30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 گوشه هایی از محفل معارفی و جلسه #درس_اخلاق با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
💢 تهران، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 در اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور آیت الله رشاد صورت گرفت:
🔰 تجلیل از #کرسی_علوم_نقلی هیات حمایت از کرسی ها
💢 در حاشیه اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره از آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست برای مدیریت کرسی علوم نقلی هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره تقدیر به عمل آمد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/alidoosthemayat
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نصب قاضی مفضول با وجود قاضی فاضل و افضل
🔻 حتی اگر بپذیریم که با وجود افضل گماردن مفضول و فاضل در جایگاه قضا روا نیست ولی گاه اقتضائات آفاقی و پیرامونی ما را بدان وا می دارد چرا که امروزه بسندگی کردن به افضل و خودداری از گماردن فاضل و مفضول در #جایگاه_قضا نیاز جامعه را بر نمی آورد و ناچار باید از ایشان نیز بهره برد. از آنجا که این امری عقلایی است در سنجش با رجوع ما به طبیب در می یابیم که با وجود طبیب افضل، اطباء فاضل و مفضول نیز شرعاً حق ورود به امر طبابت دارند و رجوع بیماران به ایشان نیز شرعاً و عقلاً رواست.
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که چه فرقی هست میان #مفتی و قاضی که در مفتی واجب است به افضل و اعلم روی بیاوریم ولی در #قاضی می توان به مفضول رجوع کرد در پاسخ می توان گفت که ضرورت، ولی امر را بر آن وا می دارد که در کنار افضل مفضول را نیز بر امر قضا بگمارد و به او نیز ولایت قضایی را واسپاری نماید چرا که امروزه اگر جز این باشد نیاز جامعه ی اسلامی به قضا برآورده نمی شود و این نیازی است که در باب تقلید نیست چرا که همه مومنین می توانند از یک #فقیه که #اعلم است تقلید کنند ولی همه آنها نمی توانند برای قضا به یک قاضی که افضل است رجوع کنند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم قاضی با واسطه حکم ولی امر است و تبعیت از آن حتی بر مراجع تقلید واجب است
🔻 با نصب و اذن #ولی_امر، آرای قاضی منصوب و ماذون با واسطه حکم ولی امر به شمار می روند چرا که قاضی از قبل ولی امر در جایگاه قضا و حکم نشسته است و تبعیت و التزام از احکام این قاضی مانند #احکام_حکومتی بر همگان حتی بر فقهای اعلم از ولی امر بایسته و واجب است و نقض آن بر ایشان روا نیست. یعنی گرچه این قاضی که از قبل ولی امر منصوب یا ماذون است مفضول است ولی چون منصوب ولی امر است همانگونه که در ولی امر اعلمیت شرط نیست و تبعیت از احکام او بر همگان واجب است، احکام قضایی نیز با واسطه #احکام_ولایی و نافذ هستند
🔻 چه افضلیت را شرط برای قاضی بدانیم و چه عدم #افضلیت را مانع برای نصب او بیانگاریم چه بسا که ولی امر به صلاحدید ولایی خویش و با حکم تدبیری خود آن شرط را ندیده انگاشته و یا آن مانع را مرتفع نماید. این صلاحدید می تواند گسترش بلاد اسلامی و فراوانی نفوس و انباشت #دعاوی_حقوقی و کیفری باشد تا آن جا که دیگر قاضی افضل از پس چاره کردن همه ی نزاع بر نیاید.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030721.mp3
16.27M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو یکم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️آیین معارفه مدير برنامهریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه
🔸با حضور آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛
▪️صبح امروز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه جاری آیین معارفه آقای #سیدمحمد_عظیمی به عنوان مدير برنامهریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه با حضور ریاست مکرم پژوهشگاه، معاونین، روسای پژوهشکدهها، رییس حوزه ریاست و مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 غایت نظام های دینی
🔻 گزاره های بینشی متعلق ایمان انسان بوده و کفر و ایمان آدمی به باور یا انکار آنها وابسته است ولی گزاره های علمی اینگونه نیستند. همچنین گزاره های بینشی از غیب ملکوت خبر می دهند و گزاره های دانشی ما را از مشاهدات ملکی آگاه می نمایند. غایت این پنج #کلان_نظام، کمال فردی نفس آدمی و تدبیر شؤون زندگی جمعی اوست تا رابطه ی انسان با خدا و خود و خلق و دنیا سامان یابد.
🔻 پنج کلان نظام نخست نظام های محتوایی بوده و چهار کلان ارتباطی پسین یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق و با دنیا را تدبیر می نمایند. این پنج و آن چهار با هم می آمیزند و با کنش و واکنش ایشان یک رشته میان نظام ها و خرده نظام ها ساخته می شوند و این میان نظام ها و #خرده_نظام_ها همه ی ساحات و مساحات نیازهای حیات بشری در حوزه های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، قضا و غیره را پاسخ می دهند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_irش
📸 #عکسنوشت
🔰 نظامات اسلامی پدیده هایی مرکب اند که فقه تنها بخش کوچکی از آنهاست
🔻 تنها از فقه یا تنها از #اخلاق نظامی که بتوان با آن جامعه را اداره نمود به دست نمی آید بلکه انسان دارای ابعاد گوناگون است و نظامی که بنابر اداره کردن شؤون دنیوی و اخروی او را دارد نیز باید دارای اضلاع و ابعاد گوناگون باشد. سخت ترین آسیب به نظام سازی و نظامات اسلامی آن است که گمان کنیم تنها با فقه می توان یک نظام اسلامی پدید آورد. بی گمان رها کردن عقاید و اخلاق و معنویت و برساختن نظام قضایی اسلام با فقه شدنی نیست.
🔻 از کنار نهادن توحید و اخلاق و معنویت داوری و #قضای_عادلانه و کارآمد پدید نمی آید. چنین نظامی نه تنها سودمند نیست بلکه چه بسا زیانبار است مانند دارویی مرکب که برخی از عناصر آن کنار گذاشته شوند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
12.23M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو دوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش نهادسازی و سازماندهی در تبلیغ دین
🔻 حضرت یوسف به فرعون می فرماید که برای بازداری از قحطی مرا بر منابع طبیعی مصر حاکم گردان و آن حضرت با ذخیره ی محصولات مصر در هفت سال فراوانی، آذوقه ی مردم مصر را در هفت سال قحط تامین کردند. اینگونه آن حضرت با تدبیر و #حکمت خویش بدون آنکه صریحاً نامی از خدا و دین بر زبان آورند بذر ایمان را در دلهای ایشان کاشتند و با پایان گرفتن قحطی همه ایمان آوردند. بی گمان این تدبیر شگرف و کار کلان اقتصادی به دست یک نفر ولو پیامبر الهی و بدون برپاکردن یک #نظام_اقتصادی و الگوها و نهادها و روش های پویا شدنی نبود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
8.84M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و چهارم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هفتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 غیظ و غضب؛ امهات رذائل اخلاقی
⁉️ هم #فضائل و هم #رذائل_اخلاقی داریم که جنبه ریشه ای دارند و امهات فضائل و رذائل هستند و اگر در انسان وجود داشته باشند به تدریج شاخ و برگ هایی به وجود می آورند که مساله غیظ و غضب از این جنس رذائل است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش پیامبر اسلام (ص) در دگرگونی نظام حکمرانی
🔻 در طول تاریخ به دست گرفتن زمان امور یا به شکل قبائلی و یا با قهر و غلبه بوده است. بیعت نیز بیشتر امری پسینی بوده است یعنی پس از چیرگی نظامی یک قبیله و طایفه و فرمانروایی رئیس آن قبیله مردم برای بیعت و اعلام وفاداری به نزد او بار می یافتند. پیامبر اکرم اسلام (ص) در این زمینه یک دگرگونی کلان پدید آورده و نظامات جاهلی را به #نظامات_اسلامی دگرگون کردند. آن حضرت با برچیدن ساختار قبایلی به جنگ امثال اوس و خزرج پایان داد و ساختاری به نام امت پدید آورد.
🔻 #مدنیت همانگونه که از نامش پیداست به ترک بادیه نشینی و روی آوردن به شهرنشینی اشاره دارد و یکی از عناصر ذاتی آن برپایی نظام ها و نهادهایی برای سامان دادن به زندگی شهری است. به عنوان عناصر دیگر زندگی شهری می توان از قانومندی، آبادسازی و سازمانمندی نام برد. ولی بر وارون نظر مشهور جوهر #تمدن نه عناصر بالا بلکه یکی دیگر از عناصر شهرنشینی یعنی سبک زندگی است. چرا که عناصر بالا همه در خدمت دگرگون کردن #سبک_زندگی_انسان هستند. سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) نشان می دهد که آن حضرت با به دست گرفتن زمام حکم نظام کهن قبائلی و طائفی را برچیدند و مدنیت را در مدینه بنیان نهادند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 انسان ذاتا فطرتمند است!
⁉️ در وجود انسان عناصری وجود دارد که ریشه در فطرت دارد. خداوند متعال انسان را #فطرتمند و دارای استعداد شأنیت #خلافت_الهی آفریده است و اگر بخواهیم به لحاظ تعریف منطقی فصل مقوم برای انسان انتخاب کنیم باید بگوییم انسان موجود عبد است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اسلام و تفکیک قوا
🔻 تقسیم قوای حکومتی به سه قوه نیز از دستاوردهای عقل بشری است و چه بسا روزی بر شمار آنها افزوده شود کما اینکه به نگره ی ما #قوه_فرهنگی و امنیتی و یا شاید #قوه_اقتصادی را نیز بتوان بر آنها افزود. یا شاید بتوان برای نیازهای کلان جامعه قوای چندی را برپا ساخت و در درون آن قوا بخشی را برای قانونگذاری، بخشی را برای اجرا و بخش دیگری را برای داوری و قضا در همان حوزه پی ریزی نمود.
🔻 انسان در نهاد خویش در پی آن است که هماره در امور گرانمایه و گرانسنگ از نهادها و روش های سامانمند و سازمانمند بهره ببرد. #فطرت و نحوه ی وجود آدمی اینگونه اقتضا می کند که امور و شؤون خود را به نحو سامانمند اداره کند و لازمه ی این کشش فطری برپایی سامانه و سازمانی به نام قوه ی قضاییه است. همچنین پیآمد این گرایش فطری آن است که انسان امور خطیر را در یک فرآیند و با سلسله مراتب اداری و سازمانی به انجام برساند. چرا که پاسخ دادن به نیاز کلان جامعه در امر قضا بدون سپری شدن یک فرآیند سنجیده و تصمیم سازی گروهی از نخبگان در یک سلسله مراتب کارآمد اداری شدنی نیست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
13.89M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و پنجم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است
🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. #ولایت دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است.
🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه #استعلاء معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور #علمای_شیعه اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از حوزه علمیـه امام رضــا(علیهالسلام)
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود:
🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء
⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030724.mp3
14.19M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو چهارم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 رجحان کار و کنش گروهی بر کنش فردی
🔻 بی گمان در رفتار جمعی و سازمانی رجحان و برتری هایی هست. به ویژه در شؤون عامه مانند قضا که ذاتأ اموری #اجتماعی هستند کار گروهی و سازمانی بر کار فردی مزیت و برتری دارد. اساسأ در امور خطیری مانند قضا هر روش و راهکاری که مایه ی اتقان امر و کم شدن خطا شود به حکم #عقل_برتر بلکه بایسته است و یکی از این راهکارها رجوع به خرد جمعی و راه دیگر کنش گروهی در قالب و پیکره ی یک دستگاه و نهاد است.
🔻 تقریر فطری دیگر آن است که بشر ذاتأ و در نهاد خویش موجودی #متمدن است. تا آنجا که شاید بتوان در تعریف انسان بجای «الانسان حیوان ناطق» گفت «الانسان حیوان متمدن» گرچه ریشه و خاستگاه تمدن همان نطق باطنی و تفکر انسان است ولی به هر روی فصل ناطق در تعریف انسان به اندازه ی فصل «متمدن» جامع نیست.
🔻 فصل های دیگری مانند «حیوان هنرمند» و «حیوان دارای #فرهنگ» نیز گفته اند که همگی در جامع و مانع بودن دارای کاستی هستند. زندگی اجتماعی بر برخی از حیوانات دیگر نیز دیده می شود ولی تنها حیوانی که حیات اجتماعی او به برپایی تمدن می انجامد انسان است. هر اجتماعی بودنی به تمدن نمی انجامد ولی هر تمدنی ریشه در #حیات_اجتماعی دارد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیوند حکومت اسلامی با احکام وضعیه و تکلیفیه
🔻 واژه ی حکومت اسلامی ولی امر، قوای سه گانه و بخش های خردتر حکومت اسلامی همه را در بر می گیرد. احکام اسلامی به دو بخش تکلیفیه و وضعیه بخش می شوند و احکام تکلیفیه خود یا از گونه ی وظیفه اند و یا از نوع حقوق.
🔻 آنچه که از شؤون ارکان حکومت اسلامی مانند شوون ولی امر و روسای قوا از آن سخن می رود از نوع احکام وضعیه هستند که هر کدام از حیث وظایف و اختیارات مقتضیاتی دارند و برای خود نهادهای مستقل و جداسری را طلب می کنند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه دانش هسته ای در منشور آموزه های اسلامی
🔻 موضع گیری جامعه نخبگانی حوزوی در جایگاه #دانش_هسته ای در منشور آموزه های اسلامی و بیان نظریات عالمان دینی در حالت های گوناگون از قبیل شرایط اضطرار و شرایط تقابلی با دشمن تهدیدگر، می تواند موجب نمایانی هزینه مند بودن یاوه گویی های دشمن صهیونیستی برای جامعه جهانی و بازدارندگی در عرصه #تهدیدات_نظامی گردد.
💢 بیانات آیت الله رشاد در شورای راهبری حوزه علمیه امام رضا(ع) با مدیران #سازمان_انرژی_اتمی
🆔 @Rashad_ir
🖼 #یادنگار
📸 #گزارش_تصویری
🔰 شور و اشتیاق جامعه و عطش اندیشمندان و علاقمندان به مباحث علمی و حضور در نشست های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دهه هفتاد
📌 سلسله نشست های درباب تعیین قلمرو رسالت و هدایت دین با حضور زنده یاد علامه #محمد_تقی_جعفری و آیت الله #علی_اکبر_رشاد
💢 دانشگاه تهران، پاییز ۱۳۷۴
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش نهادسازی در نصب و نظارت بر قاضی القضاة
🔻 یکی از شؤون ولی امر نصب و گماردن شخصی شایسته در جایگاه #قاضی_القضاة و رییس قوه ی قضاییه است و این امری است که شاید به صورت فردی قابل انجام باشد گرچه ممکن است بررسی های پیشینی لازم پیش از نصب قاضی القضاة و نظارت پسینی بایسته پس از گماردن او از توان شخص ولی امر بیرون بوده و به یک نهاد نیاز داشته باشد.
🔻 از شؤون و وظایف ولی امر برپایی عدل و داد است که بی گمان از شخص ولی امر به تنهایی بر نمی آید بلکه برای آن به دستگاهی کلان و نهادهای خرد و کلانی در ذیل آن نیاز است. این دستگاه کلان افزون بر رفع نزاع ها باید با بزه های عمومی که خواهان خصوصی ندارند نیز رویارویی و ستیز کند و به اجرای حدود الهی در جامعه اهتمام ورزد. همچنین بر ولی امر بایسته و واجب است که امنیت را در جامعه برپا نموده و #آزادی_های_مشروع مردم را پاس بدارد و چه مباشرتاً و چه با واسطه به این امور بپردازد روشن است که #ولی_امر بدون برپایی نهاد و به تنهایی از انجام این شؤون ناتوان خواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir