👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه تناقض میان آیات در مورد زمان خلقت آسمانها و زمین را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2709
#سایت_ما
ipasookh.ir
#تجربه_مرگ_شبکه_چهار
🤔#پرسش
❔ چند روز هست که ساعت هفت عصر در شبکه چهار سیما افرادی را میاورند که از این دنیا رفته و مجددا برگشتند و از حال و هوای برزخ که دیده بودند می گویند. آیا انسان های برگشتی از برزخ به این تعداد که زیاد هم نشان می دهند ممکن هست؟ و نیز در این رابطه آیا آیات و روایات در تایید آن داریم؟ اینان مرگ را خیلی راحت جلوه می دهند آیا واقعا چنین است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این باره توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣اصل اولی آن است که با مرگ کسی به دنیا بازگشت نمی کند ، این حقیقتی است که در آیات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است .
🔸خداوند می فرماید ؛
« (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى گويد: پروردگار ا! مرا بازگردانيد؛ شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم، (ولى به او مى گويند) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى گويد (و اگر باز گردد، كارش همچون گذشته است).» ( مومنون 99 _ 100)
❕اين آيه صريحاً بازگشت به اين زندگى را براى جبران گذشته، نفى مى نمايد.
👌و همچنین می فرماید ؛
« چگونه به خدا ايمان نمى آوريد با اين كه شما (قبل از آفرينش آن گاه كه خاك بوديد) مرده و بى جان بوديد و خداوند شما را زنده كرد؛ سپس شما را مى ميراند و بعد زنده مى كند، و سپس به سوى او باز مى گرديد » ( بقره 28)
👌اين آيه نیز صريحاً مى گويد پس از مرگ يك بار بيشتر زنده نخواهيد شد و آن زنده شدن در رستاخيز و بازگشت به سوى خدا و پيوستن به ابديّت و زندگى جاويدان آن سرا است.
👌یا می فرماید ؛
« خداوند همان كسى است كه (نخست) شما را آفريد، سپس روزى داد؛ بعد مى ميراند، سپس زنده مى كند. » ( روم 40)
❕در اين آيه نيز تنها يك مرتبه مرگ و حيات، پس از آفرينش نخستين انسان، ذكر شده، كه مرگ اين جهان و حيات بازپسين باشد.
👌و نیز می فرماید ؛
« مى گويند: پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى؛ اكنون به گناهان خود معترفيم؛ آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد » ( غافر 11)
👌منظور از دو بار ميراندن، مرگ در پايان عمر و مرگ در پايان برزخ است، و منظور از دو مرتبه احيا، احياى برزخى و احياى در قيامت است .
📚تفسیر نمونه ج 20 ص 42
❕بنابراین از آیات استفاده می شود که هر انسانی تنها یک بار مرگ را تجربه می کند و کسی به دنیا بازگشت نمی کند که مجددا مرگ را تجربه کند .
2⃣از این اصل کلی در ممنوعیت بازگشت به دنیا ، مواردی استثناء می شود که افرادی به اعجاز الهی برای مصلحتی به دنیا بازگشت می کنند ، مانند کسانی که در هنگام ظهور امام مهدی علیه السلام رجعت می کنند یا کسانی که توسط عیسی مسیح زنده شدند یا عزیر نبی که صد سال میرانده شد و زنده شد ، یا افرادی از بنی اسرائیل که پس از مرگ مجددا زنده شدند که تفصیل مطلب را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5977
❕در روایات هم می بینیم که ساره و مریم و آسیه و کلثوم خواهر موسی بن عمران زنده شدند تا حضرت خدیجه را برای تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیهن ، یاری کنند که در ذیل تفصیل داستان را بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6115
👌یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ( پس از وفات پیامبر ) علی علیه السلام ابوبکر را ملاقات کرد و با او در امر خلافت احتجاج کرد ، و گفت آیا راضی می شوی که در این مساله پیامبر بین من و تو قضاوت کند ؟ علی علیه السلام دست ابوبکر را گرفت و به مسجد قبا برد که به ناگاه پیامبر در آنجا بود که بر علیه ابوبکر حکم داد ، ابوبکر ترسان بازگشت و عمر را مطلع کرد ، عمر گفت این سحر بنی هاشم است »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 274
👌بنابراین زنده شدن مجدد و بازگشت به دنیا در موارد استثنایی و محدود بوده که آن هم به خاطر مصالحی توسط خداوند واقع می شده است .
3⃣مرگ حتی برای بندگان مخلص خداوند راحت نیست و همراه با سختی هایی است .
❕قرآن بارها روى مساله مرگ و مخصوصا لحظه جان دادن تكيه مى كند، و به انسانها هشدار مى دهد كه همگى چنين لحظه اى را در پيش دارند، گاه از آن به" سكرة الموت" (مستى و گيجى حال مرگ) تعبير كرده است ( ق 19) و گاه تعبير به" غمرات الموت" يعنى" شدائد مرگ" ( انعام 93) گاه تعبير به" رسيدن روح به حلقوم" ( واقعه 83) و گاه تعبير به" رسيدن روح به تراقى"، يعنى استخوانهاى اطراف گلوگاه نموده است ، چنان که می فرماید ؛
« جان به گلوگاهش رسد- و گفته شود: آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟ - و يقين به فراق از دنيا پيدا كند- و ساق پاها (از شدت جان دادن) به هم مى پيچيد. » ( قیامت 26_ 29)
❕ اين نكته از این آيات استفاده مى شود كه جدايى روح از بدن به طور تدريجى صورت مى گيرد، و اين خود مزيد بر وحشت است كه اگر ناگهانى و در يك لحظه بود تحملش آسانتر بود.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌مرگ انتقال از اين جهان به جهان ديگر مى باشد، يعنى همانگونه كه انتقال انسان از عالم جنين به جهان دنيا توأم با درد و رنج فراوان است، انتقال به جهان ديگر نيز طبعا چنين خواهد بود.
❕از روايات استفاده مى شود كه حتّى انبياء و مردان خدا كه نه دلبستگى به دنيا داشتند، و نه وحشتى از آينده، و به همين دليل از آرامش خاصى در اين لحظه برخوردار بودند از مشكلات و شدائد اين لحظه انتقالى بى نصيب نبودند، چنانكه در حالات پيامبر مى خوانيم كه در واپسين لحظات عمر مباركش دست در ظرف آبى مى كرد و به صورت مى كشيد وَلا الهَ الّا اللَّه مى گفت، و مى فرمود ؛ «مرگ سكرات و شدائدى دارد»
📚تفسیر روح البیان ج 9 ص 118
👌و یا در نقل دیگری آمده است ؛
« عیسی بن مریم به سوی قبر یحیی بن زکریا رفت و از خداوند خواست تا او را زنده کند ، خداوند هم یحیی را زنده کرد ، و از قبر خارج شد و به عیسی گفت از من چه می خواهی ، گفت می خواهم با من انس بگیری چنان که در گذشته دنیا مانوسم بودی ، یحیی گفت هنوز حرارت مرگ در من خاموش نشده است و تو می خواهی باز مرا به دنیا و حرارت مرگ بازگردانی »
📚الکافی ج 5 ص 640
❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛
« نامأنوس ترين زمان براى اين آفريده (انسان)، سه زمان است: روزى كه متولّد مى شود و از رحِم مادرش بيرون مى آيد و دنيا را مى بیند. و روزى كه مى ميرد و آخرت و اهل آخرت را مى بيند. و روزى كه برانگيخته مى شود و مقرراتى را مى بيند كه در سراى دنيا نديده است »
📚عيون أخبار الرِّضا عليه السلام ج 1 ص 257
👌پیامبر گرامی می فرمود ؛
« مشاهده ملك الموت سخت تر از هزار ضربه شمشير است. سوگند به آنكه جانم در دست اوست، جان هيچ بنده اى از دنيا نرود مگر اينكه يكايك رگهاى او درد كشند.»
📚میزان الحکمه ج 11 ص 124
👌و فرمود ؛
« آسانترين مردن، به منزله خارى است كه در ميان پشم باشد. آيا خار از پشم بيرون مى آيد بدون آنكه مقدارى پشم با آن باشد »
📚همان مدرک
👌بنابراین نمی توان تصویری از مرگ ارائه داد که هیچ گونه درد و رنج و سختی در آن نباشد .
4⃣به نظر می رسد اکثر کسانی که در برنامه مذکور حاضر می شوند ، مرگ را درک نکرده اند ، بلکه تجربه هایی نزدیک به مرگ داشته اند و در آن هنگام که حالت خواب و بیهوشی آنها را در برگرفته بوده است ، ارواحشان عوالمی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان بر آن برده اند که آن عوالم را پس از مرگ تجربه کرده اند .
👌خداوند می فرماید ؛
« خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى كند، و ارواحى را كه نمرده اند نيز به هنگام" خواب" مى گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى كنند. » ( زمر 42)
❕از این آیه استفاده می شود که انسان تركيبى است از روح و جسم، روح گوهرى است غير مادى كه ارتباط آن با جسم مايه نور و حيات آن است و به هنگام مرگ خداوند اين رابطه را قطع مى كند، و روح را به عالم ارواح مى برد و به هنگام خواب نيز اين روح را مى گيرد، اما نه آن چنان كه رابطه به كلى قطع شود، بنا بر اين روح نسبت به بدن داراى سه حالت است ؛
❕ارتباط تام (حالت حيات و بيدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ). و خواب چهره ضعيفى از" مرگ" است، و" مرگ" نمونه كاملى از" خواب و بعضى از ارواح هنگامى كه در عالم خواب رابطه آنها با جسم ضعيف مى شود گاه به قطع كامل اين ارتباط مى انجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز بيدار نمى شوند، و اما ارواح ديگر در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى فرا رسد.
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 478
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر كس مى خوابد نفس او به آسمان صعود مى كند و روح در بدنش مى ماند، و در ميان اين دو ارتباطى همچون پرتو آفتاب است، هر گاه خداوند فرمان قبض روح آدمى را صادر كند" روح" دعوت نفس را اجابت مى كند، و به سوى او پرواز مى نمايد، و هنگامى كه خداوند اجازه بازگشت روح را دهد" نفس" دعوت" روح" را اجابت مىكند و به تن باز مى گردد »
📚بحار الانوار ج 58 ص 27
👌به نظر می رسد که افراد مذکور گرفتار خواب عمیقی بوده اند که ارتباط روح با جسم ضعیف شده بوده به نحوی که حتی از نظر پزشکان هم مثلا آنان مرده محسوب می شده اند ، اما هنوز این ارتباط به نحو کامل قطع نشده بوده تا آنان حقیقتا بمیرند و روح آنان عوالم و حالاتی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان کرده اند که آن حالات را در هنگامه مرگ مشاهده کرده در حالی که این مشاهده در هنگام خواب عمیق نزدیک به مرگ بوده است ، نه خود مرگ .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی نامگذاری ایام هفته به نامهای امامان علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2710
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد بدگویی کردن از مخالفان در روایات شیعه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2711
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر که می گوید چگونه ممکن است که مثلا امام رضا علیه السلام از حاجات میلیونها انسان مطلع باشند آن هم مردمی به زبان های مختلف را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2712
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2713
#سایت_ما
ipasookh.ir
#توبه_فراریان_میدان_احد
🤔#پرسش
❔سوره مبارکه آل عمران آیه 155.
ان الذین تولوا منکم یوم التقی الجمعان انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا ولقد عفا الله عنهم ان الله غفور حلیم
کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت؛ و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است.
طبق آیه ۱۵۵ آل عمران خداوند کسانی که در جنگ احد فرار کردند را بخشیده است و طبق روایات شیعه و سنی عمر و عثمان در جنگ احد فرار کردند . وقتی خداوند میبخشد آیا شیعیان میتوانند عمر و عثمان را به خاطر فرار از جنگ احد شماتت کنند؟؟؟؟ و آخر آیه میفرماید که خداوند آمرزنده است شاید خطاهای بعدی آنان را نیز بخشیده است آیا سرزنش و شماتت ولعن افرادی که خداوند در قرآن آنان را بخشیده و مورد لطف خود قرار داده است صحیح است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که فرار از میدان نبرد گناهی بس بزرگ است تا جایی که خداوند می فرماید ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد روبرو شويد به آنها پشت نكنيد.- و هر كس در آن هنگام به آنها پشت كند- مگر در صورتى كه هدفش كناره گيرى از ميدان براى حمله مجدد و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد- (چنين كسى) گرفتار غضب پروردگار خواهد شد و ماواى او جهنم و چه بد جايگاهى است » ( انفال 15 _ 16)
👌از جمله فراریان از نبرد در جنگ احد ، ابوبکر ، عمر و عثمان بودند .
❕عایشه از ابوبکر نقل می کند ؛
« ابوبکر هرگاه جنگ احد را به خاطر میاورد می گفت من اولین نفری بودم که از صحنه #نبرد احد بازگشتم »
📚سیره ابن اسحاق ج 6 ص 183
❕عمر نیز بر روی منبر چنین می گفت ؛
«روز احد از میدان نبرد فرار کردم و به بالای کوه رفتم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم «فلقد رایتنی انزو کاننی اروی »
📚جامع البیان، ج4 ص 193 _ کنزالعمال ج2 ص 376
👌سیوطی نیز در نقل های متعددی از فرار عثمان در روز احد پرده بر می دارد ؛
📚در المنثور ج 2 ص 88
❕خداوند نیز صحنه فرار اینان را چنین به تصویر می کشد ؛
« (به خاطر بياوريد) هنگامى كه از كوه بالا مى رفتيد و (جمعى در وسط بيابان پراكنده مى شديد و) به عقب ماندگان نگاه نمى كرديد، و پيامبر از پشت سر شما را صدا مى زد » ( آل عمران 153)»
👌حال شما می گویید اینان اگر از نبرد فرار کردند ، اما خداوند آنان را بخشیده است و نمی توان آنان را ملامت و سرزنش کرد .
❕ما می گوییم خداوند کسانی را می بخشد و در آیه مورد اشاره شما خبر از بخشش کسانی می دهد که حقیقتا از گناه خود توبه کرده باشند و بار دیگر گناهان خود را تکرار نکرده باشند و اعمال گذشته خود را اصلاح کنند ، چنان که خود خداوند می فرماید ؛
« توبه تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى دهند و سپس بزودى توبه مى كنند، خداوند توبه چنين اشخاصى را مى پذيرد و خدا دانا و حكيم است- و براى كسانى كه كارهاى بد را پیوسته انجام مى دهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا برسد مى گويد الان توبه كردم، توبه نيست و نه براى كسانى كه در حال كفر از دنيا مى روند، اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى براى آنها فراهم كرده ايم. » ( نساء 17)
❕در آيه 39 سوره مائده مى خوانيم ؛
«امّا آن كسى كه پس از ستم كردن توبه كند و جبران و اصلاح نمايد خداوند توبه او را مى پذيرد، خداوند آمرزنده و مهربان است.»
👌ودر آيه 54 سوره انعام آمده ؛
«هركس از شما كار بدى از روى نادانى كند سپس توبه و اصلاح نمايد، مشمول رحمت خدا مى شود، چرا كه خداوند غفور و رحيم است.»
👌بنابراین شرط بخشش خداوند توبه واقعی و اصلاح است ، اما افراد مذکور هیچگاه توبه واقعی نکردند و قدم در مسیر اصلاح بر نداشتند ، بلکه بالعکس طبق نقل های اهل سنت ، در نبردهای خندق ، خیبر ، ذات السلاسل و حنین و ... هم مجددا از نبرد گریختند که اسناد و تفصیل جریان را در ذیل بخوانید ؛
📚سیره این هشام ج 2 ص 282 _ مغازی واقدی ج 2 ص 670 _ تاریخ خلیفه ص 49_ امالی مفید ص 56 _ سنن نسائی ج 5 ص 108 _ مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 522 _ معجم الکبیر ج 7 ص 35 _ ارشاد مفید ج 1 ص 150 _ اعلام الوری ج 1 ص 382 _ سیره ابن کثیر ج 3 ص 610_ فتح الباری ج 8 ص 21_ الافصاح ص 68_ الروضه المختاره ص 107_ صحیح بخاری ج 4 ص 57 و ....
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌افراد مذکور پس از ماجرای احد نیز ، اعمال خود را اصلاح نکردند و چه در زمان حیات پیامبر گرامی و چه پس از ممات ایشان ، گرفتار انواع و اقسام جنایات و گناهان شدند که این اعمال ننگین روشن ترین دلیل ما بر این است که آنان هیچگاه قدم در مسیر توبه و اصلاح بر نداشتند که این جریانات مفصلا مورد نقل علمای اهل سنت و شیعه قرار گرفته است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚الغدیر ج 6 ص 120 تا 461 _ ج 7 ص 163 تا 440 _ ج 8 ص 145 تا 423 _الف سوال و اشکال کورانی ج 3 _ بحار الانوار ج 30 ص 411 به بعد
👌به عنوان نمونه بر این که افراد مذکور هیچگاه از ماجرای احد توبه نکردند و اصلاح نشدند ؛
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اصحاب عقبه فراریان از میدان احد بودند »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 201 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 704
❕اصحاب عقبه کسانی بودند که قصد ترور پیامبر گرامی را داشتند که قرآن هم با تعبیر « هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا» « تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند كه به آن نرسيدند» ( #توبه 74) از آن یاد می کنند .
❕#مورخان می نویسند ؛
« پيامبر نزديك ده روز در تبوك اقامت كرد و پس از آن راه مدينه را در پيش گرفت. تنی چند از #منافقان تصميم گرفتند كه شتر پيامبر را از فراز گردنه اى كه در ميان راه مدينه و شام قرار داشت، رم داده و حضرت را در دل درّه بيفكنند. وقتى سپاه اسلام به نخستين نقطه گردنه رسيد، پيامبر فرمود: هر كس مايل است، مسير خود را از وسط بيابان قرار دهد، زيرا بيابان وسيع است. ولى خود پيامبر، در حالى كه «حذيفه» شتر او را مى راند و «عمار» مهار آن را مى كشيد، از گردنه بالا رفت. هنوز پيامبر مقدار زيادى از گردنه بالا نرفته بود كه به پشت سر خود نگاه كرد. در نيمه شب مهتابى، سوارانى را ديد كه از پشت سر او را #تعقيب مى كردند و براى اينكه شناخته نشوند، صورت خود را پوشانيده و آهسته آهسته مشغول سخن گفتن بودند. پيامبر عصبانى شد، نهيبى بر آنها زد و به «حذيفه» دستور داد با عصاى خود شتران آنان را برگرداند.
👌#نهيب رسول خدا رعب شديدى در دلشان افكند و فهميدند كه پيامبر از نقشه آنان آگاه شده، فورا از راهى كه آمده بودند، بازگشتند و به سپاهيان پيوستند.
❕حذيفه مى گويد: من آنها را از نشانه هاى شترانشان شناخته و به پيامبر گفتم من آنها را به شما معرفى مى كنم، تا آنان را به سزاى خويش برسانى. پيامبر با #لحن عطوفت آميزى به من دستور داد كه از افشاى راز آنان خوددارى كنم. شايد آنها راه توبه را در پيش گيرند و نيز فرمود كه اگر من آنها را مجازات نمايم، بيگانگان مى گويند محمد پس از آنكه به اوج قدرت رسيد، شمشير بر گردن يارانش نهاد»
📚المغازی واحدی ج3 ص1042 _ سیره حلبی ج3 ص162 _ بحار الانوار ج21 ص247
👌شیخ #صدوق از حذیفه نقل می کند که می گفت ؛
❕« كسانى كه قصد داشتند شتر پيامبر را به هنگام بازگشت او از تبوك رم دهند چهارده نفر بودند: ابو الشرور، و ابو الدواهى، و ابو المعازف، و پدرش، و طلحه، و سعد بن ابى وقاص، و ابو عبيده، و ابو الاعور، و مغيره، و سالم مولى ابى حذيفه، و خالد بن وليد، و عمرو بن عاص، و ابو موسى اشعرى، و عبد الرّحمان بن عوف، آنان همان كسانى هستند كه خداوند در باره آنان چنين نازل فرمود: «و آنان آهنگ چيزى را كردند كه به آن نرسيدند.»
📚الخصال ج2 ص499
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« منظور از ابو الشرور وابو الدواهی و ابو المعازف ، ابوبکر و عمر و عثمان هستند »
📚بحار الانوار ج21 ص223
❕ابن #حزم از علمای برجسته اهل سنت هم نقل می کند ؛
👌« ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن أبي وقاص ؛ قصد كشتن پيامبر را داشتند و مي خواستند آن حضرت را از گردنه اي در تبوك به پايين پرتاب كنند.»
📚المحلی ج11 ص224
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد چرایی و فلسفه صلوات فرستادن بر پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2714
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد اینکه آیا پیامبر گرامی در اذان یا در تشهد نماز ، به نبوت خودشان شهادت می دادند یا خیر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2715
❕پاسخ به برخی پرسش ها و شبهات پیرامون شب های قدر ؛
1⃣اگر اعمال انسان شب قدر مقدر می شود پس تکلیف اختیار انسان چه می شود ❗️آیا ما مجبور به انجام دادن امور مقدر شده هستیم ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9004
2⃣آیا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر می توان اثبات وجود امام زمان علیه السلام را کرد ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3520
3⃣ پاسخ به متنی در مورد شب قدر ؛
❕ «حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من »❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3525
4⃣چرا شب قدر بین چند شب مخفی است و چندین شب به عنوان شب قدر معرفی شده است ❕فلسفه آن چیست ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3600
5⃣اگر قرآن در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم که قرآن در طول 23 سال نازل شده است ❕❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6570
6⃣با توجه به اختلاف افق در کشورهای مختلف ، چگونه می توان شب قدر را درک کرد ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6696
7⃣شب قدر واقعی کدام شب است ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6701
8⃣آیا مراسم قرآن به سر گرفتن در شب قدر ، در منابع معتبر آمده است ❗️❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6703
9⃣آیا امت های گذشته نیز شب قدر داشته اند ❗️
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3498
0⃣1⃣با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای جوشن کبیر را در شب قدر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا پیامبر میخوند❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6734
1⃣1⃣با توجه به اینکه ِکلمه لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب قدر بودن ان شک کرد❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6735
2⃣1⃣فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9004
3⃣1⃣❔برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم ❗️❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9878
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#فلسفه_احیاء_شب_قدر
🤔#پرسش
❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، #شاهد اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد ؛
« ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مىگردد" (دخان- 3 و 4).
👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و #تبيين مى شود.
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد »
📚الکافی ج 4 ص 156
👌و فرمود ؛
« حوادث و مرگها و روزى ها و آنچه تا سال #آينده خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود »
📚الکافی ج 4 ص 156
❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و #اعمال آنها است.
❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او #فراهم شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است.
📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189
❕ در گذشته بیشتر در مورد رابطه #مقدرت الهی با اختیار انسان توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519
👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و #شايستگيهاى آنها، تعيين مى شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد .
❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين #صورت سرنوشت غم انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟
📚همان مدرک
❕لذا در #روایات فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه ستاره های آسمان و سنگینی #کوهها و پیمانه های دریاها باشد »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#برترین_اعمال_در_شب_قدر
🤔#پرسش
❔برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برترین اعمال در شب قدر ، مشغول شدن به عبادت و بندگی و ذکر و دعا و قرائت قرآن و شب زنده داری است .
❕🔷زیرا اعمال و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماه است .
🔶#قدر 3
❕و هزار ماه بیش از #هشتاد سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت #ارزش دارد .
📚تفسیر #نمونه ج27 ص183
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود :
« اعمال خیر و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد »
📚#الکافی ج4 ص157
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود :
« اعمال صالح در شب #قدر از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در #هزار ماهی که شب قدر نداشته باشد »
📚#الکافی ج4 ص157
👌پیامبر #گرامی فرمود :
« هر کس شب قدر را از روی #ایمان و امید به #ثواب خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد »
📚#فضائل الاشهر الثلاث ص136
👌امام #باقر علیه السلام فرمود :
« هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه #گناهانش به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی #کوه ها و پیمانه های دریاها باشد »
📚#اقبال الاعمال ص186
👌در حدیث #قدسی نقل شده است که خداوند می فرماید ؛
« تقرب من برای کسی است که شب قدر را #بیدار بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به #مساکین رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر #صدقه بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر #تسبیح مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر #استغفار کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت #نماز بخواند »
📚مستدرک #الوسائل ج7 ص456
👌در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شب قدر را احیاء بگیر و صد رکعت در آن بخوان و غسل کن »
📚الکافی ج 4 ص 156
❕فضیل بن یسار می گوید ؛
« امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ، تمام شب را با دعا سپری می شد تا هنگام صبح و سپس نماز ( صبح را ) می خواند »
📚الکافی ج 4 ص 155
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند ، به خداوند سوگند اهل بهشت است ، چرا که این دو سوره در نزد خدا جایگاه رفیعی دارند »
📚بحار الانوار ج 94 ص 19
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« در شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان که در هر رکعت پس از حمد ، ده مرتبه سوره توحید را بخوان و اگر بتوانی این دو شب را تا صبح بیدار باشی چنین کن ، چرا که در آن فضل کبیر و نجات از آتش است »
📚همان مدرک ص 24
❕علامه مجلسی می گوید:
« بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و آلش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند»
📚زاد المعاد ص126
❕البته شیخ صدوق در این رابطه سخنی قابل توجه دارد و می گوید ؛
« هر کس این دو شب ( شب بیست و یکم و بیست و سوم ) را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است»
📚امالی ، ص649
❕به نظر می رسد که این مطلب برگرفته از سخن پیامبر به ابوذر است که فرمود ؛
« یک ساعت نشستن برای مذاکره علم محبوبتر است نزد من از شب زنده داری هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود و برتر است از هزار غزوه که انجام داده شود و برتر است از دوازده هزار مرتبه قرائت قرآن ، پس بر شما باشد به مذاکره و گفتگوی علمی چرا که با علم حلال از حرام شناخته می شود ، ای ابوذر ، یک ساعت نشستن برای گفتگوی علمی برای تو از عبادت یک سال که روزش را روزه بداری و شبش را به نماز بایستی بهتر است »
📚جامع الاخبار ص 37
❕در کتاب مفاتیح نوین هم آمده است ؛
« احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند»
📚کلیات مفاتیح نوین،ص785
👌بنابراین هم عبادت و بندگی لازم است و هم علم آموزی و یاد گرفتن دین ، در این صورت است که عبادت موجب رشد و ترقی انسان می شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#تقدیر_اعمال_در_شب_قدر_و_اختیار_انسان
🤔#پرسش
❔آیا مساله تقدیر اعمال در شب قدر با اختیار و آزادی افراد بشر منافات ندارد ❕آیا تقدیر خداوند از افراد بشر سلب اختیار نمی کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌شب قدر به اين جهت « قدر » ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، #شاهد اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد ؛
« ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مىگردد" (دخان- 3 و 4).
👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و #تبيين مى شود.
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد »
📚الکافی ج 4 ص 156
👌و فرمود ؛
« حوادث و مرگها و روزى ها و آنچه تا سال #آينده خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود »
📚الکافی ج 4 ص 156
❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و #اعمال آنها است. يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او #فراهم شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است.
📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189
👌به بیان دیگر تقدیر خداوند در ارتباط با افعال انسان از دو جهت مورد توجه است ؛
1⃣تقدیر خداوند نسبت به اتفاقاتی که با اختیار انسان در ارتباط است .
2⃣تقدیر خداوند نسبت به اتفاقاتی که خارج از اختیار انسان است .
❕در رابطه با قسم اول باید توجه داشت که مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم .
❕تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود آگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ، ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی آنان را از یک زندگانی آبرومند برخور دار سازندل و به طور خلاصه ملتی که عاطفه و دادگر باشند این است که همواره از ثبات و آرامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند .این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم . گر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست و آثر آن به حکم خداست. هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند، سرنوشتش خراب میشود .تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود . شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان آفرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« پنج طایفه هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود یکی از آنان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد »
📚بحار الانوار ج 5 ص 105
❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که آیا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود ؛
« از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست»
📚توحید ،صدوق ص 369
👌یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است .
❕با این بیان روشن می شود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد . از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .آیا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود . با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد . همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر علیه السلام عرضه می کنند .
📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3
👌دعا و راز و نیاز و توبه و استغفار در شب قدر برای آن است تا توفیقات و هدایات خداوند شامل انسان شود و انسان با اختیار خود و توفیقات خداوند از تقدیراتی پیروی کند که موجب سعادت او و جامعه اش می گردد .
2⃣در رابطه با قسم دوم از تقدیرات ، یعنی اتفاقاتی که برای انسان رخ می دهد اما انسان هیچ نقشی در ایجاد آنها ندارد ، انسان مومن باید یقین داشته باشد که آنچه برایش اتفاق افتاده ، به صلاح و مصلحتش بوده است چنان که خداوند به مومنین چنین آموزش می دهد ؛
« بگو هيچ حادثه اى براى ما رخ نمى دهد مگر آنچه خداوند براى ما نوشته است، او مولى (و سرپرست) ما است و مؤمنان تنها بر خدا توكل مى كنند. » ( توبه 51)
👌چنان که گفتیم ، سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان مى كند مانند (وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى):" انسان بهره اى جز سعى و كوشش خود ندارد" (سوره نجم آيه 39) و (كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ):" هر كس در گرو اعمال خويش است" (سوره مدثر آيه 38) و آيات ديگر.
👌ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير تنها حكمران است، و آنچه به مقتضاى قانون عليت كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود مقدر شده است انجام پذير خواهد بود.
منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم و حكمت و لطف و رحمت او مؤمن هستند همه اين مقدرات را مطابق" نظام احسن" و مصلحت بندگان مى دانند، و هر كس بر طبق شايستگي هايى كه اكتساب كرده است مقدراتى متناسب آن دارد.
📚تفسیر نمونه ج 7 ص 443
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« از مرد مسلمان در شگفتم! خداوند عز و جل براى او حكمى نمى كند، جز اين كه برايش خير است: اگر با قيچى ها بريده شود، برايش خير است، و اگر پادشاه مشرق و مغرب شود، [باز هم] برايش خير است. »
📚الکافی ج 2 ص 62
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« براى من مهم نيست كه نيازمند يا بيمار يا ثروتمند گردم؛ زيرا خداوند عز و جل مى فرمايد: «براى مؤمن، جز آنچه خير او در آن است، انجام نمى دهم».
📚بحار الانوار ج 71 ص 151
❕كسى از امام علىّ بن موسى الرضا عليه السلام پرسيد ؛ آيه «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» مفهومش چيست؟ امام فرمود: «لِلتَّوَكُّلِ دَرَجَاتٌ؛ توكّل درجاتى دارد» سپس افزود: «یكى از آنها اين است كه در تمام امورت، آنچه را در مورد تو انجام مى دهد به او اعتماد كنى و راضى باشى، و بدانى خداوند در خير و نظارت بر امور تو فروگذار نمى كند، و نيز بدانى كه حاكميّت در همه اينها از آن اوست، و كار خود را به او واگذارى و بر او توكّل كنى»
📚بحار الانوار ج 75 ص 336
👌نوع دوم از تقدیرات هم به حسب شایستگی های فرد رقم می خورد و خداوند برای افراد شایسته تقدیراتی لحاظ می کند که به صلاح دنیا و آخرتش است و احیاء شب قدر هم برای توبه و استغفار و کسب شایستگی های بیشتر برای دریافت فیوضات الهی و بهترین تقدیرات است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
⬛️فرا رسیدن ایام #شهادت حضرت #امیر_المومنین_علی_ علیه_ السلام را تسلیت عرض می کنیم .
✔️پاسخ به چند شبهه و پرسش پیرامون #شهادت حضرت علی علیه السلام ؛
1⃣کانال های ضد دین می گویند علی علیه السلام در محراب مسجد و در حال نماز شهید نشدند و این که ایشان در آن حالت جمله « فزت و رب الکعبه » را به زبان آوردند دروغ است و هیچ کدام در منابع تاریخی نیامده است ؛پاسخ چیست ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/3551
2⃣آیا به راستی مرغابیان هنگام خروج حضرت علی به مسجد شروع به صیحه زدن کردند ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/3555
3⃣کانال های وهابی می گویند چرا برای شهادت حضرت علی سیاه می پوشید ❕پیراهن سیاه لباس فرعونیان است ❕پاسخ چیست ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/3577
4⃣آیا براستی آنچه وهابیت می گویند راست است که ابن ملجم مجتهد بوده و در اجتهادش خطا کرده است و یک ثواب می برد ❕قاتل حضرت علی در منابع شیعه و سنی چگونه معرفی شده است ❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/3578
5⃣آیا راست است که حضرت علی ابن ملجم را در شب ضربت خوردن از او برای نماز بیدار کردند ❕آیا صحت تاریخی دارد یا شایعه است ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6709
6⃣آیا حضرت علی می دانست که اگر به مسجد برود کشته می شود ❕با این وجود چرا به مسجد رفت ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6707
7⃣چرا حضرت علی در شب نوزدهم که شب قدر است در منزل ماندند و برای عبادت به مسجد نرفتند ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6702
8⃣کانال های وهابی می گویند قبر حضرت علی در نجف نیست و قبر کنونی که در نجف است متعلق به مغیره بن شعبه است ❕پاسخ چیست ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5102
9⃣آیا کشته شدن حضرت علی علیه السلام اتفاقی عادی بوده است❕پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقات خارق العاده ای در عالم افتاد ❕❕
⬛️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6715
🔟آیا راست است که می گویند ابن ملجم را آتش زدند و این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با او را دادند دروغ است ❕❕
◼️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6718
1⃣1⃣آیا واقعیت دارد که عایشه وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید شادی کرد ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6725
2⃣1⃣چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش #قاتل خودش نکرده بود ❕چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9007
#شب_قدر_فاطمه_صدیقه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔این که در روایتی گفته شد که مقصود از شب قدر حضرت زهرا است یعنی چه ❗️شب قدر مگر شبی نیست که قرآن در آن نازل شده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آیات مربوط به شب قدر و نزول قرآن در آن شب دارای دو معنای ظاهری و باطنی است .
1⃣معنای ظاهری همان است که همگان آن را می دانیم که قرآن دو گونه نزول داشته است ؛ نزول دفعی و نزول تدریجی
👌نزول دفعی و یک جا و جمعی آن است که محتوای تمام قرآن یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب #قدر نازل گردیده است .و نزول #تدریجی نیز همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است .نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است .
❕در روايات متعددی از امام باقر و امام صادق و امام موسى بن جعفر علیهم السلام نقل شده مى خوانيم كه در تفسير إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ فرمودند ؛
« منظور از اين شب مبارك شب قدر است كه خداوند همه قرآن را يك جا در آن شب به بيت المعمور نازل كرد، سپس در طول بيست ( و سه ) سال از بيت المعمور بر رسول اللَّه تدريجا نازل فرمود »
📚تفسیر نور الثقلین ج 4 ص 620
❕در اينكه بيت المعمور كجا است در روايات متعددى تصريح شده است كه خانه اى است به محاذات خانه كعبه در آسمانها كه عبادتگاه فرشتگان است، و هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند، و تا قيامت به آن باز نمى گردند.
ولى در اينكه بيت المعمور در كدام آسمان است؟ روايات مختلف است، در بسيارى از آنها آسمان چهارم بیان شده است . در حديثى كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان در تفسير سوره طور از على نقل كرده چنين مى خوانيم ؛
« آن خانه اى است در آسمان چهارم در مقابل كعبه كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن باز نمى گردند »
📚مجمع البیان ج 9 ص 163
❕ولى در هر حال نزول قرآن در شب قدر بطور كامل به بيت المعمور هرگز منافات با آگاهى پيامبر از آن ندارد چرا كه او را به لوح محفوظ كه مكنون علم خدا است راه نيست، اما به عوالم ديگر آگاهى دارد.و قلب پيغمبر از بيت المعمور آگاه است.
👌اما اين نزول دفعى بر قلب پيامبر چگونه بوده؟ آيا به شكل همين قرآن فعلى با آيات و سوره هاى مختلف؟.يا مفاهيم و حقايق آنها به صورت فشرده و جمعى؟.
دقيقا روشن نيست، همين قدر از قرائن فوق مى فهميم كه يك بار اين قرآن در يك شب بر قلب پاك پيامبر نازل شده است و يك بار تدريجى در 23 سال.
📚تفسیر نمونه ج 21 ص 150
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣تفسیر باطنی آیات مربوط به شب قدر ، اشاره به فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش علیهم السلام است .
❕امام صادق عليه السّلام در تفسير سوره قدر فرمود ؛
« در آيه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ منظور از «الليلة» فاطمه عليها السّلام، و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند. »
📚تفسیر فرات کوفی ص 581 _ بحار الانوار ج 43 ص 65
❕راوی می گوید خدمت امام كاظم عليه السلام بودم كه مردى مسيحى آمد و ما هم با او در وادى عريض بوديم. مسيحى گفت: ... خدا كارت را به سامان كند! من سؤالى از تو دارم. فرمود: «بپرس». گفت: از كتاب خداى متعال برايم سخن بگو كه بر محمّد، نازل كرده و محمّد، آن را بر زبان آورده و آن را آن گونه كه خدا توصيف كرده، توصيف نموده است و خدا فرموده ؛
«حا ميم! سوگند به كتاب روشنگر. ما آن را در شبى مبارك، فرو فرستاديم. ما هشدار دهندگانيم. در آن [شب]، هر كارى [به گونه] حكمت آميز، فيصله مى يابد». تفسير باطنى اين چيست؟ فرمود: «حا. ميم»، محمد صلى الله عليه و آله است كه همانى است كه در كتاب هود، بر او نازل شده است، و [حاميم] حروفش ناقص است. «كتاب روشنگر» امير مؤمنان على عليه السلام است. «شب»، فاطمه است. و اين سخن خداوند: «در آن، هر كارى [به گونه] حكمت آميز، فيصله مى يابد»، مى گويد: از آن شب، خير فراوانى بيرون مى آيد؛ مرد حكيم، مرد حكيم، مرد حكيم».
آن مرد گفت: اوّلى و آخرينِ اين مردان را معرّفى كن. فرمود: «صفت آنها، مشابه است ... »
📚الکافی ج 1 ص 478
👌این که در این دو نقل تفسیر باطنی شب قدر فاطمه صدیقه سلام الله علیها دانسته شده است به آن معناست که مقام نورانيت و حقيقت فاطمه سلام الله علیها همان حقيقت شب قدر است. شب قدر شب نزول قرآن است و فاطمه ترجمان و حقيقت و ظهور كامل و تمام عيار قرآن كريم است و کسی که می خواهد شب قدر را درک کند باید با مقام و فضائل فاطمه سلام الله علیها آشنا باشد و بداند که ایشان مادر امامان یازده گانه هستند که مفسران قرآن اند ، لذا در نقل فوق خواندیم که از فاطمه سلام الله علیها خیر فراوان بیرون می آید ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، که مقصود امام حسن و امام حسین و امام سجاد ( و سایر امامان ) علیهم السلام می باشند ؛
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 253
❕لذا می بینیم که علامه مجلسی در توضیح روایات فوق می نویسد ؛
« نزول قرآن در شب قدر برای هدایت خلق و آگاهی سازی آنها به شرایع دین و استقامت آنان چه قولی و چه فعلی بر صراط حق تا روز قیامت است که این مهم محقق نمی شود مگر به وجود امامی در هر عصر و زمانی که آگاه به تمام احکام دین و ظاهر و باطن قرآن باشد ، لذا علی علیه السلام برای تحقق این هدف به عنوان امام منصوب شد و مصداق کتاب مبین گشت و با فاطمه ازدواج کرد تا از آن دو امامانی به وجود آیند که حافظ دین تا روز قیامتند »
📚مراه العقول ج 6 ص 47
👌بنابراین کسی که می خواهد شب قدر را درک کند و به پاداش ثوابی برسد که برابر هزار ماه است ، از یک سو باید به عبادت و راز و نیاز با خداوند توجه کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« اى مردم هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحيح و سالم باشد، پس، روزش را روزه بدارد و بخشى از شب آن را به عبادت برخيزد و مواظب نمازش باشد و در گرماى آن به نماز جمعه اش برود و سحرگاه به نماز عيدش برود، به يقين، شب قدر را دريافته و به جايزه پروردگار، دست يافته است»
📚الفقیه ج 2 ص 98
👌و از سوی دیگر آگاه به مقامات اهل بیت پیامبر خصوصا فاطمه صدیقه سلام الله علیها باشد و بداند که عبادات بدون شناختن آنان نزد خداوند ارزشی ندارد ، چنان که فرمود ؛
« اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد»
📚الکافی ج 2 ص 18
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#قاتل_علی_علیه_السلام_سردار_ایرانی
🤔#پرسش
❔«ابن ملجم مرادی» یک سردار ایرانی به نام بهمن جازویه اهل رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با قتل حضرت علی (ع) انتقام حمله تازیها را گرفت. در ضمن وقت نماز از پشت سر ضربه نزد، بلکه در یک جنگ تن به تن در مسجد غالب شد و ...؟!
💠#پاسخ💠
1⃣بهمن جاذویه که شبهه افکن مدعی است قاتل علی علیه السلام است ، سال ها قبل از خلافت علی علیه السلام و در جریان حمله اعراب به ایران در نبرد قادسیه کشته شده بود ، چنان که طبری می نویسد ؛
« ذو الحاجب به هماوردى قعقاع آمد كه از او پرسيد: «كيستى؟» گفت: «من بهمن جاذويه هستم» قعقاع بانگ برآورد كه اى انتقام ابى عبيد و سليط و كشتگان جنگ جسر! و با هم بجنگيدند و قعقاع او را بكشت »
📚ترجمه تاریخ طبری ج 5 ص 1717
2⃣قاتل علی علیه السلام ، ابن ملجم مرادی است که از تیره ها و قبائل اعراب است و به هیچ عنوان رگ و ریشه ایرانی ندارد ، چنان که سیره نگاران در شرح حال او گفته اند ؛
«عبد الرّحمن بن ملجم المراديّ و هو من حمير، و عداده في بني مراد و هو حليف بني جبلة من كندة » « عبد الرحمان بن ملجم مرادی از قبیله حمیر و خاندانش از بنی مراد که هم پیمان بنی جبله از کنده بوده است »
📚تاریخ مدینه دمشق ج 42 ص 558_ اسد الغابه ج 3 ص 616 _ تهذیب الاسماء ص 248
👌در کتاب تاریخنامه طبری هم ، ابن ملجم از اهل مصر دانسته شده است که به همراه مردمی که برای کشتن عثمان آمده بودند به مدینه آمده بود و پس از آن به کوفه افتاده بود .
📚تاریخنامه طبری ج 4 ص 671
3⃣در رابطه با انگیزه ابن ملجم از قتل علی علیه السلام هم مورخینی چون شیخ مفید و دیگران چنین نوشته اند ؛
« گروهى از خوارج در مكّه گرد آمدند و درباره زمامداران صحبت كردند و از آنان و رفتارشان با خوارجْ عيب جويى كردند. سپس يادى از نهروانيان كرده، بر آنان رحمت فرستادند. يكى به ديگرى گفت: كاش ما جان خود را با خدا معامله كنيم، سراغ سران گمراهى برويم و غافلگيرانه آنان را ترور كنيم و مردم و شهرها را از آنان آسوده كنيم و انتقام خون برادران شهيدمان در نهروان را هم بگيريم. با هم عهد بستند كه پس از پايان حج در پى اين كار روند. عبدالرحمان بن ملجم گفت: كشتن على با من.بُرَك بن عبد اللّه تميمى گفت: من هم معاويه را مى كشم. عمرو بن بكر تميمى گفت: كشتن عمرو عاص هم به عهده من. بر اين مسئله با هم پيمان بستند و توافق كردند و قول دادند كه به عهد وفا كنند. وعده را براى ماه رمضان، شب نوزدهم گذاشتند و از هم جدا شدند.
👌ابن ملجم كه كمك كارانش در قبيله كِنده بودند وارد كوفه شد و همفكران خويش را در آن جا ديدار كرد و تصميم خود را از آنان پوشيده داشت تا چيزى از اوفاش نشود. در كوفه بود كه به ديدار مردى از همفكرانش از قبيله تَيم الرَّباب رفت و نزد او با قُطام دختر اخضر تيميه برخورد كرد، كه امير مؤمنانْ پدر و برادرش را در نهروان كشته بود. قطام از زيباترين زنان زمان خود بود. چون ابن ملجم او را ديد، شيفته او شد و از او خوشش آمد. درخواست كرد كه با او ازدواج كند و خواستگارى كرد. قطام گفت: براى من چه مهريّه اى معيّن مى كنى؟
گفت: هرچه كه تو بخواهى. گفت: من سه هزار درهم، يك غلام نوجوان، يك خدمت گزار و كشتن على بن ابى طالب را تعيين مى كنم. گفت: همه اينها را مى پذيرم؛ ولى كشتن على بن ابى طالب، چگونه ممكن است؟گفت: او را غافلگيرانه مى كُشى. اگر او را كُشتى، دلم را آرام مى كنى و زندگى با من برايت گوارا خواهد شد و اگر كشته شدى، پاداش الهى برايت بهتر از دنياست. گفت: به خدا سوگند، من كه از اين شهر گريزان بودم و از مردمش ايمن نبودم و جز براى همين خواسته كه كشتن على بن ابى طالب باشد، به اين شهر نيامدم. پس خواسته ات را مى پذيرم....»
📚الإرشاد: ج 1 ص 17، روضة الواعظين: ص 148، المعجم الكبير: ج 1 ص 97 الرقم 168، تاريخ الطبري: ج 5 ص 143 ، الطبقات الكبرى: ج 3 ص 35، مروج الذهب: ج 2 ص 423، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 434، أنساب الأشراف: ج 3 ص 251 و ص 253 ، تاريخ دمشق: ج 42 ص 558 ، اسد الغابة: ج 4 ص 112 ، الاستيعاب: ج 3 ص 218 الرقم 1785، المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 311.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣در رابطه با کیفیت شهادت علی علیه السلام هم ، امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« آنگاه كه ابن ملجم ملعون امير مؤمنان على بن ابىطالب عليه السلام را ضربت زد و همراه او كس ديگرى هم بود كه ضربت او به ديوار فرود آمد، ابن ملجم ضربت زد و ضربت او در حالى كه حضرت در سجده بود، بر سر وى فرود آمد، به جاى ضربتى كه از پيش بود. حسن و حسين عليهما السلام بيرون آمدند و ابن ملجم را گرفته، بازداشت كردند. امير مؤمنان را برداشتند و به خانه اش بردند. لبابه در بالاى سر او و امّ كلثوم در پايين پاى حضرت نشستند. حضرت ديدگانش را گشود و به آن دو نگاه كرد و فرمود: «رفيق برتر، قرارگاهى بهتر و سرنوشتى نيكوتر است. ضربتى به ضربتى، يا بخشش، اگر مرگ اتّفاق افتاد». سپس بى حال و كسل شد و اندكى بعد، به هوش آمد و فرمود: «پيامبر خدا را ديدم كه سه بار مرا دستور داد كه شب نزد او بروم».
📚الأمالي طوسي: ص 365 ح 768 _ بحار الأنوار: ج 42 ص 205 ح 9.
5⃣ابن ملجم در منابع شیعه و سنی به عنوان بدبخت ترین افراد معرفی شده است ، چنان که از پیامبر گرامی نقل می کنند که به علی علیهما السلام فرمود ؛
«اى على! بدبخت ترينِ اوّلين و آخرين كيست؟». گفت: خداوند و پيامبرش داناترند. فرمود: «بدبخت ترينِ پيشينيانْ پى كننده ناقه صالح است و بدبخت ترينِ آخرينها اى على كسى است كه تو را ضربت مى زند» و به محلّ خوردن ضربت بر سرش اشاره كرد »
📚طبقات الکبری ج 3 ص 35 _ انساب الاشراف ج 3 ص 295
❕راوی می گوید ابو سنانِ دئلى به من خبر داد كه على عليه السلام را در بيمارى وى كه او را آزار مى داد عيادت كرد.گويد: به او گفتم: در اين بيمارى ات بر جان تو بيمناكيم، اى امير مؤمنان . فرمود ؛
«ولى به خدا سوگند، من از اين بيمارى بر جان خويش نمى ترسم، چرا كه از پيامبر خدا كه صادق و تصديق شده است شنيدم كه مى فرمود ، به يقينْ تو ضربتى اينجا و ضربتى آن جا خواهى خورد" (و به دو طرف سرش اشاره كرد) و خون آن جارى خواهد شد تا آن كه محاسن تو رنگين شود. صاحب آن ضربتْ شقى ترين فرد امّت است، آن گونه كه پى كننده ناقه صالح، شقى ترين فرد قوم ثمود بود».
📚مستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 122
👌این مضمون در منابع و روایات ما هم وارد شده است ؛
📚بحار الانوار ج 42 ص 190 باب 126
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد کیفیت شستن دستها در وضو که آیا وضوی شیعه درست است یا اهل سنت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2716
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ مفصل ما در مورد بدعت اهل سنت در حذف فراز « حی علی خیر العمل » از اذان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2717
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ دو پرسش کاربر را در ذیل بخوانید ؛
1⃣آیا برای ازدیاد رزق و روزی لازم است بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب بیدار باشیم ؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2718
2⃣آیا اگر پیامبر یا امام را در خواب دیدیم ، به واقع دیده ایم یا ممکن است شیطان خودش را به صورت آن بزرگواران مجسم کند ؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2719
#سایت_ما
ipasookh.ir
#فرق_امامان_و_خداوند
🤔#پرسش
❔آيت الله بهجت ميگويد:
تفاوتى بين خدا و ١٤ معصوم وجود ندارد
پس به ادعاى ايشان زيارت قبر ائمه برابر است با پرستش اين قبرها چون قبر خدا محسوب ميشود
در واقع ايشان روى بت پرستهارو هم سفيد كرده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که امامان اهل بیت علیهم السلام ، مظهر صفات جلال و جمال الهی هستند و صفات کمالی خداوند در وجود آنان تجلی یافته ، لذا از آنان تعبیر می کنیم به خلفاء و آیات خداوند .
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیت حجت های خداوند در زمینش و خلفای او در میان بندگانش هستیم»
📚کمال الدین ج1 ص202
👌حضرت علی علیه السلام فرمود ؛
« خداوند امامان را به عنوان جانشینان و خلفاء و دوستان خود برگزیده است»
📚بحار الانوار ج24 ص379
❕در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت علیهم السلام می خوانیم ؛
« وخداوند شما را برگزید برای جانشینی و خلافت در زمینش و حجت بودن بر آفریدگانش »
📚الفقیه ج 2 ص 611
👌اهل بیت خلیفه خدایند ، یعنی جانشین و قائم مقام خداوند در عالم هستند و روشن است که خلیفه دارای صفات کمالی کسی است که از او جانشینی می کند و اهل بیت علیهم السلام دارای صفات کمالی خداوندی هستند که از او جانشینی می کنند .
❕همینطور آن بزرگواران آیات الهی اند ، چنان که در زیارت جامعه کبیره در توصیف آن بزرگواران آمده است ؛
« وَ الآْيَةُ الْمَخْزُونَةُ ( شما ) آن نشانه پنهان ( خدا ) در گنجينه اید »
📚الفقیه ج 2 ص 613
❕امامان عليهم السلام، از آن روی كه مظهر اسماء و صفات الهى بوده، ، آيت الهى اند . آنان بزرگترين نشانه هاى خدا در روى زمين اند ، چنان که در روایات فراوانی از آنان با عنوان « آیات الله » یاد شده است ؛
📚بحار الانوار ، ج 23 ص 206 باب 11 انهم آیات الله
👌این که آنان « نشانه خدایند » یعنی آینه ی خدا نمایند و صفات جلال و جمال الهی در وجود آنان تجلی یافته است .
❕امامان علیهم السلام ، اگر چه دارای صفات کمالی الهی اند ، اما هیچگاه شریک و شبیه خداوند نبوده و هم طراز خداوند محسوب نمی شوند ، آنان هر چه دارند از خداوند است و از خود چیزی ندارند ، آنچه خداوند از صفات کمالی داراست ، همه بالذات و استقلالی بوده و آنچه ائمه دارا هستند ، بالغیر و با عنایت الهی بوده چرا که خداوند خالق است و آنان مخلوق ، لذا در زیارتی که از امام عصر علیه السلام نقل شده می خوانیم که فرمود ؛
« تفاوتی میان تو و آنان ( والیان امرت یعنی امامان ) نیست ، جز آنکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند و باز و بست و آغاز و پایانشان با توست »
📚مصباح المتهجد ج 2 ص 803 _ اقبال الاعمال ج 2 ص 646
👌یعنی امامان علیهم السلام از آنجایی که حجت و خلیفه و آیت تو هستند ، دارای صفات کمالی تواند ، اما از آنجایی که مخلوقند ، در این صفات استقلالی نیستند و هر چه دارند از تو و خالقشان دارند و هیچگاه همطراز تو نیستند وتمام شوونشان وابسته به تو است .
❕لذا می بینیم که علی علیه السلام فرمود ؛
« بپرهیزید از غلو در حق ما ، بگویید ما بندگانی هستیم که تحت ربوبیت خدا هستیم .پس از آن هر چه در فضل ما خواستید بگویید »
📚خصال ج 2 ص 614
👌یعنی هر چه از صفات کمالی و الهی می شناسید در مورد ما بگویید چرا که ما دارای آن هستیم ، اما ما را خدا و همطراز او ندانید چرا که ما عبد و مربوب خداییم و از خود استقلالی نداریم ، لذا می بینیم که افتخار آن بزرگواران بندگی و تضرع به درگاه الهی بوده است ، چنان که علی علیه السلام در مناجات خود با خداوند می فرمود ؛
« برای فخر من همین بس که بنده تو هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 3 ص 104
👌و امام رضا علیه السلام در توصیف امام فرمود ؛
« یکون ... اعبد الناس » « امام عابدترین مردم به درگاه خداوند است »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 213
❕بنابراین ما اگر چه می گوییم در صفات کمالی ، فرقی میان خداوند و امامان نیست ، اما خداوند بالذات و استقلالی دارای آن صفات است ، ولی امامان بالغیر و غیر استقلالی ، چرا که خداوند خالق است و امامان مخلوق ، و مخلوق هر چه دارد از خالق است و از خود چیزی ندارد و هیچگاه امامان جای خداوند را در عبادت و پرستش نمی گیرند ، بلکه خود امامان عبادت خداوند را افتخار خود می دانستند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که با استناد به یک سری نقل های ضعیف اهل سنت مدعی است که ابن ملجم قاتل علی علیه السلام مثله و سوزانده شده و خبری از یک ضربت در برابر یک ضربت نبوده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2720
#سایت_ما
ipasookh.ir