eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
177 دنبال‌کننده
560 عکس
208 ویدیو
5 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول به تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
آدرس کانال در پیام‌رسان‌ها: 🔰 ایتا: https://eitaa.com/Smh_Doaei 🔰 سروش: https://splus.ir/Smh_Doaei 🔰 ویراستی: https://virasty.com/Smh_Doaei 🆔 @Smh_Doaei
🔰 جلوه‌ای نمایان از «سکولاریسم پنهان» ▪️نقدی بر یادداشت حجة الاسلام دکتر محمد مطهری دربارۀ علت تعرض به روحانیت و راه حل آن ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 جناب آقای مطهری! یادداشت شما با عنوانِ «عمامه‌برداری در خیابان؛ چگونه به این‌جا رسیدیم و چه باید کرد؟» را خواندم، به‌عنوان یک طلبۀ ساده، سخت متأسف شدم و اگرچه با کمی تأخیر، تصمیم به نقد آن گرفتم؛ به آن امید که مفید افتد. 🔹 اگر بپرسید که چرا در هیاهوی این روزها، به یادداشت شما پرداخته‌ام، خواهم گفت که چون در یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین دوران‌های بعد از انقلاب، مجموعه‌ای از نارواترین و خطرسازترین مطالب را در آن بیان داشته‌اید؛ مطالبی که علی‌رغم انکار شما و احتمالا به‌شکل ناخواسته، واقعیتی غیر از «ساده‌اندیشی»، «عافیت‌طلبی» و «سکولارمسلکی» ندارد. 🔸 بر اساس آن‌چه در آغاز یادداشت خود نوشته‌اید، می‌خواهید به این سؤال پاسخ دهید که فارغ از دشمنیِ «دشمنان»، «دوستان» چه کرده‌اند که کار به برداشتنِ «عمامه» از سرِ «روحانیون» رسیده است؟ 🔹سیطرۀ تفکر امنیتی بر همۀ امور کشور، غیبت روحانیون منتقد نظام در رسانۀ ملی، عدم نقد روحانیت در صدا و سیما، ایجاد تلقی تساوی بین نظام و روحانیت در ذهن جوانان، توقع تملق‌گویی و ثناخوانی برای نظام از روحانیون، گرفتن امکان بروز و ظهور از روحانیت مستقل و البته سکوت آنان در برابر مظالم نظام نیز مواردی هستند که از آن‌ها به‌عنوان پاسخ سؤال فوق یاد کرده و بر همین اساس، راه حل را در کنارگذاشتن نگاه امنیتی، حفظ استقلال روحانیت، حضور روحانیون منتقد در رسانۀ ملی و نقد روحانیت در آن دانسته‌اید. غافل از آن‌که هم در «تحریر محل نزاع»، هم در «ریشه‌یابی مشکل» و هم در «ارائۀ راه حل» به خطا رفته‌اید. 🏷 📌 متن کامل: https://v-o-h.ir/?p=43667 🆔 @Smh_Doaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 منبر میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها 🗓 ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۱ قمری / ۱۳۹۸ شمسی 📍 مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام 🎙 سید محمدحسین دعائی 📝 خلاصۀ مطالب: 🔸 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اولیاء کامل الهی: جامعیت 🔹 جامعیت یک شخصیت: زمینه‌ساز الگوگیری از او در ابعاد مختلف 🔸 ویژگی شاخص حضرت زینب کبری سلام الله علیها: بصیرت و مقاومت مبتنی بر عبودیت 🔹 تجلی این ویژگی در بعد فردی و اجتماعی: صبر مؤمنانه در برابر سختی‌ها و دشمنی‌ها 🔸 شرط غلبه بر چالش‌های اجتماعی: پایبندی به دین و ارزش‌های دینی 🔹 اگر روضۀ زینب را می‌خوانیم، خطبۀ زینب را هم بخوانیم. 🔸 هرگز نمی‌توان و نباید هیئت‌ها را از مسائل اجتماعی و سیاسی جدا کرد. 🔹 هر جامعه‌ای سر سفرۀ انتخاب‌های خودش نشسته است. 🔸 یک جلوه از بصیرت اجتماعی: انتخاب افراد دین‌مدار و دشمن‌ستیز برای ادارۀ کشور 🔹 آیة الله شهید مدرس: الگویی برای دین‌مداری و دشمن‌ستیزی 🔸 علت بدبینی بعضی از مردم به روحانیت: فاصله‌گرفتن برخی مسئولان از الگوهایی مثل مدرس 🔹 شهید مدرس مجتهد مسلم و روشن‌اندیشی بود که به خدمات اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی مشغول شد. 🔸 شهید مدرس: خداوند دو چیز را به من نداد؛ یکی ترس و دیگری طمع. 🔹 شهید مدرس خطاب به رضاخان: می‌خواهم که تو نباشی. 🔸 شهید مدرس: اعماق فضا و اقیانوس‌ها، محل توجه و هدف اصلی آینده خواهد شد. ما باید خود را برای چنین روزگاری آماده کنیم. 🔹 نتیجه بصیرت و مقاومت در مسیر حق: پیروزی و بهروزی مادی و معنوی 🏷 🆔 @Smh_Doaei
تحجر × سکولاریسم.pdf
2.33M
🔰 تحجّر × سکولاریسم ▪️ سلسله یادداشت‌هایی در نقد دیدگاهِ «مهدی نصیری» با عنوانِ «عصر حیرت» ✍️ سید محمدحسین دعائی 📌 بازنشر به‌بهانۀ جولان سکولارهای حوزوی در این روزها ... 🆔 @Smh_Doaei
🔰 تحجّر × سکولاریسم ▪️ سلسله یادداشت‌هایی در نقد دیدگاهِ «مهدی نصیری» با عنوانِ «عصر حیرت» ✍️ سید محمدحسین دعائی 📝 بخش‌هایی از مقدمۀ کتاب: 🔸 یکی از مهم‌ترین چالش‌های علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ «سبک زندگی» و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقه‌ای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد. 🔹 این چالش، با پیروزیِ «انقلاب اسلامی ایران»، وارد مرحله‌ای جدید و به‌شدت جدی شد؛ چرا که انقلاب مذکور، با شعارهایی هم‌چون «حکومت اسلامی» و «حاکمیت اسلام در همۀ ابعاد زندگی» به پیروزی رسید؛ شعارهایی که در ادامه، به گفتمان‌هایی مانند: «نهضت نرم‌افزاری»، «بومی‌سازی علوم»، «تولید علم دینی»، «فقه تمدنی»، «سبک زندگی اسلامی»، «علوم انسانی اسلامی»، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و «تمدن نوین اسلامی» ارتقاء یافت. 🔸 البته در این مرحله، جدای از رقباء حاضر در جبهۀ باطل، کنشگران مختلفی از درون جبهۀ حق نیز درگیر چالش مذکور شده و در مواجهه با کلان‌پروژۀ انقلاب اسلامی ـ یعنی پروژۀ «تمدن نوین اسلامی» ـ به مخالف‌خوانی پرداختند. 🔹 یکی از این کنشگرانِ مخالف‌خوان، «مهدی نصیری» است که پس از نقدِ «فلسفه و عرفان اسلامی» در کتابِ «فلسفه از منظر قرآن و عترت» و نقدِ «مدرنیته» در کتابِ «اسلام و تجدد»، این‌بار به نقد آرمانِ «تمدن نوین اسلامی» در کتابِ «عصر حیرت» پرداخته است. 🔸 البته «مهدی نصیری»، پیش از انتشار کتابِ «عصر حیرت» نیز در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های متعددی، به تبیین دیدگاه فوق پرداخته بود؛ از جمله چند یادداشتی که به‌ضمیمۀ نقدهای نگارنده بر آن‌ها، در مجموعۀ حاضر جمع‌آوری شده‌اند؛ یادداشت‌ها و نقدهایی که با توجه به اهمیت موضوع آن‌ها از یک سو، ضرورت توسعه و ترویجِ «کرسی‌های آزاداندیشی» از سوی دیگر و عادتِ «مهدی نصیری» به نادیده‌انگاشتن اشکالات از سوی سوم، می‌توان بازنشر آن‌ها را ضروری دانست. 🔹 به‌عقیدۀ نگارنده، دیدگاه مهدی نصیری در کتابِ «عصر حیرت»، دیدگاهی است غیرعقلانی، غیردینی و غیرانقلابی؛ زیرا هم آن‌جایی‌که از «مدرنیته و توسعۀ تمدنی» سخن می‌گوید، هم آن‌جایی‌که به تحلیلِ «دین و فقه» می‌پردازد و هم آن‌جایی‌که ناظر به «انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی» نظر می‌دهد، دچار خطاست. به عبارت دیگر، «مهدی نصیریِ عصر حیرت»، چیزی نیست جز حاصلِ ضربِ «مقدس‌نمایان متحجر» در «روشنفکرنمایان سکولار»، به‌ضمیمۀ حجم قابل‌توجهی از «خستگی»، «ناامیدی»، «وادادگی» و «سیاه‌نمایی». 🔸 امید آن‌که انتشار این گفت‌وگوهای انتقادی، زمینۀ کشف حقیقت را فراهم آورده و به رشد علمی و عملی جبهۀ انقلاب اسلامی بینجامد، ان شاء الله. در همین راستا از همۀ صاحبان اندیشه و مخاطبان فرهیخته تقاضا می‌شود که با مطالعۀ دقیق و کامل این مجموعه، نشر آن در فضای مجازی و انتقال نظرات خود به نگارنده، به تحقق هدف فوق کمک کنند. 🏷 📌 منتشرشده در: mehrnews.com/xRQJm 🆔 @Smh_Doaei
وقتی مرزبندی‌ها شفاف می‌شوند.pdf
466.5K
🔰 وقتی مرزبندی‌ها شفاف می‌شوند ▪️ مروری انتقادی بر گفتگوی «مهدی نصیری» با «محمود احمدی‌نژاد» در نخستین قسمت از برنامۀ «عصر حیرت» ✍️ سید محمدحسین دعائی 📌 بازنشر به‌بهانۀ شفاف‌شدن هرچه بیشتر مرزبندی‌ها در این روزها ... 🆔 @Smh_Doaei
🔰 وقتی مرزبندی‌ها شفاف می‌شوند ▪️ مروری انتقادی بر گفتگوی «مهدی نصیری» با «محمود احمدی‌نژاد» در نخستین قسمت از برنامۀ «عصر حیرت» ✍️ سید محمدحسین دعائی 📝 خلاصۀ مطالب: 🔸 پیش از این و در ضمن مجموعه‌ای از یادداشت‌های انتقادی ناظر به دیدگاه مهدی نصیری در کتابِ «عصر حیرت»، نوشته بودم: «اگرچه ظواهر امر بر حسن نیت، تشرّع و تعلّق قلبی نصیری به انقلاب اسلامی دلالت دارند، اما متأسفانه دیدگاه او در این کتاب، دیدگاهی است غیرعقلانی، غیردینی و غیرانقلابی.» اما این‌بار قلم به دست گرفته‌ام تا بنویسم: مدتی است که نه تنها دیگر از ظواهر دال بر تعلق مهدی نصیری به جبهۀ انقلاب اسلامی خبری نیست، بلکه حتی نشانه‌هایی از مرزبندی او با «انقلاب» و «انقلابی‌گری» نیز قابل رؤیت است. 🔹 تازه‌ترین این نشانه‌ها، گفتگوی «نصیری» با «دکتر احمدی‌نژاد» در نخستین قسمت از برنامۀ اینترنتیِ «عصر حیرت» (منتشرشده در آذر ۹۹) است. 🔸 اگر قبلا تلاقی دیدگاهِ «نصیری» با دیدگاهِ «انجمن حجتیه» و «روشنفکرنمایان غرب‌زده» را تذکر داده و آن را زنگ خطری برای او دانسته بودیم، حالا باید پیوند فکری او با «نهضت به‌سوی بهار» را هم تبریک بگوییم. فعلا به‌دنبال تحلیل سیاسی نبوده و نمی‌خواهم به مغالطات و تناقضات مهمان برنامه ـ که به برکت برش‌های مکرر، قطعا از حجم آن‌ها کاسته شده است ـ بپردازم. بلکه فقط می‌خواهم بگویم: جناب نصیری! دست مریزاد! به اسم «تغییر» و «رشد»، به جایی رسیده‌اید که حرف‌هایتان به مذاق همه خوش می‌آید. آری؛ خوشحال باشید که رکوردِ «التقاط» را یک‌تنه زده‌اید! 🔹 البته اشتباه نشود! غرض مخالفت با «گفتگو، تلاش برای تقریب دیدگاه‌های مختلف و تکیه بر نقاط مشترک» نیست؛ بلکه سخن در مذمتِ «وادادگی‌های نظری، شلختگی‌های فکری و تکثرگرایی‌هایی بی در و پیکر» است. به عبارت دیگر، اگر «سدّ باب گفتگو و دیکتاتوری فکری» بد است ـ که هست ـ قطعا «هرج و مرج علمی و عدم پایبندی به مرزبندی‌های فکری» هم نارواست. 🔸 میزبان و میهمان برنامۀ «عصر حیرت»، در اتخاذ ژست انسان‌محوری، مردم‌گرایی، وحدت‌طلبی، میانجی‌گری، دیکتاتورستیزی، آزاداندیشی، اندیشه‌ورزی، مصلحت‌سنجی، صلح‌دوستی و عدالت‌خواهی، در ترویج نسبی‌گرایی، در دفاع از سکولاریسم و پلورالیسم، در عدم التزام به اصل ولایت فقیه، در استنادها و برداشت‌های غلط دینی و تاریخی، در مخالفت با الزام قانونی حجاب، در تلاش برای جذب قشر خاکستری، در مخالف‌خوانی، دشمن‌تراشی، موج‌سواری و در عین حال مظلوم‌نمایی و در موارد دیگری از همین قبیل، خیلی به یکدیگر شباهت دارند؛ شباهتی که هم می‌توان به ریشه‌یابی آن پرداخت و هم می‌توان از آسیب‌شناسی آن سخن گفت. 🔹 اما عجالتا باید توجه داشت که مهم‌ترین و خطرناک‌ترین وجه اشتراک این دو، «دفاع از سکولاریسم و پلورالیسم» در لباسِ «دفاع از آزاداندیشی، دیکتاتورستیزی، گفتگو و همزیستی مسالمت‌آمیز» است؛ و این وجه اشتراک، همان ویروس منحوسی است که کار این دو عنصر فکری و سیاسی را به این‌جا رسانده و علی‌رغم مهم‌نبودن خود آن‌ها، به سخن آن‌ها و خط تبلیغی آن‌ها اهمیت می‌دهد. 🔸 یکی از سیاه‌ترین نقاط موجود در گفتگوی نصیری با احمدی‌نژاد ـ که به‌روشنی از واقعیت اندیشۀ این دو خبر می‌دهد ـ نقطه‌نظر آنان در رابطه با مسئلۀ «ولایت فقیه» و «جایگاه ولی فقیه در جامعۀ اسلامی» است. اگر میهمان برنامه، با صراحت تمام و از روی انکار می‌پرسد: «فقهاء از کجا حق دارند دین تعیین کنند؟» میزبان نیز با صراحت تمام و از روی انکار می‌پرسد: «اگر رهبری صریحا فلان کار را ممنوع اعلام کنند، آیا این سخن لازم الاتباع است؟ آیا نگاه ما به ولایت فقیه این است؟» و این دقیقا همان «دم خروسی» است که در این به‌اصطلاح «گفتگو برای گفتگو» بیرون زده است. 🔹 به‌راستی دیگر چه امیدی می‌توان داشت به کسی که با هشتگِ «ندبه»، «انقلاب اسلامی» را در کنارِ «سوسیالیسم» و «کاپیتالیسم»، «رفوزۀ آزمون عدالت‌گستری» معرفی کرده و این «واقعیت» را «مقدمۀ ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه» می‌داند؟ 🔸 و البته این نکته نیز شایان ذکر است که به قول خواجۀ شیراز: اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد / من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم. آری؛ «جبهۀ فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی» عزم خود را برای رسیدن به اهداف عالی اسلامی و آرمان‌های بلند الهی جزم کرده است؛ عزمی که از غریو غریتمندانۀ رهبر حکیم و شجاع انقلاب نشأت گرفته و با ناله‌های ناامیدانۀ امثال نصیری، به سستی نخواهد گرایید، ان شاء الله. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
📹 مشروح گفتگوی «مهدی نصیری» با «محمود احمدی‌نژاد» در نخستین قسمت از برنامۀ «عصر حیرت»: https://www.aparat.com/v/6iImn
🔰 زیباترین قصیدۀ دیوان خلقتی! ▪️ شعری در مدح و رثای حضرت زهراء سلام الله علیها تو شاه‌بیت شعر بلند شهامتی بانو! چه شهرتی، چه شکوهی، چه شوکتی بر روی دست‌های تو بالیده ربّنا وز اشک چشم توست دعا را طراوتی در سایه‌سار مهر تو قد می‌کشد رکوع بی سجده بر تو سجده ندارد شرافتی تا دید سبک زندگی‌ات را به چشم خویش دارد طمع قناعت از این در عنایتی محراب یا میانۀ میدان، فقط خدا آری چه خلوتی و شگفتا چه جلوتی مدیون توست امر به معروف اگر که هست آموزگار درس جهاد و شهادتی با آن که ساختار تو را ضربتی شکست زیباترین قصیدۀ دیوان خلقتی ما را خروش اشک تو بیدار کرده است ور نه چه جنبشی، چه قیامی، چه نهضتی؟ گر کشتی نجات، امامان امتند تو کشتی نجات امامان امتی از مغرب نگاه تو خورشید می‌رسد با نور خویش حسن ختام حکایتی در محضر تو جمع نقیضین ممکن است ارباب حاجتیم و نداریم حاجتی 🗓 جمادی الثانی ۱۴۴۰ هجری قمری 🏷 🆔 @Smh_Doaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 منبر شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها 🗓 جمادی الاولی ۱۴۴۰ قمری / ۱۳۹۷ شمسی 📍 روضۀ خانگی 🎙 سید محمدحسین دعائی 📝 خلاصۀ مطالب: 🔸 یکی از ابعاد مهم و مهجور زندگی صدیقه کبری سلام الله علیها: بعد اجتماعی زندگی آن حضرت 🔹 قرآن بر این معنا تأکید دارد که زنان نیز همچون مردان، موظف به «امر به معروف و نهی از منکر» هستند. 🔸 نقش‌آفرینی در عرصۀ اجتماع و تلاش برای تعالی جامعۀ اسلامی، فصلی مهم از زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها است. 🔹 مرجعیت علمی برای صحابه، بیان احکام شرعی برای بانوان، مددکاری در پشت جبهه‌ها و دفاع جانانه از ولایت: جلوه‌هایی از نقش‌آفرینی اجتماعی صدیقه کبری سلام الله علیها 🔸 حضرت زهراء سلام الله علیها احساسی‌ترین رفتارهای زنانه ـ مثل گریه ـ را هم به خدمت آرمان‌های اجتماعی اسلام درآوردند. 🔹 خروش زنان مسلمان بر ضد حکومت پهلوی: یکی از جلوه‌های درخشان الگوگیری از حضرت زهراء سلام الله علیها 🔸 اصلاح وضعیت جامعۀ امروز، بدون نقش‌آفرینی زنان مؤمن در عرصۀ اجتماع ممکن نیست. 🔹 کم و کیف حضور یک زن در خانه و خانواده، به‌طور غیرمستقیم بر وضعیت جامعۀ اسلامی تأثیر دارد. 🔸 امیرالمؤمنین علیه السلام تمام توفیقات اجتماعی خود در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مرهون زحمات حضرت زهراء سلام الله علیها هستند. 🔹 زندگی چیزی بیشتر از ازدواج‌کردن، به‌دنیاآوردن فرزندان و بزرگ‌کردن آن‌هاست. همۀ ما مکلفیم که در ورای این امور، به وظائف خود در قبال اسلام و جامعۀ اسلامی نیز عمل کنیم. 🏷 🆔 @Smh_Doaei