شیعه پاسخ
اجماع بر حجیت یا عدم حجیت خبر واحد !!!!
🤔#پرسش :
تناقض پایان ندارد ... ‼️
شیخ طوسی ← اجماع امامیه بر حجیت خبر واحد است
شریف مرتضی ← اجماع امامیه بر عدم حجیت خبر واحد است
چرا علماء رافضه، هنوز نمیدانند اجماع مذهبشان در مورد خبر واحد چیست ❕❕❕
💠#پاسخ💠
❕در تعریف خبر واحد می نویسند :
"خبر غير متواتر و غير يقينآور خبر واحد، كه مقابل خبر متواتر مىباشد، به حديثى گفته مىشود كه به نفسه با نظر به ذاتش و بدون كمك گرفتن از خارج علمآور نبوده و تعداد راويان آن به حد تواتر نرسد، چه راوى آن يك نفر باشد يا چند نفر و چه غير مستفيض باشد يا مستفيض؛ به عبارت ديگر، خبر واحد، خبرى است كه به حد تواتر نرسيده يا همراه آن قرائن قطعآور نباشد. "
📚فرهنگ نامه اصول فقه ص 447
❕شیخ طوسی در کتاب اصولی خود یعنی " العده فی اصول الفقه " در موارد متعددی تصریح می کند که مقصودش از اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحدی است که قرائن بر صحتش وجود داشته باشد :
" إنا لا نقول أن جميع أخبار الآحاد يجوز العمل بها، بل لها شرائط نحن نذكرها فيما بعد ... " _ " : القرائن التي تقترن بالخبر و تدل على صحته أشياء مخصوصة- نذكرها فيما بعد- من الكتاب، و السنة، و الإجماع، و التواتر ... " _ " فصل 5 «في ذكر القرائن التي تدل على صحة أخبار الآحاد أو على بطلانها ... "
📚العدة في أصول الفقه، ج1، ص: 132 _ 135 _ 143
👌بنابراین شیخ طوسی قائل به حجیت خبر واحد همراه با قرائن است و بر این مطلب ادعای اجماع می کند .
❕سید مرتضی نیز در کتاب اصولی خود یعنی " الذریعه الی اصول الشریعه " تصریح می کند که مقصودش از عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرائن مفید علم است : " نقول : العمل بالخبر لا بدّ من أن يكون تابعاً للعلم "
📚الذریعه الی اصول الشریعه ج 2 ص 530
❕بنابراین ادعای اجماع هر دو عالم فوق الذکر صحیح است .
👈 مقصود شیخ طوسی از ادعای اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحد همراه با قرینه مفید علم است و مقصود سید مرتضی از اجماع بر عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرینه مفید علم است ,👉 چنانچه که برخی به نقل از صاحب معالم و افراد دیگری , می نویسند :
" مراد سيد از خبرهاى واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر عدم حجيت آنها خبر واحدى است كه از قرائن قطعيه عارى و برهنه باشد و مراد شيخ از خبر واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر حجيت آن خبر واحدى است كه همراه با قرائن قطعيه باشد پس منافاتى نيست فما اثبته الشيخ لم ينكره السيد و ما انكره السيد لم يثبته الشيخ. "
📚شرح اصول فقه , علی محمدی , ج 3 ص 143
❕به هر حال در ذیل ثابت کرده ایم که روایات موجود در مجامع روایی شیعه خبر واحد صرف نیستند بلکه همراه با قرائن متعدد بر صحت اند که طبق مبنای شیخ طوسی و سید مرتضی باید به آن اخبار عمل شود :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753
👌وهابی نیز بهتر است که به جای طرح مباحث فوق فکری به حال اختلافات علمای اهلسنت با هم کند که در مواردی این اختلافات به حدی بوده که علمای اهلسنت یکدیگر را تکفیر کرده و مستحق مجازات می دانستند , در ذیل بیشتر بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
🌹بسته میلاد مبارک امام سجاد علیه السلام !!!!
پرسش و پاسخ ها مرتبط با امام سجاد علیه السلام ؛
1 _ آیا ازدواج شهر بانو با امام حسین واقعیت دارد و براستی ایشان مادر امام سجاد می باشد.
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2546
2_ جایگاه امام سجاد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت چگونه بوده است؟آیا آنان تصریح به برتری ایشان کرده اند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2548
3 _ آیا راست است که امام سجاد علیه السلام با یزید بیعت کرد؟ می گویند این مطلب در کتاب کافی آمده است❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1377
4_ چرا امام سجاد در کربلا نجنگید؟آیا ایشان در تمام طول عمر بیمار بوده اند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2550
5_ ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود؟مگر محمد حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2551
6 _ این حدیث سند دارد؟ محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2552
7 _ چرا به امام سجاد ابن #الخیرتین می گویند؟دلیل خاصی دارد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2554
8 _ این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه؟ برده #ضعیف زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2555
9 _ دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان❗️
توضیح درباره دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه؛ دعا برای مرزداران
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2556
10 _ آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2560
هدایت شده از شیعه پاسخ
11_ روايتى كه امام سجاد را گناهكار جلوه داده و عصمتش را به باد ميدهد
ترجمه روايت: امام سجاد غلامی را از برای کاری میفرستند واو دیر میکند، بدين دليل سجاد به او یک ضربه تازیانه میزنند وغلام گریه میکند ومیگوید.....
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3669
12 _ تجاوز امام سجاد از پشت به کنیز حامل❗️ نقد عصمت ، جایگاه زن نزد امامان شیعه
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3472
13 _ اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه
امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد:
خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام گناهان مرا پوشانده ای...
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912
14 _ آیا مقصود از " السلام... علی علي بن الحسين " در زیارت عاشورا، حضرت علی اکبر علیه السلام است؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821
15 _ آیا امام سجاد شهید شدند یا به مرگ #طبیعی از دنیا رفتند؟آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1379
16 _ در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1573
17_امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست❗️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
18_توضیحی پیرامون تأثیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا❗️
شبهه: امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4212
19_امام سجاد خالق زمين است و خورشيد را جا به جا ميكند!
ترجمه روايت:
سالم بن قبيصه نقل ميكند كه امام سجاد را ديدم كه ميگفت:
من اولين كسى هستم كه زمين را خلق كرد و آخرين كسى هستم كه آنرا هلاك خواهم كرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
20_آیا میدانستید شیعیان با مجوز و تایید امام سجاد٬ مجرمین عاشورا را به فجیعترین شکل ممکن زجرکش کردند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3107
هدایت شده از شیعه پاسخ
21_معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479
22 _ علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد.
#خلاصه_روايت:
عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و …
▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4345
23_ دوستی امام سجاد با مروان ❓در قيام مردم مدينه، شورشيان عوامل يزيد را در خانه مروان محاصره كردند، مروان براى نجات خانواده اش به تقلا افتاد، از عبدالله بن عمر خواست كه خانواده اش را نجات دهد، ولى او نپذيرفت. سپس مروان از على بن الحسين(سجاد) خواست كه همسرش، عايشه دختر عثمان و فرزندانش را به خارج از شهر منتقل كند. سجاد نيز آنها را از شهر خارج كرد و فرزندش عبدالله را نيز به آنها سپرد كه وى را با خود ببرند. !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4304
24 _ از اساتید شنیده ام که می گویند توحید خداوند توحید عددی نیست در حالی که امام سجاد در صحیفه سجادیه می گوید خداوند وحدانیه العدد است ❕❕❕❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5610
25 _اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه يك امام براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخته است، پس چرا فرزند او يعنى على بن الحسين، اين واجب دينى را انجام نداد؟
١) آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت؟
٢) آيا حسين با اشتباه خود، اين همه انسان را به كشتن داد؟ !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5643
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
◽️
◾️◽️
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❕من در انتخابات شرکت نمی کنم زیرا در ایران انتخابات آزاد نیست و بجای انتخابات بگوییم انتصابات بهتر است !!!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام خواجه پور
@baghiyatallah_khokha
@Rahnamye_Behesht
سهمیه ایثارگران از بیت المال !!!!
🤔#پرسش :
❓در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها که سهمیه های متعددی را برای اقشار ویژه ( ایثارگران ) در نظر گرفته اند، آیا این کارشان شرعی و منطبق با سیره امام علی (ع) است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند در قرآن همگان را دستور به رعایت قسط و عدل داده و می فرماید :
" بگو پروردگارم به عدالت فرمان داده است " "قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْط " ( سوره اعراف آیه 29 )
اجراى عدل و قسط كه يكى از مهمترين وظايف حكومت اسلامى در جامعه مى باشد اقتضا مى كند كه به هر فردى از افراد جامعه براساس ميزان خدمات و اقداماتى كه براى جامعه انجام مى دهد، توجه شده و حق متناسب خود را دريافت نمايد , چنانچه که امیر مومنان در عهدنامه مالک اشتر فرمود :
" هرگز نبايد افراد نيكوكار و بدكار در نظرت يكسان باشند، زيرا اين كار سبب مىشود نيكوكاران به نيكىها بىرغبت شوند و بدكاران به اعمال بد تشويق گردند؛ 👈بنابراين هر يك از اينها را مطابق آنچه براى خود خواستهاند پاداش ده. " 👉وَلَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ، فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ! وَأَلْزِمْ كُلّاً مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَه "
📚نهج البلاغه , نامه 53
❕ بر اين اساس رزمندگان سلحشورى كه جان بر كف نهاده و با ايثار و فداكارى خود امنيت ملى، تماميت ارضى، منافع ملى كشور را از هجوم بيگانگان به قيمت جان خود يا قسمتى از اعضاى بدن خود يا از دست دادن بهترين سال هاى خود در زندان هاى دشمن، تأمين نموده اند براساس عدل و انصاف , حكومت اسلامى بايد متولى امور زندگانى آنها و جبران خسارت هاى وارده باشد.
❕از سوی دیگر , برخی در مورد تقسیم بیت المال در سیره پیامبر اسلام و امیر مومنان علیهما و آلهما السلام می نویسند :
" از بررسى جامعِ روايات، به طور كلّى دوگونه مورد مصرف براى بيت المال به دست مىآيد: مصارف خاص و مصارف عام.
1. مصارف خاص : اين قسم، آن دسته از مصارف عمومى را كه داراى عنوانى خاص هستند، شامل مىشود، مانند: تأمين فقرا و مستمندان 👈و از كارافتادگان و خانوادههاى شهدا،👉 تأمين حقوق كارگزاران بيت المال و قضات و سربازان، آموزش و بهداشت، مخارج زندانيان، بدهى بدهكاران، ديه مقتولانى كه ضامن شخصى ندارند، عمران و آبادى شهرها و ... 2. مصارف عام در صدر اسلام، پس از تأمين مصارف خاص، مازاد بيت المال بين عموم مسلمانان تقسيم مىگرديد. در متون روايى از اين نوع مصرف، به عنوان حقّ عام افراد در بيت المال، ياد گرديده است. "
📚دانش نامه امیر المومنین علیه السلام ج 4 ص 139
👌بنابراین برای از کار افتادگان که مصداق جانبازان مجاهد هستند و خانواده شهدای عزیز , باید از بیت المال نصیبی قرار داد , زیرا این افراد و خانواده شهدا , اگر حمایت حکومت اسلامی نباشد , باید در فقر زندگی کنند , چنانچه که در همان عهد نامه مالک اشتر می خوانیم که امام علی علیه السلام فرمود :
" خدا را، خدا را، در مورد طبقه پايين اجتماع، همان ها كه راه چارهاى ندارند،👈 از مستمندان و نيازمندان و تهيدستان و از كارافتادگان، 👉زيرا در اين قشر كسانى هستند كه روى سؤال دارند و نيز افرادى هستند كه بايد بدون سؤال و تقاضا به آنها كمك كنى.👈 آنچه خداوند در مورد آنان به تو دستور داده است عمل كن؛ در بخشى از بيت المال، 👉 و قسمتى از درآمدحاصل از كشاورزى را در هر منطقهاى به آنها تخصيص ده؛ زيرا آنها كه دوراند به مقدار كسانى كه نزديك اند سهم دارند، و بايد حقّ همه آنها رعايت شود، هرگز نبايد سرخوشى و غرور و زمامدارى تو را از آنها به خود مشغول سازد، و (بدان) هيچ گاه به خاطر كارهاى فراوان و مهمّى كه انجام مىدهى از ترك رسيدگى به كارهاى كوچك معذور نيستى؛ هرگز دل از اين گروه برمگير! و چهره خود را در برابر آنها درهم نكش "
📚نهج البلاغه نامه 53
👌و بالخصوص در بیان دیگر امام علی علیه السلام خطاب به یکی از کارگزارانش , از لزوم بهره مندی مجاهدین راه حق از بیت المال سخن به میان آورده و می فرماید :
"اى مخنف بن سليم! براى تو در اين مالياتها بهره و حقّى معيّن است و تو در آن، شريكانى دارى: تنگدستان، تهىدستان، بدهكاران،👈 مجاهدان، 👉در راه ماندگان، بردگان، ونيازمندان به الفت و مهربانى. به درستى كه ما حقّ تو را كامل ادا كنيم. تو نيز حقوقآنان را كامل ادا كن، وگرنه در روز رستاخيز، پُر دشمنترينِ مردم خواهى بود؛ و بدا به حال كسى كه دشمنش اينها باشند "يا مِخنَفَ بنَ سُلَيمٍ، إنَّ لَكَ في هذِهِ الصَّدَقَةِ نَصيبا وحَقّا مَفروضا، ولَكَ فيهِ شُرَكاءَ: فُقَراءَ، ومَساكينَ، وغارِمينَ، ومُجاهِدينَ، و أبناءَ سَبيلٍ، ومَملوكينَ، ومُتَأَ لَّفينَ "
📚دعائم الاسلام ج 1 ص 252
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕بر همین اساس در پیمان صلحنامه امام حسن علیه السلام با معاویه می خوانیم که "معاويه موظف است همواره از خراج مبلغ يك ميليون درهم تسليم امام حسن ع نمايد تا ميان 👈بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفين كه در ركاب امام على علیهما السلام كشته شده اند تقسيم شود "👉 " على أن يفرق في أولاد من قتل مع أبيه يوم الجمل و أولاد من قتل مع أبيه بصفين ألف ألف درهم و أن يجعل ذلك من خراج دارابجرد "
📚علل الشرائع، ج 1، ص: 212
❕از سوی دیگر براساس قواعد فقهی , غنايم حاصل از جنگ ها اعم از سلاح و ... بين رزمندگان توزيع مى شد و كسانى كه در جنگ حاضر نبودند بهره اى نيز نداشتند :
📚وسائل الشیعه ج 15 ص 103 باب 38
❕اما در زمان ما به علت تغيير اوضاع و شرايط زمانه و تغيير شيوه تأمين امنيت مردم، مديريت اقتصادى و... ديگر نمى توان مثلا سلاح هاى به دست آمده در جنگ مثل هواپيما، توپ، تانك و... را يا منابع عظيمى را كه از دشمن به دست مى آيد را بين رزمندگان تقسيم نمود و مصلحت حكومت اسلامى نيز اقتضا نمى كند ولى بايد حداقل به ميزانی که جبران غنیمت های گرفته شده را می کند , مجاهدان حاضر در میدان نبرد را مورد بهره مندی قرار داد .
👌 در نقلی آمده است :
"اميرمومنان بر پيرمردى نابينا كه گدايى مىكرد، عبور كرد. پرسيدند : «اين فرد كيست؟». گفتند: اى امير مؤمنان! نصرانى است.
👈امير مؤمنان فرمود: «او را به كار گرفتيد تا آنجا كه پير و ناتوان شد و [اكنون] از او دريغ مىكنيد؟ بر او از بيت المال، انفاق كنيد 👉 " أستَعمَلتُموهُ، حَتّى إذا كَبِرَ و عَجَزَ مَنَعتُموهُ؟! أنفِقوا عَلَيهِ مِن بَيتِ المال "
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 293
❕در وقتی که یک نصرانی به خاطر خدمت به حکومت اسلامی و از کار افتادگی , مستحق دریافتی از بیت المال است , طبیعتا تکلیف ما نسبت به آزادگان و جانبازان و شهدای راه حق روشن است که این افراد و خانواده های آنان باید مورد حمایت حکومت اسلامی و بهره مندی از بیت المال باشند آن هم به نحو متعارف چرا که روشن است که افراط در هر چیزی مذموم و ناپسند است , بر همین اساس در فتاوای شیخ طوسی می خوانیم :
"اگر مجاهد جبهه نبرد بمیرد یا کشته شود و همسر و فرزندانی از خود باقی بگذارد , مخارج آنان باید از بیت المال تامین شود " " فإذا مات المجاهد أو قتل و ترك ذرية أو امرأة فإنهم يعطون كفايتهم من بيت المال "
📚المبسوط في فقه الإمامية، ج2، ص: 73
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از شیعه پاسخ
#شرکت_زنان_در_تشییع_جنازه
🤔#پرسش
❔زن ستيزى و بى ارزشى زن در تمامى اركان و احكام و قوانين اسلام نهفته است.
خمينى در تحرير الوسيله ميگويد: برای زنان بهتر آنست که كسى را تشییع جنازه نکنند اگر چه ميت زن باشد و بعید نیست که تشییع کردن برای زنان جوان کراهت داشته باشد(مكروه است زن جوان در تشييع جنازه شركت كند).
#منبع: كتاب تحریرالوسیله
روح الله خمینی جلد اول ص ١٢ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی ، از این که زنان در تشییع جنازه حاضر شوند ، نهی شده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« پیامبر نهی کرد که زنان در تشییع جنازه شرکت کنند » « نهی عن اتباع النساء الجنائز »
📚الفقیه ج 4 ص 5
👌و فرمود ؛
« تشییع جنازه ، برای زنان روا نیست » « لیس علی النساء ... و لا اتباع جنازه »
📚الخصال ، ج 2 ص 511
❕در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از زنان در این روایات ناهیه ، زنان جوان هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« شایسته نیست که زن جوان به سوی جنازه رود تا بر آن نماز بخواند ، مگر در صورتی که زن مسن و پیری باشد »
« لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ الشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلَّا أَنْ تَكُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي السِّنِّ »
📚وسائل الشیعه ، ج 3 ص 139
👌فلسفه این که زنان جوان از شرکت در تشییع جنازه نهی شده اند ، از این جنبه است که احساسات در آنان در فراق عزیزان ، داغتر و شدیدتر است و ممکن است که در تشییع جنازه نتوانند خود را کنترل کنند و صدای خود را در برابر نامحرمان بلند کنند و به سر و روی خود زنند و پوشش سر و بدنشان کنار رود ، لذا حضور زنان جوان در تشییع جنازه به خاطر این مفاسد ، مکروه شمرده شده است .
❕حال اگر زن جوانی در تشییع جنازه شرکت کند و مفاسد گفته شده بر او مترتب نشود ، و بتواند خود را کنترل کند ، در این صورت شرکت در تشییع جنازه برای او اشکالی ندارد .
❕در روایتی آمده است که فاطمه س و زنان مومنین و مهاجرین برای تشییع جنازه رقیه خواهر فاطمه س ، خارج شدند و بر او نماز خواندند ؛
«خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ فَصَلَّيْنَ عَلَى الْجِنَازَةِ »
📚الکافی ج 3 ص 253
❕یا از امام صادق ع نقل شده است که فاطمه س به همراه سایر زنان در تشییع جنازه زینب ، دختر دیگر پیامبر حاضر شدند و بر ایشان نماز خواندند ؛
« ان زینب بنت النبی توفیت و ان فاطمه خرجت فی نسائها فَصَلَّتْ عَلَى أُخْتِهَا. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 3 ص 333
❕یا امام کلثوم دختر امام علی علیه السلام می گوید در تشییع جنازه پدرم حاضر شدم و پدرم را تا مدفنش همراهی کردم ؛
« أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثٍ قَالَتْ فَخَرَجْتُ أُشَيِّعُ جِنَازَةَ أَبِي حَتَّى إِذَا كُنَّا بِظَهْرِ الْغَرِيِّ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕در نقل دیگری آمده است که کاهلی گوید ؛
« به امام موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كردم: كه همسرم و خواهرم- كه همسر محمّد بن مارد است- در مجالس ماتم شركت ميكنند و من ايشان را از اين كار منع ميكنم، و آنان بمن ميگويند: اگر حرام است ما به اين عمل خاتمه ميدهيم و ديگر تكرار نميكنيم، و اگر حرام نيست پس چرا ما را منع ميكنى تا اگر كسى از ما فوت شود مردم نيز از اداى حقوق ما و شركت در مجلس ما خوددارى كنند و به تعزيت ما نيايند ؟
👌امام ع فرمود ؛
« از حقوق سؤال ميكنى (يعنى آنان كه به عزا و عروسى شما مى آيند ايشان نسبت به شما داراى حقّى هستند و رفتن به مجالس ايشان كار عبث و حرامی نيست) پدرم به مادرم و امّ فروه رخصت ميداد كه حقوق اهل مدينه را بجا آورند. » « .... َ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ »
📚الفقیه ج 1 ص 178
❕یا در روایت دیگر آمده است که خدیجه س ، در تشییع جنازه فرزندش قاسم شرکت کرد و وقتی قاسم را دفن کردند ، باز گشت ؛
«لَمَّا تُوُفِّيَ الْقَاسِمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاتَّبَعَتْهُ خَدِيجَةُ فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَتْ خَدِيجَةُ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕بنابراین شرکت زنان در تشییع جنازه ، در صورتی که مضرات و مفاسد پیش گفته شده را نداشته باشد ، بی هیچ اشکالی ، صحیح است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با وجود این همه مشکل اقتصادی چه توقعی از ما مردم است که بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم ?!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام خواجه پور
@baghiyatallah_khokha
@Rahnamye_Behesht
آیا امام صادق گفته اند که حضرت فاطمه جزء اهلبیت نیست ?
🤔#پرسش :
❓طبق نظر امام صادق حضرت فاطمه جزو اهل البیت نیست ❕❕❕
قُلتُ لِلصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام : مَن آلُ مُحَمَّدٍ ؟ قالَ : ذُرِّيَّتُهُ ، فَقُلتُ : مَن أهلُ بَيتِهِ ؟ قالَ : الأَئِمَّةُ الأَوصِياءُ ، فَقُلتُ : مَن عِترَتُهُ ؟ قالَ : أصحابُ العَباءِ ، فَقُلتُ : مَن اُمَّتُهُ ؟ قالَ : المؤُمِنونَ الَّذينَ صَدَّقوا بِما جاءَ مِن عِندِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ.
به امام صادق گفتم آل بیت چه کسانی اند؟ گفت فرزندان پیامبر اند. گفتم پس اهل البیت چه کسانی اند؟گفت ائمهٔ اوصیا، گفتم پس عترت چه کسانی اند؟ گفت آل عبا، گفتم امت چه کسانی اند؟ گفت ایمان آورندگان به او. [ أمالي الصدوق : 200 / 10 ، روضة الواعظين : 294 . ]
اهل بیت یعنی ائمه و اوصیا از آنجا که حضرت فاطمه جزو ائمه و جزو اوصیا نیست پس ایشان جزو اهل البیت نیست طبق نظر امام صادق شیعیان!!!!
💠#پاسخ💠
❕قاعده ای معروف در اصول فقه است که می گوید :" اثبات شیء نفی ما عداه نمی کند " .
برخی در این رابطه می نویسند :
"اصوليين در اينجا قاعدهاى دارند و مىگويند: اثبات شىء نفى ما عدا نمىكند يعنى اگر ما در مورد خاصى مطلبى را بيان كنيم به آن معنا نيست كه آن مطلب را از غير آن مورد نفى كرده باشيم. مثلا اگر ما در مورد فردى بگوييم كه او انسان متواضع و خوبى است، معنايش آن نيست كه ديگران متكبر و بد هستند. "
📚ترجمه و شرح فارسى الموجز في أصول الفقه، علی عدالت , ص: 431
❕بر این اساس اگر امام صادق علیه السلام به مناسبتی گفته اند که اهل بیت پیامبر اسلام , امامان دوازده گانه اند , این اثبات به معنای نفی عنوان اهلبیت از حضرت فاطمه سلام الله علیها نیست , زیرا " اثبات شیئ نفی ما عداه نمی کند " .
👌لذا می بینیم که امام صادق در سخنان دیگر خود تصریح کرده است که حضرت فاطمه سلام الله علیهما , جزء اهلبیت هستند .
❕در روایتی امام صادق ع فرمود :
" مقصود از آيه: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملًا پاكيزه گرداند»، على، حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام بودند. پيامبر خدا آنها را در خانه امّ سلمه زير عبايى قرار داد و سپس فرمود: «خدايا! هر پيامبرى خانوادهاى و گنجينهاى نفيس دارد و اينان اهل بيت و گنجينه نفيس من اند». امّ سلمه گفت: آيا من از اهل بيت تو نيستم؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «تو به سوى درستى روانى؛ ولى اهل بيت و گنجينه نفيس من، اينان اند». "
" ... فَكانَ عَلِيٌّ وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ وفاطِمَةُ عليهم السلام، فَأَدخَلَهُم رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله تَحتَ الكِساءِ في بَيتِ امِّ سَلَمَة .... "
📚الکافی ج 1 ص 287
❕یا در روایت دیگر عبد الرحمان بن كثير می گوید :
"به امام صادق عليه السلام گفتم: مقصود خداوند از اين آيه: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملًا پاكيزه گرداند» چيست؟
امام صادق ع فرمود:
«اين آيه در حقّ پيامبر، امير مؤمنان، حسن، حسين و فاطمه عليهم السلام نازل شده است .... " " ...نَزَلَت فِي النَّبِيِّ وأميرِ المُؤمِنينَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ وفاطِمَةَ عليهم السلام ...."
📚علل الشرایع ج 1 ص 205
👌یا در نقل دیگری امام صادق تصریح کرد که فاطمه صدیقه سلام الله علیهما مصداق اهلبیت است زیرا پیامبر در روزهای متمادی هر صبح به جلوی درب منزل فاطمه می رفت و آیه تطهیر را می خواند و از او با عنوان اهلبیت یاد می کرد : " .... كُلَّ غَدَاةٍ يَدُقُّ الْبَابَ ثُمَّ يَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ الصَّلَاةَ رَحِمَكُمُ اللَّهُ- إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا "
📚تفسیر فرات الکوفی ص 339 _ بحار الانوار ج 35 ص 216
👌بنابراین اگر در مواردی بنابر قواعد بلاغتی ( مقتضای حال و وضعیت مخاطب ) امام علیه السلام از برخی از افراد اهلبیت یا عترت یاد کرده است این اثبات و یاد کردن از برخی افراد به معنای نفی عناوین مذکور از سایر افراد نیست , چنانچه که در همان روایت مورد اشکال , امام علیه السلام افراد عترت را آل عبا معرفی می کند اما در ادامه روایت تمام اهلبیت و امامان را از افراد عترت معرفی می کند " عترته اهل بیته " و در روایات دیگر نیز سایر امامان علیهم السلام هم مصداق عترت دانسته شده اند : " مَنِ الْعِتْرَةُ فَقَالَ أَنَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 57
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺کشتار مردم توسط امام زمان علیه السلام !!!!
❓آیا امام مهدی علیه السلام در هنگام ظهور اکثر مردم زمین را از دم تیغ می گذراند و می کشد ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرا باید در انتخابات شرکت کنیم ?
❕در کلیپ فوق سعی شده است که با ارائه دلائلی مستند , هم طیف غیر مذهبی و هم طیف مذهبی جامعه برای حضور در انتخابات توجیه شوند .
@Rahnamye_Behesht