آیا برخی از شهدای کربلا غیر شیعه بودند ?
🤔#پرسش :
❓برخی می گویند که تمام شهدای کربلا شیعه نبودند و افرادی غیر شیعه و عثمانی هم بودند که در کربلا شهید شدند !!!!
💠#پاسخ💠
👌بر اساس آیات قرآن و روایات شیعه و اهلسنت , ولایت و امامت امامان علیهم السلام است که سبب تکمیل دین می شود و اگر کسی معتقد به امامت امامان علیهم السلام نباشد و بمیرد به مرگ جاهلی مرده است و خداوند از او هیچ عبادت و عمل خیری را هم قبول نمی کند , در ذیل بیشتر بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2984
❕در روایتی آمده است که راوی می گوید :
" به امام صادق عليه السلام گفتم: مرا از اركان اسلام كه هيچ كس معاف از ندانستن آنها نيست، آگاه كن؛ اركانى كه هر كس در شناخت ذرّهاى از آنها كوتاهى كند، دينش تباه مىشود و خداوند، عمل او را نمىپذيرد، و هر كس آنها را بشناسد و به آنها عمل كند، دينش سامان مىگيرد و عملش پذيرفته مىشود و جهل نسبت به چيزهاى ديگر، او را به تنگنا نمىاندازد. فرمود: «گواهى به يگانگى خداوند، ايمان به رسالت الهى محمّد و گردن نهادن به آنچه از نزد خدا آورده است و حقّ لازم در اموال (زكات)،👈 و ولايتى كه خداى عز و جل به آن فرمان داده است، [يعنى] ولايت خاندان محمّد صلى الله عليه و آله».👉
❗️به ايشان گفتم: آيا در باره ولايت [در كتاب و سنّت] چيزى هست و در آنها غير از آن چيز هم فضيلتى براى كسى هست كه به آن اخذ كند؟ فرمود: «آرى، خداى عز و جل فرموده است: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا اطاعت كنيد و از پيامبر و اولى الأمرتان (اختياردارانتان) نيز اطاعت كنيد»، و پیامبر خدا فرمود:" هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است". پيامبر خدا و [پس از او] على عليه السلام صاحب ولايت بودند. ديگران گفتند: معاويه ولايت داشت. پس از پيامبر و على، حسن عليه السلام بود و پس از او، حسين عليه السلام. ديگران گفتند: يزيد بن معاويه و حسين بن على عليه السلام، و حال آن كه اين دو با هم برابر نيستند». «سپس امام على بن الحسين (زين العابدين) و پس از او امام باقر، ابو جعفر محمّد بن على بود...امر، بدين گونه است و زمين بدون امام نمىشود. هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است و بيشترين زمان نيازت به معرفتى كه اكنون دارى، هنگام احتضارت و رسيدن جان به گلويت است كه چون دستت از دنيا بريده شد، مىگويى: به امر نيكويى بودم [و عقيده درستى داشتم]» " " ... وَ الْأَرْضُ لَا تَكُونُ إِلَّا بِإِمَامٍ وَ مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَ أَحْوَجُ مَا تَكُونُ إِلَى مَا أَنْتَ عَلَيْهِ إِذْ بَلَغَتْ نَفْسُك "
📚الکافی ج 2 ص 19
❗️شهدای کربلایی که در رکاب امام حسین علیه السلام شهید شدند , همه آنها با هدایت امام حسین ع شیعه بودند لذا امام حسین ع آنان را بهترین و برترین یاران معرفی می کرد , روشن است تعبیر " برترین یاران " نشان می دهد که آنان در اوج کمالات اعتقادی و عملی بودند و به امامت و ولایت امام حسین ع اعتقاد داشتند : " لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي " _ " للَّهُمَّ إِنِّي لَا أَعْرِفُ أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَزْكَى وَ لَا أَطْهَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ لَا أَصْحَاباً هُمْ خَيْرٌ مِنْ أَصْحَابِي "
📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 91 _ الأمالي صدوق ص: 156
❕لذا در «زيارت رجبيّه» در توصیف شهدای کربلا آمده است: " سلام بر شما، اى خدايىشدگان! شما برگزيدگان خداييد كه خداوند، شما را براى ابا عبد اللّه عليه السلام، انتخاب كرده است.همچنين در «زيارت ناحيه مقدّسه»، آمده است: "سلام بر شما، اى بهترينِ ياران! "
📚بحار الانوار ج 98 ص 341 _ 273
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️بر پايه شمارى از روايات، ياران امام حسين عليه السلام، جايگاه خود در بهشت را مىديدند و بدين جهت، با اشتياق كامل به استقبال شهادت مىرفتند. روشن است که اگر ایمان فرد ناقص باشد و مثلا معتقد به ولایت نباشد , نمی تواند به این درجات عالی بهشت برسد .
❗️محمّد بن عُماره مىگويد كه از امام صادق عليه السلام پرسيدم: ياران امام حسين عليه السلام، چگونه از مرگ استقبال مىكردند؟ فرمود: " پرده از برابرِ آنها كنار رفت تا اين كه جايگاهشان را در بهشت، ديدند." عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنْ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ ع وَ إِقْدَامِهِمْ عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّهُمْ كُشِفَ لَهُمُ الْغِطَاءُ حَتَّى رَأَوْا مَنَازِلَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ "
📚علل الشرائع، ج1، ص: 229
❕در روايت ديگرى از امام زين العابدين عليه السلام، آمده است كه شب عاشورا، پس از آن كه امام حسين عليه السلام اجازه داد تا يارانش او را تنها بگذارند و آنها نپذيرفتند، امام عليه السلام تأكيد كرد كه: "شما، فردا چنان كشته مىشويد كه هيچ كس از شما، نجات پيدا نمىكند. " آنها گفتند: ستايش، خدايى را كه به ما با كشته شدن با تو، شرافت بخشيد! سپس امام عليه السلام، براى آنها دعا كرد و فرمود: "سرتان را بالا بگيريد و نگاه كنيد. " آنان به جايگاه و منزلگاههايشان در بهشت، نگاه كردند، در حالى كه آن امام عليه السلام به ايشان مىفرمود: فلانى! اين، جاى توست. فلانى! اين، قصر توست. فلانى! اين درجه توست. پس هر كدام از آنها، با سينه و صورت خود، از تيرها و شمشيرها استقبال مىكرد تا در بهشت به جايگاهش برسد. " "فَجَعَلُوا يَنْظُرُونَ إِلَى مَوَاضِعِهِمْ وَ مَنَازِلِهِمْ مِنَ الْجَنَّةِ ...
📚الخرائج و الجرائح، ج 2، ص: 848
❗️بر این اساس می گوییم : توهم برخی افراد در مورد غیر شیعه بودن بعضی از شهدای کربلا بی اساس است به عنوان مثال :
▫️1 _ وهب به وهب و مادرش که مسیحی بودند به دست مبارک امام حسین علیه السلام اسلام حقیقی آوردند و بر اساس این اعتقاد به اسلام و ولایت , وهب جانش را برای امام حسین ع فدا کرد : "بَرَزَ مِنْ بَعْدِهِ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ وَ كَانَ نَصْرَانِيّاً أَسْلَمَ عَلَى يَدِ الْحُسَيْنِ ع هُوَ وَ أُمُّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَى كَرْبَلَاء "
📚امالی صدوق ص: 161
▫️2 _ زهیر بن قین اگر چه عثمانی و غیر شیعه بود اما با هدایت امام حسین ع شیعه شد و با صراحت امام حسین را امام و هادی خود معرفی می کرد : "أنَّ زُهَيرا لَمّا أرادَ الحَملَةَ وَقَفَ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام وضَرَبَ عَلى كَتِفِهِ، وقالَ: اقدِم حُسَينُ هادِيا مَهدِيّا "
📚مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 2 ص 20 _ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 568 _ الفتوح: ج 5 ص 109 _ المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 103 _ بحار الأنوار: ج 45 ص 25
❕در نقلی دیگری زهیر با صراحت بر شیعه بودن خود تاکید می کند . در نقل مذکور آمده است که يكى از سپاهيان كوفه به او گفت: اى زهير! تو در نگاه ما، از شيعيان اين خانواده نبودى؛ [بلكه] عثمانى بودى؟ زهير، پاسخ داد: چرا به موقعيّت فعلى من، استدلال نمىكنى كه از آنهايم؟! بدان كه به خدا سوگند، من هرگز نامهاى براى حسين ننوشتم، پيكى به سويش نفرستادم و قول كمكى نيز به او ندادم؛ ولى راه، مرا با او در يك جا گِرد آورد و همين كه او را ديدم، به ياد پيامبر خدا و منزلتى افتادم كه او در پيش ايشان داشت، و پى بردم كه از سوى دشمنانش و گروه شما، چه بر سرِ او خواهد آمد، ديدم كه براى حفظ حقّ خدا و پيامبرش كه شما آن را ضايع كردهايد، بايد به كمك او بشتابم، در زمره گروه او باشم و جانم را فداى او كنم. " " قالَ: يا زُهَيرُ! ما كُنتَ عِندَنا مِن شيعَةِ أهلِ هذَا البَيتِ. إنَّما كُنتَ عُثمانِيّا! قالَ: أفَلَستَ تَستَدِلُّ بِمَوقِفي هذا أنّي مِنهُم! ... وعَرَفتُ ما يُقدَمُ عَلَيهِ مِن عَدُوِّهِ وحِزبِكُم، فَرَأَيتُ أن أنصُرَهُ، و أن أكونَ في حِزبِهِ، و أن أجعَلَ نَفسي دونَ نَفسِهِ، حِفظا لِما ضَيَّعتُم مِن حَقِّ اللّهِ وحَقِّ رَسولِهِ "
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 416، أنساب الأشراف: ج 3 ص 391 المنتظم: ج 5 ص 337 _ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 558، البداية والنهاية: ج 8 ص 176؛ الإرشاد: ج 2 ص 89، إعلام الورى: ج 1 ص 454
▫️3 _ حر بن یزید ریاحی نیز پس از توبه خود , امام حسین علیه السلام را برترین مردم و امام و هادی خود معرفی می کرد : " أبشِر يا حُرُّ بِخَيرٍ، فَالتَفَتُّ فَلَم أرَ أحَدا. فَقلتُ: وَاللّهِ ما هذِهِ بِشارَةٌ و أنَا أسيرُ إلَى الحُسَينِ عليه السلام! وما احَدِّثُ نَفسي بِاتِّباعِكَ.فَقالَ عليه السلام: لَقَد أصَبتَ أجرا وخَيرا. " _ " عَن خَيرِ مَن حَلَّ مِنىً وَالخَيف "
📚مثير الأحزان: ص 59، بحار الأنوار: ج 45 ص 15 _ تاريخ الطبري: ج 5 ص 440، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 567
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🌺فرا رسیدن سالروز میلاد امام باقر علیه السلام را تبریک می گوییم .
❕برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛
١ _ مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است !!!❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1265
٢ _ یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1266
٣ _ شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1267
٤ _ آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3084
٥ _ مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی !❔مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی !!! ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2324
٦ _ فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته !!!❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449
٧ _ امام باقر و پرواز با فيل گِلى !? مستقيما به سراغ روايت ميروم تا ببينيم اين شاهكار روحانيون تشيع را ....❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146
٨ _ آیا راست است که امام باقر اگر می دید کنیزی در حال نماز حجاب گرفته است او را می زد تا با پوشش حجاب به زنان آزاد شبیه نگردد !!!❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3085
٩ _ اندر حکایت علم و عقل باقر العلوم شیعه!
از أبو عبیدة روایت است که امام باقر گفت: قاعدگی نجاست و پلیدى است که حق تعالى در زنان قرار داده. در زمان نوح زنان در هر سال یک بار حیض مىدیدند تا این که جماعتى از زنان که تعدادشان ۷۰۰ نفر بود از حجاب بیرون آمدند و رها و آزاد گشته، لباسهاى سرخ پوشیده و خود را زینت کرده و معطر ساختند و سپس در شهرها پراکنده شدند، با مردان همنشین شده و در اعیاد با آنها همراه بوده و در صفوف آنها در آمده و کاملا با مردان آمیزش پیدا نمودند. در چنین وقتى الله آنها را مبتلا ساخت به قاعدگی در هر ماه، خون حیض این زنان از آنها جارى گشت لذا مجبور شدند که از بین مردان خارج شوند. ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4051
١٠ _ امام باقر، شیعه و سنّی را تماماً تکفیر میکند ‼️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3933
١١ _ امام باقر : بقاى شيعه در تناقض گوئى است . براى اثبات اينكه مذهب شيعه يك مذهب من درآوردى و هردمبيلى است، كافى است به روايات و احاديث و احكام اين مذهب نگاه انداخت. ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
١٢ _ امام باقر در روايتى به صراحت ميگويد: الله به بلندى مكانى كه قرار دارد قسم ميخورد! ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4015
١٣ _ ترویج خرافات توسط امام باقر : الله اکبر گفتن باد را برطرف می کند ?!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/6174
١٤ _ آیا امام باقر برای کسب دانش به مکتب خانه می رفتند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5857
١٥ _ مگر طلاق دادن مورد غضب الهی نیست پس چرا امام باقر همسرشان را طلاق دادند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5424
١٦ _ احیاء شریعت توسط امام باقر ? پس امامان قبل از ایشان چه کردند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5110
١٧ _ با این که روزه ماه شعبان بسیار مورد تاکید است پس چرا امام باقر در این ماه روزه نمی گرفتند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4933
@Rahnamye_Behesht
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا کوروش هخامنشی همان ذوالقرنین قرآن است ?!!!
👌در کلیپ فوق با بیان یک سری دلائل مستند , دیدگاه کسانی را که معتقدند کوروش همان ذوالقرنین است را به چالش کشیده و ثابت کرده ایم که هیچ سنخیتی بین کوروش و شخصیت معرفی شده برای ذو القرنین وجود ندارد .
@Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فقهی مجازی - جلد3-07.Prp.pdf
2.27M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد سوم )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون احکام و قوانین اسلامی است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است .
❕دو جلد قبلی کتاب فوق را از نمایه ذیل دانلود کنید :
جلد اول 👈دانلود
جلد دوم 👈دانلود
@Rahnamye_Behesht
توضیحاتی در مورد شیعیان زیدی یمن !!!
🤔#پرسش :
❓به جهت شبههای که این روزها در اوج مبارزه مردم یمن با رژیم صهیونیستی دارد در برخی صفحات و کانالها [بویژه با گرایشهای نزدیک به جریان شیعه لندنی] مطرح میشود و برخی افراد را در نسبت با مجاهدت این عزیزان دچار شک و تردید میکند، مزاحم تان شدم. این کانالها و صفحات با اشاره به روایاتی درباره زیدیه خصوصاً روایتی که در کتاب تهذیب آمده در حمایت و پشتیبانی از نیروهای یمنی تشکیک میکنند و حمایت نظام اسلامی بعنوان جامعه و حکومتی شیعی از جریان زیدیه یمن را محل اشکال قرار میدهند. !? خواهشمندم درباره این روایت و شيعيان یمن و مسئله همراهی ما با آنها بعنوان جزئی از محور مقاومت توضیحاتی چنانکه ممکن است ارائه بفرمایید. ?❗️❗️
💠#پاسخ : 💠
❕در مورد مذهب زیدیه گفتنی است که آنها معتقدند :
" نخستين امام بعد از رسول خدا و شايستۀ خلافت، امير مؤمنان عليه السلام سيد اوصياست، سپس با آيه (إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ) و رواياتى بر امامت او استدلال مىكنند. آنان می گویند امامت پس از على بن ابى طالب عليه السلام از آن حسن و سپس از آن حسين عليهما السلام است. و دليل ما بر امامت اين دو، گفتار رسول گرامى است كه فرمود: «الحسن و الحسين امامان قاما أو قعدا و أبوهما خيرٌ منهما». سپس دربارۀ امامت بعد از حسنين سخن مىگويند كه امامت بايد از اين دو نسل، ادامه پيدا كند و بر غير اين دو نسل، امامت حرام است. هر كس از اين دو نسل ادعاى پيشوايى كند و خصال امامت را دارا باشد، شايستۀ امامت است و مراد آنها از صفات امامت، علم برجسته، فضيلت آشكار، شجاعت بىنظير، بخشندگى و مديريت و پرهيزكارى سپس براى لزوم هر يك از اين صفات، استدلال مىكنند. بنابراين حضرت زينالعابدين عليه السلام امام واجد برخى از شرايط نيست، بلكه فرزندش زيد بن على و كسانى كه خروج كردهاند به مقام امامت رسيدهاند. "
📚فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج 7 ص 249
❕اهلبیت علیهم السلام ما را مامور کرده اند که با سایر فرق اسلامی از جمله زیدیه , حسن رفتار و معاشرت را داشته باشیم .
▫️در نقلی امام صادق عليه السلام فرمود :
"با مردم ( مسلمان غیر امامیه ) طبق اخلاق خودِ آنها رفتار كنيد، و در مساجد آنان، نماز بخوانيد، و بيمارانشان را عيادت كنيد، و در تشييع جنازههاى آنان شركت كنيد، و اگر مىتوانيد، عهدهدار امامت و اذانگويى شويد، كه اگر اين گونه انجام دهيد، خواهند گفت: «اينها پيروان جعفرند. خداوند، جعفر را رحمت كند! چه قدر يارانش را نيكو تربيت كرده است! " "خالِقُوا النّاسَ بِأَخلاقِهِم، صَلّوا في مَساجِدِهِم، وعودوا مَرضاهُم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وإنِ استَطَعتُم أن تَكونُوا الأَئِمَّةَ وَالمُؤَذِّنينَ فَافعَلوا؛ فَإِنَّكُم إذا فَعَلتُم ذلِكَ قالوا: هؤُلاءِ الجَعفَرِيَّةُ؛ رَحِمَ اللَّهُ جَعفَراً ما كانَ أحسَنَ ما يُؤَدِّبُ أصحابَهُ! "
📚كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1 ص 383 ح 1128 ، دعائم الإسلام: ج 1 ص 66
❕در نقل دیگری نیز معاویه بن وهب از امام علیه السلام در مورد کیفیت معاشرت با مسلمانان غیر امامیه که اعتقادات شیعیان دوازده امامی را ندارند سوال می کند که حضرت همان توصیه های ذکر شده در روایت قبلی را متذکر می شوند : " عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ كَيْفَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَصْنَعَ فِيمَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا وَ بَيْنَ خُلَطَائِنَا مِنَ النَّاسِ مِمَّنْ لَيْسُوا عَلَى أَمْرِنَا قَالَ تَنْظُرُونَ إِلَى أَئِمَّتِكُمُ الَّذِينَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ فَتَصْنَعُونَ مَا يَصْنَعُونَ فَوَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَيَعُودُونَ مَرْضَاهُمْ وَ يَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُمْ وَ يُقِيمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَيْهِمْ وَ يُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَيْهِمْ. "
📚الكافي ج 2، ص: 636
❕حال در مورد اشکال مطرح شده در پرسش گفتنی است که در روایتی آمده است که امام علیه السلام زیدیه را ناصبی معرفی کرده و اجازه دادن صدقه و یا آب دادن به آنان را در صورت امکان نمی دهند : " عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّدَقَةِ عَلَى النُّصَّابِ وَ عَلَى الزَّيْدِيَّةِ قَالَ لَا تَصَدَّقْ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ وَ لَا تَسْقِهِمْ مِنَ الْمَاءِ إِنِ اسْتَطَعْتَ وَ قَالَ الزَّيْدِيَّةُ هُمُ النُّصَّابُ. "
📚تهذيب الأحكام ج4، ص: 53
❕علامه مجلسی بیان و نقل می کند که روایت فوق سندا ضعیف و مجهول است و جدای از ضعف سندی , منظور روایت تمام زیدی ها نیستند , بلکه گروهی خاص از زیدیه یعنی بتریه مقصود روایتند : " الحديث الثاني عشر: مجهول. قوله عليه السلام: الزيدية هم النصاب قيل: المراد البترية من الزيدية "
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج6، ص: 143
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕بتریه گروهی از زیدیه بودند که به ابوبکر و عمر ارادت خاصی داشتند و آنان را گناهکار و خطاکار نمی دانستند : "والفرقة الثالثة: من الزيدية: «البترية»: أصحاب «الحسن بن صالح بن حي» وأصحاب «كثير النواء» وإنّما سمّوا «بترية» لأنّ «كثيراً» كان يلقب بالأبتر، يزعمون ... وأنّ بيعة أبي بكر وعمر ليست بخطأ، لأنّ علياً ترك ذلك لهما "
📚بحوث فی الملل و النحل ج7، ص: 454 ( به نقل از مذاهب الإسلاميين: ص 66- 69 _ مروج الذهب: ج 2 ص 183 )
❕بتریه دشمن شیعیان و امامان شیعه هم بودند چون آنان به ابوبکر و عمر دید مثبتی نداشتند !!!
❕در روایتی آمده است که سدیر می گوید :
" با گروهی از جمله سلمه بن کهیل و ابوالمقدام ثابت حداد و سالم بن ابی حفصه خدمت امام باقر علیه السّلام رسیدیم، در حالی که برادرش زید بن علی هم در نزد آن جناب بودند، به امام باقر علیه السلام گفتند: ما امام علی، امام حسن وامام حسین علیهم السلام را دوست میداریم و از دشمنان آنها بیزاری میجوییم، فرمودند: آری. بعد از آن گفتند: ما ابو بکر و عمر را هم دوست میداریم و از دشمنان آنها بیزاریم، در این هنگام زید بن علی متوجه آنها شد و گفت: شما از فاطمه سلام الله بیزاری میجویید ?!!! شما امر ما را (ولایت) قطع و نابود ساختید، خدانسل شما را قطع و نابود کند، این جماعت را از آن روز بتریه نامیدند. " " عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ مَعِي سَلَمَةُ بْنُ كُهَيْلٍ وَ أَبُو الْمِقْدَامِ ثَابِتٌ الْحَدَّادُ وَ سَالِمُ بْنُ أَبِي حَفْصَةَ وَ كَثِيرٌ النَّوَّاءُ وَ جَمَاعَةٌ مَعَهُمْ وَ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ أَخُوهُ زَيْدُ بْنُ عَلِيٍّ فَقَالُوا لِأَبِي جَعْفَرٍ ع نَتَوَلَّى عَلِيّاً وَ حَسَناً وَ حُسَيْناً وَ نَتَبَرَّأُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ قَالَ نَعَمْ قَالُوا نَتَوَلَّى أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ نَتَبَرَّأُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِمْ زَيْدُ بْنُ عَلِيٍّ وَ قَالَ لَهُمْ أَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ فَاطِمَةَ بَتَرْتُمْ أَمْرَنَا بَتَرَكُمُ اللَّهُ فَيَوْمَئِذٍ سُمُّوا الْبُتْرِيَّةَ "
📚رجال کشی ص 236 _بحار الانوار ج 69 ص 178
❕بنابراین اگر در روایت مورد اشکال , زیدیه به عنوان ناصبی و دشمن اهلبیت علیهم السلام معرفی می شوند , مقصود طایفه بتریه از آنان است نه تمام زیدیه .
👌زیدیه ای که امروز در یمن حاکم هستند از مریدان اهلبیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی ایران اند و دشمنی با اهلبیت ع ندارند , چنانچه که برخی می نویسند :
" یکی از منشورهای اعتقادی انصارالله، بازگشت به قرآن و سنت امامان زیدی است. سید حسین الحوثی در جای جای سخنرانی خود به این اصل تکیه دارد و می گوید:
«انحراف در زیدیه زمانی شروع شد که علوم اسلامی را از میراث اهلسنت فرا گرفت و به حدیث ثقلین ایمان نیاورده و پایبند نبود. بنابراین در این ذلّت خواهیم بود و بهرهای از عزت نخواهیم برد و نخواهیم توانست برای اسلام کاری انجام دهیم.» . ایشان انحراف در مباحث علوم اسلامی و حاکمیت سیاسی جهان اسلام و موارد دیگر را دوری امت اسلام از قرآن و معارف اهل بیت دانسته است و راه برونرفت از این انحراف، بازگشت به قرآن کریم و فراگیری معارف دینی از ثقلین است. یکی از واژههایی که سید حسین الحوثی برای معرفی اهل بیت بهکار میبرد، «أعلام هدایت» است. اهلبیت سرور مخلوقات و پرچمدار هدایت مردم و پناهگاه آنان در مواقع هولناک دنیایی است، به طوریکه همهی مردم به این أعلام هدایت نیازمنداند.سید حسین الحوثی می گوید امام خمینی بزرگمردی از سلاله خاندان نبوت و معدن رسالت است. شخصیتی که به واسطه جدیت در مقابله و رویارویی با تمام دشمنان اسلام و تقابل با آمریکا شناخته شده است. وی مردی صاحب فکر صحیح بود. دیدگاه و فکری داشت که به واسطه آن می توانست بسیاری از حوادث آینده را از طریق تامل و اندیشه در وقایع حاضر و مطالعه گذشته، پیش بینی کند.ایشان امامی عادل و باتقواست و دعوت امام عادل را نباید رد کرد.سید حسین در دشمن شناسی بسیار متاثر از امام خمینی است او در مورد آمریکا به سخن امام راحل استناد کرده که تعبیر شیطان بزرگ را بر او گذاشته است و به این سخن امام راحل استناد کرده که آمریکا را مسئول ذلت و خفت و هر بلا و مشکلی دانسته که گریبانگیر مسلمانان جهان شده است. "
🌐https://B2n.ir/k48183
❕در ذیل با استناد به آیات و روایات و دلائل متقن , مستندات متعددی بر چرایی و لزوم حمایت ایران از جبهه مقاومت و کشورهایی چون یمن در دشمنی با اسرائیل اقامه کرده ایم و بیان کرده ایم که فایده این حمایت در درجه نخست در جهت امنیت ملی خودمان است :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5701
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
آیا استناد به حروف ابجد و خبر دادن از برخی وقایع مورد تایید اسلام است ?
🤔#پرسش :
❓آیا در مورد تغییر اسم بر اساس حروف ابجد روایتی مبنی بر تأکید بر انجام این عمل یا نهی از آن وجود دارد؟ ❕❕❕
💠# پاسخ : 💠
❕استدلال به حروف ابجد و خبر دادن از برخی حوادث آینده و ایجاد نگرانی برای افراد , از دو جهت مهم مورد تایید نمی باشد :
▫️1 _ این کار نوعی کهانت و پیش گویی بی اساس و بی دلیل از آینده است که در روایات مورد نهی قرار گرفته است .
👌در تعریف کهانت می خوانیم :
"الكاهن من يتعاطى الخبر عن الكائنات فى مستقبل الزمان " " يعنى كاهن كسى است كه از وقايع و حوادث آينده خبر دهد." "
📚فرهنگ اصطلاحات فقه اسلامى، ص: 151
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
" كسى كه كهانت و پيشگويى كند و يا نزد پيشگو برود، از آيين اسلام برائت و بيزارى جسته است " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ تَكَهَّنَ أَوْ تُكُهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ دِينِ مُحَمَّد "
📚الخصال، ج1، ص: 19
▫️2 _ عملکرد مذکور و استناد به حروف ابجد و انجام اقداماتی مانند تغییر دادن اسامی افراد و ... , مصداق فال بد زدن به اسمی خاص یا به اموری دیگر هم است که مورد تایید اسلام نمی باشد .
❕امیر مومنان علیه السلام فرمود :
" اما طيره (فال بد) حق نيست " " وَ الطِّيرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ "
📚نهج البلاغه حکمت 400
👌برخی از محققین در شرح عبارت فوق می نویسند :
" «طِيرَة» به كسر طاء در اصل به معناى فال بد زدن است و چون اعراب بهوسيله پرندگان فال بد مىزدند اين واژه كه از ماده طير است به معناى فال بد بهكار رفته، در برابر «تفأل» كه به معناى فال نيك است. در قرآن مجيد نيز بهطور مكرر واژه «طيره» در همين معنا بهكار رفته كه مشركان خرافىمسلك در برابر پيامبران الهى به اين حربه متوسل مىشدند تا روحيه آنها را تضعيف كنند و يا مردم را از اطراف آنها پراكنده سازند. درمورد موسى عليه السلام و يارانش مىفرمايد: «يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَّعَهُ» " هرگاه ناراحتى به فرعونيان مىرسيد آن را به شوم بودن موسى و همراهانش نسبت مىدادند. " ( اعراف 131 ) در مورد قوم ثمود نيز مىفرمايد:«قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَنْ مَّعَكَ»؛ " گفتند: ما به تو و كسانى كه با تو هستند فال بد مىزنيم و شما را شوم مىدانيم» " ( نمل 47 ) و پيامبر آنها صالح عليه السلام در جواب آنها گفت: « «قَالَ طَائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ»؛ فال (نيك و) بد شما نزد خداست (و همه مقدّرات بهقدرت او تعيين مىگردد)؛ بلكه شما گروهى هستيد فريبخورده». ( نمل 47 )
❕و در جاى ديگر مىفرمايد: « «قَالُوا طَائِرُكُمْ مَّعَكُمْ»؛ (رسولان) گفتند: «شومى شما از خودتان است». ( یس 19 ) ...
❓اما اينكه چرا از فال بد نهى شده است؟
👌براى اينكه اولا يك مسأله خرافى است و هيچگونه رابطهاى در ميان پرواز پرندگان، يا بهويژه كلاغ و حوادث شوم وجود ندارد و ثانيا باعث تضعيف روحيهها و سستى ارادهها مىگردد.
❕به همين دليل در روايات اسلامى نكوهش شديدى درباره فال بد زدن و تطير ديده مىشود تا آنجا كه در حديثى از پيامبر اكرم مىخوانيم: « "الطيرة شرك " فال بد زدن نوعى شرك است» ( مسند احمد ج 1 ص 389 ) زيرا مفهومش اين است كه غير از خدا را در سرنوشت خودمان مؤثر و شريك بدانيم و اين نوعى شرك است.... شخص موحد هرگز بهسراغ خرافات نمىرود و غير خدا را در سرنوشت خود مؤثر نمىداند. در واقع فال نيك كه سبب خوشبينى به آينده و اميدوارى و نشاط مىگردد ضررى ندارد اما فال بد كه نگرانى و آشفتگى و گاه يأس و حتى بدبينى به ساحت قدس خداوند ايجاد مىكند كار زشت و ناپسندى است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج15، ص: 268
❕لذا می بینیم که آیت الله صافی گلپایگانی پول کسانی را که با استناد به حروف ابجد پیش گویی از بیماری و ... می کنند و از این راه درآمد دارند را حرام می شمارند و فتوا می دهند که باید چنین کاری ترک شود : " ما حكم الأُجرة على الذي شغله يحسب بحساب الأبجد ويقول: فلان أُصيب بالمرض الفلاني من كتاب مجمع الدعوات؟ ج: أخذ الأُجرة على هذا العمل أكل للمال بالباطل، لا يجوز التصرف فيما يقبضه وليترك هذا العمل. واللَّه العالم. "
📚هداية المسائل، ص: 331
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕این نحو استناد به حروف ابجد بالخصوص در روایاتی هم مورد نهی قرار گرفته است , چنانچه که برخی می نویسند :
" در «تفسير نور الثقلين»، از كتاب «معانى الاخبار» از امام باقر عليه السلام حديثى به اين مضمون نقل شده: چند نفر از يهود به اتفاق «حُيَىّ بن اخطب» و برادرش، خدمت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله آمدند و حروف مقطعه «الم» را دستآويز خود قرار داده، گفتند: طبق حساب ابجد، «الف» مساوى يك و «لام» مساوى 30 و «ميم» مساوى 40 مىباشد و به اين ترتيب خبر دادهاى كه دوران بقاى امت تو بيش از هفتاد و يك سال نيست! پيامبر براى جلوگيرى از سوء استفاده آنها فرمود: شما چرا تنها «الم» را محاسبه كردهايد، مگر در قرآن «المص و الر» و ساير حروف مقطعه نيست، اگر اين حروف اشاره به مدت بقاء امت من باشد، چرا همه را محاسبه نمىكنيد؟! (در صورتى كه منظور از اين حروف چيز ديگرى است) "
📚 «نور الثقلين»، ج 1، ص 27، 313 و 314 و ج 2، ص 3 و 4؛ «درّ المنثور»، ج 1، ص 23 و ج 2، ص 5؛ «معانى الاخبار»، ص 23.( نقل مطلب از کتاب شان نزول آيات قرآن، ص: 86 )
❕متفکر شهید , استاد مطهری هم در موارد متعددی استنادات افراد به حروف ابجد را مورد انتقاد قرار داده و می گوید :
" يادم هست در جلسهاى به مناسبتى اين بحث شد كه عالم بزرگى در يك محاسبه، به حساب ابجد پرداخته است. من آنجا انتقاد كردم كه هرگز دنبال اين حرفها نرويد. اينكه مىگويند إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ به حساب ابجد ابو بكر و عثمان در مىآيد يا مثلًا اسم فلان شهر با اسم حسن به حروف ابجد يكى در مىآيد پس حسن بايد در آن شهر باشد، اينها يك چيزهايى است كه پايه ندارد. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج21، ص: 134
❕ " شعار عددى هم ما نداريم، يعنى يك عدد معين كه از نظر اسلام، ما بايد براى آن احترام قائل باشيم. مثلًا كلمه مباركه لا اله الّا اللَّه به يك حساب 135 است، اگر لام را مشدّد حساب كنيم مىشود 195. آيا عدد 135 يا 195 براى ما يك عدد مقدسى است؟ نه. عدد 92 مساوى است با اسم مبارك محمّد صلى الله عليه و آله، آيا عدد 92 براى ما يك عدد مقدسى است؟ اگر ما يك جمعى تشكيل داديم، خوب است 92 نفر باشد نه 93 نفر و نه 91 نفر؟ نه. عدد 110 مساوى است با اسم مبارك على عليه السلام، آيا اين عدد از نظر اسلام يك تقدسى دارد؟ 110 با 111 و با 109 فرق مىكند؟ نه، اسلام از اين بازيها خوشش نمىآيد. براى اين جور چيزها يك حديث ضعيف هم شما نمىتوانيد پيدا كنيد... حساب ابجد كه يك حساب و رمز واقعى و يكى از قوانين حقيقى عالم نيست.اساساً ما نبايد به اين حسابها ترتيب اثر بدهيم، در هيچ جا و لو به عنوان شعار. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج25، ص: 386
❕"من در آن جلسه گفتم كه انسان هرگز نبايد فكر خودش را صرف اين طور مسائل كند. مثلًا فلان آيه از آيات قرآن را بياوريم با حروف ابجد حساب كنيم (حروف ابجد، قراردادى است كه بعدها گذاشتهاند كه «الف» دلالت مىكند بر عدد 1، «ب» دلالت مىكند بر عدد 2 و «جيم» بر عدد 3 تا آخر.) بگوييم چون فلان آيه با حروف ابجد 1256 مىشود، پس اين اشاره است كه در سال 1256 چه حادثهاى اتفاق مىافتد. اين كه در مورد قرآن چنين بكنيم حتى شايد به منزله خيانت به قرآن شمرده شود. يا مثلًا بگوييم اسم حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام چيست؟ على. «على» به حروف ابجد مىشود 110. بعد آيهاى از آيات قرآن را پيدا كنيم كه با حروف ابجد 110 مىشود و بگوييم اين دلالت مىكند بر خلافت بلافصل على عليه السلام. آخر على عليه السلام در خلافت بلافصلش آن قدر دليل قرص و محكم و منطقى دارد كه احتياجى به اين مهملات ندارد...
كسى به ما تضمين نداده است. نه پيغمبر به ما تضمين داده و نه امام، كه مثلًا آيات قرآن را با حروف ابجد حساب كنيد. شايد هم كسى بيايد با حروف ابجد يك چيزى دربياورد بر ضد حرف ما. از كجا كه در نيايد؟ حالا اگر شما يك چيزى در جايى ديدهاى اتفاقى است.
هر چيزى كه بىمنطق و بىحساب باشد همين گونه است. وقتى ما بىحساب از اين طرف بياييم بگوييم، او هم بىحساب از آن طرف مىآيد مىگويد. شما مىگوييد چون مثلًا كلمه «على» طبق حروف ابجد 110 است و فلان كلمه هم 110 است پس على عليه السلام بر حق است. ممكن است طرف مقابل برود براى عمر طبق حروف ابجد چيزى پيدا كند بعد بگويد مثلًا عمر حروفش اين قدر است و فلان آيه هم حروفش اين قدر است، پس عمر بر حق است. هيچ كدام از اينها دليل نيست. «على بر حق است» را كه به دليل حروف ابجد نمىشود ثابت كرد. كسى بايد به حروف ابجد بچسبد كه دليل ندارد. اين قدر براى حق بودن على عليه السلام از عقل و از نقل و از قرآن و از حديث دليل داريم كه احتياج به اين مهملات نداريم. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج30، ص: 424
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺گرانی های زمان شاه !!!!
▫️در کلیپ فوق وضعیت بد معیشتی مردم در دوره پهلوی را با استناد به گفته های مقامات و درباریان پهلوی و نیز محققین خارجی به تصویر کشیده ایم .
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
مهریه نجومی همسر امام حسن علیه السلام!!!
🤔#پرسش :
❓شیعه همواره از ساده زیستی امامان خود می گوید در حال که شیخ طوسی نقل می کند مهریه همسر امام حسن صد هزار درهم به همراه صد جاریه و کنیز بوده است ? ❕❕❕
💠#پاسخ:💠
👌در روایات متعدد شیعه آمده است که سنت خداوند و پیامبر گرامی اسلام آن است که مهریه زنان زیاد نباشد و زنانی که مهریه کمتری دارند پر برکت هستند و مهریه همسران پیامبر و فاطمه صدیقه سلام الله علیهما نیز مهریه ای کم و متناسب یعنی " مهر السنه " بوده است :
📚وسائل الشیعه ج 21 ص 244 باب 4 و ص 249 باب 5 _ مستدرک الوسائل ج 15 ص 62 باب 4
👌امام حسن علیه السلام مطیع ترین مردمان نسبت به سنت های خداوند بوده یعنی هیچگاه کاری را که خداوند از آن کراهت داشت را انجام نمی داد , چنان که در روایت آمده است :
"امام حسن ع عابدترین مردمان و زاهدترین و برترین مردم در زمانش بوده است " " أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُم "
📚الأمالي(للصدوق)، ص: 178
❗️و در نقل دیگر آمده است که امام حسن علیه السلام در رفتار و عمل کاملا شبیه پیامبران بالخصوص پیامبر گرامی اسلام بوده است :
" قَالَ وَاصِلُ بْنُ عَطَاءٍ كَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع عَلَيْهِ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاء "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 9
❕لذا در نقلهایی آمده است که امام حسن علیه السلام با اقتدا و پیروی از سنت پیامبر اسلام , ازدواج می کرده است : " عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع تَزَوَّجَ جَعْدَةَ بِنْتَ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ عَلَى سُنَّةِ النَّبِيِّ "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 17
❕بنابراین نمی توان قبول کرد که امام حسن ع برای همسرشان مهریه نجومی و بالایی قرار داده و از سنت خداوند و پیامبر گرامی اسلام در این موضوع پیروی نکرده باشند .
▫️آنچه که در پرسش ذکر شده از مهریه بالای همسر امام حسن علیه السلام به نقل از شیخ طوسی بیان شد , سند ندارد و قابل استناد نیست چرا که شیخ طوسی تعبیر مذکور را با لفظ " روی " نقل کرده و سندی برای آن ارائه نمی دهد : " و روى ... و تزوج الحسن بن على عليهما السلام امرأة فأصدقها مائة جارية مع كل جارية ألف درهم "
📚المبسوط في فقه الإمامية، ج4، ص: 272
❗️ظاهرا شیخ طوسی مطلب مذکور را از کتابهای اهلسنت نقل کرده است , چرا که علمای اهلسنت روایت مذکور را به نقل از " ابن سیرین " در کتابهای خود نقل کرده اند و برخی از علمای شیعه نیز نقل آنان را در کتابهای خود منعکس کرده اند :
📚مجمع الزوائد ج 4 ص 284 _ المعجم الکبیر ج 3 ص 78 _ تاریخ الاسلام ذهبی ج 4 ص 37 _ کشف الغمه ج 1 ص 560 و ...
❕در حالی که ابن سیرین از دشمنان امام حسن علیه السلام بوده است و نمی توان به نقل او بر ضد امام حسن ع استناد کرد .
▫️ابن قتیبه عالم بزرگ اهلسنت نقل می کند که بین ابن سیرین و امام حسن علیه السلام دشمنی بود لذا ابن سیرین در مراسم تشییع جنازه امام حسن ع حاضر نشد : " و لم یشهد ابن سیرین جنازته لشیء کان بینهما "
📚المعارف ابن قتیبه ص 441
❕بنابراین در جریان مذکور به این نقلهای جعلی اهلسنت هم نمی توان استناد کرد , چنانچه که آیت الله مکارم شیرازی با تذکر به ضعف سندی روایت مورد بحث , می گوید :
" قال (شيخ طوسى در مبسوط كه باز سند ندارد) و تزوّج الحسن عليه السّلام امرأة فأصدقها مائة جاريه مع كلّ جارية ألف درهم (يعنى صد هزار درهم و صد جاريه). در مورد روايت , ديگر تصوّر ما اين است كه اين مسائلى كه به امام حسن عليه السّلام نسبت مىدهند، مجعولات زمان معاويه است كه براى خراب كردن چهره امام حسن عليه السّلام چنين نسبتهايى به آن حضرت مىدهند "
📚 كتاب النكاح، ج6، ص: 18
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht