eitaa logo
مقالات حسینی منتظر
145 دنبال‌کننده
369 عکس
214 ویدیو
30 فایل
بخشی از مقالات متنوع سیدمحمدحسینی(منتظر) فرزند مرحوم حجة‌الاسلام و المسلمین؛ حاج سید میربابا حسینی(فاطمی) (اعلی الله مقامه الشریف) در حوزه‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
☫﷽☫ ✍️ توضیحاتی پیرامون پیام 👇 🆔 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1384 در خبرها آمد که؛ 🆔 https://eitaa.com/GonbadeFirozeh/553 💠 🆔 https://eitaa.com/GonbadeFirozeh/495 عرصه موقوفه امینی‌ها (شامل دامداری 1000 رأسی و مزارع 120 هکتاری و... در استان قزوین) طی فرایندی پنج‌ساله (از 1395 لغایت 1400) طبق ارزیابی نرخ کارشناسی برای سالهای 1400 لغایت 1403 و طی قراردادهائی دست به دست نهایتا به مبلغ 900/000 تومان اجاره داده شده است و در این میان پای و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه به میان آمد که نشان می‌دهد مدعیان در رقابت با مدعیان برای و ، کماکان پیشتازتر تشریف دارند! برای تشویش اذهان عمومی و انحراف افکار عمومی از توجه به مذکور، قبل از آنکه رئیس (؛ امضاءکننده قضیه ) کلمه‌ای توضیح بدهد، مدیرکل اوقاف قزوین؛ و بوق‌های تبلیغاتی باند ذی‌ربط وی خیلی دست‌پاچه وارد میدان شده و توجیهات مستوفای عجیبی را به نمایش در آوردند! (ناگفته نماند خاندان خاموشی‌ها مشهدی هستند و اگر قالیباف مشهدی هم اجازه از اوقاف را بدهد که سالهاست خاک می‌خورد، احتمالا آشکار خواهد گشت که چه رسوائی‌های عظیمی در این سازمان برپا بوده و هست و...!) مصطفی مجیدی (معمم به کسوت روحانیت!!) افشاگر قرارداد مذکور را دعوت به مذاکره‌ای نمود که به زعم خود در طی آن ثابت خواهد کرد که حق چیست و ناحق کیست! این فرد همان کسی است که حاضر نشد حتی 5 دقیقه برای 5 سال ظلمی که از طرف اوقاف قزوین بر روستای رفته (علیرغم شکست در ) وقت مذاکره بدهد! یکی از اخیرا (بدون هیچگونه مدرکی) ادعا کرده که موقوفه مذکور در سال قبل از طرف اوقاف با وکالت از طرف همسرش () به مشتری دیگری فروخته است! ولیکن با توجه به اینکه کماکان در اختیار است، بنده (که اتفاقا نه تنها همانند خاموشی‌ها هم هستم و هم و مرحوم ابوی هم روحانی بود بلکه این استان هم هستم و شناسنامه بنده هم اتفاقا صادره است. مضافا که هم هستم و در هم بر خلاف مکرراً متحمل انواع خسارت‌های مادی و معنوی شده‌ام!) اعلام آمادگی می‌کنم: بنده حاضرم بجای روزی موقوفه مذکور را با روزی 10 بشکه 300 لیتری اجاره نمایم و بجای ماهیانه یک گالن 30 لیتری، آنرا با ماهی 10 تانکر 3/000 لیتری اجاره‌بهاء پرداخت بکنم. بشرطی که با همان که به پسر رئیس یا عروس رئیس حساب و منظور شده، به بنده واگذار گردد که در این صورت در طی همان سه سال (علیرغم پرداخت چنین اجاره‌بهائی)، سرمایه بنده به 100 برابر افزایش خواهد یافت. مضافاً که حاضرم 50% درآمد مذکور را به مقام معظم رهبری هبه نموده و 49% آنرا از طریق سازمان موقوفات آستان قدس رضوی به 20 بنیاد خیریه‌ای تقدیم کنم که در وقفنامه اختراعات خود تعریف کرده‌ام و فقط 1% آنرا برای امور خود استفاده نمایم. ثمن بخس؛ شاخ و دم ندارد! ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) 1402/04/12 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی : 🆔 @SayyedAlaaddin 💠 🆔 @GonbadeFirozeh 💠 🆔 @chelcheraaqHM
🔥فوری | سیستم‌های منافقین در آلبانی به تهران رسید 🔴 رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: بخشی از هارد و کیس‌ها رسید! @DasTanaK_ir | داناب 👈 نکته قابل تأمل حم 👇در باره این خبر☝️ در زمان بازداشت و انتقال زم به ایران هم شاهد این حرفها بودیم. خوش‌خیالی کافیه! این اطلاعات هم احتمالا توسط نفوذی‌ها به اطلاعات حاصله از نیما زم ملحق می‌گردد که باعث نشد حتی یک نفوذی و منافق، رسوا شود! شاید هم اطلاعاتی در کار نیست بلکه صرفا یک جوسازی توسط خود نفوذی‌هاست تا به ملت القاء شود که نفوذی‌ها شناسائی و حذف شدند و لذا خیال همه راحت که همه آنها که در مناصب هستند از مخلصین نظام هستند!!! ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی : 🆔 @SayyedAlaaddin 💠 🆔 @GonbadeFirozeh 💠 🆔 @chelcheraaqHM
. بسمه تعالی (مقدمه): «دومین نشست دبیران احزاب معطوف به انتخابات 1402» را باید «مجلس ختم احزاب» تعبیر کرد! دبیران کل احزاب عضو خانه احزاب، حدود پنج دور و در هر دور منتخبین سه طیف کلی احزاب (طیف‌های اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و مستقلین) و هر کدام پنج دقیقه حرف زدند. بنده بعنوان دبیرکل «حزب وحدت و عدالت» (از طیف مستقلین یا منتقدین به چپ و راست)؛ نخستین سخنران این مراسم (۱۴۰۲/۴/۲۲) بودم که اشتباهاً در سهمیه اصول‌گراها گنجانیده شده بود! موضوع همایش؛ «نقش احزاب در انتخابات 1402» بود که بنده عنوان کردم این نقش دارای دو محور «زیربنائی» و «روبنائی» است و بیان حتی کلیات این‌دو مهم در ظرف ۵ دقیقه میسر نیست بجز اشاره‌ای اجمالی به کلیدواژه‌هائی که ترجیح دادم آنها را از مبحث زیربنائی مطلب، مورد اشاره قرار بدهم. خصوصاً که ذکر معارفه‌ای اجمالی از سابقه ارتباطی خود با و دبیران احزاب هم (که بعللی، اجتناب‌ناپذیر بود!) نیمی از مهلت مذکور را گرفت. فلذا در نیمه دوم فرصت خود (که مصمم بودم به بیان اجمالی ۸ طرح پیشنهادی خود بپردازم) صرفاً توانستم تعدادی از عناوین آنها را مورد اشاره قرار بدهم. بدین‌مناسبت و بهانه، سلسله مقالاتی را تحت عنوان «نقد احزاب» (یا نقش احزاب در حفظ و توسعه نهضت+نظام) تحریر و تقدیم خواهم کرد که در طی آنها به بیان آن ۸ طرح بدیع خود پرداخته و علت تلقی کردن آنرا هم توضیح خواهم داد. إن‌شآءالله ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) ۲۳ تیر ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام 👇 🆔 @chelcheraaqHM 🎲 🙏 گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام
☫﷽☫ (برشی از یک گفتگوی مجازی): سلام بنظرم دعوا بر سر بدیهیات نیست. بلکه دعوا بر سر اینست که عده‌ای انسان‌نما (مثل جنایت‌پیشه) گرگهای درنده‌ای علیه انسان‌ها هستند و اینکه با آنها چه کنیم؟ بگوئیم که شما هم انسان هستید همانند ما و بقیه؟! و ما با شما هیچ مشکلی نداریم؟! شمشیر کشیدن و برداشتن خطاست! زیرا که ما طرفدار و انسانیت هستیم!! آیا هم همینطور فکر می‌کنند؟! آیا نتیجه این حرفها در عمل و دنیای واقعی، ماست یا اصلاح فکری دشمنان؟! با صاحبان چنین چگونه باید برخورد کرد؟ اگر قرار بود با همه چیز درست شود، مطمئن باشید که نه شمشیر می‌کشید نه و نه ! ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
☫﷽☫ 🏴دو ابهام اصلی در 🚩حماسه حسینی!! 👈 (قسمت اول): علیه‌السلام در علیرغم شهرت تاریخی و جهانی آن، دارای دو ابهام اصلی است: ۱) در چه بود؟! (اساساً چرا اقدام به حماسه‌آفرینی نمود؟!) ۲) مولانا حسین(ع) چرا را خود قرار داد؟! (چرا نقاطی غیر از را مقصد خود نکردند؟!) 🟤 شاید جامع‌ترین تحلیل در این عرصه (جواب دو سؤال مذکور) متعلق به کتاب «شهید جاوید» اثر شیخ نعمت‌الله صالـ... (صالحی نجف‌آبادی) باشد که را برای اسلامی، تلقی می‌کند، ولو به قیمت خود و یاران و خاندان! ☝️ این کتاب جنجالی، غوغای عجیبی به پا کرد و موجب تکفیر نویسنده شد و حتی مورد تکثیر هم قرار گرفت زیرا موجب تشدید اختلافات پیروان انقلابی آن‌حضرت گشته بود! 👌 نقدهای گوناگونی له و علیه نیز بدنبال داشت که مشهورترین آنها کتاب «شهید آگاه» اثر شیخ لطف‌الله صافـ... (صافی گلپایگانی) بود مبنی بر اینکه امام مأموریت به شهادت و اسارت داشت و کاملا آگاهانه به استقبال آن شتافت. ولیکن بنظر حقیر؛ بهترین نقد متعلق به آیةالله محمد یزدی بود. (البته کتابهای مذکور و نقدهای دهه ۶۰ آن‌ها مورد مطالعه بنده قرار گرفتند که در اوائل طلبگی و جوانی خود بودم) ⚖️ بمنظور حفظ علماء از قضاوت در باره آنها صراحتا وارد میدان نشدند ولیکن دو نفر از شاگردان ایشان (منتظری و مشکینی) در حمایت از شهید جاوید، بر آن تقریظیه نوشتند. انجمن حجتیه‌ای‌ها و مخالفین و علیه آن گارد شدید گرفته و حتی مؤلف آنرا متهم به مزدوری و و... کردند! 🌀 در اینجا قصد نبش قبر ندارم و صرفا غرضم اشاره به این نکته خطیر است که سرور شهیدان، هنوز هم حتی در نزد در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد! اخیرا بیانی دیدم از که هر دو دیدگاه کتابهای مذکور را رد کرده و هدف اصلی آن‌حضرت را تلقی کرده‌اند که می‌تواند دستاوردی از نیل به شهادت یا هم داشته باشد. ولیکن این دیدگاه (انجام وظیفه) حتی اگر به مفهوم هم ارزیابی شود، اگرچه کاملا صحیح است ولیکن این تلقی در باره حماسه بی‌نظیر ، کف مطلب است. فلذا سؤال و ابهام دیگری را در دل خود دارد که آن وظیفه یا تکلیف اصلی، دقیقاً چه بود؟! جوابی هم که حقیر سراپاتقصیر سراغ دارد، اگرچه ممکنست در دل خود ابهاماتی هم داشته باشد ولیکن در جهت بهتر و کامل‌تر قضیه، حداقل دو گام ما را جلوتر می‌برد! البته تبیین کامل این مطلب، محتاج تحریر و تألیف مقالات و بلکه کتابهای قطوری است ولیکن در ظرفیت ، ناچار به ایجاز (ایجاز مقبول از مصدر اوجز) و خلاصه‌نویسی هستیم. ... ادامه دارد. 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1579 ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ 🏴دو ابهام اصلی در 🚩حماسه حسینی!! 👈 (قسمت دوم): در قسمت قبلی https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1578 اشاره کردیم که علیه‌السلام در علیرغم شهرت تاریخی و جهانی آن، دارای دو ابهام اصلی است که عبارتند از: ۱) چرا ؟! ۲) چرا ؟! اولا امام حسین علیه‌السلام چرا اقدام به حماسه‌آفرینی کردند؟! و ثانیاً چرا کوفه/کربلا را مقصد شهادت خود و محل اسارت روی زمین قرار دادند؟! مطلب آنست که پاسخ این دو سؤال بزرگ در یک مطلب نهفته است یعنی؛ علیه‌السلام! ✅ بدون شناخت ، به هیچکدام از دو سؤال مذکور (که بزرگترین ابهامات حماسه اوست)، نمی‌توان پیدا کرد! 🌀 اینکه پی بردن به رازهای «حماسه و وقوع آن در کربلا» رهین شناخت حسین است، هیچ تردیدی نباید داشت. 👈 بنابراین ناچاریم برویم به سراغ امر خطیر و بسیار رازآلود شناخت حسین! ⁉️ حسین را از کجا باید شروع کنیم؟ و در کجا جستجو کنیم؟ ⁉️ آیا حسین را صرفاً باید در ۱۰ روز اول سال ۶۱ هجری قمری که به همراه اهل بیت و یاران خود وارد منطقه کوفه شدند، مورد شناسائی قرار دهیم؟ یا اینکه شناسائی او را در دامنه زمانی ۳ شعبان سال ۴ هـ.ق. لغایت پایان سال ۶۰ هـ.ق. مورد توجه قرار دهیم؟ و یا آنکه شناخت او را در قبل از تولد او در این دنیا جستجو کنیم؟! و یا اینکه شناخت او را بعد از شهادت در هم دنبال کنیم؟! قاعدتاً هر چهار دوره زمانی مذکور را باید در صدر تحقیقات خود قرار بدهیم. می‌شود گفت که؛ یک ربع مطلب (شناخت أکمل حسین) در ۱۰ روز پایانی عمر دنیوی آن‌حضرت نهفته است که البته بیشترین توجهات مردم به همین قسمت درخشان از زندگانی حسین متمرکز بوده است ولیکن بدون شناخت سه ربع دیگر ساعت حسین، شناخت او کامل نخواهد بود. جمع‌بندی؛ حسین‌بن‌علی علیهماالسلام دارای چهار عمر مختلف است: ۱) عمر ازلی ۲) عمر دنیوی ۳) عمر عاشورائی ۴) عمر ابدی و شاید کمتر کسی همچون حسین، دارای بوده و از چنین مزیتی برخوردار بوده است. در این سلسله مقالات بر آنیم که هر چهار عمر مبارک آن‌حضرت را مورد توجه قرار دهیم. إن‌شآءالله ... ادامه دارد. 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1580 ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ 🏴دو ابهام اصلی در 🚩حماسه حسینی!! 👈 (قسمت سوم): در قسمت‌های قبلی 👇👇، https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1578 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1579 اشاره کردیم که در جستجوی جواب برای دو سؤال خطیر؛ ۱) چرا ؟! ۲) چرا ؟! نیازمند شناخت علیه‌السلام در چهار دوره زمانی هستیم: الف- عمر ازلی حسین (قبل از تولد در دنیا) ب- عمر دنیوی حسین (از ۳شعبان ۴ هـ.ق. لغایت پایان سال ۶۰ هـ.ق.) ج- عمر عاشورائی حسین (در دهه اول محرم‌الحرام ۶۱ هـ.ق.) د- عمر ابدی حسین (بعد از شهادت در دنیا) بیشترین شناخت مردمان از علیه‌السلام معطوف به بند «ج» است و متأسفانه از سایر ادوار زندگانی آن‌حضرت، آگهی کمتری دارند! و حال آنکه حسین‌بن‌علی علیهماالسلام باید معطوف به آن‌حضرت باشد. در این سلسله، بر آنیم که همین مهم را بجوئیم إن‌شآءالله الف) عمر ازلی: اگر بخواهیم وارد شناخت حسین علیه السلام در دوران قبل از تولد او در دنیا بشویم، باید بدانیم که می‌توان او را تصور کرد! یعنی قبل از حسین اساسا هیچ انسانی خلق نشده بود! خیلی عجیب است که چرا تاکنون کسی به این نپرداخته که؛ اولین انسانی که خالق متعال آفرید و به خود مبارکباد (فتبارک الله أحسن الخالقین) گفت؛ حضرت حسین بود نه حضرت آدم! اجازه بدهید؛ توضیحات خود را از مسئله‌ای که خلجان فکری حضرت شده بود شروع کنم؛ آری! سلمان که شخصیت شگفت‌انگیزی داشت و از صحابی بزرگ الاعظم(ص) بود، روزی مصمم شد که خود را از مولاعلی(ع) بپرسد و لذا بسوی او راهی شد. زیرا از پیامبر اعظم(ص) شنیده بود که «أنا مدینة‌العلم و علیٌّ باب‌ها»! در شخصیت پیچیده سلمان همین بس که بعد از اتفاق عجیبی که ابوذر (دیگر صحابی بزرگ پیغمبر) از سلمان شاهد آن بود، به نزد پیامبر شتافت و سلمان را متهم به سحر و جادوگری و بالتبع کفر و نفاق کرد! پیامبر ابوذر را به عظمت و اخلاص سلمان توجیه کرد. و از آن‌حضرت نقل است که؛ اگر می‌دانست در قلب/ذهن چه می‌گذرد، او را تکفیر می‌کرد و وی را به قتل می‌رسانید (لکفره/لقتله)!! زیرا سلمان به مسائلی می‌اندیشید که فراتر از افق فکری سایرین بود. سؤالات و ابهاماتی در ذهن او شکل می‌گرفت که هر کسی قادر به جواب آن‌ها نبود. در مسیری که می‌رود لحظه‌ای هم مکث می‌کند و در فکرش این ابهام خطور می‌کند که آیا علی(ع) خواهد توانست پاسخ او را بدهد!؟! بمحض شرفیابی به محضر علی ولی‌الله، حضرت بدون مقدمه او را به حسین حواله می‌دهد؛ «إسئل من الحسین ما شئت»؛ آنچه می‌خواهی بپرسی از حسین سؤال کن! سلمان متوجه می‌شود که امام علی از سؤال فوق‌سنگین او آگاه است ولیکن ارجاع وی به حسین را شاید بشود تنبیهی بابت مکث و تردید لحظه‌ای او تلقی کرد! و حال آنکه شاید تنبیهی در کار نبوده است و علت ارجاع سلمان به حسین بخاطر قدمت وجودی حسین بوده است. این نکته را از سؤال سلمان می‌توان فهمید که بلافاصله در مقابل حسین زانو می‌زند و با شگفتی می‌پرسد: عمر شما چند سال است مولای من؟! این سؤال سلمان شاید قابل تأمل‌تر از سؤال اولیه او باشد. زیرا سلمان صاحب عنوان «منا اهل البیت» که شبانه‌روز پروانه‌وار در طواف خمسه آل‌عبا و خانه در محله است، بهتر از هر کسی می‌داند که حسین چند ساله و بلکه چند ماهه و حتی چند روزه است. اما چرا چنین سؤال حیرت‌انگیزی را مطرح می‌کند؟! آیا نشان از این نکته ندارد که؛ سؤال او پرسش از حسین نیست بلکه سؤال از آن‌حضرت است؟! در هر حال امام حسین علیه‌السلام جواب می‌دهند: ای سلمان! به دو سالگی من نگاه نکن. من پنجاه هزار سال قبل از بوده‌ام! (🤔«آدم اول» دیگر چه صیغه‌ای است⁉️) ... ادامه دارد. 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1622 ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ 🚩 عباس مغبوط الشهدآء!شاهکار عباس چیست؟ 👈(بخش ۱): ⁉️ چرا به ابن علی(ع) در قیامت، مقامی اعطاء می‌شود که مورد همه قرار می‌گیرد؟! 💠 حضرت عليه‌السلام فرمودند: «أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه‏ِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهدآءِ يَومَ القيامَةِ» همانا برای (عمویم) عباس نزد پروردگار، مقام و منزلتی‌ست که روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می‌خورند. (بحارالأنوار/ج۲۲/ص۲۷۴) 🤔 چرائی این مطلب، جای بسی تأمل دارد! ⁉️ مگر عباس چه کرده که به چنان مقامی نائل می‌گردد که مغبوط جمیع شهداء عالم می‌شود؟! توجه به چند نکته اهمیت این مسئله را مشخص می‌سازد: جای‌گاه‌هائی که در آنها درخشید: ۱) در وقتی که نوجوانی ۱۳ ساله بود. نداشت ولی روی خود را پوشانید و بصورت ناشناس به تاخت و بعد از کشتن یکی از فرماندهان نامدار و پسران او وقتی برگشت همه فهمیدند که او عباس ابن علی(ع) است و حضرت او را از مجدد برحذر داشت. زیرا تقدیر الهی ذخیره‌سازی او برای بود. بلی! او از کودکی جنگاوری کم‌نظیر بود ولیکن آن مقام بی‌نظیر آیا به همین دلیل به او اعطاء می‌شود؟! ۲) یزید علیه‌اللعنة و علی شجرة‌الخبیثة، بعد از هجرت علیه‌السلام از به (که مفهوم گریز از با او را داشت) ۸۰ نفر آدمکش را به مکه فرستاد تا حسین‌بن‌علی(علیهماالسلام) را در حال إحرام و (که غیرمسلح است) محاصره و کنند. عباس بمحض پی بردن به این توطئه رذیله به آویخته و بالا رفت و فریاد کشید؛ اگر به مولایم حسین، جسارتی بکنید، با من طرف هستید و مطمئن باشید که حتی یکنفرتان را زنده نخواهم گذاشت. این غریو شهامت، تروریست‌های اموی را چنان مرعوب کرد که را به فرصت دیگری موکول کردند. آیا عباس بخاطر این صحنه جسورانه مستحق دریافت آن مقام بی‌نظیر خواهد گشت؟! ۳) تأمین (تهیه، ذخیره، حمل و مدیریت مصرف) برای انسان‌ها و حیوانات کاروانهای صحرانورد، از سخت‌ترین کارهای قوافل بود. تعهد (ع) به این امر ثقیل و طاقت‌فرسا تا آنجا بود که تا آخرین لحظات عمر خود بدان پای‌بندی ورزید و در همین وفاداری دست‌ها و چشم‌ها و سرش را از دست داد و به رسید. آیا عباس بخاطر رشادت در امر حسینی به آن مقام بی‌نظیر نائل خواهد شد؟! ۴) روز از طرف بن ذی‌الجوشن (بلحاظ وابستگی‌های عشیره‌ای از طرف مادری) امان‌نامه‌ای به عباس، تقدیم شد ولیکن عباس غیور نه تنها آنرا رد کرد بلکه شمر را بگونه‌ای مذمت و نکوهش کرد که وی پریشان گشت. آیا عباس بخاطر رد در امان ماندن از مرگ و اظهار وفاداری و معیّت به اباعبدالله الحسین و شهادت در رکاب آن‌حضرت، به چنان مقامی خواهد رسید؟! ۵) در جنگهای قدیمی، معمولا دو نقطه، آماج شدیدترین حملات حریف قرار می‌گرفت؛ یکی جایگاه و دیگری جایگاه سپاه. در روز هم از اول صبح تا آخرین شهیدی که هنگام عصر به شهادت رسید، عباس یک تنه علمدار سپاه کوچک حسین(ع) بود و یک لحظه هم اجازه نداد که علَم سپاه توسط امواج خروشان و پیاپی دشمن واژگون شود که قرین جسارت، شجاعت، مقاومت و مهابت او بود. آیا آن مقام عظمای بی‌نظیر به دلیل همین رشادت و رفعت به عباس اعطاء می‌شود؟! ☝️ همه اینها ارزشمند و نفیس هستند ولیکن بی‌نظیر نیستند و لذا نمی‌توانند باعث اعطای آن مقام منحصربفرد الهی باشند که بدان بخورند. 👈 می‌ماند جنگاوری عباس (هجوم مستقیم به دشمن و کشتار چشمگیر و کمرشکن از آن‌ها) در روز عاشورا که عباس از این امر (که لحظه به لحظه آن‌روز بی‌تاب آن بود) محروم بود! یعنی حتی یک مورد هم پیش نیامد که عباس همانند سایر شهدای کربلا به به دشمن هجوم ببرد و از کشته‌ها پشته‌ها سازد! اساسا در عاشورا هرگز پیدا نکرد و برای آوردن آب برای هم صرفا اجازه داشت نه هجوم و قتال! بنابراین اعطای آن مقام بی‌نظیر به عباس بخاطر او با دشمن و کم کردن شرّ دشمنان هم نبود. ⁉️پس دلیل اصلی چیست؟! بعضی‌ها را دلیل برتری او بر شهداء ذکر کرده‌اند و به حدیثی از امام صادق عليه‌السلام اشاره می‌کنند که فرمود: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ، صَلبَ الإِيمانِ، جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ عليه‌السلام و أَبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدا» (عمدة‌الطالب صفحه۳۵۶) یعنی؛ عمويمان عبّاس(ع)، بصيرتى عميق و ایمانی استوار داشت و در معیّت اباعبدالله ... ...ادامه دارد 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1598سیدمحمدحسینی(منتظر) تاسوعای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ 🚩 عباس مغبوط الشهدآء!شاهکار عباس چیست؟ 👈(بخش ۲): {بخش ۱ 👈 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1596 } ... یعنی؛ عمويمان عبّاس(ع)، بصيرتى عميق و ايمانى استوار داشت و در معیّت اباعبدالله الحسين(ع) جهاد كرد و مردانه جنگيد و شهيد شد. و حال آنکه این ساحت ( و ) هم بی‌نظیر نبود و نمی‌تواند کسب آن مقام اعلای الهی گردد و او را سازد. ‼️ بد نیست مقایسه‌ای بین عباس(س) با قرین و تالی‌تِلوِ او یعنی علی‌اکبر(س) داشته باشیم: عباس در عاشورای ۶۱ هـ.ق. حدودا ۳۴ ساله بود و علی اکبر حدوداً ۲۷ ساله. فلذا تقریبا جوانانی هم‌سن و سال بودند. بصیرت و رشادت و نیز وفاداری هر دو به مولایشان یکسان بود. در شجاعت و رزم‌آوری و پیشتازی و مقاومت، دست کمی از همدیگر نداشتند. اگر عباس کاروانیان بود، علی‌اکبر هم و آذوقه آنان بود که زحمات و سختی‌های هر دو تقریبا یکسان بود و ای‌بسا جمعیت از آنان طاقت‌فرساتر بود. (👌خوشا به حال فعالان غذارسانی و آب‌رسانی به شیعیان و زوار و دوستداران حسین‌بن‌علی و یاران آن‌حضرت علیهم‌السلام) کار مردمی و عمده‌ترین اشتغال علی‌اکبر در مدینه آن بود که همچون عمویش؛ مجتبی (ابن علی علیهماالسلام) مهمان‌سرائی داشت برای پذیرائی از فقرای دور و نزدیک و لذا در طول روز اغذیه‌ای - معمولا آبگوشت شتر - را فراهم می‌کرد و حتی غروب‌ها در بلندی‌های اطراف شهر آتش‌های بزرگی بر می‌افروخت تا اگر در بیابان‌های اطراف و اکناف کسی راه گم کرده باشد، شود و بدینگونه خیلی‌ها را از و نجات بخشید. به همین جهت بدنی کارآمد و بازوانی قدرتمند داشت. اگر بجای عباس به علی‌اکبر سپرده می‌شد، چندان فرقی نداشت. زیرا او هم بی‌باک و قوی و هوشیار و مقاوم بود. اگر برای عباس، امان‌نامه‌ای آوردند برای علی‌اکبر هم امان‌نامه‌ای آوردند که او هم همچون عباس آنرا رد کرد و به خاندان پدری خود وفاداری نشان داد. (علی‌اکبر از طرف مادری با بنی‌امیه قرابت داشت) 👇 نسب مادر علی‌اکبر به بنی‌امیه می‌رسید.[۳۰] ازاین‌رو، در روز عاشورا به علی‌اکبر پیشنهاد شد که به بن بپیوندد؛ ولی او این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «اِنَّ قَرابَةَ رَسولِ اللهِ اَحَقُّ اَنْ تُرعیٰ» (رعایت خویشاوندی رسول خدا(ص) به حقیقت نزدیک‌تر است.).[۳۱] پانویس: [۳۰] ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۸۶. [۳۱] ابی‌مخنف، وقعة الطف، ۱۴۲۷ق، ص۲۷۶. بنابراین قرین و همانند و مثل بود! مضافاً که «أشبه الناس برسول‌الله» (شبیه‌ترین مردمان به پیامبر اعظم) هم بود. علی‌اکبر هم همچون عمویش عباس، پیشتاز بود. چنانکه نخستین شخص از بود که به شتافت و بعد از کشتن دهها نفر از دشمنان بعلت تشنگی از پای درآمد و شاید بیش از عباس، بدنش قطعه قطعه (إرباً إرباً) شد. البته تفاوتی هم بین عباس و علی‌اکبر بود؛ هر گاه عباس، می‌خواست، امام او را بهانه می‌کردند و اجازه نمی‌دادند! ولیکن وقتی که علی‌اکبر تقاضای میدان کرد، امام بلافاصله اذن فرمودند! فلذا علی‌اکبر بعد از شهادت یاران امام (که از به حضرت زینب(س) قول داده بودند که تا آخرین نفر باشند و هم‌قسم شده بودند که تا آخرین قطره خونشان اجازه ندهند کسی از به میدان برود!)، نخستین شهید از بنی‌هاشم بود. علی‌اکبر بر خلاف عباس، بیشترین تعداد از نیروهای دشمن را به درک واصل کرد. ⁉️ اما چه شد که فقط عباس به آن مقام اعلای الهی نائل می‌گردد؟! ✅ ، عملی عجیب در چند ثانیه بیشتر نبود! عصر روز عاشورا بعد از دو مرحله جنگ سخت تن به تن بمنظور شکستن حلقه‌های محاصره، بمحض ورود به ، از ، ناخودآگاه دستانش را از آب زلال و گوارای جاری، پر کرد و بالا برد تا بنوشد اما او نبود و لذا قبل از آنکه آب را به لب‌های خشکیده‌اش برساند آنرا فرو ریخت! به همین سادگی! تمام! عباس خود را به عالی‌ترین وجه ایفاء کرد که بی‌نظیر بود و لذا مستحق پاداش بی‌نظیری گشت. و جمیع شهدآء بدان خواهند خورد! و اما اینکه آن یک مشت آب را چرا فرو ریخت و چرا حتی یک هم ننوشید و این مسئله چه اهمیت و ارزشی داشت؟! تحریر مقاله مفصل دیگری را می‌طلبد در حد یک کتاب قطور! ...ادامه دارد. یا لیتنیٰ کنا معهم فنفوز ✍️سیدمحمدحسینی(منتظر) تاسوعای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ (برشی از یک گفتگوی مجازی): ✅ الفاظ مشترک (اما متفاوت در معناومفهوم) در زبانهای مختلف دنیا امر مرسومی است. بنده تسلطی بر زبان ندارم و لذا نمی‌دانم کلمه هاشم (یا حاشم) در نزد آنها چه تاریخچه و معنا و مفهومی دارد. ولیکن در زبان ؛ (بعنوان صفت نه اسم) به کسی اطلاق می‌شود که تیلیت‌کننده نان در آبگوشت باشد. (ترید کردن = تریت کردن = تلیت کردن = شکستن نان) جد پنجم پیغمبر خاتم(ص) که اسمش بود از آنجهت موصوف به «هاشم» گردید که در سالهای قحطی و خشکسالی سرزمین حجاز، هر یکصد شتر (کل دارائی) خود را ذبح و برای فقرا غذای آبگوشت تهیه کرد. در حالی که بقیه ثروتمندان، دارائی‌ها و امکانات خود را پنهان و کتمان می‌کردند! نکته جالبتر ماجرا آنجا بود که برخی از از راههای دوری با سختی خود را به مکه می‌رسانیدند و رمقی برای خُرد کردن نان نداشتند و لذا خود عمرو برای آنها شخصا با لبخند، نان تیلیت می‌کرد و حتی غذا در دهانشان می‌گذاشت و لذا تدریجا «هاشم» (تیلیت کننده نان) نامیده شد. و از آنجا که این در نزد فرزندان و نوادگان هاشم هم بعنوان یک نیکو تداوم یافت، مردمان مکه و آنان را بنی‌هاشم ملقب می‌کردند. و این عنوان تا آنجا افتخارآمیز گشت که: ۱. در بین اعراب ضرب‌المثل بخشندگی و مهربانی گردید. یعنی علاوه بر مال به نیازمندان، هم ضمیمه آن می‌گردید (بجای منت گذاشتن!) یعنی بخشندگی کافی نیست، مهربانی هم لازمست. و بدینوسیله اسم رمزی گردید برای دو صفت بخشنده بودن و مهربان بودن همزمان به دیگران. ۲. علی‌بن‌حسین‌بن‌علی (حضرت علی اکبر) شغل اصلی خود را شغل اجدادی خود قرار داد. او در شهر مدینه، سفره‌خانه‌ای تشکیل داد که پیوسته در خدمت بود. وی حتی غروب‌ها در فراز کوههای اطراف مدینه آتش بر می‌افروخت تا «در راه‌ ماندگان» را بسوی خود راهنمائی کند. و عمویش عباس در تأمین آب این میهمان‌خانه او را کمک می‌کرد. در طول مسیر تا هم تهیه آب بر عهده و تهیه غذای کاروان بر عهده علی اکبر بود. گویا آن دو سالهای سال برای چنین مأموریتی تمرین می‌کرده‌اند! ۳. در روز عاشورا کل ۱۸ نفری که از بنی‌هاشم (فرزندان و نوادگان امام علی) به میدان شتافتند و به شهادت رسیدند، رجز مشترکشان بود! و حال آنکه رسم اعراب در رجزخوانی‌های جنگی خود، هشدار دادن حریفشان به اجداد خود (یا اعضای جنگنده قبیله‌شان) بود. آنان گویا بجای تأکید بر جنگ و قتال و شدت کشتار، مصمم بودند که به آن درندگان وحشی، نرمخوئی و مهربانی را تذکر بدهند اما آن پلیدهای خبیث ( و ) بجای بخشندگی و مهربانی، نهایت خشونت را به کار بستند، بویژه در مواجهه با که إرباً إربا ... 😭 ۳. «بخشندگی و مهربانی توأمان»، فرهنگ نوینی در کنش‌های اجتماعی عرب بود که بنیانگذار آن هاشم بود. خدای متعال هم آنرا (که روح اصلی است) تقویت نمود تا آنجا که قریب باتفاق سوره‌های خود را با همین کلمات آغاز فرمود: «بسم الله »؛ بنام خدای «بخشنده» و «مهربان» و چنین آغازی ضمن آنکه اشاره به دارد، روحیه سرکش اعراب جاهلی را نرم و متمایل می‌کرد و... 👌 مسلمان کسی است که نسبت به دیگران، و همزمان باشد وگرنه بهتر است کشک خود را بسابد! و فراموش نکنیم که یهود (از بنی اسرائیل تا صهیونیزم) به شدت با این فرهنگ متعالی انسان‌دوستانه، نه تنها فاصله دارد که ضدیت دارد و برای محو آن دست به هر تحریفی می‌زند. و حال آنکه «إسرائیل» مفهومی بجز هاشم بودن ندارد! یعنی مرد «شب‌رو خدا»! حضرت یعقوب، چرا شبرو بوده است؟! او نوه همان حضرت ابراهیمی است که یکبار هم غذای خود را در «تنها»ئی نخورد! او که اسمش (یعقوب) ۱۷ بار در قرآن آمده است، روزها آذوقه تهیه کرده و شبها برای توزیع بین نیازمندان تا دوردست‌ها راه می‌رفت و لذا خدا در قرآن، اسرائیل بودن او را ۴۲ بار به رخ می‌کشد! فلذا عبارت همانند عبارت ارزش محتوائی دارد که البته به مرور زمان به افتضاح کشیده شد و تبدیل گردید به و این تیره تبهکار () و مصداقی گردید برای عبارت قرآنی «لا ینال عهدی الظالمین» یهودی واقعی و مسیحی اصیل هم کسی است که پیوسته مهیای بخشندگی به دیگران باشد ولو به قیمت رنج خود و از دست دادن خواب ناز شبانه که نشانه عطوفت و مهرورزی است. اینکه بنده در بعضی از سخنرانی‌های خود گفته‌ام؛ «اگر نمی‌خواهید باشید لااقل باشید!» از چنین منظری به مطلب بوده است! التماس دعا ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠ک. اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گ. هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
☫﷽☫ 🔥 + 💥 (= جنگ ترکیبی علیه انسان) 🙄 بدون 😳 فقر و فحشآء؛ دو قلوی جدائی‌ناپذیری هستند که هر کدام باعث نشو و نما و بقای دیگری است. فقر که بیاید فحشآء را هم بدنبال خود می‌آورد همچنانکه توسعه فحشآء باعث توسعه فقر می‌گردد. هیچ جامعه‌ای با فقر و فحشآء رنگ سعادت را نمی‌بیند همچنانکه هر جامعه مبتلی به یکی از این دو همزاد، به سعادت و رستگاری نمی‌رسد. در هر جامعه‌ای، تموج فقر موجب تموج فحشآء و تموج فحشآء موجب تموج فقر است. ، کلمات و را کنار هم قرار داده است تا بگوید که مفاهیم مخرب آن‌دو، مکمل همدیگر هستند برای آنچه که قصد تحمیل آنرا بر دارد. سوره بقره: «الشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الفَقرَ وَ يَأمُرُكُم بِالفَحشاءِ ۖ وَ اللَّهُ يَعِدُكُم مَغفِرَةً مِنهُ وَ فَضلًا ۗ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» ﴿۲۶۸﴾ شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی میدهد؛ و به فحشآء (و زشتیها) امر میکند؛ ولی خداوند وعده «آمرزش» و «فزونی» به شما میدهد؛ و خداوند، قدرتش وسیع، و (به هر چیز) داناست. (به همین دلیل، به وعده‌های خود، وفا میکند.) تفسیری از این آیه ☝️را در اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1576 راهکار توحیدی اسلام، اضمحلال فحشآء از طریق و اضمحلال فقر از طریق است که این دو مطلب تفسیر و تبیین مفصلی دارند. گویا که فقر به تنهائی نمی‌تواند جامعه را به تباهی بکشاند همچنانکه فحشآء نیز به تنهائی قادر به اضمحلال نیست. اما هر دو که نقش‌آفرینی نمایند، هر جامعه‌ای به سرعت، می‌گردد. هم خارج از این شمول نیست. زنان و مردان، جلوه‌ای بارز از فحشآء است که فقرآفرین است. همچنانکه فقر زنان و مردان، آبستن فحشآء از جمله بدحجابی است. مبارزه با فحشآء بدون مبارزه با فقر یا مقابله با فقر بدون مقابله با فحشآء؛ آب در هاون کوفتن است. برای خشکانیدن ریشه‌های فحشآء و بدحجابی با فقر هم باید در افتاد. همچنانکه برای ریشه‌کنی فقر به بدحجابی و فحشآء هم باید تاخت. کلیه سیاست‌ها، قوانین، مقررات، مدیران و کارکنان دستگاه‌های گسترده (اعم از دولتی یا ملتی)، که توسعه فحشآء (و بدحجابی) را تسهیل می‌کنند باید مورد نقادی و اصلاح و مجازات قرار بگیرند همچنانکه اگر آن‌ها فقر را تسهیل می‌کنند باید مورد جراحی ولو خونین قرار بگیرند! مبارزه با فحشآء بدون مبارزه با فقر و بالعکس آن، هرگز به فرجام نیکی نائل نمی‌گردد. اگر نمی‌خواهید با فحشآء مقابله کنید با فقر هم نجنگید و اگر نمی‌خواهید با فقر مبارزه کنید با فحشآء هم نجنگید! زیرا به نتیجه دلخواهی نمی‌رسید! وقتی که شیطان با جنگ ترکیبی وارد جامعه شده است، برای شیطان‌زدائی از تار و پود جامعه، باید با فقر و فحشآء توأمان مواجه شوید. وقتی که (بتعبیر قالیباف در انتخابات۱۳۹۶) بخش قابل توجهی از جامعه (۹۶٪) گرفتار فقر و فلاکت و هستند، از چنین جامعه‌ای نباید توقع داشت که در فحشآء و و بی‌ناموسی و دیّوثی غرق نشود. شیطان، استاد همه‌فن‌حریف جنگ‌های ترکیبی، برای توسعه و تحکیم فحشآء (از تا ) حتماً و بلاتردید کسانی را در جای‌گاه‌هائی مؤثر (اعم از دولتی و عمومی)، نفوذ می‌دهد که جامعه را به فقر سوق بدهند. تولید و توسعه فحشآء همان «اتاق فکر» توسعه و تولید فقر است. 👌 اصلی‌ترین و مؤثرترین پایگاه تولید و تعمیم فقر، همانا در دستگاههای دولتی و حکومتی است. فلذا بدون ، ثمر معقول و مشروع و معروفی ندارد. منظور ما از «مسئولین» عبارت است از جبهه که در قالب (اعم از متواری و مستقر یا دست به سلاح و دست به قلم و...)، و که هر سه دسته را قرآن مشمول نامیده است. (سوره احزاب) و حکم مقابله با آن‌ها آنهاست با جامعه (با تبعید یا زندان و یا اعدام) ۱) منافقون (باطنشان با ظاهرشان زاویه دارد از ۰۰۱ درجه لغایت ۱۸۰ درجه و مهلک‌ترین ضربات بر پیکر جامعه از ناحیه اینهاست که بلاتردید در سطوح مختلف نظام نفوذ دارند) ۲) مرجفون (با اراجیف مستمر و شبکه‌ای خود، باورهای صحیح جامعه را هدف گرفته‌اند تا بطور کامل مضمحل سازند و نظام و ملت را رقم بزنند) ۳) مریض‌القلوب (بیماردل‌های شفاناپذیر که براحتی و را جابجا می‌کنند و همه‌چیز را وارونه می‌بینند و وارونه نشان می‌دهند و به هیچ صراطی مستقیم نیستند جز عناد و ستیز و ضدیت) 👈 ساختار ، فقیر با اعضائی ، و است. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) تیر ۱۴۰۲ 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
یک دهان خواهم به پهنای فلک تا بگویم وصف آن رشک ملک https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1596 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1598 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1600 😭 سیدمحمدحسینی(منتظر)😭 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☫﷽☫ 🏴دو ابهام اصلی در 🚩حماسه حسینی!! 👈 (قسمت چهارم)؛ (ادامه سه قسمت از مبحثی که در عاشورای ۱۴۰۱ تحریر و سال گذشته قبل از فیلتر واتساپ در آن فضای مجازی تقدیم نمودم و اینک در ایتا مجدداً بارگذاری کردم 👇👇👇): https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1578 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1579 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1580 در جواب سؤال غریب به اشاره فرمودند! و طرح مسئله شد که «آدم اول» کیست؟! و مربوط به چه زمانی است؟! 👌 آدم اول کسی جز نیست ولیکن ۵۰/۰۰۰ سال قبل از او بود! تا  صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمـــــــان بود علي بود آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معـــراج با احمــــــــــد مختــــــــــار يکي بود علي بود اين کفر نباشد، سخــن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تا بـــــــــود علي بود (👈متن کامل شعر 👉) آری! «علی بود» ولیکن حسین ۵۰ هزار سال قبل از علی بود. قبل از ذکر مابقی پاسخ حسین‌بن‌علی علیهماالسلام به ، لازمست به دو روایتی از توجه کنیم که در آن‌ها به انواع آدم‌ها قبل از ابوالبشر اشاره فرموده است: مؤسس قم (محمدبن‌مرتضی که از طرف ابوالزوجه‌اش؛ جناب ملاصدرا به ملقب گردید) از مشاهیر شیعه، بزرگان علماء، أکابر حکماء، اعیان محدثین و فقهاء قرن یازدهم و صاحب انواع تألیفات در فصل پایانی کتاب خود از «شیخ حافظ رجب بن محمد البرسی» (صاحب کتاب مشارق انوار الیقین فی اسرار امیر المؤمنین) خطبه مفصل و‌ مطولی را نقل می‌کند که فراز اول آن چنین است: «... قال؛ أنا عندی مفاتیح الغیب لایعلمها بعد رسول‌الله إلا أنا، أنا ذوالقرنین المذکور فی الصحف الاولی، أنا خاتم سلیمان، أنا ولی الحساب، أنا صاحب الصراط و الموقف، أنا قاسم الجنة و النار، أنا ، أنا نوح الاول، أنا آیة الجبار، أنا حقیقة الاسرار، أنا ... أنا ... [الی] ... أنا أمیرالمؤمنین، أنا عین الیقین، أنا حجة الله فی السموات و الارض، أنا ...» (چاپ مؤسسه فراهانی ۱۳۴۲) تا اینجای قضیه روشن شد که «آدم اول» خود علی علیه‌السلام بوده و بالطبع آن‌حضرت باید هم سلمان را (بلحاظ نوع سؤالی که داشته و احتمالاً راجع به قدمت خلقت اولین انسان بوده) به حسین علیه‌السلام ارجاع می‌داده است. زیرا که آن‌حضرت ۵۰/۰۰۰ سال قبل از علی خلقت داشته است و در عالم آفرینش حتی از علی هم قدیمی‌تر بوده است. شاید عبارت «یا قدیم‌الاحسان بحق الحسین» در ادعیه مأثوره، اشاره به همین قدمت آفرینشی او دارد. ضمنا هم (در دوره عجّل‌الله فرجه) و مدت او ۵۰/۰۰۰ سال خواهد بود آنگاه علی با ۴۰/۰۰۰ سال که در بیان حسین به جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت. حال نوبت به این سؤال می‌رسد که؛ مگر خالق متعال چند تا آفریده است که علی اول آن‌ها بوده است؟! خود آنحضرت در جواب سائلی (احتمالاً سلمان فارسی!) که می‌پرسد: یا علی! قبل از آدم، چه کسی بوده است؟! امام می‌فرماید: آدم. سائل: و قبل از آن آدم؟ علی: آدم! سائل: و قبل از او؟ امیر: تا فردا هم که به این تکرار ادامه بدهی، جوابی جز تکرار آدم نخواهی شنید! (کنایه از اینکه نه وقت مرا بگیر و نه خودت را خسته کن! تا زمین و آسمان بوده، آدمی هم در آن‌ها بوده و آدم کنونی روی زمین صرفاً یک حلقه از این زنجیره طویل است!) مفهوم این گفتگوی عجیب، اینست که خالق متعال، آدم‌های بی‌شماری را آفریده است که آخرین آن‌ها آدم ابوالبشر (و زوج حوا) بوده است و اول آنان؛ علی علیه‌السلام. و قاعدتاً هر کدام از این آدم‌ها در دورانی بوجود آمده و بعد از تکثیر میلیاردی یا تریلیاردی، منقرض شده‌اند ولیکن برخی از آنها در بسیاری از این دوره‌ها بازآفرینی شده‌ و حضور مؤثری داشته‌اند. جالب آنکه؛ این عوالم بسیار مشابه همدیگر بوده‌اند و خیلی از شخصیت‌ها و جای‌گاه‌ها در آن‌ها تکرار شده است! چنانکه حضرت امیر در خطبه مذکور می‌فرماید: «أنا نوح الاول»! یعنی که در یکی از دوره‌های یکی از آدم‌ها در زمین، علی علیه‌السلام در قامت پیامبری همچون برانگیخته شده است. حال برگردیم به ادامه جواب حسین‌بن‌علی به سلمان فارسی که فرمود: من پنجاه هزار سال قبل از آدم اول بوده‌ام. (سلمان آمده تا از علی سؤالی را بپرسد که آدم اول او را به حسین ارجاع می‌دهد. حسین هم تلویحاً می‌فرماید: سؤال‌ت را باید از من بپرسی که ۵۰/۰۰۰ سال قبل از علی بوده‌ام و جواب مناسب‌تر و دقیق‌تری دارم که شاید علی نمی‌داند!) ...ادامه دارد. 👇 ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ ✍ (گلچینی از گفته‌های منبری و نوشته‌های تبیینی در طی؛ قریب ۴۰ سال سخنرانی در انواع هیئات، مساجد و محافل و قریب ۲۰ سال مطلب‌نویسی در انواع فضاهای مجازی) = ؛ (مقدمه): و در طول ازمنه و دوران‌های متنوع خود، دارای انواع گوناگون فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی بوده است که ناب‌ترین و الهی‌ترین و بالتبع، الهام‌بخش‌ترین و أکمل آن‌ها؛ است که قرین اوج و موج است. آن جامعه‌ای، متعالی است که بخواهد و بتواند به فرهنگ عاشورایی آراسته گردد و این فرهنگ أکمل را در تار و پود کار و زندگی خود تجلی بخشد وگرنه که اندر خم یک کوچه مانده است! ولو اینکه شکوه تمدنی آن، چشم‌ها را خیره سازد و واأسفا که عقل مردم به چشمشان است و چشمشان کم‌سو! اگر برای «فرهنگ عاشورائی»، پیکر و ساختاری در نظر بگیریم، بلارَیب روح آن، است و اساساً فرهنگ عاشورا، عجین با علیه‌السلام است و این کالبد بدون آن‌حضرت، معنا و مفهومی ندارد. فلذا پیش‌نیاز فرهنگ عاشورا، به حسین است. به آن حسینی که است. شاید مناسب‌تر آن بود که از عنوان استفاده شود ولیکن بلحاظ احتمال خلط مبحث با فرهنگ اهالی ساکن شهر کربلا، از این عنوان معنی‌دار صرف‌نظر شد! سخن امام صادق علیه‌السلام مبنی بر اینکه؛ «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» (صرف‌نظر از تفاسیر مختلفی که توسط علمای انقلابی از آن بعمل آمده)، در واقع سخن از آرزوئی قابل تحقق است و برای شیعیان اهل‌البیت (علیهم‌السلام) یک و امر «باید»ی است که صد البته تجلی أکمل آن بدست (عج) امکان‌پذیر خواهد گشت إن‌شآءالله یکی از قابل‌تأمل‌ترین تفسیرهای این عبارت از آنِ آیت‌الله خامنه‌ای است که آن را چنین تفسیر کردند: «در هر دوره‌ای انسان‌ها نقشی دارند که اگر آن نقش را به‌درستی، در لحظه مناسب، در زمان خود ایفا کنند، همه‌چیز به سامان خواهد رسید، ملت‌ها رشد خواهند کرد، انسانیت گسترده خواهد شد.» (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای در گزارشی از بیانات معظم‌له در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)) و اما : اگرچه حسین مشهورترین امام از ۱۲ امام است ولیکن بقول صائب: یک عمر می‌توان سخن از «زلف یار» گفت در بند آن مباش که؛ مضمون نمانده‌ است برای ، باید او را حداقل از سه زاویه ضروری، مورد نگرش قرار بدهیم وگرنه نگاه ما جامع نخواهد بود: ۱) ۲) ۳) حماسه‌ای که امام حسین (علیه‌السلام) در کربلا آفرید، ریشه در ریشه و شاکله شخصیتی آن‌حضرت داشت ولیکن حماسه‌آفرینی شخصیتی مثل حسین، علل مختلفی داشت که در بین آن‌ها باید علت‌العلل آنرا هم جُست وگرنه قابل بهره‌برداری أکمل نخواهد بود. فلذا ناچاریم مبحث خود را در سه مقاله پیوسته به هم دنبال نمائیم: ۱- شاکله شخصیتی ۲- نهضت و حماسه ۳- انگیزه و هدف وگرنه بی‌بهره یا کم‌بهره خواهیم ماند. بدون این معرفت مثلثی یا نقصان در اضلاع و زوایای آن، هرگز به کنه مطلب و جوهره و و فرهنگ عاشورائی، نائل نخواهیم گشت. ...ادامه دارد. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
بجز از که آرد پسری ابوالعجائب که علم کند به عالم، را حب الحسین لا یبرد ابدا 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
. چه کسانی نیروهای را هم حساب نمی‌کنند؟! اساساً ارزشی‌ها چه کسانی هستند؟ و از آن مهمتر، ارزش‌ها چیستند و کدامند؟ بدیهی‌ست که بی‌ارزش‌ها، هیچ درک و فهمی از ارزش‌ها و ارزشی‌ها ندارند و بالطبع به حساب هم نمی‌آورند. ولیکن قابل انکار نیست که «مدعیان پوچالی ارزش‌ها» ارزش شلغم را هم ندارند. (پوچالی = پوچ+پوشال)! فلذا مطلق‌گوئی نماینده مذکور، کفی از جهالت دارد و سقفی از لجاجت! ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
☫﷽☫ گرما بهانه، اربعین نشانه! نفوذی‌های در (گوش‌به‌فرمان تحت فرمان موسوم به ) در فقدان در و خاموشی ، بار دیگر به جولان در آمده و به و ، کشور را به تعطیلی دو روزه کشانیده و حدود (۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) به خسارت وارد کردند. 🔥 هدف کوتاه‌مدت (همچون ) لطمه به است. 🔥 هدف میان‌مدت وزارتخائنانه بهداشت، لطمه به بی‌نظیر در مراسم است. 🔥 هدف درازمدت نفوذی‌های صهیونیزم در چیست؟ https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1671 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1703 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1700 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1680 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1697 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1699 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1698 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1702 ...ادامه دارد. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) مرداد ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
⁉️ جایگاه «مدارس پولکی» در نظام اسلامی ایران: در جواب سؤالی راجع به خبر «تقبل پرداخت شهریه دانش‌آموزان چند دهک پائین در مدارس استعدادهای درخشان» و «اعتراض تندی به آن» که شده است: و علیک السلام فاصله‌گذاری اجتماعی و طبقاتی کردن جامعه، قاعدتاً هیچ قرابتی با اسلام ناب محمدی(ص) و عدالت علوی ندارد. (شغل میثم تمار؛ از اصحاب امیرالمؤمنین، خرمافروشی بود. او خرماها را دو قسمت کرده بود با دو نرخ متفاوت! علی(ع) ضمن آنکه خرماهای او را در همدیگر مخلوط می‌کردند به او فرمودند: مردم را از همدیگر جدا نکن میثم! مفهوم این اقدام و فرموده حضرت اینست که جامعه از لحاظ اقتصادی نباید طبقاتی شوند و حکومت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که «کالا و خدمات بصورت درهم» ارائه بشوند و افراد جامعه حق انتخاب کمتری داشته باشند) ولیکن در نظام آموزشی ما، بحث محدودیت امکانات و هزینه‌های دولتی موضوعیت جدی دارد. فلذا تفکری در دولت مطرح شد (از زمان توسعه لیبرالیسم هاشمی) که اگر کسانی می‌خواهند از کیفیت‌های بهتر و بیشتری در آموزش بهره‌مند بشوند (که دولت قادر به تأمین آن‌ها نیست!) هزینه‌های مازاد را خودشان باید پرداخت نمایند. در نتیجه مدارس و دانشگاه‌هائی شکل گرفتند که داوطلبانِ انتفاع بیشتر از خدمات آموزشی، باید شهریه بیشتری بپردازند که این پرداخت بیشتر، انتفاعی برای دولت نیست (= غیرانتفاعی) بلکه جبران خدمات مضاعف دولت است. بخش دولتی معمولاً خدمات فراگیری که ارائه می‌دهد (در آموزش، درمان و...) تمرکزش به کمیت و پوشش سراسری آنها تا اقصی نقاط کشور است تا ارتقاء کیفیت آن‌ها. اما بخش خصوصی می‌تواند کیفیت ناکافی دولتی را جبران نماید ولیکن از جیب متقاضیان. در نهایت، جامعه عملا دو قطبی و بلکه چند قطبی می‌شود که بالطبع اسلامی و علوی و ولوی نیست. حال چه باید کرد؟! وقتی که اسلامیت در تقابل با توسعه کیفیت قرار می‌گیرد؟! ناچاریم یکی از این دو مطلب را بی‌خیال بشویم. یا اسلام را یا کیفیت به هر قیمتی را. خب! دیواری کوتاه‌تر از اسلام داریم؟! دولت اسلامی ما به این نتیجه رسیده است که اسلامیت را قربانی تقاضای (زیاده‌خواهی اقشار متمول) نماید. این توجیه را هم دارد که اگر زیر بار نرود، فرار مغزها مضاعف می‌گردد که خسارت ای‌بسا غیرقابل جبرانی برای ملت باشد. فلذا شاید بتوان نظام طبقاتی در حوزه آموزش را بعنوان یک داروی تلخ، تحمل کرد! بویژه در رشته‌هایی که ابزارمدار و نیازمند تجهیزات کمک‌آموزشی گرانبهاتری هستند. پول نگرفتن دولت در مدارس خاصی که در واقع متعلق به پولدارهای جامعه است، حداقل کاری‌ست که می‌تواند (برای جبران کیفیتی که قادر به ارائه سراسری آن نیست) بکند. این مسئله، نیازمند کارشناسی بیشتری است. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
اشکال مختلف سیاست! یک یهودى، مجوز مهاجرت از آلمان به روسیه را کسب کرد. هنگام خروج از آلمان در فرودگاه مامور وسایل او را چک کرد یک مجسمه دید از او پرسید: این چیه؟ مرد گفت: شکل سوالت اشتباهه آقا؟ بپرس این کیه، این مجسمه هیتلر مرد بزرگ آلمان است که توی تمام کشور عدالت و دموکراسی برقرار کرد. من هم برای بزرگداشت این شخص مجسمه‌اش همیشه همراهمه... مامور گمرک گفت درسته آقا، بفرمایید. در فرودگاه روسیه مامور گمرک هنگام تفتیش مجسمه را دید و از مرد پرسید: این چیه؟ مرد گفت: بگو این کیه؟ گفت این مجسمه مرد منفور و دیوانه‌ای است که مرا مجبور کرد از آلمان برم بیرون. مجسمه‌اش همیشه همرامه که تف و لعنتش کنم. مامور گمرک گفت: بله درسته آقا، بفرمایید چند روز بعد که آن مرد توی خونه‌اش همه فامیل را دعوت کرد؛ پسر برادرش مجسمه را روی طاقچه دید و پرسید: این کیه؟ مرد گفت پسرم سوالت اشتباهه، بپرس این چیه؟ این ده کیلوگرم طلای ۲۴ عیاره که بدون عوارض گمرکی از آلمان به اینجا آوردم!! پ.ن.: «سیاست یعنی اینکه یک حرف را به مردم به صورتهای مختلف بیان کنی» ☝️از پیام‌های دریافتی☝️ نقدونظر نگاه درست ولیکن «نگاه درست» کدامست؟ 👌 به هر چیزی از زوایای مختلف می‌شود نگریست و بالتبع برداشت‌های متفاوت و حتی متضادی را ارائه داد. ولیکن مطلوب آن است که؛ انسان به همه‌چیز از صحیح‌ترین و کامل‌ترین زاویه بنگرد و مورد ارزیابی قرار بدهد که اسمش را می‌گذاریم؛ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
بسمه تعالی (پی‌نوشتی به یک پیامی در ف.مجازی) 🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 سلام این متن زیبا را بارها دیده‌ام و بنظرم نتیجه‌گیری آن لازم به اصلاح و تکمیل است و آن مسئله «زاویه نگاه» است نه نوع نگاه! متن مشابهی هم نسبت به آینه، گفته شده که اخیرا در یکی از گروهها لازم شد بمناسبتی چنین جوابیه‌ای 👇 بدان بدهم: 👇 🪞 آینه یا طاس؟! 🎲 تشکیل «حلقه‌های سرپائی بحث آزاد سیاسی» در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران که عمدتا در محوطه داخلی و پیرامونی دانشگاه تهران (و تا حدودی در بازار تهران) بود و چند نفر چند نفر (و مجموعا شاید ۱۰۰ و بعضا تا ۲۰۰ حلقه شناور) و عمدتا بعدازظهر‌ها تا پاسی از شب تشکیل می‌شد و این عادت روزانه (نماد بارز کرسی آزاداندیشی!) تا دوره ترورهای منافقین و آغاز جنگ تحمیلی، تداوم داشت و تدریجا جمع‌آوری گردید. زیرا عمدتا محل جذب نیرو برای گروهک‌هائی (از قبیل سازمانهای منافقین و چریکهای فدائی و امثالهم) بود که بعضا در مقابل نظام، «آرایش براندازی» به خود گرفتند! حضور پر شر و شور در آن حلقات بحث آزاد، از جمله خاطرات انقلابی بنده است! بنده در آن دوران اگرچه نوجوانی ۱۹-۱۶ ساله بودم اما مرتبا در آن حلقه‌های ناهمگون شرکت می‌کردم و معمولا کارم با سمپات‌های گروهکهای ضدانقلاب به مشاجره می‌کشید و حلقات از هم می‌پاشید! علت پویائی بنده به «مباحث عقیدتی-سیاسی» خاص اما فراگیری بر می‌گشت که از سال ۱۳۵۵ لغایت ۱۳۶۰ هر شب در خانه ما بین ابوی و اخوی برقرار بود. برادرم بعنوان یک «روشنفکر مدرن» (متأثر از افکار دکتر شریعتی و مدعی تشیع علوی!) و پدرم بعنوان یک «روحانی سنتی» (متهم به طرفدار تشیع صفوی!) هر شب و هر شب ۴ ساعت (از ساعت ۲۰ لغایت ۲۴) باهم بحث‌های نسبتا تند و آتشینی داشتند! اندوخته علمی بنده در آن مقطع عمدتا همین مباحث داغ آنها بود و نیز علاقه شدیدی که شخصا به مطالعات آزاد مذهبی-سیاسی پیدا کرده بودم. در سال ۱۳۶۰ (۱۹سالگی) که از آن حلقه‌های روزمره جدا شده و داوطلبانه به رزمندگان اسلام پیوستم (۲ سال مداوم در مناطق جنگی کرمانشاه و ۵ سال متناوب در مناطق جنگی جنوب از هویزه و‌ کرخه تا فاو و...) و اینک بعد از ۳۹ سال از زمان مجروحیت در خط مقدم، هنوز (۱۴۰۰) هم «پرونده جانبازی» خود را تکمیل نکرده‌ام که علت اصلی آن هم تا حدودی تنبلی در پیگیری آن بوده است!! در این مدت هم همیشه یک جعبه کتاب با خود همراه داشتم و هیچ روزی (حتی زیر آتش سنگین دشمن!) بدون مطالعه بر بنده نگذشت! الغرض؛ از همان چهل سال پیش در مباحث سیاسی و دینی خود و بعدها در مباحث طلبگی و حوزوی خود به این نتیجه رسیدم که همیشه یک طاس همراه خود داشته باشم! مکعبی که در شش جهت آن، خالهای متعددی (از ۱ تا ۶ عدد) وجود دارد. وقتی آنرا وسط گروه قرار می‌دهم و از همه شرکت کنندگان می‌خواهم که تعداد آن نقاط سیاه را از منظر خود بگویند، قاعدتا عددهای مختلفی گزارش می‌کنند و بنده به آنها اعلام می‌کنم؛ «علیرغم آنکه هیچکدام دروغ نمی‌گوئید و بنده حتی حاضرم قسم بخورم که راست می‌گوئید! اما گزارش همه شما متاسفانه کامل نیست و لذا غلط است! زیرا از زاویه محدود خود به خالهای این طاس می‌نگرید و حال آنکه این مکعب مجموعا دارای ۲۱ خال است که فقط کسی می‌تواند از آن، گزارش دقیقی ارائه بدهد که بتواند از زاویه محدود خود فاصله گرفته و در اطراف فراخ این مکعب بطور کامل بچرخد و همه جوانب آنرا ملاحظه نماید، آنهم چندین بار، همچون یک حاجی که در مکه ۷ شوط به دور کعبه طواف می‌کند! وگرنه در توهم واقعیت‌ها هرگز به حقیقت پی نخواهد برد.» حکایت واقعیت «آینه حقیقت» و اینکه هر کسی که بدان می‌نگرد خودش را می‌بیند و ادعای دیگران را تخطئه می‌کند و خودش را یا کاندیدای خودش را مظهر حقیقت و أکملیت می‌پندارد، مرا یاد ابزار کمکی خودم انداخت که معمولا برای مخاطبین بنده تاکنون قابل قبول بوده است! ولیکن طاس هم همچون آینه، بنظرم ابزار مناسبی برای اخراج متوهمین از اوهام خودشان است. اینطور نیست؟! این مطلب (آینه🪞یا طاس🎲) را با ابزار «گل و خار» 🌹 هم می‌شود به اشتراک گذاشت: 👇👇 🔴 یکی گفت: چه دنیای بدی! حتی شاخه‌های گل هم، خار دارند! 🟢 دیگری گفت: چه دنیای خوبی! حتی شاخه‌های پر خار هم، گل دارند! 👌عظمت در تفکر و دقت و حکمت در «زاویه نگاه» است، نه در چیزی که می‌بینیم. آیا زاویه نگاه ما محدود است یا جامع و کامل و همه‌جانبه؟! فتأمل سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ 🎲 🎲🎲 🎲🎲🎲 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe