eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
50 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 👌بلاذرى دانشمند معروف اهل سنّت نقل مى ‏كند ؛ « وليد بن عتبه (فرماندار مدينه) مانع ملاقات مردم عراق با امام حسين عليه السلام شده بود. امام عليه السلام به وليد فرمود: اى كسى كه به خويشتن ستم نموده، و پروردگارت را نافرمانى كرده‏اى! چرا مانع ملاقات من با مردمى مى‏شوى كه قدر و منزلت مرا مى ‏شناسند، در حالى كه تو و عمويت (معاويه) نسبت به آن جايگاه جاهليد؟». وليد در پاسخ گفت: اى كاش حلم و بردبارى ما در برابر تو، سبب نشود كسانى غير از ما نسبت به تو دست به كار جاهلانه ‏اى بزنند. تندى ‏هاى زبانت را مى‏ بخشم تا زمانى كه دست به اقدامى نزنى؛ كه در آن صورت كارى مخاطره‏ آميز انجام داده‏ اى و اگر مى ‏دانستى كه پس از ما چه بر تو خواهد گذشت (چرا كه همه مثل من بردبار نيستند) همين گونه كه امروز ما را دشمن مى‏ دارى، دوست خواهى داشت » 📚انساب الاشراف، ج 3، ص 156- 157، ح 15. ❕در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛ « اى معاويه ... اگر ما پيروان تو را به قتل برسانيم نه آنان را كفن مى ‏كنيم و نه بر آنان نماز مى‏ خوانيم و نه آنان را به خاك مى ‏سپاريم (چرا كه آنان را مسلمان نمى‏دانيم!). به من خبر رسيده كه تو نسبت به پدرم على عليه السلام دشمنى مى ‏ورزى (و ناسزا مى‏ گويى) و به دشمنى با ما برخاسته ‏اى و نسبت به بنى هاشم عيب جويى مى‏ كنى. هر زمان كه چنين اعمالى انجام مى ‏دهى، به خويشتن مراجعه كن، سپس از وجدان خود حق را بپرس (و عيوب خود را بنگر) خواه به ضرر تو باشد يا به نفع تو ... به خدا سوگند! تو در دشمنى با ما، از مردى (عمرو عاص) اطاعت كردى كه سابقه‏ اى در اسلام ندارد، نفاق او تازگى نداشته و قصد خيرى براى تو ندارد. به هر حال، يا خودت براى خويش چاره ‏اى بينديش و يا اين كارها را رها كن!». 📚مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 88- 89، ح 163 و بحارالانوار، ج 44، ص 129- 130، ح 19. ❕امام ع در نامه ای به معاویه نوشت ؛ « من در حال حاضر، قصد جنگ و درگيرى با تو را ندارم (به خاطر پيمان صلحى كه ميان تو و برادرم امام حسن عليه السلام امضا شده است) و براى ترك مبارزه با تو و با حزب ستمكارت- كه حرام خدا را حلال شمرده‏ اند، همان گروه ستم پيشه و ياران شيطانِ رانده شده- از خداى خود بيمناكم ، ....در گفته ‏هايت خطاب به من چنين آمده بود كه: «اين امّت را در فتنه و آشوب ميانداز!» (پس بدان كه) من براى امّت اسلامى فتنه ‏اى بزرگتر از فرمانروايى تو سراغ ندارم! از جمله سخنانت خطاب به من اين بود كه: «ملاحظه خودت و دينت و امّت محمّد را بنما (و از مخالفت و قيام بر ضدّ من بر حذر باش)!». به خدا سوگند! من كارى را برتر از جهاد با تو سراغ ندارم؛ پس اگر چنين كارى كنم، مايه تقرّب و نزديكى من به پروردگار خواهد بود و اگر دست به كارى نزنم، از خداوند (براى ترك جهاد) استغفار مى ‏كنم و از او- در آنچه را دوست دارد و بدان خشنود است- طلب توفيق مى‏ نمايم....همچنين جوانكى شراب خوار و سگ باز را (اشاره به يزيد است) به ولايت عهدى خود رسانده ‏اى. با اين كار، خودت را خوار كرده و دينت را نابود ساخته و مردم را تباه كرده‏اى! والسلام‏ » 📚الامامة و السياسة، ج 1، ص 202- 204 و الغدير، ج 10، ص 160 5⃣نقلی که معاند بر اساس کتاب تاریخ دمشق استناد کرد نیز سندا ضعیف است ، زیرا ابن عساکر که متوفای 571 ق است ، بدون هیچ گونه ارایه سندی مدعی می شود که امام حسین در لشگری به رهبری یزید بن معاویه در فتح قسطنطنیه شرکت کرده است . ❕روشن است که نقل مذکور بدون سند بوده که قابل استدلال نمی باشد ، گذشته از آن که امثال ابن اثیر و بلاذری نقل کرده اند که لشگری که به بلاد روم رفت ، تحت فرماندهی سفیان بن عوف بوده است نه یزید بن معاویه و امام حسین ع هم در آن شرکت نداشته است و یزید نیز در ابتدا از شرکت در آن نبرد امتناع می کرد و با لشگر به بلاد روم نرفت که بعد با حکم معاویه خود را به آنان ملحق کرد ؛ 📚الکامل ج 3 ص 459 _ انساب الاشراف ج 5 ص 86 6⃣سایرین که مدعی شده اند امام حسین ع در فتح قسطنطنیه حضور داشته است ، با استناد به سخن ابن عساکر چنین مطلبی را بیان کرده اند . ❕ابن کثیر در البدایه و النهایه بدون ارائه هیچ گونه سندی مدعی این امر می شود که روشن است نقل بدون سند هیچ ارزشی ندارد . صفدی نیز در الوافی بالوفیات بدون هیچ گونه ارائه سندی نقل مذکور را می آورد که نقل او نیز بدون سند و ضعیف و خلاف نقلی است که ابن اثیر و بلاذری ذکر می کنند . 👌در کتاب شرح احقاق الحق نیز در رابطه با تاریخ ولادت امام حسین ع نقل مذکور از منابع اهلسنت ( بغیه الطلب ج 6 ص 2572 ) بیان می شود که مولف کتاب بغیه الطلب ، مطلب مذکور را از ابن عساکر نقل می کند و ما گفتیم نقل ابن عساکر هم بدون سند و ضعیف است و هم بر خلاف مستندات تاریخی دیگر است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ملحد مفت خور به نقل از مفت خور دیگری مدعی شده است که عاشوراء در زمستان بوده و جریان شهادت عباس علیه السلام از جعلیات است ❗️در ذیل پاسخ هر دو ادعا را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3215 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2541
❕ملحد مدعی شده است که مرحوم نوبختی گفته است که عبدالله بن سبا بود اولین بار قضیه امامت علی علیه السلام را مطرح کرد ، در حالی که کلام مرحوم نوبختی را کامل نقل نمی کند که ایشان می گوید « حکی جماعه ...» یعنی گروهی این قول را مطرح کرده اند که مقصودش علمای متعصب اهلسنت است . مرحوم کشی نیز این قول را از علمای اهلسنت مطرح کرده است که ما در ذیل بحث مفصلی پیرامون آن داشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3274
❕ملحد مدعی است که علی علیه السلام فرموده که زن نمی تواند شرط کند که حق طلاق با او باشد ❗️و این نادیده گرفتن حقوق بانوان است ، در حالی که توجه ندارد که مطابق روایات ، زن اگر چه نمیتواند حق طلاق را از مرد بگیرد و به خود واگذار کند ، اما می تواند وکیل مرد در امر طلاق شود که هر زمانی که صلاح ببینید ، خودش را از طرف مرد ، طلاق دهد ، در ذیل در این رابطه توضیح مفصلی داده ایم ؛ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3276
❕ملحد ادعا می کند که امام حسن علیه السلام از شیعیانش نفرت و بیزاری داشته است ، در حالی که مخاطب امام حسن علیه السلام کسانی هستند که به دروغ ادعای تشیع می کردند اما در واقع کارگزار معاویه بودند ، و حتی قصد قتل امام حسن ع را داشتند ، کسانی که اطراف امام را خالی کردند و امام را وادار به صلح کردند ، امام حسن در مورد آنان تعبیر « یزعمون لی شیعه » به کار می برد ، یعنی کسانی که شیعه نیستند ، اما خود را شیعه معرفی می کنند ، در ذیل در مورد این شیعه نمایان منافق توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2780 ❕و توضیح داده ایم که همین منافقین ، اطراف امام حسن ع را خالی کردند و امام را وادار به صلح کردند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2780
❕وهابی مدعی شده است که در روایت شیعه آمده است که انسان نباید بر چیزی سجده کند که سایر اعضای بدنش بر آن قرار نگرفته است ، و مطابق عقیده خودشان مثلا باید بر روی فرش سجده کرد که سایر اعضاء نیز بر روی فرش قرار دارند ، در حالی که مطابق روایات خودشان پیامبر گرامی از سجده کردن بر روی فرش و مانند آن نهی کرده است و مقید بر سجده کردن بر روی زمین و خاک بوده است ، این مساله در روایات متعدد شیعه نیز آمده است در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1499 ❕و در روایات دیگری نیز آمده است هیچ اشکالی ندارد که انسان بر چیزی سجده کند که سائر اعضای بدنش بر روی آن قرار ندارند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 356 باب 8 « باب جواز السجود علی شيئ لیس علیه سائر الجسد ❕روایتی هم که وهابی به آن استناد کرده است ، موافق اعتقاد خودشان است و از روی تقیه صادر شده است چرا که خلاف روایاتی است که از سجده بر روی فرش و امثال آن نهی می کند و می گوید اشکالی ندارد که بر چیزی سجده کرد که سائر اعضا بر روی آن قرار ندارد . 📚الاستبصار ج 1 ص 335 ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ملحد میگوید که چرا خداوند از کعبه در جریان ابرهه دفاع می کند و سپاه ابرهه را نابود می کند ، اما در موارد دیگر که کعبه توسط عوامل انسانی و غیر انسانی تخریب شده است ، از کعبه دفاع نمی کند ، در ذیل پاسخ مفصلی به این اشکال داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2052 ❕و می گوید خداوند از کعبه در زمانی که بت خانه بود ، دفاع کرد ، در حالی که جریان ابرهه در زمانی واقع شد که زمام کعبه به دست عبدالمطلب بود ، و ایشان یکتاپرست و از اوصیاء پیامبران الهی بودند و دامان کعبه را از آلودگی های شرک و خرافات حفظ کرده بودند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2214 ❕اگر چه بعدها ، تولیت کعبه به دست مشرکین می افتد و کعبه را بت خانه می کنند ، اما باز همین کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از آن قبله برای مسلمین بوده است . این که عده ای از موقعیت کعبه سوء استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد مدعی شده است که فلان سایت گفته است که فتوحات خلفاء مورد تایید علی علیه السلام بوده است ، چگونه شما می گویید مورد تایید نبوده است ❗️ 👌جناب ملحد فلان سایت و فلان سایت تحقیقاتشان کامل نبوده است ، و تحقیق ناقص آنان که برای ما قابل اعتناء نیست ، ما در ذیل ثابت کردیم که این فتوحات مورد تایید اهل بیت ع نبوده است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2735 👌 اگر فتوحات خلفاء مورد تایید علی ع بوده است ، چگونه خود ایشان در این فتوحات شرکت نکرد با این که هیچ شمشیری برنده تر از شمشیر علی ع نبوده است تا جایی که علمای اهلسنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « على، شير خدا و شمشير از نيام كشيده ، خداوند است كه دشمنان او را از پاى درمى ‏آورد » 📚ذخائر العقبی ص 92 👌از ابن عباس نیز نقل می کنند که می گفت ؛ « على كسى بود كه در هر نبردى پرچمدارى رسول خدا را به عهده داشت؛ على كسى است كه در هنگام پا به فرار گذاشتن ديگران، پايدارى كرد و از كارزار دست نكشيد » 📚الاستیعاب ، ابن عبد البر ، ج 2 ص 457 ❕سفیان می گفت ؛ « علی بن ابی طالب مانند کوهی بین مسلمین و مشرکین بود ، خداوند به وسیله او به مسلمین عزت و به مشرکین ذلت داد » 📚بحار الانوار ج 41 ص 62 👌اگر این فتوحات مورد تایید علی ع بوده است ، طبیعتا خودشان شرکت می کردند و موجب عزت مسلمین می شدند ، اما می بینیم که هیچ نقلی حتی ضعیف و بدون سند وجود ندارد که بگوید علی ع در فتوحات خلفاء شرکت کرده باشد ❗️ ❔آیا امیر مومنان جهاد با مشرکین را واجب نمی داند یا فتوحات خلفا را مشروع نمی داند که خود را از جنگ ها کنار کشیده و خانه نشینی را اختیار نموده است ❗️ 👌در مورد مشورت دادن علی ع به عمر در نبرد نهاوند و جملاتی که علی ع در این رابطه ایراد کردند ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637
❕ما وقتی می خواهیم مطلبی را از کانال معاندین نقد کنیم تمام آنچه گفته اند را می آوریم تا در نقل مطلب آنان تقطیع نکرده باشیم و به میل خودمان نقدشان نکرده باشیم ، یک نمونه را در عکس بالا از کانال خویش آورده ایم . 👌اما در عکسهای بالا ، کانالهای ملحد و وهابی را می بینید که جرات ندارند تمام آنچه گفتیم را نقل و نقد ، کنند و از روی ترس و ناتوانی ، تنها از یک یا چند خط از پاسخ ما عکس می گیرند و با تقطیع مطلب ما به دلخواه به نقد باطل خود می پردازند ❗️و در بسیاری از موارد ، نقد آنان به قدری سطحی است که ارزش پاسخ ما را ندارد ، به خاطر همین در مواردی به نقد پاسخ آنان نمی پردازیم .
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔 ❔استاد اکبرنژاد: 🔔 افرادی که می گویند منظور از «السلام ... و علی علی بن الحسین» علی اکبر است کمترین معرفتی از امامت ندارند. 🔻این حرف مصداق غلوّ درباره امامزادگان است ❗️❗️ 💠💠 ❕با توجه به آنکه از دو تن از فرزندان امام حسین ع یعنی امام سجاد و علی اکبر ع با نام علی بن الحسین یاد شده است ، چنان که در نقلی آمده است ، يزيد امام زين العابدين عليه السلام را خواست و به او گفت: نامت چيست؟ فرمود: «على بن الحسين». گفت: مگر خدا، على بن الحسين را نكُشت؟ فرمود: «من برادر بزرگ‏ترى داشتم كه على ناميده مى‏ شد و شما او را كُشتيد». 📚مقاتل الطالبيّين: ص 119، نسب قريش: ص 58، الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج 1 ص 480، الطبقات الكبرى: ج 5 ص 212، تاريخ دمشق: ج 41 ص 367 عن مصعب بن عبداللّه، الفتوح: ج 5 ص 123؛ الحدائق الورديّة: ج 1 ص 24 ❕این اختلاف ایجاد شده است که مقصود از « علی بن الحسین » در زیارت عاشورا که بر او سلام می گوییم ، کدام یک از این دو بزرگوار می باشد ، آیا مقصود امام سجاد ع است یا علی اکبر ع ❕از قرائنی استفاده می شود که مقصود علی اکبر ع است که در میدان کربلا مظلومانه به شهادت رسید ؛ 1⃣چرا که زیارت عاشوراء ، برای شهدای کربلا می باشد و امام باقر علیه السلام می فرمودند کسانی که از راه دور این زیارت را می خوانند ، به سوی کربلا و قبر امام حسین علیه السلام اشاره کنند ؛ 📚كامل الزيارات ص 327 ح 556، بحار الأنوار: ج 101 ص 291 ح 1 ❕بر این اساس ، چون در زیارت عاشورا ، شهدای کربلا مورد زیارت واقع می شوند و از آنان یاد می شود ، قاعدتا مقصود از علی بن الحسین ، همان علی اکبر است که از شهدای کربلا می باشد . 2⃣و با توجه به آنکه در زیارت عاشوراء غیر معروفه ، صراحتا پس از سلام بر امام حسین ع بر علی اکبر شهید ، سلام داده شده است ؛ « السَّلامُ عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ الشَّهيدِ، السَّلامُ عَلى‏ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ الشَّهيد » 📚مستدرك الوسائل: ج 10 ص 308 ح 12066 و ص 412 ح 12273 3⃣و یا در زیارت وارث نیز ، پس از سلام بر امام حسین ع بر علی اکبر شهید سلام داده می شود ؛ « السَّلامُ عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ الشَّهيدِ، السَّلامُ عَلى‏ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ الشَّهيدِ » 📚مصباح الزائر: ص 245، بحار الأنوار: ج 101 ص 222 ح 34. ❕روشن می شود که مقصود از علی بن الحسین در زیارت عاشوراء معروفه نیز ، همان علی اکبر شهید ع دشت کربلا می باشد . 4⃣لذا می بینیم که وقتی از مرجع عالی قدر ، مکارم شیرازی سوال کردند ؛ « منظور از «السلام على علىّ بن الحسين» در سلام‏هاى انتهاى زيارت عاشورا، امام سجاد عليه السلام است يا حضرت على اكبر عليه السلام؟ چرا؟ ❕ایشان پاسخ دادند ؛ «بنابر قول صحيح، منظور حضرت على اكبر عليه السلام است كه جزء شهداى كربلا مى ‏باشد. » 📚احکام عزاداری ص 85 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در نقلهایی که آمد ، می بینیم که بر علی اکبر ع پس از امام حسین ع سلام داده شده است ، اگر سلام دادن بر علی اکبر ع مصداق غلو بود ، هیچگاه امامان ع بر چنین امری مبادرت نمی کردند و چنین سلام دادنی را به شیعیان آموزش نمی دادیم ، خصوصا وقتی که می بینیم امام زمان ع نیز در زیارت ناحیه مقدسه از علی اکبر ع یاد کرده است و به او سلام داده است ؛ « سلام بر تو، اى نخستين كُشته از تبار بهترين بازمانده از نسلِ ابراهيم خليل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه كه در باره ‏ات فرمود: «خدا، بكُشد آن گروهى را كه تو را كُشت. پسرم! چه جرئتى بر خداى مهربان كردند. و چه جسارتى در هتكِ حرمت پيامبر! پس از تو، خاك بر سرِ دنيا!».... سلام و نيز رحمت و بركات خدا بر تو باد » 📚الاقبال ج 3 ص 343 _ المزار ، شهید اول ، ص 148 👌شما تصور کرده اید که علی اکبر ع یک امامزاده ساده بوده است که به شهادت رسیده است ، لذا بعید شمرده اید که ایشان مقصود از « علی بن الحسین » زیارت عاشورا باشد ، در حالی که ایشان یک امامزاده ساده نبودند ، بلکه تصویر مجسم پیامبر گرامی ص بودند و صفات و سیره پیامبر گرامی در وجود ایشان ، جلوه کرده بود ، چنان که می بینیم ایشان از نظر صورت و سيرت و سخن گفتن، به حدّى شبيه پيامبر گرامی ص بود كه هر كس شوق ديدار پيامبر را داشت، به ایشان مى ‏نگريست، لذا پدر بزرگوارش، طبق نقلى، هنگام رفتن وى به ميدان نبرد، فرمود ؛ « خداوندا! گواه باش كه جوانى براى جنگ با آنان مى ‏رود كه شبيه‏ ترينِ مردم به پيامبرت از جهت صورت و سيرت و سخن گفتن است و ما هرگاه مشتاق ديدار پيامبر تو مى‏ شديم، به او نگاه مى‏ كرديم » 📚الملهوف: ص 166 _ مقاتل الطالبيّين: ص 115؛ بحار الأنوار: ج 45 ص 45 ❕ممکن است بگویید که از کودک شیر خوار امام حسین ع که در میدان کربلا به شهادت رسید ، با عنوان « علی اصغر » یاد می شود و نام ایشان هم « علی » بوده است ، چرا ایشان مقصود از سلام بر « علی بن الحسین » در زیارت عاشورا نباشد ❗️ 👌پاسخ روشن است ، زیرا اگر چه از ایشان با عنوان علی اصغر یاد می شود و از امام سجاد با عنوان علی اوسط و از دیگری با عنوان علی اکبر ، اما نام اصلی علی اصغر ، عبدالله بوده است و در مقاتل و زیارات از ایشان با عنوان « عبدالله » یاد شده است ، بنابراین ایشان نمی توانند مخاطب « علی بن الحسین » زیارت عاشورا باشند . ❕شیخ مفید می نویسد ؛ « عبد اللّه بن حسين، كه در كودكى با پدرش كشته شد. تيرى آمد و او را در دامان پدرش ذبح كرد » 📚الإرشاد: ج 2 ص 135، مجموعة نفيسة: ص 110 (تاج المواليد)، إعلام الورى: ج 1 ص 478، بحار الأنوار: ج 45 ص 329 ❕در «زيارت ناحيه مقدّسه» نیز آمده است ؛ « سلام بر عبد اللّه بن الحسين، كودك شيرخواره تير خورده ضربت خورده به خون تيپده كه خونش به آسمان، پرتاب شد و در دامان پدرش، با تير، سر بُريده شد! خدا لعنت كند حَرمَلَه بن كاهِل اسدى و همراهانش را كه به او تير زدند » 📚بحار الانوار ج 98 ص 270 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند مدعی است که در روایت آمده است ، هرکس خمس ندهد ، حرامزاده است ، در حالی که روایتی که به آن استناد کرده است ، اشاره به یک موضوع خاص صدر اسلام و کنیزانی است که جزء غنائم جنگی بوده و خمس آن لازم بوده است و یک حکم عام را صادر نمی کند ، در ذیل در این رابطه توضیح مفصلی دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2599
❕ملحد به نقد سخنان آقای رائفی پور پرداخته است که ایشان ظاهرا حکم سنگسار را حکم اسلامی نمی دانند . 👌باید توجه داشت که سخنان آقای رائفی پور ، مورد انتقاد ما هم است که متاسفانه ایشان با مطالعات ناقص ، در مسائل دینی اظهار نظر می کنند . ❕حکم سنگسار حکمی اسلامی است که ریشه در روایات متعددی از ائمه علیهم السلام دارد و هیچ یک از علمای شیعه نیز منکر آن نشده است ، در ذیل در این رابطه و فلسفه این حکم ، توضیحات کافی را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3260
❕ملحد می گوید پیامبر اسلام به زنان توهین کرده که فرموده است ، زن صالحه و شایسته کم و نایاب است ❗️ 👌در حالی که مفهوم زن صالحه را درک نکرده است که مقصود زنی است که به خداوند و اسلام و تشیع ، ایمان داشته باشد و دستورات خداوند را اجرایی کند و عفت و پاکی خود را نیز حفظ کند ❗️در میان چندین میلیارد جمعیت زنان جهان ، چند درصد این ویژگی ها را دارند ❕آیا جز زنان مومنه برخی کشورهای مسلمان نشین یا سایر نقاط ، مصداقی برای آن ، یافت می شود ❕ چنین زنان کسانی هستند که امام صادق علیه السلام در وصف آنان فرمود ؛ « یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است» 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 172 @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔الله در آیه ۱۳ از سوره سجده، نیت و تصمیم خود را برای پر کردن جهنم نشان داده است: وَلَو شِئنا لَآتَینا کُلَّ نَفسٍ هُداها وَلٰکِن حَقَّ القَولُ مِنّی لَأَملَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الجِنَّةِ وَالنّاسِ أَجمَعینَ. و اگر می‌خواستیم به هر انسانی هدایت لازمش را می‌دادیم؛ ولی سخن و وعده‌ام حق است که دوزخ را از جن و انس پر کنم! ✍️این آیه، نیت و تصمیم خدای قرآن برای پر ساختن جهنم است. الله برای پر کردن جهنم نیت و تصمیمی به این قاطعیت دارد ولی حتی یک آیه در قرآن نیست که حاکی از تصمیم خداوند برای پر کردن بهشت باشد. به عبارت بهتر اولویت خدای قرآن پر کردن جهنم است تا پر کردن بهشت، چنانچه در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می‌گوید: وَلَقَد ذَرَأنا لِجَهَنَّمَ كَثيرًا مِنَ الجِنِّ وَالإِنسِ. به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ ⚠️دقیقا مشخصه‌های سادیسم در الله نمایان است؛ الله خود جن و انسان خلق می‌کند تا در جهنم عذابشان دهد ❗️❗️ 💠💠 ❕از آیات و روایات متعددی استفاده می شود که خداوند بندگان را برای به کمال و سعادت رسیدن و بهره مندی از رحمات الهی و رسیدن به بهشت آفریده است ، چرا که خداوند چشمه ‏اى است فياض و مبدئى است نعمت‏ آفرين كه موجودات را در كنف حمايت خود مى‏ گيرد، و آنها را پرورش داده، از نقص به كمال مى ‏برد، و اساسا همین است هدف واقعى عبوديت و بندگى ما، و همین است فلسفه عبادات و نيايشهاى ما كه همگى كلاسهاى تربيت براى تكامل ما است ، به اين ترتيب نتيجه مى ‏گيريم كه هدف آفرينش ما پيشرفت و تكامل هستى ما است. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 392 👌 در روایتی آمده است که خداوند در صحف حضرت موسی چنین فرمود ؛ « ای بندگان من شما را نیافریدم ( و تکلیف نکردم) تا بدین وسیله از تنهایی وکمی در آمده و صاحب یاور و جماعت زیادی شوم و نه با شما انس گرفته تا به واسطه آن وحشت نکنم و نه به کمک شما عجز خود را ترمیم نمایم همین قدر بدانید که اگر تمام مخلوقات من در آسمان و زمین پشت به هم داده و اطاعت و عبادت من کنند و شب و روز مرا پرستش کنند به سلطنت و قدرتم چیزی اضافه نمی شود چه آن که ساحت من والاتر از آن بوده و از این نواقص مبرا است» 📚علل الشرایع ج1 ص13 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از روی بازی و بازیچه بندگان را نیافریده ( وتکلیف نکرده است) بلکه آنان را آفریده و تکلیف به طاعت کرده تا از این طریق ( به تکامل رسیده) و مستوجب بهشت و رضایت او شوند و آنان را خلق ( و تکلیف) نکرده است تا به واسطه آنان منفعتی بدست اورده یا ضرری را از خود دفع کند بلکه آنان را خلق کرد( و تکلیفشان کرد) تا به آنان نفع برساند و آنان را در جایگاه نعمت های ابدی قرار دهد » 📚بحار الانوار ج 5 ص 313 ❕لذا می بینیم که خداوند می فرماید ؛ « إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم‏ » « مگر آنچه پروردگارت رحم كند و براى همين (پذيرش رحمت و در سايه آن تكامل و رسیدن به بهشت) آنها را آفريد » ( هود 119) ❕به بیان دیگر ؛ 👌در باره هدف آفرينش در آيات قرآن بيانات مختلفى آمده است كه در حقيقت هر كدام به يكى از ابعاد اين هدف اشاره مى ‏كند، از جمله و ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ؛ « من جن و انس را نيافريديم مگر اينكه مرا پرستش كنند » (ذاريات- 56) يعنى در مكتب بندگى و عبادت تكامل يا بند، و به عاليترين مقام انسانيت در اين مكتب برسند. در جاى ديگر مى ‏خوانيم الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا « آن خدايى كه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را بيازمايد تا كدامين بهتر عمل مى‏ کنيد » (يعنى آزمايشى آميخته با پرورش و در نتيجه تكامل)- سوره ملك آيه 2. ❕ در آيه مورد اشاره مى‏ فرمايد « وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ‏ » «براى پذيرش رحمت، رحمتى آميخته با هدايت و قدرت بر تصميم گيرى، مردم را آفريد » 👌همانگونه كه ملاحظه مى ‏كنيد، همه اين خطوط به يك نقطه منتهى مى‏شود و آن پرورش و هدايت و پيشرفت و تكامل انسانها و رسیدن به بهشت است كه هدف نهايى آفرينش محسوب مى ‏شود. ❕حال ملحد می گوید که اگر غرض خداوند از خلقت بندگان ، رسیدن آنان به بهشت و سعادت است ، چگونه خداوند می گوید جهنم را از جن و انس پر می کنم ، چنان که می فرماید ؛ « اگر ما مى‏ خواستيم به هر انسانى (از روى اجبار) هدايت لازمش را مى ‏داديم، ولى (من آنها را آزاد گذارده ‏ام) و مقرر كرده ‏ام كه دوزخ را (از انسانهاى بى ايمان و گنهكار) از جن و انس همگى پر كنم » ( سجده 13) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در حالی که توجه ندارد که خداوند می گوید آنانی که جهنمی می شوند ، با سوء اختيار خود اين راه را طى كرده ‏اند و مستحق مجازاتند، و ما هم اراده قاطع داريم بر اينكه دوزخ را از آنان پر كنيم ، روشن است که در این صورت خداوند ظلمی در حق آنان نکرده است ، بلکه آنان خودشان هستند که با اعمالشان خود را دوزخی می کنند . ❕جمله قاطع و كوبنده فوق اشاره به اين است كه مبادا تصور كنيد، رحمانيت و رحيميت خداوند، مانع از مجازات مجرمان آلوده و ستمگر است، مبادا به آيات رحمت مغرور شويد و خود را از مجازات الهى معاف بشمريد كه رحمت او جايى دارد و غضب او جايى. او مسلما- مخصوصا با توجه به لام قسم در جمله" لأملأن" و نون تاكيد در آخر آن- به اين وعده خود وفا خواهد كرد، و دوزخ را از اين دوزخيان پر مى ‏كند، كه اگر نكند بر خلاف حكمت است. 📚تفسیر نمونه ج 17 ص 138 ❕در ذیل مفصل توضیح داده ایم که ملغی کردن جهنم و برابر قرار دادن انسان نیکوکار و بدکار ، خلاف حکمت و عدالت خداوند است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5927 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9204 ❕ملحد در ادامه می گوید که اگر غرض از خلقت ، تکامل و سعادت بندگان است ، چگونه است که خداوند می گوید بسیاری از جن و انس برای دوزخ آفریده شده اند ، چنان که می فرماید ؛ « به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم، آنها دلها (عقلها) يى دارند كه با آن (انديشه نمى ‏كنند و) نمى‏ فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى ‏بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‏ شنوند، آنها همچون چهار پايانند، بلكه گمراه ‏تر اينان همانا غافلانند (زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند). » ( اعراف 179) 👌در حالی که ما خواندیم که هدف خلقت تکامل و سعادت و بهشتی شدن بندگان است ، بر این اساس در مورد آیه مورد اشکال که می گوید بسیاری از جن و انس برای دوزخ آفریده شده اند می گوییم ؛ 1⃣ اين تعبير درست به آن مى ‏ماند كه شخص نجار بگويد قسمت زيادى از اين چوبهايى را كه فراهم ساخته ‏ام براى تهيه درهاى زيبا است و قسمت زياد ديگرى براى سوزاندن و افروختن آتش، چوبهايى كه صاف و محكم و سالمند در قسمت اول مصرف مى ‏كنم، و چوبهاى ناصاف و بد قواره و سست و تكه پاره را در قسمت دوم، در حقيقت نجار دو گونه هدف دارد ؛ ❕يكى هدف اصلى و ديگرى هدف تبعى، هدف اصلى او ساختن در و پيكر و ابزار خوب است و تمام كوشش و تلاش او در همين راه مصرف مى‏ شود، ولى هنگامى كه ببيند چوبى به درد اين كار نمى ‏خورد، ناچار آن را براى سوزاندن كنار مى ‏گذارد، اين هدف تبعى است نه اصلى (دقت كنيد). 👌خداوند نیز هدف اصلیش از خلقت بندگان ، سعادت و بهشتی شدن آنان است ، اما زمانی که ببیند ، بندگان با اعمال ناشایست در مسیر انحراف قدم بر می دارند ، آنان را به جهنم اختصاص می دهد ، تنها تفاوتى كه اين مثال با مورد بحث ما دارد اين است كه تفاوت چوبها با يكديگر اختيارى نيست، ولى تفاوت انسانها بستگى به اعمال خودشان دارد و در اختيار خود آنها است. ❕بهترين گواه براى اين سخن صفاتى است كه براى گروه جهنميان و بهشتيان در آيات فوق مى‏ خوانيم كه نشان مى ‏دهد اعمال خودشان سرچشمه اين گروه‏ بندى مى‏ باشد. 2⃣و به تعبير ديگر خداوند طبق صريح آيات مختلف قرآن همه را پاك آفريده و اسباب سعادت و تكامل را در اختيار همگى گذاشته است ولى گروهى با اعمال خويش خود را نامزد دوزخ مى‏ كنند و سرانجامشان شوم و تاريك است و گروهى با اعمال خود، خود را نامزد بهشت مى‏ سازند و عاقبت كارشان خوشبختى و سعادت است ، هدف اصلی خداوند از خلقت بندگان ، سعادت و تکامل آنان است ، اما ناگزیر زمانی که آنان قدم در مسیر انحراف بگذارند ، در مسیر دوزخ قدم گذاشته و خداوند نیز آنان را وارد دوزخ می کند که این به هدف فرعی و تبعی خداوند است . 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 18 ❕بنابراین ، هدف اصلى آفرينش، خداپرستى و عبوديّت است، ولى نتيجه‏ ى كار بسيارى از انسان‏ها در اثر عصيان، طغيان و پايدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گويا كه در اصل براى جهنّم خلق شده ‏اند. حرف «لام» در «لِجَهَنَّمَ»، براى بيان عاقبت است . مانند نجّار كه هدف اصلى او از تهيه كردن چوب، ساختن در و پنجره ‏هاى زيباست، ولى كار به سوزاندن چوب‏هاى بى ‏فايده در بخارى مى ‏انجامد كه آن هدف فرعى است. ❔ممکن است کسی بگوید که وقتی خداوند می داند که نتیجه کار افرادی دوزخ است ، چرا آنان را خلق می کند تا به هدف تبعی آنان را وارد دوزخ کند ، در ذیل پاسخ این پرسش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/14 ❔و ممکن است کسی بگوید که من اصلا نمی خواستم به دنیا بیایم تا به بهشت یا جهنم بروم ، چرا خداوند جبرا مرا آفرید تا مثلا جهنمی شوم ، پاسخ این اشکال را نیز در ذیل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/224 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که می گوید امام باقر علیه السلام داماد ابوبکر بوده و این فضیلتی برای ابوبکر است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1649
👌پاسخ وهابی را که مدعی است در روایات شیعه آمده است که قیام قبل از ظهور امام مهدی ع ممنوع است و شکل گیری انقلاب ایران خلاف این روایات است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2227