرتى ندارد، هيچ كس چنين روايتى را انكار نمى‏كند، (زيرا) تمام مفسّران قرآن كريم اتّفاق نظر دارند كه آيه شريفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي ...» در ليلة المبيت، در شأن على عليه السلام نازل گشته است. " 📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد 13، صفحه 261. ❗️خود امیر مومنان ع در روز شوری به جریان لیله المبیت به عنوان یک فضیلت اختصاصی برای خودش استناد کرد و دیگران هم تایید کردند : " فذكر فضائله (عليه السلام)، و يقولون بالموافقة، و ذكر علي (عليه السلام) في ذلك: «فهل فيكم أحد نزلت فيه هذه الآية: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ لما وقيت رسول الله (صلى الله عليه و آله) ليلة الفراش غيري» قالوا: لا. " 📚امالی طوسی ص ٥٥١ 👌و در کنار خداوند , حتی فرشتگان هم تصریح می کردند که فضیلت جریان لیله المبیت اختصاصی امیر مومنان ع است و کسی با او در این فضیلت شریک نیست . ❗️در نقل آمده است : " خداوند در شبى كه على عليه السلام در بستر پيامبر خوابيد، خطاب به جبرئيل و ميكاييل فرمود: شما دو نفر برادر هستيد، اگر خداوند بخواهد عمر يكى از شما را بگيرد، آيا ديگرى حاضر است فداكارى كند و از عمر خودش به او بدهد؟ ❗️هيچ كدام سخنى نگفتند و آمادگى خويش را براى اين امر اعلان نكردند! خداوند به آن‏ها فرمود: به خانه پيامبر ما در روى زمين نگاه كنيد، ببينيد چگونه على براى حفظ جان پيامبر، زندگى خويش را به خطر انداخته است! برويد و مواظب على باشيد. جبرئيل و ميكاييل به زمين آمدند و در خانه پيامبر اسلام حاضر شدند. جبرئيل بالاى سر على عليه السلام و ميكاييل پايين پاى آن حضرت ايستاد تا از جان على محافظت كنند. سپس آن دو خطاب به على عليه السلام گفتند: بَخٍّ بَخٍّ لَكَ يَا بْنَ ابى طالِبٍ، مَنْ مِثلُكَ؟ وَ قَدْ باهَى اللَّهُ بِكَ مَلائِكَةَ السَّماواتِ و فاخَرَ بِكَ " على جان به تو تبريك مى‏گوييم، چه كسى مثل توست؟ در حالى كه خداوند متعال به خاطر تو بر ملائكه آسمان مباهات و افتخار كرد. " 📚مناقب ابن شهر آشوب ج ٢ ص ٦٤ _ شواهد التنزیل ج ١ ص ٩٦ _ ١٣٣ ( به نقل از البرهان فی تفسیر القرآن ج ١ ص ٤٤٤ ) 👌بنابراین فضیلت مذکور اختصاصی امیر مومنان ع است و هیچ کس در آن فضیلت نمی تواند با ایشان شریک باشد . 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕بله شهدای والا مقام ایران اسلامی ما هم ممکن بود در چنین جریانی , جان خود را فدای پیامبر اسلام کنند , اما به تصریح آیه و روایات فوق الذکر , باز هم کارشان با عمل امیر مومنان علی علیه السلام برابری نداشت , زیرا انگیزه امیر مومنان ع از آن عملکرد و خوابیدن به جای پیامبر ص تنها ذات پاک الهی بوده است نه رسیدن به پاداش و دوری از جهنم , در حالی که چنین نیت خالصی ممکن است در دیگران آن هم در آن لحظات سخت نباشد , چنان که خود امیر مومنان فرمود : " گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه‏اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت‏ها (و اين‏كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است‏ " " إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ. " 📚نهج البلاغه حکمت ٢٣٧ 👌خود امیر مومنان همواره می فرمود که انگیزه حضرتش از انجام اعمال صالح و اطاعت الهی , تنها ذات پاک خداوند است نه بهشت و دوزخ و می فرمود : " «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك " " (خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو؛ ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم». 📚بحار الانوار ج ٦٧ ص ١٨٦ 👌و فرمود : " ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاك مى‏پرستم و اين عبادت بزرگواران است " لکنی اعبده حبا له " 📚همان ص ١٦٧ 👌آنچه گفتیم , یعنی انگیزه و نیت خاص علی علیه السلام سبب شد که فضیلت مذکور اختصاصی او شود , و دیگران با او شریک نباشند , مورد بیان مفسرین هم واقع شده و در این رابطه می گویند : "قابل توجه اينكه فروشنده" انسان" و خريدار خدا و متاع" جان" و بهاى معامله خشنودى ذات پاك اوست. در حالى كه در موارد ديگرى بهاى اينگونه معاملات را بهشت جاويدان و نجات از دوزخ ذكر كرده است مثلا مى‏فرمايد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ،" خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريدارى مى‏كند كه بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا پيكار مى‏كنند مى‏كشند و كشته مى‏شوند" ( توبه ١١١ ) 👌و شايد به همين جهت است كه آيه مورد بحث با كلمه" من" تبعيضيه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده يعنى تنها بعضى از مردم هستند كه قادرند به اين كار فوق العاده‏ دست زنند، و تنها بهايى را كه براى ايثار جان طالب باشند، همان خشنودى خدا بوده باشد، ولى در آيه 111 سوره توبه كه در بالا آورديم همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاويدان دعوت شده‏اند . " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 79 ❗️" در آيات سوره «توبه» و «صف» تعبير به «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏» و «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ» شده است و اين تعبيرات بدين معنى است كه خداوند متعال، كه در اين معاملات خريدار است، فروشندگان را تشويق به فروش متاع و كالايشان مى‏كند؛ 👈ولى در آيه ليلة المبيت تعبير به «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ» شده است، و معناى اين جمله آن است كه فروشنده خود پيشقدم مى‏شود و اقدام به عرضه و فروش كالاى خويش مى‏نمايد و روشن است لطافت تعبير آيه ليلة المبيت بيشتر است؛👉 👌زيرا كسى كه خود جانش را در طبق اخلاص مى‏گذارد و آن را در معرض فروش قرار مى‏دهد، قابل مقايسه با كسى كه با تشويق و درخواست خريدار حاضر به اين كار مى‏شود نيست، هر چند كه بدون شك چنين عملى نيز بسيار ارزشمند است. ❗️علاوه بر اين، آيه محلّ بحث با كلمه «مِنْ» تبعيضيّه «وَ مِنَ النَّاسِ» شروع مى‏شود، يعنى تنها بعضى از مردم قادر بر اين كار فوق‏العاده هستند؛ در حالى كه در دو آيه ديگر، كه مسأله معامله جان با بهشت يا نجات از دوزخ در آن مطرح شده، جنبه عمومى و همگانى دارد (اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) " 📚آيات ولايت در قرآن، ص: 278 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌برخی از کاربران مدعی شده اند کلیپی که ما از آقای رائفی پور مورد بحث قرار دادیم تقطیع شده است و کلیپ کامل سخنان ایشان را مجموعه ایشان منتشر کرده است که در ذیل می توانید ببینید : 🌐https://eitaa.com/masaf/44915 ❗️ اگر کلیپ کامل سخنان ایشان هم گوش داده شود باز می بینیم که ایشان بیشتر به مدعای خودشان تاکید دارند که جریانهایی چون لیله المبیت فضیلتی نیست و شهداء زمان ما نیز می توانستند مانند آن را انجام دهند , بنابراین باید فضائلی از امام علی ع را بگوییم که برای زمان کنونی کاربرد دارد ( نه مانند جریان لیله المبیت که امروزه کاربرد ندارد و مثلا یک قضیه سطحی است که دیگران هم می توانند مانند آن را انجام دهند .)!!!! 👌در پایان نیز با وقاحت تمام مدعی می شوند که شیخ حامد کاشانی هم در سالهای گذشته سخنان آقای رائفی پور را گفته است که لیله المبیت فضیلت نیست !!! ▫️ما می گوییم گوینده جمله مذکور هرکس که باشد جمله اشتباهی است , چه جناب رائفی پور باشد یا حامد کاشانی , فرقی نمی کند ‌‌. 👌البته پس از این وقاحتِ طرفداران رائفی پور و استناد به سخنان شیخ حامد کاشانی , جناب حامد کاشانی در سخنرانی شب بیستم ماه رمضان تصریح کرد که در ایراد سخنان چند سال قبلش در مورد لیله المبیت اشتباه کرده است ( در تصویر بالا ببینید ) . ❗️امثال جناب رائفی پور اگر از ابتدا جایگاه خود را می شناختند با تحصیلات حسابداری وارد مباحث اجتهادی دینی نمی شدند و در ابواب مختلف دین به مانند یک مجتهد هفتاد سال درس خوانده نظر نمی دادند و چه زیبا فرمود امیر بیان , علی علیه السلام : " هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ " آن كس كه قدر خود را نشناسد هلاك مى شود " 📚نهج البلاغه حکمت ١٤٩ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌کلیپی از فردی در لباس روحانیت در فضای مجازی منتشر می شود که مدعی شده است امام زمان علیه السلام است و مردم را به بیعت خود دعوت می کند !!!! ▫️جدای از آنکه در موارد مشابه دیده ایم افراد شیاد برای فریب عوام الناس لباس روحانیت را به دروغ به تن می کنند و ادعاهای کذبی را مطرح می کنند , گفتنی است : 👌ما برای آنکه تشخیص دهیم فردی که ادعای مهدویت می کند در ادعای خود صادق است یا خیر نشانه ها و قرائنی از سوی اهلبیت علیهم السلام داریم که این نشانه ها و قرائن راه را بر مدعیان دروغین بسته است , در ذیل در مورد این نشانه ها بحث مفصلی داشته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2680
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣فلسفه عقلی و دلیل شرعی وجوب حجاب چیست ? ✍پیامدهای برهنگی زنان به تصریح آمارهای غربی چگونه است ? 🎥پاسخ این سوالات را در کلیپ بالا ببینید . تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
اقرار آدم علیه السلام به ولایت ائمه علیهم السلام !!! 🤔پرسش : ❓امام باقر : تمام پیامبران، اهل‌سنت بودند. به‌جز 5 نفر ‼️ 📝 جابر جعفی می‌گوید : از امام باقر درباره‌ی آیه‌ی {115 طه} پرسیدم. امام فرمود : مقصود خدا این است که : به آدم ابوالبشر درباره محمد و امامان بعد از او، سفارش کردیم. اما آدم، آن را ترک کرد و امامتِ آنها را نپذیرفت. و فقط [۵نفر] انبیاء اولواالعزم، نامگذاری به اولواالعزم شدند، زیرا به عهد خدا درباره محمد و امامان و مهدی، معترف شدند و به‌آن اقرار نمودند. 👌🏻 حضرت آدم ﷺ و تمام انبیاء غير اولواالعزم، هیچکدام قائل به امامتِ مورد ادّعای شیعه نبودند و جملگی به مذهب اهل‌سنت وجماعت معتقد بودند. ❗️❗️ 💠💠 👌در ذیل مفصلا روایات شیعه و اهلسنت را آورده ایم که خداوند اقرار به ولایت ائمه علیهم السلام را از تمام انبیاء و آدم ع گرفت و تمامی انبیاء جملگی به ولایت ائمه علیهم السلام اقرار کردند : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2986 ❗️وهابی در ترجمه روایتی که مورد استناد قرار داده است تحریف کرده است و به دروغ مدعی شده است که آدم ع امامت ائمه ع را نپذیرفت و انکار کرد , در حالی که روایت در موضوع دیگری است . 👌راوی از امام باقر علیه السلام در مورد آیه «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَی آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» روایت می‌کند که ایشان فرمودند: " ما در مورد محمد ص و ائمه بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین با آدم پیمان بستیم، اما او آن پیمان را ترک کرد در مورد این که ایشان چنین هستند، عزمی استوار نداشت و پیامبران اولوا العزم بدین خاطر اولو العزم نامیده شده اند که خداوند با آنان در مورد محمد و اوصیا بعد از او و مهدی و سیرت او پیمان بست و آنان یقین حاصل کردند که این افراد، این چنین اند و بدان اذعان داشتند " " «عهدنا إليه في محمد و الأئمة من بعده فترك و لم يكن له عزم أنهم هكذا، و إنما سمي اولوا العزم لأنه عهد إليهم في محمد و الأوصياء من بعده و المهدي و سيرته و اجتمع عزمهم على أن ذلك كذلك، و الإقرار به». " 📚الکافی، ج ۱ ص ۳۴۴ ح ۲۲. 👌در این روایت می گوید که آدم علیه السلام پیمانی را که در مورد ائمه ع بسته بود به فراموشی سپرد و ترک کرد , به حسب روایت دیگری که مرحوم کلینی در ادامه همان روایت نقل می کند , پیمان مذکور کلماتی در مورد پنج تن آل عبا و دیگر ائمه ع بوده است که آدم آن کلمات را به فراموشی سپرد : " عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قوله: «و لقد عهدنا إلى آدم من قبل، كلمات في محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة من ذريتهم " 📚همان منبع ح ٢٣ 👌یعنی آدم ع کلمات در مورد ائمه ع را به فراموشی سپرد , این کلمات همان کلمات توسل به ائمه ع بوده است که خدا به آدم ع تعلیم داده بود تا به وسیله آن کلمات به خداوند تقرب جوید و به پنج تن آل عبا توسل کند اما آدم ع ترک اولی کرد و چنین نکرد و این کلمات و طریقه توسل را به فراموشی سپرد که مجددا خداوند این کلمات را پس از ترک اولایی که آدم صورت داد و از بهشت بیرون شد , به آدم الهام کرد تا به وسیله آن کلمات و توسل به آن کلمات از خطا و ترک اولایش توبه کند : " أي ترك التوسل بهم عليهم السلام بعد ارتكاب الخطيئة حتى ألهمه الله ذلك. " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 25 👌الهام این کلمات به آدم ع در سوره بقره آیه ٢٧ مورد بیان قرار گرفته است و فرمود : " فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ " سپس آدم از پروردگار خود كلماتى دريافت داشت (و با آنها توبه كرد) و خداوند توبه او را پذيرفت. " 👌بنابراین این کلمات , همان کلمات توسل به ائمه ع و پنج تن آل عبا بوده است . این نکته را هم شیعه نقل کرده است و هم اهلسنت : «سأله بحق محمد و علي و الحسن و الحسين و فاطمة ». " 📚الکافی ج ٨ ص ٣٠٥ 👌سیوطی عالم بزرگ اهلسنت از ابن عبّاس‏نقل مى‏كند كه من از رسول خدا پرسيدم: منظور از اين كلماتى كه آدم عليه السلام از خداوند دريافت داشت و با آن توبه كرد چه بود؟ فرمود: "«سَئَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٍّ وَ فاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ الّا تُبْتَ عَلَىَّ فَتابَ عَلَيْهِ»: «او خدا را به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين خواند و تقاضا كرد كه مرا ببخش و خداوند توبه او را پذيرفت»." 📚الدّر المنثور، جلد 1، صفحه 60. 👌بر این اساس پیمانی که آدم ع در مورد ائمه ع به فراموشی سپرد و ترک کرد , کلمات توسل به ائمه ع بود که مجددا خداوند این کلمات را به آدم ع پس از ترک اولایش الهام کرد . یعنی پیمان مذکور در روایت مورد بحث ارتباطی به رد کردن امامت ائمه ع از سوی آدم ع ندارد , چرا که آدم ع اقرار به ولایت ائمه ع را داشته است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
جنگ بنی المصطلق و ازدواج پیامبر با جویریه !!!! 🤔 : ❓ آیا می‌دانستید پیامبر اسلام ناجوانمردانه و بدون اعلام قبلی به کفار حمله می‌کرد و زنان و‌کودکانشان را به بردگی می‌گرفت؟! از ابن عون روایت است که گفت: من برای نافع نامه ای فرستادم و از وی در باب دعای قبل از جهاد پرسیدم.او در جواب من نوشت: در اول اسلام بود که پیامبر ناگهان بر بنی مصطلق تاخت؛در حالی که آنان غافل بودند و حیوانات آنان بر سر آب بود.مردان جنگی آنان را کشت و زنان و اطفالشان را به اسارت گرفت.در همین روز جویریه،دختر حارث سهم پیامبر شد.این موضوع را عبدالله بن عمر به من گفته است که در آن وقت در همان لشکر بود. 📚منبع: صحيح مسلم - حدیث شماره ۱۷۳۰ ❕❕❕ 💠💠 👌ما این نقلهای اهلسنت را جعلی و تحریف شده می دانیم و طبق سخن امام صادق علیه السلام معتقدیم که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هیچگاه به صورت پنهانی و شبانه بر دشمن حمله نمی کرد : "سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَدُوّاً قَطُّ لَيْلًا. " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٧٤ 👌و طبق نقل علمای شیعه , دشمن از حمله پیامبر اسلام در جنگ بنی المصطلق آگاه بود و همین امر سبب شد که عده ای از آنان از جنگیدن با پیامبر انصراف دهند , چنان که علامه مجلسی می نویسد : " شيخ طبرسى و شيخ مفيد و ديگران روايت كرده‏اند كه قبيله بنى المصطلق بر سر چاهى منزل داشتند كه آن را «مريسيع» مى‏گفتند و سركرده ايشان حارث بن ابى ضرار بود، پس قوم خود را با گروه ديگر جمع كرد كه به جنگ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بيايد، چون خبر به حضرت رسيد متوجه جنگ او شد .... چون خبر توجه حضرت به ايشان رسيد اكثر عربها كه با حارث جمع شده بودند ترسيدند و پراكنده شدند و حضرت در مريسيع با ايشان مقاتله نمود " 📚حياة القلوب، ج‏4، ص: 1073 👌این جنگ پیامبر اسلام هم جنگی دفاعی و برای دفع شر و توطئه دشمن بود , چنان که می نویسند : " بنى المصطلق، تيره‌اى از قبيلۀ خزاعه‌اند كه با قريش هم‌جوار بودند. گزارش‌هايى به مدينه رسيد كه «حارث بن ابى ضرار» رئيس قبيله، در صدد جمع كردن سلاح و سرباز است و مى‌خواهد مدينه را محاصره كند. پيامبر گرامى، بسان مواقع ديگر تصميم گرفت فتنه را در نطفه خفه كند. از اين رو يكى از ياران خود به نام «بريده» را براى تحقيق رهسپار سرزمين قبيله ياد شده كرد. وى به صورت ناشناس با رئيس قبيله تماس گرفت و از جريان آگاه شد. سپس به مدينه برگشت و گزارش را تأييد كرد. در اين موقع، پيامبر با يارانش به طرف قبيلۀ «بنى المصطلق» حركت كرد و در كنار چاه «مريسيع» با آن‌ها روبه‌رو شد. جنگ ميان دو دسته آغاز شد. جانبازى مسلمانان و رعبى كه در دل قبايل عرب افتاده بود، سبب شد كه پس از زد و خورد كوتاهى با كشته شدن ده نفر از دشمن و يك نفر از مسلمانان، - آن هم به طور اشتباهى - سپاه دشمن متفرق شوند. " 📚فروغ ابدیت، صفحه: ۶۵۱ 👌کسانی هم که در این جنگ اسیر شدند , آزاد شدند و ازدواج پیامبر هم با جویریه به درخواست خود دختر رئیس قبیله آن هم پس از آزادی او بود , چنان که علامه مجلسی از شیخ مفید نقل می کند : "جويريه دختر حارث بن ابى ضرار را على عليه السّلام سبى كرد و به خدمت حضرت آورد .... پس پدرش بعد از مسلمان شدن‏ بقيه قوم به خدمت پيغمبر آمد و گفت: يا رسول اللّه! دختر من زن كريمه‏اى است و سزاوار نيست كه او را اسير كنند، حضرت فرمود: برو و او را مخيّر گردان هرچه او اختيار كند ما به آن عمل مى‏كنيم، گفت: احسان كردى، پس به نزد دختر خود آمد و گفت: اى دختر! قوم خود را رسوا مكن، آن نيك اختر گفت: من اختيار خدا و رسول مى‏كنم؛ پس پدر او را دشنام داد و برگشت و حضرت او را آزاد كرد و نكاح كرد. چون خبر این ازدواج به مردم رسید گفتند که اين قبيله رابطه مصاهرت نسبت به آن جناب بهم رسانيدند، آنچه از زنان قبيله ايشان به غنيمت گرفته بودند كه قريب به صد خانه مى‏شدند همه را آزاد كردند، پس هيچ زن بر قوم خود مبارك نبود مثل او. "" وَ جَاءَ إِلَيْهَا أَبُوهَا فَقَالَ لَهَا يَا بُنَيَّةِ لَا تَفْضَحِي قَوْمَكِ فَقَالَتْ لَهُ قَدِ اخْتَرْتُ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ. فَقَالَ لَهَا أَبُوهَا فَعَلَ اللَّهُ بِكِ وَ فَعَلَ فَأَعْتَقَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص‏ وَ جَعَلَهَا فِي جُمْلَةِ أَزْوَاجِه‏ " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٠٧٣ _ الارشاد ج ١ ص ١١٩ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌مورخین اهلسنت هم متعرض آزادی اسیران جنگ بنی المصطلق شده اند , چنان که می نویسند : " سر انجام همه اسیران بنی مصطلق از زن و مرد به گونه ای آزاد شدند و به قبیله خود بازگشتند " 📚فروغ ابدیت به نقل از سيرۀ ابن هشام، ج 2، ص 295، و تاريخ طبرى، ج 2، ص 264. 👌جویریه هم بسیار از ازدواج با پیامبر خوشحال بود , چنان که علامه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی نقل می کند : " جويريه گفت: چون لشكر پيغمبر بر سر ما آمدند در مريسيع شنيدم كه پدرم مى‏گفت: لشكرى بر سر ما آمدند كه ما طاقت مقاومت ايشان نداريم، و من نظر كردم آن قدر از مردم و اسب و سلاح به نظر من آمد كه وصف نمى‏توانم كرد از بسيارى، چون مسلمان شدم و حضرت مرا تزويج كرد و برگشتيم ديدم مسلمانان آن قدر نبودند كه من ديده بودم، دانستم كه آن رعبى بود كه خدا در دلهاى مشركان انداخته بود؛ و گفت: پيش از آمدن حضرت به سه شب خواب ديدم كه گويا ماه از طرف مدينه حركت كرد و چون به نزديك من رسيد به دامن من فرود آمد، من خواب را به كسى نگفتم، و چون اسير شدم از خواب خود بسيار اميدوار بودم پس اثر خواب ظاهر شد و پیامبر مرا آزاد کرد و با پیامبر ازدواج کردم " " رَأَيْتُ قَبْلَ قُدُومِ النَّبِيِّ بِثَلَاثِ لَيَالٍ كَأَنَّ الْقَمَرَ يَسِيرُ مِنْ يَثْرِبَ حَتَّى وَقَعَ فِي حَجْرِي فَكَرِهْتُ أَنْ أُخْبِرَ بِهَا أَحَداً مِنَ النَّاسِ فَلَمَّا سُبِينَا رَجَوْتُ الرُّؤْيَا فَأَعْتَقَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص وَ تَزَوَّجَنِي. " 📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، ص: 94 👌پیامبر گرامی اسلام هم با انگیزه سیاسی درخواست جویریه را پذیرفت و با او ازدواج کرد , چنان که برخی در تحلیل این ازدواج می نویسند : " ازدواج، راهی برای پیوند قبایل : 👌یکی از آداب بسیار مهم زندگی در عصر جاهلیت، انتساب به قبایل بود و در صورت پیوند یک نفر از یک قبیله با فردی از قبیله دیگر رابطه جدیدی بین آن دو قبیله برقرار می‌شد. ازدواج با دختر رئیس قبیله ای می‌توانست پیمان عملی بین دو قبیله باشد یا لااقل می‌توانست بین دو قبیله پیوند دوستی برقرار کند و طایفه ای که هر لحظه ممکن بود به جان یکدیگر بیفتند به این طریق در صلح و امنیت به سر برند. ❗️با این حکمت در تعدّد زوجات در عصر جاهلیت، نکته برخی از ازدواج‌های پیامبرصلی الله علیه وآله روشن می‌شود. 👌ازدواج پیامبر با جویریه دختر رئیس قبیله بنی مصطلق باعث شد تا مسلمانان، آن قبیله را از خویشاوندان پیامبر بدانند و تمامی اسیران آنان را آزاد سازند و لذا از خوشحالی ازدواج پیامبر با دختر رئیس قبیله، تمامی افراد قبیله به اسلام می‌گرویدند. " 📚اسلام شناسی , رضوانی , ص ٦٥٢ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi