❕ابو هاشم جعفرى گوید :
" از حضرت رضا عليه السّلام راجع بغاليان و مفوّضه فرمود غاليان كافرند و مفوضه مشرك هستند (مفوضه كسانى هستند كه ميگويند خداوند خلقت را به ائمه واگذار كرده) هر كه با آنها مجالست نمايد و آميزش داشته باشد يا بخوردن و آشاميدن بنشيند يا با آنها رابطه برقرار كند و يا بآنها دختر بدهد و يا دختر بگيرد يا امانت بگيرد و يا بآنها اعتماد كند و يا سخن آنها را تصديق كند يا بآنها كمك كند بيك كلمه از ولايت خدا و پيامبر و ولايت ما اهل بيت خارج خواهد شد. "
" وَ الْمُفَوِّضَةُ مُشْرِكُونَ مَنْ جَالَسَهُمْ أَوْ خَالَطَهُمْ أَوْ وَاكَلَهُمْ أَوْ شَارَبَهُمْ أَوْ وَاصَلَهُمْ أَوْ زَوَّجَهُمْ أَوْ تَزَوَّجَ إِلَيْهِمْ أَوْ أَمِنَهُمْ أَوِ ائْتَمَنَهُمْ عَلَى أَمَانَةٍ أَوْ صَدَّقَ حَدِيثَهُمْ أَوْ أَعَانَهُمْ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ خَرَجَ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ عَزَّوَ جَلَّ وَ وَلَايَةِ الرَّسُولِ ص وَ وَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْت "
📚عیون الاخبار ج ٢ ص ٢٠٣
❕راوی می گوید :
"بحضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: ابو هارون نابينا مدعى است كه شما به او فرمودهايد اگر اراده قديم را دارى ذات او را هيچ كس درك نخواهد كرد و اگر منظورت كسى است كه خلق می کند و روزی می دهد , پس او محمّد بن علي است فرمود بر من دروغ بسته خدا لعنتش كند خالقى جز خداى يكتا كه شريكى ندارد نيست خداوند بما مرگ را ميچشاند كسى كه هرگز نخواهد مرد او آفريننده يكتا است كه تمام جهان را بوجود آورده است "
"قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع زَعَمَ أَبُو هَارُونَ الْمَكْفُوفُ أَنَّكَ قُلْتَ لَهُ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الْقَدِيمَ فَذَاكَ لَا يُدْرِكُهُ أَحَدٌ وَ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الَّذِي خَلَقَ وَ رَزَقَ فَذَاكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ فَقَالَ كَذَبَ عَلَيَّ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ مَا مِنْ خَالِقٍ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُذِيقَنَا الْمَوْتَ وَ الَّذِي لَا يَهْلِكُ هُوَ اللَّهُ خَالِقُ الْخَلْقِ بَارِئُ الْبَرِيَّةِ "
📚رجال کشی ج ٢ ص ٤٨٨
❕بنابراین روایتی که سخن از خالق بودن ائمه ع به میان می آورد , چون بر خلاف قرآن و سنت متواتر است , برای ما قابل قبول نیست .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕راوی نقل مورد استناد معاند فردی به نام " سالم بن قبیصه " است که مجهول بوده و توثیقی ندارد .
📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج ٤ ص ٩ ش ٦٠٤٢
👌البته اگر از ضدیت نقل مورد استناد معاند , با آیات و روایت و ضعف راوی آن چشم بپوشیم , احتمال است که در فراز مذکور از روایت تصحیف رخ داده باشد و نسخه نویسان برخی از کلمات آن را سهوا ضبط نکرده باشند , یعنی امام سجاد ع می گوید :
" من اولین کسی هستم که خداوند خلقش کرده است و آخرین کسی است که جانش را می گیرد " , سپس امام ع به عنوان شاهد که بنده برگزیده الهی است از قدرت خویش در حرکت خورشید سخن به میان می آورد .
❕گواه بر این سخن آن است که در ادامه روایت امام سجاد ع متذکر می شود که بنده و مربوب خداوند است و خداوند دعایش را در اطاعت امرش و عبادتش اجابت کرده است : " سألت ربّي ثلاثا فأعطاني، سألته أن يحل في ما حل في سميّي من قبل، ففعل تعالى و ان يرزقني العبادة ففعل، و ان يلهمني التقوى ففعل تعالى "
👌این یعنی امام سجاد ع خودش را بنده و مخلوق خداوند می داند نه خالق زمین و قدرتی در برابر قدرت خداوند .
❕ لذا می بینیم که در پاورقی کتاب " مدینه معاجز " تصریح شده است که در مصدر اصلی روایت , آمده است که امام سجاد ع می گوید :" من اولین کسی هستم که خداوند خلقش کرده و آخرین کسی هستم که جانش را می گیرد " " في المصدر: أنا أوّل من خلق اللّه و آخر من يهلكها. "
📚مدینه معاجز الائمه ج ٤ ص ٢٥٨
❕که متاسفانه نسخه نویسان اشتباه کرده اند و به صورت دقیق کلام امام ع را ضبط نکرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕ما در ذیل در مورد قدرت ائمه در حرکت دادن خورشید سخن به میان آوردیم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
👌معاند جاهل که همواره گمان می کند هر گردی , گردو است , تصور کرده که هر جا سخن از حرکت خورشید به سخن آید یعنی حرکت خورشید به دور زمین , در حالی که چنین نیست و خورشید حرکت های دیگری هم دارد , چنان که در ذیل گفته ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3473
❗️البته اگر مورد بحث حرکت خورشید نسبت به زمین هم تلقی شود , باز هم محذوری لازم نمی آید , زیرا این حرکت به صورت اعجازی رخ داده است , اگر چه در حالت عادی زمین است که به دور خورشید می چرخد , اما به صورت معجزه و غیر عادی در موردی امام ع کاری می کند که خورشید به حرکت در آید , چنین حرکتی در حالت عادی ممکن نیست , اما معجزه که خارق عادت است , این امر را ممکن می سازد , معجزه محالات عادی را ممکن می کند , چنان که در ذیل پاسخی گفته ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/889
👌گذشته از آنکه از منابع دینی به وضوح استفاده می شود که زمین است که در شرایط عادی به دور خورشید حرکت می کند و این مطلب تحت عنوان اعجاز علمی از دلائل حقانیت اسلام است , چنان که در ذیل گفته ایم ;
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2801
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2802
حرمت شراب خواری در تمام آیین های الهی
🤔#پرسش
❓در دنیایی که مسیح میگوید شراب حلال است و محمد میگوید حرام
و هر دو میگویند این امر خداست و فرستاده او هستند , یک جای کار بسی میلنگد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌شراب خواری از جمله محرماتی است که تمام شرایع آسمانی و پیامبران الهی در حرمت آن متفق القول بوده است , چنان که امام صادق عليه السلام فرمود :
" خداوند هرگز پيامبرى را برنينگيخت، مگر آن كه مىدانست كه چون دين او را كامل كند، تحريم شرابخوارى نيز در آن است. شراب، هميشه حرام بوده است "
" مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا وَ فِي عِلْمِ اللَّهِ أَنَّهُ إِذَا أَكْمَلَ دِينَهُ كَانَ فِيهِ تَحْرِيمُ الْخَمْرِ وَ لَمْ تَزَلِ الْخَمْرُ حَرَاما "
📚الکافی ج ٦ ص ٣٩٥
❕طبق تصریح عیسی مسیح ع ، تمام مندرجات تورات ، برای مسیحیان حجت است و باید به آن عمل کنند ، چنان که عیسی مسیح ع می گوید ؛
« گمان مبرید که آمده ام تا تورات و نوشته های پیامبران را نسخ کنم ، نیامده ام تا آنها را نسخ کنم ، بلکه آمده ام تا تحققشان بخشم »
📚انجیل متی فصل پنجم شماره 17
❕در كتب عهد قديم (تورات و ساير كتابهاى يهود) كه مورد قبول تمام مسيحيان جهان است و هم بهوسيله آنها ترجمه و در سراسر دنيا نشر گرديده، بارها از شراب مذمّت كرده و آن را منافى پرهيزگارى و مخالف با عقل و حكمت و همرديف زنا شمرده است:
❕در سفر اعداد از اسفار تورات چنين مىخوانيم:
«خداوند موسى را خطاب كرده گفت: بنىاسرائيل را خطاب كرده به ايشان بگو: چون مرد يا زن نذر خاص (نذر پرهيزگارى) كند و خود را براى خدا تخصيص نمايد (پارسا سازد) از شراب و مسكرات بپرهيزد و سركه شراب و سركه مسكرات را ننوشد و هيچ عصير انگور ننوشد و انگور تازه يا خشك نخورد و تمام ايّام تخصيصش (نذر پرهيزگاريش) از هر چيزى كه از تاك انگور ساخته شود از هسته تا پوست نخورد». "
📚تورات , سفر اعداد , باب ٦ , شماره ١ تا ٤
👌گرچه موضوع بالا مربوط به نذر خاصّى به نام نذر پرهيزگارى است، از آن استفاده مىشود كه نوشيدن مشروبات الكلى با پرهيزگارى سازگار نيست و حتّى در اين حالت بايد از تمام فراوردههاى درخت انگور دورى كند؛ و اين خود نهايت خباثت شراب را مىرسانَد.
❕و در كتاب هوشع (چهارمين انبياى بنىاسرائيل) مىخوانيم: «زنا و شراب و شيره انگور، دل را مىگيرند».
📚کتاب هوشع باب ٤ شماره ١٢
👌در اينجا زنا و شراب را در رديف هم ذكر كرده و ممكن است منظور از دل، همان قلب به معنى عقل بوده باشد. يعنى عقل را از انسان مىگيرد. و شيره انگور هم ظاهراً همان عصير مسكر است نه شيره معمولى.
❕و در نخستين جمله باب بيستم از كتاب امثال سليمان مىخوانيم: «شراب استهزا مىكند و مسكرات عربده مىآورد و هر كه به آن فريفته شود حكيم نيست!».
👌اين جمله گواهى مىدهد كه شراب عقل را زايل مىكند و موجب مىشود انسان مورد ريشخند واقع شود.
❕و در باب 23 كتاب امثال سليمان در مذمّت شراب چنين مىگويد:
" هنگامى كه شراب سرخفام است و رنگش در جام نمايان ساخته و هم بهراستى حركت مىنمايد (مىلرزد و موج مىزند) به آن منگر. چه عاقبت مثل مار مىگزد و مثل شاهمار (افعى) نيش مىزند. چشمان تو به زنان بيگانه نگران خواهد شد و دل تو متدبّر كجىها خواهد بود (افكار غلط و گمراهكننده در نظر تو پيدا مىشود). "
📚امثال سلیمان باب ٢٣ شماره ٣١ _ ٣٣
👌در كتاب اشعياى نبى جملههاى صريحترى درباره مذمّت مشروبات ديده مىشود، آنجا كه مىگويد:
«واى بر آنان كه سحرگاه برمىخيزند تا در پى مسكرات روند و شب دير مىنشينند تا شراب ايشان را گرم كند».
📚کتاب اشعیای نبی باب ٥ شماره ١١
👌و در همان كتاب مىگويد: «ايشان نيز از شراب، ضال و از مسكرات گمراه شدند».
📚کتاب اشعیای نبی باب ٢٨ شماره ٧
❗️در كتابهاى عهد جديد در رساله پولس به افسسيان نيز مىخوانيم:
«مست شراب مشويد كه در آن فساد است».
📚رساله پولس به افسسیان باب ٥ جمله ١٨
❕بنابراین طبق تعالیم عیسی مسیح ع نیز شراب خوردن حرام و قبیح است , اما مسیحیان کنونی چشم خود را بر این ادله بسته و به پیروی از هوای نفس , شراب خواری را ترویج می کنند و از آیین مسیحیت می شمارند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند مدعی است که در اسلام , پدر و مادر کافر هیچ احترامی ندارند , در حالی که این ادعا صحیح نیست , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2183
❕در رابطه استغفار کردن برای مشرکین و کفار , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2954
👌در رابطه با درک و شعور امامان علیهم السلام در دوران جنینی در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3469
👌در رابطه با عزاداری حیوانات برای اهلبیت علیهم السلام و ولایت پذیری آنان در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882
❕در رابطه با درک و شعور حیوانات هم در ذیل پاسخ مفصلی دادیم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2881
👌پاسخ معاند را که مدعی است علی علیه السلام کسی را که پستان کنیز خود را بریده بود بی مجازات رها کرد را در ذیل بخوانید ;
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2166
👌پاسخ معاند را که مدعی است علی علیه السلام به خاطر ترک تقیه کافر شده است را در ذیل بخوانید :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445
💠توصیه ای به مخاطبین عزیز و گرامی
❗️بیش از ٩٨ درصد شبهاتی که در کانالهای معاند و ملحد مطرح می شود , تکراری است و در طول این سالها به آن پاسخ گفته ایم .
👌همینطور بیش از ٩٨ درصد شبهات و سوالاتی که در پی وی برایمان می فرستید , تکراری است و در گذشته مورد بحث ما قرار گرفته است .
❗️لذا با مطالعه تاریخچه کانال و بررسی هزاران پاسخی که در طول شش سال فعالیت در کانال و سایت قرار دارد , می توانید به راحتی پاسخ سوالات خود را به دست آورده و پاسخ معاندین را نیز بدهید .
کانال اصلی پرسمان اعتقادی در ایتا:
🔸https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht
کانال آرشیو پرسمان اعتقادی در ایتا:
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht
کانال پرسمان اعتقادی در تلگرام:
🔹https://t.me/Rahnamye_Behesht
سایت ما:
🔻 ipasookh.ir
👌از معاندین هم می خواهیم تا شبهات تازه تری مطرح کنند تا پولی که سرویسهای جاسوسی آمریکا و اسرائیل خرجشان می کنند حلال باشد .
علت نیاز به دین و تعالیم پیامبران
🤔#پرسش
❓اگر دین با عقل همخوانی داشته باشد ، ما به آن نیاز نداریم و اگر با عقل متفاوت باشد ، آن را رد می کنیم.
#ابن_الروندی ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌معاندین فضای مجازی از سر بی برنامگی روی به باز نشر شبهات اقوام و ملل تاریخی آورده و از این طریق در برابر اربابان خود خوش رقصی می کنند ❗️
❕مطلب مذکور بر گرفته از آراء براهمه است .كيش برهمايى از قديمىترين مذاهبى است كه در شرق ظاهر شده، و مركز اصلى آن هنداست، شهرستانى در كتاب ملل و نحل مىگويد: «اين نام از نام براهام مؤسس اين مذهب گرفته شده»، ولى فريد و جدى در دائرة المعارف خود معتقد است كه اين نام از نام يكى از خدايان بزرگ آنها يعنى براهما مشتق شده است، برهمايىها علاوه بر انكار نبوّت معتقد به يك نوع تثليث يعنى خدايان سه گانه بودهاند.
📚پيام قرآن، پاورقی , ج7، ص: 49
❕شهرستانى در ملل و نحل قسمتى از شبهات آنها را در اين زمينه چنين نقل مىكند:
💠آنچه را ممكن است پيامبران براى جامعه بشريت بياورند از دو حال خارج نيست: يا عقل آن را درك مىكند يا نه، اگر درك مىكند همان عقل براى ما كافى است؛ ديگر چه احتياجى به پيامبران و دین است؛ و اگر براى عقل قابل درك نيست، پس قابل قبول نيست؛ زيرا هركس زير بار امور غير معقول برود از حدّ انسانيت خارج شده و در زمره حيوانات درآمده است .
📚ملل و نحل شهرستانى، باب چهارم، آراء الهند، فصل، اوّل براهه، ص 250.
❕در حالی که نبايد فراموش كنيم كه معلومات و ادراكات عقلى ما در برابر آنچه نمىدانيم قطرهاى در مقابل يك اقيانوس عظيم است؛ اين حقيقتى است كه همه دانشمندان، اعم از الهى و مادى، به آن معترفاند.
👌كسى كه مىگويد: «آنچه را پيامبران آوردهاند يا موافق عقل ما است يا مخالف»، مفهوم سخنش اين است كه عقل همه چيز را درك مىكند، در حالى كه چنين نيست، بلكه در اينجا شقّ ثالث و قسم سوّمى وجود دارد كه از هر دو قسم سابق گستردهتر است. و آن امورى است كه ما اصلًا از آن آگاهى نداريم، و نمىتوانيم نفى و اثبات كنيم، اما هنگامى كه اجمالًا ثابت مىشود كه پيامبران از طرف خداوند سخن مىگويند، و از درياى بيكران علم او خبر مىدهند، راه منطقى جز پذيرش آن نيست.
❕در واقع ايراد اوّل برهمايىها درست به اين مىماند كه بگوييم: «هيچكس نبايد نزد استاد برود و از دانش و تجربه او چيزى بياموزد، زيرا آنچه را استاد مىگويد: يا موافق عقل شاگرد است يا مخالف!» اگر موافق است نيازى به استاد نيست، و اگر مخالف است نبايد آن را پذيرفت!
👌مسلّماً يك سخن كودكانه است كه پاسخش بر هيچ انديشمندى پوشيده نيست؛ استاد چيزهايى به انسان مىآموزد كه عقل او از نفى و اثبات آن عاجز است.
❕از اين گذشته در همان قسمتهايى كه عقل ما به طور صحيح آن را دريافته، گاه دچار اضطراب و وسوسه مىشويم كه درست فهميدهايم يا اشتباه است؟ شكى نيست كه تأييد و تصديق انبياء در اين زمينه ما را سختتر و مصمّمتر مىسازد پس نه در آنچه مىدانيم بى نياز از انبياء هستيم، و نه در آنچه نمىدانيم (دقت كنيد).
❕به بیان دیگر :
👌 مطلبى كه در استدلال آنها به چشم مىخورد اين است كه در ميان «نامعقول و مجهول» تفاوتى قايل نشدهاند و تصور كردهاند كه عقل ما مىتواند همه چيز را درك كند و خوب و بد آن را معرفى نمايد. يعنى عقل مىتواند مانند يك كارشناس مطّلع، در مورد هر مسئلهاى قضاوت كند و صحيح را از باطل روشن سازد.
👌اولين اشتباه آنها همين است. همه مىدانيم كه بيشتر حقايق اين عالم از ديد تيزبين دانشمندان جهان پنهان است و معلومات ما در برابر مجهولات، مانند قطرهاى در برابر دريايى بيكران است.
❕به جرأت مىتوان گفت: تمام معلومات دانشمندان و متفكران بشر كه در طى هزاران سال مطالعات و آزمايشهاى طاقت فرسا در راه شناخت حقايق جهان به دست آمده و به صورت كتابهاى بىشمارى نوشته شده كمتر از يك صفحه از كتاب فوقالعاده قطورى است كه شايد ابتدا و انتهاى آن، معادل ابتدا و انتهاى عالم هستى باشد.
❕بنابراين قلمرو قضاوت و درك عقل ما منحصراً همان منطقه كوچكى است كه شعاع علم و دانش، آن را روشن ساخته و به كلى از ماوراء آن بى خبريم، در حالى كه قسمت عمده تعليمات انبيا مربوط به همين قسمت است، يعنى آنها ما را با حقايق تازهاى آشنا مىسازند كه به كلى بر ما مخفى بوده است.
👌منطق برهمايىها در اين قسمت درست مانند آن داستان معروف است كه مىگويند: ناطقى از مستمعين خود پرسيد: آيا مىدانيد كه چه مىخواهم براى شما بگويم؟ اگر مىدانيد پس چه بگويم؟ و اگر نمىدانيد مرا با آدمى كه نمىداند چه كار؟ .... ولى مستمعين مىبايست گفته باشند: نمىدانيم و مىخواهيم از تو ياد بگيريم.
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌گذشته از اين بسيار اتفاق افتاده كه ما در معلومات خود دچار اشتباه مىشويم و با تذكرات صحيح و منطقى متوجه حقيقت مىگرديم. يك قسمت ديگر از تعليمات انبيا، اصلاح اشتباهات ماست، آنها هستند كه ما را از انحرافات فكرى باز مىدارند.
👌از همه اينها كه بگذريم در همان قسمتهايى كه فكر مىكنيم عقل ما به طور صحيح دريافته، گاه دچار اضطراب خاطر و وسوسه مىشويم كه آيا درست فهميدهايم يا اشتباه مىكنيم؟ بديهى است تأييد و تصديق پيامبران، نسبت به آنچه درست فهميدهايم، ما را در معلومات صحيح خود راسختر و مصممتر مىسازد و در اين قسمت نيز از تعليمات و تذكرات آنها بى نياز نيستيم. اين هم قسمت ديگرى از تعليمات آنهاست.
📚رهبران بزرگ، ص: 11
❕آنچه گفتیم در روایات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است .
👌در حديثی از هشام بن حكم از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه در پاسخ سؤال يكى از كفّار و زنادقه در مورد فلسفه بعثت انبياء فرمود:
«هنگامى كه ما ثابت كرديم خالق و آفريدگارى داريم كه از ما و تمام مخلوقات برتر است، و آن آفريدگار حكيم و متعال، هرگز با چشم ديده نمىشود و قابل لمس نيست تا بندگانش با او تماس مستقيم داشته باشند، ثابت مىشود كه او سفيرانى در ميان بندگانش دارد، كه دستورات او را به آنها مىرساند👈 و آنها را به آنچه مصالح و منافع آنها در آن است و مايه بقاى آنها، و ترك آن مايه فناى آنها مىشود رهنمون مىكند» 👉«وَيَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَائُهُمْ وَ فِى تَرْكِهِ فَنَائُهُمْ.»
📚الكافى، جلد 1، صحفه 168
❗️اميرمؤمنان على عليه السلام در نهجالبلاغه در فلسفه بعثت پيامبران بيان بسيار جالبى دارد، مىفرمايد: «فَبَعَثَ فيهِمْ رُسُلَه، وَ وَاتَرَ الَيْهِمْ انْبِيَائَه، لِيَسْتَاْدُوهُمْ مِيثاقَ فِطْرَتِهِ، وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ، وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»: «خداوند رسولانش را در ميان انسانها مبعوث ساخت، و پيامبرانش را پى در پى به سوى آنها فرستاد تا وفاى به پيمان فطرت را از آنها بخواهند و نعمتهاى فراموش شده او را يادآورى كنند، و با تبليغ فرمان خدا، حجت را بر آنها تمام نمايند و گنجينههاى عقول را آشكار سازند».
📚نهج البلاغه خطبه 1.
👌در اين جا امام (ع) به چهار هدف عمده در مورد بعثت انبيا اشاره فرموده است:
1⃣ نخست مطالبه پيمان فطرت : خداوند، معارف توحيدى را در سرشت انسان قرار داده و هر انسانى اگر با اين فطرت دست نخورده، پرورش يابد و آموزشهاى نادرست، او را منحرف نسازد و پدران و مادران مشرك، روح او را آلوده نكنند به طور طبيعى و فطرى يگانهپرست خواهد بود و در سايه اين فطرت توحيدى به نيكيها و حق و عدالت پايبند خواهد بود، پيامبران مىآيند تا انسانهاى منحرف شده را به فطرت توحيدى باز گردانند :
🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/747
2⃣دوّم اين كه: نعمتهاى فراموش شده الهى را به ياد او آورند، چرا كه در وجود انسان نعمتهاى مادّى و معنوى بسيار است كه اگر از آن به خوبى بهره گيرى كند مىتواند كاخ سعادت خود را بر پايه آنها بنا نمايد، ولى فراموش شدن اين نعمتها، سبب از دست رفتن آنها مىشود، درست همانند باغبانى كه نه از آبهاى موجود باغ براى آبيارى استفاده مىكند و نه از ميوههاى درختانش به موقع مى چيند. هر گاه كسى بيايد و اين نعمتهاى فراموش شده را به خاطر او بياورد، بزرگترين خدمت را به او كرده است و انبيا چنين بوده اند.
3⃣سوّم اين كه: از طريق استدلالات عقلى (علاوه بر مسائل فطرى) بر آنها اتمام حجّت كنند و تعليمات آسمانى و فرمانهاى الهى را به او برسانند.
4⃣چهارم اين كه: گنجينه هاى دانش كه در درون عقلها نهفته است براى او آشكار سازند چرا كه دست قدرت پروردگار، گنجينه هاى بسيار عظيم و گرانبها در درون عقل آدمى نهاده كه اگر كشف و آشكار شوند جهشى عظيم در علوم و دانشها و معارف حاصل مى شود، ولى غفلت و تعليمات غلط و گناهان و آلودگيهاى اخلاقى، پرده هايى بر آن مى افكند و آن را مستور مى سازد. پيامبران اين حجابها را بر مى گيرند و آن گنجينه ها را آشكار مى كنند.
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج1، ص: 215
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پرسش_مخاطبین
مخاطب گرامی کلیپی از سخنرانی یکی از مدعیان روشنفکری دینی برای ما ارسال نموده و خواستار توضیح در مورد سخنان این فرد شده اند.
🔸 دو مطلب در سخنان این شخص، لازم به پاسخگویی است:
1⃣ آیا نشر معارف معصومین علیهم السلام از سوی فردی که گاه و بی گاه لغزشها و گناه های آشکار و پنهانی انجام میدهد و خود ممکن است علیرغم میلش، به بعضی از آن احادیث #عمل نکند پسندیده است یا اول باید به اصلاح کامل خود بپردازد؟
👌 پاسخ را در ذیل ملاحظه فرمایید:
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3474
2⃣ چه دلایلی از قرآن و سنت داریم مبنی بر نفی #پلورالیسم ، و اثبات اینکه آیین اسلام، کاملترین آیین و تنها راه نجات و رستگاری است؟
👌 پاسخ به این پرسش را نیز در ذیل بخوانيد:
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1831
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1564