eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
50 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه👇 👌در روایت مورد استناد معاند هم آمده است که عبای صفوان بن امیه از مسجد به سرقت رفت ، او سارق را پیدا کرد و به نزد پیامبر آورد و دو شاهد بر دزدی او اقامه کرد ، پیامبر حکم به قطع دست سارق کرد ؛ 📚الکافی ج 7 ص 251 ❕یکی از شروط برای قطع دست دزد آن است که مال از حرز دزدیده شود ، و سارق حرز و محل نگه داری را بشکند و مال را بردارد ، چنان که از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام نقل است که فرمود ؛ « فقط دست دزدى قطع مى ‏شود كه از طريق سوراخ كردن ديوار يا شكستن قفل وارد خانه‏ اى شود. » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 510 ❕اینکه پیامبر در جریان فوق حکم به قطع دست سارق کرد ، از این جهت بوده که عبای مذکور از حرز سرقت شده بود ، یعنی صفوان وقتی برای قضاء حاجت به بیرون مسجد می رود ، عباء را در صندوقچه ای مثلا می گذارد و مخفی می کند که سارق از پی او حرز را می شکند و عباء را به سرقت می برد چنان که شیخ حر عاملی به این نکته تصریح می کند ؛ « الظَّاهِرُ أَنَّ مُرَادَهُ أَنَّ صَفْوَانَ كَانَ قَدْ أَخْفَى الرِّدَاءَ وَ أَحْرَزَهُ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ ظَاهِراً فِي الْمَسْجِدِ » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 277 👌و متاعی هم كه سرقت شده بايد حد اقل يك ربع دينار باشد ، دينار هم عبارت است از يك مثقال شرعى طلاى مسكوك و مثقال شرعى معادل 18 نخود يعنى 4/ 3 مثقال معمولى است. ❕چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « دست سارق فقط در [دزدى‏] يك چهارم دينار به بالا قطع مى ‏شود. » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 291 ❕بنابراین عبای مذکور هم عبای گران قیمتی به قیمت یک ربع دینار به قیمت آن زمان بوده و از حرز هم سرقت شده است ، لذا پیامبر گرامی حکم به قطع دست سارق دادند ، فلسفه این حکم هم در بالا گذشت که خاصیت بازدارندگی آن است ، جهت آگاهی بیشتر از فلسفه این حکم و شرایط اجرای آن ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3208 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
‍ ‍ ❕معاند اشکال کرده است که اگر طبق مبنای شما روایاتی که در کتب معتبرتان آمده نیازی به بررسی سندی ندارد ، چگونه خودتان در پاسخ های متعددی برخی از این روایات را ضعیف دانسته اید ❕ 👌ما پاسخ را در گذشته دادیم که اگر چه معتقدیم روایاتی که در کتب معتبر آمده است موثوق الصدور است و قرینه بر صحت آن داریم چرا که موافق قرآن بوده و تعدد نقل دارد و بزرگان علماء تصریح به اعتبار روایاتی که نقل می کنند کرده اند و تصریحات آنان از اقوال علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، اما با این وجود در مواردی ممکن است این علماء اشتباه کنند و یک روایت ضعیف را معتبر بپندارند ، در چنین مواردی ، ما روایتی را که بر خلاف روایات متعدد و متواتر ائمه است و همخوانی با قرآن نیز ندارد ، قبول نمی کنیم چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 ❕ در چنین مواردی به سراغ بررسی سندی می رویم که روایتی با قرآن همخوانی نداشته باشد و خلاف روایات متعددی باشد که از ائمه علیهم السلام نقل شده است و در همان گذشته که پیرامون « روایات موثوق الصدوری » بحث میکردیم ، متذکر این نکته شدیم که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845
👌پاسخ وهابی در مورد آیه مودت و شان نزول و مفهوم آن ، طبق روایات اهل سنت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887
👌پاسخ وهابی در مورد نماز خواندن پیامبر و این که ایشان با دست باز نماز میخواندند یا بسته را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598
🤔 ❕اعتراف علماى بزرگ اسلام به ایجاد تغییر و تحريف در قرآن شیخ مفید از بزرگترين علماى شيعه در قرن پنجم در كتاب اوائل المقالات ميگويد: واتفقوا على أن أئمة الضلال خالفوا في كثير من تأليف القرآن. : و متفق‌القول هستیم که ائمه گمراه(شوراى عثمان) -در زمان تالیف قرآن مرتكب تخلف(تغییر و تحريف) زيادى در آن شدند. : اوائل المقالات، شیخ مفید، ص۴۶ حالا دوباره فلان ملا بهانه ميكند و ميگويد منظورش تغيير و تحريف كلمات نبوده بلكه تغيير در نوشتن كلمات يا تغيير در نقش جلد قرآن بوده است ❗️ 💠💠 👌عقیده روشن و واضح شیخ مفید ( ره ) بر عدم تحریف قرآن بوده است . ❕ایشان می گویند ؛ « بعضى از شيعيان گفته‏ اند كه از قرآن هيچ كلمه يا آيه يا سوره ‏اى كم نشده، ليكن آن چه در مصحف على عليه السلام به عنوان تأويل و تفسير معانى آيات طبق حقيقت نزول آنها بوده، حذف شده است، آنها هر چند از كلام ‏اللَّه كه قرآن و معجزه الهى است نبوده، ليكن حقايقى ثابت و نازل شده بود و گاهى به تأويل قرآن هم قرآن گفته مى ‏شود. به نظر من اين سخن شبيه‏ تر به حق است از حرف كسى كه مدّعى كاهش كلماتى از خود قرآن است نه تأويل آن. و به اين نظر تمايل دارم » 📚اوائل المقالات ص 81 ❕نيز در جوابِ «مسائل سرويّه» در پاسخ كسانى كه براى تحريف، استناد به رواياتى كرده ‏اند كه برخى كلمات را به گونه ديگر نقل كرده است، مثلًا به جاى «كُنتم خير أمّةٍ»، «خير أئمّةٍ» نقل كرده و به جاى «جَعَلْناكُمْ امَّة وسطاً»، «أئمّةً وَسطاً» نقل كرده، مى‏ گويد ؛ « اين‏ها خبر واحد است و صحّت آنها ثابت نيست، از اين رو در باره آنها توقف مى ‏كنيم و از آن چه در قرآن موجود است دست نمى‏ كشيم‏ » 📚مجموعه الرسائل ، شیخ مفید ص 366 ❕همینطور اگر بخواهیم عقیده شیخ مفید را درباره قرآن بدانیم ، باید به کتاب تصحیح الاعتقاد ایشان رجوع کنیم ، شیخ در این کتاب در مقام بیان اعتقادات امامیه ، نظر استادش ، شیخ صدوق را بر سلامت قرآن از تحریف پذیرفته ، بدون آنکه بر آن تعلیفه یا مناقشه ای داشته باشد . 📚تصحیح الاعتقادات ، تحقیق حسین درگاهی ، ص 123 ❕کلام شیخ صدوق که مورد قبول شیخ مفید هم واقع شده است ، چنین است ؛ « اعتقاد ما در شأن قرآن چنان است كه آن كلام خدا و وحى او فرو فرستنده او و سخن او و كتاب او است و اينكه باطل وارد قرآن نميشود نه از پيش و نه از پس، و اينكه آن داستانهاى حق است و سخن قطع است و شوخى و افسانه نيست و حقت عالى احداث نماينده و نازل‏ كننده و پروردگار حفظ كننده قرآن است. ❕ اعتقاد ما اين است كه قرآنى را كه خدا نازل ساخته بر محمّد ، همين است كه در ميان مردم دو جلد است و اين همين است كه در دست مردم است و زياده بر اين نيست‏ » 📚اعتقادات الامامیه ص 83 _ 84 ❕حال بررسی کلام معاند در نسبت تحریف به شیخ مفید ؛ 👌شیخ مفید می نویسد ؛ « امامیه اتفاق دارند که ائمه ضلال در هنگام تالیف قرآن در بسیاری از موارد مخالفت و تخلف کردند و از تنزیل و سنت پیامبر عدول کردند » 📚اوائل المقالات ص 46 ❕شیخ مفید در این کلام ، مخالفت عثمان و گروهش را با تنزیل قرآن مطرح می کند که آنان مطابق با تنزیل و سنت پیامبر ، قرآن را تالیف و جمع آوری نکردند و آیات را به حسب نزول و تنزیل ، جمع آوری نکرده اند که مثلا آیات مکی قبل آیات مدنی یا آیات ناسخه قبل آیات منسوخه باشد ، نه آنکه آیاتی از قرآن را کم و زیاد کرده باشند ، ایشان در توضیح کلام خویش می گوید ؛ « تأليف آيات قرآن، طبق نزول وحى نيست و شاهد آن هم خود قرآن است كه در آن آيه ‏اى كه بايد متأخر باشد، متقدم آمده و بالعكس؛ و هر كس ناسخ و منسوخ، مكى و مدنى [از آيات‏] را بشناسد در اين مطلب ترديد نمى‏ كند » 📚اوائل المقالات ص 82 👌اين تمام عبارت شيخ مفيد است. آيا مراد از دگرگون ساختن «تأليف» آيات، تحريف آيات مى‏ باشد؟ اگر كسى بگويد تأليف آيات قرآن بر طبق وحى نيست، وى در زمره ‏ تحريف‏ گرايان قرار مى‏ گيرد؟ 🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇 ❕این نسبت های ناروایی است که به شیخ مفید روا داشته می شود که اولین بار این اشکال از ناحیه برخی از وهابیون چون ناصر قفاری ، محمد مال الله ، محمد عبدالرحمان سیف مطرح شد که معاندین جیره خوار فضای مجازی هم مطلب مذکور را از آنان گرفته و در کانال های خود مطرح می کنند . 👌علاوه بر آنچه گفته شد ، مخالفت دیگری که عثمان در هنگام تالیف قرآن انجام داد و با سنت پیامبر مخالفت کرد ، که کلام شیخ مفید می تواند اشاره به آن باشد ، سوزاندن مصاحف و قرآنها بود ، چنان که بخاری و دیگران می نویسند ؛ « عثمان به تمام مناطق اسلامی نسخه ای از مصحفی را که تهیه کرده بودند ، فرستاد و امر کرد که غیر آن مصحف از قرآن را که در هر صحیفه ای است سوزانده شود (و بسوزانند ) » 📚صحیح بخاری ج 3 ص 150 _ فتح الباری ج 10 ص 390 ❕در حالی که خود علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت کرده اند که فرمود ؛ « فضل قرآن بر سایر سخنان ، مانند فضل خداوند بر مخلوقین است ، پس هر کس که قرآن را احترام کند ، خدا را احترام کرده است و کسی که قرآن را احترام نکند ، به حق خداوند اهانت کرده است ، حرمت قرآن در نزد خداوند مانند حرمت والد بر فرزند است » 📚کنزالعمال ج 1 ص 527 👌علی علیه السلام هم به ماجرای سوزانده شدن قرآنها توسط عثمان و اهانت به قرآن واکنش نشان داد چنان که عبد الملک فرزند ابوذر می گوید ؛ « علی ع روزی که عثمان مصاحف را پاره پاره کرد مرا ملاقات کرد و به من گفت پدرت ( ابوذر ) را به نزد من بخوان ، ابوذر با سرعت به نزد ایشان آمد . حضرت فرمود ؛ « ای ابوذر ، امروز بر اسلام امر عظیمی گذشت ، کتاب خداوند پاره پاره گشت و بر آن آهن قرار گرفت ، حق خداوند است که آهن را ( برای عذاب ) مسلط کند بر کسی که قرآن را با آهن پاره پاره کرد » 📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 236 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعه درصدد است عایشه همسر پیامبر را فاحشه معرفی کند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2888
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعیان ، امام علی علیه السلام را چون خدا میدانند در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/941
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند درمورد زهد و ساده زیستی امامان شیعه علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه معاندین که مدعی اند کسانی که در حرم های امامان شفاء می گیرند به خاطر تلقینات ذهنی و انرژی درمانی است نه قدرت غیبی امامان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2889
👌پاسخ معاند را که می گوید اگر شما امامان را چون خدا نمی دانید ، پس چگونه در کلیپی آیت الله بهجت می گوید فرقی بین خدا و ائمه نیست را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2122
🤔 ❔خطای علمی امام رضا در مورد توصیه به زیاد آب خوردن روی غذا ◾️امام رضا فرمود: روى غذا آب زياد خوردن مانعى ندارد، بعد فرمود: گمان ميكنى كه اگر انسان اين گونه غذا بخورد:-حضرت هر دو دست را جمع كرد-و بعد روى آن آب نخورد،شكم او پاره نميشود؟ ( مکارم الاخلاق ج 1 ص 155) ◼️این در حالیست که بر طبق پژوهش‌های علمی٬ نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی می‌شود ❗️❗️ 💠💠 👌در روایاتی از خوردن آب بلافاصله بعد از غذا و در حین غذا خوردن ، خصوصا وقتی غذا گوشت یا چرب باشد نهی شده است . ❕در نقلی از امام رضا علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « هر كس مى ‏خواهد معده‏ اش او را آزار ندهد، بر روى غذا آب نخورد تا هنگامى كه غذا خوردن را به پايان مى ‏برد. هر كس چنين كند، بدنش به رطوبت مى‏ گرايد، معده‏ اش ضعيف مى‏ شود و رگ‏هايش نيروى غذا را به خود نمى ‏گيرند؛ زيرا اگر پشت سر هم روى غذا آب ريخته شود، آن غذا در معده نارس و بدگوارش مى ‏گردد. » 📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 7 👌در نقل دیگری على عليه السلام فرمود ؛ «پيامبر خدا چون گوشت مى ‏خورد، در آشاميدن آب، شتاب نمى‏ ورزيد. يكى از ياران از ايشان پرسيد: اى پيامبر خدا! چه قدر كم بر روى گوشت، آب مى‏ آشامى! فرمود: «هيچ كس نيست كه اين گوشت چرب را بخورد و تا پايان غذا از آشاميدن آب، خوددارى ورزد، مگر اين كه غذا را گوارا مى‏ يابد». 📚همان منبع ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « آشاميدن در پى چربى، بيمارى ‏اى در شكم است » 📚الفردوس ج 2 ص 362 👌و فرمود ؛ « آشاميدن آب در پى چربى، بيمارى را بر مى‏ انگيزاند. » 📚المحاسن ج 2 ص 398 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « پيامبر چون چربى مى ‏خورد، از نوشيدن آب مى‏ كاست. گفتند: اى پيامبر خدا! كمتر آب مى ‏نوشى؟!فرمود: «اين كار، غذايم را گواراتر مى ‏سازد». 📚وسائل الشیعه ج 25 ص 239 ❕با این وجود در روایاتی توصیه به نوشیدن آب پس از صرف غذا شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 25 ص 236 باب 4 👌به عنوان نمونه ؛ ❕ابوطيفور متطبب مى‏ گويد ؛ « نزد امام ابى ‏الحسن ماضى رفتم و او را از نوشيدن آب نهى كردم. حضرت فرمود: «نوشيدن آب اشكالى ندارد؛ چرا كه غذا را در معده مى‏ چرخاند و خشم را فرو مى ‏نشاند و عقل (توانايى عقل) را زياد مى ‏كند» 📚الکافی ج 6 ص 381 👌میان روایاتی که از خوردن آب پس از غذا نهی می کند با روایاتی که به خوردن آب پس از غذا توصیه می کند ، تضادی نیست ، روایات ناهیه اشاره به خوردن آب بلافاصله پس از خوردن غذا است و روایاتی که توصیه می کند ، اشاره به گذشت مدت زمانی مثلا نیم ساعت پس از خوردن غذا است . ❕روایاتی که از آب خوردن روی غذا نهی کرد این توهم را ایجاد کرده بود که تا ساعتها نباید روی غذا آب خورد ، ائمه علیهم السلام برای دفع این توهم توصیه هایی برای آب خوردن روی غذا داشتند تا کار هضم غذا سامان بپذیرد اما طبق روایات دسته اول ، تاکید کردند که این آب خوردن نباید بلافاصله پس از خوردن غذا باشد ، بلکه با فاصله شدن زمانی باید همراه باشد ، اما نباید آب خوردن روی غذا تا ساعتها تعطیل شود ، چنان که امروزه متخصصین می گویند ؛ « مردم باید حداقل نیم ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی آب بنوشند زیرا به این روش هر چه بیشتر احساس سیری ایجاد می شود و تشنگی شما نیز برطرف می شود » 🌐https://b2n.ir/772107 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌این احتمال هم است که روایاتی که به خوردن آب پس از غذا توصیه می کند ، مقصودش خوردن آب ولرم است و روایات ناهیه اشاره به آب های معمولی است ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « دو چيزِ مناسب است كه به هيچ درون نادرستى در نمى‏ آيند، مگر اين كه آن را به درستى مى ‏آورند، آن دو چيز مناسب، عبارت ‏اند از ؛ انار و آب نيم‏گَرم (وِلَرم) » 📚الکافی ج 6 ص 314 ❕یا در نقل دیگر آمده است ؛ «آب جوشيده ( و ولرم ) سودمند است و هيچ ضررى ندارد». 📚مکارم الاخلاق ج 1 ص 340 ❕در این رابطه در تحقیقی پیرامون نوشیدن آب ولرم پس از غذا چنین آمده است ؛ «یافته‌های پژوهش جدید محققان نشان داد نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی معجزه می‌کند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محققان در بررسی‌های خود دریافتند مصرف آب گرم بعد از هر وعده غذایی به هضم و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. در واقع نوشیدن آب گرم فواید زیادی برای سلامتی داشته و در کاهش وزن بسیار موثر است. ❕دکتر گوسمن، مدیرعامل شرکت rVita اظهار کرد ؛ نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی بهترین روش برای کاهش وزن و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن است. محققان در این پژوهش دریافتند آب گرم با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سرعت سوخت وساز شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین آب گرم برای شست‌وشوی سیستم گوارشی، بخصوص چربی مفید است و مواد غذایی را به راحتی هضم می‌کند. از دیگر مزایای نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی، سم‌زدایی بدن است و مشکل نفخ معده را از بین می‌برد . بنابراین به جای استفاده از آب معمولی از آب گرم استفاده کنید و این عمل را در میان هر وعده یا بعد از آن انجام دهید و به صورت جرعه جرعه وآهسته بنوشید » 🌐https://b2n.ir/696556 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد ارتباط آیه « قل انما انا بشر مثلکم » و « قدرتهای غیبی و تکوینی پیامبر گرامی و امامان » علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2891 ❕معاند به دروغ می گوید ما گفته ایم فرشتگان تسبیح امامان را می کرده اند ، در حالی که تصویر کانال ما را نشان می دهد که روایتی را نقل کرده ایم که فرشتگان از اهل بیت علیهم السلام تسبیح کردن خداوند را فرا گرفتند نه آنکه آنان تسبیح امامان را کنند ❗️ معاندین جیره خوار برای دریافت اندک جیره ای از هیچ دروغی ابا ندارند ❕
👌نظر یکی از کاربران در مورد اینکه گویی معاندین فضای مجازی همان پیرمردهای اجیر شده منافقین هستند که در سوله های آلبانی مشغول شبهه پراکنی اند اما رسوا می شوند ❕
👌پاسخ معاند در مورد تفاوت ازدواج موقت با فحشاء و هرزگی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/486
👌متاسفانه عده ای که لباس روحانیت را به تن دارند ، کتاب می نویسند برای اثبات اینکه پوشیدن لباس مذکور در زمان کنونی ارجحیتی ندارد و هیچ گونه استحبابی ندارد و نباید روحانیت از آن استفاده کند ❕ ما در دو پاسخ کوتاه در گذشته پاسخش را داده ایم ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2729 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2730
🤔 ❔ پیامبر اسلام: ارزش زن حتی در روز قیامت هم نصف مرد است! ⚡️قابل توجه آن دسته از جهّالی که برای توجیه مسئله‌ی نصف بودن دیه و سهم الارث و ارزش شهادت زن٬ فلسفه‌بافی می‌کنند ▪️[من لا یحضره الفقیه ٫ ج۳ ٫ ص۱۱۳] ◾️پیامبر فرمود: هر كس بنده‌ی مؤمنى را از قيد بندگى آزاد سازد به هر عضوى از اعضاى آن بنده كه آزاد شده خداوند عضوى از اعضاى آزادكننده‌اش را از آتش دوزخ آزاد سازد، و چنانچه آن برده زن بود٬ به ازای هر دو عضوى٬ يك عضو آزادكننده را از آتش جهنم آزاد خواهد كرد زيرا زن نصف مرد محسوب مى‌شود. 💠💠 👌چنان که بارها گفته ایم ، اسلام تفاوتی میان مرد و زن از نظر قرب به خداوند و کسب کمالات نمی گذارد و برتری را تنها به تقوا و پرهیزکاری می داند چنان که خداوند می فرماید ؛ « ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» ( حجرات 13 ) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا» 📚تفسیر نمونه ج 22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 👌 امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « یک زن صالحه از مرد غیر صالح برتر است» 📚وسائل الشیعه ج20 ص172 👌همینطور در بهره مندی در آخرت میان مرد و زن تفاوتی نیست و هر دوی آنان به مقدار ثوابشان بهره مند می شود چنان که قرآن با صراحت ميگويد ؛ « هر كس از مرد و زن عمل شايسته انجام دهد و ايمان داشته باشد داخل بهشت خواهد شد و بدون حساب، روزى داده ميشود (و از مواهب روحانى و جسمانى آن جهان برخوردار ميگردد). ( غافر 40) ❕ و در آيه ديگر ميخوانيم ؛ « هر كس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد به او حيات و زندگى پاكيزه‏ اى مى ‏بخشيم و پاداش آنها را به نحو احسن خواهيم داد » ( نحل 97) 👌حال پاسخ اشکال معاند ؛ 👌از روایاتی استفاده می شود که آزاد سازی برده مرد بر آزاد سازی برده زن رجحان و برتری دارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس یک مومنی را آزاد کند ، خداوند به ازای هر عضوی از آن مومن ، عضوی از آزاد کننده را از آتش نجات می دهد و اگر آن مومن زن باشد ، خداوند به ازای هر دو عضو او ، عضوی از آزاد کننده را از آتش نجات می دهد چرا که زن به منزله نصف مرد است » 📚الکافی ج 6 ص 180 _ الفقیه ج 3 ص 113 ❕از آنجایی که مردان از قدرت جسمانی و نیروی بدنی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند و چرخه اقتصاد جامعه به دست آنان می چرخد و آنان نانون آور خانواده اند ، آزاد سازی یک برده مرد نسبت به برده زن رجحان بیشتری دارد چرا که برده مرد می تواند با کارآمدی اقتصادی و کسب درآمد ، خانه و کاشانه ای فراهم کند و افرادی را تحت تکفل خود در آورد و بردگان بیشتری به دست او آزاد شوند و اقتصاد جامعه و آزاد سازی سایر بردگان سامان بیشتری یابد . ❕این که در روایت مذکور آمد که زن به منزله نصف مرد است ، مقصود همین کار آمدی اقتصادی است که قدرت و کارایی مرد بیشتر از زن در به حرکت در آوردن چرخه اقتصاد است نه آنکه ارزش زن در برابر خداوند نصف ارزش مرد باشد ، چرا که روشن شد مقام هر دو در برابر خداوند مساوی است و حتی زن صالحه از هزار مرد غیر صالح بالاتر است . ❕حال اگر حالتی پیش آید که امکان آزاد سازی برده مرد نباشد ، آزاد سازی برده زن همان فضیلت و ثواب آزاد سازی برده مرد را دارد چنان که پیامبر گرامی به فردی که قصد آزاد سازی برده زن خود را داشت فرمود ؛ « اگر چنین کنی خداوند به ازای هر عضو او ، عضوی از تو را از آتش نجات می دهد » 📚علل الشرایع ج 2 ص 469 👌این روایت همان ثواب آزاد سازی برده مرد را برای آزاد سازی برده زن ، ثابت می داند و به روشنی اثبات می کند که تفاوتی در نزد خداوند بین برده مرد با برده زن نیست ، همینطور در روایات دیگری ، ثواب مذکور به مطلق آزاد سازی برده تعلق گرفته است که این اطلاق شامل بردگان زن هم می شود ؛ 📚الکافی ج 6 ص 180 « من اعتق نسمه صالحه لوجه الله ، کفر الله مکان کل عضو منه عضوا من النار » « هرکس یک برده صالح را آزاد کند ، خداوند به ازای هر عضوش ، عضوی از او را از آتش نجات می دهد » ❕بنابراین آنجایی که امکان آزاد سازی برده مرد و زن ، هر دو است ، آزادی برده مرد به خاطر فلسفه ای که گفته شد ، ارجحیت دارد و اگر امکان آزادی برده مرد نبود ، آزادی برده زن همان ثواب آزادی برده مرد را دارد . 👌در مورد تفاوت دیه و ارث و ارزش شهادت مرد و زن نیز می توانید پاسخهای گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9913 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9953 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9946 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
1⃣معاند به ما اشکال کرده است که چگونه می گویید امامان خلیفه خداوند در زمینند در حالی که تمام انسانها خلیفه خداوند هستند ، ما در ذیل ثابت کرده ایم که نوع انسان خلیفه خدا نیست و تنها حجتهای الهی ، خلیفه خداوند هستند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2892 2⃣سخن فرشتگان در مورد فساد و خونریزی در زمین به خاطر برداشت آنها از سیره مخلوقات نخستین بوده است ، اما پس از آنکه متوجه شدند که قرار است آدم خلیفه خدا در زمین باشد ، از خداوند پوزش طلبیدند و اقرار به کمی علم خود کردند ، خداوند هم آنان را به خاطر این ترک اولی ، تنبیه کرد که می توانید تفصیل آنچه گفته شد را علاوه بر نمایه بالا در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2130 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2894 3⃣برگزیده شدن اولیاء الهی به صفات کمالی و مناصب عالیه جبری نیست ، بلکه تماما مرتبط با اختیار آن بزرگواران است ، لذا برای آنان فضیلت است ، در ذیل در این رابطه مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2895 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2896
🤔 ❔تجاوز وحشيانه جنسی به زن شوهردار٬ يكى از آموزه هاى اسلام و از وصاياى اكيد اهل بیت! ▪️امام باقر در كتاب كافى: آیه‌ی شریفه‌ی «و زنان شوهردار بر شما حرام‌اند، مگر آنها كه مالكشان شده‌ايد(النساء/۲۴)» به اين صورت است كه انسان به غلام خود كه كنيزش همسر اوست بگويد: از همسرت كناره بگير و با او نزديكى مكن، سپس كنيز را از غلام دور و حفظ كند تا يك نوبت عادت ماهانه شود بعد از آن مى‌تواند با آن كنيز همبستر شود و هرگاه پس از آميزش بار ديگر حايض شد، مى‌تواند كنيز را بدون عقد به غلام بازگرداند : الکافي ٫ ج۵ ٫ ص۴۸۱ حکم حدیث: الحديث الثاني: صحیح ◼️منبع: مرآة العقول ٫ ج۲۰ ٫ ص۲۸۰ 💠💠 👌خداوند در آیه 24 سوره نساء می فرماید ؛ « زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را كه مالك شده ‏ايد » ❕زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همين حكم را دارند يعنى ازدواج با آنها ممنوع است. تنها استثنايى كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى ‏آيند، اسلام اسارت آنها را بمنزله طلاق از شوهران سابق تلقى كرده، و اجازه مى‏ دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود (إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ). 👌ولى اين استثناء، به اصطلاح، استثناى منقطع است، يعنى چنين زنان شوهردارى كه در اسارت مسلمانان قرار مى ‏گيرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غير مسلمانى كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع مى‏ گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. 🔸از اينجا روشن مى‏ شود كه اسلام به هيچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويى با آنها جلوگيرى نموده است. 👌فلسفه اين حكم در حقيقت اين است كه اين گونه زنان يا بايد به محيط كفر بازگشت داده شوند، و يا بدون شوهر هم چنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگرى نمايند، صورت اول بر خلاف اصول تربيتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه‏ همان راه سوم است. ❕از پاره‏ اى از روايات كه سند آن به ابو سعيد خدرى صحابى معروف مى‏ رسد برمى‏ آيد كه آيه فوق در باره اسراى غزوه اوطاس نازل گرديده و پيامبر بعد از اطمينان به اينكه زنان اسير باردار نيستند به آنها اجازه داد كه با مسلمانان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز در اختيار آنها قرار گيرند . 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 332 👌همینطور از آیه مذکور این نکته استفاده می شود که زنانى كه ازدواج كرده‏ اند، و يا شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى‏ تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آن گاه به محرمیت خودش در آورد . 📚المیزان ج 4 ص 266 ❕ از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت ؛ « من از امام باقر علیه السلام از معناى كلام خداى عز و جل پرسيدم، كه فرمود ؛ « وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ » فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آن گاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دو باره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام بر مى‏ گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد » 📚الکافی ج 5 ص 481 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ « منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى‏ توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى‏ گويد: عرضه داشتم: حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى‏ تواند بين اين زن و شوهر جدايى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آن گاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى ‏شود، و مشترى اگر خواست زناشويى كنيزش با غلام غير را باقى مى‏ گذارد، و اگر خواست مى‏ تواند بين آن دو جدايى اندازد » 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 233 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 👌نکات ؛ 1⃣کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اعم از این که این حمله کنندگان مردان باشند یا مردانی به همراه زنانشان ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2121 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008 2⃣مالک می تواند کنیزی را که مملوکش است به ازدواج غلامی درآورد که او هم برده و مملوکش می باشد ، در این صورت دیگر حق نزدیکی و ارتباط با آن کنیز و دیدن اندام او را ندارد . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « کنیزی که دارای زوج و همسر است ، برصاحبش حرام است » 📚وسائل الشیعه ج 21 ص 148 👌و فرمود ؛ « زمانی که مرد ، کنیزش را به تزویج درآورد دیگر حق نظر به عورتش و مابین ناف تا زانویش را ندارد » 📚قرب الاسناد ص 49 ❕در نقل دیگری آمده است ؛ « مردی را که با کنیزش نزدیکی کرده بود بعد از آنکه کنیزش را به عقد دیگری درآورده بود را به نزد علی علیه السلام آورند ، علی علیه السلام صاحب کنیز را زد و حد بر او جاری کرد » 📚مستدرک الوسائل ج 18 ص 61 3⃣مطابق نقلهایی که در ابتدای بحث آمد ، مالک می تواند غلامش را بگوید که کنیزش را طلاق دهد و پس از آنکه کنیز عده اش گذشت ، با کنیزش ارتباط داشته باشد ، بنابراین چنین ارتباطی ، ارتباط با زن شوهر دار نیست ، بلکه ارتباط با کنیز پس از طلاق و جدایی از همسرش و سپری شدن مدت عده می باشد . ❕ممکن است اشکال شود که چرا اسلام به مولی این اجازه را می دهد که پس از آنکه کنیزش را به تزویج غلامش در آورده است ، غلام را وادار به طلاق کنیز کند ، آنگاه خودش کنیز را به همسری برگزیند ، آیا حق غلام و کنیز ، زیر سوال نمی رود ❗️ 👌پاسخ روشن است . غلام و کنیز مذکور همان دشمنان حربی هستند که به مملکت مسلمین حمله کردند و قصد نابودی اسلام و مسلمین را داشتند ، اسلام در حق آنان منت گذاشته است که اجازه زندگی و ازدواج را به آنان داده است ، اما به هر حال چون آنان کافر حربی بوده اند و قصد نابودی زن و فرزند ، مسلمین را داشته اند ، باید عواقب این اقدامات خود را ببینند که یکی از این عقوبت ها ، می تواند همین مورد جدایی کنیز از غلام با اراده و قصد مالک باشد . ❕علامه طباطبایی در مورد چنین کسانی می نویسد ؛ «عمده اسباب برده گیری سه چیز بود ، جنگ ، زور و قلدری و داشتن ولایت ابوت وشوهری و امثال آن ، اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد . جهت این امضا کردن و معتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت و از بین بردن نسل بشری و ویران ساختن آبادی ها ندارد و فطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته و بر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزء مجتمع بشری به شمار نیاورده و آنان را مستحق تمتع از مزایای حیات و تنعم به حقوق اجتماعی نداند و نیز حکم می کند به وجوب از بین بردن آنان و یا دست کم اسیر کردنشان » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498 ❕بنابراین ؛ 🔸اولا ؛ ارتباط مولی با کنیز به هیچ عنوان تجاوز به زن شوهردار نیست ، آنچه که است ازدواج است ، آن هم پس از طلاق از همسر اول که همان غلام مولی است . 🔸ثانیا ؛ غلام و کنیز مذکور چون دشمن حربی اند و قصد نابودی مسلمین را داشتند ، باید عقوبت بشوند و جدایی مذکور به اذن مالک یکی از جنبه های عقوبتی آنان است ، اگر چه اسلام با اجازه تزویج کنیز و غلام و ممانعت مالک از نزدیکی و ارتباط با کنیز در هنگامی که کنیز در عقد غلام است ، نهایت رفتار و حقوق انسانی را در رابطه با آنان رعایت کرده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌اگر چه وهابیت طرفدار رابطه خوب با تشیع نیست ، اما امامان اهل بیت علیهم السلام شیعیان را توصیه به وحدت و حسن رفتار با اهل سنت کرده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415
👌پاسخ شبهه پراکنی ها در مورد نامه و عریضه انداختن مردم در چاه جمکران را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2898
بر_نژاد 🤔 ❔به نظر شما اگر امام عصر روحی فداه علنا حاضر بودند به اصحاب خود چه لباسی را توصیه میکردند که بپوشند؟کت و شلوار با کراوات؟ . جواب نامه: بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته، در حدیث امام بحق ناطق حجت رب حضرت صادق علیه السلام میفرمایند: خیر لباس کل زمان لباس اهله. بهترین لباس هر زمانی لباس اهل آن زمان است. . در اغلب تشرفاتی که حاصل گردیده لباس حضرت سلام الله علیه لباس مردم همان محل بوده که تشرف حاصل گردیده. . حسن اللهيارى 💠💠 👌در این شکی نیست که لباس روحانیت همان لباس پیامبر گرامی و ائمه اطهار علیهم السلام است ما در ذیل مفصلا به این موضوع پرداخته ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9357 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10705 ❕مثلا در مورد عمامه ، پیامبر گرامی فرمود ؛ « با چهره گشوده و عمامه به مسجدها درآييد؛ زيرا عِمامه‏ ها، تاجهاى مسلمانان است. » 📚میزان الحکمه ج 10 ص 244 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ «رسول خدا در سال فتح مكّه در حالى كه عمامه سياه داشت، وارد مكّه شد. » 📚همان منبع ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « در روز بدر، فرشتگان عمامه‏ هاى سفيد دنباله‏ دار بر سر داشتند. » 📚الکافی ج6 ص 461 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا با دست خود بر سر على عليه السلام، عمامه بست و از جلو، سر پَر آن را آويزان كرد و از پشت سر به اندازه چهار انگشت كوتاه كرد و آن‏گاه فرمود: برگرد. على عليه السلام برگشت. فرمود: رويت را به طرف من كن. و على عليه السلام به طرف پيامبر رو كرد. رسول خدا فرمود: تاجهاى فرشتگان، اين گونه است. » 📚الکافی ج 6 ص 461 👌این مضمون از نقل ، متعدد و فراتر از آن است که بیان شود ، همینطور در نقل های متعدد دیگری توصیه به پوشیدن عباء و نعلین به مانند آنچه پیامبر گرامی واهل بیت ایشان می کردند ، شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 61 باب 32 _ بحار الانوار ج 80 ص 189 باب 2 ❕روشن می شود که پوشش روحانیت ، همان پوشش پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان علیهم السلام است . به خاطر این که روحانیت در تبلیغ دین ، از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات دینی مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند و جزء صنفی هستند ، لباس اختصاصی برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین میپوشیدند چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت تعیین می شود . 👌استدلال کسانی که می گویند روحانیت نباید لباس مذکور را بپوشد آن است که در روایات گفته شده است که بهترین لباس ها ، لباسی است که مطابق زمان زندگی فرد است و لباسی که امروزه مطابق اهل زمان است کت و شلوار و کروات است ، در حالی که روایاتی که توصیه به پوشیدن لباس اهل زمان می کند برای نهی کردن از پوشیدن لباس شهرت است ، که فرموده اند لباسی نپوشید که موجب شهرت و خواری شما باشد ، بلکه از لباس متداول در زمانتان استفاده کنید . ❕ حمّاد بن عثمان می گوید در خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردى به آن حضرت عرض كرد ، خداوند به صلاحت دارد! شما فرموديد كه على بن ابى طالب عليه السلام لباس خشن به تن مى‏ کرد، پيراهن چهار درهمى مى‏ پوشيد و امثال اين‏ها، در حالى كه مى‏ بينيم شما خود جامه‏ اى نيكو پوشيده ‏ايد . ❕حماد مى ‏گويد ؛ حضرت به او فرمود: على بن ابى طالب عليه السلام آن لباس‏ها را در زمانى مى‏ پوشيد، كه عيب نبود. اگر چنان لباس‏هايى را امروز مى‏ پوشيد، موجب انگشت‏ن ما شدن او مى‏ شد. پس، بهترين لباس هر زمانى لباس مردم آن زمان است » 📚الکافی ج 6 ص 444 ❕بنابراین توصیه به پوشش لباس اهل زمان برای آن است که افراد پوششی نپوشند که مصداق پوشش لباس شهرت باشد که موجب خواری و انگشت نما شدن آنان می گردد ، در حالی که ما مفصلا در گذشته ثابت کردیم که لباس روحانیت ، لباس شهرت و خواری نیست ، بلکه لباس اهل زمان است زیرا پوشش اختصاصی علماء در زمان کنونی است ، چنان که کت و شلوار ، پوشش اهل سیاست است ، یا لباس نظامی پوشش ، نظامیان است و ... 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❔آیا می توان گفت لباس مخصوص نظامیان یا پزشکان ، یا آتش نشانان و ... لباس شهرت است و مطابق لباس اهل زمان نیست ❗️همانطور که لباس سایر اقشار جامعه لباس شهرت نیست ، زیرا موجب شناخته شدن آنان می شود نه خوار شدن و هتک آنان ، لباس روحانیت هم لباس شهرت نیست ، و تنها موجب شناخته شدن روحانیت می شود ، و بلکه به خاطر انتساب لباس مذکور به پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان ، موجب شرف و آبرو صاحب آن می شود . 👌مطابق نقل های فوق ، اهل بیت علیهم السلام توصیه به پوشش عمامه و عباء کرده اند ، این بیان اهل بیت برای یاد آوری نام و خاطره آورندگان دین در جامعه بوده است که همگان خود را شبیه به آنان کنند و بهتر بتوانند از اخلاق و رفتار نیکوی آنان الگو گیری کنند ، بنابراین لباسی که یاد آور ، آورنندگان دین است ، لباس عزت و شرف و بزرگی است نه لباس خواری و مذمت تا مصداق لباس شهرت شود . 🔸این که برخی افراد جاهل روحانیت را به سخره می گیرند ، این سخره گرفتن به خاطر مخالفت با اصل وجودی روحانیون است نه لباس آنان ، چنان که پیامبر اسلام و پیامبران پیشین نیز از دست این افراد در امان نبودند ، تا جایی که خداوند فرمود ؛ « (با اين حال نگران نباش) جمعى از پيامبران پيش از تو را به باد استهزا گرفتند اما سرانجام آنچه را مسخره مى‏ كردند دامانشان را گرفت (و عذاب الهى بر آنها نازل شد).» ( انعام 10 ) 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10705 👌نکته جالب آن است که پوشش امام عصر علیه السلام در عصر ظهور ، مطابق با پوشش روحانیت است ، یعنی ایشان با عمامه و عباء خواهند بود . ❕در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «به خدا سوگند، گوئى او را با چشم خود مى‏ بينم كه وارد مكّه شده در حاليكه عبای پيامبر بر تن و عمّامه ‏اى زرد بر سر دارد، نعلین پیامبر به پاى او دقيقا منطبق است و نيزه رسول اكرم در دست اوست‏ » 📚بحار الانوار ج 53 ص 6 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ «صاحب اين امر با ميراثهاى پيامبر اكرم از مدينه خارج شده رهسپار مكّه معظّمه گردد. راوى پرسيد: ميراث پيامبر اكرم چيست؟ فرمود ، شمشير، زره، عمامه، عباء ، تازيانه، پرچم، كمان و زين اسب آن حضرت، چون وارد مكّه شد، شمشير را از غلافش درمى ‏آورد، زره، عباء و عمامه را مى‏ پوشد، پرچم را برافراشته، تازيانه را به دست مى‏ گيرد و از خداى تبارك و تعالى اذن ظهور مى‏ طلبد » 📚الکافی ج 8 ص 225 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « قائم عليه السّلام، چون خروج كند، عمّامه بر سر نهد و در مقام، نماز كند و به سوى پروردگار خود تضرّع نمايد. پس هرگز رايتى از او برنگردد؛ يعنى به هر جا فرستد، فتح كند.» 📚تاویل الایات ص 399 ❕امام حسین علیه السلام هم در هنگام رجعت ، با عمامه است چنان که مفضّل به امام صادق علیه السلام عرضه داشت ؛ « اى آقاى من، آيا آن هفتاد و دو نفر كه با امام حسين عليه السّلام شهيد شدند با آن حضرت ظهور مى‏ كنند؟ فرمود: آرى، ظهور مى‏ كنند و در ايشان باشند ابو عبد اللّه، حسين بن على عليه السّلام با دوازده هزار صديق از شيعه على عليه السّلام و بر سر حسين عليه السّلام عمامه سياه در آن ‏روز باشد » 📚بحار الانوار ج 53 ص 7 ❕ادامه👇