🔸ادامه 👇
3⃣به فرض هم که امیه و حرب و ابوسفیان از قریش محسوب شوند ، در نسب معاویه تردید است که از ابوسفیان و فرزندان امیه باشد و گفتیم تعبیر علی علیه السلام که به معاویه « لصیق » گفتند ، به مشکوک النسب هم گفته می شود .
❕یعنی علی علیه السلام می گوید نسب ما روشن است ولى درباره نسب تو بسيار گفتگوست؛ گروهى تو را فرزند ابوسفيان نمى دانند، بلكه فرزند نامشروع مسافر بن ابى عمرو كه از بردگان ابوسفيان بود مى شناسند البته اين سخن منافات با آنچه امام عليه السلام درباره پدر معاويه يعنى ابوسفيان فرموده است ندارد، زيرا آن جمله بر حسب ظاهر بيان شده و اين جمله اشاره به اين است كه اگر در نسب تو دقت شود جاى گفتگو وجود دارد. »
📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 218
❕امام حسن علیه السلام خطاب به معاویه فرمود ؛
« مى دانى كه در كدام بستر به دنيا آمده اى؟ »
📚تذکره الخواص ص 200 _ شرح ابن ابی الحدید ج 6 ص 288 _ جمهره خطب العرب ج 2 ص 22
❕سبط بن جوزی می نویسد ؛
« اصمعى و كلبى در كتاب «مثالب» مى گويند: معنى سخن حسن به معاويه كه مى دانى در كدام بستر به دنيا آمده اى، اين است كه در باره معاويه گفته مى شد او از يكى از اين چهار تن است ؛
« عمارة بن وليد بن مغيره مخزومى، مسافر بن ابى عمرو، ابو سفيان، عباس بن عبد المطلب. »و اينها همنشينان ابو سفيان بودند و بعضى از آنها متهم به داشتن رابطه با «هند» بود. عمارة بن وليد از زيباترين مردان قبيله قريش بود. در باره مسافر بن ابى عمرو، كلبى مى گويد: عقيده عمومى مردم اين است كه معاويه از او است، زيرا بيش از همه مردم به «هند» عشق مى ورزيده است و وقتى «هند» آبستن گشته و معاويه را در شكم داشته مسافر ترسيده كه بگويد از او است و به همين جهت گريخته و پيش پادشاه حيره رفته و مقيم گشته است »
📚تذکره الخواص ص 202
❕زمخشرى نیز در «ربيع الابرار» مى نويسد ؛
«معاويه منسوب به چهار مرد بود: ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح- آوازه خوان سياه پوستى كه برده عمار بود »
📚ربیع الابرار ج 3 ص 551
❕زياد بن ابيه در نامه اى در جواب معاويه كه به او طعنه زده و از مادرش سميه ياد كرده بود مى نويسد ؛
«اين كه با اشاره به مادرم سميه به من طعنه زده اى، اگر من فرزند سميه ام تو فرزند عده اى هستى»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 16 ص 183
4⃣در نسب یزید نیز شک و تردید است که فرزند واقعی معاویه باشد ، چرا که در مورد مادرش گفته شده است که با غلام پدرش همبستر شده و یزید را حامله شده است ، بنابراین یزید فرزند غلام پدر ، مادرش است نه فرزند معاویه .
❕ابن رشد می نویسد ؛
« روایت شده است که مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »
📚الزام الناصب ص 169
❕علامه مجلسی نیز می آورد ؛
« میسون دختر بجدل کلبیه با غلام پدرش زنا کرد و به یزید که لعنت خدا بر او باد حامله شد »
📚بحار الانوار ج 44 ص 309
❕لذا می بینیم که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »
📚علل الشرایع ج 1 ص 58
❕نتیجه گیری ؛
1⃣اگر یزید و معاویه را از فرزندان امیه بدانیم و امیه را نیز فرزند عبد شمس و از قریش بدانیم ، باز هم هیچ گونه رابطه نسبی بین پیامبر گرامی و علی و حسین علیهم السلام با ابوسفیان و معاویه و یزید نمی باشد .
2⃣اصلا انتساب بنی امیه به قبیله قریش مشکل است و گفته اند که امیه غلام رومی و فرزند خوانده عبد شمس بوده است نه فرزند حقیقی او .
3⃣اگر هم بگوییم بنی امیه از قریش هستند ، باز هم ثابت نیست که معاویه و یزید از بنی امیه هستند چرا که هر دو را به فرزند زنا بودن نسبت داده اند و در نسبشان تردید است .
❕علت قیام امام حسین علیه السلام هم اختلافات شخصی و خانوادگی نبوده است ، در ذیل مفصل در رابطه با چرایی قیام امام حسین علیه السلام توضیح داده ایم ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1276
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/511
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند جیره خوار برای قطع نشدن جیره اش اقدام به باز نشر مطالب تکراری کرده است ، در ذیل در مورد بودن شمر در سپاه علی علیه السلام در نبرد صفین بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2543
❕جناب معاند جیره خوار ؛
#نه_به_شبهات_تکراری☺️
👌در رابطه با وجود تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2085
❕در رابطه با این که گاها دیده می شود برخی از افراد نظریاتی متفاوت با عقاید مسلم شیعه ابراز می کنند نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2082
#نه_به_شبهات_تکراری_شبهات_تازه_مطرح_کنید
#تکفیر_میان_مذاهب_اهلسنت_پاسخی_به_وهابی
🤔#پرسش
❔درگیری علماى شيعه با يکدیگر
عالم شيعه علامه محمد كاظم طريحى ميگوید : علماى شيعه اصولى و شيعه اخبارى بر عليه همديگر فتواى تكفير صادر كردند و اختلاف شديدى بين شيعيان رخ داد
📗 كتاب النجف الاشرف مدينة العلم والعمران ص104
💠#پاسخ💠
👌از قدیم گفته اند ؛ « کسی که خانه اش از شیشه است ، به خانه دیگری سنگ نمیزند » این ضرب المثل حکایت وهابیان شده اند که مدعی نزاع میان علمای شیعه هستند در حالی که بزرگان اهلسنت با یکدیگر نزاع و دشمنی داشته اند و علمای مذاهب اربعه اهلسنت ، یکدیگر را تکفیر کرده اند .
❕اسماعیل بن بشر می گوید ؛
« از عبدالرحمان بن مهدی شنیدم که می گفت پس از فتنه دجال در اسلام ، فتنه ای بزرگتر از فتنه ابوحنیفه سراغ ندارم »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 416
❕مالک بن انس می گفت ؛
« ابوحنیفه با فتاوایش در دین فریب کاری می کرد و کسی که در دین فریب کاری کند ، دین ندارد »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 422
❕سفیان ثوری می گفت ؛
« ابوحنیفه را دو مرتبه از کفر توبه دادند »
📚المعرفه و التاریخ ج 3 ص 96
❕مالک بن انس به ولید بن مسلم گفت ؛
« آیا در شهر شما از فتاوای ابوحنیفه گفته می شود ، ولید گفت آری . مالک گفت پس چنین شهری ارزش سکونت ندارد »
📚الکامل فی ضعفاء الرجال ج 7 ص 6
❕« راوی می گوید به احمد بن حنبل گفتم آدمی از بغض و کینه نسبت به ابوحنیفه و اصحابش ثواب می برد ؟ او در پاسخ گفت آری به خدا سوگند چنین است »
📚کتاب السنه ج 1 ص 180
❕سفیان ثوری می گفت ؛
« در اسلام مخلوقی شوم تر از ابوحنیفه متولد نشده است »
📚تاریخ الصغیر ، بخاری ج 2 ص 93
❕ابوداود سجستانی می گفت ؛
« مالک و اصحابش و شافعی و اصحابش و اوزاعی و اصحابش ...و احمد بن حنبل و اصحابش ، همگان بر گمراهی ابوحنیفه اتفاق دارند »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 394
❕حافظ ابوبکر خطیب می گفت ؛
« جماعتی از اهل علم در زمان مالک بر مالک عیب می گرفتند »
📚تهذیب الکمال ج 24 ص 415
❕عبدالله بن نافع می گوید ؛
« ابن ابی ذئب و عبدالعزیز بن ماشجون و ابن ابی حازم و محمد بن اسحاق در مورد مالک تکلم می کردند و از او بد می گفتند »
📚تهذیب الکمال ج 24 ص 415
❕احمد بن حنبل در مورد مالک بن انس می گفت ؛
« ضعیف الرای است »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 418
❕ابن معین در مورد شافعی می گفت ؛
« او ثقه نیست »
📚سیر اعلام النبلاء ج 10 ص 47
❕ابن معین می گفت ؛
« هرکس که من در مذمت او چیزی بگویم کذاب است که اگر غیر این باشد ، خدا مرا نبخشد »
📚تهذیب الاسماء و اللغات ج 2 ص 157
❕بنابراین شافعی در نزد ابن معین که از بزرگان اهلسنت است کذاب محسوب می شود .
❕همینطور حنبلی ها سایر فرق اهلسنت را تکفیر می کردند و می گفتند ؛
« هرکس حنبلی نباشد ، مسلمان نیست »
📚تاریخ الاسلام ، ذهبی ج 29 ص 303
❕باز برخی از اشعریان می گفتند ؛
« احمد بن حنبل کافر نیست ، ولی پیروان او کافرند »
📚الکامل فی التاریخ ج 8 ص 428
❕ابوحامد طوسی حنبلی ها را کافر می دانست و می گفت ؛
« اگر قدرت داشتم بر حنبلی ها جزیه وضع می کردم »
📚العبر فی خبر من غبر ، ذهبی ، ج 4 ص 200
❕باز برخی از بزرگان حنفی می گفتند ؛
« اگر قدرت داشتم از شافعی ها جزیه می گرفتم »
📚تاریخ التراجم فی طبقات الحنفیه ج 1 ص 350
❕ملا علی قاری می گوید ؛
« در بین حنفی ها مشهور است که اگر حنفی مذهب ، شافعی شود ، تعزیر می گردد »
📚ارشاد النقاد ج 1 ص 147
❕یا نقل می کنند ؛
« حنبلی ها ، مسجدی ساختند که به وسیله شافعی ها مسجد ضرار نام گرفت و میگفتند سزاوارترین ساختمانی است که باید نابود شود و آثارش از بین برود »
📚نشوار المحاضره ج 1 ص 330
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕همینطور بزرگان اهلسنت ، ابن تیمیه رهبر وهابیت را مورد ملامت قرار داده اند .
❕ابن حجر عسقلانی درمورد ابن تیمیه چنین می آورد ؛
« برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفتهای او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر او را منافق دانسته اند »
📚الدرر الکامنه،ج1 ص181
🔹شمس الدین ذهبی در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین می نویسد ؛
« ای بیچاره ، آنان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر و نابودی قرار دارند . مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده ، گوشه گیر ، سبک عقل ، عوام ، دروغ گو ، کودن ، بیگانه ، فرو مایه ، مکار ، خشک ، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن »
📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77 _ تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218
👌موارد بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9130
❕در مورد محمد بن عبدالوهاب رهبر دوم وهابیان نیز گفتنی است که علمای بسیاری از اهلسنت بر او و تفکراتش ردیه و کتاب نوشته اند و او را گمراه و منحرف خوانده اند که در کتاب « الملل و النحل ، سبحانی ، ج 4 ص 571 » از چهل تن از علمای اهلسنت به همراه کتابهایشان سخن به میان آمده است .
❕میان علمای اخباری و اصولی شیعه نیز اگر چه اختلافات جزئی است ، اما همگان معتقد به عقائد حقه امامیه هستند و کسی دیگری را تکفیر نکرده است ، و آنچه که وهابی از کتابی نقل کرد که هم کتاب و هم صاحب کتاب ، شهرتی در نزد شیعه ندارند ، مطلبی است که هیچ گونه مستندی برای آن نیست .
❕از بزرگان مکتب اخباری گری ، شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه و علامه مجلسی صاحب بحار الانوار هستند .
👌کدام عالم اصولی را دیده اید که این دو را تکفیر کنند ❕بلکه به عکس اگر وسائل الشیعه و بحار الانوار نبود ، هیچ عالم اصولی نمی توانست حکمی را اجتهاد کند و تمام علمای اصولی صبح و شام با کتب این بزرگواران مانوس هستند .
❕نزاع و مباحث علمی میان شیخ یوسف بحرانی از علمای اخباری با مرحوم وحید بهبهانی از علمای اصولی مشهور است ، اما می بینیم وقتی که شیخ بحرانی از دنیا رفت ،مرحوم بهبهانی بر او نماز خواند و جمعیت فراوانی او را تشییع کردند و در رواق امام حسین علیه السلام پایین پای حضرت به خاک سپردند ؛
📚منتهی المقال ج 7 ص 79
👌پس بهتر است وهابیان قبل از آنکه در مورد اختلافات علمای شیعه بحث کنند ، فکری به حال مذاهب اربعه و مکتب ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب کنند که بزرگان آنان یکدیگر را تکفیر کرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ به پرسشهای وهابی در مورد عزاداری ؛
1⃣امامان اهلبیت علیهم السلام ما را امر به عزاداری برای امام حسین علیه السلام کرده اند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1346
2⃣طبق روایات اهلسنت پیامبر گرامی برای امام حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کردند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2114
3⃣عزاداری کردن و ابراز حزن و اندوه برای درگذشتگان ، طبق روایات اهلسنت ، سیره پیامبر اسلام بوده است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1350
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد حدیث شریف کساء را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1604
👌پاسخ وهابی را که مدعی است سوم و هفتم و چهلم گرفتن برای اموات و صدقه دادن به جای میت ، بدعت و حرام است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3266
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3267
#یاد_کردن_از_شهدای_همنام_اسامی_خلفاء_در_کربلا
🤔#پرسش
❔ به كل شيعيان تحدى ميكنم، چرا در عزادارى و نوحه از:
عمر بن حسين
ابوبكر بن حسن
عمر بن على
عثمان بن على
عمر بن حسن
ابوبكر بن حسن
نام نميبريد و برايشان عزادارى نميكنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از فرزندان علی علیه السلام که در میدان کربلا به شهادت رسید ، ابوبکر بن علی می باشد .
❕ابوبکر کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ، او از همسر حضرت علی به نام لیلا می باشد .
👌شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند که همراه برادرش در واقعه کربلا شهید شد ؛
📚الارشاد ج1 ص354 _ اعلام الوری ج1 ص396
👌نام او در زیارت رجبیه چنین آمده است ؛
« سلام بر ابوبکر پسر امیر مومنان »
📚المزار ، شهید اول ، ص 149
❕در رابطه با کیفیت شهادت او می نویسند ؛
« سپس برادران حسين عليه السلام، پيش آمدند و تصميم داشتند كه در راه او، كشته شوند.نخستين كس از آنان كه پيش آمد، ابو بكر بن على بود كه نامش عبد اللّه بود و مادرش ليلا، دختر مسعود بن خالد بن رِبعى بن مُسلم بن جَندَل بن نَهشَل بن دارِم تميمى بود. او به ميدان در آمد و چنين مى خواند ؛پدرم، علىِ پُرافتخار و والاست _ از نسل هاشمِ درستْ كردارِ بزرگوار و بخشنده. اين، حسين است، فرزند پيامبرِ فرستاده شده _ ما با شمشير بُرّان، از او دفاع مى كنيم.جانم فداى اين برادر بزرگوار!پروردگارا! پاداشى بزرگ، به من عطا فرما.
❕زَحر بن قيس نَخَعى به او حمله بُرد و او را كُشت. نيز گفته شده كه عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى به سوى وى تير انداخت و او را كُشت.»
📚مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ج 2 ص 28، الفتوح ج 5 ص 112؛ المناقب لابن شهرآشوب ج 4 ص 107 ، بحار الأنوار ، ج 45 ص 36
❕نام یکی دیگر از شهدای کربلا ، عثمان بن علی می باشد .
❕علی علیه السلام به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش از ام البنین را عثمان نامید و فرمود ؛
« همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم»
📚مقاتل الطالبیین ص89 _ بحار الانوار ج45 ص37
👌خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و بر زمین افتاد و مردی از بنی ابان سرش را از تنش جدا کرد؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ،ج4 ص107
❕گفتنى است كه الفتوح ابن اعثَم و به پيروى از او، برخى منابع ديگر، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كرده اند و رَجَزى هم براى او نقل نموده اند .
📚الفتوح ج 5 ص 112، مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ، ج 2 ص 28؛ المناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 107
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕يكى ديگر از فرزندان امام حسن عليه السلام كه در كربلا شهيد شد، ابو بكر نام داشت. سنّ او را 35 سال گفته اند.
👌 در «زيارت ناحيّه مقدسه»، در باره وى آمده است ؛
« سلام بر ابو بكر، فرزند حسن بن على پاك و ولى! آن تيرخورده با تير كُشنده! خداوند، قاتلش عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى را لعنت كند »
📚الاقبال بالاعمال ج 3 ص 75
❕شیخ مفید می نویسد ؛
« عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى، تيرى به سوى ابو بكر بن حسن بن على بن ابى طالب انداخت و او را كُشت»
📚الإرشاد ج 2 ص 109، مثير الأحزان: ص 68، إعلام الورى: ج 1 ص 466؛
❕در رابطه با نامگذاری های صورت گرفته به نام اسامی خلفاء ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3109
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2034
👌می بینید که ما از این شهداء نام می بریم و کیفیت شهادت و مظلومیت آنان را در کتب تاریخی و مقاتلی خود بیان می کنیم .
❕در جلسات عزاداری هم اگر موضوع منبر و سخنرانی ، شهدای کربلا باشد ، از این شهداء و کیفیت شهادت آنان سخن به میان می آوریم .
👌طبیعی است معاندین جیره خواری که در سوله های منافقین در آلبانی مشغول شبهه پراکنی هستند ، در مجالس عزاداری ما حضور ندارند تا شاهد ذکر مصیبت ما در مورد شهدای فوق الذکر باشند .
❕ممکن است آنچه برای معاند موجب شبهه شده است ، نامگذاری شب و روز هر یک از ایام ابتدایی محرم به موضوع و مناسبتی است که عرفا و به تدریج توسط مداحان صورت گرفته است که در هر روزی از یک واقعه مهم و شهید شاخصی یاد می کنند و ذکر مصیبت می خوانند .
✔️شب و روز اول روضه مسلم بن عقیل ، شب و روز دوم: ورود به کربلا ، شب و روز سوم ، روضه رقیه دختر امام حسین علیه السلام ، شب و روز چهارم ، فرزندان حضرت زینب ، یا حر بن یزید ریاحی، یا طفلان مسلم یا برخی از اصحاب معروف مثل حبیب بن مظاهر، زهیر و...شب و روز پنجم: عبدالله بن حسن ، شب وروز ششم: قاسم بن حسن ، شب و روز هفتم: علی اصغر و در برخی مناطق حضرت ابوالفضل شب و روز هشتم: علی اکبر ، شب و روز نهم: روز نهم تاسوعا است و روضه حضرت ابوالفضل (عباس بن علی) خوانده میشود. شب و روز دهم: روز دهم روز عاشورا که روضههای مربوط به شخص امام حسین خوانده میشود.شام روز دهم: شام غریبان، روضه حضرت زینب.
🌐https://b2n.ir/944146
❕این تقسیم بندی را ذاکرین به نام شهدای شاخص صورت داده اند و بر طبق آن محور روضه های خود را حول آن شهید قرار داده اند ، اما این دلیل بر آن نیست که از سایر شهداء کربلا سخنی به میان نمی آید و برایشان عزاداری نمی شود .
👌ما برای دیگر شهداء کربلا را نیز عزاداری کرده و از مقتل و کیفیت شهادت آنان چه در کتب و چه در مجالس، سخن به میان می آوریم ، اما معاندین چون سر سفره اربابان آمریکایی و اسرائیلی خویش هستند ، از مجالس ما اطلاع ندارند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕معاند دلقک سه تحدی پیرامون واقعه کربلا را مطرح کرده است ❗️ 👌پاسخش را در ذیل بخوانید 👇
❕معاند دلقک برای قطع نشدن جیره و مستمری اش نخواسته است که در این ایام محرم بیکار باشد و سه سوال مطرح کرده است ؛
1⃣اثبات وجود تاریخی رقیه سلام الله علیها 2⃣روایت در مورد اینکه یزید به کشتن امام حسین علیه السلام فرمان داده است 3⃣چرا از شهدایی که همنام خلفاء بوده اند نام نمی بریم ❗️
1⃣در مورد حضرت رقیه سلام الله علیها در گذشته توضیحات کافی داده شده است ، هم اینک اضافه می کنیم ؛
❕نسب شناس معروف قرن ششم، ابن فُندُق بيهقى (م 565 ق) است در لباب الأنساب مى نويسد ؛
« از فرزندان امام حسين عليه السلام ( بعد از عاشوراء ) جز زين العابدين عليه السلام، فاطمه، سَكينه و رُقيّه، باقى نماند »
📚لباب الانساب ج 1 ص 355
❕مرحوم سيد بن طاووس در حوادث عصر تاسوعا آنجا كه نقل مى كند حسين عليه السلام زنان را دلدارى مى دهد، از رقيه نام مى برد و مى نويسد ؛
« امام حسين عليه السلام امّ كلثوم، زينب، رقيه، فاطمه و رباب را مورد خطاب قرار داد و آنها را به صبر و بردبارى دعوت كرد »
📚الملهوف ص 141
❕این جریان مورد نقل دیگران نیز قرار گرفته است ؛
📚احقاق الحق ج 11 ص 633 _ ینابیع الموده ، قندوزی حنفی ، ج 3 ص 79
👌مرحوم علامه سيد محسن امين در اعيان الشيعه از رقيه بنت الحسين ياد مى كند و مى گويد در دمشق قبرى است كه منسوب به اوست .
📚اعیان الشیعه ج 7 ص 34
❕در رياحين الشريعه نيز نام آن دختر رقيه آمده است .
📚ریاحین الشریعه ج 3 ص 309
👌شیخ عباس قمی نیز قضیه دخترک خردسال امام حسین علیه السلام و شهادت او را در خرابه شام نقل می کند ؛
📚نفس المهموم ص 259
👌و ما در ذیل از علماء و محدثین بزرگ و ثقه و مورد اعتمادی آوردیم که آنان قضیه شهادت رقیه دختر امام حسین علیه السلام در شام را نقل کرده اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2085
👌اینان از علمای بزرگ و مورد اطمینان هستند که جریان مذکور را نقل کرده اند و ما حق شک و تردید در آنچه که جمعی از محدثین مورد اعتماد شیعه آن را نقل کرده اند ، نداریم و نقل آنان برای ما حجت است ، چرا که آنان ثقه بوده اند و حتما مبتنی بر منابع متقدم نقل کرده اند ، چنان که امام عصر علیه السلام فرمود ؛
« برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی محدثین مورد وثوق ) از ما برایشان نقل می کنند »
📚رجال کشی ج 2 ص 535 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 150
2⃣در مورد دستور یزید به قتل امام حسین علیه السلام نیز معاند سخن ابلهانه ای مطرح کرده است ، از نظر شیعه این قضیه مسلم و قطعی است و بالغ بر صدها روایت و نص قطعی از کتب معتبر و مورد استناد در این رابطه داریم که می توانید با مطالعه ابواب متعدد کتاب شریف بحار الانوار ، این روایات را ببینید ؛
📚بحار الانوار ج 44 ص 310 _ باب 37 _ ج 45 ص 1 بقیه الباب 37 _ ص 107 باب 39 _ ص 300 باب 46 _ ص 323 باب 47
❕نصوص مسلم و قطعی اهلسنت نیز گواه بر آن است که یزید ، دستور قتل امام حسین علیه السلام را صادر کرده است که در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1293
❕آلوسی از بزرگان اهل سنت می گوید ؛
« برای یزید مانندی در میان فاسقان یافت نمی شود و ظاهر آن است که توبه نکرده است ، چنان که در حکم او هستند افرادی مانند ابن زیاد ، عمر سعد ، و دیگر همراهان آنها ، پس تا روز قیامت و هرگاه قطره اشکی برای حسین ریخته می شود ، لعنت خدا بر همه اینان و یاران و پیروانشان و هر که ارادتی به آنان دارد »
📚روح المعانی ج26 ص73
3⃣در رابطه با پرسش سوم او ، پاسخ ساعات گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2673
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که می گوید چرا امام حسین علیه السلام خانواده خود را به همراه خویش به کربلا برد و آنان را در معرض کشته شدن قرار داد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3192
👌در رابطه با اشکال معاند که براستی واقعیت دارد که انسان هر جنایتی بکند ، آن وقت با یک اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام تمام گناهانش بخشیده شود ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1646
#نهی_علی_علیه_السلام_از_گریه_کردن
🤔#پرسش
❔عزادارى شيعيان، مخالف رفتار امامان
❕در ادامه روايات علماى شيعه در نهى عزادارى توسط پيامبر اسلام و ائمه شيعه،
دو روايت را از معتبرترين كتب اين علما خدمتتان مينويسم.
#ترجمه_روايت: ابن بابويه(شيخ صدوق) به سند معتبر از حبيب بن عمر روايت كرده است كه او گفت : به خدمت #اميرالمؤمنين رفتم در مرضى كه آن حضرت از آن مرض از دنيا مفارقت نمود، پس جراحت سر خود را گشود، من گفتم: يا اميرالمؤمنين جراحت تو چيزى نيست و بر تو اين جراحت باكى نيست، حبيب گفت: من به گريه افتادم و ام كلثوم دختر حضرت گريان شد نزديك حضرت نشسته بود، #على فرمود: چرا گريه ميكنى اى دختر ؟ ام كلثوم گفت : چون گريه نكنم ؟ تو ما را خبر ميدهى در اين ساعت از ما مفارقت مينمائى، ايشان فرمود : اى دختر گرامى گريه مكن، بخدا سوگند كه اگر بينى آنچه پدر تو مى بيند هر آينه گريه نخواهى كرد.
امالی صدوق ص ۳۹۶
٨) روايت بعدی از كتاب #امالى از شيخ صدوق:
خلاصه #متن_عربى: لا تبک یا أصبغ، فإنّها واللَّه الجنة
#ترجمه: علی بن ابيطالب در هنگام ضربت خوردن به اصبغ از اصحاب خود دستور میدهد گریه نکند:
در قسمتی از روایتی طولانى از قول امام على چنین امده است: ای اصبغ، گریه نکن، به خدا قسم راه بهشت را میپیمایم.
اين روايت در منابع زير نيز آمده است:
١). الامالی؛ شیخ طائفه؛ صفحه ۱۲۳
💠#پاسخ💠
❕قلب انسان كانون عواطف است و اين عواطف مخصوصا هنگامى كه شديد باشد، در همه وجود انسان اثر مى گذارد. هنگامى كه عزيزى از دست رود، قلب متلاطم مى گردد و اشك جارى مى شود، بغض گلوى انسان را مى گيرد و زبان به اظهار اشتياق به عزيز از دست رفته مى پردازد. اينها هيچكدام ممنوع نيست، بلكه ممدوح است .
❕در حديثى مى خوانيم ؛ «هنگامى كه خبر وفات جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثه (در جنگ موته) به پيغمبر رسيد، هنگامى كه وارد خانه مى شد شديدا براى آنها گريه مى كرد و مى گفت: آنها براى من سخن مى گفتند و با آنها انس مى گرفتم، هردو باهم رفتند».
📚الفقیه ج 1 ص 177
❕و نيز در داستان جنگ احد مى خوانيم ؛ «هنگامى كه پيغمبر به مدينه بازگشت از هر خانه اى صداى گريه و زارى براى شهيدى به گوش آن حضرت رسيد كه بازماندگان بر شهيدانشان مى گريستند جز خانه عمويش حمزه، پيغمبر بسيار ناراحت شد و گفت: ولى حمزه گريه كنندگانى ندارد. اهل مدينه كه از اين سخن
باخبر شدند قسم ياد كردند كه هرگز بر عزيز از دست رفته اى گريه نكنند مگر اينكه نخست براى حمزه نوحه گرى كنند و بگريند» و اين سنّت همچنان تا امروز (زمانى كه امام باقر عليه السّلام اين حديث را بيان مى فرمود ادامه دارد).
📚همان ص 183
❕حديث معروف پيامبر گرامی كه به هنگام وفات فرزندش ابراهيم در كتب مختلف نقل شده نيز اشاره به همين معناست؛ هنگامى كه خبر وفات فرزند به او رسيد اشك در چشمان حضرت حلقه زد و سرازير شد. شايد بعضى به آن حضرت ايراد كردند، فرمود ؛ « چشم مى گريد و قلب محزون مى شود اما چيزى كه موجب خشم خدا شود نمى گويم»
📚الکافی ج 3 ص 262
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« گریه کردن بر فراق عزیزان موجب تسکین و آرامش انسان می شود »
📚الفقیه ج 1 ص 187
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« فاطمه عليها السلام براى پدر خود نوحه كرد و رسول خدا دستور داد براى حمزه نوحه گرى كنند. »
📚بحار الانوار ج 82 ص 84
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« امام باقر به امام صادق علیهما السلام سفارش كرد که از مالم فلان مقدار را اختصاص بده تا نوحه گران برایم ( بعد از مرگم ) تا ده سال در منی و در ایام منی ، نوحه گری و عزاداری کنند ( تا آل پیامبر فراموش نشوند )»
📚الکافی ج 5 ص 117 _ الفقیه ج 1 ص 182
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« دخترى از امام صادق عليه السلام درگذشت، حضرت، يك سال بر او گريست، سپس فرزند ديگر او از دنيا رفت، باز حضرت يك سال نوحه گرى كرد، آنگاه كه اسماعيل فوت كرد، ناله او شدت يافت، برخى به امام صادق عليه السلام گفتند ؛ چرا از خانه تو، صداى ناله شنيده مى شود؟ در پاسخ فرمود ؛ « آنگاه كه حمزه درگذشت، پيامبر دستور داد زنان مدينه بر او نوحه سرايى كنند، چون او نوحه گرى ندارد.»
📚کمال الدین ج 1 ص 73 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 241
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕يكى از غلامان امام زين العابدين عليه السلام نقل می کند ؛
« امام سجاد عليه السلام روزى به بيابان رفت و من هم دنبال ايشان رفتم. ديدم روى سنگ سختى به سجده افتاد. ايستادم و شيون و گريه اش را مى شنيدم و شمردم كه هزار بار فرمود: «لا إله إلّااللَّه حقّاً حقّا، لا إله إلّااللَّه تعبّداً و رِقّا، لا إله إلّااللَّه إيماناً و تصديقا!». آن گاه سرش را از سجده برداشت، در حالى كه محاسن و صورتش را اشك، فرا گرفته بود. گفتم: اى مولاى من! آيا وقتِ آن نرسيده كه غمت پايان يابد و گريه ات كمتر گردد؟به من فرمود ؛
«واى بر تو! يعقوب بن اسحاق بن ابراهيم، پيامبر بود و پسر پيامبر. او دوازده پسر داشت. خداوند سبحان، يكى از آنان را ناپديد كرد و موى سر او از اندوه، سفيد شد و از غم و غصّه، كمرش خميد و چشمش از فرط گريه نابينا گشت، در حالى كه پسرش زنده بود؛ ولى من ديدم كه پدر و برادر و هفده تن از خانواده ام، كُشته بر خاك افتاده اند. پس چگونه غصّه ام به پايان برسد و از گريه ام كاسته شود؟!»
📚الملهوف ص 88 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 282
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام بيست سال يا چهل سال بر حسين عليه السلام گريست و هيچ گاه غذايى در برابرش گذاشته نشد، مگر اين كه گريست. يكى از غلامانش به ايشان گفت: اى پسر پيامبر خدا! جانم به فدايت! من مى ترسم كه تو از بين بروى. فرمود: «من غصه و اندوهم راى به خدا شكوه مى كنم و از خدا چيزى راى مى دانم كه شما بى اطلاعيد». من، هيچگاه قتلگاه فرزندان فاطمه را به ياد نمى آورم، جز اين كه گريه، راه گلويم را مى گيرد».
📚کامل الزیارات ص 213 _ مکارم الاخلاق ج 2 ص 93
❕در نقل های متعدد تاریخی آمده است که پیامبر گرامی در فراق عزیزان هم خود گریه می کردند و هم دیگران را توصیه به گریه کردن می کردند و اهلبیت علیهم السلام هم دستور به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام میدادند که تفصیل سخن را در ذیل بخوانید ؛
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3089
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086
👌دو نقلی هم که معاند بر ممنوعیت گریه کردن به آن استناد کرد ، نمی تواند ادعای او را ثابت کند زیرا ؛
1⃣هر دو نقل از جهت سند مخدوش است ، در سند روایت اول عمرو بن شمر وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید به جد ضعیف است و در احادیث جعل می کرده است ؛
📚رجال نجاشی ص 287
❕در سند روایت دوم نیز ، دو راوی به نامهای « محمد بن سلیمان المقری و عبدالصمد بن علی النوفلی » وجود دارند که هر دو مجهول هستند ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 4 ص 436 _ ج 7 ص 120
2⃣اگر بگوییم دو روایت مذکور صحیح هم هستند باز هم روشن است که نهی علی علیه السلام نهی ارشادی بوده است نه تحریمی .
❕علی علیه السلام فرزند خود ام کلثوم یا برخی از صحابه خویش را از گریه و بی تابی کردن نهی کرد و به آنان دلداری داد تا مبادا آنان پس از شهادت علی علیه السلام همواره مشغول گریه و ناله و سوگواری باشند و از حمایت امام حسن علیه السلام غفلت کنند تا معاویه از این فرصت استفاده کرده و خلافت را از دستان امام حسن علیه السلام برباید ، چرا که معاویه در صدد بود که پس از شهادت علی علیه السلام کار خلافت خویش را یکسره کند و بر این امر برنامه ریزی نیز کرده بود ، چنان که می نویسند ؛
« چون خبر شهادت امير المؤمنين عليه السّلام و بيعت كردن مردم با حضرت امام حسن عليه السّلام به معاويه رسيد دو جاسوس فرستاد، يكى از مردم بنى القين به سوى بصره و ديگر از قبيله حمير به سوى كوفه كه آنچه واقع شود به او بنويسند و امر خلافت را بر امام حسن عليه السّلام فاسد گردانند. چون امام حسن عليه السّلام بر اين امر مطّلع شد جاسوس حميرى را طلبيد و گردن زد، و مكتوبى فرستاد به بصره كه آن جاسوس قينى را نيز پيدا نموده گردن زنند و نامه به معاويه نوشت و در آن نامه درج فرمود كه جواسيس مى فرستى و مكرها و حيله ها بر مى انگيزى گمان دارم كه اراده جنگ دارى اگر چنين است من نيز مهيّاى آن هستم. چون نامه به معاويه رسيد جوابهاى ناملايم نوشت و به خدمت حضرت فرستاد، و پيوسته بين آن حضرت و معاويه كار به مكاتبه و مراسله مى گذشت تا اینکه معاويه لشكر گرانى برداشت و متوجّه عراق شد ... »
📚الارشاد، مفید ج 2، ص 9 و 10 _ منتهی الامال ج 1 ص 537
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#راوی_مکالمه_امام_حسین_با_علی_اکبر_علیهما_السلام
🤔#پرسش
❔اساس و بنياد داستان كربلا بر دروغ بنا شده است
در سايت خبرگزارى برنا در مورد كشته شدن على اكبر نوشته است:
امام حسین بر بالین حضرت علیاکبر آمد. صورت به صورت او گذاشت و فرمود: «خداوند بکشد کسانی که تو را کشتند! چقدر اینان نسبت به خداوند و هتک حرمت رسول خدا گستاخ شدهاند.
پسرم! بعد از تو خاک بر سر این دنیا.
▪️اينجا چند موضوع مهم وجود دارد:
الف) راوى اين مكالمه چه كسى است؟
ب) على اكبر كه كشته شده و اصلا خبر نداشت!
پ) حسين هم بعدش رفت و كشته شد و ايشان هم وسط اين بلبشو نمياد بگه من تازه رفتم به على اكبر اينو گفتم
ج) فاصله جسد تا باقيماندگان را حتى اگر ٥٠ متر حساب كنيم بازهم كسى صداى حسين را نميشنيد
د) طبق اين نوشته حسين دم گوش على اكبر اون حرف رو زده، كى شنيد و اومد تعريف كرد براى بقيه؟
ببينيد به همين راحتى دروغ و جعليات را وارد تاريخ ميكنند!
▪️آخه اين چه مذهبيه كه به جز دروغ و جعل و جهالت چيزى براى عرضه نداره
💠#پاسخ💠
1⃣از جمله راویان واقعه کربلا امامان معصوم علیهم السلام هستند که آن بزرگواران ، آنچه در جریان کربلا واقع شده است را روایت کرده اند .
❕گاهی امام معصوم مانند امام سجاد علیه السلام ، آنچه که در میدان کربلا دیده و شنیده است را روایت می کند ، گاهی نیز امام معصوم علیه السلام خبر از واقعه ای می دهد که عینا ندیده و نشنیده است ، اما با علم غیب الهی از آنچه در میدان کربلا واقع شده است خبر دارد و از آن اطلاع می دهد .
👌مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان ؛
« باب در مورد اینکه امامان می دانند جمیع آنچه در گذشته بوده و تا آینده خواهد بود و چیزی از آنان پنهان نیست »
📚الکافی، ج1 ص 260
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند آنگاه چیزی از اخبار آسمان و زمین را از امام مخفی بدارد »
📚بحار الانوار، ج 26 ص 110
👌آنچه مورد اشکال معاند در مکالمه امام حسین علیه السلام با علی اکبر قرار گرفته است ، توسط امام مهدی علیه السلام به ما رسیده است ، آن امام همام با علم غیبی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، از مکالمه امام حسین علیه السلام با علی اکبر در هنگام شهادت علی اکبر ، پرده برداشته است .
❕از امام مهدی علیه السلام در «زيارت ناحيه مقدّسه» خطاب به علی اکبر علیه السلام آمده است ؛
« سلام بر تو، اى نخستين كُشته از تبار بهترين بازمانده از نسلِ ابراهيم خليل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه كه در باره ات فرمود: «خدا، بكُشد آن گروهى را كه تو را كُشت. پسرم! چه جرئتى بر خداى مهربان كردند. و چه جسارتى در هتكِ حرمت پيامبر! پس از تو، خاك بر سرِ دنيا!».
📚المزار الکبیر ، ابن مشهدی ، ص 486 _ اقبال الاعمال ج 2 ص 573 _ بحار الانوار ج 98 ص 269
2⃣یکی از راویان واقعه کربلا ، حميد بن مسلم ازدى است . او يكى از لشكريان عمر سعد بود که در میدان حضور داشت اما به نبرد مشغول نشد . در روز عاشورا پس از شهادت امام حسين علیه السلام با شمر، بر سر آتش زدن خيمه ها مجادله داشت. از جمله گروهى بود كه سر حسين علیه السلام را به كوفه بردند. در لشكر توّابين هم حضور داشته و به قولى از اصحاب امام سجاد ( پس از توبه ) گردیده بود . با مختار و ابراهيم بن مالك نيز همكارى داشته است. بيشتر وقايع كربلا در «تاريخ طبرى» و برخى منابع ديگر از قول او نقل شده است.»
📚فرهنگ عاشوراء ، جواد محدثی ، ص 154 _ مستدرکات رجال الحدیث ج 3 ص 289
❕آنچه که از سخن گفتن امام حسین با علی اکبر علیهما السلام نقل شده است ، توسط حمید بن مسلم که در سپاه عمر سعد بوده و شاهد ماجرا بوده است ، بیان شده است .
❕طبری از ابومخنف از سليمان بن ابى راشد، از حُمَيد بن مسلم ازْدى نقل می کند که حمید بن مسلم ازدی در مورد شهادت علی اکبر علیه السلام می گوید ؛
« در روز عاشورا، به گوش خود شنيدم كه حسين عليه السلام مى گويد: «خدا، بكشد كسانى را كه تو را كشتند، اى پسر عزيزم! چه گستاخ بودند در برابر [خداى] رحمان و بر هتك حرمتِ پيامبر! دنيا، پس از تو ويران باد »
📚تاريخ طبري ، ج 5 ص 446 _ الكامل في التاريخ ، ج 2 ص 569
❕ابوالفرج اصفهانی نیز به نقل از ابو مِخنَف، از سليمان بن ابى راشد، از حُمَيد بن مسلم نقل مى كند كه حمید بن مسلم در مورد شهادت علی اکبر علیه السلام گفت ؛
« در روز عاشورا، به گوش خود شنيدم كه حسين عليه السلام فرمود: «خداوند، بكُشد كسانى كه تو را كُشتند، اى پسرم! چه قدر در برابر خدا و بر هتك حرمت پيامبر ، گستاخ بودند!». سپس فرمود: «دنيا، پس از تو، ويران باد!».
📚مقاتل الطالبيّين _ ص 115 _ بحار الأنوار ، ج 45 ص 45 _ مروج الذهب ج 3 ص 71 و سير أعلام النبلاء ج 3 ص 302
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ شبهات تکراری معاند ؛
👌معاند با استناد به کتاب « آصف محسنی » مدعی است که بزرگتر از مصیبت امام حسین علیه السلام هم در تاریخ بوده است که افرادی به طرز فجیع تری کشته شده اند ، چرا ما تنها مصیبت حسین علیه السلام را بزرگترین مصائب می دانیم ❗️در ذیل پاسخ این اشکال را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1391
❕پاسخ شبهات تکراری معاند ؛
👌در رابطه با وجود آب در کربلا و غسل و نوره کشیدن در شب عاشوراء توسط یاران امام حسین علیه السلام پاسخ ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1787
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1279