#شیعه_شدن_مردم_ایران_دوره_صفویه
🤔#پرسش
❔شیعه شدن مردم ایران به زور شمشیر
شاه اسماعیل صفوی که تصور میکرد برای گسترش مذهب شیعه دوازده امامی وظیفهای الهی بر عهدهی او گذاشته شده و او میباید به هر قیمتی که شده مردم ایران را شیعه کند٬ پس از فتح تبریز٬ خواست خطبهای را به نام دوازده امام بخواند٬ اما یارانش به او یادآور شدند که از سیصد هزار تن مردم تبریز٬ دویست هزار تن آنان سنی مذهب هستند و اگر خطبهای به نام دوازده امام خوانده شود مردم شورش خواهند کرد. اما شاه اسماعیل در پاسخ گفت:
«خدای عالم با حضرت٬ همراه مناند و من از هیچکس باک ندارم به توفیق الله تعالی٬ اگر رعیت هم حرفی بگویند٬ شمشیر از غلاف میکشم و به عون خدا (یعنی به مدد خدا) یک کس را زنده نمیگذارم!»
و شاه اسماعیل در روزی که خطبه را خواند٬ شورش و اعتراض مردم تبریز را با زور شمشیر خاموش کرد و اعلام کرد هرکس از مذهب تسنن تبری نجوید کشته خواهد شد. مردم نیز از ترس جان خود چنین کردند ❗️
💠#پاسخ💠
👌در حقیقت برای اولین بار ، ایرانیان توسط علی ع اسلام و شیعه را پذیرفتند ، چرا که به گواه تاریخ ، سرزمین یمن در آن روزگار ، بخشی از سرزمین بزرگ ایران بود ؛
📚تاریخ طبری ، ج 2 ص 172
❕پبامبر ص علی ع را مامور به دعوت اهالی یمن به اسلام کرد و آنان نیز از روی مهر و محبتی که به علی ع داشتند ، اسلام را پذیرفتند ، چنان که از براء بن عازب نقل می کنند ؛
« پيامبر خدا، خالد بن وليد را به سوى مردم يمن فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت كند و من در ميان كسانى بودم كه با او رفتيم. او شش ماه ماند و مردم به دعوت او پاسخ ندادند. سپس پيامبر ، على بن ابى طالب عليه السلام را فرستاد و به او فرمان داد تا خالد و همراهانش را بازگرداند و اگر كسى از همراهان خالد بن وليد خواست با او بيايد، اجازه دهد. من از كسانى بودم كه به دنبال على عليه السلام رفتيم. چون به اوايل يمن رسيديم، به آنان خبر رسيد و همه جمع شدند. على عليه السلام، برايمان نماز صبح را خواند و چون از نماز، فارغ شد، ما را در يك صف قرار داد و در جلوى ما ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى، نامه پيامبر خدا را بر ايشان خواند. پس قبيله هَمْدان، همگى در يك روز مسلمان شدند.
❕على عليه السلام، گزارش اين واقعه را به پيامبر خدا نوشت و چون ايشان نامه او را خواند، به سجده افتاد و سپس نشست و فرمود: «درود بر هَمْدان، درود بر هَمْدان!».سپس اهل يمن، پى در پى مسلمان شدند. »
📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 131 _ تاریخ اسلام ، ذهبی ، ج 2 ص 690
❕پس از آن ، در مورد گسترش تشیع در سایر نقاط ایران باید توجه داشت ، که گسترش تشيع در ايران، پديده اى مقطعى و بى مقدمه نيست، بلكه محصول عوامل گوناگون در دراز مدت بوده و در خلال ده قرن صورت گرفته است. اينك به برخى از اسباب گسترش تشيع در ايران به صورت گذرا اشاره مى كنيم ؛
1⃣ايرانيان تحت ستم در عراق ؛
❕در جنگ قادسيه حدود چهارهزار نفر ايرانى، از لشكر ايرانيان گسسته و به سپاه اسلام پيوستند و اسلام را از صميم دل پذيرفتند، به اين شرط كه پس از پايان جنگ هر كجا خواستند بروند، و يا با هر قبيله اى كه خواستند پيمان ببندند و مانند ديگر مسلمانان سهمى از غنائم داشته باشند. متأسفانه پس از پيروزى اسلام بر سپاه ايران، تمام قراردادها زير پا نهاده شد و تحقير آنان آغاز گرديد و به اصطلاح امروز ، ايرانيان شهروند درجه دوم شناخته شدند و به عنوان موالى معروف گشتند. پست ترين و كم درآمدترين كارها به آنها واگذار مى شد.
📚العقد الفرید ، ج 3 ص 413
❕خليفه دوم در طواف شنيد دو نفر با هم به زبان فارسى سخن مى گويند. گفت به زبان عربى سخن بگوييد، زيرا سخن گفتن به زبان فارسى مروت را از ميان مى برد .
📚اقتضاء الصراط المستقیم ، ص 25
👌ولى آنگاه كه زمام خلافت به دست على (عليه السَّلام) افتاد، او به همگان يكسان مى نگريست. وقتى به ايشان اعتراض شد، در پاسخ فرمود ؛ در كتاب خدا فرقى بين فرزندان اسماعيل و غيره نمى بينم. »
📚الغارات ، ص 46
❕همين يكسان نگرى مايه گرايش آنان به على و خاندان او گشت، به ويژه آن كه تحقير موالى در دوران امويان به اوج خود رسيد و تاريخ، تمام اين تحقيرها و بى عدالتى ها را به ثبت رسانده است.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌2⃣ مهاجرت اشعريان يمنى به قم ؛
👌فرزندان سعد بن مالك به نامهاى عبداللّه و احوص، از شيعيان على (عليه السَّلام) در يمن بودند. آنان از ستم هاى امويان به ستوه آمدند. آنگاه كه زيد بن على در سال 121 هجرى قيام كرد، احوص، فرماندهى سپاه زيد را برعهده گرفت. چون سپاه زيد مغلوب گشت، او دستگير شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبداللّه تصميم گرفتند عراق را به قصد قم ترك كنند و همگى با خانواده هاى خود وارد قم شدند و از همان زمان، قم به عنوان مركز تشيع در ايران شناخته شد. به تدريج بستگان آنان كه همگى از قبيله اشعرى بودند، به قم آمدند و يك مركز حديثى و علمى و پايگاه شيعى را پديد آوردند. توضيح بيشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018
👌
❕تنها اشعريان نبودند كه از ستم امويان عراق، به قم مهاجرت كردند، بلكه نياى سوم احمد بن محمد بن خالد نيز پس از انقلاب زيد، وارد «برق رود» قم شد و در آنجا سكنى گزيد.
📚رجال نجاشی ، ج 1 شماره 110
3⃣مهاجرت امام رضا (عليه السَّلام) به خراسان ؛
👌مهاجرت امام هشتم (عليه السَّلام) يكى از علل گسترش تشيع در ايران گرديد. استقبال با شكوه محدثان نيشابور از ايشان، و درخواست استماع حديث از آن حضرت، نشانه عظمت اهل بيت (عليهم السَّلام) در قلوب مردم خراسان بود. آن حضرت حديثى را از آبا و نياكان خود، به نقل از رسول خدا بيان كرد كه خداوند متعال مى فرمايد ؛ «شهادت به يگانگى من دژ استوار من است. هر كس به آن درآيد از عذاب من در امان است». آن حضرت پس از چند لحظه سر از كجاوه بيرون آورد و فرمود: «بِشُرُوطِها وَأَنَا مِنْ شُرُوطِها»يعنى تنها گفتن لاإلهَ إلّا اللّهُ كافى نيست، بلكه شروطى دارد و اعتقاد به امامت من، از آن شروط است.
📚عیون الاخبار ج 2 ص 148
👌روح اين حديث، تبليغ تشيّع از زبان انسانى است كه وارث علوم اهل بيت (عليهم السَّلام) است و سخن پيامبر را از يك چشمه زلال و دور از آلودگى نقل مى كند.ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وى با دانشمندان يهود و نصارى و محدثان اهل سنت و حتى با طبيعى ها و مادّى ها، سبب تفوق علمى آن حضرت بر ديگران شد .
📚همان ،ج 2 ص 139 _ 158
👌و جاذبه هايى را در منطقه خراسان براى خاندان رسالت پديد آورد. بدين ترتيب تشيع در منطقه خراسان گسترش يافت. مطالعه كتاب احتجاج و زندگانى امام رضا (عليه السَّلام) اين مطلب را به روشنى ثابت مى كند. مأمون از گرايش مردم به امام رضا (عليه السَّلام) هراسان شد و لذا آن حضرت را با دسيسه خاصّى مسموم كرد و سپس در سوگ او اشك تمساح ريخت.
📚ارشاد مفید ، ج 2 ص 269
3⃣مهاجرت علويان به ايران ؛
❕پس از مهاجرت امام هشتم و پذيرش ولايت عهد، گروهى از علويان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ايران مهاجرت كردند. مردم نيز به دليل اين كه آنها فرزندان پيامبرند، احترام خاصى براى آنان قائل بودند. يحيى بن عبداللّه بن حسن بن حسن، پس از قيام حسين بن على (شهيد فخ) و شكست او با گروهى از كوفيان به ديلم آمد و هجرت او به اين نقطه سبب گسترش تشيع گشت. علاوه بر منطقه ديلم، طبرستان و مازندران امروز نيز مدتها زير نفوذ علويان قرار داشت و غالباً تشيع زيدى بر آنجا حاكم بود. نگاهى به جغرافياى ايران نشان مى دهد كه در غالب نقاط اين كشور امامزاده هايى به چشم مى خورد كه غالباً فرزندان ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) هستند كه در ايران پراكنده شدند و با گفتار و رفتار خود، تشيع را تبليغ مى كردند. به عنوان مثال در طبرستان 76، در رى 66 و در قم 23 امامزاده وجود دارد كه حاكى از وسائل گسترش تشيع در ايران است ، در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2801
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕رشد تشيع در ايران، به قوّت و ضعف خلافت عباسى در بغداد بستگى داشت. در قرن چهارم، حكومت بغداد از هر جهت تضعيف شده بود، تا آنجا كه در سال 325 منطقه اى جز بغداد تحت سيطره خلافت عباسى نبود.
📚المنتظم ، ابن جوزی ، ج 6 ص 288
❕ اين سبب شد كه آل بويه حكومت خود را از شيراز تا بغداد گسترش دهند و بيش از يك قرن بر اين منطقه حكومت كنند و چون تمايلات شيعى داشتند، دست شيعه را در تبليغ باز گذاشتند و به تدريج نهال تشيع در اكثر نقاط ايران، حتى سيستان و بلوچستان، رشد كرد.
📚دائره المعارف بزرگ اسلامی ، ذیل عنوان آل بویه
👌در قرن هفتم اسلامى، مغولان با سركوب خلافت عباسى، قدرت را به دست گرفتند. و يكى از نوادگان چنگيز به نام سلطان محمد خدابنده، تشيع را برگزيد و مذهب شيعه به سان ديگر مذاهب از رسميت برخوردار شد، با اين كه اكثريت جمعيت را سنيان تشكيل مى دادند، هسته هاى شيعى در غالب نقاط ايران، از شرق تا غرب رو به رشد نهاد .
📚تاریخ تشیع در ایران ج 2 ص 3_ 6
👌اگر چه رسميت مذهب تشيع و انزواى ديگر مذاهب، در عصر صفوى ها و در زمان شاه اسماعیل صفوی ، از آغاز قرن دهم شروع شد .
❕البته باید توجه داشت که شاه اسماعیل صفوی ، جوان 14 ساله ای بیش نبود و نمی توان پذیرفت که او بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد ، زیرا منطقی نیست که حامیان او از سنی ها باشند و علیه مذهب خود ، شاه اسماعیل را به نفع مذهب شیعه حمایت کرده باشند .
👌بنابراین باید در ایران آن زمان ، به حدی شیعه وجود داشته باشد که صفویه با اتکای به آنان ، دولت قدرتمندی تشکیل دهند و در برابر قدرت مند ترین دولت جهان ، یعنی امپراطوری عثمانی که دولتی سنی مذهب بود ، ایستاده ومقابله کند و در نهایت حکومت شیعه صفوی را تشکیل دهند .
❕از سوی دیگر ، در تاریخ ثبت نشده است که صفویه با زور شمشیر ، شیعه را در ایران گسترش داده باشند ، اگر چه ممکن است در مواردی به صورت جزیی و موردی ، اهلسنت مورد آزار صفویان واقع شده باشند ، چنان که در هر حکومت و دولتی ، حتی هم مذهبان نیز مورد اذیت و آزار همان دولت قرار می گیرند که هر دو نوع محکوم است .
❕ شاه اسماعیل ، اگر چه در آغاز امر ، مردم تبریز را تهدید کرد ، اما آن برخورد شاه براى آن بود تا در آغاز كار، زهر چشمى از مخالفان بگيرد، ولى روند كار به آسانى ادامه يافت و با دشوارى چندانى روبهرو نگرديد. درست است كه او در آغاز تهديداتى كرد، ولى در عمل بسيارى از مردم به طور آرام و طبيعى شيعه شدند و تا زمان شاهعباس اين حركت تدريجى ادامه داشت. شاهد، آن كه هيچگونه جنبش ضد شيعى مسلحانه در ايران بر پا نشد. نيروهاى مخالف نیز ، انگيزهاى براى مخالفت نداشتند بهطورىكه در سالهاى درگيرى صفويان با عثمانيها، هيچ نيروى داخلى به دليل سنّى بودن به حمايت از عثماني ها اقدامى ننمود. شاه اسماعيل نهتنها در تبريز با جنبشى روبهرو نشد، بلكه در بسيارى از شهرهاى مركزى ايران مشكل چندانى نداشت. در شيراز بسيارى از مردم به راحتى تشيع را پذيرفتند .
📚تاریخ تشیع در ایران ، ابوالقاسم شاکر ، ص 143
❕بنابراین ، تشیع قبل از دوره صفویان وارد ایران شده بود ، اگر چه در دوره صفویان گسترش بیشتری گرفت و مذهب رسمی ایران معرفی شد ، و در دوره صفویان نیز ، هیچ بیانی از جنبش های ضد شیعی که گواه بر تشیع اجباری مردم ایران باشد ، گزارش نشده است که این گواه بر تشیع اختیاری مردم ایران ، در نقاطی است که تا آن زمان ، شیعه نشده بودند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او حکم اعدام و قصاص را امری غیر انسانی می داند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3321
👌و می گوید اگر فردی به اشتباه محکوم به قصاص شود ، با قتل او ، دیگر جایی برای جبران حکم اشتباه باقی نمی ماند ❗️
❕در حالی که بر خلاف محاکم قضایی موجود در دنیا ، در فقه اسلامی ، تصریح شده است که اگر اندک شبهه ای در بیگناهی فردی باشد ، حد و کیفر ، بر او جاری نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« کیفرها را با شبهات دور کنید » ( یعنی با پیش آمدن شک و شبهه ای در استحقاق حد ، از اجرای آن خود داری کنید )»
📚الفقیه ج 4 ص 74
👌و همینطور ، شرطیت شهادت دو شاهد عادل و با تقوا و خدا ترس برای ثبوت قصاص ، احتمال قصاص شدن فرد بیگناه را بسیار تقلیل می دهد ؛
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 137
👌بنابراین در فقه اسلامی ، تمام جوانب در نظر گرفته شده است تا فرد بیگناه ، قصاص نشود ، اگر چه نهایتا یک درصد احتمال اشتباه شاید باقی بماند ، اما روشن است که هیچ عاقلی به این احتمال کم ، توجه نمی کند که اگر قرار بر توجه باشد ، باید تمام مجازات ها در دنیا تعطیل شود و هیچ کس به سبب عملکردش ، تنبیه نشود ، تا مبادا به اشتباه ، مورد تنبیه قرار گیرد که این امر ، نتیجه ای جز هرج و مرج و گسترش ظلم و فساد و خونریزی ، به همراه ندارد ❗️
@Rahnamye_Behesht
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او در صدد است که پیدایش پدیده ها را از طریق عوامل طبیعی و جهش و فرگشت و مانند آن توجیه کند و تاثیر و وجود خداوند را منتفی بداند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3323
👌و در ذیل نیز مفصلا توضیح داده ایم که امکان پیدایش مجموعه ای از پدیده ها با قوانین منظم و منسجم ، به صورتی تصادفی غیر ممکن و غیر قابل قبول است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/912
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او در این کلیپ نقش خداوند و دعا کردن در رفع مشکلات و مثلا رفع ویروس کرونا را به چالش می کشد و در این مسیر به نقد سخنان عبدالکریم سروش نا آگاه پرداخته است ، در ذیل در مورد مساله مورد اشکال او ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2502
#نقدی_بر_سخنان_رییس_جمهور_در_مورد_صلح_امام_حسن_ع
🤔#پرسش
❔مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است.
"وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظمالناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح میخواهند و وقتی مردم این را میخواهند صلح را انتخاب میکنم.... به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم. "
https://www.alef.ir/news/3990727001.html
💠#پاسخ💠
👌مطابق تصریحات روشن و قطعی امام حسن ع ، علت صلح ایشان با معاویه ملعون ، تنها کمی یار و یاور بوده است نه آنکه بگویند چون اکثر مردم طالب صلح بودند ، من هم صلح کردم . لذا امام ع بارها می فرمود که اگر یارانی بر علیه معاویه داشتم ، در نبرد با او درنگ نمی کردم .
❕امام ع در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود ؛
« من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام. آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند. »
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 291 _ بحار الانوار ج 44 ص 147
👌و می فرمود ؛
«در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم. به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد. هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت». آنگاه امام ع افزود ؛
«اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى مى کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذارنمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....».
📚جلاء العیون ، مجلسی ، ص 434
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« در آن موقعى كه امام حسن عليه السّلام با معاويه اجتماع كرده بود بر فراز منبر رفت و پس از اينكه حمد و ثناى خدا را بجاى آورد فرمود ؛
❕ايها الناس! معاويه گمان ميكند من او را لايق مقام خلافت ميدانم، و خويشتن را براى اين مقام برازنده نميدانم، در صورتى كه معاويه دروغ ميگويد ... بخدا قسم ميخورم اگر مردم با من بيعت ميكردند و از من اطاعت و مرا يارى مى نمودند آسمان قطرات باران خود را براى آنان فرو ميريخت و زمين بركات خود را براى ايشان خارج مى نمود. اى معاويه! براى چه به مقام خلافت طمع نمودى!؟ در صورتى كه پيغمبر اعظم اسلام فرموده: هيچ امتى هرگز مردى را كه از وى عالمتر وجود داشته باشد امير خود قرار نميدهد مگر اينكه وضع آنان رو به انحطاط خواهد رفت تا اينكه آن امت به قهقرا برگردند و به ملت گوساله پرستان ملحق شوند.و حال آنكه بنى اسرائيل حضرت هارون را از دست دادند و در اطراف گوساله گرد آمدند، در صورتى كه آنان ميدانستند هارون خليفه حضرت موسى است.
❕ اين امت هم على بن ابي طالب را از دست دادند، در صورتى كه شنيدند پيامبر به حضرت على بن ابى طالب ميفرمود: تو براى من نظير هارون هستى براى موسى، با اين تفاوت كه پيامبرى بعد از من نخواهد بود.پيغمبر اكرم نيز از دست قوم خود فرار كرد، در صورتى كه آنان را به سوى خدا دعوت ميكرد تا اينكه بجانب غار فرار نمود. اگر پيامبر خدا يارانى ميداشت از دست ايشان فرار نميكرد.
👈 اى معاويه! اگر من هم يارانى ميداشتم با تو صلح و سازش نمى كردم. 👉
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 289 _ کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 938
👌و می فرمود ؛
«به درستى كه معاويه با من منازعه كرد در امرى كه مخصوص من بود، و من سزاوار آن بودم، چون ياورى نيافتم دست از آن برداشتم ...»
📚منتهی الامال ، ج 1 ص 547
👇ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال رییس جمهور روحانی ، به یک نقلی استناد کرده است که امام حسن ع فرمود اند که چون اکثریت قاطع جامعه طالب صلح بودند ، من صلح کردم ، نقلی مورد استناد او در کتاب الاخبار الطوال دینوری آمده است که او می گوید ؛
« گويند نخستين كس كه به ديدار امام حسن آمد و بر آنچه پيش آمده بود اعتراض كرد و حضرت را به بازگشت به جنگ فراخواند حجر بن عدى بود كه گفت « اى پسر رسول خدا دوست داشتم پيش از آنكه اين اتفاق را ببينم مرده بودم ، شما ما را از عدل و دادگرى به جور در آوردى و ما حقى را كه در آن بوديم رها كرديم و به باطل در آمديم كه همواره از آن مى گريختيم و خود را خوار و زبون ساختيم و پستى را كه شايسته ما نيست پذيرفتيم » .
❕سخن حجر بر امام حسن ( ع ) دشوار آمد و به او فرمود ؛
👌 « من ديدم ميل و رغبت بيشتر مردم بر صلح است و جنگ را خوش نمى دارند و دوست نمى دارم آنان را به كارى كه ناخوش دارند مجبور كنم و براى اين صلح كردم كه شيعيان مخصوص ما از كشته شدن محفوظ بمانند و مصلحت ديدم اين جنگها را به هنگام ديگرى موكول كنم و خداوند متعال را هر روز شانى است » .
❕حجر از حضور امام حسن بيرون آمد و با عبيدة بن عمرو نزد امام حسين رفتند و گفتند « اى ابا عبد الله ، خوارى را در برابر عزت خريديد و چيز اندك را پذيرفتيد و چيز فراوان را رها كرديد ، فقط امروز پيشنهاد ما را بپذير و سپس تمام روزگار با ما مخالفت كن ، حسن ( ع ) و عقيده اش را درباره صلح رها كن ، شيعيان خود را از مردم كوفه و ديگر نواحى جمع كن و من و اين دوستم را به سرپرستى مقدمه لشكر بگمار تا بدون اينكه پسر هند متوجه باشد ناگاه او را با شمشيرها فروكوبيم » امام حسين فرمود « ما بيعت كرده و پيمان بستهايم و راهى براى شكستن بيعت ما نيست » .
📚ترجمه الاخبار الطوال ، ص 267
❕این نقل از چند جهت با اشکالات متعددی مواجه است ؛
1⃣ناقل این جریان و صاحب کتاب الاخبار الطوال ، احمد بن داود الدینوری است که از علمای اهلسنت است ، نقل چنین کسی که خود از طرفداران معاویه است ، نمی تواند قابل اعتماد باشد .
📚قاموس الرجال ج 1 ص 464
2⃣دینوری برای این سخن خود ، هیچ گونه سندی ارائه نمی کند ، روشن است که نقل بدون سند ، خصوصا آنگاهی که خلاف مسلمات تاریخی و روایات متعدد شیعه باشد ، ضعیف بوده و قابل اعتماد نمی باشد .
3⃣مطابق این نقل ، حجر بن عدی از صلح راضی نبوده است و بر امام حسن ع اعتراض کرده و حتی امام حسین ع را دعوت کرده که بر خلاف دستور امام حسن ع رفتار کند و صلح را بشکند ❗️در حالی که چنین رفتاری از شان حجر بن عدی به دور است ❕او چنان شان و مقامی داشته است که طبق تصریح شیخ طوسی از ابدال محسوب می شده است ، یعنی از کسانی که نزد خداوند جایگاه والایی و مثال زدنی دارند ؛
📚رجال طوسی ص 60
❕علمای اهلسنت نیز او را دنيا گريز ، زاهد، نمازگزار ، و اهل روزه داری بسیار ، و سلحشورو رزم آور ، و با شرافت و كرامت و درستكار و مستجاب الدعوه معرفی می کنند که از یاران خاص علی ع بوده است ؛
📚 سير أعلام النّبلاء: ج 3 ص 463 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 531، تاريخ دمشق: ج 12 ص 212، البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ الاستيعاب: ج 1 ص 391 _ اسد الغابة: ج 1 ص 698 _ الطبقات الکبری ، ج 6 ص 217
❕قابل پذیرش نیست که حجر بن عدی با این مقام و جایگاه به امام حسن ع اعتراض کند و امام حسین ع را بر علیه امام حسن ع بشوراند .
4⃣از این گذشته ، این که امام حسن ع بخواهد تنها اکثریت را ملاک قرار دهد ، حتی اگر خواسته آنان خلاف حکم خداوند باشد ، با عصمت ایشان همخوانی ندارد ، اکثریتی که طالب حکومت معاویه باشند ، همان اکثریت فاسد هستند که قرآن اطاعت و همراهی با آنان را اجازه نمی دهد . نكوهشهايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده شاهد این سخن است . در آیات متعددی می خوانیم ؛
« ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از اكثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى سازند »(انعام- 116).
❕بنابراین ، قابل پذیرش نیست که امام حسن ع خلاف حکم قرآن عمل کند و به صرف آنکه اکثریت مردم حکومت معاویه را دوست داشتند ، حکومت را به معاویه تقدیم کنند و با او صلح کند .
👌اگر امام حسن ع با معاویه صلح کرد نه به خاطر خواسته اکثریت فاسد ، بلکه به خاطر نداشتن ، یار و نیروی لازم بوده است ، چنان که در روایات فوق الذکر ، امام حسن ع بارها ، به این نکته تصریح کردند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نقد_زئوس
👌زئوس در این کلیپ در صدد است تا مسلمین را از روزه داری نهی کند با این ادعا که روزه برای جسم و جان ضرر دارد ❗️در ذیل پاسخش را داده ایم و فوائد اخلاقی و بهداشتی روزه داری را تبیین کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324
👌و در ذیل نیز در مورد کسی که احتمال می دهد روزه برای بدنش ضرر دارد و تکلیف او در این هنگام توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3326
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#نقد_زئوس
👌زئوس در این کلیپ انتقاداتی به سخنان رهبر انقلاب وارد می کند که فرموده بودند ، دشمنان از اجنه برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند ، در ذیل در این رابطه و وجود جن ، توضیحات مفصلی دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2031
❕او در دروغگویی دیگری می گوید مسلمین معتقدند که بیماری واگیر به خودی خود وجود ندارد و این اجنه هستند که بیماری واگیر را منتشر می کنند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2317
❕او برای اثبات ادعای خود به روایتی استناد می کند که فرمودند ، شیطان بر قسمت شکسته ظرف می نشیند ، لذا از آن محل آب ننوشید و می گوید بر اساس این روایت ، مسلمین معتقدند که شیطان و جن هستند که ویروس ها و میکروب ها را منتشر می کنند .
❕در حالی که او توجه ندارد که شیطان در لغت عرب ، به هر موجود موذی که به دیگری ضرر و نقص می رساند ،خواه انسان باشد خواه غیر انسان ، اطلاق می شود ؛
📚لسان العرب ، ج 13 ص 238
❕بنابراین به میکروب و ویروس نیز ، شیطان گفته می شود زیرا به دیگران ، آسیب و ضرر می رساند ، لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
«كلمه شيطان از ماده « شطن » گرفته شده، و « شاطن » به معنى « خبيث و پست » آمده است و شيطان به موجود سركش و متمرد اطلاق مىشود، اعم از انسان و يا جن و يا جنبندگان ديگر ....شيطان به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى گويند ...علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر ميكربها نيز اطلاق شده است .
❕به عنوان نمونه امير مؤمنان ع مى فرمايد ؛
« از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا شيطان بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى نشيند »و نيز امام صادق ع مى فرمايد ؛
« از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن شيطانها است »
📚الکافی ج 6 ص 38۵
👌از قول پيامبر اسلام ص مى خوانيم ؛
« موهاى شارب (سبيل) خويش را بلند مگذاريد، زيرا شيطان آن را محيط امن براى زندگى خويش قرار مى دهد، و در آنجا پنهان مى گردد »
👌 به اين ترتيب روشن شد كه يكى از معانى شيطان ميكربهاى زيان بخش و مضر است.
❕ولى بديهى است منظور اين نيست كه شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه شيطان معانى مختلفى دارد، كه يكى از مصداقهاى روشن آن ابليس و لشكريان و اعوان او است و مصداق ديگر آن انسانهاى مفسد و منحرف كننده، و احيانا در پاره اى از موارد به معنى ميكربهاى موذى آمده است (دقت كنيد).
📚تفسیر نمونه ، ج 1 ص 191
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#ثواب_زیارت_امام_ع_در_زمان_حیات
🤔#پرسش
❔ببخشید این همه روایت در فضیلت زیارت ائمه پس از شهادتشون داریم ایا روایتی صحیح هم داریم هر کس ائمه رو در زمان حیات شان و قبل از شهادتشان زیارت کنن فلان پاداش را به دست میاورد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با زیارت قبور ائمه ، پس از شهادتشان و فلسفه آن ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1355
❕حال در پاسخ به پرسش مطرح شده ، گفتنی است ؛
👌از آن جا كه پيوند با پيامبر خدا و خاندان پاك او، بيشترين نقش را در سعادت و خوشبختى انسان در دنيا و آخرت دارد، زيارت كردن آنان در حياتشان نیز ، مورد تاکید و توصیه فراوان ، قرار گرفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »« اى كسانى كه ايمان آورده ايد شکیبا باشید و ایستادگی کنید و مرابطه داشته باشید » ( آل عمران 200 )
👌در روایات متعددی ، مقصود از « مرابطه » ، ارتباط و پیوند داشتن با امام علیه السلام ، معرفی شده است ، چنان که امام صادق عليه السلام درباره آيه مذکور فرمود ؛
« در انجام فرايض شكيبا باشيد و در برابر مصيبتها ايستادگى كنيد و با امامان عليهم السلام پيوند برقرار كنيد. »
📚الکافی ج 2 ص 81
❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز ، تاکید شده است ؛
📚البرهان ، فی تفسیر القرآن ، ج 1 ص 730
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس می خواهد به من توسل کند و من شفاعت او را روز قیامت کنم ، با اهلبیتم ارتباط برقرار کند و سرور و شادی را بر آنان وارد کند »
📚امالی صدوق ، ص 379 _ امالی طوسی ، ص 424
👌امام صادق ع فرمود ؛
« هرکس با ما ارتباط داشته باشد ، گویی با رسول خدا ارتباط داشته و هرکس با رسول خدا ارتباط داشته باشد ، گویی با خداوند ارتباط دارد »
📚المحاسن ، ج 1 ص 62
❕در نقل دیگر آمده است که امام حسين عليه السلام از جدّش پيامبر خدا پرسيد ؛ « پدر جان! كسى كه شما را زيارت كند، چه [پاداشى] خواهد داشت؟ پیامبر گرامی ، در پاسخ فرمود ؛
« پسركم! هر كه زنده و مُرده من يا پدرت يا برادرت يا تو را زيارت كند، بر من است كه در روز قيامت، ديدارش كنم و او را از گناهانش نجات دهم. »
📚الکافی ج 4 ص 548
❕امام باقر عليه السّلام فرمود ؛
« حجّ تمام، ديدار با امام است. »
📚الفقیه ج 2 ص 578
❕ امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« هرگاه يكى از شما به حج رود، بايد حجّ خود را با ديدار ما به پايان بَرَد؛ چرا كه اين (ديدار با امام)، براى كامل شدن حجّ است. »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 262
❕سَدير می گوید ؛
« درحالى كه امام باقر عليه السّلام به خانه خدا وارد مى شد و من بيرون مى آمدم، دست مرا گرفت، سپس رو به كعبه كرد و فرمود ؛ اى سدير! همانا مردم، مأمور شده اند كه نزد اين سنگها آمده، طواف كنند، سپس نزد ما بيايند و همبستگى و ولايتشان را با ما اعلام كنند». و اين، همان گفته خداوند است: (من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان آورَد و عمل صالح انجام دهد و آنگاه، هدايت شود). امام عليه السّلام در اينجا، اشاره به سينه اش كرد [و افزود]: «به سوى ولايت ما».
📚الکافی ج 1 ص 392
👌و فرمود ؛
« سزاوار است مردم، اين خانه را زيارت كنند و بزرگ بدارند؛ چرا كه خداوند، آن را بزرگ داشته است. و سزاوار است هرجا كه هستيم، به ديدار ما بيايند. ما راهنمايان [مردم] به سوى خداونديم. »
📚الکافی ج 4 ص 549
❕در نقل دیگری پيامبر گرامی به امام على فرمود ؛
« اى على! هر كه مرا در زندگى ام يا پس از مرگم زيارت كند، يا تو را در زندگى ات يا پس از مرگت زيارت كند، يا دو پسرت را در زمان حياتشان يا پس از مرگشان زيارت كند، برايش ضمانت مى كنم كه در روز قيامت، او را از هراسها و سختى هاى آن، نجات دهم و با خودم هم درجه اش گردانم. »
📚الكافي ج 4 ص 579 _ كامل الزيارات ، ص 40
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند دروغگو ، مدعی است که شیعه می گوید امام زمان ع در سرداب سامراء پنهان شده است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3327
❕در رابطه با فلسفه عریضه نوشتن در چاه جمکران نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3328
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛
1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200
2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201
3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد
در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از #امام_حسن_عسكرى در مورد رفتار با #كردها سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ما در رابطه با وجه تقدس سرداب سامراء گفتیم ؛
❕« اين سرداب براى شيعيان اهل بيت عليهم السّلام از آن جهت مقدّس شمرده شده است كه امام زمان و پدر و جدّش عليهم السّلام در آن سرداب به سر برده و عبادت به جاى آورده اند و از همان #مكان نيز حضرت مهدى عليه السّلام غايب شده است . »
📚بحار الانوار ج 99 ص 81
?h💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3327
❕حال معاند دروغگو مدعی شده است که شیخ عباس قمی گفته است که امام زمان ع در زمان غیبت ، در وسط سرداب است ، یک دروغ واضح و آشکار که در هیچ کجای مفاتیح الجنان چنین جمله ای نیست .
👌این ، نشان می دهد این جماعت برای رسیدن به خواسته های خود ، از هیچ دروغ و تهمتی ابا ندارند ، در حالی که شیخ عباس قمی ، صراحتا تصریح می کند که ارتباط سرداب با امام زمان ع از این جهت است که ایشان از سرداب به غیبت رفتند ، نه آنکه در زمان غیبت در سرداب باشند ، چنان که می گوید ؛
« پس برو به نزد سرداب غیبت آن حضرت و میان دو در بایست و درها را به دست خود بگیر و تنحنح کن ، مانند کسی که رخصت داخل شدن طلبد ...»
📚کلیات مفاتیح الجنان ص 529
❕شیخ عباس قمی در کتاب دیگرش ، به روشنی این نسبتی که برخی به شیعه می دهند که امام زمان ع در زمان غیبت ، در سرداب به سر می برد و از همانجا نیز ، ظهور می کند ، یک دروغ و افتراء به شیعه دانسته که هیچ شیعه ای چنین اعتقادی ندارد و می گوید ؛
« كافه علماى اهل سنت به معاشر اماميه در كتب خود نسبت مى دهند كه ايشان معتقدند ؛ حضرت صاحب الامر عليه السلام در كودكى داخل آن سرداب شد و مادرش نرجس خاتون ايستاده و نگاه مى كرد، تا از نظرش غايب شد. و مقام آن حضرت تاكنون در آنجاست و احدى در طول اين مدت آن جناب را نديده و در آنجا باقى است، تا از آنجا بيرون آيد و دنيا را پر از عدل و داد گرداند.
👈و شيخ ما علامه نورى، طاب ثراه، در چند سال قبل در رساله كشف الاستار، كه در جواب ابن آلوسى بغدادى است، بر اصل ولادت حضرت حجةبن الحسن عليه السلام مكشوف داشته كه تمام آنچه نسبت مى دهند به ما در اين مقام، افتراست و در كتب ما اثرى از هيچيك از اينها نيست، هركس خواست به آن كتاب شريف رجوع نمايد 👉
📚هدیه الزائرین و بهجه الناظرین ، شیخ عباس قمی ، ص 97
❕ملحد دروغگو ، در یک دروغ و تهمتی ، دیگر ، مدعی شده است که قضیه بنای مسجد جمکران در خواب محقق شده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/41
👌قرآن به زیبایی ، عاقبت چنین افرادی را که با دروغ و تهمت ، در صدد گمراه کردن افراد هستند ، به تصویر کشیده و می فرماید ؛
«وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالًا مَعَ أَثْقالِهِمْ وَ لَيُسْئَلُنَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَمَّا كانُوا يَفْتَرُونَ» « آنها بار سنگين گناهان خويش را بر دوش مى کشند و همچنين بارهاى سنگين ديگرى را علاوه بر بارهاى سنگين خويش ( گناهان کسانی که گمراهشان کرده اند ) و روز قيامت به يقين از تهمتهايى كه مى بستند سؤال خواهند شد» ( عنکبوت 13)
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد دروغگو مدعی شده است که امام صادق ع فرزندش اسماعیل را جانشین خود کرد و وصیت کرد که پس از من هر چه احتیاج دارید از اسماعیل بخواهید ، زیرا او امام این امت ، بعد از من است .
👌این مضمون که او به امام صادق ع نسبت می دهد ، کذب محض است و در هیچ نقلی نیامده است ، بلکه چنان که در گذشته توضیح دادیم ، امام صادق ع بارها تصریح کردند که امام کاظم ع امام است نه اسماعیل ، تا برای کسانی که این توهم پیش آمده بود که فرزند بزرگتر یعنی اسماعیل امام است ، دفع توهم و شبهه کند ، در ذیل بخوانید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2916
❕معاند نقلی از کتاب غیبت شیخ طوسی مورد استناد قرار داده است که امام هادی ع می گوید ؛
« برای خداوند در مورد اسماعیل بداء حاصل شد ، بعد از آنکه امام صادق ع به او راهنمایی کرد و او را نصب کرد » « بدا له فی اسماعیل بعد ما دل علیه ابو عبد الله و نصبه »
❕در نمایه بالا ، توضیح داده ام که بداء وقتی به خداوند نسبت داده می شود به معنای « ابداء » و آشکار کردن است ، یعنی خداوند برای مردم آشکار کرد که اسماعیل امام نیست ، بلکه امام کاظم ع امام است ، و این آشکار کردن بعد از آن بود که امام صادق ع به امامت امام کاظم ع راهنمایی کرد و امام کاظم ع را به امامت نصب کرد ، بنابراین ضمیر در « دل علیه و نصبه » بازگشت می کند ، به امام کاظم ع نه اسماعیل .
❕شیخ طوسی که ناقل روایت است نیز معتقد به همین نکته بوده است و می گوید ؛ « خداوند با مرگ اسماعیل ابداء و آشکار سازی کرد که او امام نیست ، زیرا مردم گمان می کردند که اسماعیل ( چون فرزند بزرگتر ) است امام است ، وقتی او مرد ، فهمیدند این سخن صحیح نیست و قائل به امامت امام کاظم شدند » « بدا من الله فان الناس کانوا یظنون فی اسماعیل بن جعفر انه الامام بعد ابیه فلما مات علموا بطلان ذلک و تحققوا امامه موسی ع »
📚الغیبه طوسی ، ص 83
❕اگر شبهه افکن این سخن را نیز نپذیرد و اصرار داشته باشد که ضمیر در « دل علیه و نصبه » به اسماعیل بازگشت می کند ، باز هم نمی تواند مقصود خود را ثابت کند ، زیرا روایت مورد استناد او سندا ضعیف است .
👌شیخ طوسی روایت را مستقیما از سعد بن عبد الله الاشعری نقل می کند ، در حالی که سعد بن عبدالله ، متوفای سال 299 یا 301 است ؛
📚رجال نجاشی ، ص 177
👌و شیخ طوسی متولد 385 هجری و متوفای 460 هجری است .
📚موسوعه طبقات الفقهاء ، ج 5 ص 280
❕و شیخ طوسی بعد از حدود هشتاد سال از ، وفات سعد بن عبد الله الاشعری ، تازه متولد شده است ، و نمی توانسته مستقیما از او نقل روایت کند .
👌بنابراین میان این دو راویانی بوده است که ساقط شده اند و عدم ذکر راویان واسطه ، نقل مذکور را مرسل می کند که چنین روایتی در زمره روایات ضعیف سندی ، محسوب می شود که قابل اعتماد نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بودن_فرزند_از_بیضه_چپ
🤔#پرسش
❔فلسفه ی عدم تساوی دیه ی بیضه ی چپ و راست در اسلام
🖋یکی از احکام عجیب دین اسلام،عدم تساوی دیه ی قطع بیضه ی چپ و راست است.
دلیل این عدم تساوی در حدیثی از امام صادق چنین بیان شده است: {چون فرزند از بیضه چپ به وجود می آید}
این در حالیست که این مسئله از منظر علم پزشکی واضح البطلان است!
ترجمه:
عبدالله بن سنان از امام صادق روایت میکند که گفتم: يكى از بيضههاى مردى از بين مىرود.
فرمود: اگر بيضه سمت چپ بوده باشد دو سومِ ديه کامل دارد.
گفتم: چرا؟ مگر نفرموديد اعضايى كه در بدن جفت هستند هركدام از آنها نصف ديه دارد؟!
فرمود: 👈براى اينكه فرزند از بيضه چپ به وجود مىآيد.👉
📓تهذيب الأحكام(شيخ طوسی)-ج۱۰-ص۲۵۰
🖋این حکم در قانون مجازات اسلامی کشور هم وارد شده است
💠#پاسخ💠
👌چنان که ملحد به آن اشاره کرد ، در روایات اهلبیت ع ، میان دیه دو بیضه تفاوت قائل شده اند و دیه از دست رفتن بیضه سمت راست ، یک سوم دیه کامل ، و دیه از دست رفتن بیضه سمت چپ ، دو سوم دیه کامل ، محسوب شده است ، با این دلیل که فرزند از بیضه چپ است « لان الولد من البیضه الیسری »
📚الفقیه ج 4 ص 152 _ وسائل الشیعه ، ج 29 ص 283 باب 1
❕حال ملحد اشکال کرده است که این سخن از نظر علم پزشکی واضح البطلان است ، زیرا علم پزشکی تفاوتی میان دو بیضه در تولید اسپرم قائل نیست ، حال چگونه می توان پذیرفت که اسپرم سازی و تولید فرزند ، کار بیضه چپ است ❗️❗️
👌ما به این اشکال دو پاسخ می دهیم ؛
1⃣در این شکی نیست که هر دو بیضه در تولید اسپرم موثرند ، اما چه مانعی دارد که نقش بیضه چپ در این فرآیند بیشتر از بیضه راست باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، عمل اسپرم سازی با کندی قابل توجهی مواجه شود که احتمال تولید فرزند به کمترین احتمال برسد ❗️
👌این پاسخ در بیان علامه مجلسی ، مورد توجه قرار گرفته است ؛
📚بحار الانوار ج 57 ص 377
❕این که علم کنونی ، هنوز به نقش حساس و بیشتر ، بیضه چپ در تولید اسپرم و تولد فرزند ، واقف نگردیده است خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند ، چرا که معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى شود.
❕از همه چيز نزديكتر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى كنيم.
👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى گويد ؛
«انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى كنند بدون پاسخ مى ماند».
📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218
❕بنابراین ، صرف اینکه نقشی حیاتی و بیشتر ، بیضه چپ در تولد فرزند و اسپرم سازی ، هنوز مورد کشف علم پزشکی واقع نشده است ، ضرری به آنچه گفتیم وارد نمی کند و ای بسا روزی بشر با پیشرفت علم و دانش ، بتواند به این مساله دست پیدا کنند .
2⃣بیضه ها ، با اسپرمی که تولید می کنند ، هم وظیفه تولد فرزند را به انجام می رسانند و هم وظیفه شکل و صورت و بنیه صحیح و مزاج سالم دادن به فرزند را اجرایی می کنند ، چنان که شاید بتوان این نکته را این کلام ابن سینا استنباط کرد که می گوید ؛
« بيضه ها مى باشد كه وجود آن در بدن يك جنبه ضرورى دارد و يك جنبه انتفاعى؛ اما ضرورت وجود بيضه ها در بدن، توليد منى (اسپرم) ، نگه دارنده نسل مى باشد، و جنبه انتفاعى وجود آنها در بدن تماميت بخشى به شكل و مزاج نرينه و مادينه كه (دو صفت و) عارضه لازم براى همه انواع حيوانات مى باشد »
📚ترجمه قانون در طب ، ص 372
❕بنابراین ، استخوان بندی سالم و مزاج صحیح بدن ، در گرو فعالیت مناسب ، اسپرم ها است ❗️چه مانعی دارد که مقصود روایتی که می گوید فرزند از بیضه چپ است ، این باشد که تولد فرزندی با استخوان بندی و مزاجی سالم و استوار در گرو وجود ، بیضه چپ باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، نباید توقع تولد فرزندی سالم با مزاجی رو به سلامت را انتظار کشید ❗️
👌چنان که گفتیم ، این که علم پزشکی تا کنون به این کارکرد بیضه چپ ، آگاهی تفصیلی پیدا نکرده است ، خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند .
❕بنابراین بر اساس پاسخ اخیر ، مقصود امام ع از این که می گوید ؛ فرزند از بیضه چپ است ، یعنی تولد فرزندی سالم با مزاجی مناسب در گرو وجود بیضه چپ است ❗️
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛
💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛
1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856
2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع #القلم جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و #گناه هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860
4⃣شنیدم که فردی به نام #ابولؤلؤ که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به #کاشان برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861
5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
6⃣نظر رهبر انقلاب در مورد کیفیت شادی کردن های نهم ربیع ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1618
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#کشته_شدن_عمر_در_ربیع_الاول_توضیح_بیشتر
❕تاریخ کشته شدن عمر بن خطاب ، نهم ربیع الاول است ؛
❕علاوه بر اسناد و مدارکی که در نمایه ذیل در این رابطه ارائه دادیم و روایتی که از امام هادی ع در این باره نقل کردیم که ایشان دستور به عید گرفتن و غسل روز نهم ربیع دادند و بزرگان شیعه نیز مطابق روایت مذکور فتوا دادند و روایت را پذیرفته اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
👌گروه کثیری از علماء و بزرگان شیعه ، نیز روایت مذکور را قبول کرده اند و فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع الاول ، یعنی روز کشته شدن عمر بن خطاب داده اند ؛
1⃣مرحوم صاحب عروه ، فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع می دهد ، و علمایی که بر عروه تعلیقه زده اند ، با این فتوای صاحب عروه مخالفت نکرده اند و آن را قبول کرده اند ؛
📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 371
❕علمای مذکور از قرار ذیلند ؛
👌امام خمینی _ خویی _ گلپایگانی _ مکارم شیرازی _ ( همان منبع ) _ منتظری ( العروه مع التعلیقات المنتظری ج 1 ص 358 ) _ فیاض ( تعالیق مبسوطه علی العروه الوثقی ، فیاض ، ج 2 ص 296 _ سید محسن حکیم ( مستمسک العروه ، سید محسن الحکیم ، ج 4 ص 281 _ شیخ محمد تقی آملی ( مصباح الهدی فی شرح عروه الوثقی ، ج 7 ص 94 ) _ فاضل لنکرانی ( العروه مع التعلیقات الفاضل اللنکرانی ج 1 ص 321 ) _ سید محمد صادق روحانی ( العروه الوثقی ، ج 1 ص 270 ) _ میرزا جواد تبریزی ، در تنقیح مبانی العروه ، کتاب الطهاره ، ج 7 ص 454 _ سید سیستانی در تعلیقه علی العروه الوثقی ، ج 1 ص 366
2⃣سید سبزواری در مهذب الاحکام ، ج 4 ص 293 به استحباب غسل روز نهم ربیع فتوا می دهد _ سید محمد صدر در ماوراء الفقه ، ج 1 ص 154 به استحباب غسل روز نهم ربیع ، فتوا می دهد _ و همین فتوا را سایرین هم داده اند ، کسانی چون سید گلپایگانی در هدایه العباد ج 1 ص 94 _ محمد تقی بهجت در وسیله النجاه ج 1 ص 67 _ صافی گلپایگانی در هدایه العباد ، ج 1 ص 79
3⃣سید سیستانی ، در فتوایی اجازه دست زدن در مجالسی که نهم ربیع برای اهلبیت ع برگزار می شوند را دادند ؛
📚استفتاءات ، سیستانی ، ص 585 « هل یجوز ... التصفیق فی مجالس اهل البیت مثل یوم التاسع من ربیع ... الجواب : یجوز التصفیق »
4⃣دسته ای دیگر از علماء ، روز قتل عمر بن خطاب را نهم ربیع دانسته و به روایتی که به آن اشاره کردیم ، در این مساله استدلال می کنند ؛
📚العقد النضید ، محمد بن الحسن القمی ، ص61 _ منهاج البراعه ، حبیب الله خوئی ، ج 3 ص 77 _ الشعائر الدینیه ، شیخ محمد سند ، ص 134 _ الذریعه ، آقا بزرگ تهرانی ، ج 25 ص 303 _ مستدرک سفینه البحار ، شیخ علی نمازی ، ج 5 ص 279 _ میرزای نوری ، مستدرک الوسائل ، ج 2 ص 522 _ سید هاشم بحرانی در مدینه المعاجز ج 2 ص 97 _ عبد الجلیل قزوینی در النقض ، ص 353 _ علامه عاملی بیاضی در الصراط المستقیم ، ج 3 ص 29 _ شیخ حسین آل عصفور در سداد العباد ، ص 375 و ...
💠ادامه 👇