#بسته_شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
⚫️پرسش ها و پاسخ های #برگزیده پیرامون امام #صادق علیه السلام ؛
1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل #سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕
💠https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4148
2⃣تـــــــــحـــدی کانال معاند به مناسبت شهادت امام صادق ؛ یک روایت صحیح از کتب تشیع راجب #شهادت ونحوه شهادت امام صادق ارائه کنید❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6937
3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى #امام_جعفر_صادق را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9010
4⃣چرا ما شیعیان را شیعه #جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9073
5⃣❔چرا به امام صادق ، #صادق می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان #صادق شده اند ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9074
6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر #معاصران و اندیشمندان اهل سنت ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9075
7⃣روحانی امروز می گفت که امام صادق نسبت به تمام زبان ها و حتی زبان حیوانات هم آگاه بوده است ❗️آیا در این #رابطه مستندی هم است ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9083
8⃣آیا معجزه ای تحت عنوان زنده کردن مردگان از امام #صادق سر زده است ❗️اساسا آیا ائمه توان زنده کردن مردگان را داشته اند ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9086
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
⚫️کانال #پرسمان_اعتقادی تقدیم می کند ؛
🔳ویژه نامه شهادت امام #صادق علیه السلام
▪️ گوشه ای از شخصیت و #جایگاه امام صادق علیه السلام از دیدگاه معاصران امام و دانشمندان نامی اهل سنت در طول تاریخ ؛
1⃣عموى شهيد امام صادق عليه السّلام زيد، پسر امام زين العابدين عليه السّلام از بلندى مقام آن حضرت چنين سخن گفته است ؛
« در هر زمانه اى بايد حتما كسى از ما اهل بيت عليهم السّلام باشد تا خداوند به واسطه او بر مردم احتجاج كند و حجت زمان ما برادرزاده ام جعفر است، هركس از او متابعت كند گمراه نشده و هركس با او مخالفت كند روى هدايت را نخواهد ديد »
📚الکافی ج 1 ص 307
2⃣مالك بن انس امام مالکی ها گوید ؛
« برتر و بالاتر از جعفر بن محمد را در علم و عبادت و پرهيزگارى، نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به ذهن بشرى خطور كرده است »
📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 104
3⃣منصور دوانيقى در رثاى امام صادق عليه السّلام گفته است ؛
« جعفر بن محمد از جمله كسانى بود كه خداوند متعال در قرآن آنان را اينگونه توصيف كرده است: ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا؛ سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم، به ميراث داديم او از آنان بود كه خداوند او را برگزيده و همواره در خيرات از ديگران پيش بود »
📚تاریخ یعقوبی ج 3 ص 17
4⃣عبد الرحمن بن ابو حاتم رازى مى گويد ؛ « از پدرم شنيدم كه مى گفت جعفر بن محمد ثقه (راستگو) است و درباره امثال او سؤال نمى شود.هنگامى كه از ابو زرعه در رابطه روايت كردن جعفر بن محمد از پدرش و مقايسه آن با روايت سهيل بن ابى صالح يا روايت علاء از پدرش كه كدام يك صحيحتر است سؤال شد، شنيدم كه در پاسخ گفت: هيچگاه جعفر بن محمد با چنين اشخاصى مقايسه نمى شود »
📚الجرح و التعدیل ج 2 ص 487
5⃣ابو حاتم محمد بن حيان درباره آن حضرت گفته است ؛
« او از نظر دانش، فقاهت و فضيلت از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام به شمار مى آيد. »
6⃣ ابو عبد الرحمن سلّمى، درباره امام صادق عليه السّلام مى گويد ؛ « او در ميان اهل بيت عليهم السّلام سرآمد همه اقران خود بود، علمش سرشار، پارسايى اش از دنيا شديد، خوددارى اش از تمام شهوات، تام و دانش و حكمتش كامل بود »
📚الامام الصادق و المذاهب الاربعه ج 1 ص 58
7⃣نويسنده كتاب حلية الاوليا مى نويسد ؛ « از جمله آنان پيشواى سخنور، صاحب رتبه اول زمامدارى امام ناطق، داراى سرپرستى، ابو عبد اللّه جعفر بن محمد صادق بود كه به عبادت و خضوع روى آورده و عزلت و خشوع را برگزيده و از رياست طلبى و انحصارطلبى نهى نمود »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 72
8⃣شهرستانى اضافه بر كلام سلّمى مى افزايد ؛ « در مدينه اقامت داشته و شيعيان و منسوبينش از دانش او بهره مند شده و اسرار علوم را بر نزديكانش مى گشود، سپس مدتى در عراق رحل اقامت افكند»
📚الملل و النحل ج 1 ص 147
9⃣خوارزمى در كتاب مناقب ابو حنيفه از قول او نقل مى كند كه گفت ؛ « من فقيه تر از جعفر بن محمد نديده ام. و گفت اگر آن دو سال نبود نعمان هلاك مى شد. مراد ابو حنيفه از آن دو سال، سالهايى است كه از امام صادق عليه السّلام كسب علم كرده است »
📚مناقب ابوحنیفه ج 1 ص 172
🔟ابن جوزى گويد ؛ « جعفر بن محمد بن على بن الحسين، همواره چنان به عبادت مشغول بود كه هيچگاه به فكر رياست طلبى نيفتاد »
📚صفوه الصفوه ج 2 ص 94
1⃣1⃣محمد بن طلحه شافعى درباره امام صادق چنين نوشته است ؛ « او از بزرگان و سروران اهل بيت عليهم السّلام بود وى داراى دانشى سرشار، عبادتى بسيار، پارسايى آشكار و هميشه در حال ذكر بود، معانى قرآن را دنبال كرده و از ژرفاى آيات آن گوهرهاى معنا را استخراج نموده و به نتايج عجيب دست مى يافت ، مناقب و صفات آن حضرت چنان زياد است كه كسى را ياراى شماره كردن آن نبوده و هر بيناى بيدارى از تنوع آن حيرت زده مى شود »
📚مطالب السوول ج 2 ص 56
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
⁉️سوال
با توجه به ایام شهادت امام صادق سوالاتی در مورد ایشان مطرح است .1نخست اینکه چرا به ایشان صادق می گویند مگر بقیه ائمه راستگو نبودند2 دیگر انکه چرا ایشان را رییس مذهب تشیع می نامند 3دیگر انکه راست است که ابوحنیفه و دیگران از علمای اهل سنت شاگرد امام صادق بوده و به علم و دانش ایشان تصریح کرده اند
🗯پاسخ:
🔷پاسخ سوال اول:
❗️در روایتی امده است که ابی خالد به امام سجاد عرضه داشت:
🔷امام بعد از شما چه کسی است؟
❗️امام فرمود: فرزندم محمد همان که دانش را می شکافد.
❗️گفت بعد محمد چه کسی امام است؟
🗯فرمود: جعفر که نامش نزد آسمانیان صادق است
🔷راوی گفت چگونه تنها ایشان متصف به صادق شده اند در حالی که همه شما صادق هستید؟
❗️امام پاسخ داد: پدرم از پدرش و ایشان از پیامبر برایم حدیث نقل کرده اند که فرمود:
🗯وقتی فرزندم جعفر متولد شود او را صادق بنامید چون پنجمین فرزندش به نام جعفر به دروغ ادعای امامت می کند او در نزد خدا جعفر کذاب است که بر خداوند دروغ می بندد .
❗️ در این موقع اشکهای امام جاری شد فرمود گویا می بینم که جعفر کذاب خلیفه ستمگر زمان را وادار می کند که به جستجوی ولی خدا و امام غائب که خدا حافظ او است بر آیند»
📚بحار الانوار ج47 ص9
❗️شیخ صدوق در معانی الاخبار چنین می اورد:
« او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند متمیز شود»
📚معانی الاخبار،ص65
🗯پاسخ سوال دوم:
❗این که امام صادق را رییس مذهب می گویند و مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد برای سایر امامان فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند.
🗯از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند
📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی
🗯پاسخ سوال سوم:
🔷ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود:
"از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت"
📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45
📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157
🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید:
«برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است»
📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104
🗯ابن حبان در مورد امام می گوید:
"او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید"
📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58
🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت:
"من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد
📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172
📚تحفه اثنی عشریه،ص8
🗯محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید:
"او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... "
📚مطالب السوول،ج2 ص56
🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد:
« گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ،مالک بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند»
📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198
🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد:
« امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان علما»
📚ائمه الهدی ص117
🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد:
« برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و دیگران»
📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54
🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد:
« از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما شاگرد او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک،سفیانین،ابو حنیفه،شعبه،و ...»
📚الصواعق ص120
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#تسمیه_امام_ششم_به_صادق_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔چرا به امام صادق ، #صادق می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان صادق شده اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از آنجایی که تمام امامان ما نور واحدی هستند ، ویژگی ها و صفاتی که لازمه امامت است ، از یکدیگر ارث می برند و همه آنان حائر #کمالات یکدیگر هستند .
❕پیامبر گرامی فرمود:
ٌ« تمام امامان در فضل و #منزلت نزد خداوند یکسان هستند »
📚اثباه الهداه ج 2 ص237
🔹و فرمود ؛
« اولین ما مانند اخرین ما و اخرین ما مانند اولین ما هستند »
📚بحار الانوار ج 25 ص360
❕اگر هر یک از امامان به لقبی خاص خوانده می شوند ، به این معنا نیست که سایر امامان ، از آن صفت و لقب #کمالی بی بهره بوده اند ، بلکه این نامگذاری ها از آن جهت است که صفتی خاص از میان صفات یکی از امامان در جامعه ظهور و بروز خاصی داشته است و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است لذا آن امام به همان صفت خوانده می شده است ، اگر چه بقیه امامان نیز آن صفت را به نحو کامل دارا بوده اند .
❕در رابطه با لقب امام ششم به صادق علیه السلام نیز همین #ضابطه بوده است .
🔹ابن خلكان از علمای مطرح اهل سنت می نویسد ؛
« جعفر بن محمد صادق يكى از امامان دوازده گانه مذهب شيعه است، او از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام بوده و از جهت راستى در #گفتارش ملقب به صادق گرديده است »
📚وفیات الاعیان ج 1 ص 327
❕گفته شده است كه منصور دوانيقى كه خود از كينه توزترين دشمنان امام صادق عليه السّلام است، اين لقب را به او نسبت داده است. در بيان سبب اين مطلب آورده اند كه ابو #مسلم خراسانى از امام صادق عليه السّلام خواست كه او را به قبر جدّش امير المؤمنين عليه السّلام كه در آن زمان مخفى بود، راهنمايى كند. امّا امام صادق عليه السّلام از اين كار خوددارى كرده و به او خبر داد كه قبر امام امير المؤمنين عليه السّلام در ايّام حكومت مردى كه او را ابو جعفر منصور مى نامند ظاهر خواهد شد.
👌ابو مسلم به منصور اين خبر را در ايّام حكومتش داد. در آن زمان منصور در رصّافه بغداد ساكن بود. او از شنيدن اين خبر #خوشحال شد و گفت ، اين همان شخص راستگوست .
📚موسوعه الامام الصادق ج 1 ص 22
❕بلکه اساسا این لقب توسط پیامبر گرامی به امام ششم علیه السلام اطلاق گردیده است .
🔹از حضرت امام زين العابدين عليه السّلام پرسيدند كه امام بعد از تو كيست؟
فرمود: محمّد باقر كه علم را مى شكافد شكافتنى. پرسيدند كه: بعد از او امام كه خواهد بود؟ فرمود: جعفر كه نام او نزد اهل آسمانها صادق است.
❔گفتند: چرا به خصوص او را #صادق مى نامند و حال آن كه همه شماها صادق و راستگوييد؟
🔹فرمود ؛ « خبر داد مرا پدرم از پدرش رسول خدا كه آن حضرت فرمود ؛
« چون متولّد شود فرزند من جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسين عليهم السّلام او را صادق ناميد، زيرا كه پنجم از فرزندان او جعفر نام خواهد داشت و دعوى امامت خواهد كرد به دروغ از روى افتراء، و او نزد خدا #جعفر كذّاب افتراكننده بر خدا است، پس حضرت امام زين العابدين عليه السّلام گريست و فرمود كه: گويا مى بينم جعفر كذّاب را كه برانگيخته است خليفه جور زمان خود را بر تفتيش و تفحّص امام پنهان »
📚دلائل الامامه ص 112_ بحار الانوار ج 46 ص 230
❕شیخ صدوق نیز در معانی الاخبار چنین می آورد ؛
« او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند #متمیز شود»
📚معانی الاخبار ص65
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#شیعه_جعفری
🤔#پرسش
❔چرا ما شیعیان را شیعه جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « #شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند .
❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى گويد ؛
«ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق #مخلوقات خدا هستند ، نازل گرديد».
📚الدر المنثور ج 6 ص 379
👌حاكم #حسکانی كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى كند.
🔹از جمله از ابن عباس نقل مى كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد»
📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357
❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين #حديث را ذكر كرده اند.
📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70
👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و #هوس نمى گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است.
📚پیام قرآن ج 9 ص 24
❕اما اينكه مذهب شيعه را مذهب جعفرى مى گويند براى اين است كه تا زمان حضرت امام صادق عليه السلام به واسطه تسلط سياستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربيت #شاگرد، آنطور كه براى ايشان فراهم شد، براى امامان قبل از ايشان فراهم نگرديد
👌شیخ #مفید می نویسد ؛
«آن قدر مردمان از علوم امام صادق علیه السلام نقل كرده اند كه به تمام بلاد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته، و نقل نشده از احدى از علماى اهل بيت آنچه از آن حضرت نقل شده است ، همانا اصحاب حديث جمع كرده اند اصحاب راويان از آن جناب را از ثقات با اختلافشان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسيده، و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده كه دلها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ كرده از طعن زدن در آن دلائل به ايراد شبهات »
📚الارشاد ج 2 ص 179
👌بنابر اين ايشان از موقعيت و فرصت، حداكثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعليم و تدريس فرمودند و شاگردان بزرگى تربيت كردند كه هر كدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند؛ از آن #موقع، شيعه و پيروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم اين لقب بر شيعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا كه غرض همه، ترويج دين و هدايت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به يك راه كه يگانه راه راست است هدايت فرمودند.
📚معارف دین ج 3 ص 144
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#پاسخ_به_یک_شبهه_تعدد_زوجات_کم_بودن_مردان
🤔#پرسش
❔ملحدین شبهه میکنن که چرا وقتی تعداد زنها بیشتر شد اسلام برنامه و راهکار داره مثل تعدد زوجات.ولی وقتی #مردها در یک جامعه بیشتر باشن راهکار نداره و اصولا در اون جامعه با وجود مرد بیشتر چه باید کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس این سخن که ممکن است در جامعه ای تعداد مردان از زنان بیشتر باشند ، در این صورت زن به اندازه کافی نیست که به ازدواج مردان در آیند ، در رابطه با نیازهای جنسی مرد باید چه راهکاری در پیش گرفت و خداوند چه حکمی در این رابطه دارد ؛
1⃣یا باید بگوییم که مردان با مردان ارتباط برقرار کنند و به عمل لواط مشروعیت دهیم ، روشن است که با توجه به #مفاسد و پیامدهای سوء این عمل ، مشروعیت دادن به آن هیچ گونه رجحان عقلی و شرعی ندارد ، جهت دیدن پیامدهای سوء لواط ، پاسخ های گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3960
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8855
2⃣یا باید به عمل زنا و زناکاری #مشروعیت دهیم که این فرض هم با توجه به مفاسد آن قابل قبول نمی باشد . در رابطه با فلسفه حرمت زنا گفته شده است ؛
🔸1 - پیدایش هرج و مرج در نظام خانواده، و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است، بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان می گردد، و پایه های #محبتی را که در تمام طول عمر سبب ادامه این حمایت است می گذارد. در جامعه ای که فرزندان نامشروع و بی پدر فراوان گردند روابط اجتماعی که بر پایه روابط خانوادگی بنیان شده سخت دچار تزلزل می گردد.برای پی بردن به اهمیت این موضوع کافی است یک لحظه چنین فکر کنیم که چنانچه زنا در کل جامعه انسانی مجاز گردد و ازدواج برچیده شود، فرزندان بی هویتی که در چنین شرائطی متولد شوند تحت پوشش حمایت کسی نیستند، نه در آغاز تولد و نه به هنگام بزرگ شدن . از این گذشته از عنصر محبت که نقش تعیین کننده ای در مبارزه با جنایتها و خشونتها دارد محروم می شوند، و جامعه انسانی به یک جامعه کاملا حیوانی تواءم با خشونت در همه ابعاد، تبدیل می گردد.
🔸2 - این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکشهای فردی و اجتماعی در میان هوسبازان است، داستانهائی را که بعضی از چگونگی وضع داخل محله های بدنام و مراکز فساد نقل کرده و نوشته اند به #خوبی بیانگر این واقعیت است که در کنار انحرافات جنسی بدترین جنایات رخ می دهد.
🔸3 - تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه انواع بیماریها است و با تمام تشکیلاتی که برای مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم کرده اند باز آمار نشان می دهد که تا چه اندازه افراد از این راه #سلامت خود را از دست داده و می دهند.
🔸4 - این عمل غالبا سبب سقوط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می گردد، چرا که چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری اینگونه فرزندان نیستند، و اصولا وجود فرزند مانع بزرگی بر سر راه ادامه اعمال #شوم آنان می باشد، لذا همیشه سعی می کنند آنها را از میان ببرند.
❕و این فرضیه کاملا موهوم که می توان اینگونه فرزندان را در مؤسساتی زیر نظر دولتها جمع آوری کرد شکستش در عمل روشن شده، و ثابت گردیده که پرورش فرزندان بی پدر و مادر به این صورت چقدر مشکلات دارد، و تازه محصول بسیار نامرغوبی است، فرزندانی سنگدل : جنایتکار بی شخصیت و فاقد همه چیز!
🔸5 - نباید فراموش کرد که #هدف از ازدواج تنها مساله اشباع غریزه جنسی نیست، بلکه اشتراک در تشکیل زندگی و انس روحی و آرامش فکری، و تربیت فرزندان و همکاری در همه شئون حیات از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به یکدیگر و تحریم زنان هیچیک از اینها امکان پذیر نیست .
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 102
🔸ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
👇ادامه
3⃣فرض سوم آن است که ازدواج و رابطه #جنسی با محارم را تجویز کنیم که این فرض هم علاوه بر مفاسدی که در بالا بر شمردیم ، بالخصوص دارای مفاسد عدیده دیگری هم است که می توانید #تفصیل آن را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5737
4⃣فرض چهارم آن است که به استمناء و خود ارضایی مشروعیت دهیم ، این فرض هم با توجه به #مفاسد عدیده آن قابل قبول نمی باشد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3669
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8494
5⃣فرض پنجم آن است که هر زنی بتواند با بیشتر از یک مرد ، ازدواج کند ، این فرض هم با توجه به مفاسد آن قابل قبول نمی باشد ، زیرا هم فرض تداخل غیرت مردانه و هم فرض اختلاط #نطفه پیش می آید ، و از سوی دیگر ، زنان با توجه به سرد مزاجی که غالبا در آنان دیده می شود و حیض ماهیانه و عمر جنسی کوتاه و عدم قابلیت ارتباط جنسی در #دورانی از بارداری ، توانایی پاسخگویی و برطرف کردن نیاز جنسی مردان متعدد را ندارند ، تفصیل مطلب را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3878
6⃣فرض ششم هم آن است که به مردان پیشنهاد عفت و چشم پوشی و کنترل خویشتن داده شود ، تا زمانی که شوهر یکی از زنان بمیرد و او بتواند او را به همسری خود برگیرد ، این عفت و پارسایی اگر چه #سخت است اما شدنی است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« مجاهد شهید راه خدا ، اجر و پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد اما خویشتن داری می کند ، این فرد عفیف و خویشتن دار ، نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا شود »
📚نهج البلاغه حکمت 474
👌تمام این فرض ها زمانی بود که ما #قبول کردیم که ممکن است زمانی در جامعه ای ، مردان بیشتر از زنان باشند ، حال می گوییم از اساس چنین فرضی ممکن نیست ، چرا که مردان از عناصر مهم اجتماعی هستند که غالب فعالیت های اجتماعی توسط آنان صورت می گیرد و رکن رکین جامعه و اجتماع مردان هستند ، بر خلاف زنان که کمتر در فعالیت های اجتماعی شریک هستند .
🔸به خاطر همین اجتماعی بودن مردان ، آنان بیشتر درگیر مرگ و از بین رفتن های ناشی از اجتماعی بودن هستند ، لذا می بینیم که در اکثر یا تمام جوامع ، مشکل کم بودن تعداد مردان ، نسبت به زنان ایجاد نمی شود تا ما بخواهیم تکلیف مردان در چنین جامعه ای را مشخص کنیم ، بنابراین چون این فرض محال یا نزدیک به محال است و اساسا #محقق شدنی نیست ، قابلیت مطرح شدن و بحث بیشتر را ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
❔کانال وهابی سوال کرده است که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️
👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2029
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2030
🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2031
👌پاسخ این شبهه پراکنی کانال وهابی در مورد تولد امام زمان علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2027
❕در ضمن ، آقای کمال حیدری مطرود مراجع عظام و علمای حوزه علمیه قم است و تشیع و حوزه علمیه قم جایگاه و اعتباری برای او و نظریاتش قائل نیست ، مستندات در این باره را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2028
#پاسخ_به_شبهه_معاند
🤔#پرسش
❔اعتراف الله به اشتباهش.
❕قرآن میگوید که یک نفر شما میتواند با ده نفر از کفار در جنگ مقابله کند:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (انفال/65) ای پیامبر، مؤمنان را به جنگیدن تشویق کن؛ اگر از شما بیست نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران چیره می شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند نمیفهمند.
ولی الله متوجه شد که اشتباه کرده است و در آیه بعد اشتباهش را تصحیح نمود و بیان نمود که این #نسبت، یک به دو است:
الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال/66) اکنون الله به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعفی هست؛ بنابراین اگر از شما صد نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر هزار نفر باشند، به فرمان الله بر دو هزار نفر چیره می شوند؛ و الله با شکیبایان است ❗️❗️
❕گذشته از این قرآن می گوید که الله دانست در شما ضعفی است ، الله که عالم به همه چیز است چگونه می گوید دانست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد شبهه و اشکال واقع شده است ، دو آیه از سوره انفال است ، که می فرماید ؛
« اى پيامبر! مومنان را تحريك به جنگ (با دشمن) كن، هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر غلبه مى كنند و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند پيروز مى گردند چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى فهمند » ( انفال 55)
❕« هم اكنون خداوند از شما تخفيف داد و دانست كه در شما ضعفى وجود دارد بنا بر اين هر گاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر پيروز مى شوند و اگر يك هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد و خدا با صابران است.» ( انفال 56)
👌نکاتی در مورد این دو آیه لازم است بیان شود ؛
1⃣گرچه تعبير آيه اول به صورت اخبار از غلبه يك نفر بر ده نفر است، ولى به قرينه آيه بعد كه مى گويد الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ:" هم اكنون خدا اين تكليف را بر شما تخفيف داد" روشن مى شود كه منظور از آن تعيين وظيفه و برنامه و دستور است نه تنها يك خبر ساده، و به اين ترتيب مسلمانان نبايد منتظر اين باشند كه از نظر نفرات جنگى با دشمن در يك سطح مساوى قرار گيرند بلكه حتى اگر عدد آنها يك دهم نفرات دشمن باشد باز وظيفه جهاد بر آنها فرض است.
2⃣میان این دو آیه تناقض و تضادی نیست ، بلكه هر يك از اين دو حكم مورد معينى دارد . به هنگامى كه مسلمانان گرفتار ضعف و سستى شوند و در ميان آنها افراد تازه كار و ناآزموده و ساخته نشده بوده باشند مقياس سنجش همان
نسبت دو برابر است، ولى به هنگامى كه افراد ساخته شده و ورزيده و قوى الايمان همانند بسيارى از رزمندگان بدر بوده باشند اين نسبت تا ده برابر ترقى مى كند.بنا بر اين دو حكم مذكور در دو آيه، مربوط به دو گروه مختلف و در شرائط متفاوت است .
📚تفسیر نمونه ج 7 ص 235
3⃣خداوند می گوید در صورت صبر و استقامت خالی از ضعف و سستی ، هر نفر شما توانایی مقابله با ده نفر را دارد ، اما چون من می دانم که در شما ضعف و سستی وجود دارد ، به خاطر نبود صبر و استقامت خالص و خالی از ضعف و سستی، تنها هر نفر شما توانایی رویارویی با دو نفر کافران را دارد .
❕این سخن درست همانند سخن کسی است که می گوید اگر خوب درس بخوانی و مباحثه و جدیت داشته باشی ، در ظرف زمانی هشت سال درس خواندن می توانی تخصص و حکم طبابت خود را بگیری ، اما من می دانم که شما آن جدیت لازم را ندارید ، لذا رسیدن به درجه تخصص برایتان دوازده سال مثلا طول می کشد ، روشن است که میان این دو کلام تضادی نیست .
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣در ابتدای کلام گفتیم که سخن فوق هم اخبار است و هم #حکم تکلیفی ، چگونگی اخبار بودن آن روشن شد ، اما چگونگی حکم تکلیفی آن طبق بیان صاحب تفسیر قمی چنین است ؛
« در ابتدای نبوت پیامبر اسلام ، حکم خداوند در مورد اصحاب رسول خدا این بود که بر یک نفر آنان واجب بود که با ده نفر کافر نبرد کند ، اگر در نبردی تنها بود و ده تن در مقابل او بودند ، فرار از آن میدان گناه کبیره بود و بر صد نفر واجب بود که با هزار نفر مقابله کنند ، پس از آن چون خداوند می دانست که در میان آنان ضعف و سستی وجود دارد ، حکم تغییر کرد و تنها واجب شد که هر نفری موظف است با دو تن از #کفار نبرد کند ، اگر کفار در مقابل یک نفر مسلمان سه نفر بودند ، فرار از دست آنان حرام نبود »
📚تفسیر قمی ج 1 ص 279
👌در نقلی هم از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« کسی که از دست دو نفر در قتال فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را دارد ( و گناه کبیره است ) و کسی که از دست سه نفر فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را ندارد »
📚تهذیب ج 6 ص 174
5⃣تعبیر « علم ان فیکم ضعفا » « دانست که در شما ضعفی وجود دارد » به این معنا نیست که خداوند چیزی را نمی دانسته و پس از آن #متوجه شده است چرا که او همه چیز را می داند چنان که می فرماید ؛
« هيچ چيز در زمين و آسمان، از پروردگار تو مخفى نمى ماند؛ حتّى به اندازه سنگينى ذرّه اى؛ و نه كوچكتر و نه بزرگتر از آن نيست، مگر اين كه (همه آنها) در كتابِ آشكار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است». ( یونس 61)
❕تعابیری چون « دانست » و مانند آن در مورد خداوند ، به معنای تحقق علم فعلی خداوند است ، یعنی علم الهی در خارج تحقق یافت و صورت عینی به خود گرفت و معلوم الهی در عالم خارج محقق شد .
🔸بنابراین منظور همان تحقق عینی مسائل و #وجود_خارجی آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است ، یعنی علم خداوند در مورد ضعف عده ای از مسلمین در خارج پیاده شد و تحقق عینی یافت ، این است معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار می رود .
📚تفسیر نمونه ج 16 ص 205
6⃣ممکن است گفته شود که اگر خداوند از #ضعف مسلمین اطلاع داشت ، چرا در ابتدا حکم سنگین را جعل کرد و بعد تخفیف داد ؟ در حالی که بهتر آن بود از همان ابتدا ، متناسب با #ضعف مسلمین ، حکم سبک تر را قرار می داد .
👌پاسخ روشن است ، خداوند با این عمل مسلمین را در بوته آزمایش گذاشت و شرایط را مهیا کرد تا پذیرش حکم دوم و عمل به آن ، سهل الوصول تر شود ،و به اصطلاح ، خداوند « به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند »
❕وقتی حکم خفیف تر بعد از حکم سنگین #جعل شود ، و حکم سنگین برداشته شود ، قدر حکم خفیف بهتر دانسته می شود ، اما اگر از ابتدا حکم خفیف تر جعل شود ، طبیعتا بیشتر مورد بی توجهی قرار می گیرد .
👌بشر چنین است که قدر راحتی بعد از سختی را بهتر می داند ، به عنوان مثال ، کسی که طعم فقر و ناداری را چشیده است ، قدر مال و ثروت را بهتر می داند از کسی که اصلا طعم فقر را نچشیده است .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#برابر_اعلام_شدن_دیه_مرد_و_زن
🤔#پرسش
❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه #بروز کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف #دیه مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛
« اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178)
👌این حکم در روایات #متعددی هم تاکید شده است .
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33
🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛
« اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند »
📚الکافی ج 7 ص 299
❕در تفسیر نمونه آمده است ؛
👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟!
❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى توانند مرد جنايتكار را به #قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.
🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.
❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگتر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد).
👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول و #فرزندان بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
📚تفسیر #نمونه ج 1 ص 611
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان #عالی کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️
👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت #جامعه ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است .
🌐fna.ir/daqvwi
👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه #مرد را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند .
❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم #جامعه ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود .
🔸به موجب مادهی ۲۴ قانون بیمهی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛
🔹هشت درصد از حق بیمهی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمهی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیهای که از انجام بیمهی موضوع این قانون خودداری کنند وصول میشود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمهگران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت میکند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمههای وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینههای دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمکهای اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی .
🌐http://yon.ir/cvDf8
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#نشر_مجدد
#چله_کلیمیه
🤔#پرسش
❔می خواستم در مورد چله #کلیمیه که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا #بطلانش دلیل ارایه بدید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« کسی که چهل روز اعمال خود را #خالصانه انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید »
📚#بحار_الانوار ج67 ص249
👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر #خداوند در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد .
❕بر این اساس #چله گرفتن و #چهل روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش #فراهم باشد ، رجحان و استحباب دارد .
🗯آنچه به عنوان چله #کلیمیه از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن #توصیه نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال #استحباب دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد .
❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه #طور رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛
« و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او #چهل شب تمام شد »
🗯#اعراف 142
👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید #قربان ) ختم گردیده است .
📚#بحار_الانوار ج13 ص213
🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر #چله گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذیقعده و ذیحجه نیز از ماه های #پربرکت تلقی می شود ، می توان پی برد که چله گرفتن در ایامی که مشهور به چله #کلیمیه است ، رجحان دارد ، اگر چه بالخصوص روایتی که توصیه به آن کرده باشد ، در مجامع روایی ما #وجود ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#نشر_مجدد
#زیارت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بر اساس روایات اهل بیت ، حتی یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه ، #انسان را بهشتی می کند ، امام جواد علیه السلام فرمود ؛
« هر کس #قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب است »
📚وسائل الشیعه ج14 ص576
❕در نقل دیگر امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیت حرمی داریم که آن قم است و به زودی در آنجا زنی از فرزندان من دفن می شود که #فاطمه نام دارد ، هر کس که او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود »
📚بحار الانوار ج99 ص268
👌در #نقل دیگر فرمود ؛
« به شفاعت فاطمه معصومه تمام #شیعیان ما وارد بهشت می شوند »
📚بحار الانوار ج57 ص228
💠ولی باید #توجه کرد؛
👌زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، در صورتی انسان را بهشتی می کند و اثر خود را خواهد گذاشت که #مقبول درگاه الهی واقع شود و الا عملی که مقبول درگاه الهی واقع نشود ، ارزشی ندارد .
❕#خداوند می فرماید:
« خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد»
🔶مائده27
🗯امام #صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و #پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )»
📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39
👌بنابراین زمانی زمانی #زیارت حضرت فاطمه معصومه، انسان را بهشتی می کند که فرد مصداق متقین باشد.
❕یعنی واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کند و اگر گناهانی نیز دارد ، از گناهان خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود #توبه واقعی کرده است به زیارت حضرت معصومه برود .
💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود #اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه زیارت حضرت معصومه او را بهشتی نمی کند چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود:
« به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام #معاصی خداوند اصرار داشته باشد»
📚الکافی ج2 ص288
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
🌸ویژه نامه میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1⃣برترین دختران امام کاظم علیه السلام ؛
❕بر حسب آنچه به ما رسيده افضل دختران امام کاظم علیه السلام ، سيّده جليله معظّمه، فاطمه بنت امام موسى عليه السّلام معروفه به حضرت معصومه عليها السّلام است كه مزار شريفش در بلده طيّبه قم است كه داراى قبّه عاليه و ضريح و صحنه اى متعدّده و خدمه بسيار و موقوفات است، و روشنى چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق است، و در هر سال جماعات بسيار از بلاد بعيده شدّ رحال كنند و تعب سفر كشند به جهت درك فيوضات از زيارت آن معظمه عليها السّلام.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1581
2⃣سبب آمدن ایشان به قم ؛
❕سبب آمدنش به قم چنان كه علامه مجلسى رحمه اللّه از تاريخ قم نقل كرده و از مشايخ اهل قم روايت كرده آن است كه ؛
👌 چون مأمون حضرت امام رضا عليه السّلام را در سال دويست از هجرت از مدينه به مرو طلبيد، يك سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه عليها السّلام به جهت اشتياق ملاقات برادرش از مدينه به جانب مرو حركت كرد، پس همين كه به ساوه رسيد مريضه شد، پرسيد كه از اينجا تا قم چه مقدار مسافت است؟
گفتند: ده فرسخ است، پس خادم خود را فرمود كه مرا به جانب قم ببر، پس آن حضرت را به قم آورد، و در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد.
❕قول اصحّ آن است كه چون خبر آن مخدّره رسيد به آل سعد، همگى متفق شدند كه به قصد آن حضرت بيرون روند و از آن حضرت خواهش نمايند به قم تشريف آورد، پس در ميان همه موسى بن خزرج بر اين امر تقدّم جست، همين كه به خدمت آن مكرّمه رسيد مهار ناقه آن حضرت را گرفت و كشيد تا وارد قم ساخت، و در خانه خود آن سيّده جليله را منزل داد. پس آن حضرت مدّت هفده روز در دنيا مكث نمود و به رحمت ايزدى و رضوان اللّه پيوست، پس او را غسل داده و كفن نمودند و در ارض بابلان آنجا كه امروز روضه مقدّسه او است و ملك موسى بوده آن حضرت را دفن كردند.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1581_ بحار الانوار ج 48 ص 290_ ترجمه تاریخ قم ص 213
3⃣وفات ایشان ؛
❕صاحب تاريخ قم گفته است که حديث كرد مرا حسين بن علىّ بن بابويه، از محمّد بن حسن بن وليد كه چون فاطمه عليها السّلام وفات كرد او را غسل دادند و كفن كردند و حركت دادند او را و بردند به بابلان و گذاشتند او را نزديك سردابى كه براى او كنده بودند. پس آل سعد با هم گفتگو كردند كه كيست داخل سرداب شود و جنازه بى بى را دفن نمايد، بعد از گفتگوها رأى ايشان بر آن قرار گرفت كه خادمى بود از براى ايشان به غايت پير كه نامش «قادر» بوده، و مرد صالحى بوده، او متصدّى دفن شود.
👌چون فرستادند عقب آن شيخ صالح ديدند دو نفر سوار كه دهان خود را بسته بودند به لثام، به تعجيل تمام از جانب رمله (يعنى ريگزار) پيدا شدند، چون نزديك جنازه رسيدند پياده شدند و نماز بر آن مخدّره خواندند و داخل در سرداب شدند و او را دفن كردند و بيرون آمدند و سوار گشتند و رفتند و كسى نفهميد كه ايشان چه كس بودند.
📚همان منابع
👌موسى بر سر قبر آن مخدّره سقفى از بوريا بنا كرد تا آن كه حضرت زينب دختر حضرت جواد عليه السّلام قبّه اى بنا كرد بر روى قبر. و محراب نماز فاطمه عليها السّلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج. در زمان ما نيز آن محراب مبارك موجود است و آن واقع است در محلّه ميدان مير و معروف است به ستيّه. يعنى معروف به ستّى، و ستّى به معنى خانم و بى بى است.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1582
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣مدفونین در جوار ایشان ؛
❕بدان كه در بقعه حضرت فاطمه جماعتى از بنات فاطميّه و سادات رضائيّه مدفونند مانند: زينب و امّ محمّد و ميمونه دختران حضرت امام محمّد جواد عليه السّلام.
👌در نسخه اى از انساب مجدى ديدم كه ميمون دختر امام موسى عليه السّلام با معصومه فاطمه است و بريهه دختر موسى مبرقع و امّ اسحاق جاريه محمّد بن موسى و امّ حبيب جاريه محمّد بن احمد بن موسى- رضوان اللّه تعالى عليهم اجمعين- و اين كنيزك مادر امّ كلثوم دختر محمّد بوده است.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1582 _ العوالم ج 21 ص 323
5⃣فضیلت زیارت ایشان ؛
❕ در فضيلت زيارت حضرت فاطمه بنت موسى عليه السّلام روايات بسيار وارد شده از جمله در تاريخ قم مروى است كه جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدند و گفتند: ما از مردم رى هستيم.
🔸حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم. ايشان عرض كردند كه: ما از مردم رى هستيم، ديگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند كرّت اين سخن را گفتند و همين جواب را شنيدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از براى حقّ تعالى حرمى است و آن مكّه است، و براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است. و براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، و از براى ما اهل بيت حرمى است و آن بلده قم است، و بعد از اين دفن شود در آنجا زنى از اولاد من كه ناميده شود به فاطمه، هر كس او را زيارت كند بهشت از براى او واجب شود. راوى گفت: وقتى كه آن حضرت اين فرمايش نمود هنوز متولّد نشده بود امام موسى عليه السّلام.
📚بحار الانوار ج 102 ص 265_ تاریخ قم ص 214
🔸روايت شده كه حضرت امام رضا عليه السّلام به سعد اشعرى قمى فرمود كه: اى سعد! نزد شما قبرى از ما هست. سعد گفت: فداى تو شوم قبر فاطمه دختر امام موسى عليه السّلام را مى فرمايى؟ فرمود: بلى هر كه او را زيارت كند و حقّ او را بشناسد از براى اوست بهشت.
📚بحار الأنوار، ج 102، ص 265 و 267 و ج 48، ص 316؛ جامع احاديث الشيعة، ج 12، ص 617؛ العوالم، ج 21، ص 230؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83؛ النقض، ص 197.
❕قاضى نور اللّه در مجالس المؤمنين فرموده: از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت است كه گفت آگاه باش بدرستى كه از براى خدا حرمى است و آن مكّه است، و از براى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است، و از براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، آگاه باش بدرستى كه حرم من و حرم اولاد من بعد از من در قم است. آگاه باش بدرستى كه قم كوفه صغيره است، و همانا از براى بهشت هشت در است سه در آن به سوى قم است، و وفات كند در قم زنى كه از اولاد من باشد، و نام او فاطمه دختر موسى عليه السّلام است كه داخل مى شود به سبب شفاعت او شيعه من جميع ايشان در بهشت.
📚بحار الانوار ج 60 ص 228_ مجالس المومنین ج 1 ص 83
6⃣علت ازدواج نکردن ایشان ؛
🔸و در تاريخ قم است آنچه حاصلش اين است ؛
👌چنين رسيده كه رضائيّه دختران خود را به شوهر نمى دادند، زيرا كسى را كه همسر و هم كفو ايشان بود نمى يافتند، و حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را بيست و يك دختر بوده است و هيچ يك شوهر نكرده اند. و اين مطلب در ميان دختران ايشان عادت شده، و محمّد بن على الرضا عليه السّلام به شهر مدينه ده ديه وقف كرده است براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده اند و از ارتفاعات آن ديه ها نصيب و قسط رضائيّه كه به قم ساكن بوده اند از مدينه جهت ايشان مى آوردند.
📚منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، ج 3 ص 1584
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#ظهور_مهدی_علیه_السلام_تهمت_کمال_حیدری_به_علامه_طباطبایی
🤔#پرسش
❕علامه_طباطبائى از بزرگترين روحانيون تاريخ تشيع:
بيهوده منتظر مهدى در اين دنيا نباشيد،
مهدى در اين دنيا ظهور نميكند!
❕داستان امام موهوم شيعيان روز به روز ابعاد مضحك ترى به خود ميگيرد
#علامه_حيدرى با استناد به نظر علامه طباطبايى ميگويد مهدى موهوم در يك بعد ديگر ظهور ميكند و نه در بعدى كه ما در آن هستيم!
حالا كم كم ميتوان بيشتر متوجه شد كه افسانه مهدى دست خود ملاها را نيز در حنا كرده است... ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله ظهور امام مهدی علیه السلام ، از فرزندان پیامبر گرامی در همین نشئه و دنیا ، ضروری اسلام بوده و همه علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی به آن معتقدند .
❕نقل مشهور #شیعه از پیامبر گرامی است که فرمود ؛
« اگر از عمر #دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند ، چنان که از ظلم و جور پر شده است »
📚#بحار الانوار ج51 ص74
🔸این نقل مشهور را ، علمای اهل #سنت هم در کتب خود ذکر کرده اند ، چنان که از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135
❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264
🔸علامه #طباطبایی نیز معتقد به ظهور مهدی علیه السلام در همین دنیا بوده است ، نسبتی که آقای #کمال_حیدری به علامه طباطبایی می دهد ، #دروغی بیش نیست که طبیعتا از فردی چون کمال حیدری که مطرود حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید است ، چنین دروغ هایی #غیر_عادی نیست ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9565
🔸علامه طباطبایی در کتاب « شیعه در اسلام » چنین دلیل عقلی و نقلی بر ظهور امام مهدی علیه السلام در همین #دنیا می آورد :
« غیبت کبری ( امام مهدی ) که از سال 329 شروع کرده و تا وقتی که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت ، پیامبر اکرم در حدیث متفق علیه می فرمایند : « اگر نمانده باشد از دنیا مگر یک روز ، خدا آن روز را دراز می کند تا مهدی از فرزندان من ظهور نموده ، دنیا را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد .
❕ در بحث نبوت و امامت اشاره كرديم كه به #موجب قانون هدايت عمومى كه درهمه انواع آفرينش جارى است، نوع انسان به حكم ضرورت با نيرويى (نيروى وحى و نبوت) مجهز است كه او را به سوى كمال انسانيت و سعادت نوعى راهنمايى مى كند و بديهى است كه اگر اين كمال و سعادت براى انسان كه زندگى اش زندگى اجتماعى است، امكان وقوع نداشته باشد اصل تجهيز لغو و باطل خواهد بود و لغو در آفرينش وجود ندارد.
🔸 با بيانى ديگر بشر از روزى كه در بسيط زمين سكنى ورزيده پيوسته در آرزوى يك زندگى اجتماعى مقرون به سعادت (به تمام معنا) مى باشد و به اميد رسيدن چنين روزى قدم بر مى دارد و اگر اين خواسته تحقق خارجى نداشت هرگز چنين آرزو و اميدى در نهاد وى نقش نمى بست چنانكه اگر #غذايى نبود گرسنگى نبود و اگر آبى نبود تشنگى تحقق نمى گرفت و اگر تناسلى نبود تمايل جنسى تصور نداشت.
👌از اين روى به حكم ضرورت (جبر) آينده جهان روزى را در برخواهد داشت كه در آن روز #جامعه_بشرى پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا هم زيستى نمايد و افراد انسانى غرق فضيلت و كمال شوند.
❕و البته استقرار چنين وضعى به دست خود انسان خواهد بود و رهبر چنين جامعه اى منجى جهان بشرى و به لسان روايات مهدى خواهد بود.
👌در اديان و مذاهب گوناگون كه در جهان حكومت مى كنند، مانند وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام، از كسى كه نجات دهنده بشريت است، سخن به ميان آمده و عموماً ظهور او را نويد داده اند؛ اگر چه در تطبيق اختلاف دارند و حديث #متفق عليه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله: «المهدى من ولدى»؛- مهدى معهود از فرزندان من «از نسل من» مىباشد. اشاره به همين معناست.
❕علاوه بر احاديث بى شمارى كه از طريق عامه و خاصه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل بيت عليهم السلام در ظهور مهدى عليه السلام و اينكه از نسل پيغمبر مى باشد و با ظهور خود جامعه بشرى را به كمال واقعى خواهد رسانيد و حيات معنوى خواهد بخشيد .
👌روايات بى شمار ديگرى وارد است كه مهدى فرزند بلافاصله امام حسن عسكرى (امام يازدهم) مى باشد و پس از تولد و #غيبت طولانى ظهور كرده جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد چنانكه با ظلم و جور پر شده باشد.
📚شیعه در اسلام ص 194
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌علامه #طباطبایی در مواضع متعددی از تفسیر المیزان خود نیز بحث ظهور امام مهدی علیه السلام در همین #دنیا را به صورت مفصل مطرح می کند که از جمله آن مطالب #ذیل است که در تفسیر آیه شریفه «اوست كه پيامبر خويش را با هدايت و دين حق روانه كرد تا آن را بر همه دينها چيره كند، هر چند مشركان را ناخوش آيد». ( توبه 33) #مرقوم می دارد و می نویسد ؛
« چند روایت در تفسیر آیه به ظهور حضرت مهدی علیه السلام ؛
❕در تفسير برهان از صدوق نقل كرده كه وى به سند خود از ابى بصير روايت كرده كه گفت: امام صادق در تفسير آيه" هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ ..." فرمود: به خدا سوگند هنوز تاويل اين آيه نازل نشده و نخواهد شد تا آنكه قائم (ع) خروج كند، وقتى او خروج كرد ديگر هيچ كافر به خدا و منكر امامى باقى نمى ماند ...
❕ نظير اين روايت را عياشى از ابى المقدام از ابى جعفر (ع) و نيز از سماعه از امام صادق (ع) نقل كرده و همچنين طبرسى مثل آن را از ابى جعفر (ع) روايت كرده است. در تفسير قمى آمده كه اين آيه در باره قائم آل محمد (ع) نازل شده، و معناى اينكه در باره آن جناب نازل شده اين است كه خروج آن جناب تاويل اين آيه است، هم چنان كه از روايت صدوق هم استفاده مى شد.
❕و در الدر المنثور است كه سعيد بن منصور و ابن منذر و بيهقى در سنن خود از جابر روايت كرده اند كه در تفسير آيه" لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ" گفته است: معناى اين آيه صورت وقوع به خود نمى گيرد مگر وقتى كه هيچ يهودى و مسيحى و صاحب ملتى جز اسلام نماند، و نيز صورت نمى گيرد مگر وقتى كه گرگ و گوسفند، شير و گاو و انسان و مار با هم زندگى كنند و از يكديگر ايمن شوند، و نيز واقع نمى شود مگر وقتى كه هيچ موشى انبانى را سوراخ نكند و واقع نمىشود مگر وقتى كه جزيه بكلى لغو شود، و صليبها شكسته و خوكها كشته شوند، و اين وقتى است كه عيسى بن مريم از آسمان فرود آيد »
❕ منظور از لغو جزيه به قرينه صدر روايت اين است كه موضوعى براى جزيه باقى نمى ماند. و اين كه اين روايت دلالت داشت بر اينكه در آن روز كفر و شركى در روى زمين باقى نمى ماند معنايى است كه روايات ديگر نيز بر آن دلالت دارند. و همچنين روايات ديگرى هست كه آنها نيز دلالت دارند بر اينكه مهدى (عج) بعد از ظهورش جزيه را از اهل كتاب بر مى دارد.
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 9 ص 340
🔸شما می توانید ذیل آیات #مهدویت که ما در گذشته مفصلا آنها را مطرح کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8891
❕به تفسیر المیزان رجوع کنید تا ببینید که چگونه علامه طباطبایی بر اساس آن آیات به #ظهور امام زمان علیه السلام در همین دنیا استدلال می کند و کذب و دروغگویی آقای کمال حیدری در مورد خودش را روشن و واضح می کند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht