💠ادامه 👇
❗️به عنوان نمونه :
👌امیر مومنان ع در نهج البلاغه در مورد عایشه فرمود :
" . امّا فلان زن (اشاره به عايشه است) افكار زنانه دامنش را گرفت و كينههايى را كه در سينه خود پنهان مىداشت، همچون كوره آهنگران به جوشش در آمد (و آشكار شد) و اگر او را دعوت مىكردند كه مانند همين كار را كه در مورد من انجام داد درباره ديگرى انجام دهد، هرگز اقدام نمىكرد (و به خون خواهى عثمان بر نمىخاست اين يك بهانه بود) "
" أمّا فلانة فأدركها رأي النّساء، و ضغن غلا في صدرها كمرجل القين، و لو دعيت لتنال من غيري ما أتت إلىّ، لم تفعل ... "
📚نهج البلاغه خطبه ١٥٦
👌در شرح آیت الله مکارم شیرازی بر این عبارت چنین آمده است :
" بى شك، منظور از «فلانة» در عبارت ياد شده، عايشه است و با توجه به اين كه اين خطبه پس از جنگ جمل ايراد شده هدف امام عليه السّلام اين بوده كه به بعضى شبهات پاسخ دهد؛ از جمله اين كه اگر اين جنگ، نامشروع بود چرا عايشه كه يكى از رهبرانش بود، در آن شركت كرد؟
❗️امام عليه السّلام در پاسخ به اين سؤال به دو انگيزه عايشه براى همكارى با طلحه و زبير اشاره مىكند:
👌 نخست، داشتن افكار سست زنانه كه طلحه و زبير به آسانى توانستند فكر او را بدزدند و او را با خود همراه سازند و لذا در تواريخ مىخوانيم كه عايشه مدتى بعد، از كار خود پشيمان شد و اظهار توبه مىكرد.
❗️ديگر اين كه او كينههايى از من (امام على بن ابى طالب عليه السّلام) در سينه داشت كه بسيار پر جوش و خروش بود تا آن جا كه به او اجازه نمىداد درست در عواقب اين كار بينديشد و بداند با كه مبارزه مىكند و براى چه مبارزه مىكند و سرانجام اين مبارزه چه خواهد شد؟ "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج6، ص: 133
❗️یا باز نقل می کنند که در هنگامه جنگ جمل , امیر مومنان به عایشه نامه نوشت و چنین فرمود :
" اما بعد: تو با تخطی و عصیان از امر خداوند عزوجل و رسولش محمد برای طلب چیزی که برای تو واجب نیست خروج کردی و پنداشتی که در میان مسلمانان به اصلاح میپردازی. بگو زنان را چه به فرماندهی نظامیان و اصلاح میان مردم؟! تو آن گونه که پنداشتی طالب خون عثمان شده ای حال آنکه عثمان از بنی امیه بود و تو از بنی تمیم بن مُرّه. قسم به جانم، آنچه که تو را در معرض بلاء قرار داد و تو را وادار به تعصب کرد گناهی بالاتر از گناه قاتلان عثمان است. به خشم نیامدی مگر آن که تو را به خشم واداشتند و به هیجان نیامدی مگر آن که تو را به هیجان آوردند. پس ای عایشه! از خدا بترس و به خانه ات بازگرد و خودت را مستور کن " فَإِنَّكِ خَرَجْتِ مِنْ بَيْتِكِ عَاصِيَةً لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ ص تَطْلُبِينَ أَمْراً كَانَ عَنْكِ مَوْضُوعاً ثُمَّ تَزْعُمِينَ أَنَّكِ تُرِيدِينَ الْإِصْلَاحَ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ فَخَبِّرِينِي مَا لِلنِّسَاءِ وَ قَوَدَ الْعَسَاكِرِ وَ الْإِصْلَاحَ بَيْنَ النَّاس.... "
📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ١٥٢ _ الفتوح ج ٢ ص ٤٦٥
👌عایشه به اندازه نسبت به امیر مومنان ع بغض و کینه داشت که پیامبر ص را در مورد علی ع مورد اذیت و آزار قرار میداد و پیامبر می فرمود :
"ای عایشه مرا در مورد علی آزار مده؛ به درستی که او برادر من در دنیا و در آخرت است و او امیر مؤمنان است، حق تعالی او را در روز قیامت بر صراط خواهد نشانید. پس دوستان خود را داخل بهشت و دشمنان خود را داخل جهنم خواهد کرد " " یَا عَائِشَةُ لَا تُؤْذِینِی فِی عَلِیٍّ فَإِنَّهُ أَخِی فِی الدُّنْیَا وَ أَخِی فِی الْآخِرَةِ .... "
📚امالی طوسی ص ٢٩٠
👌دیگر ائمه علیهم السلام هم دید مثبتی در مورد عایشه نداشتند , امام صادق علیه السلام فرمود:
" سه نفر بودند که بر رسول خدا دروغ بسیار میبستند؛ ابو هریره و انس بن مالک و یک زن. " " ثَلَاثَةٌ کَانُوا یَکْذِبُونَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَبُو هُرَیْرَةَ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِکٍ وَ امْرَأَةٌ "
📚خصال ج ١ ص ١٩٠
👌روشن است که مقصود از یک زن در روایت مذکور , عایشه است , چنان که علامه مجلسی , به این نکته تصریح می کند : " بيان يعني عائشة. "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 217
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌یا در روایت دیگری امام باقر علیه السلام فرمود :
"چون قائم آل محمد علیه السلام قیام کند حمیراء ( عایشه ) را زنده گرداند تا آنکه او را حد بزند و تا آنکه انتقام حضرت فاطمه علیها السلام را از او بگیرد. راوی گفت: فدای شما شوم به چه سبب او را حد میزند؟ فرمود: برای افترائی که بر ام ابراهیم بست. راوی پرسید: چرا رسول خدا او را حد نزد و حق تعالی حد او را تأخیر فرمود که قائم آل محمد علیه السلام این حد را جاری گرداند؟ حضرت فرمود: برای آنکه حق تعالی محمد را برای رحمت فرستاده است و قائم علیه السلام را برای انتقام و عذاب خواهد فرستاد "
" أَمَا لَوْ قَامَ قَائِمُنَا لَقَدْ رُدَّتْ إِلَیْهِ الْحُمَیْرَاءُ حَتَّی یَجْلِدَهَا الْحَدَّ وَ حَتَّی یَنْتَقِمَ لِابْنَةِ مُحَمَّدٍ فَاطِمَةَ علیها السلام مِنْهَا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ لِمَ یَجْلِدُهَا الْحَدَّ قَالَ لِفِرْیَتِهَا عَلَی أُمِّ إِبْرَاهِیمَ قُلْتُ فَکَیْفَ أَخَّرَهُ اللَّهُ لِلْقَائِمِ علیه السلام فَقَالَ لَهُ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله رَحْمَةً وَ بَعَثَ الْقَائِمَ علیه السلام نَقِمَةً "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٥٨٠ _ دلائل الامامه ص ٤٨٥
❗️در نقل دیگری دو تن از راویان می گویند :
" ما از امام جعفر صادق علیه السلام شنیدیم که ایشان در پایان هر نماز واجب، چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن میفرستاد: فلان، فلان، فلان، معاویة، و نام آنان را میبرد و از زنان فلانی، فلانی، هند وام الحکم خواهر معاویة. " " قَالا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ وَ أَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ مُعَاوِيَةُ وَ يُسَمِّيهِمْ وَ فُلَانَةُ وَ فُلَانَةُ وَ هِنْدٌ وَ أُمُّ الْحَكَمِ أُخْتُ مُعَاوِيَةَ. "
📚الکافی ج ٣ ص ٣٤٣
👌علامه مجلسی تصریح می کند که مقصود از فلانه و فلانه , عایشه و حفصه است و سه تن نخستین هم معلوم است که چه کسانی اند : " الكنايات الأول عبارة عن الثلاثة بترتيبهم و الكنائتان الأخيرتان عن عائشة و حفصة. "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج15، ص: 175
👌عایشه پیامبر را مورد اذیت و آزار قرار داد و خداوند آیاتی از سوره تحریم را در مذمت عایشه و حفصه نازل کرد و فرمود :
" اگر از كار خود توبه كنيد (به نفع شما است) زيرا دلهايتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور او است، و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتيبان او هستند. اميد است اگر او شما را طلاق دهد پروردگارش بجاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبهكار، عابد، هجرت كننده زنانى ثيبه و باكره. " ( احزاب ٤ و ٥ )
👌 بخاری نقل می کند که ابن عباس گفت :
" يك سال بود كه مىخواستم از عمر خطاب راجع به آيهاى سؤال كنم، اما از هيبت ( و ترس ) او نتوانستم آن را بپرسم، تا اينكه وقتى به قصد حج از مدينه خارج شد، من نيز با او بودم، هنگام مراجعت در ميان راه از وى پرسيدم: آن دو زنى كه جزء زنان پيغمبر بودند و خداوند مىفرمايد بر ضدّ حضرت همدستى كردند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: آنان حفصه و عايشه بودند . به او گفتم به خدا سوگند یکسال است که می خواستم این سوال را از تو بپرسم اما ترس از تو اجازه نمی داد "
"مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ عَنْ آيَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَسْأَلَهُ هَيْبَةً لَهُ، حَتَّى خَرَجَ حَاجًّا فَخَرَجْتُ مَعَهُ فَلَمَّا رَجَعتُ وَ كُنَّا بِبَعْضِ الطَّرِيقِ عَدَلَ إِلَى الْأَرَاكِ لِحَاجَةٍ لَهُ قَالَ: فَوَقَفْتُ لَهُ حَتَّى فَرَغَ ثُمَّ سِرْتُ مَعَهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ: مَنْ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مِنْ أَزْوَاجِهِ؟ فَقَالَ: تِلْكَ حَفْصَةُ وَ عَائِشَةُ. قَالَ فَقُلْتُ: وَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُ لا أريد أَنْ أَسْأَلَك َ عَنْ هَذَا مُنْذُ سَنَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ هَيْبَةً لَكَ "
📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٣٨٧ دار ابن کثیر
👌در پایان امر نیز علی علیه السلام به حسب تفویض پیامبر اسلام , مقام ام المومنینی را از عایشه گرفت و ارتباط او را با پیامبر گرامی ص برید و طلاق او را از پیامبر صادر کرد , تا هیچ پیوندی و تکریمی با پیامبر اسلام نداشته باشد , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11835
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
❕فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛
⚫️برخی از پرسش و پاسخ های مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها ؛
1⃣اهل سنت می گویند برترین زنان پیامبر عایشه بوده است نه خدیجه س ، چگونه پاسخ دهیم ❕❕
▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911
2⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که عایشه بارها به حضرت خدیجه س حسادت می کرد ❕❕
▪️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911
3⃣آیا حضرت خدیجه س قبل از همسری با پیامبر ازدواج کرده بودند ❕❕
▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1423
4⃣برخی می گویند پیامبر به خاطر پول و ثروت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کردند❗️آیا راست است ❕انگیزه ازدواج خدیجه س با پیامبر چه بود ❕❕
▪️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3478
5⃣شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد ❗
▪️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1934
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
سلام کردن به زنان !!!!
🤔#پرسش :
❓در زن ستیزی علی بن ابیطالب همین بس که حتی از سلام کردن به زنان نهی میکند!
متن حدیث: امام صادق از پدر بزرگوارش از على روايت كند كه فرمود: به زن سلام نكن.
منبع: مشکاة الأنوار؛ تألیف شیخ طبرسی، جلد۱، صفحه۴۲۵
💠#پاسخ💠
👌روایاتی که از سلام کردن بر زنان نهی می کند , ناظر است به زنان جوان تا مبادا افراد و مردان جوان از طریق سلام کردن به زنان جوان , راه ارتباطی با آنان پیدا کنند و فتنه و فسادی ایجاد شود و به گناه بیفتند . بنابراین حکم مذکور برای مصون بودن خود انسان از گناه و معصیت است و ارتباطی با مقام و شخصیت زن ندارد .
❗️شاهد این سخن روایت دیگری است که تنها از سلام کردن به زنان جوان نهی می کند و تصریح دارد که امیر مومنان ع بر زنان سلام می کرد , به جز زنان جوان .
👌امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
"رسول خدا بر زنان سلام میکرد و جواب وی را میدادند، امیرمؤمنان علیه السلام هم بر زنان سلام میکرد اما دوست نداشت که بر زنان جوان سلام کند، چرا که میگفت: میترسم صدای آنها بر من خوش آید و و بر من ضرری وارد شود که از مقدار پاداشی که [از سلام کردن] میطلبم بیشتر باشد " "عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یَرْدُدْنَ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ کَانَ یَکْرَهُ أَنْ یُسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ یَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ تُعْجِبَنِی صَوْتَهَا فَیَدْخُلَ عَلَیَّ أَکْثَرَ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ "
📚الکافی ج ٢ ص ٦٤٨
👌مرحوم طبرسی هم در همان کتاب مشکاه الانوار این روایت را نیز نقل کرده است :
📚مشکاه الانوار ص ١٩٧
❗️علامه مجلسی می نویسد :
"لعله علیه السلام إنما فعل ذلک و قال ما قال تعلیما للأمة. "چه بسا علی علیه السلام , این کار و سخنان را برای آموزش دادن به امت انجام داده باشد. "
📚بحار الانوار ج ٤٠ ص ٣٣٥
👌مرحوم صدوق نیز متذکر همین نکته می شود :
"إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ لِغَيْرِهِ وَ إِنْ عَبَّرَ عَنْ نَفْسِه "
📚من لا یحضره الفقیه ج ٣ ص ٤٦٩
👌استاد بزرگوار , آیت الله مکارم شیرازی می گوید :
" محدثين بزرگ از جمله مرحوم صدوق فرمودهاند كه منظور اين است كه على عليه السلام به ديگران درس بدهد چون مقام او بالاتر از اين حرفهاست و او مقام عصمت داشت و در اين حديث مىخواهد به ديگران ياد بدهد كه اگر جوان هستى و زن نيز جوان است به او سلام نكن شايد كه خوف فتنه باشد. "
📚كتاب النكاح، ج1، ص: 76
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
👌معاند مفلوک مطالب کانالهای وهابیون را در مورد افطار کردن امام صادق علیه السلام در برابر خلیفه عباسی کپی کرده و اشکال تراشی کرده است , ما در گذشته در این رابطه پاسخ مفصلی دادیم :
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4777
دیدگاه اهلبیت علیهم السلام در مورد عایشه !!!! ( انتشار به خاطر مدح از عایشه در صدا و سیما )
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
توضیحی در مورد آیه اول سوره مائده " بهیمه الانعام "
🤔#پرسش :
❓امام صادق میگوید : حیوان چهار پا یعنی امام و الانعام (که شامل شتر و گاو و گوسفند و..) میشود ، یعنی مومنان (شیعیان) !!!!
عَنِ اَلْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: « أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ اَلْأَنْعٰامِ » قَالَ اَلْبَهِيمَةُ هَاهُنَا اَلْوَلِيُّ وَ اَلْأَنْعَامُ اَلْمُؤْمِنُونَ .
مفضل میگوید از امام صادق در تفسیر آیه أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ [ سوره مائده:1] پرسیدم . امام صادق جواب داد : بهیمه در اینجا یعنی امام ، و الأنعام نیز مؤمنان هستند. !!
📚التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۹۰ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید :
" چهار پايان (و جنين چهار پايان) براى شما حلال شده است مگر آنچه بر شما خوانده مىشود (به جز آنها كه استثناء خواهد شد) ... " "أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ إِلاَّ ما يُتْلى عَلَيْكُمْ " ( مائده ١ )
👌در تفسیر نمونه در مورد این آیه می خوانیم :
" انعام جمع" نعم" به معنى شتر و گاو و گوسفند است " بهيمة" از ماده" بهمة" (بر وزن تهمه) در اصل به معنى" سنگ محكم" است و به هر چيز كه درك آن مشكل باشد" مبهم" گفته ميشود، و به تمام حيوانات كه داراى نطق و سخن نيستند،" بهيمه" اطلاق ميشود، زيرا صداى آنها داراى ابهام است اما معمولا اين كلمه را فقط در مورد چهار پايان بكار مىبرند، و درندگان و پرندگان را شامل نميشود.
👌و از آنجا كه" جنين" حيوانات نيز داراى يك نوع ابهام است" بهيمة" نيز ناميده ميشود.
❗️بنابراين حلال بودن" بهيمه انعام" يا بمعنى حليت تمام چهار پايان است (به استثناى آنچه بعدا در آيه ذكر ميشود) و يا بمعنى حليت بچههايى است كه در شكم حيوانات حلال گوشت وجود دارد (بچههايى كه خلقت آنها كامل شده و مو و پشم بر بدن آنها روئيده است) و از آنجا كه حليت حيواناتى مانند شتر و گاو و گوسفند قبل از اين آيه براى مردم مشخص بوده ممكن است آيه اشاره به حليت جنينهاى آنها باشد.
👌ولى آنچه در معنى آيه به نظر نزديكتر ميرسد اين است كه آيه معنى وسيعى دارد هم حلال بودن اين گونه حيوانات را بيان ميكند، و هم" جنين" آنها را، و اگر حكم اين گونه حيوانات در سابق نيز معلوم بوده در اينجا به عنوان مقدمهاى براى استثنائات بعد تكرار شده است. "
📚تفسير نمونه، ج4، ص: 247
❗️در روایات نیز این تفسیر مورد تایید قرار گرفته است , چنان که در نقلی محمد بن مسلم می گوید :
"از یکی از امامان ( امام باقر یا امام صادق ) در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و ایشان فرمود:
" جنین در شکم مادرش، چون موی برآورد و پرز بر آرد، پس پاکی (به خوبی سر بریدن) آن، همان پاکی مادرش است و این است معنایی که خداوند اراده کرده است. " " عن محمد بن مسلم، قال: سألت أحدهما (عليهما السلام) عن قول الله عز و جل: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ، فقال: «الجنين في بطن امه، إذا أشعر و أوبر، فذكاته ذكاة امه، [فذلك] الذي عنى الله تعالى». "
📚تهذیب ج ٩ ص ٥٧ _ الکافی ج ٦ ص ٢٣٤
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌بنابراین معنای ظاهری آیه همان است که بیان شد , اما در نقلی که بدون سند آمده است و معاند هم به آن نقل استناد کرد , یک تفسیر باطنی برای آیه مذکور بیان شده است که متاسفانه معاند جاهل نسبت به آن معنا بی اطلاع است .
❕مفضل روایت کرده که از امام صادق علیه السلام در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و فرمود: « البهیمه» در این جا به معنای«ولی» و « الانعام» به معنای «مؤمنان» است. " عن المفضل، قال: سألت الصادق (عليه السلام)، عن قول الله: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ. قال: «البهيمة ها هنا: الولي، و الأنعام: المؤمنون». "
📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۳۱۹، ح ۱۳
👌قرآن دارای بطون و معانی گسترده ای است , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است »
« إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر »
📚بحار الانوار ج89 ص94
❗️روایت مذکور در صدد بیان یک معنای باطنی برای آیه مورد بحث است و برای رساندن این معنا از مجاز و استعاره بهره گرفته شده است , چنان که می نویسند :
"استعاره در اصطلاح به كار بردن لفظى است در غير آنچه براى آن وضع شده است (در غير معناى حقيقىاش) به جهت علاقه (پيوند) مشابهتى كه بين معنى منقول عنه (معناى حقيقى) و معنى مستعمل فيه (معناى مجازى) وجود دارد، همراه با قرينه بازدارنده از اراده معنى اصلى آن. و استعاره نيست مگر يك تشبيه مختصر، ليكن ابلغ از تشبيه است.
مانند سخن تو: «رأيت أسدا فى المدرسة» كه اصل اين استعاره «رأيت رجلا شجاعا كالاسد فى المدرسة» بوده است. تو مشبّه (لفظ رجل) و ادات تشبيه (كاف) و وجهشبه (شجاعت) را حذف كردهاى و آن را ملحق به قرينه «المدرسة» ساختهاى تا استعاره دلالت كند بر اينكه مقصود تو از «اسد» شجاع است. "
📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج2، ص: 139
👌با توجه به آنکه معنای اصلی " بهیمه " به معنای چیزی است که درک آن مشکل است و شبیه و مانندی ندارد , این لفظ به صورت مجازی و استعاره ای در مورد امامان علیهم السلام به کار رفته است , زیرا آن بزرگواران هم آن شیء خالصی هستند که شبه و نظیری از مخلوقات ندارند :
" البهيمة حينئذ من البهيم؛ بمعنى: الخالص الّذي لم يشبه غيره. "
📚تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج4، ص: 24
👌همینطور انعام نیز به صورت مجازی در مورد مومنان به کار رفته است , زیرا مومنان نیز چون شتر و گاو و گوسفند , برای بشریت پر فایده هستند و حیات معنوی بشریت وابسته به مومنان است , چنان که حیات بدنی و دنیوی بشریت وابسته به تغذیه و پوشش گیری و استفاده های دیگر آنها از حیواناتی اهلی چون شتر و گاو و گوسفند است .
👌بنابراین همانطور که مرد شجاع را به شیر تشبیه می کنند آن هم به خاطر شجاعت , در روایت مذکور هم مومنین را به " انعام " تشبیه کرده است , آن هم به خاطر خیر و منفعت رسانی مومنین به جامعه بشریت , چنان که خداوند فرمود :
" شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) امر به معروف مىكنيد و نهى از منكر، و به خدا ايمان داريد " " كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِالله "( آل عمران ١١٠ )
👌با توجه به این توضیح چرایی استعاره آوردن از ائمه علیهم السلام به " بهیمه " و مومنین به " انعام " روشن می شود , اگر چه روایتی که این تشبیه را بیان می دارد و معاند به آن استناد کرد , بدون سند نقل شده است و از نظر سندی ضعیف است .
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
❗️توضیحی پیرامون طلاقهای زیاد امام حسن علیه السلام :
👌جریانهای معاند همواره مطرح می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امام صادق ع به نقل از امیر مومنان ع فرمود که علی ع بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن ع در نیاورند , زیرا امام حسن ع فردی پر طلاق و مطلاق است .
❗️پاسخی که ما به این اشکال می دهیم آن است که این جریان یک جعل تاریخی است که توسط دشمنان امام حسن ع ساخته و پرداخته شده است و در کتابهای تاریخی اهلسنت راه یافته است . برخی در این رابطه می نویسند :
"واقعيت اين است كه منصور دوانيقى، نقش اصلى را در چنين تهمت بزرگى بر عهده داشت. هنگامى كه وى در سال 137 به خلافت رسيد، با هدف خاموش كردن نهضتهاى علويان و سادات حسنى و كاستن از محبوبيت و نفوذ آنها در بين مردم، چنين اتهامى را در خطبهاى كه در برابر عدهاى از اهل خراسان ايراد نمود، بر زبان آورد .
👌از نكات برجسته و مورد توجه زندگى پربار امام حسنعليه السلام، تربيت فرزندانى انقلابى و ظلمستيز است كه همواره، همراه پدر خويش در كوفه و مدينه بودند و بعد از شهادت آن بزرگوار، يار باوفاى امام زمان خود، حسين بن علىعليه السلام شدند. آنان پدر را برترين الگوى رفتارى و تربيتى خويش مىدانستند و مىكوشيدند آينه تمام نماى حسنى باشند. بسيارى از ايشان، مجسمه تقوا، شجاعت، صداقت، رأفت، مهربانى، سخاوت و عدالت بودند. آنها بازوانى قوى براى عموى والامقام خود و پيروى مخلص و جانبركف براى او بودند. حضور هفت يا هشت تن از آنها در صحنه كربلا، بالاترين گواه بر اين مدعا است. از جمله آنها حسن بن حسن معروف به «حسن مثنى» است كه در زمان امام حسينعليه السلام، مسئول موقوفات و صدقات اميرمؤمنانعليه السلام و زيد بن حسن متولى موقوفات رسول خداصلى الله عليه وآله شد.
❗️در دوران حاكميت بنىاميه و بنىعباس، بسيارى از نوادگان امام مجتبىعليه السلام، پرچمدار نهضتهاى اسلامى بر ضد حاكمان ستمگر زمان خود بودند و يا به صورت آشكار، با آنها مخالفت مىكردند همچون عبداللَّه بن حسن بن حسن و حسين بن على بن حسن بن حسن.
👌منصور دوانیقی برای کاستن از وجاهت فرزندان امام حسن ع تهمت مطلاق بودن امام حسن ع را ساخت و به صورت گسترده در جامعه اسلامی منتشر ساخت "
📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه ازدواجهای امام حسن ع
❕بنابراین قضیه مذکور یک تهمت از سوی دشمنان امام حسن ع بوده است که متاسفانه علمای اهلسنت ناقلان اصلی این داستان بوده و این جعل را در کتابهای خود آورده اند و به دروغ نسبت داده اند که علی ع مردم را بر حذر می داشت که به امام حسن ع همسر دهند , زیرا امام حسن ع فردی مطلاق است : " و قد كان على يقول لأهل الكوفة: لا تزوجوه فإنه مطلاق، فيقولون و الله يا أمير المؤمنين لو خطب إلينا كل يوم لزوجناه منا من شاء ابتغاء في صهر رسول الله صلّى الله عليه و سلّم. "
📚البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٨ ص ٣٨ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ٤ ص ٣٧ _ الطبقات الکبری , خامسه ١ ص ٣٠٢
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌اما ما معتقدیم که این نسبت به امام حسن ع صحیح نیست , زیرا در روایات ما آمده است که خداوند از افراد پر طلاق نفرت دارد : " إنَّ اللَّهَ عز و جل يُبغِضُ كُلَّ مِطلاقٍ ذَوّاق "
📚الكافي: ج 6 ص 55 ح 4
👌امام حسن علیه السلام مطیع ترین مردمان نسبت به خداوند بوده است و هیچگاه کاری را که خداوند از آن نفرت دارد را انجام نمی داده است , چنان که در روایت آمده است :
"امام حسن ع عابدترین مردمان و زاهدترین و برترین مردم در زمانش بوده است " " أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُم "
📚الأمالي( للصدوق)، النص، 178
👌و یا در نقل دیگر آمده است که در شرف و قرب و مقام در نزد خداوند , از مردم عادی هیچکس بر امام حسن ع پیشی نگرفته بود : " ُ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ قَالَ: مَا بَلَغَ أَحَدٌ مِنَ الشَّرَفِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص مَا بَلَغَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِي "
📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)،ص: 211
👌بنابراین روایات مطلاق بودن امام حسن ع با شخصیت شریف و بی همتای ایشان همخوانی ندارد و این قضیه از ساخته های اهلسنت و دشمنان امام حسن ع بوده است و اگر در برخی از روایات شیعه هم این نسبت مطلاق بودن به امام حسن ع نسبت داده شده است :
📚وسایل الشیعه ج ٢٢ ص ٩ باب ٢
❗️این روایات از روی تقیه و موافق با اعتقاد دشمنان امام حسن ع صادر شده است , زیرا حکام وقت و مثلا منصور دوانیقی , امامان علیهم السلام و امام صادق ع را تحت فشار قرار می دادند تا ائمه ع گفته های آنان را تایید کنند و موافق سخن آنان , سخن بگویند و آن بزرگواران هم از روی تقیه , موافق با اعتقاد این حکام ظالم سخن می گفتند و نسبت مذکور را به امام حسن ع دادند , اما خودشان تصریح می کردند که چنین روایاتی تقیه ای بوده و از روی فشار صادر شده است و شیعیان باید به خلاف محتوای این روایات عمل کنند .
❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی : ج 1 ص 68
❕بنابراین روایاتی از شیعه که می گوید امام حسن ع مطلاق بوده است و علی ع مردم را نهی کرد که به امام حسن ع همسر دهند , تقیه ای بوده و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است , و حجیت ندارد و ما ماموریم که خلاف محتوای این روایات تقیه را بپذیریم , در ذیل پیرامون چرایی روایات تقیه ای بیشتر توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ تصویری :
❓چرا روزه خواری علنی در ماه رمضان جرم است و مجازات دارد !!!!
❓آیا از دید مسلمین غذا خوردن در طول سال در برابر گرسنگان اشکال ندارد و فقط در ماه رمضان ممنوعیت دارد !!!!
👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید .
@Rahnamye_Behesht
ارث بردن امام علیه السلام از اموال مردم !!!
🤔#پرسش :
❓ثقة الأسلام كليني در ص ١٢ از جلد ٧ كتاب كافى در مورد قضاوت كردن امام كاظم چنين مينويسد: محمّد بن نعيم صحّاف گويد: محمّد بن ابى عميره، پارچه فروش، از دنيا رفت و مرا وصى خود ساخته بود، وارث او فقط همسرش بود، وارث ديگرى نداشت، من به امام كاظم نوشتم و كسب تكليف نمودم. امام در پاسخ من نوشت: يك چهارم ميراث را به همسرش بده و سه چهارم باقى را برای ما بفرست !!!!
▪️متن عربى: حميد بن زياد عن الحسن بن محمد بن سماعة عن محمد بن الحسن بن زياد العطار عن محمد بن نعيم الصحاف قال: مات محمد بن أبي عمير بياع السابري و أوصى إلي و ترك امرأة له و لم يترك وارثا غيرها فكتبت إلى العبد الصالح فكتب إلي أعط المرأة الربع و احمل الباقي إلينا
▪️ادمين:
چرا بايد ارث شخصى به جاى رسيدن به همسرش به امام کاظم برسد !!!!
💠#پاسخ💠
👌برخی از فقها به حسب روایت مذکور و روایات دیگر , فتوا می دهند که اگر مردی بمیرد و وارثی جز همسرش نداشته باشد , یک چهارم اموالش به همسرش می رسد و ما بقی به امام علیه السلام می رسد , چنان که مرحوم امام خمینی می گوید :
" اگر وارث او منحصر به زوجه و امام عليه السلام باشد، ربع تركه او مال زوجه و بقيه مال امام عليه السلام است. "
📚تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج2، ص: 390
👌البته به حسب روایتی , در صورتی که همسر مذکور با میت مرد در کنار زوجیت , قرابت و خویشاوندی هم داشته باشد , در این صورت تمام اموال مرد به همسرش به ارث می رسد و به امام علیه السلام چیزی نمی رسد :
" سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ رَجُلٍ مَاتَ وَ تَرَكَ امْرَأَةً قَرَابَةً لَيْسَ لَهُ قَرَابَةٌ غَيْرَهَا قَالَ يُدْفَعُ الْمَالُ كُلُّهُ إِلَيْهَا. "
📚تهذیب الاحکام ج ٩ ص ٢٩٥
👌به هر حال آنجایی که بخشی از اموال میت به امام علیه السلام به ارث می رسد , امام ع آن مال را صرف فقراء و نیازمندان می کند نه آنکه برای خودش بردارد , چنان که در روایتی به این نکته تصریح شده است که وقتی یک چهارم سهم همسر داده شد , ما بقی که سهم امام علیه السلام است , به فقراء و نیازمندان داده می شود :
" إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ فَالرُّبُعُ وَ تَصَدَّقَ بِالْبَاقِي عَلَى مَنْ تَعْرِفُ أَنَّ لَهُ إِلَيْهِ حَاجَةً إِنْ شَاءَ اللَّهُ. "
📚الکافی ج ٧ ص ١٢٧
👌مثلا اگر کسی بمیرد و هیچ وارثی نداشته باشد , تمام اموالش به امام علیه السلام می رسد : " عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: الْإِمَامُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ. "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج7، ص: 169
❗️امام علیه السلام این اموال به ارث رسیده به خودش را صرف فقراء و ضعیفان شهر می کند , نه آنکه برای خودش بردارد , چنان که امیر مومنان علیه السلام چنین می کرد :
" كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْطِي مِيرَاثَ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ فُقَرَاءَ أَهْلِ بَلَدِهِ وَ ضُعَفَاءَهُم "
📚وسائل الشیعه ج ٢٦ ص ٢٥٥
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ـ✨🌼✨🌼
ـ🌼✨🌼 ﷽
ـ✨🌼
ـ🌼
❗️پاسخ به برخی پرسش ها و شبهات پیرامون شب های قدر ؛
1⃣اگر اعمال انسان شب قدر مقدر می شود پس تکلیف اختیار انسان چه می شود؟ آیا ما مجبور به انجام دادن امور مقدر شده هستیم؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112
2⃣آیا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر می توان اثبات وجود امام زمان علیه السلام را کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1154
3⃣ پاسخ به متنی در مورد شب قدر ؛
❕ «حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من »❗️
🔘 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/962
4⃣چرا شب قدر بین چند شب مخفی است و چندین شب به عنوان شب قدر معرفی شده است؟ فلسفه آن چیست؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/972
5⃣اگر قرآن در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم که قرآن در طول 23 سال نازل شده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3387
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3654
6⃣با توجه به اختلاف افق در کشورهای مختلف ، چگونه می توان شب قدر را درک کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423
7⃣شب قدر واقعی کدام شب است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423
8⃣آیا مراسم قرآن به سر گرفتن در شب قدر ، در منابع معتبر آمده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1153
9⃣آیا امت های گذشته نیز شب قدر داشته اند؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3419
0⃣1⃣با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای جوشن کبیر را در شب قدر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا پیامبر میخوند؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2722
1⃣1⃣با توجه به اینکه ِکلمه لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب قدر بودن ان شک کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2737
2⃣1⃣فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است؟ چرا باید شب قدر را احیا گرفت؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2566
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112
3⃣1⃣برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2111
4⃣1⃣این که در روایتی گفته شد که مقصود از شب قدر حضرت زهرا است یعنی چه؟ شب قدر مگر شبی نیست که قرآن در آن نازل شده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2115
5⃣1⃣شب ۲۷ ماه رمضان، از شب های قدر
عنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال: أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ.
إقبال الأعمال، ص66
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: شب قدر، شب 27 ماه رمضان است. ❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2144
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🌼
✨🌼
🌼✨🌼
✨🌼✨🌼
ـ🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
ـ🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•﷽
ـ🍃⃟🔘᭄•
ـ🔘
ـ🍃
⬛️فرا رسیدن ایام #شهادت حضرت #امیر_المومنین_علیه_السلام را تسلیت عرض می کنیم .
✔️پاسخ به چند شبهه و پرسش پیرامون #شهادت حضرت علی علیه السلام ؛
1⃣کانال های ضد دین می گویند علی علیه السلام در محراب مسجد و در حال نماز شهید نشدند و این که ایشان در آن حالت جمله « فزت و رب الکعبه » را به زبان آوردند دروغ است و هیچ کدام در منابع تاریخی نیامده است ؛پاسخ چیست؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/963
2⃣آیا به راستی مرغابیان هنگام خروج حضرت علی به مسجد شروع به صیحه زدن کردند؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/967
3⃣کانال های وهابی می گویند چرا برای شهادت حضرت علی سیاه می پوشید؟پیراهن سیاه لباس فرعونیان است ❕پاسخ چیست؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/968
4⃣آیا براستی آنچه وهابیت می گویند راست است که ابن ملجم مجتهد بوده و در اجتهادش خطا کرده است و یک ثواب می برد ❕قاتل حضرت علی در منابع شیعه و سنی چگونه معرفی شده است؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/969
5⃣آیا راست است که حضرت علی ابن ملجم را در شب ضربت خوردن از او برای نماز بیدار کردند؟ آیا صحت تاریخی دارد یا شایعه است؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3310
6⃣آیا حضرت علی می دانست که اگر به مسجد برود کشته می شود؟ با این وجود چرا به مسجد رفت؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3308
7⃣چرا حضرت علی در شب نوزدهم که شب قدر است در منزل ماندند و برای عبادت به مسجد نرفتند؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3444
8⃣کانال های وهابی می گویند قبر حضرت علی در نجف نیست و قبر کنونی که در نجف است متعلق به مغیره بن شعبه است ❕پاسخ چیست ؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173
9⃣آیا کشته شدن حضرت علی علیه السلام اتفاقی عادی بوده است؟ پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقات خارق العاده ای در عالم افتاد ؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3450
🔟آیا راست است که می گویند ابن ملجم را آتش زدند و این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با او را دادند دروغ است؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2720
1⃣1⃣آیا واقعیت دارد که عایشه وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید شادی کرد؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3451
2⃣1⃣چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش قاتل خودش نکرده بود؟ چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1157
3⃣1⃣آیا میدانید مزار شریف کجاست ؟ بله در افغانستان است سؤال دوم چرا اسم مزار شریف را بر این شهر گذاشتهاند؟ چون علی ابن ابیطالب در آنجا دفن شده است. لذا به مزار ایشان مزار شریف میگویند و اسم این شهر را به همین نام قرار دادند ❗️
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3723
4⃣1⃣«ابن ملجم مرادی» یک سردار ایرانی به نام بهمن جازویه اهل رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با قتل حضرت علی (ع) انتقام حمله تازیها را گرفت. در ضمن وقت نماز از پشت سر ضربه نزد، بلکه در یک جنگ تن به تن در مسجد غالب شد و ...؟!
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2117
١٥ _ضربت خوردن على در محراب دروغى ديگر از فرقه جعلى شيعه . یعقوبی از قديمى ترين و معتبرترين مورخين شيعه در مورد ضربت خوردن على در كتاب تاریخ یعقوبی جلد دوم صفحه ٨٣١ مینویسد :
اما عبدالرحمن ابن ملجم بر در مسجد ایستاد و على در تاریکی صبحدم بیرون امد پس مرغابیانى که در خانه بودند در پى او رفتند و بر جامه اش اویختند، پس گفتند: صوائح تتبعها نوائح “فریاد کنندگانی که نوحه گرانى در پى انهاست”
و سر خود را از دریچه مسجد داخل کرد، ابن ملجم شمشیرى بر سرش نواخت ، پس افتاد و فریاد زد بگیریدش..
◼️ چگونه میشود دروغِ « فُزْتُ وَرَبِّ الْكَعْبَةِ » را باور کرد ؟ در حالی که در این نقل خبری از این جمله نیست ❗️❗️
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3883
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
🍃
🔘
🍃⃟🔘᭄•
🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
استعمال توتون توسط مرحوم محمد تقی مجلسی در هنگام روزه !!!!
🤔#پرسش :
❓علامه محمد تقى مجلسى عالم بزرگ شیعه توتون مصرف می کرده است !!!!
▪️نعمت الله جزايرى از علماى بزرگ شيعه و از شاگردان علامه مجلسى در ص ٤١ از جلد ٤ كتاب أنوار النعمانيةدر مورد علامه محمد تقى مجلسى مينويسد:
محمد تقى مجلسى حشيش ميكشيد در هنگامى كه روزه مستحبى داشت ولى در روزه واجب(ماه رمضان) بدليل ترس از حرف مردم آنرا ترك ميكرد
▪️متن عربى: انّ التقيّ المجلسي طاب ثراه كان يشربه في صوم التطوع و يترك إستعماله في الصوم الواجب حذرا من كلام العوام ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از اختلافات در به دست آوردن حکم شرعی که میان علمای شیعه وجود دارد ، این است که مثلا اگر در موردى، به جهت نبودن نصّ و دليل، شك در تكليف داشته باشيم و ندانيم كه چيزى از وجوب و يا حرمت به آن تعلق گرفته يا نه، آيا در صورتى كه آن شىء مشكوك مخالفت شود آیا مجازات دارد يا ندارد ؟
❕بين اصولیون و اخباريان از علمای شیعه ، اختلاف در گرفته است. مشهور از فقها و مجتهدان، بعد از فحص، احتياط را لازم نمى دانند و قائل به برائت شده اند و به اخباريان نسبت داده شده كه آنان قائل به توقّف و احتياط شده اند ؛
📚اخباری گری ، تاریخ و عقاید ، ص 406
👌علامه محمد تقی مجلسی اگرچه از اخباریون بود , اما چنین نبود که در مواردی که نص و روایتی در مورد موضوعی نبود , به صورت مطلق قائل به احتیاط باشد , بلکه او نیز مانند اصولیون اهل برائت جاری کردن بود و به روایت امام صادق ع استناد می کرد که می فرمود :
« همه چيز، تا زمانى كه امرى و نهيى درباره آن به تو نرسيده آزاد است. هر چيزى كه حلال و حرام دارد، همواره براى تو حلال است، تا آنگاه كه به حرام آن يقين پيدا كنى و آن را واگذارى » " الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ. "
📚امالی طوسی ص ٦٦٩
❗️در قضیه استعمال توتون هم میان اخباریون و اصولیون اختلاف بود , اخباریون قائل به حرمت و احتیاط و ممنوعیت استعمال بودند اما اصولیون قائل به برائت و جواز .
👌علامه محمد تقی مجلسی در این قضیه رویه اخباریون افراطی را نمی پسندید و به مانند اصولیون قائل به برائت بود و برای آنکه عملا به اخباریون افراطی نشان دهند که نباید در استنباط مسائل چنین افراط کنند و در هر موضوعی از طریق احتیاط وارد شوند , خود نیز در مواردی شرب توتون می کرد و مثلا توتون استعمال می کرد , تا اخباریون افراطی را متوجه اشتباهشان کند , چنان که برخی در قضیه ای مشابه می نویسند :
" شايان توجه است كه اين كار علامه مجلسى، تلاشى اجتماعى براى جلوگيرى از تندروىهاى اخباريانِ افراطى بوده است . در آن زمان، بازار بگومگو ميان اخباريان و اصوليان داغ بود و به دليل اصرار و تأكيد فراوان اخباريان بر نهى از دخانيات، استفاده از آن به نمادى براى مخالفت با اين اخباريان تبديل شده بود. از اينرو، علامه مجلسى كه خود زعامت حوزه اصفهان و رياست عام در امور مذهبى داشت، با استفاده از موقعيت خويش مى كوشيد تا عملًا با افراط در اخباريگرى بستيزد؛ هرچند خود او نيز اخبارگرا بود و مرام فكرى اش فاصله دورى با اخباريگرى نداشت. "
📚اخباری گری , تاریخ و عقاید ص ١٥٠
❗️البته با توجه به آنکه در زمان کنونی ضررهای استعمال موارد مخدر روشن شده است , حکم شرعی بر ممنوعیت استعمال است , به خلاف زمان سابق که ضررهای مذکور روشن نبوده است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/75
👌اما در مورد استعمال توتون در هنگام روزه , مشهور علمای شیعه معتقدند که دود غلیظ به حلق رسیدن مبطل روزه است ( بنابراین نباید در هنگام روزه دخانیت مصرف کرد , چون دود غلیظی دارد ) :" مشهور رساندن غبار غليظ به حلق را موجب بطلان روزه مىدانند. "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت ، ج5، ص: 542
👌و به روایتی استناد می کنند که این ممنوعیت از آن استفاده می شود : " شَمَّ رَائِحَةً غَلِيظَةً أَوكَنَسَ بَيْتاً فَدَخَلَ فِي أَنْفِهِ وَ حَلْقِهِ غُبَارٌ "
📚التهذیب ج ٤ ص ٢١٤
👌اما مرحوم محمد تقی مجلسی استدلال به این روایت را کافی نمی دانست و معتقد بود که رسیدن غبار و دود غلیظ به حلق چون مصداق خوردن و آشامیدن نیست , لذا مبطل روزه نیست :
📚لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج6، ص: 391
❗️لذا چون مرحوم علامه محمد تقی مجلسی رساندن غبار و دود به حلق را مبطل روزه نمی دانست , در هنگام روزه توتون استعمال می کرد , اما در هنگام روزه واجب و در برابر مردم استعمال نمی کرد , زیرا مردم به پیروی از مشهور علمای شیعه معتقد بودند که رساندن دود و غبار غلیظ به حلق باطل کننده روزه است .
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پاسخی به جناب رائفی پور در مورد فضیلت امیر مومنان علیه السلام در جریان لیله المبیت !!!!
👌کلیپی از جناب رائفی پور منتشر شده است که با لحنی ناصواب فضیلت امیر مومنان علیه السلام را در جریان لیله المبیت زیر سوال می برد و می گوید که ٢٣٠ هزار شهید ما هم حاضر بودند که بروند و به جای پیامبر اسلام بخوابند ( بنابراین خوابیدن امیر مومنان ع به جای پیامبر در جریان لیله المبیت مساله آنچنانی نبوده است ) .
👌متاسفانه این سخنان بسیار سطحی و ناآگاهانه است , زیرا هم خداوند با نزول آیه در این جریان و هم فرشتگان و هم خود امیر مومنان تصریح می کردند که این فضیلت , فضیلتی است اختصاصی امیر مومنان ع و هیچ کس در این فضیلت با ایشان برابر نیست .
❗️به اندازه ای این فضیلت در نزد خداوند ارزش داشته است که در این رابطه آیه نازل کرد و فرمود :
"وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ )
❗️«أبو جعفر اسكافى»، استاد شارح مشهور نهج البلاغه ابن أبي الحديد معتزلى، مىگويد:
"قد ثبت بالتّواتر حديث الفراش، ... و لا يجحده الّا مجنون او غير مخالط لاهل الملّة، ... و قد روى المفسّرون كلّهم: انّ قول اللَّه تعالى: و من النّاس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه انزلت فى علىّ عليه السلام ليلة المبيت على الفراش "
"حديث خوابيدن على عليه السلام در بستر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به تواتر ثابت شده و قابل انكار نيست؛ بنابراين جز انسان ديوانه و مجنون، يا كسى كه با مسلمانان معاشرتى ندارد، هيچ كس چنين روايتى را انكار نمىكند، (زيرا) تمام مفسّران قرآن كريم اتّفاق نظر دارند كه آيه شريفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي ...» در ليلة المبيت، در شأن على عليه السلام نازل گشته است. "
📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد 13، صفحه 261.
❗️خود امیر مومنان ع در روز شوری به جریان لیله المبیت به عنوان یک فضیلت اختصاصی برای خودش استناد کرد و دیگران هم تایید کردند : " فذكر فضائله (عليه السلام)، و يقولون بالموافقة، و ذكر علي (عليه السلام) في ذلك: «فهل فيكم أحد نزلت فيه هذه الآية: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ لما وقيت رسول الله (صلى الله عليه و آله) ليلة الفراش غيري» قالوا: لا. "
📚امالی طوسی ص ٥٥١
👌و در کنار خداوند , حتی فرشتگان هم تصریح می کردند که فضیلت جریان لیله المبیت اختصاصی امیر مومنان ع است و کسی با او در این فضیلت شریک نیست .
❗️در نقل آمده است :
" خداوند در شبى كه على عليه السلام در بستر پيامبر خوابيد، خطاب به جبرئيل و ميكاييل فرمود: شما دو نفر برادر هستيد، اگر خداوند بخواهد عمر يكى از شما را بگيرد، آيا ديگرى حاضر است فداكارى كند و از عمر خودش به او بدهد؟
❗️هيچ كدام سخنى نگفتند و آمادگى خويش را براى اين امر اعلان نكردند! خداوند به آنها فرمود: به خانه پيامبر ما در روى زمين نگاه كنيد، ببينيد چگونه على براى حفظ جان پيامبر، زندگى خويش را به خطر انداخته است! برويد و مواظب على باشيد. جبرئيل و ميكاييل به زمين آمدند و در خانه پيامبر اسلام حاضر شدند. جبرئيل بالاى سر على عليه السلام و ميكاييل پايين پاى آن حضرت ايستاد تا از جان على محافظت كنند. سپس آن دو خطاب به على عليه السلام گفتند: بَخٍّ بَخٍّ لَكَ يَا بْنَ ابى طالِبٍ، مَنْ مِثلُكَ؟ وَ قَدْ باهَى اللَّهُ بِكَ مَلائِكَةَ السَّماواتِ و فاخَرَ بِكَ " على جان به تو تبريك مىگوييم، چه كسى مثل توست؟ در حالى كه خداوند متعال به خاطر تو بر ملائكه آسمان مباهات و افتخار كرد. "
📚مناقب ابن شهر آشوب ج ٢ ص ٦٤ _ شواهد التنزیل ج ١ ص ٩٦ _ ١٣٣ ( به نقل از البرهان فی تفسیر القرآن ج ١ ص ٤٤٤ )
👌بنابراین فضیلت مذکور اختصاصی امیر مومنان ع است و هیچ کس در آن فضیلت نمی تواند با ایشان شریک باشد .
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بله شهدای والا مقام ایران اسلامی ما هم ممکن بود در چنین جریانی , جان خود را فدای پیامبر اسلام کنند , اما به تصریح آیه و روایات فوق الذکر , باز هم کارشان با عمل امیر مومنان علی علیه السلام برابری نداشت , زیرا انگیزه امیر مومنان ع از آن عملکرد و خوابیدن به جای پیامبر ص تنها ذات پاک الهی بوده است نه رسیدن به پاداش و دوری از جهنم , در حالی که چنین نیت خالصی ممکن است در دیگران آن هم در آن لحظات سخت نباشد , چنان که خود امیر مومنان فرمود :
" گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّهاى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمتها (و اينكه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است " " إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ. "
📚نهج البلاغه حکمت ٢٣٧
👌خود امیر مومنان همواره می فرمود که انگیزه حضرتش از انجام اعمال صالح و اطاعت الهی , تنها ذات پاک خداوند است نه بهشت و دوزخ و می فرمود :
" «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك " " (خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو؛ ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم».
📚بحار الانوار ج ٦٧ ص ١٨٦
👌و فرمود :
" ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاك مىپرستم و اين عبادت بزرگواران است " لکنی اعبده حبا له "
📚همان ص ١٦٧
👌آنچه گفتیم , یعنی انگیزه و نیت خاص علی علیه السلام سبب شد که فضیلت مذکور اختصاصی او شود , و دیگران با او شریک نباشند , مورد بیان مفسرین هم واقع شده و در این رابطه می گویند :
"قابل توجه اينكه فروشنده" انسان" و خريدار خدا و متاع" جان" و بهاى معامله خشنودى ذات پاك اوست. در حالى كه در موارد ديگرى بهاى اينگونه معاملات را بهشت جاويدان و نجات از دوزخ ذكر كرده است مثلا مىفرمايد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ،" خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريدارى مىكند كه بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا پيكار مىكنند مىكشند و كشته مىشوند" ( توبه ١١١ )
👌و شايد به همين جهت است كه آيه مورد بحث با كلمه" من" تبعيضيه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده يعنى تنها بعضى از مردم هستند كه قادرند به اين كار فوق العاده دست زنند، و تنها بهايى را كه براى ايثار جان طالب باشند، همان خشنودى خدا بوده باشد، ولى در آيه 111 سوره توبه كه در بالا آورديم همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاويدان دعوت شدهاند . "
📚تفسير نمونه، ج2، ص: 79
❗️" در آيات سوره «توبه» و «صف» تعبير به «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى» و «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ» شده است و اين تعبيرات بدين معنى است كه خداوند متعال، كه در اين معاملات خريدار است، فروشندگان را تشويق به فروش متاع و كالايشان مىكند؛ 👈ولى در آيه ليلة المبيت تعبير به «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ» شده است، و معناى اين جمله آن است كه فروشنده خود پيشقدم مىشود و اقدام به عرضه و فروش كالاى خويش مىنمايد و روشن است لطافت تعبير آيه ليلة المبيت بيشتر است؛👉
👌زيرا كسى كه خود جانش را در طبق اخلاص مىگذارد و آن را در معرض فروش قرار مىدهد، قابل مقايسه با كسى كه با تشويق و درخواست خريدار حاضر به اين كار مىشود نيست، هر چند كه بدون شك چنين عملى نيز بسيار ارزشمند است.
❗️علاوه بر اين، آيه محلّ بحث با كلمه «مِنْ» تبعيضيّه «وَ مِنَ النَّاسِ» شروع مىشود، يعنى تنها بعضى از مردم قادر بر اين كار فوقالعاده هستند؛ در حالى كه در دو آيه ديگر، كه مسأله معامله جان با بهشت يا نجات از دوزخ در آن مطرح شده، جنبه عمومى و همگانى دارد (اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) "
📚آيات ولايت در قرآن، ص: 278
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi