👌کاربری در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم ع سوال کرده است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3365
❕کاربری در مورد عصمت آدم ع سوال کرده و اینکه اگر ایشان عصیان و معصیت الهی را کردند ، دیگر نمی توانند پیامبر باشند ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1486
❕کاربری سوال کرده است که آیا مساله وجوب نفقه و مهریه بر مردان به این معنا نیست که ما دخترانمان را به ازای نفقه و مهریه به مردان می فروشیم ❗️
👌در ذیل در مورد فلسفه وجوب نفقه توضیح داده ایم و اینکه این وجوب ارتباطی با مساله خرید و فروش ندارد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2921
❕در مورد فلسفه وجوب مهریه نیز توضیحات کافی را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/459
#زنای_پدر_با_فرزند_دختر
🤔#پرسش
❔چرا اگر پدر فرزندش را بکشد قصاص نمیشود ولی اگر با دخترش زنا کند به سه بار اعدام محکوم میشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که زنا ، گناهی بس بزرگ است ، تا جایی که خداوند می فرماید ؛
«وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا » « و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهى است » (اسراء 32 )
❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال زنديق كه چرا زنا حرام شده است فرمود ؛
« چون مايه فساد و از بين رفتن ارث و ميراث و انقطاع نسل است. در زنا، زن نمى داند كه چه كسى او را حامله كرده و فرزند نمى داند پدرش كيست، نه نسبها پيوسته است و نه خويشاوندي ها معلوم است. »
📚بحار الانوار ج 103 ص 368
❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛
« زنا به علّت مفاسدى كه در بردارد، مانند قتل نفس، از بين رفتن و مخدوش شدن اصل و نسب، ترك تربيت كودكان، تباه شدن موضوع ارث و ميراث و امثال اين مفاسد، حرام شده است »
📚بحار الانوار ج 79 ص 24
❕در توضیح ، فلسفه تحريم زنا ، در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
1⃣پيدايش هرج و مرج در نظام خانواده، و از ميان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه اى كه وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعى است، بلكه موجب حمايت كامل از فرزندان مى گردد، و پايه هاى محبتى را كه در تمام طول عمر سبب ادامه اين حمايت است مى گذارد. در جامعه اى كه فرزندان نامشروع و بى پدر فراوان گردند روابط اجتماعى كه بر پايه روابط خانوادگى بنيان شده سخت دچار تزلزل مى گردد. براى پى بردن به اهميت اين موضوع كافى است يك لحظه چنين فكر كنيم كه چنانچه زنا در كل جامعه انسانى مجاز گردد و ازدواج برچيده شود، فرزندان بى هويتى كه در چنين شرائطى متولد شوند تحت پوشش حمايت كسى نيستند، نه در آغاز تولد و نه به هنگام بزرگ شدن.
❕از اين گذشته از عنصر محبت كه نقش تعيين كننده اى در مبارزه با جنايتها و خشونتها دارد محروم مى شوند، و جامعه انسانى به يك جامعه كاملا حيوانى توأم با خشونت در همه ابعاد، تبديل مى گردد .
2⃣ اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكشهاى فردى و اجتماعى در ميان هوسبازان است، داستانهايى را كه بعضى از چگونگى وضع داخل محله هاى بدنام و مراكز فساد نقل كرده و نوشته اند به خوبى بيانگر اين واقعيت است كه در كنار انحرافات جنسى بدترين جنايات رخ مى دهد.
3⃣ تجربه نشان داده و علم ثابت كرده است كه اين عمل باعث اشاعه انواع بيماريها است و با تمام تشكيلاتى كه براى مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم كرده اند باز آمار نشان مى دهد كه تا چه اندازه افراد از اين راه سلامت خود را از دست داده و مى دهند.
4⃣ اين عمل می تواند سبب سقوط جنين و كشتن فرزندان و قطع نسل مى گردد، چرا كه چنين زنانى ممکن است حاضر به نگهدارى اينگونه فرزندان نيستند، و اصولا وجود فرزند مانع بزرگى بر سر راه ادامه اعمال شوم آنان مى باشد، لذا هميشه سعى مى كنند آنها را از ميان ببرند.
5⃣ نبايد فراموش كرد كه هدف از ازدواج تنها مساله اشباع غريزه جنسى نيست، بلكه اشتراك در تشكيل زندگى و انس روحى و آرامش فكرى، و تربيت فرزندان و همكارى در همه شئون حيات از آثار ازدواج است كه بدون اختصاص زن و مرد به يكديگر و تحريم زنان هيچيك از اينها امكان پذير نيست.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 99
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌قبح زنا آنجایی شدید تر می شود که با محارم ، صورت گیرد ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« شدید ترین مردم از نظر عذاب در روز قیامت ، برای مردی است که نطفه خود را در رحم زنی که بر او حرام است ، بریزد »
📚الکافی ج 5 ص 541
❕و فرمود ؛
« آدميزاد هيچ كار [گناهى] نكرد كه نزد خداوند تبارك و تعالى سنگين تر از اين باشد كه پيامبرى يا امامى را بكشد، يا كعبه را، كه خداوند عزّوجلّ قبله بندگان خود قرار داده است، ويران كند، يا به حرام، نطفه خود را به رحم زنی بریزد که بر او حرام است »
📚الفقیه ج 4 ص 20 _ مستدرک الوسائل ج 14 ص 336
❕لذا امام رضا ع فرمود ؛
« زنا، بزرگترين جنايت است. »
📚عیون الاخبار ، ج 2 ص 97
👌و به خاطر همین جهت که زنا ، بزرگترین جنایت است ، اگر فردی با یکی از محارمش زنا کند ، با شمشیری گردنش زده می شود ( و اعدام می گردد ) ؛
📚الکافی ج 7 ص 190
❕و اگر زنا کننده ، به زور با محرمش ، زنا کند ، از این جنبه نیز مجازات اعدام را دارد ؛
📚التهذیب ج 10 ص 17
❕و اگر زنا کننده ، محصنه نیز می باشد ، مطابق روایات ، از این جهت نیز اعدام می گردد ؛
📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 61
❕بنابراین ، اگر مرد همسر داری ، به زور با دخترش زنا کند ، از سه جهت اعدام می گردد ، و بر اساس همین ، مرجع عالی قدر ، مکارم شیرازی ، در پاسخ به پرسشی که می گوید ؛
« خانمی ادعا می کند که شوهر او با فرزند دخترش به زور زنا کرده و دختر در قبال خواسته هاى نامشروع وى تمکین نموده، و از این طریق صاحب بچه شده است در این صورت حکم و نیز وضعیّت شرعى و حقوقى فرزند یاد شده چه می باشد ❔
👌ایشان پاسخ می دهند ؛
« چنانچه کار پدر ثابت شود، حکم او سه بار اعدام است از جهت زناى با محارم، و از جهت زناى به عنف، و زناى محصنه ، و دختر اگر تحت فشار بوده حدّ ندارد ... »
🌐https://b2n.ir/940505
❕بنابراین ، اگر به خاطر مصالحی ، پدر در قبال قتل فرزند ، قصاص نمی شود و در مجازات او تخفیفی قائل شده اند ، که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2175
👌اما در زنای با فرزند ، این تخفیفات برداشته شده است ، آن هم به خاطر قبح و زشتی و پلیدی بیشتری که گناه زنای با فرزند نسبت به قتل او دارد تا جایی که گاه دختر راضی است که پدرش او را بکشد ، اما با او زنا نکند و شخصیت و حیثیت او را لکه دار نکند ، که پس از این واقعه ، معمولا چنین دخترانی ممکن است نتوانند سنگینی این مصیبت را تحمل کنند و دست به خودکشی می زنند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#تفاوت_مجازات_بین_برده_و_آزاد
🤔#پرسش
❔چرا در اسلام خون آزاد و برده مساوی نیست و آزاد اگر برده را بکشد ، قصاص نمی شود ؟ مگر برتری تنها به تقوا نیست ❗️❗️
💠پاسخ💠
1⃣در نظر خداوند ، هیچ تفاوتی در ریختن خون برده یا آزاد نیست و هر کس بی گناهی را بکشد ، چه بیگناه برده باشد یا آزاد ، به همان اندازه قبح و زشتی و مجازات در برابر خداوند دارد .
👌 در آيه 32 سوره مائده آمده است: «به همين جهت بر بنى اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته است».
👌در آيه 93 سوره نساء آمده است ؛ « هركس فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى كند و او را از رحمتش دور مى سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است»
👌از تعبير به «خلود و جاودانگى در آتش» چنين بر مى آيد كه قاتلِ عمد ، چه نسبت به برده و چه نسبت به فرد آزاد ، باايمان از دنيا نخواهد رفت، زيرا مى دانيم هيچ فرد باايمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد.
❕در حديثى از پيامبر گرامی نقل شده است ؛
«تمام دنيا ويران شود در پيشگاه خداوند آسانتر از اين است كه خونى به ناحق ريخته شود»
📚میزان الحکمه ج 9 ص 289
2⃣خداوند می فرماید ؛
« اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است،👈 آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، 👉و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178)
❕این که آزاد در برابر قتل برده قصاص نمی شود ، به این خاطر نیست که مثلا خون آزاد از خون برده رنگین تر و ارج و قربش نزد خداوند بیشتر است ، زیرا خواندیم که ارزش خون هر دو در نزد خداوند برابر است و هر دو اگر بیگناه کشته شده اند ، برای قاتل به یک اندازه مجازات در نزد خداوند است .
❕فلسفه تفات در قصاص بین آزاد و برده ، بازگشت می کند به تفاوت کارکرد اجتماعی و اقتصادی برده و آزاد .
👌افراد آزاد و دارای کسب و کار مستقل ، غالبا در جامعه ، می توانند عضو مؤثر اقتصادى باشند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند .
❕مثلا زن و فرزند و حتی برخی از بردگان ، تحت تکفل فرد آزاد هستند ، در حالی که فرد برده هیچ کسب و کار مستقلی ندارد و نان خور و تحت تکفل فرد آزاد است ، اگر فرد آزاد در برابر قتل برده قصاص شود ، افراد تحت تکفل او و بردگانی که مثلا نانخور او هستند ، متحمل خسارات جدی می شوند ، اما اگر برده کشته شود ، کسی تحت تکفل او نیست که متحمل خسارت شود .
❕بنابراین عدم قصاص فرد آزاد ، برای جبران خسارتی است که در صورت قصاص او ، بر افراد تحت تکفل او وارد می آید ، نه آنکه محبوبیت فرد آزاد در نزد خداوند ، بیشتر از فرد برده باشد .
❕خلاصه آنکه ، تفاوت ميان از بين رفتن فرد آزاد و برده ، از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى و استقلال ، بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان فرد آزاد و مثلا فرزندان بى گناه تحت تکفل او و یا بردگان تحت تکفل او وارد مى شود، لذا اسلام با جعل حکم مذکور در مورد تفاوت قصاص ، رعايت حقوق همه افراد را كرده و از خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى كه به يك خانواده و افراد تحت تکفل فرد آزاد وارد می شود ، جلوگيرى نموده است ، اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان و خانواده و بردگان تحت تکفل فرد آزاد پايمال گردد.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣بر همین اساس برخی در این رابطه چنین می نویسند ؛
« گفته شده که اگر جان انسانها ارزشمند است در این جهت فرقی بین برده و عبد و کنیز با انسانهای آزاد و حرّ نیست، پس چرا اگر انسان آزاد، برده ای را به قتل برساند حکم قصاص در مورد آنها جاری نمی شود؟
👌پاسخ ؛
❕ قاتل و مقتول باید از نظر طبقه اجتماعی هر دو آزاد و یا هر دو برده باشند. بنابراین اگر انسان آزادی مرتکب قتل عمد یک برده شود قصاص نخواهد شد. این مسأله از نظر فقهای امامیه و اکثر فقهای اهل سنت مسلّم و غیرقابل تردید است....
❕در نظام برده داری، یک برده که هیچ اختیاری خارج از خواست مولای خود ندارد و حتی حقّ تملّک برای او شناخته شده نیست. از نظر موقعیت اجتماعی در سطح پایینی قرار دارد و ارزش اجتماعی او به دلیل عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری و عملکرد مستقل، بسیار پایین تر از کسی است که در تصمیم گیری آزاد است، و طبعاً این چنین کسی در جامعه قابل مقایسه با افراد آزاد نیست. ...
❕اسلام در همان زمان نیز علی رغم پذیرش این نظام، حقوق و امتیازاتی را برای این گروه اجتماعی به رسمیت شناخت که قبل از آن سابقه نداشت. در عین حال تفاوت انکار ناپذیر این افراد نسبت به افراد آزاد، موجب شده است که در بسیاری از حقوق اجتماعی با دیگران تفاوت داشته باشند؛ از جمله موارد حقّ قصاص که 👈تساوی جرم و مجازات در آن باید کاملاً رعایت شود،👉 و عدم تساوی در نقش و جایگاه اجتماعی مانع از آن شده است که قتل یک برده توسط یک فرد آزاد، موجب حقّ قصاص شود، 👈چون جرم ، کشتن یک انسان فاقد هر گونه آزادی و اختیار است و مجازات نباید کشتن یک انسان آزاد و مستقل باشد. بنابراین، با عدم امکان قصاص، راهی جز جبران خسارت مالی باقی نمی ماند. 👉
👌آری، برای این که برده کشی یک عادت در جامعه نشود، در اسلام مقرّر شده است که اگر کسی کشتن بردگان را عادت قرار دهد و مکرّر مرتکب این عمل ناشایست شود محکوم به مجازات مرگ است، البته نه از باب قصاص، بلکه به دلیل افساد در زمین. »
📚اسلام شناسی و پاسخ به شبهات ، رضوانی ، ص 350
4⃣فرد آزاد ، اگر چه در برابر کشتن برده قصاص نمی شود ، اما موظف است که قیمت او را به عنوان دیه ، پرداخت کند و حاکم اسلامی ، او را تحت مجازات و شکنجه و تازیانه های شدید و پر درد قرار می دهد ، تا سزای آنچه انجام داده است را ببینید ، لذا در روایات آمده است که فرد آزاد باید در قبال کشتن برده ، شدیدا ضربه و تازیانه پر درد بخورد ، و زندانی و تبعید شود ؛ « یضرب ضربا شدیدا » ، « یضرب ضربا وجیعا » _ « ادب و حبس » _« ینفی عن مسقط راسه »
📚التهذیب ج 10 ص 236 _ الفقیه ج 4 ص 96 _ الکافی ج 7 ص 303
5⃣چنان که گفته شد ، اگر فردی به کشتن بردگان عادت کند ، کشته می شود ، و اجازه برده کشی را ندارد ؛ « الا ان یکون معروفا بقتل الممالیک ، فیقتل به »
📚 الکافی ج 7 ص 303
6⃣برده ای هم که فرد آزاد را کشته است ، لزوما قصاص نمی شود ، بلکه امر او به خانواده فرد آزاد واگذار شده است که اگر بخواهند او را قصاص کنند ، یا به بردگی بگیرند ؛ « دفع الی اولیاء المقتول ، فان شاءوا قتلوه و ان شاءوا استرقوه »
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 99
❕از آنجایی که برده قاتل به عنوان ملک و دارایی اولیاء مقتول آزاد ، محسوب می شود ، کشتن او در ازای قتل فرد آزاد ، نوعی خسارت مالی برایشان تلقی می شود ، لذا ممکن است اکثرا از کشتن او صرف نظر می کنند و نهایتا او را به دیگری می فروشند ، بنابراین لزوما مجازات اعدام و قصاص هم در انتظار برده قاتل نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🌸میلاد حضرت زینب سلام الله علیها مبارک
🌸پرسش و پاسخ هایی پیرامون بانو زینب سلام الله علیها ؛
1⃣گوشه ای از فضائل آن بانوی بزرگوار ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1767
2⃣عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به #شهادت رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
3⃣در کلیپی فردی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو#طفلان زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866
4⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در #كاخ يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين #داستانها در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201
5⃣یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان #تزویج می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572
6⃣ شما در کانال خود خواستید رد کنید سر به #محمل کوبیدن حضرت زینب رو در حالی که علما تایید کردن❗️نظر #نهایی شما در این رابطه چیست ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174
7⃣آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین #گریبان چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند #جهنمی است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3187
8⃣آیا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب لخت شد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1291
9⃣واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/973
🔟چرا حرم ائمه و حضرت زینب برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1468
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پرسش و پاسخهای شب یلدا ؛
1⃣فلسفه جشن گرفتن شب #یلدا چیست ❗️نظر اسلام در این رابطه چیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1732
2⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3036
3⃣توضیحی در مورد فال حافظ گرفتن در شب_یلدا ، نظر اسلام در مورد فال و فال گیری چیست❕آیا فال حافظ و قهوه و ...اعتبار دارد❕❕
💠💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1733
#ام_حبیبه_همسر_رسول_الله_ص
🤔#پرسش
❔آیا ام حبیبه همسر رسول خدا شخصیت مثبتی بوده است؟ در کتابخانه قائمیه جزوه در مورد ایشان است و وی را از زنان مورد الگو معرفی نموده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ام حبيبه دختر ابى سفيان صخر بن حرب بن اميّه، زوجه رسول خدا بود و نام مادرش صفيّه بنت ابى العاص است. نام او را رمله بیان کرده اند ، كه به كنيه اش ام حبيبه مشهور گرديد اما شیخ كلينى به نقل از امام رضا ع نام او را آمنه ذكر كرده است ؛
📚الکافی ج 5 ص 367
❕ در اوايل دعوت پيغمبر اسلام آورد و با همسرش عبيد الله بن جحش به حبشه مهاجرت كرد. شوهرش به دين نصرانيت برگشت، ولى او مسلمان باقى ماند. عبيد الله نصرانى از دنيا رفت و نجاشى- (پادشاه حبشه) به وكالت رسول الله ، ام حبيبه را در سال ششم يا هفتم قمرى به ازدواج آن حضرت درآورد. درباره شرح حال ام حبيبه و چگونگى عقد ازدواجش، ابن سعد چند خبر نقل كرده است، به جهت اختصار از ذكر آن خوددارى مى شود ، جهت اطلاع رجوع شود ؛
📚الطبقات الکبری ج 8 ص 97
👌چنان که گفته شد او در اوايل دعوت پيغمبر ، اسلام آورد و با همسرش عبيد الله بن جحش به حبشه مهاجرت كرد و از حبشه به مدينه هجرت كرد و پيامبر براى ازدواج با وى، طعام داد و فرمود: « اين سنت پيامبران است كه هنگام ازدواج وليمه (طعام) مى دهند. »
📚الکافی ج 5 ص 367
👌چرایی ازدواج پیامبر گرامی با ام حبیبه ، دز جهت تجدید روحیه او بوده است . یعنی پیامبر گرامی برای تجدید روحیه و تثبیت ایمان او به اسلام از او خواستگاری نمود . امّ حبیبه بدون همسر در کشوری غریب باقی ماند و روحیه وی در اثر این دو حادثه ( یعنی ارتداد همسر و بودن در ، دیاری غریب ) ضعیف شد.
❕پیامبر گرامی مصلحت دید او را به ازدواج خود درآورد تا به گونه ای روحیه او را تقویت کند. از این رو نامه ای به نجاشی نوشت و از او خواست تا امّ حبیبه
را برای او خواستگاری کند. و او چنین کرد. امّ حبیبه چنان از شنیدن این خبر خوشحال شد که تمام النگوهای خود را به غلامی که این خبر مسرّت بخش را به وی داده بود، بخشید. پیامبر گرامی با زنی ازدواج کرد که او را ندیده بود، ولی در عین حال در آن شرایط حسّاس از او خواستگاری نمود.
📚اسلام شناسی ، رضوانی ، ص 654
❕در سال هشتم هجرى پدر ام حبيبه، ابو سفيان، براى تمديد پيمان به مدينه آمد و داخل حجره دخترش شد و روى فرشى كه پيغمبر معمولا بر آن مى نشست، قرار گرفت. ام حبيبه فرش را كشيد. ابو سفيان گفت: از نشستن من بر روى اين فرش مضايقه مى كنى؟ گفت بلى. اين فرشى است كه رسول خدا بر آن مى نشيند، تو مشركى و نمى توانى بر روى آن بنشينى. »
📚الطبقات الکبری ، ج 8 ص 100 _ اعلام النساء ج 1 ص 464
👌 اين گفتار حاكى از قوت ايمان او به خداوند و پيامبرش است. زيرا برغم دورى از پدر و حب پدر و فرزندى، به سبب احترام و علاقه اى كه نسبت به رسول الله داشت، اجازه نداد، پدر مشركش- كه دشمن خدا و رسولش بود- بر روى فرش پيامبر بنشيند.
📚محدثات شیعه ، ص 56
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕شواهدی حاکی بر آن است که ام حبیبه بر آن ایمان و درستکاری که ابتدای امر بود ، تا آخر باقی نماند ؛
1⃣نقل می کنند که پیراهن خونین عثمان را به همراه نعمان بن بشیر به سوی برادرش معاویه فرستاد ؛
📚مروج الذهب ج 2 ص 354 _انساب الاشراف ، ص 291 _ تاریخ مدینه دمشق ج 24 ص 282
❕این عمل او از این جهت بوده است که معاویه را به بهانه خونخوهی عثمان بر علیه علی علیه السلام بشوراند .
2⃣نقل می کنند که « چون خبر قتل محمد بن ابى بكر به عايشه رسيد در تعقيبات نماز خود معاويه و عمرو بن عاص را لعن مى ، كرد و ام حبيبه چون به قتل محمد آگاه شد گوسفندى را بريان كرد و براى عايشه فرستاد ، ( كنايه از اينكه برادر تو را چنين بريان كردند ) ، عايشه گفت خدا بكشد اين دختر زن زانيه را بخدا قسم كه ديگر بريان نخواهم خورد »
📚تذکره الخواص ص 107 _ انساب الاشراف ج 2 ص 291
👌او از کشته شدن محمد بن ابی بکر خوشحالی می کرد ، در حالی که محمد بن ابی بکر از یاران مخلص علی ع بود ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 6 ص 373
3⃣مطابق نقل ها ، پیامبر گرامی نیز برای مدتی از ام حبیبه کناره گرفت و به نزد او نرفت ؛
📚انساب الاشراف ج 1 ص 467 _ فتح الباری ج 9 ص 93 _ مصنف ابن ابی شیبه ، ج 3 ص 329
❕شاید ام حبیبه در پایان عمرش از این عملکرد خود پشیمان شده و توبه کرده باشد ، به خاطر دو جریان ؛
1⃣ نقل می کنند ، ام حبيبه قبل از فوت، عايشه را صدا زد و از او به سبب آنچه در ميانشان گذشته بود، طلب آمرزش كرد و با ام سلمه نيز به همين ترتيب رفتار نمود.
📚اعلام النساء ج 1 ص 465
2⃣نقل از امام على بن حسين عليه السّلام است که مى فرمايد ؛
« وارد محلى در خانه على بن ابى طالب عليه السّلام شدم و جايى را كندم؛ در آن سنگى يافتم كه بر آن نوشته شده بود: اين قبر رمله بنت صخر ( ام حبیبه ) است. سنگ را دوباره سر جايش گذاشتم »
📚اسد الغابه ج 5 ص 457
❕لذا رجالی معروف ، مامقانى او را از زنان راوى شمرده است و مى گويد ؛ «إنّى أعتبرها من الحسان أقل و العلم عند اللّه تعالى» ؛ « حداقل گفتار درباره اش اين است كه او را حسن مى دانم و خدا آگاه است. »
📚تنقیح المقال ج 3 ص 71
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#کشته_شدن_بیگناهان_در_طوفان_نوح
🤔#پرسش
❔چرا عاقبت زن ها و بچه های بیگناه در طوفان نوح مرگ بود ؟
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
و بترسيد از فتنهاى كه تنها ستمكارانتان را در بر نخواهد گرفت و بدانيد كه خدا به سختى عقوبت مىكند.
آیه 25 سوره انفال
در آيه مورد بحث «فِتْنَه» به معناى بلاها و مصائب اجتماعى است كه دامن همه را مىگيرد و👈 به اصطلاح خشك و تَر در آن مىسوزند.👉
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 166
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ » « و از فتنه اى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمى رسد (بلكه همه را فرا خواهد گرفت چرا كه ديگران سكوت اختيار كرده اند) و بدانيد خداوند كيفر شديد دارد. » ( انفال 25)
❕فتنه در قرآن مجيد در موارد متعددى بكار رفته ؛ گاهى به معناى آزمايش و امتحان و گاهى به معناى بلاء و مصيبت و عذاب آمده است اين كلمه در اصل به معناى داخل كردن طلا در كوره است تا خوبى و بدى آن آشكار شود سپس به معنى آزمايشها كه نشان دهنده چگونگى صفات باطنى انسانهاست بكار برده شده است، و همچنين در مورد بلاها و مجازاتها كه باعث تصفيه روح انسان و يا تخفيف گناه اوست بكار مى رود.
📚مفردات راغب ، ج 1 ص 623
❕در آيه مورد بحث « فتنه » به معناى بلاها و مصائب اجتماعى است كه دامن همه را مى گيرد و به اصطلاح خشك و تر در آن مى سوزند.
👌و در حقيقت خاصيت حوادث اجتماعى چنين است هنگامى كه جامعه در اداء رسالت خود كوتاهى كند و بر اثر آن قانونشكنى ها و هرج و مرجها و ناامنى ها و مانند آن به بار آيد نيكان و بدان در آتش آن مى سوزند و اين اخطارى است كه خداوند در اين آيه به همه جوامع اسلامى مى کند و مفهوم آن اين است ؛
❕افراد جامعه نه تنها موظفند وظايف خود را انجام دهند بلكه موظفند ديگران را هم به انجام وظيفه وادارند زيرا اختلاف و پراكندگى و ناهماهنگى در مسائل اجتماعى موجب شكست برنامه ها خواهد شد و دود آن در چشم همه مى رود، من نمى توانم بگويم چون وظيفه خود را انجام داده ام از آثار شوم وظيفه نشناسى هاى ديگران بر كنار خواهم ماند چه اينكه آثار مسائل اجتماعى فردى و شخصى نيست.
👌اين درست به آن مى ماند كه براى جلوگيرى از هجوم دشمنى صد هزار نفر سرباز نيرومند لازم باشد اگر عده اى مثلا پنجاه هزار نفر وظيفه خود را انجام دهند مسلما كافى نخواهد بود و نتايج شوم شكست هم وظيفه شناسان را مى گيرد و هم وظيفه نشناسان را، و همانطور كه گفتيم خاصيت مسائل جمعى و گروهى همين است.
❕اين حقيقت را به بيان ديگرى نيز مى توان روشن ساخت و آن اينكه ؛
👌 نيكان جامعه وظيفه دارند كه در برابر بدان سكوت نكنند اگر سكوت اختيار كنند در سرنوشت آنها نزد خداوند سهيم و شريك خواهند بود.
❕چنان كه در حديث معروفى از پيامبر نقل شده كه فرمود ؛
« خداوند عزوجل هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص مجازات نمى کند مگر آن زمان كه منكرات در ميان آنها آشكار گردد و توانايى بر انكار آن داشته باشند در عين حال سكوت كنند در اين هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد كرد. »
📚تفسیر المنار ج 9 ص 638 _ تفسیر نمونه ج 7 ص 131
🔸ادامه 👇