eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 👌اما اگر انسان در برابر حاکم و سلطان جائر قدرت نداشته باشد تا در برابرش قیامی صورت دهد و او را از قدرت به زیر بکشد ، در این صورت از باب « تقیه » مدارا کردن با سلطان جائر لازم است و انسان نباید با قیام بیجا در برابر چنین سلطانی ، جان خود و دیگران را به خطر اندازد . لذا در مجامع روایی ما بابی باز شده است تحت عنوان ؛ « باب در وجوب اطاعت سلطان ( جائر ) از روی تقیه » 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 220 باب 27 _ مستدرک الوسائل ج 12 ص 260 باب 26 🔸امام کاظم به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛ « اطاعت سلطان از روی تقیه ( و ناچار و ناتوانی ) واجب است » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 76 👌و فرمود ؛ « طاعت سلطان ( از روی تقیه ) لازم است زیرا خداوند می گوید : خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » ( بقره 195) 📚امالی صدوق ص 277 👌آن کلام امام سجاد علیه السلام هم ناظر به اطاعت از روی تقیه و ناتوانی در برابر سلطان جائر است ، یعنی در جایی که قدرت تغییر حاکم ظالم وجود ندارد ، از روی تقیه با او مدارا کن و با ترک مدارا جان خود و اطرافیانت را در معرض هلاکت بی حاصل قرار نده ،چرا که امير عادل و نيكو كار به يقين وظائف زمامداری را انجام مى ‏دهد، اما فاجر به طور كامل نه، و بگونه نسبى آرى، چرا كه او براى ادامه حكومت خود چاره‏ اى ندارد جز اين كه نظم را رعايت كند، در برابر دشمنان خارجى بايستد، جاده ‏ها را امن و امان سازد و به طور نسبى جلو ظلم ظالمان را بگيرد، هر چند خود او يكى از ظالمان است. زيرا در غير اين صورت‏ مردم فورا بر ضدّ او مى‏ شورند و دشمنان بر او مسلّط مى‏شوند و حكومتش به سرعت به باد مى‏ رود . 📚پیام امام امیر المومنین ج 2 ص 436 ❕لذا مرحوم مجلسی اول در شرح کلام امام سجاد علیه السلام می نویسد ؛ « امام می گوید حق پادشاه يا مطلق پادشاهان و سلاطين و خوانين يا اعم از قضات و امثال ايشان از جمعى كه تسلط بر تو داشته باشند آنست كه بدانى كه تو محل آزمايش او شده به آن كه حق سبحانه و تعالى او را پادشاه كرده است يا سلب لطف كرده گذاشته است تا او را بر تو تسلط داده ‏اند و ترا آزمايش كرده ‏اند و او را آزمايش كرده ‏اند كه با تو خوب سر كند و مستحق ثواب شود يا ظلم مى‏ كند و مستحق عقاب شود و بدانى كه بر تو لازم است كه كارى نكنى كه سبب غضب او شوى كه خود سبب هلاك خود شوى و شريك او شوى در ستمى كه بر تو كند پس بدانى كه تقيه واجبست و هر چه گويد اطاعت مى‏ بايد كرد از جهة رضاى حق سبحانه و تعالى ما دام كه خون بغير حق نباشد ... اميد كه حق سبحانه و تعالى كسى را باين بلاها مبتلا نكند و اكثر اوقات اين بلاها به سبب قرب ايشان حاصل مى‏ شود هر چند از ايشان دورتر است ايمن‏ تر خواهد بود » 📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 764 ❕البته اگر چه مدارای از روی تقیه در برابر سلطان جور لازم است ، اما در بعضى از موارد این نوع تقيّه حرام است، و آن زمانى است كه اگر فرد يا گروهى راه تقيّه را پيش گيرند و عقيده خود را در برابر سلطان جور پنهان دارند، اصل اسلام به خطر افتد يا ضربه شديدى از ناحیه سلطان جور بر كيان مسلمين وارد گردد، در اين گونه موارد بايد عقيده واقعى خود را ظاهر كنند، هر چند خطر يا ضررى براى آنها داشته باشد. ❕ و از اينجا روشن مى‏ شود كه قيام امام حسين بن على بن أبي طالب (عليهم السلام) در برابر يزيد، يك وظيفه‏ قطعى دينى بوده، و امام حاضر نشد حتّى به عنوان تقيّه با يزيديان و بنى اميّه خلافت اسلامى كنار بيايد، زيرا مى‏ دانست ضربه شديدى به كيان اسلام خواهد خورد و قيام و شهادت او مايه بيدارى مسلمين و نجات اسلام از چنگال تفاله‏ هاى جاهليّت است. 📚شیعه پاسخ می گوید ص 45 👌تفصیل مطلب در این رابطه را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پرسش و پاسخ های مربوط به پایان ماه صفر و ایام محسنیه ؛ 1⃣آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این و تبریک گفتن مرسوم است ❗️آیا دهه محسنیه واقعیت دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1836 2⃣می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1837 3⃣هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1838 4⃣آیا راست است که مصیبت سقیفه و شهادت حضرت محسن حتی از امام حسین هم بزرگتر است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1839 5⃣یه شبهه ای که این روزا از وهابی ها می‌شنوم اینه که از کجا فهمیدن که فرزند امام علی پسره که اسمش را محسن گذاشتن آیا دستگاه سونوگرافی داشتن ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1840 6⃣آیا براستی شهادت و سقط شدن حضرت محسن علیه السلام در کتب اهل سنت و تشیع آمده است ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1841 7⃣برخی از کانال ها طرح می کنند ، روایتی که می گوید اولین کسی که روز قیامت در مورد او داد خواهی می شود حضرت محسن است ، ضعیف و قابل استدلال نیست آیا واقعیت دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1842 8⃣برخی شبهه می کنند که شهادت حضرت محسن با سخن پیامبر که به حضرت زهرا فرمود تو اولین کس از اهل بیتم هستی که به من ملحق می شوی در تعارض است ، فاطمه نخستین فرد از اهل بیت بوده که به پیامبر ملحق شده یا حضرت محسن ❕آیا پیامبر اشتباه گفته است یا محسنی در کار نبوده است ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1844
💠ضمن گرامیداشت لیله المبیت و سالروز هجرت تاریخی پیامبر گرامی از مکه به مدینه ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پاسخ به دو شبهه پیرامون حوادث اتفاق افتاده در شب اول ماه ربیع الاول ؛ 1⃣شبهه می شود آخوند های شیعه معتقدند که حضرت علی علم غیب دارد اما در مورد خوابیدن علی در رختخواب پیامبر در شب هجرت پیامبر با آشفتگی ، نظری کاملا متضاد با عقیده خود ارائه می دهند و مدعی هستند که در آن شب علم غیب علی متوقف شده است زیرا برای این سوال پاسخی ندارند که اگر علی علم غیب دارد و می داند اگر در بستر پیامبر بخوابد آسیبی نمی بیند دیگر این خوابیدن فضیلت ندارد که شیعه از آن حادثه با عظمت یاد می کند ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2167 2⃣با توجه به این که روزهای اول ماه ربیع مصادف است با هجرت پیامبر ، اهل سنت استدلال می کنند که یکی از فضائل ابوبکر همراهی و مصاحبت او با پیامبر در غار بوده است که خداوند آیه 40 توبه را در این رابطه نازل کرد و از ابوبکر تمجید کرد پاسخ چیست ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2168
🤔 « هیچ کس جز به فرمان خدا نخواهد مرد ، که زمان مرگ هرکس در لوح و قضای الهی به وقت معین ثبت شده است ...» ( قرآن سوره آل عمران آیه 145) 🔸معنی آیه مذکور آنست که انسانها را امکان تغییر سرنوشت خویش را ندارند و مسلمانان نباید در برابر حوادث از خود دفاع کنند زیرا اگر مرگ ایشان فرا رسیده باشد دفاع از خود کاری عبث و بیهوده خواهد بود .....! ❕چنانچه چنین است چرا حضرت محمد در میدان جنگ زره جنگی به تن می کردند ❕ 💠 💠 👌اشکال مذکور بر گرفته از این آیه شریفه است که می فرماید ؛ « وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً » « و هيچكس جز به فرمان خدا نمى ‏ميرد، سرنوشتى است تعيين شده (بنا بر اين مرگ پيامبر با ديگران يك سنت الهى است) » ( آل عمران 145) ❕شايعه بى اساس شهادت پيامبر در احد عده زيادى از مسلمانان را به وحشت افكند تا آنجا كه از ميدان جنگ فرار كردند و حتى بعضى مى ‏خواستند از اسلام هم برگردند، در آيه فوق براى تنبيه و بيدارى اين دسته مى ‏فرمايد: مرگ بدست خدا و فرمان او است و براى هر كس اجلى مقرر شده است كه نمى‏ تواند از آن فرار كند، بنا بر اين اگر پيامبر در اين ميدان شربت شهادت مى‏ نوشيد چيزى جز انجام يافتن يك سنت الهى نبود با اين حال نبايد مسلمانان از آن وحشت كنند و دست از ادامه مبارزه بردارند. 🔸از سوى ديگر فرار از ميدان جنگ نيز نمى‏ تواند از فرا رسيدن اجل جلوگيرى كند همان طور كه شركت در ميدان جهاد نيز اجل انسان را جلو نمى ‏اندازد بنا بر اين فرار از ميدان جهاد براى حفظ جان بيهوده است. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص ، 114 👌از مجموع آيات قرآن و روايات اسلامى به خوبى استفاده مى ‏شود كه انسان داراى دو اجل و سرآمد عمر است ؛ 1⃣يكى اجل معلق يا مشروط كه اگر در برابر آن دقت شود مى ‏توان از آن پرهيز كرد، مانند انواع بيمارى‏ هاى قابل علاج، خطرات رانندگى كه بر اثر بى‏ احتياطى پيش مى ‏آيد، خطرات زلزله ‏ها و طوفان‏ها كه بر اثر سستى ساختمان خانه ‏ها دامن انسان را مى ‏گيرد تمام اينها از امورى است كه ممكن است به زندگى انسان پايان دهد ولى در عين حال قابل اجتناب است. 🔸در حديث معروفى از اميرمؤمنان عليه السلام مى‏ خوانيم كه در زير ديوار كجى نشسته بود. هنگامى كه چشمش به وضع ديوار افتاد از زير آن ديوار بلند شد و در جاى امنى نشست. كسى عرض كرد: « آیا از قضاى الهى فرار مى‏ كنى؟» امام عليه السلام فرمود ؛ « من از قضاى الهى به‏ قدر الهى فرار مى‏ كنم». اشاره به اين‏كه قضاى الهى در اينجا مشروط به اين است كه من در زير اين ديوار بمانم ولى قدر و اندازه ‏گيرى ‏ها به من مى ‏گويد: نمان. در واقع اين يك قضاى مشروط بود كه امام عليه السلام با تقدير دادن شرط آن قضا را منتفى كرد. 📚بحار الانوار ج 5 ص 97 2⃣ولى اجل حتمى سرآمدى است كه قابل اجتناب نيست و خواه ناخواه دامن انسان را مى‏ گيرد؛ مثلًا مى ‏دانيم قلب و عروق و مغز يك انسان توان محدودى دارند، هرچند تمام دستورات حفظ الصحة را رعايت كند زمانى كه به آخر برسد اين چراغ خاموش مى ‏شود و زندگى پايان مى‏ گيرد و يا اين‏كه خداوند مقرر كرده است فلان قوم و جمعيت بر اثر كارهايشان به فلان بلا مبتلا شوند در اينجا به مصداق «فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَايَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» ( اعراف 34) مرگشان حتمى است. ❕در داستان قوم لوط مى‏ خوانيم كه ابراهيم عليه السلام درباره آنها شفاعت كرد. از سوى خدا به او خطاب شد: «(گفتيم) اى ابراهيم! از اين (درخواست) صرف نظر كن، كه فرمان پروردگارت فرا رسيده؛ و به يقين عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مى ‏آيد». ( هود 76) ❕از آيات قرآن نيز استفاده مى‏ شود فرشتگانى هستند كه به فرمان خداوند خطرات را از انسان دفع مى ‏كنند «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» ( رعد 11) ❕و به راستى اگر آنها نباشند انسان از زمان كودكى آماج انواع بلاها و خطرات است ولى عنايت پروردگار او را حفظ مى‏ كند؛ ولى هنگامى كه اجل‏ حتمى انسان فرا رسد اين فرشتگان او را رها مى ‏سازند . 🔸در روايتى از امام باقر عليه السلام مى‏ خوانيم كه در تفسير آيه فوق فرمود ؛ « آنها به فرمان خداوند انسان را حفظ مى ‏كنند از اين‏كه در چاهى سقوط كند يا ديوارى بر او بيفتد يا حادثه ديگرى برايش رخ دهد تا زمانى كه مقدرات حتمى فرا رسد در آن هنگام آنها كنار مى‏ روند و او را تسليم حوادث مى ‏كنند. دو فرشته ‏اند كه انسان را در شب حفظ مى‏ كنند و دو فرشته كه در روز به طور متناوب اين وظيفه را انجام مى‏ دهند». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 235 🔸 👇
🔸 ادامه 👇 👌البته هيچ كدام از اين آيات و روايات مفهومش اين نيست كه انسان، بر اثر بى‏ احتياطى‏ ها خود را در كام مرگ فرو برد و در پرتگاه‏ها بدون رعايت احتياط گام بگذارد، چرا كه همه اينها از قبيل اجل معلق يا مشروط است كه اگر انسان رعايت موازين كند خطر از او فاصله مى‏ گيرد و اگر رعايت نكند گرفتار مى‏ شود. 📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 557 🔸ما بايد از مظان خطر بپرهيزيم و فقها فتوا داده ‏اند كه به هنگام خطر و طوفان سوار كشتى شدن حرام است و اگر كسى از جاده خطرناكى برود نماز او تمام خواهد بود، زيرا سفر، سفر معصيت است؛ ولى با اين حال اقدام ما براى پرهيز از خطر تنها اجل معلق را از ما دور مى‏ سازد و اگر اجل حتمى فرا رسيده باشد هيچ راه فرارى ندارد تا آن اجل فرا نرسيده انسان محفوظ است و هنگامى كه آن فرا رسيد دفاع از آن امكان‏ پذير نيست. ❕قرآن مجيد در آيه 154 سوره آل عمران درباره كسانى كه (بعد از حادثه احد) گمان‏هاى نادرستى به خدا مى ‏بردند و مى ‏گفتند: اگر بنا بود ما پيروز شويم در اينجا كشته نمى‏ شديم مى ‏فرمايد: اى پيغمبر! به آنها بگو «لَّوْ كُنْتُمْ فِى بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمْ الْقَتْلُ إِلَى‏ مَضَاجِعِهِمْ»؛ اگر شما در خانه‏ هايتان هم بوديد آنهايى كه مقرر بود كشته شوند قطعاً به‏ سوى قتلگاه خود بيرون مى‏ آمدند- و به قتل مى ‏رسيدند». 👌به بیان دیگر ؛ ❕معاند می گوید اگر مطلب چنين است و زمان مرگ هر کس مشخص است پس لازم نيست ما خود را در برابر خطرات حفظ كنيم و پيشگيرى لازم را در برابر سيل و زلزله و بيمارى و حوادث رانندگى بنماييم، بلكه مجاز هستيم بى‏ پروا پيش برويم و از هيچ چيز نترسيم؟! ❕در پاسخ به اين سؤال بايد توجّه كرد كه اجل و سرآمد عمر انسان، بر دو گونه است: «اجل حتمى» و «اجل غير حتمى». 👌«اجل حتمى» سرآمدى است كه به هيچ وجه راه بازگشت براى آن نيست مثل اينكه قلب انسان حداكثر قدرت ضربانش- در حاليكه كاملا هم سالم باشد- فلان مقدار است، هنگامى كه آن عدد كامل شد قلب خواه ناخواه از كار مى‏ ایستد، درست مانند ساعتى كه باطرى آن تمام شده باشد. 🔸امّا «اجل غير حتمى» سرآمدى است كه قابل اجتناب است آن نيز بر دو گونه است، بخشى از آن در اختيار انسان است كه مى ‏تواند با رعايت موازين عقلايى از آن پرهيز كند، مانند: پوشيدن «زره» در تن و گذاشتن «خود» بر سر و گرفتن «سپر» به دست در ميدان جنگ، كه بى ‏شك جلوى بسيارى از مرگ و ميرها را مى‏ گيرد. ❕پرهيز از اين گونه امور، به عهده خود انسان گذارده شده است و اوست كه در برابر اين حوادث، مسئول و تعيين كننده است. 🔸بخش ديگرى از سرآمدها، غير قطعى است، كه معمولا از اختيار انسان بيرون است، مانند: بخشى از حوادث رانندگى و يا مسأله پيش‏بينى نشده ‏اى در مورد سقوط در چاه، يا ريزش كوه و مانند آن. 👌اينجاست كه فرشتگان و مأموران الهى، تا اجل حتمى او فرا نرسيده باشد او را در برابر اين حوادث حفظ مى‏ کنند و هنگامى كه اجل حتمى او فرا رسيد او را به دست حادثه مى ‏سپارند و رهايش مى ‏كنند. ❕البتّه اين بخش را نيز مى ‏توان به دو گروه تقسيم كرد: مشروط و غير مشروط، مشروط آن مواردى است كه، پاسدارى فرشتگان حافظ انسانها، مشروط به انجام كارى از قبيل دادن صدقه، دعا كردن، صله رحم و انجام كارهاى نيك مى‏ باشد، و قسم ديگر آن است كه، حتّى بدون اين شرط، مأمور محافظت او در اين قسمت هستند. 🔸خلاصه اينكه اجل حتمى تخلّف ‏ناپذير است و آیه مورد استناد معاند ناظر به اجل حتمی است که اگر فرا رسیده باشد ، هیچ چیز از آن اجل حتمی جلوگیری نمی تواند کند حتی اگر مراقبت و مواظبت باشد ،اما اجل مشروط يا معلَّق قابل تغيير مى ‏باشد ، گاه به وسيله تدبير و احتياط خود انسانها و گاه به وسيله انجام اعمال نيكى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسيله فرشتگانى كه مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غير حتمى هستند . ❕در اکثر موارد ، اجل ها معلق و مشروط است و مواظبت کردن ها و احتیاط ها ، موجب دفع کردن آن اجل می شود ، لذا مراقبت کردن در هر صورت لازم و ضروری است اما در برخی از موارد که اجل حتمی فرا رسیده باشد ، دیگر مقابله با آن ممکن نیست ، و این همان اجلی است که آیه مذکور از آن خبر می دهد که نباید برای دفع اجل حتمی ، از انجام وظائف لازم شانه خالی کرد ، زیرا آن اجل خواه و ناخواه دامان انسان را می گیرد و انسان می ماند و وظائف و تکالیفی که از روی کوتاهی و برای دفع آن اجل حتمی ، انجام نداده است و راهی هم برای جبران ندارد . 📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 26 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند ؛ 1⃣استخوان بندی اسرائیلی امام زمان علیه السلام ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2175 2⃣رومی بودن مادر امام زمان علیه السلام ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2170 3⃣ایرانی بودن مادر امام زین العابدین علیه السلام ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2172 4⃣فرانسوی بودن مادر امام رضا علیه السلام ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2173 5⃣توصیه امامان به ازدواج فامیلی ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2174
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد رزاق بودن خداوند و گرسنه ماندن انسانهایی در مناطق آفریقایی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2176 ❕در پاسخ بالا گفته ایم که گرسنه و محروم ماندن آنان به خاطر قدرت های استعماری است که ثروت و معادن آنان را به یغما می برند و برای مردمان آن مناطق جز فقر و بدبختی چیزی نمی گذارند . این که چرا خداوند این قدرت های استعمار گر و ظالم را تنبیه نمی کند هم پاسخ روشنی دارد که در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2177
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد برتری مقام امامان بر انبیاء علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2178
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد مبنای صحت قصص قرآنی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2180 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2182
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد دیدگاه اسلام در مورد ارتباط با اقوام کافر و به صورت کلی رابطه با غیر مسلمین را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2183 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2184
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد در امان ماندن از چشم زخم و سحر و طلسم را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2186 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2187
👌نظرات کاربران در مورد کانال 🖕👇
🖕نظرات کاربران
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را در ذیل بخوانید ؛ 👇
🤔 ❔امام صادق: امام زمان كه بيايد مردم نياز به خورشيد ندارند زيرا امام زمان مانند نورافكن ميماند البته امام صادق ندانسته كه خورشيد به جز نور، گرما و ويتامين دى هم ميدهد ❗️❗️ 💠💠 👌در روایات و زیارات ما این نکته متعدد یاد شده است که زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن است .در زیارت جامعه کبیره می خوانیم ؛ « زمین به نور شما ( اهل بیت ) روشن شده است » 📚الفقیه ج 2 ص 616 ❕این که چگونه زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن شده است ، وجوهی مد نظر است ؛ 1⃣خداوند متعال، زمين را به نور هدايت اهل بيت عليهم السلام، روشن كرده است. 2⃣خداوند متعال، زمين را به نور عدالت اهل بيت عليهم السلام در آخرْ زمان، روشن مى‏ كند. 3⃣ نور اهل بيت عليهم السلام، زمينه ساز همه انوار مادّى و معنوى است. اگر نور آنها نبود، خداوند متعال، هيچ نورى را نمى ‏آفريد و حتّى خورشيد و ماه نيز نبودند. 📚شرح زیارت جامعه کبیره ،ری شهری ، ص 620 4⃣در ايّام ظهور امام مهدى عليه السلام، مردم از نور خورشيد، بى‏ نياز مى‏ شوند. ❕امام صادق عليه السلام، در باره ويژگى ‏هاى زمان ظهور امام مهدى عليه السلام فرموده است ؛ « بی گمان، چون قائم ما قيام كند، زمين، به نور پروردگارش روشن مى‏ شود و بندگان، از پرتو خورشيد، بى‏ نياز مى‏ شوند و تاريكى، رخت برمى‏ بندد. » 📚الارشاد ج 2 ص 381 ❕امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «چهارمين نسل من، فرزند سَرور كنيزان است كه خداوند زمين را با دستان او از هر ستمى پاك مى‏ كند و از هر ظلمى منزّه مى‏ دارد و او همان كسى است كه مردم در ولادتش شك مى‏ كنند و او همان است كه پيش از خروجش غايب مى ‏شود و چون خروج مى‏ كند، زمين از نورش درخشان مى‏ شود و ترازوى عدل را ميان مردم مى ‏نهد تا كسى به كسى ستم نكند». 📚كشف الغمّة ج 3 ص 314 ❕با توجه به پیشرفت گسترده علوم در زمان ظهور به نحوی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‏ اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى ‏آورد و ميان مردم مى ‏كند و دو حرف [قبلى‏] را هم به آنها ضميمه مى ‏كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد » 📚بحار الانوار ج52 ص336 ❕هیچ بعید نیست كه در زمان ظهور مسأله نور و انرژى آنچنان حل مى‏ شود كه در روز و شب از پرقدرت‏ ترين نورها كه مى‏ تواند جانشين نور آفتاب گردد، بهره‏ گيرى مى‏ کنند. ❔آيا باز بايد به اين موضوع شكل اعجاز دهيم در حالى كه برنامه‏ زندگى روزمرّه- آن هم بطور مستمر- بايد بر سنن طبيعى دور بزند، نه بر اعجاز؛ كه اعجاز يك امر استثنائى و براى موارد ضرورى و فوق ‏العاده است آن هم در مسير اثبات حقّانيّت دعوت نبوّت يا امامت. ❕و به هر حال، در عصر هيچ پيامبرى زندگى عادى مردم بر اساس اعجاز جريان نداشته است؛ بنابراين، تكامل علوم و صنايع به حدّى خواهد رسيد كه مردم با رهبرى آن رهبر بزرگ قادر به كشف منبع نور و انرژى فوق ‏العاده‏ اى كه حتّى مى ‏تواند جانشين نور خورشيد و فوائد آن گردد، مى ‏شوند. 📚حکومت جهانی مهدی عج ، مکارم شیرازی ، ص 246 👌بنابراین روشن شدن زمین به برکت وجود امام زمان علیه السلام در عصر ظهور ، می تواند کاملا عادی به وسیله پیشرفت علوم و دستیابی به منابع پر قدرت نوری باشد که جایگزین خورشید و تمام فوائد وجودی نور خورشید شود . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔آيت الله حسينى مازندرانى: مسافركشى و فروشندگى در شأن روحانيت نيست! پ ن: تنها مفتخورى در شان روحانيت است. آن کسی که با رنج و مشقت مسافرکشی یا فروشندگی میکند و نیمی از شبانه روز میکوشد تا با سود رسانیدن به مردم زندگانیش را راه اندازد، يك انسان شريف است. مسلما چون آخوند يك انسان شريف نيست نبايد دست به اينكارها بزند ❗️❗️ 💠💠 👌خدمت و وظیفه روحانیت نسبت به جامعه بشری ، همان خدمت انبیاء و اولیاء به بشریت است ، یعنی هدایت مردم به طرق خیر و سعادت و رهایی از طرق جهل و گمراهی که موجب خسران ابدی می شود . اگر هدایتگران الهی اعم از انبیاء و امامان و روحانیون نبودند ، جامعه بشریت را فساد و گمراهی و جهل و خسران و نابودی در بر می گرفت و همگان مطیع شیطان شده و در آخرت نیز خسران و بدبختی ابدی میشدند ، لذا امام عسکری علیه السلام فرمود ؛ « دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، که از تسلط یافتن ابلیس بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها» 📚بحار الانوار ج2 ص5 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر پس از غیبت قائم الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند » 📚الاحتجاج ج2 ص502 👌امام باقر عليه السلام در نامه ‏اش به سعدِ خير چنین نوشت ؛ « اى برادر من! خداوند عز و جل در ميان هر يك از فرستادگان خود، بازماندگانى از اهل دانش قرار داده است كه گم‏راهان را به هدايت فرا مى ‏خوانند و همراه آنان، بر آزارها شكيبايى مى‏ ورزند، به منادى الهى پاسخ مى ‏دهند و به سوى خدا مى‏ خوانند. پس خدايت بيامرزد، آنان را بياب كه آنان، در جايگاهى والايند؛ هر چند در دنيا خوار شده باشند. آنان، با كتاب خدا را زنده مى‏ کنند و با نور الهى در تاريكى مى‏ بينند؛ بسى كشتگان ابليس را كه زنده ساخته‏ اند و بسى سرگشته گم‏گشته را ره نموده ‏اند؛ براى هلاك نشدن بندگان، خونشان را نثار مى‏ كنند و چه نيكوست اثر [رحمت و هدايت و نصرت‏] ايشان بر بندگان و چه زشت است آثار [مخالفت و زيان و درشتى‏] بندگان بر ايشان.» 📚الکافی ج 8 ص 56 👌از سوی دیگر ، روزی خوردن از دسترنج خود از توصیه های اکید اسلام ، خصوصا نسبت به جامعه روحانیت است . 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 37 باب 9 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرگز كسى غذايى بهتر از دسترنج خود نخورده است. پيامبر خدا، داوود، از دسترنج خود امرار معاش مى‏ کرد. » 📚میزان الحکمه ج 10 ص 121 🔸و فرمود ؛ « بنده، هيچ غذايى نخورْد كه نزد خداوند متعال محبوبتر از دسترنج خودش باشد، هر كه شب را با تنى خسته از كار بخوابد، آمرزيده شود. » 📚همان مدرک 👌و فرمود ؛ « پاكيزه ‏ترين كارها، درآمدى است كه انسان با دسترنج خود كسب كند.» 📚همان مدرک 👌روحانیت نیز از دسترنج خود ، معیشت خود را می گذرانند ؛ 1⃣عده ای پس از پایان تحصیل و با حاصل کردن مهارت های لازم خطابه و سخنوری و فراگیری علوم لازم ، با فعالیت در نهادهای دینی و انقلابی چون عقیدتی سیاسی و ... مشغول نشر تعالیم اسلام و ترویج فرهنگ صحیح اهل بیت علیهم السلام می شوند تا مجاهدانی انقلابی و مخلص برای دفاع از آب و خاک و میهن و اسلام تربیت کنند . 2⃣عده ای مشغول کارهای پژوهشی و تالیف کتب و مقالات در ترویج و دفاع از اسلام می شوند . 3⃣عده ای ممحض در تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه ، در رشته های مرتبط با دین و اسلام می شوند . 4⃣عده ای مشغول محراب و منبر و تبلیغ دین مبین اسلام در بین توده های مردم در شهر و روستا می شوند . 5⃣عده ای روی به قضاوت آورده و به عنوان « قاضی » در دادرسی ها ، مشغول خدمت رسانی به مردم می شوند . 6⃣عده ای به فعالیت به عنوان عاقد و دفتر دار برای سامان دهی مسائل عقد و طلاق مردم ، مطابق با مذهب تشیع مشغول می شوند . 👌می بینیم که در تمام موارد بالا ، روحانیت سربار کسی نیست بلکه در تمام وقت مفید روزانه ، مشغول خدمت رسانی و انجام وظیفه و تبلیغ اسلام به طرق مختلف است و اگر درامد « بخور و نمیری » هم از مشاغل فوق برایش فراهم می شود ، حاصل و زحمت کش خودشان است نه سرباری افراد ‌. 👇 👇
‌🔸ادامه 👇 ❕تنها طیفی از که از دسترنج « ارتزاق » نمی کنند ، طلاب هستند که مشغول تحصیل بوده که چون وظیفه تحصیلی آنان تمام نشده ، نمی توانند مشغول مشاغل حوزوی شوند . 👌از آنجایی که تحصیل در حوزه علمیه طاقت فرسا و طولانی است و اشتغال به تحصیل به طلبه اجازه اشتغال به کارهای دیگر را جهت تامین نیازهای زندگی نمی دهد ، طبیعی است که باید سهم و حق و کمک هزینه ای برای او در نظر گرفت تا بتواند نیازهای اولیه را تامین کند و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد ، چنان که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مهم مانند پزشکی و تربیت معلم و ...در کنار تحصیل از دولت مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند تا با خاطری آسوده به تحصیلاتی بپردازند که مورد نیاز است . 🔸مبلغ دریافتی طلاب در هنگام تحصیل ، مبلغ ناچیزی از سهم امام علیه السلام و موقوفات است که معمولا هزینه های یک ماهه طلبه را هم نمی دهد و عموم طلاب در حال تحصیل با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند . ❕توصیه بزرگان حوزه به طلاب جوان در حال تحصیل همواره آن بوده که مبادا مشکلات معیشتی و روی آوردن به مشاغل مختلف ،آنان را از وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم دین غافل سازد ،لذا باید سختی ها را تحمل کنند ، زیرا سختی ها همیشگی نیستند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مبادا طلب دنیا تو را از طلب ( و یادگیری ) دینت غافل کند ... که در این صورت اهل هلاکتی » 📚بحار الانوار ج 1 ص 214 👌بنابراین وظیفه اصلی طلاب و روحانیون ، درس خواندن و مشغول شدن به مشاغل حوزوی است که مورد نیاز جامعه است و شایسته نیست که این صنف از وظیفه اصلی خود غافل شده و به جای درس خواندن یا مشغول شدن به مشاغل مرتبط ، مشغول مشاغلی چون دستفروشی و مسافر کشی و ... شود و عملا نسبت به طیف عظیمی از مردم جامعه بی تفاوت شوند که نیاز به هدایتگران الهی عالم و زبر دست داشتند . ❕بله اگر شرایط جامعه به نحوی پیش رفت ، که مشغول شدن به مشاغل مرتبط با روحانیت مهیا نبود ، در این صورت کوتاهی از ناحیه فرد روحانی واقع نشده است و او موظف است که برای تامین معیشت دست به کسب و کار آبرومندانه بزند ، چنان که وقتی چنین شرایطی برای امامان علیهم السلام ایجاد می شود و آزادی عمل در تبلیغ دین از آنان گرفته می شد ، روی به « ارتزاق بالید » می آوردند . 👌فضل بن ابى قرّه می گوید ؛ « حضور امام صادق عليه السلام رسيديم، در حالى كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض‏ كرديم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم يا غلامان كار را انجام دهند. حضرت‏ فرمود: نه، مرا به حال خود بگذاريد؛ چون خوش دارم خداوند عزّوجلّ ببيند كه من با دست خود كار مى ‏كنم و با رنج، روزى حلال به دست مى‏ آورم » 📚الفقیه ج 3 ص 163 ❕على بن ابى حمزه می گوید ؛ «ابو الحسن [موسى بن جعفر] عليه السلام را ديدم كه در زمين خود كار مى‏ كرد و پاهايش ‏غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردها [ى كارگر] كجا هستند؟! فرمود: اى على! كسى كه از من و پدرم بهتر بود، با دست خود در زمينش كار مى‏ كرد. پرسيدم: او كيست؟ فرمود: رسول خدا و اميرالمؤمنين، و نياكان من همه، با دستهاى خود كار مى ‏كردند. اين كار همه پيامبران و فرستادگان و بندگان شايسته [خداوند] است.» 📚الفقیه ج 3 ص 162 👌بنابراین در شرایط نامساعد که مشاغل مرتبط با حوزه و روحانیت در دسترس نیست تا روحانیت پس از فراغت از تحصیل به وظیفه اصلی خود بپردازد ، مشغول شدن به سایر مشاغل آبرومندانه چون دستفروشی و مسافر کشی و ... همه از مصادیق « کسب بالید » است و بی اشکال . ❕اما شایسته است در این هنگام با لباس « ویژه روحانیت » به این مشاغل پرداخته نشود ، چرا که چنان که در گذشته توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429 👌لباس روحانیت ، امروزه به عنوان لباس تبلیغ دین شمرده می شود و مشاغل مذکور چون مشاغل تبلیغی نیستند ، وجهی برای پوشیدن لباس روحانیت در هنگام انجام دادن آن مشاغل نمی باشد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان « ضرر زدن پیامبر گرامی اسلام به کشاورزان » و عناوین مشابه آن که عموما برگرفته از منابع جعلی اهل سنت است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2188