eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ این پرسش کاربر در مورد « جایگاه عید نوروز ایرانیان در اسلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1930
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را تحت این موضوع که ؛ « اسلام معتقد است ماه از خودش نور دارد در حالی که ماه از خودش نوری ندارد » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1931
👌پاسخ این شبهه ملحد را تحت این موضوع که « اسلام می گوید زنان نازا بدترین زنان هستند » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1932
🤔 ❔یک روحانی گفته پیامبر ص در جنگی آب نبود و از انگشتانش آب جاری کرد و به داد آیا صحیح است یا نه ❗️آیا چنین چیزی عقلا صحیح است ❕❕ 💠💠 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « چون حضرت رسول در حديبيه فرود آمد و اهل مكه او را محاصره كردند، اصحاب آن حضرت از تشنگى شكايت كردند، چهارپايان ايشان از تشنگى نزديك بود هلاك شوند، پس فرمودند كه ظرفى آوردند، و دست مبارك خود را در ميان آن گذاشت و آب از ميان جارى شد و آن قدر آمد كه همه سيراب شديم و چهارپايان سيراب شدند و مشکهاى خود را پر كرديم. و باز در حديبيه آب ناياب شد و در آن موضع چاهى بود خشك شده بود پس تيرى از جعبه خود بيرون آورد و به دست براء بن عازب داد و گفت: ببر اين تير را و در ميان چاه خشك نصب كن، چون چنان كرد دوازده چشمه از زير آن تير روان شد. و در روز ميضاة عبرتى و علامتى مانند سنگ موسى براى منكران پيغمبرى او ظاهر شد كه آب نداشتند و تشنه بودند و به وضو محتاج بودند، پس ظرف وضو را طلبيد و دست معجز آثار خود را ميان ظرف استوار كرد، پس آب جارى شد و بلند شد تا آنكه هشت هزار نفر وضو ساختند و سيراب شدند و چهارپايان را آب دادند و آنچه توانستند برداشتند. » 📚الاحتجاج ج 1 ص 497 _ 536 _ حیاه القلوب ، ج 3 ص 465 🔸در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود ؛ « با رسول خدا بيرون رفتيم در يكى از غزوات و به منزلى رسيديم كه در آن منزل آب نبود و مردم تشنه بودند، حضرت رسول ظرفى طلبيد كه در آن اندك آبى بود و دست مباركش را در ميان ظرف گذاشت، پس از ميان انگشتان آب جوشيد تا همه مردم و اسبان و شتران سيراب شدند و ظرفهاى خود را پر كردند و در لشكر آن حضرت دوازده هزار شتر و دوازده هزار اسب بود و مردم سى هزار نفر بودند » 📚قصص الانبیاء ، راوندی ص 313 ❕به روايت ديگر: فرمود گودالى كندند و نطعى در ميان آن گودال افكندند و دست مبارك خود را بر روى نطع گذاشت و فرمود اندك آبى بر روى دست آن حضرت ريختند و نام خدا برد پس آب از ميان انگشتان جوشيد ؛ 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 144 🔸علامه مجلسی می گوید ؛ « اين قصه به طرق متعدده وارد شده و از معجزات متواتره است » 📚حیاه القلوب ج 3 ص 593 _ دلائل النبوه ج 4 ص 121 _ الوفاء باحوال المصطفی ص 92 _ شرح الشفا ج 1 ص 592 ❕از سالم بن ابى الجعد و غير او خاصه و عامه روايت كرده اند كه گفت ؛ « در روز بيعت شجره ما هزار و پانصد نفر بوديم و بسيار تشنه شديم، پیامبر اسلام آبى طلبيد در ميان ظرفى و دست مبارك خود را در ميان آب فرو برد، پس آن آب از ميان انگشتان دريا نشانش مانند چشمه جارى شد و آن قدر آب آمد كه همه ما را كافى بود و اگر صد هزار تن مى بوديم همه را كفايت مى نمود » 📚 مجمع البيان ج 5 ص 110 _ البداية و النهاية ج 4 172. ❕علمای اهل سنت نیز بارها وبارها این نحو از معجزه را برای پیامبر گرامی نقل کرده اند ؛ 📚صحیح بخاری ج6 ص38 _ مسند احمد ج5 ص298 _ سنن ترمذی ج2 ص78 _ طبقات ابن سعد ج1 ص98 قسم 1 _تاریخ بغداد ج12 ص287 و ... 🔸برخی می گویند چنین معجزاتی از امور محال است و مورد قبول ما نمی باشد . اینان توجه ندارند که معجزه به معناى انجام يك محال عقلى نيست، زيرا محال عقلى (خواه محال ذاتى باشد مانند اجتماع و ضدين در محل واحد و در زمان واحد، يا محال بالغير مانند كارى كه وجود آن سرانجام منتهى به يك محال عقلى مى شود) به حكم عقل غير ممكن است، يا به تعبير ديگر از دايره قدرت بيرون باشد، يعنى اصولًا به كاربردن كلمه «قدرت» در مورد آن بى معناست، مثل اينكه پيامبرى بخواهد در آنِ واحد چيزى موجود باشد و موجود نباشد، و يا صخره عظيمى را در پوست يك تخم مرغ جا دهد بى آنكه صخره كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ گردد، اين گونه پيشنهادها در درون خود تضادى را پرورش مى دهد، يعنى خود پيشنهاد غلط است و در حقيقت مفهومش اين است كه انسان چيزى را بخواهد و نخواهد (دقت كنيد). ❕بنابراين محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هيچ بحث ديگرى قابل طرح نيست، آنچه قابل طرح است محال عادى مى باشد، بنابراين معجزه فقط يك محال عادى است. يعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنين چيزى با اسباب و شرايط معمولى و با نيروى انسانى قابل نمى باشد، ولى هيچ مانعى ندارد كه با نيروى الهى حاصل گردد مانند معجزاتی که ذكر شد. 📚پیام قرآن ج 7 ص 270 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌👌جناب به اصطلاح منتقد تشیع و اسلام ، ما دو سال پیش پاسخ به اشکال امروز شما را داده ایم و آوردیم ؛ « این که برخی روایات قنفذ و در برخی مغیره و در برخی عمر را مسبب اصلی سقط جنین و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کنند اشاره است به این که ضربات همه آنها موثر و علت در شهادت آن بانو بوده است » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1933
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را تحت عنوان ؛ « مشورت دادن علی علیه السلام به قاتل همسر خودش » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1934
👌در رابطه با ازدواج « ام کلثوم دختر علی علیه السلام و عمر » پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1936
🤔 ❔در مورد سفره ای ک مشروب و عرق در اون باشه....غذاهای حلالش هم مشکل پیدا میکنه ؟؟؟جوابش رو میخاستم با ذکر آیات و احادیث ❗️❗️ 💠💠 👌در رساله های مراجع عظام تقلید چنین آمده است ؛ « نشستن سر سفره ای که در آن شراب ( و ماده مست کننده ) می نوشند ، اگر انسان یکی از آنان حساب شود ، نشستن کنار آن و چیز خوردن از آن سفره حرام است ، هر چند غذای حلال باشد » 📚توضیح المسائل مراجع ، ج 2 ص 604 👌 شیخ روایت می کند که منصور امام علیه السلام را در مجلسی دعوت کرد و بر سر آن سفره حاضر کرد . 🔶امام صادق علیه السلام از آن مجلس بر خاست و فرمود : « است ، است ، کسی که بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب است » 📚 ج6 ص268 _ ج9 ص97 🔷پیامبر فرمود : « کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد ، نباید از ای بخورد که در آن حاضر کرده اند » 📚الکافی ج6 ص268 🔷امام علیه السلام فرمود : « از سفره ای که در آن است نخور و در چنین حاضر نشو زیرا اگر و الهی جاری شود همه شما را در بر می گیرد » 📚فقه_الرضا ص46 ❕در روایت دیگر آمده است که خطاب به حضرت علیه السلام عرضه داشت : « آیا نمی خواهی را برای تو بازگو کنم ، بر سفره ای که در آن حاضر ساخته اند منشین ، زیرا این نشستن کلید هر است » 📚مستدرک_الوسائل ج16 ص206 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔زينب بنت جحش الأسدية؛ دختر بسيار زيبائى بود كه به همسرى "زيد" درآمده بود. زينب دختر عمه محمد به حساب مى آمد. زينب به عقد دائم زيد، فرزند خوانده محمد درآمده بود و به اصطلاح، عروس محمد به حساب مى آمد. داستان ازين قرار است كه،روزى پيامبر اسلام براى ديدن زيد به خانه ى وى رفت.زيد در خانه نبود و همسرش در حياط خانه در حال استحمام بود.محمد با ديدن جسم زيبا و عريان عروس خود(زينب) تحت تاثير شديد زيبائى و جذابيت اين بانو قرار گرفت و ديوانه وار شيفته او شد؛ پس هنگامى كه زيد به خانه آمد زينب داستان را به او گفت و زيد بدليل شدت اعتقادى كه به محمد داشت،نزد محمد آمد كه زينب را طلاق دهد و محمد او را به ازدواج خود درآورد ! علامه مجلسی فرمود; و ابن بابویه و دیگران از امام رضا. روایت کرده اند که رسول خدا، روزی برای کاری به خانه زید [سرخوانده‌اش] رهسپار شد. و چون داخل خانه زید شد زن او [یعنی زینب بنت جحش] را در حالیکه مشغول آب‌تنی بود مشاهده کرد و گفت: سبحان الذي خلقك[پاک است، آن الله که تو را خلق نمود] ! 📚 منبع: کتاب حیاة القلوب، تالیف علامه مجلسی، جلد4، صفحه1544 💠💠 👌ما در گذشته مفصلا جریان ازدواج پیامبر گرامی و زینب را بر اساس آیات قرآن مورد بررسی قرار داده ایم و روشن نموده ایم که این ازدواج برای از بین بردن یک سنت به امر خداوند صورت گرفت و هیچ گونه بحث عشق و عاشقی و مانند آن در کار نبوده است ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937 👌آنچه هم اکنون در صدد پاسخگویی به آن هستیم ، روایتی است که مورد تمسک قرار گرفته است . مستند اصلی روایت مذکور کتاب عیون الاخبار و احتجاج است که هر دو آن را به سند ضعیف نقل می کنند . 📚عیون الاخبار ج 1 ص 203 _ احتجاج ج 2 ص 431 ❕در سند روایت عیون الاخبار « تمیم بن عبد الله بن تمیم القرشی » وجود دارد که علامه تصریح می کند که او ضعیف است . 📚رجال علامه حلی ص 209 🔸و همینطور ناقل اصلی جریان در هر دو کتاب « علی بن محمد بن جهم » است که از اهل بیت علیهم السلام بوده است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 442 🔸روایت کتاب احتجاج هم بدون سند با تعبیر « روی » از « علی بن محمد بن جهم » که حال او گذشت نقل شده است . بنابراین سند روایت در هر دو کتاب ضعیف است و سایر کتب هم روایت مذکور را به نقل از دو کتاب فوق نقل کرده اند . ❕در متن روایت هم تحریف شده است . پیامبر گرامی که به صورت اتفاقی نظرش به زینب افتاد و حمد خداوند را به جا آورد و او را منزه دانست به خاطر زیبایی زینب و عاشق او شدن چنین را به کار نبرد ، بلکه روایت تصریح دارد که تعبیر مذکور را در جهت رد اندیشه مشرکان در مورد نسبت هایی که به خداوند می دادند به کار برد . 🔸 👇
🔸ادامه 👇 🔸روایت مذکور از امام رضا علیه السلام نقل می کند ؛ « رسول خدا براى كارى تصميم گرفتند به خانه زيد بن حارثه بروند، كه ناگهان زن زيد را در حال غسل كردن ديدند، و فرمودند: «سبحان الّذي خلقك» (منزّه است آن كسى كه تو را خلق نموده است) و منظور حضرت اين بود كه خداوند را از گفته كسانى كه مى گويند ملائكه خدا هستند، تنزيه نمايد، خداوند نيز مى فرمايد: «آيا خداوند پسران را براى شما گذاشته و براى خود، دخترانى از ملائكه برگزيده است سخن بزرگى بر زبان مى آوريد!- إسراء: 40 » و لذا وقتى حضرت آن زن را در حال غسل كردن ديدند گفتند: آن كس كه تو را خلق كرده، برتر و منزّه تر از اين است كه فرزندى داشته باشد كه آن فرزند اين چنين نيازمند غسل و تطهير باشد، و وقتى زيد به خانه برگشت، همسرش، آمدن حضرت رسول و گفته آن حضرت كه فرموده بودند: «سبحان الّذي خلقك» را به او خبر داد، زيد متوجّه منظور حضرت نشد و گمان كرد كه سخن حضرت به خاطر اين بوده است كه آن حضرت از همسر او، خوششان آمده است، لذا نزد حضرت آمد و عرض كرد: يا رسول اللَّه! زن من كمى بد اخلاق است و مى خواهم او را طلاق بدهم، حضرت به او فرمودند: «أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ» (همسرت را نگهدار و از خدا بترس- احزاب: 37) و خداوند متعال قبلا تعداد همسران آن حضرت و اينكه اين زن نيز از جمله آنان است را به آن خبر داده بود، حضرت اين موضوع را در دل پنهان داشته و براى زيد آشكار نكرده بودند، و از اين مى ترسيدند كه مردم بگويند: محمّد به برده اش كه خود او را آزاد كرده مى گويد: زن تو، همسر من خواهد شد، و با اين گفته، بر آن حضرت خرده بگيرند، لذا خداوند اين آيه را نازل فرمود: «وقتى به آن كسى كه خدا به واسطه اسلام به او نعمت داده و تو نيز با آزاد سازى او، وى را مورد لطف و عنايت قرار دادى، مى گويى: از خدا بترس و همسرت را نگهدار و در دل چيزى را پنهان مى دارى كه خدا آن را آشكار خواهد كرد و از مردم مى ترسى و خدا سزاوارتر است كه از او بترسى » سپس زيد بن حارثه او را طلاق داد و آن زن نيز عده طلاق نگه داشت و بعد از آن، خداوند او را به عقد حضرت رسول در آورد، در اين باره آيه اى نازل فرموده، چنين گفت: «و آنگاه كه زيد كام خويش از او برگرفت [و طلاقش داد] او را به عقد تو در آورديم تا بر مؤمنين در مورد [ازدواج با] همسران فرزند خوانده هاى خود، بعد از آنكه [آن فرزند خوانده ها] از آنان كام خويش برگرفتند، گناهى نباشد و خواسته (يا فرمان خدا) انجام شدنى است- احزاب: 37)، سپس خداوند عزّ و جلّ دانست كه منافقين به خاطر اين ازدواج، بر آن حضرت خرده خواهند گرفت، لذا اين آيه را نازل فرمود: «ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ» (در آنچه خدا به پيامبرش رخصت داده، بر پيامبر گناهى نيست- احزاب: 38). 📚همان منابع از کتاب عیون الاخبار و احتجاج 👌بنابراین ؛ 1⃣روایت مذکور سندا ضعیف است 2⃣اساسا متن روایت خلاف آنچه است که شبهه افکن در صدد اثبات آن است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند را تحت عنوان ؛ « دفاع امام علی از ناودان خانه عباس ، اما عدم دفاع او از فاطمه زهرا » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1939
👌👌در گذشته توضیح داده ایم که اگر برخی از علما سخن از تحریف قرآن به میان آورده اند ، منظورشان تحریف معنوی است نه لفظی و الا بزرگان شیعه تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1940 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1941
🤔 ❔ ارضا شدن و رابطه جنسی اهل‌بیت در مسجد ! 🔅 در کتاب وسائل الشیعه از کتب معتبر شیعه بابی وجود دارد به نام"باب تحريم الجماع والانزال في المسجد لغير المعصوم" که درباره ارتباطی و ارضا شدن در مسجد توضیحاتی میدهد. ➖ حسن عسکری از پدرانش از محمد نقل کرد ، شایسته نیست مومن به خدا و رسولش در مسجد در حال جنابت باشد مگر محمد و علی و "فاطمه" و حسن و حسین و برگزیدگان از آل ایشان ! 📚منبع: وسائل الشيعة، الحر العاملی جلد1  صفحه489 🔅 در روایت دیگری در همین باب داریم: ➖ علی برادر و از نزدیکان من است و برای احدی جایز نیست که در مسجد با زنان نکاح کند مگر علی ! 📚 منبع: وسائل الشيعة، الحر العاملي جلد1 صفحه487 💠💠 👌در آغاز هجرت پيامبر خدا به مدينه، از خانه برخى ياران پيامبر درى كوچك به مسجد پيامبر باز شد كه به هنگام نياز به حضور در مسجد از همان در وارد مى شدند، تا آن كه مطابق نقل شیعه و سنی ، از سوى خداوند، دستور آمد كه همه درها به جز در خانه على عليه السلام به بسته شود و پس از آن تنها درِ خانه پيامبر اكرم و على عليه السلام مستقيما به مسجد باز مى شد. 🔸امام حسن عليه السلام فرمود ؛ « پيامبر خدا، فرمان به بستن درهايى كه از مسجدش مى گذشت، بجز درِ [خانه] ما، داد. در اين باره، حرفها زدند. پيامبر خدا فرمود: «من از پيشِ خود، درهاى شما را نبستم و درِ [خانه] على را بازنگذاشتم؛ بلكه از آنچه به من وحى مى شود، پيروى مى كنم و خداوند، فرمان به بستن آنها و گشودن درِ [خانه] على داده است». پس از آن، كسى جز پيامبر و پدرم، على، در جنب نمى شد؛ و فرزندان كسى جز پيامبر و پدرم، على، در مسجد به دنيا نمى آمد، و اين، كرامتى براى ما از سوى خداوند متعال بود و فضيلتى بود كه در ميان همه مردم، به ما اختصاص داشت.» 📚امالی طوسی ص 565 _ بحار الانوار ج 103 ص 142 ❕امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « در مدينه، غريبان نيازمندى كه اسلام مى آوردند، بسيار شدند و مسجد براى آنان، تنگ گشت. خداوند به پيامبرش وحى كرد: «مسجدت را پاك ساز و كسانى را كه شب در مسجد مى خوابند، از آن، بيرون كن و فرمان ده تا درِ خانه كسانى كه از خانه هايشان درى به باز مى شود، بسته شود؛ بجز درِ [خانه] على و محلّ سكونت فاطمه. و هرگز جُنُبى از آن عبور نكند و غريبى در آن نخوابد». 🔸پيامبر خدا، فرمان به بستن درهاى آنان، بجز درِ [خانه] على عليه السلام داد و محل سكونت فاطمه عليها السلام را به حال خود، وا گذاشت. آنگاه، پيامبر خدا دستور داد كه براى مسلمانان، سايبانى درست كنند، ساخته شد و همان «صُفّه» بود و فرمان داد كه غريبان و بينوايان، شب و روز در آن به سر برند. پس در آن، ساكن شدند و گِرد آمدند.» 📚الکافی ج 5 ص 340 ❕در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى على بر هيچ كس، بجز من و تو، روا نيست كه در اين ، جُنُب شود. » 📚سنن الترمذي: ج 5 ص 640 ، السنن الكبرى: ج 7 ص 105 ، تاريخ دمشق: ج 42 ص 140 ، البداية والنهاية: ج 7 ص 343 مسند البزّار: ج 4 ص 36 ، الصواعق المحرقة: ص 123 🔸یا فرمود ؛ « در اين مسجد، روا نيست كه كسى جز من، على، فاطمه، حسن و حسين، جُنُب شود و هر كس كه از من ( یعنی امامان ) باشد » 📚الفقیه ج 3 ص 557 _ عیون الاخبار ج 2 ص 60 ❕یا فرمود ؛ « خداوند به موسی امر کرد که کسی حق سکنی گزیدن در مسجد و نکاح در آن و ورود در حالت جنابت به مسجد را ندارد جز و ذریه او ، علی هم برای من به منزله هارون است از برای موسی و هیچ کس حق نکاح با زنان درمسجد را ندارد جز علی و ذریه او ( از سایر امامان ) » 📚وسائل الشیعه ج 2 ص 209 _ علل الشرائع ص 202 ❕پوشيده نيست كه حقيقت اين فضيلت، صرف اختصاص على علیه السلام به نبستن در خانه آن حضرت نيست بلكه بيانگر طهارت على و امامان است و بيان مى كند كه على علیه السلام مى تواند در مسجد جنب شود و در حال جنابت در مسجد توقف كند و خوابيدن در مسجد برايش مكروه نيست، همان گونه كه در مورد رسول خدا چنين بود. 🔸 زيرا غرض اصلى از بستن درها و ممنوعیت ها در این رابطه ، پيراستن مسجد از پليديها و دور ساختن و امور خانگى از آن بود. ❕على نيز مانند پيامبر بود كه جنابت به عنوان پليدى معنوى در او اثر نمى كرد و خانه خدا مانند خانه او بود . 📚ترجمه دلائل الصدق ج 2 ص 350 👌بنابراین نقل های فوق ، بیان کننده فضیلتی دیگر از فضائل بی شمار علی و سایر امامان علیهم السلام بوده است و دلالت بر و پاکی مطلق آن بزرگواران می کند که حتی جنابت آنها در وجودشان قذارت معنوی ایجاد نمی کند ، لذا ممنوعیتی که در این رابطه برای دیگران است ، برای آن بزرگواران نمی باشد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان ؛ « شکل ظاهری امام علی » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1943
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان ؛ « از کار افتادن علم غیب امام علی » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1944
🤔 ❔چرا در اسلام و روایات اجازه ازدواج با بردگان یا خرید و فروش آنان یا هدیه بردگان و مانند این موارد داده شده است ❗️چرا اسلام به صورت کلی حکم بردگی را الغاء کرد ❗️❗️ 💠💠 👌صحیح است که در اسلام احکامی در رابطه ازدواج با بردگان یا خرید و فروش آنان یا مسائلی این چنینی وجود دارد ، اما در يك جمله كوتاه بايد گفت كه اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى بردگان دارد كه بالمال همه آنها تدريجا آزاد مى شوند، بى آنكه اين آزادى عكس العمل نامطلوبى در جامعه به وجود آورد. ❕ولى پيش از آنكه به توضيح اين طرح دقيق اسلامى بپردازيم ذكر چند نكته را مقدمتا لازم مىدانيم ؛ 🔸1- اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است ؛ 👌اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است، بلكه در حالى ظهور كرد كه مساله بردگى سراسر جهان را گرفته بود، و با تار و پود جوامع بشرى آميخته بود، حتى بعد از اسلام نيز در تمام جوامع مساله بردگى ادامه يافت، تا حدود يكصد سال قبل كه" نهضت آزادى بردگان" شروع شد، چرا كه به خاطر دگرگون شدن نظام زندگى بشر مساله بردگان به شكل قديمى ديگر قابل قبول نبود. ❕الغاى بردگى نخست از اروپا شروع شد سپس در ساير كشورها از جمله آمريكا و آسيا گسترش يافت. در انگلستان تا سال 1840 ميلادى، و در فرانسه تا سال 1848، و در هلند تا سال 1863، و در آمريكا تا سال 1865 بردگى ادامه داشت، و سپس كنگره" بروكسل" ضمن اعلاميهاى تصميم به الغاى بردگى در سراسر جهان گرفت، و اين در سال 1890 بود (يعنى كمتر از صد سال قبل). 2_تغيير شكل بردگى در دنيا امروز ؛ 👌درست است كه غربيها به اصطلاح پيشقدم در الغاى بردگى بودند، اما وقتى دقيقا مساله را بررسى مىكنيم مى بينيم بردگى نه تنها ريشه كن نشد، بلكه به صورت خطرناكتر و وحشتناكترى يعنى در شكل استعمار ملتها و بردگى مستعمرات آشكار گشت، بطورى كه هر قدر بردگى فردى رو به ضعف مى گذاشت بردگى دست جمعى و استعمار قوى تر و نيرومندتر مى شد، امپراطورى انگلستان كه پيشقدم در الغاى بردگى بود پيشقدم در امر استعمار نيز محسوب مىشود!. ❕جناياتى كه استعمارگران غربى در طول مدت استعمار خود انجام دادند نه تنها كمتر از جنايات دوران بردگى نبود، بلكه از شدت و گسترش بيشترى برخوردار بود. 👌حتى بعد از آزاد شدن مستعمرات باز بردگى ملتها ادامه يافت چرا كه اين آزادى، آزادى به اصطلاح سياسى بود، ولى استعمار اقتصادى و فرهنگى هنوز در بسيارى از مستعمرات آزاد شده و غير آن حكم فرما است. مخصوصا كشورهاى كمونيستى كه براى مساله الغاى بردگى بيش از همه سينه چاك مى كنند خود گرفتار يك نوع برده دارى شرم آور عمومى هستند و مردمى كه در اين كشورها زندگى مى كنند مانند بردگان كمترين اختيارى از خود ندارند، و همه چيز آنها را گردانندگان حزب كمونيست تعيين مى كنند، و اگر كسى اظهار نظر مخالفى كند يا به اردوگاه هاى كار اجبارى فرستاده مى شود، يا در سياه چال زندان مى افتد، و يا اگر از دانشمندان باشد به عنوان" بيمار روانى"! روانه تيمارستانها مى گردد. ❕خلاصه اينكه بردگى تابع اسم نيست، آنچه زشت و ناپسند است مفهوم و محتواى بردگى است، و مىدانيم اين مفهوم و محتوا در كشورهاى استعمار زده و در ممالك كمونيستى به بدترين اشكال پياده مى شود. 👌نتيجه اينكه الغاى بردگى در جهان امروز صورى بوده و در حقيقت تنها يك تغيير شكل است!. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌3- سرنوشت دردناك بردگان در گذشته ؛ ❕بردگان در طول تاريخ سرنوشت بسيار دردناكى داشته اند، به عنوان نمونه بردگان اسپارتها را كه به اصطلاح قومى متمدن بودند در نظر مى گيريم، به قول نويسنده" روح القوانين" غلامان اسپارتى به قدرى بدبخت بودند كه تنها غلام يك نفر نبودند، بلكه غلام تمام جامعه محسوب مى شدند، و هر كس بدون ترس از قانون مى توانست هر قدر بخواهد غلام خود يا ديگرى را آزار و شكنجه دهد، و در حقيقت زندگانى آنها از حيوانات نيز بدتر بود. ❕از زمانى كه بردگان را از كشورهاى عقب افتاده صيد مى كردند تا هنگامى كه در بازارهاى فروش عرضه مى شد بسيارى از آنها مى مردند، و باقيمانده وسيله اى بودند براى بهره گيرى برده فروشان طماع و اندك غذايى كه به آنها مى دادند براى زنده ماندن و كار كردن بود، و به هنگام پيرى و بيماريهاى صعب آنها را به حال خود رها مىكردند تا به شكل دردناكى جان دهند! لذا نام بردگى در طول تاريخ با انبوهى از جنايات هولناك همراه است. ❕با روشن شدن اين چند نكته به صورت فشرده به طرح اسلام در زمينه آزادى تدريجى بردگان بازمى گرديم ؛ 🔸4- طرح اسلام براى آزادى بردگان ؛ 👌آنچه غالبا مورد توجه قرار نمى گيرد اين است كه اگر نظام غلطى در بافت جامعه اى وارد شود ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد، و هر حركت حساب نشده نتيجه معكوسى خواهد داشت، درست همانند انسانى كه به يك بيمارى خطرناك مبتلا شده و بيماريش كاملا پيشرفت نموده است، و يا شخص معتادى كه دهها سال به اعتياد زشت خود خو گرفته، در اينگونه موارد حتما بايد از" برنامه هاى زمان بندى شده" استفاده كرد. ❕صريحتر بگوئيم ؛ 👌اگر اسلام طبق يك فرمان عمومى دستور مى داد همه بردگان موجود در آن را آزاد كنند، چه بسا بيشتر آنها تلف مى شدند، زيرا گاه نيمى از جامعه را بردگان تشكيل مى دادند، آنها نه كسب و كار مستقلى داشتند، و نه خانه و لانه و وسيله اى براى ادامه زندگى. ❕اگر در يك روز و يك ساعت معين همه آزاد مى شدند يك جمعيت عظيم بيكار ظاهر مى گشت كه هم زندگى خودش با خطر مواجه بود و هم ممكن بود نظم جامعه را مختل كند، و به هنگامى كه محروميت به او فشار مى آورد به همه جا حمله ور شود و درگيرى و خونريزى به راه افتد. 👌اينجا است كه بايد تدريجا آزاد شوند، و جذب جامعه گردند، نه جان خودشان به خطر بيفتد، و نه امنيت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست اين برنامه حساب شده را تعقيب كرد. ❕اين برنامه مواد زيادى دارد كه رؤس مسائل آن به طور فشرده و فهرست وار در اينجا مطرح مىشود و شرح آن نياز به كتاب مستقلى دارد ؛ 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ماده اول ؛ بستن سرچشمه هاى بردگى ؛ ❕بردگى در طول تاريخ اسباب فراوانى داشته، نه تنها اسيران جنگى و بدهكارانى كه قدرت بر پرداخت بدهى خود نداشتند به صورت برده درمىآمدند كه زور و غلبه نيز مجوز برده گرفتن و بردهدارى بود، كشورهاى زورمند نفرات خود را با انواع سلاحها به ممالك عقب افتاده آفريقايى و مانند آن مىفرستادند، و گروه، گروه از آنها را گرفته و اسير كرده و با كشتيها به بازارهاى ممالك آسيا و اروپا مىبردند. ❕اسلام جلو تمام اين مسائل را گرفت، تنها در يك مورد اجازه برده گيرى داد و آن در مورد اسيران جنگى بود، و تازه آن نيز جنبه الزامى نداشت، و به طورى كه اجازه مىداد طبق مصالح اسيران را بى قيد و شرط يا پس از پرداخت فديه آزاد كنند. 🔸در آن روز زندانهايى نبود كه بتوان اسيران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، و راهى جز تقسيم كردن آنها در ميان خانوادهها و نگهدارى به صورت برده نداشت. بديهى است هنگامى كه چنين شرائطى تغيير يابد هيچ دليلى ندارد كه امام مسلمين حكم بردگى را در باره اسيران بپذيرد مىتواند آنها را از طريق" من" و" فداء" آزاد سازد، زيرا اسلام پيشواى مسلمين را در اين امر مخير ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام كند، و به اين ترتيب تقريبا سرچشمه هاى بردگى جديد در اسلام بسته شده است. 🔸ماده دوم- گشودن دريچه آزادى ؛ 👌اسلام برنامه وسيعى براى آزاد شدن بردگان تنظيم كرده است كه اگر مسلمانان آن را عمل مى کردند در مدتى نه چندان زياد همه بردگان تدريجا آزاد و جذب جامعه اسلامى مى شدند. ❕رءوس اين برنامه چنين است ؛ 🔸الف- يكى از مصارف هشتگانه زكات در اسلام خريدن بردگان و آزاد كردن آنها است (توبه- آيه 60) و به اين ترتيب يك بودجه دائمى و مستمر براى اين امر در بيت المال اسلامى در نظر گرفته شده كه تا آزادى كامل بردگان ادامه خواهد داشت. 🔸ب- براى تكميل اين منظور مقرراتى در اسلام وضع شده كه بردگان طبق قراردادى كه با مالك خود مى بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند (در فقه اسلامى فصلى در اين زمينه تحت عنوان" مكاتبه" آمده است) 🔸 ج- آزاد كردن بردگان يكى از مهمترين عبادات و اعمال خير در اسلام است، و پيشوايان اسلام در اين مساله پيشقدم بودند، تا آنچه كه در حالات على ع نوشته اند «هزار برده را از دسترنج خود آزاد كردند » 🔸 د- پيشوايان اسلام بردگان را به كمترين بهانه اى آزاد مىكردند تا سرمشقى براى ديگران باشد، تا آنجا كه يكى از بردگان امام باقر عكار نيكى انجام داد امام ع فرمود: " برو تو آزادى كه من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم" 📚وسائل ج 16 ص 32 ❕در حالات امام سجاد على بن الحسين ع آمده است:" خدمت كارش آب بر سر حضرت مىريخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح كرد، امام ع سر را بلند كرد، خدمتكار گفت: و الكاظمين الغيظ حضرت فرمود:" خشمم را فرو بردم" عرض كرد: وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ فرمود:" خدا تو را ببخشد" عرض كرد: وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ فرمود:" برو براى خدا آزادى" 📚نور الثقلین ج 1 ص 390 🔸 ه- در بعضى از روايات اسلامى آمده است: بردگان بعد از هفت سال خود به خود آزاد مى شوند، چنان كه از امام صادق ع مى خوانيم ؛ " كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال آزاد مىشود صاحبش بخواهد يا نخواهد و به خدمت گرفتن كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال حلال نيست 📚وسائل ج 16 ص 36 ❕ در همين باب حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص نقل شده كه فرمود: « پيوسته جبرئيل سفارش بردگان را به من مىكرد تا آنجا كه گمان كردم به زودى الاجلى براى آنها مىشود كه به هنگام رسيدن آن آزاد شوند" 📚همان مدرک ص 37 🔸و- كسى كه برده مشتركى را نسبت به سهم خود آزاد كند موظف است بقيه را نيز بخرد و آزاد كند « و هر گاه بخشى از برده اى را كه مالك تمام آن است آزاد كند اين آزادى سرايت كرده و خود بخود همه آزاد خواهد شد ! 📚شرایع ، کتاب العتق
🔸ادامه 👇 🔸ز- هر گاه كسى پدر يا مادر و يا اجداد و يا فرزندان يا عمو يا عمه يا دايى يا خاله، يا برادر يا خواهر و يا برادرزاده و يا خواهرزاده خود را مالك شود فورا آزاد مىشوند. 🔸ج- هر گاه مالك از كنيز خود صاحب فرزندى شود فروختن آن كنيز جائز نيست و بايد بعد از سهم ارث فرزندش آزاد شود. ❕اين امر وسيله آزادى بسيارى از بردگان مىشد، زيرا بسيارى از كنيزان به منزله همسر صاحب خود بودند و از آنها فرزند داشتند. 🔸ط- كفاره بسيارى از تخلفات در اسلام آزاد كردن بردگان قرار داده شده (كفاره قتل خطا- كفاره ترك عمدى روزه- و كفاره قسم را به عنوان نمونه در اينجا مىتوان نام برد). 🔸ى- پارهاى از مجازاتهاى سخت است كه اگر صاحب برده نسبت به بردهاش انجام دهد خود به خود آزاد مى شود . 📚وسائل ج 16 ص 26 💠ماده سوم- احياى شخصيت بردگان ؛ 👌در دوران برزخى كه بردگان مسير خود را طبق برنامه حساب شده اسلام به سوى آزادى مىپيمايند اسلام براى احياى حقوق آنها اقدامات وسيعى كرده است، و شخصيت انسانى آنان را احياء نموده، تا آنجا كه از نظر شخصيت انسانى هيچ تفاوتى ميان بردگان و افراد آزاد نمىگذارد و معيار ارزش را همان تقوا قرار مىدهد، لذا به بردگان اجازه مىدهد همه گونه پستهاى مهم اجتماعى را عهده دار شوند، تا آنجا كه بردگان مىتوانند مقام مهم قضاوت را عهده دار شوند . 📚شرایع ، کتاب القضاء 👌 در عصر پيامبر ص نيز مقامات برجستهاى از فرماندهى لشكر گرفته تا پستهاى حساس ديگر به بردگان يا بردگان آزاد شده سپرده شد. ❕بسيارى از ياران بزرگ پيامبر ص بردگان بودند و يا بردگان آزاد شده، و در حقيقت بسيارى از آنها به صورت معاون براى بزرگان اسلام انجام وظيفه مىكردند. سلمان و بلال و عمار ياسر و قنبر را در اين گروه مىتوان نام برد، بعد از غزوه بنى المصطلق پيامبر ص با يكى از كنيزان آزاد شده اين قبيله ازدواج كرد و همين امر بهانه اى آزادى تمام اسراى قبيله شد. 💠ماده چهارم- رفتار انسانى با بردگان ؛ 👌در اسلام دستورات زيادى در باره رفق و مدارا با بردگان وارد شده تا آنجا كه آنها را در زندگى صاحبان خود شريك و سهيم كرده است. پيغمبر اسلام ص مى فرمود: كسى كه برادرش زير دست او است بايد، از آنچه مىخورد به او بخوراند و از آنچه مىپوشد به او بپوشاند، و زيادتر از توانايى به او تكليف نكند . 📚بحار ج 74 ص 141 👌 على ع به غلام خود" قنبر" مىفرمود:" من از خداى خود شرم دارم كه لباسى بهتر از تو بپوشم، زيرا رسول خدا ص مىفرمود: از آنچه خودتان مىپوشيد بر آنها بپوشانيد و از آنچه خود مىخوريد به آنها غذا دهيد" 📚بحار ج 74 ص 144 👌امام صادق ع مىفرمايد:" هنگامى كه پدرم به غلامى دستور انجام كارى مىداد ملاحظه مىكرد اگر كار سنگينى بود بسم اللَّه مىگفت و خودش وارد عمل مىشد و به آنها كمك مىكرد" 📚همان ص 142 👌خوشرفتارى اسلام نسبت به بردگان در اين دوران انتقالى به اندازه اى است كه حتى بيگانگان از اسلام نيز روى آن تاكيد و تمجيد كرده اند. ❕به عنوان نمونه" جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين مىگويد: " اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مىفرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مىخوريد به او بدهيد". در جاى ديگر مىفرمايد:" به بندگان خود كنيز و غلام نگوئيد، بلكه آنها را" پسرم" و" دخترم" خطاب كنيد! قرآن نيز در باره بردگان سفارش جالبى كرده و مىگويد:" خدا را بپرستيد، براى او شريك مگيريد، با پدر و مادر و خويشان و يتيمان و بينوايان همسايگان نزديك و دور و دوستان، و آوارگان، و بردگان جز نيكوكارى رفتارى نداشته باشيد، خداوند از خودپسندى بيزار است" 📚تاریخ تمدن ج 4 ص 54 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ماده پنجم- بدترين كار انسان فروشى است! ❕اصولا در اسلام خريد و فروش بردگان يكى از منفورترين معاملات است تا آنجا كه در حديثى از پيغمبر اكرم ص آمده است ؛ بدترين مردم كسى است كه انسانها را بفروشد" 👌همين تعبير كافى است كه نظر نهايى اسلام را در مورد بردگان روشن سازد و نشان دهد جهتگيرى برنامه هاى اسلامى به كدام سو است. ❕و از اين جالبتر اين كه يكى از گناهان نابخشودنى در اسلام سلب آزادى و حريت از انسانها و تبديل آنها به يك متاع است، چنان كه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص آمده است: " خداوند هر گناهى را مىبخشد جز (سه گناه): كسى كه مهر همسرش را انكار كند، يا حق كارگرى را غصب نمايد، و يا انسان آزادى را بفروشد" 📚بحار ج 103 ص 168 👌طبق اين حديث غصب حقوق زنان، و حق كارگران، و سلب آزادى از انسانها سه گناه نابخشودنى است. ❕همانگونه كه در بالا آورديم اسلام تنها در يك مورد اجازه بردهگيرى مىدهد و آن در مورد اسيران جنگى است، آن هم هرگز جنبه الزامى ندارد در حالى كه در عصر ظهور اسلام، و قرنها بعد از آن برده گيرى از طريق زور و حمله به كشورهاى سياه پوستان و دستگير كردن انسانهاى آزاد، و تبديل آنها به بردگان، بسيار زياد بود، و گاهى در مقياسهاى وحشتناك روى آن معامله مىشد، بطورى كه در اواخر قرن 18 ميلادى دولت انگلستان هر سال دويست هزار برده را معامله مىكرد، و هر سال يكصد هزار نفر را از آفريقا گرفته و به صورت بردگان به آمريكا مىبردند . 📚المیزان ج 6 ص 368 👌 كوتاه سخن اينكه كسانى كه به برنامه اسلام در مورد بردگان خود خرده گيرى مىكنند از دور سخنى شنيده اند، و از اصول اين برنامه و جهتگيرى آن كه همان" آزادى تدريجى و بدون ضايعات بردگان" است اطلاع دقيقى ندارند، و يا تحت تاثير افراد مغرضى قرار گرفته اند كه به گمان خود اين را نقطه ضعف مهمى براى اسلام شمرده و روى آن تبليغات دامنه دارى به راه انداخته اند. 📚تفسیر نمونه ج 21 ص 423 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔محمد به مسلمین میگوید که جهاد و مبارزه کنید تا غنیمت و مال به دست بگیرید. 📘ترجمه فروع کافی جلد 5 صفحه 30 ⁉️آیا این قابل قبول است که پیامبر مسلمین را به خاطر مال و غنیمت دعوت به جهاد کند ❕چه فرقی بین پیامبر و حکام مادی گرا است هر دو به خاطر مال و اموال به جنگ می رفته اند ❕❕❕ 💠💠 👌چگونه قابل قبول است پیامبری که اخلاق و خلق و خوی پسندیده و الهی او بارها مورد خداوند و قرآن قرار گرفته است ( قلم 4 ) _ ( احزاب 21) پیروان خود را برای رسیدن به مطامع دنیوی تشویق به جهاد کند در حالی که قرآن اخلاص و انجام دادن امور تنها به نیت را از وظائف لازم مومنین می داند و با تعابیری چون «يريدون وجهه»، «اتّبع رضوان اللّه»، «أسلم وجهه للّه»، «نصحوا للّه»، «لن ندعوا من دونه إلها»، «ابتغاء وجه ربّهم»، «لوجه اللّه»، «قربات عند اللّه»، «للّه»، «ابتغاء مرضات اللّه»، «إن أجرى إلّاعلى ربّ العالمين»، «اعبدوا اللّه ما لكم من إله غيره» بر اهمیت آن می کند . 📚فرهنگ قرآن ج 2 ص 451 ❕خود پیامبر گرامی بارها و بارها بر لزوم اخلاص در اعمال خصوصا اخلاص در تصریح کردند و می فرمودند ؛ « اى مردم ، جز اين نيست كه اعمال به نيّت هاست و در حقيقت براى هر كس آن چيزى است كه نيّت مى كند. پس هركه هجرتش براى خدا و رسول او باشد، به سوى خدا و رسول او هجرت كرده است و هركه براى رسيدن به چيزى از دنيا يا ازدواج كردن با زنى باشد، هجرتش به سوى همان چيزى است كه به نيّت آن هجرت كرده است. » 📚میزان الحکمه ج 12 ص 516 🔸در نقل دیگری آمده است ؛ « پيامبر اسلام هنگامى كه على عليه السلام را با فرماندهى سپاهى روانه جنگ كرد و مردى به برادر خود گفت: با ما در على به جنگ بيا شايد غلامى يا چهارپايى يا چيزى كه به دردمان بخورد به دست بياوريم . ❕پیامبر گرامی در این هنگام فرمود ؛ « جز اين نيست كه اعمال به نيّتهاست و براى هركس همان چيزى است كه نيّتش را دارد. پس هركه براى تحصيل آنچه نزد خداست بجنگد، بى گمان اجرش با خداست و هركس براى رسيدن به متاع دنيا يا به نيّت (زانوبند شتر) بجنگد، او را [نصيب و پاداشى] جز همان چه برايش جنگيده است، نباشد. » 📚امالی طوسی ص 618 🔸و باز فرمود ؛ « هركه در جهاد شركت كند امّا نيّتى جز دست به عقالى (زانوبند شتر) نداشته باشد، برايش همان باشد كه به نيّت آن جنگيده است. » 📚کنزالعمال ح 10777 👌و فرمود ؛ «جز اين نيست كه خداوند را بر اساس نيّتهايشان بر مى انگيزد. » 📚کنزالعمال ح 10778 ❕علی علیه السلام شاگرد مکتب پیامبر گرامی نیز فرمود ؛ « مرد مى گويد: جهاد كردم، در صورتى كه جهاد نكرده است. جهاد در حقيقت دورى كردن از حرامها و مبارزه با دشمن است. عدّه اى مىجنگند و خوب هم مى جنگند، امّا هدفى جز نام آورى و مزد ندارند و [گاه] مرد چون طبعاً شجاع است مى جنگد و از آشنا و بيگانه دفاع مى كند و [گاه] چون طبعاً ترسوست، نمىجنگد و پدر و مادرش را تسليم دشمن مى كند. كشته شدن در حقيقت يك نوع مرگ است و هر انسانى به انگيزه اى مىجنگد. هم براى دفاع از خانواده اش مى جنگد.» 📚الغارات ج 2 ص 503 👌لذا در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید ؛ « من بهترین شریک ها هستم ، هر کس عملش برای غیر من باشد ( و دیگری را در عملی که باید برای من باشد شریک کند ) ، من آن عمل را از او نمی کنم تا زمانی که عملش تنها برای من خالص باشد » 📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 353 ❕جهاد کردن برای رسیدن به یک عمل مذموم و ناپسند است که مورد مذمت آیات و روایات و سخنان خود پیامبر گرامی اسلام قرار گرفته است و هیچگاه پیامبر گرامی که اسوه اخلاق الهی بوده است ، پیروان خود را برای رسیدن به غنائم مادی به جهاد نمی کرده است ، نقل های اهل سنت بر خلاف این مردود بوده و مورد قبول شیعه نمی باشد ‌. 🔸روایتی که مورد استناد قرار گرفت این نقل از پیامبر گرامی است که فرمود ؛ « جاهدوا تغنموا » « جهاد کنید تا غنیمت به دست آورید » 📚الکافی ج 5 ص 8 👌این نقل به دلیل وجود کسانی چون نوفلی و سکونی در سند آن ضعیف است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می گوید ؛ « این روایت طبق مشهور ضعیف است » 📚مراه العقول ج 18 ص 331 👌به فرض که روایت صحیح هم باشد ، باز هم گفتنی است که با توجه به مفهوم لغوی ماده « غنیمت » که به معنای سود بردن و فائده بردن است ؛ 📚تهذیب اللغه ماده غنم ❕منظور پیامبر گرامی این است که جهاد کنید تا به سود سرشار برسید و آن سود هم مقام اخروی و رضایت خداوند و دخول در بهشت رضوان است که سودی بالاتر از آن نیست . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان ؛ « حرام زاده بودن غیر شیعیان » در مذهب تشیع را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1945
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان « اعتقاد امام علی بر بودن زمین بر شاخ گاو » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/813
👌پاسخ این اشکال معاند تحت عنوان ؛ « دستور امام صادق به جنگ انداختن بین سگ ها » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1946
🤔 و پشت سر مروان نماز می خوانده اند ❗️ امام موسی کاظم میگوید: امام حسن و امام حسین پشت سر مروان نماز میخواندند [مروان بن حکم كسى بود كه فحاشى به علی بن ابيطالب را بر منابر ترويج داد !] 📚 منبع: يكى از معتبرترين علماى شيعه به نام حر عاملى در كتاب تفصیل وسائل الشیعه جلد ٨ صفحه ٣٠١ 💠💠 👌چنان که در گذشته مفصلا توضیح داده ایم ؛ 🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/6330 🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/3769 ❕یکی از عقاید مسلم شیعه اعتقاد به « » است که بر اساس آن انسان باید در مواردی که جان و مال خودش یا دیگران توسط فرد جائر و ظالمی در خطر است ، به حکم تقیه موقتا در جهت تایید آن فرد قدم بردارد و خطر را از خود و دیگران بزداید که اگر این تقیه لازم را کند ، گرفتار گناهی نابخشودنی شده است . 👌امام علیه السلام فرمود: «نه دهم دین تقیه است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد» 📚الکافی ج2 ص217 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: «تقیه دین من و دین پدران من می باشد و کسی که نمی کند ایمان ندارد» 📚وسائل الشیعه ج16 ص204 🔸لذا در روایات ما شده است که انسان می تواند پشت سر کسانی که از ضرر و آزار آنان در امان نیست ، نماز بخواند و به این طریق ضرر و آزار را از خود و دیگران دفع کند . 🔸امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « پشت سر هیچ کس نماز مگذار جز دو تن ؛ یکی آنکه تو به او اطمینان داری و به دین داری او معترف هستی و دیگری کسی که از شمشیر و تازیانه او و شرش می هراسی ، پس پشت سر چنین کسی نماز بگذار بر اساس تقیه و مدارات » 📚فقه الرضا ص 14_ بحار الانوار ج 88 ص 106 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس پشت سر منافقین از روی ( و دفع شرشان ) نماز بخواند ، گویی پشت سر امامان نماز خوانده است » 📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 457 👌بر همین اساس نماز خواندن پشت سر معاندان و مخالفان اهل بیت علیهم السلام جهت دفع شرشان و آزار و اذیتشان از سر ، مورد توصیه قرار گرفته است تا جایی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «هرکس با آنان ( معاندان جهت دفع شرشان ) در صف اول به نماز بایستد گویی با رسول خدا در صف اول نماز گذارده است» 📚الفقیه ج1 ص382 🔶و فرمود: «اگر با آنان ( معاندان ) نماز بگزاری خداوند گناهان تو را می آمرزد...» 📚وسائل الشیعه ج8 ص299 🔶و فرمود: «کسی که با آنان ( معاندان ) در صف اول نماز بگزارد گویی پشت سر رسول خدا نماز خوانده است» 📚الکافی ج3 ص380 🔷 امام علیه السلام خطاب به اسحاق بن عمار عرضه داشت؛ ❓آیا با آنان در مساجدشان نماز می خوانی❕گفت آری . فرمود: «با آنان نماز بگزار چرا که اگر با آنان در صف اول نماز بگزاری گویی در راه خداوند جهاد کرده ای و کشیده ای» 📚التهذیب ج3 ص277 👌و بر همین اساس مطابق برخی از نقل ها ، حسنین علیهم السلام پشت سر مروان نماز می خواندند ؛ 📚الجعفریات ص 52 _ النوادر راوندی ص 30 _ بحار الانوار ج 85 ص 73 ❕این نماز خواندن از روی تقیه و جهت دفع شر و و دشمنی مروان ملعون از سر شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام بوده است و حسنین علیهماالسلام بر اساس حکم تقیه تن به آن می دادند تا مبادا مروان سوء استفاده کنند و فشار را بر بیشتر کند ، اگر چه انتقاد آنان از عملکرد مروان سر جای خودش بوده است چنان که ابن نقل میکند ؛ « حسن و حسین پشت سر مروان نماز می خواندند ، هرچند حسین هنگامی که او بالای منبر بود ، به او ناسزا می گفت تا آنگاه که فرود می آمد » 📚الطبقات الکبری ج 1 ص 408 _ تاریخ دمشق ج 54 ص 290 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman