eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
172 ویدیو
36 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
خلف وعده خداوند نسبت به موسی علیه السلام !!!! 🤔 ❓مگر خداوند در قرآن نمی گوید که من در وعده خود تخلف و خلف وعده نمی کنم , پس چرا با حضرت موسی وعده کرد که سی روز باید به کوه طور برود اما بعد چهل روز او را نگه داشت !!!! 💠💠 👌خداوند می فرماید : "و ما به موسى سى شب وعده گذارديم سپس آن را با ده شب (ديگر) تكميل نموديم‏ و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت " " وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة ..." ( اعراف ١٤٢ ) ❕طبق روایات وعده ابتدایی خداوند به موسی علیه السلام به سی شب مشروط بوده است که بدایی و مقتضی برای تغییر ایجاد نشود اما چون مقتضی و علتی برای تغییر ایجاد شد , خداوند نیز ده شب دیگر بر آن وعده قبلی افزود و میقات را چهل شب تمدید کرد , چنان که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در مورد سخن خداوند «و إذ واعدنا موسی اربعین لیله» روایت می‌کند که فرمود : " در علم و تقدیر سی شب بود سپس بدا حاصل شد در نتیجه ده روز دیگر را به آن اضافه کرد و میقات پروردگارش از اول تا آخر، چهل شب طول کشید. " " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً. قال: «كان في العلم و التقدير ثلاثين ليلة، ثم بد الله فزاد عشرا، فتم ميقات ربه للأول و الآخر أربعين ليلة». 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 44 ❕عملکرد بنی اسرائیل موجب شد که خداوند تقدیر سی شب در وعده موسی علیه السلام را تغییر دهد و بداء حاصل کند تا چهل شب و از این طریق بنی اسرائیل را بیازماید که چقدر در اعتقاد خود به موسی ع و خدای او راسخ هستند , چنان که مفسرین می نویسند : "خداوند براى آزمودن بنى اسرائيل نخست موسى ع را براى يك مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمديد كرد، تا منافقان بنى اسرائيل صفوف خود را مشخص سازند. از امام باقر ع چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى ع به وعده‏گاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى ع تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه مى‏دانيم زدند (و گوساله‏پرستى كردند) " 📚تفسير نمونه، ج‏6، ص: 340 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 33 ❕در توضیح عقیده شیعه به بداء و چیستی بداء , برخی از محققین می نویسند : " خداوند داراى قدرت و سلطه مطلق بر جهان هستى است و هر زمان بخواهد مى تواند تقديرى را جايگزين تقدير ديگر سازد، در حالى كه بر هر دو تقدير، علم پيشين داشته و هيچ گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت، زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال بر خلاف عقيده يهود كه مى گفتند: «يد اللّه مغلولة»، «دست خدا بسته است»، قدرت گسترده اى دارد و به تعبير قرآن دست او باز است «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ». ( مائده 64 ) ❕ إعمال قدرت از سوى خداوند و اقدام وى به جايگزين كردن تقديرى به جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى گيرد و انجام اين كار در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينه دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى كند. طبعاً اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمه زندگى از كرده خود نادم گشته و از آن پس به وظايف خود در اين باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينه دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيه «يَمْحُوا اللّهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ» خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. " 📚راهنمای حقیقت ص 98 ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇 ❕بنابراین وعده خداوند به موسی علیه السلام مبنی بر میقات سی روزه مشروط بوده است که علتی ایجاد نشود تا سبب تغییر این تقدیر شود اما بنی اسرائیل به واسطه عملکرد خود سبب تغییر این تقدیر را ایجاد کردند و خداوند هم تقدیر نخستین را برای امتحان بنی اسرائیل تغییر داد تا ایمان آنان را بسنجد و در این رابطه بداء ایجاد کرد . 👌البته بداء ایجاد شده مستلزم آن نبود که مثلا موسی علیه السلام به قومش خلاف گفته باشد و تهمت بنی اسرائیل به موسی ع که او خلف وعده کرده است , راست بوده باشد , زیرا : 🔸اولا : وعده موسی به بنی اسرائیل مبنی بر جدایی سی روزه مشروط بر آن بوده است که بدایی حاصل نشود و مثلا سخن موسی ع به مفارقت تا سی روز مقید به حفظ شرایط از سوی بنی اسرائیل بود که طبیعتا چون بنی اسرائیل شرایط را تغییر دادند , تقدیر سی روزه نیز تغییر کرد تا آنان امتحان شوند . 🔸ثانیا : موسی ع به بنی اسرائیل گفته بود که من سی روز نزد شما نیستم و این سی روز نبودن محقق شد به این که موسی ع چهل شبانه روز در میقات خداوند به سر برد . وقتی میقات چهل روز طول بکشد یعنی وعده موسی ع نیز مبنی بر غیبت سی روزه تحقق پیدا کرده است . 👌به بیان دیگر : موسی ع نگفته بود که من فقط تا سی روز در نزد شما نیستم و مثلا از حصر استفاده نکرده بود , تنها گفته بود که مفارقت من از شما سی روزی می باشد , طبیعتا وقتی میقات چهل روز طول کشید , مفارقت سی روزه هم اتفاق افتاده است و موسی در وعده اش به بنی اسرائیل تخلفی نکرده است , چنان که در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود : " موسی علیه السلام به قومش گفت: من سی روز در بین شما نیستم. تا بر آنان سخت نگیرد. سپس آن مدت را ده روز افزایش داد و در این کار خلف وعده نیست. زیرا که اگر چهل شب تأخیر می‌کرد، قبل از آن سی شب تأخیر کرده بود. " " إن موسى (عليه السلام) قال لقومه: إني أتأخر عنكم ثلاثين يوما. ليسهل عليهم، ثم زاد عليهم عشرا، و ليس في ذلك خلف لأنه إذا تأخر عنهم أربعين ليلة فقد تأخر ثلاثين قبلها " 📚مجمع البیان ج 4 ص 728 ❗️در ذیل پیرامون عقیده بداء بیشتر توضیح داده ایم : ▫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2770 @Rahnamye_Behesht
آیت الله خویی و شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!! 🤔 : ❓ ابوالقاسم خوئی و افسانه شهادت !!! ابواݪقاسم خوئۍ در مورد برخورد دوخليفه اول ( ابوبڪر و عمر ) با اهل بيت ميگوید: [حكم به اسلام ظاهرى غاصبين حق اميرمؤمنان ميدهيم براى اينكه به ظاهر ناصبى نبوده اند] دلالت کلام ایشان خارج از دو مورد نیست: 1 _ قتل حضرت زهرا رضی الله عنها و شکست پهلو و سقط جنین ایشان به حق بوده و نصب و دشمنی با اهل بیت بحساب نمیاد !!! 2_ شهادت و قتل حضرت زهرا رضی الله عنها افسانه ای بیش نیست !!! 💠💠 👌ما در دو پاسخ ذیل مفصلا ثابت کرده ایم که آیت الله خویی عقیده به مصائب فاطمه صدیقه سلام الله علیها و شهادت ایشان داشته اند : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4590 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4630 ✍حال در پاسخ به شبهه وهابی گفتنی است که وهابی در انتساب مطلب مذکور به آیت الله خویی امانت داری را رعایت نکرده است !!!! ❕آیت الله خویی معتقد است که آن ناصبی که در فقه به عنوان نجس معرفی شده است , کسی نیست که به انگیزه مادی و رسیدن به دنیا به جنگ با امام معصوم ع می رود و در عین حال اعتقاد به امامت او را دارد , چنین کسی که به خاطر دنیا با امام معصوم ع دشمنی می کند اما اعتقاد به امامت و محبت امام معصوم ع دارد , ناصبی نجس در فقه محسوب نمی شود اگر چه چنین فردی در واقع از کفار و ملحدین بدتر و پست تر است : " و إن أُريد منهم مَن خرج على إمام عصره من غير نصب العداوة له و لا استحلال لمحاربته بل يعتقد إمامته و يحبه، إلّا أنه لغلبة شقوته و مشتهيات نفسه من الجاه و المقام ارتكب ما يراه مبغوضاً للّٰه سبحانه فخرج على إمام عصره، فهو و إن كان في الحقيقة أشد من الكفر و الإلحاد " 📚موسوعه الامام الخوئی ج ٣ ص ٦٩ ❕با توجه به قاعده فوق , آیت الله خویی معتقد است که ابوبکر و عمر مصداق ناصبی نجس در فقه نیستند , زیرا دشمنی آنان با امیر مومنان و فاطمه صدیقه سلام علیهما به خاطر دنیا و منافع دنیوی بوده است , اما با این حال اعتقاد به شان و جایگاه آنها داشته اند , بنابراین چون آنان اعتقاد به شان و جایگاه اهلبیت ع داشته اند اما به خاطر دنیا و منافع دنیوی با اهل بیت ع دشمنی کردند , مصداق ناصبی نجس در فقه نیستند , اگر چه در واقع به خاطر ظلمهایشان از کفار و ملحدین وضعیتشان بدتر است : "و أما لو أريد منهم مطلق من خرج على الإمام عليه السّلام طمعا‌ للرّئاسة و الوصول إلى الأغراض الدنيويّة من المال و الجاه، مع الاعتقاد بإمامته، و الاعتراف بسيادته ... فيشكل اندراجه في عنوان الناصب، إذ المراد بالنصب نصب العداوة و البغضاء، و هذا ليس من مصاديقه. و من هنا يحكم بإسلام الأوّلين الغاصبين لحق أمير المؤمنين عليه السّلام إسلاما ظاهريا لعدم نصبهم- ظاهرا- عداوة أهل البيت، و إنما نازعوهم في تحصيل المقام، و الرئاسة العامة، مع الاعتراف بما لهم من الشأن و المنزلة، و هذا و إن كان أشد من الكفر و الإلحاد حقيقة إلّا أنه لا ينافي الإسلام الظاهري، و لا يوجب النجاسة المصطلحة. " 📚فقه الشيعة - كتاب الطهارة، ج ٣ ص: ١٣٨ ❕بر همین اساس مرحوم سید جعفر عاملی نیز پیرامون شبهه مذکور پاسخ می دهد که نسبت مذکور به آیت الله خویی نسبت صحیحی نیست , زیرا ایشان معتقد بوده که دشمنی ابوبکر و عمر با اهل بیت به خاطر دنیا و منافع دنیوی بوده اما آنان معتقد به شوون عالیه حضرت علی ع و فاطمه س بوده اند , لذا طبق برخی از نقلها آنان پس از انجام آن وقایع هولناک در قبال فاطمه س از کرده خود اظهار پشیمانی می کردند و به نزد حضرت فاطمه س میرفتند تا از آنان بگذرد , این عملکرد نشان از آن دارد که آنها معتقد به شان والای حضرت فاطمه س بودند اما به خاطر دنیا با ایشان دشمنی کردند و آن وقایع را اتفاق زدند , لذا چون دشمنی به خاطر دنیا بوده و در عین حال آنان معتقد به شوون اهلبیت ع بوده اند , ناصبی نجس در فقه نیستند !!!! بنابراین سخن آیت الله خویی به معنای انکار شهادت حضرت فاطمه س و مصائب وارده بر ایشان توسط ابوبکر و عمر نیست : "أما ما نقلتموه عنه من أنه قدس سره لا يرى عمر ناصبياً . . فهو أيضاً لا يفيد في تصحيح نسبة إنكار ما جرى على الزهراء عليها السلام إليه . . أن هؤلاء قد فعلوا ما فعلوه ، طمعاً بالحكم والسلطان ... وأن ما صدر منهم لم يكن لأجل بغضهم لهم بل كان أمراً قادهم إليه الغضب والحرص على مصلحة الأمة ، ثم ادعوا الندم على ذلك ، وأظهروا أنهم يريدون نيل رضا الزهراء عليها السلام . . وهذا لا يعني أنه ينفي كسر الضلع ، والضرب ، وإسقاط الجنين ، بل هو يعني أنهم إذا كانوا يدَّعون الندم على ما فعلوه ، ويدعون الحب للزهراء عليها السلام ، فلا يصح وصفهم بالنواصب ، لأن الناصبي هو من أظهر البغض وأعلنه . . فلا معنى أن ينسب للسيد الخوئي أمراً لم يقله . . " 📚مختصر مفید , سید جعفر عاملی ج ٩ ص ٨٧ @Rahnamye_Behesht
عمل تغییر جنسیت در افراد دو جنسه !!!! 🤔 : ❓شبهه ای درمورد آیه ۱۱۹ سوره نساء مطرح کردن که درمورد دگرگونی (دست بردن) در آفرینش خداوند ... که از زبان شیطان بیان شده ... یکی دوتا از بچه ها مشکل دارن و گواهی پزشکی دارن مبنی براینکه ترنس هستند متاسفانه و میگن اینایی که خلقتشون اینطور هست و مراجع هم اجازه جراحی میدن پس این آیه چی میگه؟ ❗️❗️❗️ 💠💠 👌آیه مورد اشاره که مورد استناد برخی در ممنوعیت جراحی های مربوط به جنسیت نیز قرار گرفته است , آیه 134 سوره نساء است که در آیه مذکور خداوند از زبان شیطان نقل می کند که پس از رانده شدن از درگاه الهی می گفت ؛ « لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّه‏ » « ( بندگانت )را امر می کنم تا آفرینش خدا را تغییر دهند » ❕افراد مورد اشاره استدلال می کنند که تغییر در آفرینش اولیه الهی و انجام جراحی ها و ... از وسوسه ها و نفوذات شیطان محسوب می شود و تغییر خلقت خداوند بوده و حرام است . ❕این استدلال مورد تایید روایات نیست , چنان که برخی محققین در این رابطه می گویند : "ما می گوییم در اين صورت ( که استدلال فوق صحیح باشد ) از خيلى از كارها بايد جلوگيرى كنيد مانند جرّاحى براى جداسازى انگشت ششم و يا جدا كردن دوقلوهاى به هم چسبيده و يا تركيب انواع گياهان با هم و توليد گياهان جديد یا حتی کوتاه کردن موهای بدن ، کشیدن دندان و ... كه اينها همه تصرّف در خلق اللَّه است و بايد بگوئيد همه حرام است، در حالى كه هيچ كدام حرام نيست. ❕آیه مذکور اشاره به آن دارد كه خداوند در نهاد اولى انسان توحيد و يكتاپرستى و هر گونه صفت و خوى پسنديده ‏اى را قرار داده است ولى وسوسه‏ هاى شيطانى و هوى و هوسها، انسان را از اين مسير صحيح منحرف ميسازد و به بيراهه‏ ها مى ‏كشاند و خلقت اولیه انسانی را تغییر می دهد ، شاهد اين سخن آيه 30 سوره روم است. «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ‏ « روى خود را متوجه آئين خالص توحيد كن همان سرشتى كه خداوند از آغاز، مردم را بر آن قرار داده و اين آفرينشى است كه نبايد تبديل گردد اين است دين صاف و مستقيم » 👌از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نيز نقل شده كه منظور از آن تغيير فطرت توحيد و فرمان خدا است (تفسیر تبیان ج3 ص334 ) ❕بنابراین آیه فوق اشاره به فطرت اللَّه است، يعنى من اينها را وسوسه مى‏ كنم تا فطرت اللَّه را تبديل به كفر كنم‏ ، . پس آيه مربوط به توحيد و شرك است و ربطى به جرّاحى و شبيه‏ سازى و ... ندارد. " 📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ج 2 ص 133 _ تفسیر نمونه ج 4 ص 137 ❕در روایاتی با صراحت تصریح شده است که مقصود آیه از تغییر در خلقت خداوند , تغییر دین و دستورات خداوند و مخالفت با اوامر الهی و ایجاد بدعت در دین به دستور شیطان توسط افراد گمراه شده توسط شیطان است و آیه ارتباطی با مسائل مربوط به جراحی و ... ندارد : "عن جابر، عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قول الله وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ، قال: «أمر الله بما أمر به» - عن جابر، عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قول الله: وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ، قال: «دين الله». " 📚البرهان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 175 ❕در مورد عمل تغییر جنسیت گفتنی است که متاسفانه امروزه عمل های تغییر جنسیتی که واقع می شود و افراد به تصور اینکه گمان می کنند از افراد جنس مخالف خود هستند , دست به عمل تغییر جنسیت می زنند , چنین عملکردی مورد تایید دین نیست , زیرا چنین نیست که در واقع این افراد دو جنسه باشند که مثلا در واقع زن باشند اما آلت مردانه داشته باشند یا در واقع مرد باشند اما آلت زنانه داشته باشند . 👌معمولا افراد مذکور به واسطه تربیت ناصحیح یا تزریق برخی هورمنها به صورت کاذب تمایلات جنس مخالف را پیدا میکنند نه آنکه در واقع و حقیقت از افراد جنس مخالف خود محسوب شوند , بنابراین عملهای تغییر جنسیتی که هم اکنون رواج پیدا کرده است , نمی تواند به صورت مطلق مورد تایید دین باشد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی مشروعیت عمل تغییر جنسیت را برای دو گروه جایز می دانند و می نویسند : " بعضى افراد برحسب ظاهر، هويّت دو جنسى دارند. اينان دوگونه‏اند: 1. اشخاصى كه يك جنسيت در آنان پنهان و جنسيت ديگر آشكار است، مانند كسى كه در آغاز تولّد به ظاهر پسر بوده، ليكن با گذشت زمان، نشانه‏هاى زن بودن در او نمايان گشته است؛ به‏گونه‏اى كه متخصّصان فن بر زن بودن وى گواهى داده و وجود آلت تناسلى را در او همچون قطعه گوشتى زايد شبيه آلت دانسته‏اند. عكس آن نيز ممكن است. 2. اشخاصى كه آلت تناسلى مرد و زن، هر دو را دارند. در فقه از چنين كسى به خنثى تعبير شده است و از ديرباز در كلمات فقها به تبعيّت روايات، مطرح است. ❕خنثى بر دو گونه است: مشكل و غير مشكل. جنسيت خنثاى مشكل- به دليل عدم وجود علائم شرعى در وى كه بتوان به يكى از دو جنس زن و مرد ملحق كرد- معلوم نيست. به همين دليل احكام ذكر شده در فقه درباره او مبتنى بر احتياط است؛ برخلاف خنثاى غير مشكل كه جنسيت وى به دليل وجود علائم شرعى، شناخته شده است و در نتيجه به يكى از دو جنس مرد يا زن ملحق مى‏شود. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏2، ص: 553 ❕این قضیه با شرح و تفصیل بیشتری مورد بیان برخی دیگر قرار گرفته و می گویند : "گاه انسانهاى دو جنسى يافت مى‏شود كه واجد دو جنس مذكّر و مؤنّثند! كه خداوند متعال آنها را به عنوان نمونه و عبرت ديگران آفريده است. ❕اين افراد استثنايى بر دو دسته‏اند: 1. كسانى كه يك جنس آنها اصلى و جنسيّت ديگرشان فرعى است. مثل اينكه جنسيتّ اصلى زن و جنسيّت مرد فرعى است، يا بالعكس. چنين افرادى با يك عمل جرّاحى، جنسيّت فرعى خود را از بين برده و با تقويت جنسيّت اصلى بوسيله هورمونها ومانند آن يك جنسى كامل العيار مى‏شوند. به اين عمليّات جراحى، تغيير جنسيّت گفته مى‏شود. 2. كسانى كه هر دو جنسيّت آنها اصلى است، كه البتّه اين دسته بسيار كم و نادرند و در برخى از روايات آمده كه يك نمونه از اين دسته در عصر حضرت على عليه السلام وجود داشت. زنى كه از همسرش بچّه‏دار شد، و بر اثر آميزش با كنيزش او را بچّه‏دار كرد! 👌در چنين فرضى نيز مى‏توان يك جنسيّت را با عمل جرّاحى از بين برد، و جنسيّت دوم را تقويت كرد و يك جنسى شد . ❕تغيير جنسيّت در دو صورت بالا شرعاً نيز اشكالى ندارد ، ولى در غير اين دو مورد مشروع نيست؛ زيرا تغيير جنسيّت حقيقى صورت نمى‏گيرد. و متأسفانه اين نوع تغيير جنسيّت‏ها در غرب عموماً و در آمريكا بالخصوص فراوان است. مردان كامل العيارى كه با تغييرى ظاهرى خود را به شكل زنان در مى‏آورند! و زنان كامل العيارى كه با تغييرى ظاهرى خود را به شكل مردان در مى‏آورند! اين كار نوعى بيمارى محسوب مى‏شود، و سرچشمه‏هاى مختلفى دارد، كه به برخى از آنها بصورت خلاصه اشاره مى‏شود: 1. استفاده بى‏جا از هورمونهاى جنس مخالف؛ زنان از هورمونهايى كه ويژگيهاى مردانه ايجاد مى‏كند، و مردان از هورمونهايى كه ويژگيهاى زنان ايجاد مى‏كند، استفاده مى‏نمايند. 2. رفتار نامناسب پدر و مادر، در طرز لباس پوشانيدن بچّه‏ها، و نوع تربيت آنها، و حتّى شكل نوازش فرزندان، در چنين واكنشهاى غير طبيعى مؤثّر است. ❕در هر حال، تغيير جنسيّتهاى كاذب يكى از مفاسد دنياى امروز به شمار مى‏رود، كه البتّه بخشى از آن جنبه تفنّنى و خوشگذرانى دارد!" 📚سوگندهای پربار قرآن , مکارم شیرازی , ص 305 @Rahnamye_Behesht
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت می گوییم : 1⃣مناقب آن بانوی بزرگوار : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1933 2⃣آیا واقعیت دارد که شمر برادر حضرت ام البنین سلام الله علیها و دایی فرزندان ایشان بوده است !!!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4224
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺دلائل بطلان تناسخ !!! ▫️در کلیپ فوق در رد نظریه تناسخ و بازگشت مجدد به زندگی دنیا پس از مرگ که مورد شک و شبهه عده ای برای فریب جوانان قرار گرفته است , توضیحات خوبی داده ایم . @Rahnamye_Behesht
نقدی بر مولوی عبدالحمید در مورد حمایتش از بهائیان !!!! ❕چند هفته ای است که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان در خطبه های نماز جمعه از بهائیان دفاع و حمایت کرده و نظام اسلامی را در مورد بهائیان مورد هجوم و تخریب قرار می دهد . 🔸کانال رسمی او بخشی از سخنانش در این رابطه را چنین منعکس می کند که عبدالحمید می گوید : " حتی غیرمسلمانان هم حقوق انسانی دارند و حتی اگر نسل‌های گذشته مذاهبی مانند بهائیان هم مرتد شمرده می‌شوند، نباید این حکم را به نسل‌ جدید تسری داد و در حق آنان تبعیض قائل شد.» . «یکی نوشته بود که فلانی می‌گوید بهایی‌ها مسلمان هستند. ما می‌گوییم بهایی‌ها حقوق انسانی و حقوق شهروندی دارد و اگر کسی خدا را هم قبول نداشته باشد، حقوق انسانی دارد. اینکه در گذشته یکی از اسلام برگشته و به راه دیگری رفته یا ختم نبوت را انکار کرده، آن گذشته است و نسل جدیدی آمده که نمی‌توان آن‌ها را مرتد دانست.» 🌐https://t.me/molanaabdolhamid/5469 👌متاسفانه این مولوی جاهل توجه ندارد که مشکل ما با بهائیان به خاطر مسلمان نبودن یا ارتداد آنان نیست تا مولوی عبدالحمید با استدلال مذکور بخواهد از آنان دفاع کند !!! ❕ما می گوییم بهائیان سربازان آمریکا و اسرائیل برای از بین بردن اسلام هستند و به اصطلاح مصداق کافر حربی هستند که تمام سعی شان در از بین بردن اسلام است . روشن است که دفاع کردن از گروه کفار حربی به هیچ عنوان معقول و پسندیده نیست . ❕مرجع تقلید شیعیان , آیت الله مکارم شیرازی به روشنی متذکر این نکته شده و می گوید : " مى‏دانيم مسأله بهائيگرى در شرايط كنونى تنها يك مسأله مذهبى نيست بلكه بيشتر جنبه سياسى دارد و قرائن فراوانى در دست است كه آنها به نفع بيگانگان فعاليّت مى‏كنند و دفاع شديد مجالس قانون‏گذارى بعضى از كشورهاى‏ غربى از آنها از جمله اين قرائن است. بنابراين در چنين شرايطى نمى‏توان با آنها به عنوان گروهى كه مى‏خواهند در اين مملكت زندگى مسالمت‏آميز داشته باشند نگاه كرد و آنها در واقع محارب هستند. " 📚استفتاءات جديد، ج‏1، ص: 348 ❕و ادامه دادند : " اين گروه جزء كفّار محاربند و در دامان استعمار پرورش يافته‏اند. " 📚استفتاءات جديد، ج‏2، ص: 503 ❕مرحوم امام خمینی نیز معتقد بود که بهائیان از مصادیق کفار حربی اند و در موردشان چنین می گفت : " صهيونيسم و بهاييت به وجود آمده، كه مردم را گمراه مى‏كند و از احكام و تعاليم اسلام دور مى‏سازد. آيا هدم اين مراكز كه به اسلام لطمه مى‏زند وظيفه ما نيست. آيا براى ما كافى است كه فقط نجف را داشته باشيم؟ كه آن را هم نداريم. آيا بايد در قم بنشينيم و عزا بگيريم، يا بعكس بايد مردم زنده و فعالى باشيم؟" 📚ولايت فقيه،حكومت اسلامى، ص: 129 ❕رهبری انقلاب , آیت الله خامنه ای نیز در بیانات متعددی متذکر شدند که بهائیان مصداق کافر حربی اند , مثلا در موردی فرمودند : " اسلام و مذهب مقدّس جعفرى سدّى است در مقابل اجانب و عمّال دست‌نشانده‌ى آنها _ چه راستى و چه چپى _ و روحانيت كه حافظ آن است سدّى است كه با وجود آن، اجانب نميتوانند به نحوى كه دلخواه آنها است، با كشورهاى اسلامى و خصوصْ با كشور ايران رفتار كنند، لهذا قرنها است كه با نيرنگهاى مختلف براى شكستن اين سد نقشه ميكشند: گاهى از راه مسلّط كردن عمّال خبيث خود بر كشورهاى اسلامى، و گاهى از راه ايجاد مذاهب باطله و ترويج بابيت و بهائيت " 📚هندسه‌ی انقلاب، ص 245 ❕و فرمودند : " ترويج بهائيت و ترويج شبكه‌ى كليساهاى خانگى؛ براى سست كردن پايه‌هاى ايمان مردم به‌خصوص نسل جوان توسط دشمنان اسلام تلاش ميشود. " 📚بینات ایشان در تاریخ 1389/7/27 به نقل از مقالاتی از اندیشه نامه‌ی انقلاب اسلامی، ص 158 ❕و در مورد سابقه‌ى نفوذ عمّال اسرائيل در بدنه‌ى رژيم پهلوى فرمودند : "آقايان بايد توجّه فرمايند كه بسيارى از پستهاى حسّاس به دست اين فرقه [بهائيت] است كه حقيقتاً عمّال اسرائيل هستند. " 📚هندسه‌ی انقلاب، ص 405 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕بر همین اساس در این رابطه برخی می نویسند : " بهائيت به دليل عدم اقبال در ميان توده‌ى مردم مسلمان ايران، همواره سعى كرده است، به نوعى حمايت كشورهاى استعمارگر را جلب كرده و از اين رهگذر، اهداف خود را پيش بَرَد. تاريخ بهائيت را از اين حيث مى‌توان به سه بخش تقسيم كرد: از ابتداى ادعاى باب در 1844 تا 1917 يعنى زمان تشكيل اتحاد جماهير شورى كه رهبران بهائى تحت حمايت روسيه تزارى بوده‌اند. دوره دوم از 1917 تا 1948 زمان تشكيل دولت غاصب اسرائيل كه بهائيت تحت‌الحمايه انگلستان قرار گرفته است. از 1948 به بعد كه همزيستى مسالمت‌آميز با دولت اسراييل را تجربه كرده و عملاً تحت نفوذ محفل ملى آمريكا بوده است. 🔸 از مختصات دوره‌ى اول مى‌توان به تلاش سفير روسيه براى جلوگيرى از اعدام بهاءاللّٰه پس از ماجراى ترور ناصرالدين شاه در سال 1268 قمرى (تلخيص تاريخ، ص 648؛ الكواكب الدرية، ج 1، ص 336)، تشكر بهاءاللّٰه از امپراطور روسيه و دعا در حق او بابت همكارى سفير روسيه در ماجراى اخير (قرن بديع، ص 227)، دعاى عبدالبهاء براى امپراطور روس (مصابيح هدايت، ج 2، ص 282)، حضور بهائيان و انتشار كتب متعدد و تبليغ ايشان در عشق‌آباد اشاره كرد (الكواكب الدرية، ج 2، ص 70). 🔸از مختصات دوره‌ى دوم مى‌توان به سفر عبدالبهاء به انگلستان، تحصيل شوقى افندى در دانشگاه آكسفورد، اعطاى نشان نايت هود و لقب «سِر» به عبدالبهاء (قرن بديع، ص 625) بابت كمك به نظاميان انگلستان در نبرد با قواى عثمانى در جنگ اول جهانى و دعاى عبدالبهاء براى جرج پنجم پادشاه انگلستان براى گسترش عدالت در سرزمين فلسطين (مكاتيب، ج 3، ص 347) و پيام تسليت چرچيل به مناسبت مرگ عبدالبهاء (قرن بديع، ص 637) اشاره كرد. 🔸دوره‌ى سوم نيز با مشخصاتى همچون عدم اعتراض تشكيلات بهائى به اقدامات وحشيانه‌ى صهيونيست‌ها در ظلم آشكار به مردم مظلوم فلسطين، تأييد و حمايت از تشكيل دولت اسرائيل توسط شوقى، وعده‌ى الهى دانستن تشكيل دولت اسراييل توسط عبدالبهاء و شوقى، اذعان روحيه ماكسول همسر شوقى به يكى بودن سرنوشت بهائيت و اسرائيل و تعبير او از «حلقه‌هاى يك زنجير» بودن بهائيت و اسرائيل قابل تشخيص است (حلقه‌هاى يك زنجير، سراسر كتاب)." 📚دانشنامه کلام اسلامی، ج 2 ، ص 317 ❕جهت مطالعه بیشتر در مورد ارتباط بهائیان با دشمنان اسلام برای از بین بردن اسلام می توانید به کتب ذیل مراجعه کنید : 📚بهائیت و آمریکا , نوشته احمد رهدار _ بهائیت و انگلیس , نوشته موسی نجفی _ بهائیت و صهیونیسم , نوشته جمعی از نویسندگان _ بهائیت و اسرائیل و حکومت پهلوی , نوشته جمعی از نویسندگان _ روابط بهائیت با سیا و کاخ سفید , نوشته جمعی از نویسندگان ❕بر این اساس در فتوای مولوی عبدالرحمان سربازی که رکن علمی اهلسنت در بلوچستان است , در مورد بهائیان آمده است : " در باطل و الحادی بودن مذهب آنان هیچ شکی نیست . موالات و مودت و محبت قبلی به آنان به هیچ صورت جایز نیست , مدارات با بهائیان نباید منجر به تعظیم و توقیر آنان شود " 📚فتاوای جامعه الحرمین الشریفین چابهار , زیر نظر عبدالرحمان سربازی , ص 69 _ 70 ❕البته در کتاب فوق در صفحه 70 , مواسات با بهائیان به جهت انسانی را جایز دانسته است مگر آنکه ثابت شود که آنان کفار حربی اند که ما روشن کردیم که بهائیان مصداق کفار حربی اند . ❕با این تفاصیل باید از مولوی عبدالحمید سوال کرد که چگونه از گروهی که دشمن اسلام هستند , حمایت و پشتیبانی می کنی و بر خلاف حکم صریح خداوند عمل می کنی !!!!! 👌خداوند در قرآن در این رابطه فرمود : " هرگز از كافران پشتيبانى مكن. " " فَلا تَكُونَنَّ ظَهِيراً لِلْكافِرِين‏ " ( قصص 86 ) 👌و در آیه دیگر خداوند با صراحت از همراهی با کفار حربی که در صدد نابودی اسلام هستند نهی می کند و می فرماید : " خداوند تنها شما را از دوستى كسانى نهى مى‏كند كه در امر دين با شما پيكار كردند، و شما را از خانه‏هايتان بيرون راندند، يا به بيرون راندن شما كمك كردند از اينكه با آنها دوستى كنيد، و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است. " " إِنَّما يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ " ( ممتحنه 9 ) @Rahnamye_Behesht
مقدار عمر نوح علیه السلام و قوم او !!!! 🤔 : ❓حضرت نوح علیه السلام ۹۵۰ سال حدودا پیامبری کرد.پس عمر شریفش مثلا هزار سال بوده.اما پسرش و همسرش هم آیا اینقدر عمر کردند؟ آیا دلیلی داریم که پسرش مثلا در سن نهصد سالگی او به دنیا آمده؟ و اگر بله آیا همسرش هم در پیری زایمان کرده؟ گویا در طول نبوت طولانی او دوازده نفر به او ایمان آوردند آیا آنها هم عمر طولانی داشتند یا اواخر کار به او ایمان آوردند.❗️❗️❗️ 💠💠 👌قرآن تصریح می کند که نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال در میان قومش بود , چنان که می فرماید : "ما نوح را به سوى قومش فرستاديم و او در ميان آنها هزار سال، الا پنجاه سال، درنگ كرد اما سرانجام طوفان آنها را فرو گرفت در حالى كه ظالم بودند." " وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُون‏ " ( عنکبوت 14 ) ❕مفسرین می گویند که مدت مزبور تنها اشاره به مدت دعوت نوح علیه السلام قبل از طوفان است و الا عمر نوح بیشتر از نهصد و پنجاه سال بوده است , چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم : "از ظاهر آيه برمى‏آيد كه اين مدت يعنى هزار الا پنجاه ( یا نهصد و پنجاه سال ) مدت دعوت نوح (ع) بوده، يعنى فاصله بين بعثت او، و وقوع طوفان، كه قهرا چند سال هم قبل از بعثت و بعد از طوفان زندگى كرده، بنا بر اين فرموده قرآن با گفته تورات در اين باره مغاير است، چون تورات گفته كه نهصد و پنجاه سال مدت عمر او بوده‏ است " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏16، ص: 170 👌در روایات ما عمر نوح علیه السلام تقریبا دو هزار و پانصد سال بیان شده است , چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود : " نوح علیه السلام دو هزار و پانصد سال زندگانى كرد بدين شرح 1- پيش از بعثت 850 سال 2- پس از بعثت ميان قوم خود 950 سال 3- پس از نزول از كشتى كه آب طوفان فرو كشيد و شهرسازى كرد و اولاد خود را در شهر هاجا داد 700 سال‏ " عَاشَ نُوحٌ ع أَلْفَيْ سَنَةٍ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ مِنْهَا ثَمَانُمِائَةٍ وَ خَمْسُونَ سَنَةً قَبْلَ أَنْ يُبْعَثَ وَ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عاماً وَ هُوَ فِي قَوْمِهِ يَدْعُوهُمْ وَ سَبْعُمِائَةِ عَامٍ بَعْدَ مَا نَزَلَ مِنَ السَّفِينَةِ وَ نَضَبَ الْمَاءُ " 📚کمال الدین ج 2 ص 523 ❕در مورد عمر قوم نوح ع که شامل زن و فرزند نوح ع هم می شود , در روایاتی آمده است که عمرشان سیصد سال بوده است , چنان که امام صادق ع فرمود : " عمر قوم نوح سیصد سال، سیصد سال بود. " "كَانَتْ أَعْمَارُ قَوْمِ نُوحٍ ع ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ. " 📚کمال الدین ج 2 ص 523 _ اثباه الوصیه ص 33 ❕یا در نقل دیگری , عمر سیصد ساله قوم نوح چنین ترسیم شده است که نقل می کنند : " سه قرن بر قوم او می گذشت و هرکدام از آن‌ها فرزند کوچکش رامی آورد و بر سر نوح علیه السلام می‌ایستادند و می‌گفتند: ای فرزندم اگر بعد از من ماندی از این دیوانه اطاعت مکن. " "مَضَى ثَلَاثَةُ قُرُونٍ مِنْ قَوْمِهِ ... " 📚قصص الانبیاء راوندی ص 84 _ بحار الانوار ج 11 ص 287 👌بنابراین عمر انسانها در زمان نوح علیه السلام تا سیصد سال بوده است و با این وجود نیز عمر نوح علیه السلام در میان آنها عمر بیشتر و خارق العاده و معجزه گونه ای داشته است , چنان که در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم : " البته اين عمر طولانى در مقياس عمرهاى زمان ما بسيار زياد است و هيچگاه طبيعى به نظر نمى‏رسد، ممكن است ميزان عمر در آن ايام با امروز تفاوت داشته، اصولا قوم نوح چنان كه از بعضى مدارك به دست مى‏آيد عمر طولانى داشتند و در اين ميان خود نوح نيز فوق العاده بوده است، ضمنا اين نشان مى‏دهد كه ساختمان وجود انسان به او امكان عمر طولانى مى‏دهد. " 📚تفسير نمونه، ج‏16، ص: 230 ❕بنابراین عمر همسر و فرزند نوح علیه السلام هم در هنگام طوفان و غرق شدن در همین محدوده سیصد سال و کمتر بوده است . 👌در مورد ایمان آورندگان به نوح علیه السلام هم قرآن می گوید که تعداد آن کم و قلیل بوده است : "ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيل‏ " " جز عده كمى به او ايمان نياوردند " ( هود 40 ) ❕این تعداد کم مومن در روایات هشتاد تن معرفی شده اند : " عن أبي جعفر ع في قول الله: «وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ» قال: كانوا ثمانية " 📚تفسير العياشي، ج‏2، ص: 148 👌و با توجه به آنکه در روایات افراد نجات یافته و سوار کشتی شده از قوم نوح هشتاد تن معرفی شده است , استفاده می شود که این هشتاد تن از افرادی بوده اند که در آخر امر به نوح علیه السلام ایمان آورده بودند و نسلهای قبلی بی ایمان مرده بودند : " فَنَزَلَ نُوحٌ بِالْمَوْصِلِ مِنَ السَّفِينَةِ مَعَ الثَّمَانِينَ وَ بَنَوْا مَدِينَةَ الثَّمَانِين‏ " 📚تفسير القمي، ج‏1، ص: 328 @Rahnamye_Behesht
دیدگاه اسلام در مورد اجیر شدن !!! 🤔 : ❓آیا واقعیت دارد که در روایات شیعه از اجیر شدن منع شده است ? با توجه به آنکه امروز اکثر مشاغل دولتی و خصوصی به صورتی است که افراد به استخدام بخش عمومی یا خصوصی در می آیند آیا این روایات توجیه پذیر است? آیا این نکته این مطلب را ثابت نمی کند که دستورات اسلام برای امروز بشر کاربرد ندارد !!!!! 💠💠 👌اجیر شدن در اسلام نه تنها منعی ندارد بلکه در مواردی که تامین هزینه زندگی متوقف بر اجیر شدن است , ممدوح و پسندیده هم می باشد . ❕خداوند در قرآن تصریح به مشروعیت اجیر شدن کرده و در رابطه با چرایی اختلاف استعداد میان مردمان می فرماید : " تا يكديگر را تسخير و با هم تعاون كنند " " لیتخذ بعضهم بعضا سخریا " ( زخرف 32 ) ❕مفسرین در شرح آیه فوق در مورد اجاره و تسخیر در زندگی اجتماعی انسانها می نویسند : " هر گروهى امكانات و استعدادها و آمادگيهاى خاصى دارند كه در يك رشته از مسائل زندگى مى‏توانند فعاليت كنند، طبعا خدمات آنها در آن رشته در اختيار ديگران قرار مى‏گيرد، همانگونه كه خدمات ديگران در رشته‏هاى ديگر در اختيار آنها قرار مى‏گيرد، خلاصه استخدامى است متقابل، و خدمتى است طرفينى، و به تعبير ديگر هدف تعاون در امر زندگى است و نه چيز ديگر. ❕ناگفته پيداست كه اگر همه انسانها از نظر هوش، و استعداد روحى و جسمى، يكسان باشند هرگز نظامات اجتماعى سامان نمى‏يابد، همانگونه كه اگر سلولهاى تن انسان از نظر ساختمان و ظرافت و مقاومت همه شبيه هم بودند نظام جسم انسان مختل مى‏شد، سلولهاى بسيار محكم استخوان پاشنه پا كجا و سلولهاى ظريف شبكه چشم كجا؟، هر كدام از اين دو ماموريتى دارند كه بر طبق آن ساخته شده‏اند. مثال زنده‏اى كه براى اين موضوع مى‏توان گفت همان استخدام متقابلى است كه در دستگاه تنفس، و گردش خون، و تغذيه، و ساير دستگاههاى بدن انسان است كه مصداق روشن" لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا" است (منتها در شعاع فعاليتهاى داخلى بدن) آيا چنين تسخيرى مى‏تواند اشكال داشته باشد؟!" 📚تفسير نمونه، ج‏21، ص: 50 👌همینطور مشروعیت اجاره در جریان حضرت موسی و شعیب علیهما السلام مورد بیان خداوند قرار گرفته است : " يكى از آن دو (دختر) گفت: پدرم! او را استخدام كن، چرا كه بهترين كسى را كه استخدام مى‏توانى كنى آن كس است كه قوى و امين باشد - (شعيب) گفت: من مى‏خواهم يكى از اين دو دخترم را به همسرى تو در آورم به اين شرط كه هشت سال براى من كار كنى، و اگر آن را تا ده سال افزايش دهى محبتى از ناحيه تو است، من نمى‏خواهم كار سنگينى بر دوش تو بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهى يافت - (موسى) گفت (مانعى ندارد) اين قراردادى ميان من و تو باشد، البته هر كدام از اين دو مدت را انجام دهم ستمى بر من نخواهد بود (و من در انتخاب آن آزادم) و خدا بر آنچه ما مى‏گوئيم گواه است. " " قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِين‏... " ( قصص 26 تا 28 ) ❕بر همین اساس امام کاظم علیه السلام در پاسخ سؤال محمّد بن سنان در باره اجير شدن فرمود : "خوب است. عيبى ندارد، اگر اندازه توانش را در نظر بگيرد. موسى عليه السلام خودش را اجير كرد و با او شرط شد و [شعيب‏] گفت: «اگر خواستى، هشت [سال‏] و اگر خواستى، ده [سال برايم كار كن‏]». خداوند عز و جل در اين باره فرموده است: « [به اين شرط] كه هشت سال براى من كار كنى، و اگر ده سال را تمام گردانى، اختيار با توست»." "صالِحٌ لا بَأسَ بِهِ إذا نَصَحَ قَدرَ طاقَتِهِ، قَد آجَرَ موسى‏ عليه السلام نَفسَه‏... " 📚الکافی ج 5 ص 90 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕امیر مومنان علیه السلام هم در مشروعیت و لزوم قرار داد اجاره در میان انسانها فرمود : "خداوند سبحان به ما خبر داد كه اجاره، يكى از راه‏هاى گذران زندگى مردمان است؛ زيرا او، از روى حكمت خويش، خواست‏ها و اراده و ساير حالات [و خصوصيات‏] آدميان را متفاوت آفريد و اين [تفاوت‏ها] را مايه امرار معاش خَلق قرار داد. و اجاره، آن است كه يك فرد، فرد ديگرى را براى [اداره كردن‏] مِلك خود و معاملاتش و كارها و اعمال و دارايى‏هايش اجير كند. ❕ اگر هر فردى از ما، خواه پادشاه باشد يا غير او، ناچار بود كه بنّاى خودش يا نجّار خودش باشد و يا در انواع صنايع، خود، صنعتگر خويش باشد و تمام نيازهاى خود را (از قبيل تعمير لباس و ديگر نيازهايش) خود به عهده بگيرد، امور عالم سامان نمى‏گرفت و مردم از عهده اين كار بر نمى‏آمدند و در انجام دادن آن، در مى‏ماندند؛ امّا خداوند، با تدبير استوار خويش، ميان خواست‏ها و توانايى‏هاى آدميان، تفاوت نهاد تا هر يك به كارى بپردازد و [به كمك هم‏] نيازهاى خويش را بر آورند و به وسيله يكديگر، امور معاش خود را كه مايه صلاح حالشان است، بچرخانند و هر يك به وسيله ديگرى رفع نياز كند. " فَأَخبَرَنا سُبحانَهُ أنَّ الإِجارَةَ أحَدُ مَعايِشِ الخَلقِ، إذ خالَفَ بِحِكمَتِهِ بَينَ هِمَمِهِم وإرادَتِهِم وسائِرِ حالاتِهِم، وجَعَلَ ذلِكَ قِواماً لِمَعايِشِ الخَلقِ، وهُوَ الرَّجُلُ يَستَأجِرُ الرَّجُلَ في ضَيعَتِهِ وأعمالِهِ وأحكامِهِ وتَصَرُّفاتِهِ وأملاكِهِ.... " 📚بحار الانوار ج 90 ص 48 👌بنابراین قرارداد اجاره و استخدام در زندگی اجتماعی انسانها امری مسلم و پذیرفته شده آیات و روایات است . ❕تنها در روایاتی آمده است که اگر انسان بتواند با تجارت و کسب و کار مستقل معیشت خود را بگذراند , در این صورت بهتر است که به اجاره دیگران برای سامان دهی معیشت خود در نیاید , چنان که در روایتی آمده است که عمّار ساباطى می گوید : " به امام صادق عليه السلام گفتم: انسان [مى‏تواند خودش‏] تجارت كند، و اگر خودش را اجير كند (براى ديگرى كارگرى نمايد) نيز همان مقدارى كه از تجارت خودش به دست مى‏آورد، به او داده مى‏شود [. آيا خودش تجارت كند يا اجير ديگرى شود؟] ❕امام عليه السلام فرمود: «خودش را اجير نكند؛ بلكه از خداوند عز و جل طلب روزى كند و به تجارتْ دست بزند؛ زيرا هر گاه خودش را اجير كند، مانع روزىِ [بيشتر] خود شده است». " " قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: الرَّجُلُ يَتَّجِرُ فَإِن هُوَ آجَرَ نَفسَهُ اعطِيَ ما يُصيبُ في تِجارَتِهِ؟فَقالَ: لا يُؤاجِرُ نَفسَهُ ولكِن يَستَرزِقُ اللَّهَ عز و جل ويَتَّجِرُ؛ فَإِنَّهُ إذا آجَرَ نَفسَهُ حَظَرَ عَلى‏ نَفسِهِ الرِّزقَ. " 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 239 ❕بنابراین روایات کراهت اجیر شدن آنجایی است که خود انسان بتواند با کسب و کار مستقل معیشتش را سامان دهد , در این صورت بهتر است که فرد به اجاره دیگران در نیاید زیرا روشن است : درآمدی که از کسب و کار مستقل حاصل می شود به مراتب بیشتر از درآمدی است که در قرار داد اجاره به انسان می رسد . @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺نفع مظلوم از مجازات ظالم !!!! ▫️در کلیپ فوق به این شبهه پاسخ گفته ایم : "هنوز مشخص نشده که سوختن ستمگر در دوزخ آن دنیا , چه سودی برای مردم ستمدیده این دنیا دارد " @Rahnamye_Behesht
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺اعدام مرتد در اسلام !!!! 👌در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " اگر در دین هیچ اکراه و اجباری وجود ندارد , پس چگونه است که اگر کسی دین اسلام را ترک کند و مرتد شود باید اعدام شود " @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺کودک همسری در اسلام !!!! ❕در کلیپ فوق شبهه جواز کودک همسری در اسلام را پاسخ گفته و متعرض جسارت فرهاد ظریف به ساحت آسمانی فاطمه صدیقه سلام الله علیها شده ایم و پاسخ او را نیز داده ایم . @Rahnamye_Behesht
ازدواج دختر شیعی با مرد سنی !!! 🤔 : ❓برخی از شیعیان در مناطق سنی نشین دختران شیعه خود را به تزویج مردان سنی در می آورند آیا چنین کاری از نظر روایات اهل بیت جایز است ?!!!! 💠💠 👌چنان که در ذیل مفصلا توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3121 ❕اهلسنت مسلمان هستند و چون مسلمان هستند , طبق روایات اهلبیت علیهم السلام , ازدواج با آنان جایز است : " سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ الْإِسْلَامُ يُحْقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الْأَمَانَةُ وَ تُسْتَحَلُّ بِهِ الْفُرُوجُ وَ الثَّوَابُ عَلَى الْإِيمَانِ _ الْإِسْلَامُ مَا كَانَ عَلَيْهِ التَّنَاكُحُ " 📚الکافی ج ٢ ص ٢٤ _ المحاسن ج ١ ص ٢٨٥ 👌بنابراین ازدواج با اهلسنت جایز است چه مرد شیعه با زن سنی ازدواج کند و چه زن شیعه با مرد سنی ازدواج کند , اما با توجه به آنکه اگر زن شیعه به ازدواج مرد سنی درآید , غالبا زن شیعه تحت فشار مرد سنی مجبور به تغییر عقیده و مذهب خود می شود , لذا باید از ازدواج زن شیعه با مرد سنی جلوگیری شود , چنان که آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج خود در این رابطه چنین استدلال می کند و می گوید : " از مجموع ادلّه استفاده مى‏شود كه زن گرفتن از مخالف و زن دادن به آنها جايز است ولى عنوان ثانوى داريم به اين بيان كه اگر به آنها زن دهيم زن غالباً تحت تأثير شوهر واقع مى‏شود و بچّه‏هاى آنها تحت تأثير قرار گرفته، غير شيعه مى‏شوند و خوف تغيير مذهب است پس بر اساس اين عنوان ثانوى بنابر احتياط واجب زن دادن به آنها جايز نيست ولى زن گرفتن از آنها بلامانع است. " 📚كتاب النكاح، ج‏ ٤ ص ١٦٣ 👌بنابراین و به حکم ثانویه , ازدواج دختر شیعه با مرد سنی جایز نیست چون خوف فساد و فتنه عقیدتی است و هر آنجایی که فتنه و فساد باشد , حرمت هم است , چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار ج ١٠٠ ص ٥١ ❕لذا در روایاتی از ازدواج دختر شیعه با مرد سنی نهی شده است با این استدلال که زن تحت نفوذ مرد است و مرد سنی همسرش را بر پذیرش دین و مذهب خود مجبور می کند , اما ازدواج مرد شیعه با زن سنی اشکالی ندارد , زیرا مفاسد گفته شده بر این فرض مترتب نمی شود : " لَا تُزَوِّجُوهُمْ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ تَأْخُذُ مِنْ أَدَبِ زَوْجِهَا وَ يَقْهَرُهَا عَلَى دِينِهِ _ فَأُزَوِّجُهَا الرَّجُلَ غَيْرَ النَّاصِبِ وَ لَا الْعَارِفِ فَقَالَ غَيْرُهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْهُ _لَا تَزَوَّجْ إِلَّا مَنْ كَانَ عَلَى دِينِهَا وَ أَمَّا أَنْتُمْ فَلَا بَأْسَ أَنْ يَتَزَوَّجَ الرَّجُلُ مِنْكُمْ الْمُسْتَضْعَفَةَ الْبَلْهَاء " 📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٨ _ تهذیب الاحکام ج ٧ ص ٣٠٣ _ مستدرک الوسائل ج ١٤ ص ٤٤٢ @Rahnamye_Behesht
نقدی بر مولوی عبدالحمید در مورد سن حاکم !!!! ▫️کانال رسمی مولوی عبدالحمید تیتر زده است که مولوی عبدالحمید گفته است که افراد هشتاد و نود ساله نمی توانند برای جوانان تصمیم گیری کنند !!!! ❗️ ظاهرا جناب عبدالحمید می خواهد یکی از شرایط حاکم را سن و جوانی حاکم بیان کند , در حالی که این سخن بر خلاف اعتقاد صریح اهلسنت است و متاسفانه مولوی عبدالحمید در این موضوع نیز با اعتقاد اهلسنت مخالفت کرده است و مذهب جدیدی عرضه کرده است !!!! 👌علمای اهلسنت معتقدند که یکی از شرایط حاکم اسلامی , مسن بودن او است و حاکمی که مسن و پیر باشد به حکومت سزاوارتر است , چنان که برخی می نویسند : " يك اشكالى كه بر خلافت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند جوانى او بود. مى‏گفتند: على جوان است. ابو عبيده جرّاح در مسجد كه على را براى بيعت برده بودند به او گفت: يابن عمّ، إنّك حديث السّنّ و هؤلاء مشيخة قومك، ليس لك مثل تجربتهم و معرفتهم بالامور، و لا أرى أبابكر إلّا أقوى على هذا الأمر منك و أشدّ احتمالا و اضطلاعا به، فسلّم لأبى بكر هذا الأمر! فإنّك إن تعش و يطل بك بقاء فأنت لهذا الأمر خليق و به حقيق فى فضلك و دينك و علمك و فهمك و سابقتك و نسبك و صهرك! «اى پسر عمو! تو جوانى و سنّت كم است، و اين جماعت، شيوخ قوم تو هستند! تو همانند آنها تجربه و معرفت به امور را ندارى، و من به يقين مى‏دانم كه ابوبكر از تو بر اين امر قدرتش افزونتر است! و صبر و طاقتش در نهوض و قوّت در حمل اين بار بيشتر است! تو اين خلافت و امامت را به ابوبكر بسپار! پس اگر زنده ماندى و عمرت طولانى شد در آن صورت تو براى حكومت سزاوارى، و براى حمل اين بار، استوار و متين و نيرومند و قمين! به جهت فضل تو و دين تو و علم تو و فهم تو و سابقه تو و نسب تو و دامادى تو». " 📚الامامه و السیاسه ص 12 👌در اينجا مى‏بينيم كه با اين عبارات حساب شده، چگونه ابو عبيده جرّاح كه سوّمين نفرى است كه با ابوبكر بيعت كرده است و از كارگردانان سقيفه بوده و لحظه‏اى از طرفدارى شيخين دريغ نمى‏كرده است، علىّ بن ابيطالب را با وجود فضل و دين و علم و فهم و سابقه و نسب و دامادى كه بر شيخين برترى داشته است به گناه جوان بودن، از اقدام به امارت و در دست گرفتن امور مسلمين برحذر مى‏دارد و مى‏گويد: اندوهگين مباش كه در زمان پيرى اگر زنده باشى به خلافت خواهى رسيد! " 📚امام شناسی ج 8 ص 105 👌بر همین اساس ذهبی عالم نامی اهلسنت یکی از امتیازاتی که برای ابوبکر ذکر می کند که او را مستحق حکومت می کرد , مسن بودن و پیر بودن ابوبکر بیان می کند: 📚تاریخ الاسلام ذهبی , ج 2 ص 584 ( به نقل از کتاب سوالات ما , حسین تهرانی ص 19 و 42 ) 👌همینطور قرآن تصریح می کند که ابراهیم علیه السلام در پیری صاحب فرزند شد و به مقام امامت و رهبری جامعه رسید : ( هود 72 _ بقره 124 ) ❕یعقوبی مورخ بزرگ اهلسنت می نویسد که سن ابراهیم علیه السلام در وقتی که عهده دار امامت و رهبری جامعه بود و از دنیا رفت , صد و نود و پنج سال بوده است : " توفي إبراهيم، و كانت وفاته يوم الثلاثاء لعشر خلون من آب، و كانت حياته مائة و خمسا و تسعين سنة. " 📚تاریخ یعقوبی ج 1 ص 28 👌همینطور در روایات صحیح اهلسنت آمده است که افراد مسن و پیرتر باید عهده دار مقام امامت جمعه و جماعت شوند : "فَلْيَؤُمَّهُمْ أَكْبَرُهُمْ سِنًّا _ لْيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا». 📚صحیح مسلم ج 1 ص 465 _ 466 _ سنن ابن ماجه ج 2 ص 218 _ سنن ابی داود ج 1 ص 280 _ مسند احمد ج 28 ص 320 👌خود جناب عبدالحمید هم که به عنوان سرپرست و رهبر دینی اهلسنت بلوچستان معرفی می شود از افراد مسن با ٧٦ سال سن می باشد !!!! ❕در قرآن نیز شرط عدم پیری برای حاکم جامعه بیان نشده است , آنچه ملاک است آن است که حاکم قدرت انجام دادن وظائفش را داشته باشد اگر چه سنش هم بالا رفته باشد , در صورتی که قدرت جسمانی لازم برای انجام وظائف را داشته باشد , باز هم حاکم مستحق حکومت است . 👌شروطی که در قرآن برای حاکم اسلامی بیان شده است , عبارتند از : ❕اجتناب از استبداد _ اجتناب از ظلم _ احسان _ اقامه نماز _ امانتداری _ ایمان _ پرداخت زکات _ تقوا _ توانایی جسمی _ توانایی علمی _ عبودیت _ عدالت _ عمل صالح _ قاطعیت _ مشورت ( آل عمران ١٥٩ _ یوسف ٧٨ _ ٧٩ _ ٥٦ _ مائده ٥٥ _ نساء ٥٨ _ یوسف ٥٤ _ ٥٥ _ نساء ١٤١ _ اعراف ١٢٨ _ بقره ٢٤٦ _ ٢٤٧ _ انبیاء ١٠٥ _ص ٢٦ _ نور ٥٥ _ آل عمران ١٥٩ ) 📚فرهنگ قرآن ج 12 ص 92 ( شرایط حاکمان ) @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فلسفه نماز خواندن به زبان عربی !!!! ❕در کلیپ فوق به پرسش ذیل پاسخ گفته ایم : " چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم مگر خداوند عالم به تمام زبانها نیست پس چرا لزوما باید به عربی با خداوند راز و نیاز کنیم ?!" @Rahnamye_Behesht
⚫️شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت می گوییم . 1⃣ مناقب و فضائل امام هادی علیه السلام ، از دیدگاه معاصران و دانشمندان مخالف ایشان را در نمایه زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1762 2⃣عقیل هاشمی :چرندیات جدید علی اکبر رائفی پور❗️ آموختن 73 زبان تنها با گذاشتن یک تیکه سنگ در دهان توسط امام هادی شیعیان❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3851 3⃣امام هادی شیعیان : انکار رؤیت خداوند بخاطر بی‌اطلاعی از علم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3803 4⃣آیا سند تاریخی وجود دارد که ثابت کند امام هادی علیه السلام شهید شدند , برخی قضیه شهادت ایشان را منکرند !!!!!!❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4802 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
نقدی بر جناب رائفی پور در مورد شوخی امیر مومنان علیه السلام !!!! ❕اخیرا صحبتهایی از جناب رائفی پور منتشر شد که می گوید : " شوخی های اهل بیت یک کتاب شده است , بعضی از این شوخی ها را هم من اصلا نمی توانم اینجا بگویم , والله نمی توانم بگویم , اگر خانمها هم اینجا نبودند و همه شما هم پیرمرد نود ساله بودید باز هم نمی توانستم بگویم " https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5487 ❕خب این چه شوخی است که این اندازه مطالب مثبت ١٨ دارد که در میان جمع خانمها که اصلا نمی شود گفت , در میان جمع مردان هم قابل گفتن نیست حتی اگر مخاطب ما مردان نود ساله باشند ? ❕جناب رائفی پور در سخنرانی دیگری می گوید مقصودم از شوخی مذکور , شوخی است که در اوائل کتاب " زهر الربیع " مرحوم جزائری آمده است که مردی به نزد امیر مومنان علیه السلام می رود و مطلبی می گوید و امیر مومنان علیه السلام هم در این رابطه سخنی می گوید : 🌐https://b2n.ir/u84007 👌متاسفانه جناب رائفی پور مساله را خیلی بزرگ کرده است و مطلب مورد نظر او در حدی نیست که قابل گفتن نباشد !!!! معلوم نیست که ایشان چرا اینقدر بزرگنمایی کرده اند . 🔸نقل مورد نظر او این نقل است که مرحوم جزائری می گوید : " روایت شده است که مردی آمد به نزد امیر المومنین علیه السلام و گفت که من زنی دارم که هر زمانی که با او همبستر می شوم , می گوید مرا کشتی , مرا کشتی . امیر مومنان علیه السلام فرمود : " به این کشتن او را بکش , گناه این کشتن بر ذمه من باشد " " روي إنّه جاء رجل إلى أمير المؤمنين (ع) فقال له: إنّ لي امرأة كلّما جامعتها تقول: قتلتني قتلتني، فقال: اقتلها بهذه القتلة و عليّ إثمها. " 📚زهر الربيع، ص: 9 👌در رابطه با این روایت , دو نکته مورد توجه است : 🔸١ _ مرحوم جزائری در مقدمه کتاب می گوید که غرض من آن است که در این کتاب مطالبی را گردآوری کنم که سبب نشاط روحی و رفع خستگی شود , بنابراین حکایت های جذابی که نقل می شود یا اشعار یا کلمات حکمت آمیز و ... را در این کتاب آورده ام : " فاردت أن أصنع كتابا مختصرا يروّح الخاطر عند الملال، و يشحّذ الاذهان عند عروض الكلال، متضمّنا للظرائف الرقيقة، و الطرائف الأنيقة، و الأشعار الفائقة، و الحكم الرّائقة، و الأخبار الغريبة، و الآثار العجيبة " 📚زهر الربيع، ص: 6 👌مرحوم جزائری تنها در صدد نقل مطالبی با هدف گفته شده است و لزوما مقید نیست که آنچه نقل می کند , روایت باشد یا اگر روایت است , روایت از کتب شیعه باشد , او حکایات مشهور بین مردم را هم نقل می کند و همینطور برخی از نقلهای اهلسنت را هم نقل می کند . ❕نقل مورد بحث در جریان امیر مومنان علیه السلام از کتاب " المستطرف فی کل فن مستظرف " , اثر " ابشیهی " ج 2 ص 789 نقل شده است " " اقتلها بهذه القتله و علی اثمها " 🔸ابشیهی هم از علمای شافعی مسلک اهلسنت است و در کتاب مذکور , مطالب طنز گونه ای را از سایر علمای اهلسنت به مانند زمخشری و ابن عبد ربه و ... نقل می کند : 📚کشف الظنون ج 2 ص 1674 _ هدایه العارفین ج 2 ص 197 👌بنابراین نقل مذکور , یک نقل سنی است . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 🔸٢ _ در روایت مذکور مطلب خلافی که قابل گفتن نباشد , نیامده است . ❕ امیر مومنان علیه السلام با مزاح و شوخی متذکر می شود که نباید زن و شوهر به خاطر دلائلی که لازمه طبیعی هر جماع و همبستری است , جماع را ترک کنند تا خدایی ناکرده از طریق دیگر و طریق حرامی بخواهند تمایلات خودشان را ارضا کنند , لذا امیر مومنان علیه السلام با بیانی مزاح گونه متذکر می شود که همبستری و جماع را با بهانه های غیر معقول ترک نکنید , زیرا همبستری زن و شوهر در نزد خداوند پر ارزش و دارای ثواب فراوانی است , چرا که به این وسیله خودشان را از گناه حفظ می کنند , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود : " بنده مؤمن، هر گاه دست همسرش را بگيرد، خداوند عز و جل، ده حسنه برايش مى‏نويسد و ده گناه از او پاك مى‏كند. چنانچه او را ببوسد، خداوند، صد حسنه برايش مى‏نويسد و صد گناه از او مى‏زدايد. هر گاه با او در آميزد، خداوند، هزار حسنه برايش مى‏نويسد و هزار گناه از او مى‏زدايد، و فرشتگان بر ايشان حاضر مى‏شوند. چون غسل كنند، آب بر هر تارِ مويى از آن دو نمى‏گذرد، مگر آن كه خداوند [به ازاى هر تارِ مو] يك حسنه برايشان مى‏نويسد و يك گناه مى‏زدايد. اگر اين، در شبى سرد باشد، خداوند متعال به فرشتگان مى‏فرمايد: بنگريد اين دو بنده‏ام را كه در اين شب سرد، غسل كردند، از آن روى كه يقين دارند من پروردگار آنان هستم. شما را گواه مى‏گيرم كه آن دو را آمرزيدم. پس اگر در اين آميزش، براى آن دو فرزندى بود، آن فرزند، خدمتكار ايشان در بهشت است»." " فَإِنَّ العَبدَ المُؤمِنَ إذا أخَذ بِيَدِ زَوجَتِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عز و جل عَشرَ حَسَناتٍ ومَحا عَنهُ عَشرَ سَيِّئاتٍ، فَإِن قَبَّلَها كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِئَةَ حَسَنَةٍ ومَحا عَنهُ مِئَةَ سَيِّئَةٍ، فَإِن ألَمَّ بِها كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ألفَ حَسَنَةٍ ومَحا عَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ وحَضَرَتهُمَا المَلائِكَةُ، وإذَا اغتَسَلا لَم يَمُرَّ الماءُ عَلى‏ شَعرَةٍ مِن كُلِّ واحِدٍ مِنهُما إلّاكَتَبَ اللَّهُ لَهُما حَسَنَةً ومَحا عَنهُما سَيِّئَةً ... " 📚دعائم الإسلام: ج 2 ص 190 ح 688، عوالي اللآلي: ج 3 ص 291 ح 53، مستدرك الوسائل: ج 7 ص 507 ح 8763. ❕بنابراین نقل مذکور یک نقل شیعی نیست و علاوه بر این مطلب خلاف و ناسازگاری با عرف جامعه هم در آن نیست که قابل بیان نباشد , معلوم نیست جناب رائفی پور چرا مطلب را به این گونه بیان کرده و بزرگنمایی می کنند . 👌به هر حال بیان این گونه نقدهای مستند و محترمانه اشکالی ندارد , زیرا چنین نقدهایی هم موجب روشنگری در مورد مطلب مذکور می شود و هم صاحب سخن مذکور ممکن است متذکر شود و از این پس بیشتر در نقل مطالب دقت کند , آنچه که ممنوع است توهین و اهانت به بهانه نقد کردن است و الا صرف نقد کردن نه تنها اشکال ندارد بلکه پسندیده هم است . @Rahnamye_Behesht