eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
197 ویدیو
42 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺امام حسین علیه السلام و بردن خانواده به کربلا !!!! ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : "چرا امام حسین علیه السلام اهل بیتش را با خود به کربلا بردند که آنها نهایتا اسیر شدند و مورد هتک قرار گرفتند ? چرا خود امام با فرزندان جنگاورش به کربلا نرفت ? " @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺بررسی قضیه تشنگی در کربلا !!!! 👌در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم : ▫️بستن آب بر روی کاروان حسینی توسط لشگر یزید ▫️حفر چاه توسط امام حسین علیه السلام و رسیدن به آب ▫️ماموریت حضرت عباس و علی اکبر برای رسیدن به آب ▫️غسل کردن و شستشوی اصحاب امام حسین ع در شب عاشوراء ▫️با لب تشنه شهید شدن امام حسین ع و یاران با وفایش @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فلسفه غذاهای نذری محرم و صله مداحان!!!! ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : "این خوردن‌ها و نوشیدن‌هاست که محرم را زنده نگه داشته است . به مداح پولی نده و به عزادار غذایی نده بنگر اوضاع چقدر منقلب گردد !" @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺قیام امام حسین (ع) به خاطر اختلاف خانوادگی با یزید !!!! ▫️در کلیپ فوق پاسخ شبهه ذیل را داده ایم : " یزید و حسین پسرعموی هم بودند . علی و معاویه هم پسرعمو بودند . کربلا هم جنگ خانوادگی و قبیله‌ای بر سر قدرت بود " @Rahnamye_Behesht
همراهی امام حسین با امام حسن علیهما السلام در نبرد با معاویه ! 🤔 : ❓در زمان جنگ امام حسن با معاویه آیا امام حسین هم همراه ایشون حضور داشتن؟ اگر حضور نداشتن کجا بودند ؟ 💠💠 👌امام حسین در زمان امامت امام حسن علیهما السلام کامل مطیع امر برادر بودند و صلحنامه امام حسن ع با معاویه را نیز مورد تایید قرار می دادند . امام باقر عليه السلام فرمود : "حسين در مجلسى كه حسن عليهما السلام حضور داشت، سخن نمى‏گفت، تا آن گاه كه حسن ع بر مى‏خاست. " إنَّ الحُسَينَ عليه السلام كانَ إذ حَضَرَ الحَسَنُ عليه السلام، لم يَنطِق في ذلِكَ المَجلِسِ حَتّى يَقومَ. " 📚الكافي: ج 1 ص 291 ح 6 ❕در نقل دیگری آمده است که امام حسن علیه السلام خطاب به برخی اصحاب فرمود : " من با صلح با معاويه، جز اين نخواستم كه كشتار را از شما دور كنم؛ زيرا ديدم كه يارانم در جنگ كردن، سست‏اند و از جهاد، شانه خالى مى‏كنند. به خدا سوگند، [با اين وضعيت‏] اگر با كوه‏ها و درختان هم به سوى معاويه مى‏رفتيم، جز واگذارى خلافت به او، چاره‏اى نبود. ❕راوی می گوید : " سپس، از نزد حسن عليه السلام بيرون آمديم و نزد حسين عليه السلام رفتيم و پاسخ حسن عليه السلام را به او باز گفتيم. فرمود: « [برادرم‏] حسن، درست مى‏گويد. " " ما أرَدتُ بِمُصالَحَتي مُعاوِيَةَ إلّا أن أدفَعَ عَنكُمُ القَتلَ؛ عِندَما رَأَيتُ مِن تَباطُؤِ أصحابي عَنِ الحَربِ ونُكولِهِم عَنِ القِتالِ، ووَاللّهِ لَئِن سِرنا إلَيهِ بِالجِبالِ وَالشّجرِ ما كانَ بُدٌّ مِن إفضاءِ هذَا الأَمرِ إلَيهِ. قالَ: ثُمَّ خَرَجنا مِن عِندِهِ، ودَخَلنا عَلَى الحُسَينِ عليه السلام، فَأَخبَرناهُ بِما رَدَّ عَلَينا، فَقالَ: صَدَقَ أبو مُحَمَّد " 📚الأخبار الطوال: ص 220 ❕در زمان جنگ امام حسن ع با معاویه نیز امام حسین ع به همراه برادر مشغول ساماندهی و فرماندهی لشگر بودند , چنانچه که برخی مورخین می نویسند : " حسين بن على عليه السلام پس از شهادت على عليه السلام در كنار برادر خويش، رهبر و پيشواى وقت، حسن بن على عليه السلام قرار گرفت، و هنگام حركت نيروهاى امام مجتبى عليه السلام به سمت شام، همراه آن حضرت در صحنۀ نظامى و پيشروى به سوى سپاه شام حضور داشت ( تاریخ طبری ج 5 ص 165 ) و هنگامى كه معاويه به امام حسن عليه السلام پيشنهاد صلح كرد، امام حسن، او و عبداللّٰه بن جعفر را فراخواند و دربارۀ اين پيشنهاد، با آن دو به گفت‌وگو پرداخت ( الکامل فی التاریخ ج 3 ص 405 ) و بالاخره پس از متاركۀ جنگ و انعقاد پيمان صلح، همراه برادرش به شهر مدينه بازگشت و همان‌جا اقامت گزيد. ( الاصابه ج 1 ص 333 ) 📚سیره پیشوایان ص 163 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| دلائل قرآنی عزاداری کردن بر امام حسین علیه السلام !!! ❕در کلیپ فوق در پاسخ به وهابیت به برخی از دلائل قرآنی بر مشروعیت گریه و عزاداری بر امام حسین علیه السلام استدلال شده است . @Rahnamye_Behesht
حلیت طعام اهل کتاب برای مسلمین !!! 🤔 : ❓خوردن گوشت خوک و نوشیدن الکل در اسلام حلال است  ❕❕ گوشت خوک و الکل در برخی ادیانِ به رغم قرآن، اهل کتاب(ادیانی که کتاب الهی دارند) حلال است . یعنی جزء طعامشان است . در اسلام ادعا شده که اینها را حرام کردند در حالی که آیه ی قرآن میگوید طعام اهل کتاب که الکل و گوشت خوک و . . . باشد بر مسلمانان حلال است : "امروز چيزهاى پاكيزه بر شما حلال شده است. طعام اهل كتاب بر شما حلال است و طعام شما نيز بر آنها حلال است.... " ( مائده ٥ ) آیه می‌گوید طعام اهل كتاب بر شما حلال است و طعام شما نيز بر آنها حلال است،فلذا الکل و گوشت خوک که طعام اهل کتاب است،بر مسلمین حلال است ❗️❗️ 💠💠 👌ما در قرآن کریم دو دسته آیات داریم . آیاتی که مطلق یا عام هستند و آیاتی که مقید یا خاص هستند . امیر مومنان علیه السلام در بیانی به این نکته اشاره کرده و می فرماید : " او (پيامبر اسلام) كتاب پروردگار شما را در ميانتان به يادگار گذاشت در حالى كه حلال و حرام خدا و واجبات و مستحبّاتش را بيان كرده بود و همچنين ناسخ و منسوخ آن و مباح و ممنوع آن را روشن نمود، خاص و عام آن را توضيح داد و پندها و مثلهايش را روشن ساخت و مطلق و مقيّد آن را بيان كرد و محكم و متشابه آن را معيّن فرمود " " كتاب ربّكم فيكم: مبيّنا حلاله و حرامه و فرائضه و فضائله و ناسخه و منسوخه و رخصه و عزائمه و خاصّه و عامّه و عبره و امثاله و مرسله و محدوده و محكمه و متشابهه، مفسّرا مجمله و مبيّنا غوامضه‏ " 📚نهج البلاغه خطبه اول ❕شارحین کلام فوق می نویسند : "منظور از خاص، آياتى است كه ظاهر آن عموميّت دارد ولى منظور از آن، مورد خاصّى است، مانند آيه ولايت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»، سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند همانها كه نماز را بر پا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». ( مائده 55 ) و مى‏دانيم كه اين آيه، تنها يك مصداق بيشتر نداشت و آن امير مؤمنان على (ع) بود. ولى عام، آياتى است كه عموميّت دارد و همگان را شامل مى‏شود مانند: «السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما»، دست مرد و زن دزد را ببريد»! ( مائده 36 ) .... «مطلق» احكامى است كه بدون قيد و شرط بيان شده، مانند: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ»، خداوند خريد و فروش را حلال كرده» ( بقره 275 ) و «مقيّد» حكمى است كه با قيد و شرطى بيان شده، مانند: «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ»، تجارتى كه از روى رضايت شما بوده باشد». ( نساء 29 ) روشن است كه جمع ميان مطلق و مقيّد ايجاب مى‏كند كه مطلق را به وسيله مقيّد، تقييد كنيم و در مثال بالا تنها معامله‏اى را صحيح بدانيم كه مورد تراضى‏ طرفين باشد." 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 242 👌و در مورد چرایی وجود آیات مطلق و عام و آیات مقید و خاص در قرآن نیز می نویسند : " پاسخ سؤال مشابهى كه در مورد آيات عام و خاص يا مطلق و مقيد مطرح مى‏شود نيز روشن گرديد. زيرا جمع ميان عام و خاص از طريق تخصيص و همچنين جمع ميان مطلق و مقيد يك جمع شناخته شده عرفى است و هرگز تناقض محسوب نمى‏شود. مثلًا اگر حكومتى در يك كشور اعلام كند كه صادرات مطلقاً آزاد است و سپس براى آن استثناهايى در نظر بگيرد؛ وجود اين استثناها دليل بر تضاد نيست مخصوصاً اگر اين كار به صورت يك سنّت و روش در آيد كه حكم عام را بگويند و سپس خاص و قيد آن را بياورند؛ بخصوص اين‏كه معمولًا حكمى بدون استثناء وجود ندارد. " 📚پيام قرآن، ج‏ 8، ص: 339 ❕در آیه مورد اشکال معاند آمده است : " امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شد و (همچنين) طعام اهل كتاب براى شما حلال است و غذاى شما براى آنها حلال مى‏باشد " " الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُم‏ " ( مائده 5 ) ❕مقصود از حلال بودن طعام اهل کتاب , مطلق طعام آنها نیست , چنانچه که در روایتی از ابی جارود آمده که می گوید : "از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وَطَعامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ» پرسیدم و فرمود: منظور غلّه‌ها و سبزیجات است. " "سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن قول الله عز و جل: وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ، فقال (عليه السلام): «الحبوب و البقول». " 📚الکافی ج 6 ص 264 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕یا در روایت دیگر آمده است : " مردی از امام صادق علیه السلام سئوال نمود و گفت: گله ای را همراه چوپانی یهودی یا نصرانی می‌فرستیم و ناگهان پیش آمدی رخ می‌دهد و چوپان ذبح می‌کند، آیا از ذبح شده به دست وی بخوریم؟ حضرت فرمود: "قیمت آن را وارد زندگی ات نکن و از آن نخور؛ زیرا که مساله در ذبح، نام بردن خداست و در آن بر غیر مسلمان اعتمادی نیست. آن مرد گفت: خداوند فرماید: «الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ» امام صادق علیه السلام فرمودند: پدرم می‌گفت: منظور، تنها حبوبات و نظایر آن است. " " فقال له الرجل: قال الله تعالى: الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ؟ فقال له أبو عبد الله (عليه السلام): «كان أبي (صلوات الله عليه) يقول: إنما هي الحبوب و أشباهها». " 📚الکافی ج 6 ص 240 ❕بنابراین اگر در آیه مورد بحث به صورت مطلق یا عام گفته شده که طعام اهل کتاب بر مسلمین حلال است در آیات و روایات دیگر , این اطلاق یا عمومیت قید خورده و خاصش وارد شده که مقصود طعامی است که خوک و شراب نباشد و اینکه تنها حبوبات اهل کتاب را می توان استفاده نمود حتی غذاهای گوشتی آنان از حیوانات حلال گوشت هم ممنوعیت مصرف دارد زیرا اهل کتاب ذبح شرعی را رعایت نمی کنند . ❕ بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیه مذکور می خوانیم : "  روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت ع نقل شده اين مطلب را تاكيد مى‏كند كه منظور از طعام در اين آيه، غير ذبيحه‏هاى اهل كتاب است. در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع نقل شده كه در باره آيه فوق چنين فرمود: "عنى بطعامهم هاهنا الحبوب و الفاكهة غير الذبائح التي يذبحون فانهم لا يذكرون اسم اللَّه عليها " ";منظور از طعام اهل كتاب حبوبات و ميوه‏ها است، نه ذبيحه‏هاى آنها زيرا آنها هنگام ذبح كردن نام خدا را نمى‏برند"  و روايات متعدد ديگرى كه در جلد 16 وسائل الشيعه در باب 51 از ابواب اطعمه و اشربه صفحه 371 مذكور است .   دقت در آيات گذشته نشان مى‏دهد كه تفسير دوم (تفسير طعام به غير ذبيحه) به حقيقت نزديكتر است، زيرا همانطور كه امام صادق ع هم در روايت فوق اشاره فرموده، اهل كتاب غالب شرائط ذبح اسلامى را رعايت نمى‏كنند، نه نام خدا را مى‏برند و نه رو به سوى قبله حيوان را ذبح مى‏كنند و هم چنين پايبند به رعايت ساير شرائط نيستند چگونه ممكن است در آيات قبل چنين حيوانى صريحا تحريم شده باشد و در اين آيه حلال شمرده شود.... ما انكار نمى‏كنيم كه طعام يك مفهوم وسيع دارد، ولى آيات سابق كه در باره گوشتها بحث نموده و مخصوصا گوشت حيواناتى را كه بهنگام ذبح نام خدا بر آن نبرند تحريم كرده، اين مفهوم وسيع را تخصيص مى‏زند و محدود بغير گوشت ميكند، و ميدانيم هر عامى يا مطلقى قابل تخصيص و تقييد است. و اين را نيز مى‏دانيم كه اهل كتاب مقيد به ذكر نام خدا بر ذبيحه نيستند، از آن گذشته ساير شرائطى را هم كه در" سنت" آمده است، مسلما رعايت نمى‏كنند. " 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 277 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺حضور امام حسین (ع) در فتح ایران !!! ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " امام حسین در فتح ایران و کشتار ایرانیان توسط اعراب حاضر بوده است , حال چگونه ما ایرانیان برای امام حسین گریه کنیم ? " @Rahnamye_Behesht
▪️فرا رسیدن تاسوعای حسینی تسلیت ! برخی از پرسش و پاسخ ها پیرامون حضرت عباس علیه السلام !!!! 1⃣کانال های ضد دین هجمه ای را آغاز کرده اند در مورد نحوه شهادت حضرت عباس و می گویند در هیچ منبعی نیامده است که دستان عباس را قطع کردند و او را به بدترین وضع به شهادت رساندند این ها دروغ هایی است که به خورد شما داده اند تا جیب خود را پر کنند ❗️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2541 2⃣برخی می گویند حضرت ابوالفضل سه بار آب را برداشت تا بنوشد و از این کار کرد و یاد تشنگی اهل حرم افتاد ❕به نظر من این مطلب صحت ندارد زیرا حضرت همیشه به یاد پسران زهرا و اهل حرم بوده و لحظه ای از آنها غافل نشده است ❕نظر شما چیست ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2542 3⃣آیا شمر دایی حضرت عباس بوده است ❗️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2543 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4224 4⃣آیا این که مداحان میگویند که حضرت عباس جز در لحظات آخر شهادت امام حسین را به لفظ خطاب نکرده است و تنها به الفاظ مولا و سید خطاب کرده حقیقت دارد ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2544 5⃣❔آیا این متن واقعیت دارد ❗️ ❔آیا میدانید الحسین کیست؟ در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (علیه السلام) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد . معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار میدانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شان من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست. ابوشعتاء 9 پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. امیرالمونین (علیه السلام) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد… تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است. انه ذخر الحسین: او برای حسین است. https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2545 6⃣سید رضی شیرازی مدرس فلسفه میگه حضرت عباس هیچ چیزی از مقام امام کم ندارد ( حتی عصمت هم داره )نظر شما چیه؟ واقعا چرا در سخن بعضی طلبه ها ثبات وجود ندارد حضرت عباس هرچه باشد انسان است مقامی که دارد از انبیا کمتر است چه برسد به امامان هیچ دلیلی وجود نداره که امام زادگان رو معادل امامان قرار بدیم ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2042 7⃣یکی از مجریان(موحد) شبکه وهابی در اینستاگرام ادعا کرده که وقتی هیچ کس همراه حضرت ابوالفضل در کنار شط نبوده و سخنان ایشون رو نشنیده و در راه برگشت هم تنها بودن ❗️پس کی این روایتها رو از ایشون گزارش و مخابره کرده ❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2751 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
معنای واژه تاسوعا و عاشوراء !!!! 🤔 : ❓روز تاسوعا و عاشورا به چه معناست ? چرا از این دو واژه فقط در محرم استفاده می شود !!!!! 💠💠 👌تاسوعا از تسع به معنای نهم بر نهمین روز از ماه محرم اطلاق می شود : " هو اليوم التَّاسِع من المحرّم " 📚النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج‏1، ص: 189 ❗️عاشوراء هم از عشر به معنای دهم بر دهمین روز از ماه محرم اطلاق می شود : "عاشُوراء: اليوم العاشِر من المحرم‏ " 📚كتاب العين، ج‏1، ص: 249 👌بنابراین تنها بر نهم و دهم ماه محرم اطلاق واژه تاسوعا و عاشوراء می شود نه بر نهم و دهم سایر ماهها . ❗️این واژه قبل از اسلام کاربرد نداشته است و پس از اسلام بر روز نهم و دهم ماه محرم اطلاق واژه تاسوعا و عاشوراء گشته است : " ابن الأثير، «هو اسم إسلامي» " ( نهاية ابن الأثير ج 3 ص 240 ) _ " ابن دريد: إنه اسم إسلامي لا يعرف في الجاهلية " ( الجمهرة في لغة العرب ج 4 ص 212. ) ❗️در روایتی هم آمده است که امام صادق عليه السلام فرمود : " «تاسوعا، روزى است كه حسين و يارانش كه خدا از ايشان، خشنود باد، در كربلا، محاصره شدند و سپاه شام، بر گِرد او جمع شدند و فرود آمدند. ابن مرجانه و عمر بن سعد، از وفور و فراوانىِ سپاهيان، شادمان شدند و در اين روز، حسين عليه السلام و يارانش را كه خدا از ايشان خشنود باد، ناتوان شمردند و يقين كردند كه كسى به يارى حسين عليه السلام نمى‏آيد و عراقيان، به او كمكى نمى‏دهند. پدرم فداى ناتوانْ شمرده شده غريب باد!» ❗️سپس فرمود: «امّا روز عاشورا، روزى است كه مصيبت حسين عليه السلام و بر خاك افتادن او ميان يارانش، پيش آمد و يارانش نيز برهنه، بر گِرد او بر زمين افتاده بودند. آيا در چنين روزى، روزه مى‏گيرند؟ به پروردگار خانه حرام سوگند كه هرگز، روا نيست!». " "سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن صَومِ تاسوعا وعاشورا مِن شَهرِ المُحَرَّمِ؟ فَقالَ: تاسوعا يَومٌ حوصِرَ فيهِ الحُسَينُ عليه السلام و أصحابُهُ رَضِيَ اللّهُ عَنهُم بِكَربَلاءَ، وَاجتَمَعَ عَلَيهِ خَيلُ أهلِ الشّامِ و أناخوا عَلَيهِ، وفَرِحَ ابنُ مَرجانَةَ وعُمَرُ بنُ سَعدٍ بِتَوافُرِ الخَيلِ وكَثرَتِها، وَاستَضعَفوا فيهِ الحُسَينَ عليه السلام و أصحابَهُ رَضِيَ اللّهُ عَنهُم، و أيقَنوا أن لا يَأتِيَ الحُسَينَ عليه السلام ناصِرٌ ولا يُمِدُّهُ أهلُ العِراقِ، بِأَبِي المُستَضعَفُ الغَريبُ. ثُمَّ قالَ: و أمّا يَومُ عاشورا فَيَومٌ اصيبَ فِيهِ الحُسَينُ عليه السلام صَريعا بَينَ أصحابِهِ، و أصحابُهُ صَرعى حَولَهُ عُراةً، أفَصَومٌ يَكونُ في ذلِكَ اليَومِ؟! كَلّا ورَبِّ البَيتِ الحَرام‏ " 📚الكافي: ج 4 ص 147 ح 7، بحار الأنوار: ج 45 ص 95 ح 40. @Rahnamye_Behesht http://ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺آیا شیعیان قاتلان امام حسین علیه السلام بودند ? ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " شیعیان خودشان امام حسین علیه السلام را دعوت کردند و خودشان او را کشتند و خودشان برایش نیز عزاداری می کنند " @Rahnamye_Behesht
انا سلم لمن سالکم و حرب لمن حاربکم در منابع اهلسنت !!!! 🤔 : ❓ما در زیارت نامه های مختلف در مورد امام حسین یا سایر اهل بیت می خوانیم " انا سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم " آیا این تعبیر در منابع اهل سنت هم آمده است یا خیر ? ❗️❗️❗️ 💠💠 👌در پاسخ پرسش فوق گفتنی است که در موارد متعددی علمای اهلسنت از زبان مبارک پیامبر گرامی اسلام نقل می کنند که ایشان می فرمودند که من در جنگ هستم با کسی که با اهل بیت من و امام حسین علیهم السلام در جنگ باشد و در صلح هستم با کسی که با اهل بیت من در صلح باشد . ❕ترمذی و ابن ماجه و حاکم نیشابوری و دیگران از علمای اهلسنت نقل می کنند که پيامبر گرامی به على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام فرمود: «من با هر كه با شما سر جنگ داشته باشد، سر جنگ دارم و با هر كه آشتى شما را در پيش گيرد، آشتى در پيش مى‏گيرم». " إنَّ رَسولَ‏ اللَّهِ صلى الله عليه و آله قالَ لِعَلِيٍّ وفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهم السلام: أنَا حَربٌ لِمَن حارَبتُم، وسِلمٌ لِمَن سالَمتُم. " 📚سنن الترمذي: ج 5 ص 699 ح 3870، سنن ابن ماجة: ج 1 ص 52 ح 145 سنن ابن ماجة: ج 1 ص 52 ح 145 ، المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 161 ح 4714، كنز العمّال: ج 13 ص 640 ح 37618 ❕ابن عساکر از زيد بن ارقم نقل میکند : "پيامبر در بيمارى‏اى كه در آن، جان داد و از دنیا رفت , به على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام مهر ورزيد و فرمود: «من با هر كه با شما سر جنگ داشته باشد، سر جنگ دارم و با هر كه آشتى شما را در پيش گيرد، آشتى در پيش مى‏گيرم». " حَنا رَسولُ اللَّهِ في مَرَضِهِ الَّذي قُبِضَ فيهِ عَلى‏ عَلِيٍّ وفاطِمَةَ وحَسَنٍ وحُسَينٍ عليهم السلام، فَقالَ: أنَا حَربٌ لِمَن حارَبَكُم، وسِلمٌ لِمَن سالَمَكُم. " 📚تاريخ دمشق: ج 14 ص 157 ح 3481 ❕در نقل دیگر آمده است که ابوهریره می گوید : " پيامبر به على و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام نگريست و فرمود: «من با هر كه با شما سر جنگ داشته باشد، سر جنگ دارم و با هر كه آشتى شما را در پيش گيرد، آشتى در پيش مى‏گيرم». " نَظَرَ النَّبِيُّ إلى‏ عَلِيٍّ وحَسَنٍ وحُسَينٍ و فاطِمَةَ عليهم السلام" 📚مسند ابن حنبل: ج 3 ص 446 ح 9704، المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 161 ح 4713، المعجم الكبير: ج 3 ص 40 ح 2621، كنز العمّال: ج 12 ص 97 ح 34164 ❕ابن ابی الحدید نقل می کند که زید بن ارقم می گوید : " در خدمت پيامبر خدا بوديم. به ايشان در اتاقِ خود وحى مى‏شد و ما منتظر او بوديم، تا اين كه گرما شدّت گرفت. على بن ابى طالب به همراه فاطمه و حسن و حسين آمدند و در سايه ديوارى به انتظار پيامبر نشستند. چون پيامبر بيرون آمد، آنها را ديد و به سوى آنها رفت، در حالى كه ما در جاى خود ايستاده بوديم. سپس پيامبر به سوى ما آمد، در حالى كه با جامه‏اش بر سر آنها سايه انداخته بود. يك سرِ جامه را پيامبر و سرِ ديگر آن را على عليه السلام گرفته بود و پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏فرمود: «خدايا! من آنها را دوست دارم. پس آنها را دوست بدار. خدايا! من با هر كه با آنها آشتى در پيش گيرد، آشتى در پيش مى‏گيرم و با هر كه با آنها سرِ جنگ داشته باشد، سرِ جنگ دارم». پيامبر اين سخن را سه بار تكرار نمود. " " كُنّا مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وهُوَ فِي الحُجرَةِ يوحى‏ إلَيهِ ونَحنُ نَنتَظِرُهُ، حَتَّى اشتَدَّ الحَرُّ، فَجاءَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ومَعَهُ فاطِمَةُ وحَسَنٌ وحُسَينٌ عليهم السلام؛ فَقَعَدوا في ظِلِّ حائِطٍ يَنتَظِرونَهُ، فَلَمّا خَرَجَ رَسولُ اللَّهِ رَآهُم فَأَتاهُم، ووَقَفنا نَحنُ مَكانَنا، ثُمَّ جاءَ إلَينا وهُوَ يُظِلُّهُم بِثَوبِهِ، مُمسِكاً بِطَرَفِ الثَّوبِ، وعَلِيٌّ مُمسِكٌ بِطَرَفِهِ الآخَرِ وهُوَ يَقولُ: «اللَّهُمَّ إنّي احِبُّهُم فَأَحِبَّهُم، اللَّهُمَّ إنّي سِلمٌ لِمَن سالَمَهُم، وحَربٌ لِمَن حارَبَهُم»، فَقالَ ذلِكَ ثَلاثَ مَرّات‏ " 📚شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد: ج 3 ص 207 ❕روایات فوق که به صورت متعدد در منابع عامه آمده است بر اهلسنت لازم می کند که از مسببین جنگهای جمل و صفین بر علیه امیر مومنان علیه السلام بیزاری جویند و همینطور در مراسم عزاداری امام حسین ع در ایام محرم و اربعین حاضر شوند تا به صورت عملی نشان دهند که به سخن و سنت پیامبر اسلام عمل می کنند و با کسانی که با اهل بیت پیامبر جنگیدند در جنگ و حرب هستند و از آنان بیزاری می جویند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
کمتر آمدن اموال میت از سهم تعیین شده وراث !!!! 🤔 : ❓علیم مطلق در محاسبه ی جمع کسر عاجز است ? در آیات ۱۱و۱۲ نساء در باب تقسیم ارث ما شاهد جمعِ کسرِ ۲۷/۲۴ هستیم،یعنی مثلا اگر اموال متوفی ۲۴ میلیون باشد،وی باید ۲۷میلیون از آن را ارث بدهد ! ۱-اگر مرد بمیرد،پدر و مادر او هر کدام یک ششم(یعنی هردو باهم دوششم) از اموال وی ارث می‌برند . كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ : براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد(آیه ۱۱نساء) ۲-یک هشتم ارث‌ نیز‌ متعلق به همسر متوفی است . فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ : اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم براى ميراث شما از ايشان[همسرانتان]خواهد بود(۱۲النساء) ۳-دو سوم نیز فرزندان(اگر همه دختر و بیش از دو نفر باشند) ارث می‌برند . ‌ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ : اگر دختر از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است(۱۱نساء) «۲/۶+۱/۸+۲/۳=۲۷/۲۴ !! » یعنی ۱۰۸٪ دارایی !! حال آن متوفی از زیر خاک چگونه بدهی اموال خود را به وراث طلبکار بدهد ؟! 💠💠 ❗️نخست باید توجه داشت که قرآن کتاب کلیات است و شرح و تفسیر و بیان جزئیاتش وظیفه سنت یعنی پیامبر گرامی و اهلبیت ایشان علیهم السلام می باشد , چنانچه که در خود قرآن به این نکته تصریح شده و خداوند می فرماید : " أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ » « ما اين ذكر (قرآن) را بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبيين كنى، شايد انديشه كنند. ( نحل 44 ) ❕و می فرماید ؛ « وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ » « ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند براى آنها تبيين كنى و مايه هدايت و رحمت است براى گروهى كه ايمان دارند. » ( نحل 64 ) ❕بر این اساس خداوند در آیات 11 و 12 از سوره مبارکه نساء در مورد میزان سهم الارث می فرماید : " خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش ميكند كه (از ميراث) براى پسر به اندازه سهم دو دختر باشد و اگر فرزندان شما (دو دختر و) بيش از دو دختر بوده باشد دو سوم ميراث از آن آنها است و اگر يكى بوده باشد نيمى (از ميراث) از آن او است، و براى پدر و مادر او (كسى كه از دنيا رفته) هر كدام يك ششم ميراث است اگر فرزندى داشته باشد و اگر فرزندى نداشته باشد و (تنها) پدر و مادر از او ارث برند براى مادر او يك سوم است و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم ميبرد (و پنج ششم باقيمانده براى پدر است) (همه اينها) بعد از انجام وصيتى است كه او كرده است و بعد از اداى دين است- شما نمى‏دانيد پدران و مادران و فرزندانتان كداميك براى شما سودمندترند- اين فريضه الهى است و خداوند دانا و حكيم است. و براى شما نصف ميراث زنانتان است اگر آنها فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى براى آنها باشد يك چهارم از آن شماست پس از انجام وصيتى كه كرده‏اند و اداى دين (آنها)، و براى زنان شما يك چهارم ميراث شما است اگر فرزندى نداشته باشيد و اگر براى شما فرزندى باشد يك هشتم از آن آنها است، بعد از انجام وصيتى كه كرده‏ايد و اداى دين، و اگر مردى بوده باشد كه كلاله (خواهر يا برادر) از او ارث مى‏برد يا زنى كه برادر يا خواهرى دارد سهم هر كدام يك ششم است (اگر برادران و خواهران مادرى باشند) و اگر بيش از يك نفر باشند آنها شريك در يك سوم هستند پس از انجام وصيتى كه شده و اداى دين، بشرط آنكه (از طريق وصيت و اقرار به دين) به آنها ضرر نزند اين سفارش خدا است و خدا دانا و حليم است. " ❕در آیات فوق و در بیان سهم وارثان بعضى وارثان سهم ثابتى از نظر" حد اقل" و" حد اكثر" براى آنها ذكر شده، مانند سهم شوهر و زن و پدر و مادر ولى بعضى ديگر چنين نيستند، مانند" دو خواهر" و" دو دختر" . از سوی دیگر سهام ارث به شكلى كه در آيات گذشته بيان شد گاهى از مجموع مال كمتر، و گاهى بيشتر است. در روایات اسلامی که شرح و تفسیر آیات قرآن است تصریح شده است که در هنگامی که سهام ارث از مجموع مال بیشتر باشد و مال کمتر می آید , هميشه كمبود و كسرى بايد به آنهایی بخورد كه در قرآن حد اقل و حد اكثر سهم آنها مشخص نشده يعنى سهمشان قابل تغيير و در نوسان است : 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 76 باب 7 " بَابُ كَيْفِيَّةِ إِلْقَاءِ الْعَوْلِ وَ مَنْ يَدْخُلُ عَلَيْهِ النَّقْصُ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِ الْفَرَائِض‏ " ▪️ادامه 👇
▪️ادامه 👇 ❕بر همین اساس برخی می نویسند : " ضابطه كلّى در ورود نقص بر وارثان از ديدگاه شيعه فرضى است كه در قرآن كريم براى وارثان مقرر شده است. اگر براى وارث تنها يك فرض مقرر شده باشد، مانند دختران، نقص متوجه او مى‏شود؛ اما اگر براى وارث، دو فرض- فرض كم و فرض زياد- مقرر شده باشد، مانند زوج و زوجه و مادر و برادران مادرى، نقص متوجه او نمى‏گردد و در نتيجه از سهم تعيين شده چيزى كاسته نمى‏شود. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏5 ص 516 _ تفسیر نمونه ج 3 ص 305 ❕بنابراین در مثالی که شبهه افکن زده است , سهم پدر و مادر و همسر متوفی به صورت کامل داده می شود و ما بقی به دختران می رسد . یعنی نقص و ضرر به سهم دختران می خورد و آنان کمتر از بقیه ارث می برند تا مشکل زیادی سهام بر اموال میت پیش نیاید , چنانچه که وقتی اموال میت اضافی از سهام باشد , مقدار اضافی به دختران می رسد زیرا حداقل و حداکثر برای سهم آنان تعیین نشده است . ( در ذیل بیشتر بخوانید ) : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2279 ❗️چنانچه که گفته شد حکم فوق بر اساس روایات است که شرح و تفسیر کلیات آیات قرآن است . یعنی در خود قرآن تنها بیان سهم وراث شده است اما حکم سهام وراث در صورت تداخل سهام و کمتر آمدن مال از سهام وراث به سنت و تفسیر پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام واگذار شده است . ▫️چنانچه که در روایتی آمده است : "اگر بخواهى براساس مذهب اهل بيت تسهيم به‏ نسبت را كنار نهى، بايد كاستى ميراث را بر فرزندان و برادران پدرى تحميل كنى، كه سهم آنان در نوسان است و هرچه از سهام قرآنى زياد بيايد به آنان مى‏رسد؛ اما همسران و برادران مادرى هيچ وقت از ضريب نازل خود كه خداوند به صراحت ياد كرده است پايين‏تر نمى‏آيند. " " إذا أردت أن تلقي العول فإنّما يدخل النقصان على الّذين لهم الزيادة من الولد و الإخوة من الأب. و أمّا الزوج و الإخوة من الأمّ، فإنّهم لا ينقصون ممّا سمّى لهم [الله] شيئا. " 📚گزیده کافی ج 6 ص 114 _ الکافی ج 7 ص 82 ❕ و در نقل دیگر امام صادق علیه السلام فرمود : " در قانون ارث، از سهم چهار تن‏ كاسته نخواهد شد: پدر، مادر، شوهر، زن. " ( چون سهم ثابت حد اقلی و حد اکثری دارند و نقص بر سهم وراثی وارد می شود که سهم نوسانی دارند ) " أربعة لا يدخل عليهم ضرر في الميراث: الوالدان و الزّوج و المرأة. " 📚الکافی ج 7 ص 82 @Rahnamye_Behesht
ـ⁣⁣⁣⁣◾️◽️◾️◽️◾️ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣◽️◾️◽️  ﷽ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣◾️◽️ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣◽️ ⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛ ⚫️پرسش و پاسخ ها مرتبط با امام سجاد علیه السلام ؛ 1 _ آیا ازدواج شهر بانو با امام حسین واقعیت دارد و براستی ایشان مادر امام سجاد می باشد. 🏴https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2546 2_ جایگاه امام سجاد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت چگونه بوده است؟آیا آنان تصریح به برتری ایشان کرده اند؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2548 3 _ آیا راست است که امام سجاد علیه السلام با یزید بیعت کرد؟ می گویند این مطلب در کتاب کافی آمده است❗️ 🏴https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1377 4_ چرا امام سجاد در کربلا نجنگید؟آیا ایشان در تمام طول عمر بیمار بوده اند؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2550 5_ ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود؟مگر محمد حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2551 6 _ این حدیث سند دارد؟ محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❗️ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2552 7 _ چرا به امام سجاد ابن می گویند؟دلیل خاصی دارد؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2554 8 _ این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه؟ برده زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2555 9 _ دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان❗️ توضیح درباره دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه؛ دعا برای مرزداران 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2556 10 _ آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟ 🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2560
11_ روايتى كه امام سجاد را گناهكار جلوه داده و عصمتش را به باد ميدهد ترجمه روايت: امام سجاد غلامی را از برای کاری میفرستند واو دیر میکند، بدين دليل سجاد به او یک ضربه تازیانه میزنند وغلام گریه میکند ومیگوید..... https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3669 12 _ امام سجاد و به کنیز حامل❗️ نقد عصمت ، جایگاه زن نزد امامان شیعه !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3472 13 _ اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد: خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام  گناهان مرا پوشانده ای... https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912 14 _ آیا مقصود از  " السلام... علی علي بن الحسين " در زیارت عاشورا، حضرت علی اکبر علیه السلام است؟ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821 15 _ آیا امام سجاد شهید شدند یا به مرگ از دنیا رفتند؟آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست؟ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1379 16 _ ⁣در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1573 17_امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست❗️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند؟ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537 18_توضیحی پیرامون تأثیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا❗️ شبهه: امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4212 19_امام سجاد خالق زمين است و خورشيد را جا به جا ميكند! ترجمه روايت: سالم بن قبيصه نقل ميكند كه امام سجاد را ديدم كه ميگفت: من اولين كسى هستم كه زمين را خلق كرد و آخرين كسى هستم كه آنرا هلاك خواهم كرد❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160 20_آیا می‌دانستید شیعیان با مجوز و تایید امام سجاد٬ مجرمین عاشورا را به فجیع‌ترین شکل ممکن زجرکش کردند؟ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3107
21_معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479 22 _ علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد. : عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و … ▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4345 23_ دوستی امام سجاد با مروان ❓در قيام مردم مدينه، شورشيان عوامل يزيد را در خانه مروان محاصره كردند، مروان براى نجات خانواده اش به تقلا افتاد، از عبدالله بن عمر خواست كه خانواده اش را نجات دهد، ولى او نپذيرفت. سپس مروان از على بن الحسين(سجاد) خواست كه همسرش، عايشه دختر عثمان و فرزندانش را به خارج از شهر منتقل كند. سجاد نيز آنها را از شهر خارج كرد و فرزندش عبدالله را نيز به آنها سپرد كه وى را با خود ببرند. !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4304 24 _ از اساتید شنیده ام که می گویند توحید خداوند توحید عددی نیست در حالی که امام سجاد در صحیفه سجادیه می گوید خداوند وحدانیه العدد است ❕❕❕❕ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5610 25 _اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه يك امام براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخته است، پس چرا فرزند او يعنى على بن الحسين، اين واجب دينى را انجام نداد؟ ١) آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت؟ ٢) آيا حسين با اشتباه خود، اين همه انسان را به كشتن داد؟ !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5643 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir ◽️ ◾️◽️ ◽️◾️◽️ ◼️◽️◾️◽️◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| مبارزه امام سجاد ( ع ) با حکومت یزید !!! 📺در کلیپ فوق پاسخ شبهه ذیل را داده ایم : "اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه امام حسین براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخت ,  پس چرا فرزند او يعنى امام سجاد اين واجب دينى را انجام نداد؟ آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت یا امام حسين به اشتباه در برابر یزید قیام کرد?" @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرایی حمایت ایران از فلسطین !!! 🤔جنگ اسرائیل و فلسطین چه ربطی به ما دارد ? چرا بیخودی برای خودمان دشمن تراشی کرده و هزینه درست می کنیم ❕❕ 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا فلسطینیان ناصبی هستند ? ❕برخی برای ایجاد بدبینی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی شایعه می کنند که فلسطینیان ناصبی هستند و نباید برای آنان دل سوزاند !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @archive_RahnamyeBehesht @Rahnamye_Behesht
پاسخی به وهابی در مورد تبرک جستن !!!! 🤔 : معرفی تفریحات سالم : شکم چسبانک فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُلْصِقَ بَطْنِي بِبَطْنِكَ فَقَالَ هَاهُنَا يَا أَبَا إِسْمَاعِيلَ وَ كَشَفَ عَنْ بَطْنِهِ ... ابراهيم بن ابو بلاد گويد: به حضور امام جواد عليه السّلام شرف‌ياب شدم و عرض كردم: مى‌خواهم كه شكم خود را به شكم شما بچسبانم. فرمود: بيا اين‌جا اى ابو اسماعيل! و شكم خود را گشود و من نيز شكم خود را برهنه نمودم و شكم خود را به شكم حضرت عليه السّلام چسباندم. 📚الکافي  ,  جلد۶  ,  صفحه۴۱۶❗️❓ 💠 💠 ▫️1 _ روایت مورد استناد وهابی سندا ضعیف است . علامه مجلسی در مورد روایت می گوید بر اساس مشهور این روایت ضعیف است . " ضعیف علی المشهور " 📚مرآه العقول ج 22 ص 278 ▫️2 _ از ضعف سندی روایت مذکور هم چشم بپوشیم باز هم گفتنی است که روایت مذکور می تواند اشاره به تبرک جستن برای استشفاء باشد . یعنی راوی برای برطرف کردن مشکل شکم خود به امام جواد علیه السلام استشفاء و تبرک کرده است , چنانچه که شبیه همین جریان در مورد جابر بن عبدالله انصاری و امام باقر علیه السلام نقل شده است که جابر شکم خود را به شکم امام باقر علیه السلام رساند . حدیث شناسان جریان مذکور را از باب تبرک معرفی کرده اند : " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ)، قَالَ: دَخَلَ عَلَيَّ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ الله وَ أَنَا فِي الْكُتَّابِ، فَقَالَ: اكْشِفْ عَنْ بَطْنِكَ. قَالَ: فَكَشَفْتُ لَهُ، فَأَلْصَقَ بَطْنَهُ بِبَطْنِي، وَ قَالَ: امَرَنِي رَسُولُ الله (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنْ أُقْرِئَكَ السَّلَامَ. " 📚امالی طوسی ص 636 _ التبرک , احمدی میانجی , ص 272 ❕در مورد مشروعیت تبرک جستن به اولیاء الهی با استناد به آیات قرآن و روایات اهلسنت , در ذیل توضیحات خوبی داده ایم : 🌐https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5524 ▫️3 _ شبیه روایت مورد اشکال وهابی در روایات متعددی از اهلسنت آمده است که می خوانیم پیامبر در موارد متعددی به قصد تبرک و استشفاء شکم برخی صحابه را مسح می نمود  : " قال سعد  اشتكيت شكوى لي بمكة، فدخل عليّ رسول الله صلى الله عليه و آله يعودني، قال: فوضع يده على‏ جبهته فمسح وجهي و صدري و بطني و قال: اللهم  اشف سعداً و أتم له هجرته. فما زلت يخيّل إليّ بأنّي أجد برد يده على‏ كبدي حتّى الساعة " 📚مسند احمد ج 1 ص 171 _ السنن الکبری نسائی ج 4 ص 68 _ تاریخ مدینه دمشق ج 20 ص 336 _ البدایه و النهایه ج 8 ص 81 " عن ابن الطفيل: دخلت يوماً على‏ رسول الله صلى الله عليه و آله و عندهم قدر تفور لحماً فأعجبني شحمه، فأخذتها فازدرتها فاشتكيت عليها سنة، ثمّ إنّي ذكرتها لرسول اللَّه صلى الله عليه و آله فقال: إنّه كان فيها نفس سبعة أناس فمسح بطني فألقيتها خضراء فوالذي بعثه بالحقّ ما اشتكيت بطني حتّى الساعة " 📚المعجم الکبیر ج 4 ص 282 _ مجمع الزوائد ج 4 ص 173 _ کنزالعمال ج 10 ص 105 ▫️4 _ فراتر از تبرک به شکم , بر اساس روایات اهلسنت صحابه پیامبر به خون جراحتی یا حجامت شده پیامبر تبرک کرده و خون را می خوردند و پیامبر هم به فرد خورنده خون می فرمود به خاطر این عملکرد دیگر درد و بیماری و فقر و نیازمندی به سراغ تو نمی آید و هرکس می خواهد به کسی نگاه کند که خون من با خونش آمیخته شده است به آن فردی نگاه کند که خون من را خورده است !!!! و به فردی که خونش را خورده بود می فرمود آتش جهنم بر تو حرام شد !!! " اصيب وجه رسول الله  فاستقبله مالك بن سنان يعني أباه فمسح الدم عن رسول الله ثم ازدرده فقال رسول الله من أحب أن ينظر إلى من خالط دمي دمه فلينظر إلى مالك بن سنان " 📚اسد الغابه ج 4 ص 281 _ المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 563 _ المعجم الکبیر طبرانی ج 6 ص 34 _ مجمع الزوائد ج 6 ص 114 _ کنزالعمال ج 11 ص 747 " حجمت رسول الله و أعطاني ديناراً و شربت دمه، فقال رسول الله صلى الله عليه و آله: أشربت؟ قلت: نعم، قال: و ما حملك على‏ ذلك؟ قلت: أتبرّك به، فقال: أخذت أماناً من الأوجاع و الأسقام و الفقر و الفاقة، و الله ما تمسك النار أبداً " 📚التبرک ص 65 به نقل از السیره الحلبیه ج 2 ص 248 " حجم النبي صلى الله عليه وسلم غلام لبعض قريش فلما فرغ من حجامته اخذ الدم فذهب به من وراء الحائط فنظر يمينا وشمالا فلم ير أحدا تحسا دمه حتى فرغ ثم اقبل فنظر النبي صلى الله عليه وسلم في وجهه فقال ويحك ما صنعت بالدم قلت غيبته من وراء الحائط قال أين غيبته قلت يا رسول الله نفست على دمك ان أهريق في الأرض فهو في بطني قال اذهب فقد أحرزت نفسك من النار " 📚العلل المتناهیه ج 1 ص 186 _ البدر المنیر ج 1 ص 473 _ الخصائص الکبری سیوطی ج 2 ص 440 @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| رفتن به کربلا یا کمک به فقرا ? برخی می گویند : آیا بهتر نبود پولی که برای زیارتِ امام حسین خرج می شود صرف فقرا می شد و مشکلی از فقرا برطرف می شد ? پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @archive_RahnamyeBehesht @Rahnamye_Behesht
عقیده به بداء در روایات اهلسنت !!! 🤔 : ❓ نخستین کسی‌که عقیده‌ی کفری «بداء» را پایه‌گذاری کرد !!! عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ : إِنَّ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ أَوَّلُ مَنْ قَالَ بِالْبَدَاءِ يُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أُمَّةً وَحْدَهُ عَلَيْهِ بَهَاءُ الْمُلُوكِ وَ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ. مقرن می‌گوید : امام صادق گفت : نخستین کسی که قائل به «بَداء» شد، عبدالمطلب بود. ( اصول کافی ٤٤٧/١ ) شیعه گمان می‌کند که عقیده‌ی «بداء» توسط انبیا پایه‌گذاری شده. تا جایی‌که از امام صادق روایت می‌کنند : «تک‌تک انبیا، قائل به بداء بوده‌‌اند»!! [توحید شیخ صدوق /ص٣٣٣] درحالی که روایت فوق، تصریح می‌کند که این عقیده‌ی کفری، در زمان فترت [زمانی که هیچ پیامبری از جانب خدا نبوده] برای نخستین بار، جَعل شده است. 💠💠 ❕خداوند در قرآن خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : "بگو: نماز و تمام عبادات من و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانيان است - شريكى براى او نيست، و به همين دستور يافته‏ام، و من نخستين مسلمانم " " قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ _ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ " ( انعام 162 و 163 ) ❕بر اساس آیات فوق پیامبر گرامی اولین مسلمان است , در حالی که قرآن انبیاء گذشته را هم به عنوان مسلمان یعنی تسلیم اوامر الهی معرفی می کند و مثلا درباره  نوح ع می خوانیم : وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ" مامورم كه از مسلمانان باشم" (يونس- 72) و درباره ابراهيم خليل ع و فرزندش اسماعيل نيز مى‏خوانيم: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ:" خداوندا ما را براى خودت مسلمان قرار ده" (بقره- 128) و درباره يوسف ع آمده است توفنى مسلما:" مرا مسلمان بميران" (يوسف- 101) و همچنين پيامبران ديگر. ❕مفسر بزرگ اهلسنت یعنی ابن کثیر تصریح می کند که مقصود از آیه ای که پیامبر گرامی را اول مسلمان معرفی می کند , منظور اول مسلمان از این امت است و الا پیامبران امت های گذشته هم مسلمان و تسلیم اوامر الهی بوده و خداوند را عبادت می کرده اند : "قوله عز و جل وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ قال قتادة: أي من هذه الأمة، و هو كما قال فإن جميع الأنبياء قبله كلهم كانت دعوتهم إلى الإسلام، و أصله عبادة الله وحده لا شريك له " 📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏3، ص: 343 ❕بر همین اساس در روایت مورد استناد وهابی هم اگر حضرت عبد المطلب علیه السلام به عنوان اول قائل به عقیده بداء معرفی شده مقصود از آن یعنی ایشان اول فرد از فرزندان اسماعیل ع در مکه بوده است که این عقیده را داشته یا اول فرد از غیر انبیاء بوده که این عقیده را داشته است : " " أول من قال بالبداء" أي من قومه بني إسماعيل أو من غير الأنبياء " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 237 👌اساسا همه انبیاء گذشته از اقرار کنندگان به عقیده بداء بوده اند : "سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله ع يَقُولُ مَا تَنَبَّأَ نَبِيٌّ قَطُّ حَتَّى يُقِرَّ لِلَّهِ بِخَمْسِ خِصَالٍ بِالْبَدَاء ... " 📚الکافی ج 1 ص 148 ❕عقیده به بداء اشاره به تقدیرات مشروطی خداوند دارد . مثلاً گاهى مقدر است كه فلانى در روز معين بميرد ولى بر اثر دادن صدقه، بلا از او برطرف مى‌شود. البته تقدير اول نيز از روز نخست مقيد به اين بوده كه صدقه ندهد و لذا با دادن صدقه، سرنوشت او دگرگون شده و هرگز نبايد تصور كرد كه هر نوع دگرگونى در آفرينش مايۀ تغيير در علم ربوبى است. واقعيت «بدا» كه شيعه بدان عقيده راسخ دارد اين است كه سرنوشت‌ها به اذن خداوند متعال، قابل دگرگونى است، سرنوشت بد با عمل صالح، عوض مى‌شود همچنين سرنوشت خوب با كردار زشت دگرگون مى‌گردد. 📚فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج 6 ص 45 ❕خداوند نیز از ابتدا به همه تقدیرات افراد بشر علم داشته است و چنین نیست که عقیده به بداء مستلزم نسبت دادن جهل به خداوند باشد . 👌امام صادق ع فرمود ؛ «  كسى كه گمان كند براى خدا چيزى امروز آشكار مى‏ شود كه ديروز نمى ‏دانست از او تنفر و بيزارى بجوئيد » "عَنْ أَبِي عَبْدِ الله الصَّادِقِ ع قَالَ: مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ يَبْدُو لَهُ فِي شَيْ‏ءٍ الْيَوْمَ لَمْ يَعْلَمْهُ أَمْسِ فَابْرَءُوا مِنْهُ .. " 📚کمال الدین ج 1 ص 70 ❕و فرمود ؛ « برای خدا هیچ بدائی حاصل نمی شود ، مگر آنکه از قبل نسبت به آن ، علم و آگاهی دارد » "عَنْ أَبِي عَبْدِ الله ع قَالَ: مَا بَدَا لِله فِي شَيْ‏ءٍ إِلَّا كَانَ فِي عِلْمِهِ قَبْلَ أَنْ يَبْدُوَ لَهُ. " 📚الکافی ج 1 ص 148 👌در ذیل در مورد عقیده به بداء و معنای آن و مستندات قرآنی و تاریخی آن بحث خوبی داشته ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2683 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕به هر حال برخی از محققین در مورد عقیده به بداء و ریشه داشتن این عقیده در قرآن و روایات اهلسنت می نویسند : " تقدير الهى دربارۀ انسان بر دو نوع است: 1. تقدير محتوم و قطعى، كه به‌هيچ‌وجه قابل تغيير نيست؛ 2. تقدير معلّق و مشروط، كه با فقدان برخى شرائط، دگرگون مى‌شود و تقدير ديگر جاى‌گزين آن مى‌گردد. با توجه به اصل مسلّم فوق، يادآور مى‌شويم كه اعتقاد به «بداء» يكى از عقايد اصيل اسلامى است كه همۀ فرق اسلامى اجمالا به آن اعتقاد دارند .... حقيقت بداء بر دو اصل استوار است: الف - خداوند داراى قدرت و سلطۀ مطلقه بر هستى است و هر زمان خواست مى‌تواند تقديرى را جاى‌گزين تقدير ديگر سازد؛ درحالى‌كه به هر دو نوع تقدير، علم قبلى داشته، و هيچ‌گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت. زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال برخلاف عقيدۀ يهود، كه مى‌گفتند: يَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ‌ قدرت گسترده دارد و به تعبير قرآن دست او باز است: بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ‌. ( مائده 64 ) به ديگر سخن، خلاّقيت و آفرينش‌گرى و اعمال قدرت از جانب خداوند، استمرار داشته و به حكم كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‌ وى از امر آفرينش فارغ نگشته و كار آفرينشگرى همچنين ادامه دارد. امام صادق عليه السّلام در تفسير آيۀ قٰالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ‌... مى‌فرمايد: يهود مى‌گويند خدا از امر آفرينش فارغ شده، كم و زياد (در رزق و عمر و غيره) راه ندارد. خداوند در تكذيب آنان چنين فرمود: غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِمٰا قٰالُوا بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ‌: دستشان بسته باد و به گفتار ناهنجار خود از رحمت خدا دور باشند! بلكه قدرت او گسترده است، هرگونه بخواهد انفاق مى‌كند. سپس مى‌افزايد: أ لم تسمع قول اللّه عزّ و جلّ يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتٰابِ‌: آيا سخن خدا را نشنيده‌اى كه مى‌فرمايد: خدا آنچه را بخواهد محو كرده و يا ثابت مى‌دارد، و نزد خداست امّ الكتاب (لوح محفوظ). " ( رعد 39 ) نتيجه اينكه: عقيدۀ اسلامى براساس قدرت گسترده، سلطۀ مطلقه، و دوام و استمرار خلاّقيت خداوند استوار است، و خداوند مى‌تواند هر زمان بخواهد در مقدّرات انسان، از عمر و روزى و غيره، تحول ايجاد كرده و مقدّرى را جاى‌گزين مقدّر قبلى نمايد، و هر دو تقدير قبلا در امّ الكتاب به ثبت رسيده است.  ب : اعمال قدرت و سلطه از سوى خداوند، و اقدام وى به جاى‌گزين كردن تقديرى جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى‌گيرد، و بخشى از قضيه، در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن و زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينۀ دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، خداى ناكرده، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى‌كند. طبعا اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمۀ زندگى از كردۀ خود نادم گشته و ازآن‌پس به وظايف خود در اين‌باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينۀ دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيۀ يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ وَ يُثْبِتُ‌ خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. آيات و روايات دراين‌مورد بسيار است كه برخى را يادآور مى‌شويم: 1. إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد/ 11): خدا وضع هيچ قومى را (از آسايش به سختى) دگرگون نمى‌سازد مگر اينكه آنان خود وضع خويش را دگرگون سازند. 2. وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ السَّمٰاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنٰاهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ (اعراف/ 96): اگر ساكنان آباديها ايمان آورده و پرهيزگار مى‌شدند ما بركات آسمانها و زمين را به روى آنان مى‌گشوديم، ولى (چه سود؟ كه) آنان دين خدا را تكذيب كردند و ما هم آنان را به كيفر اعمالشان عذاب كرديم. ▫️ادامه 👇