﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
وجود لاک ناخنِ پا برای وضو چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ
اگر یکی از ناخن های پا(غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد و مسح پا روی آن انجام شود، وضو اشکال ندارد ولی برای غسل باید همه ناخن ها را تمیز نمایید.
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 تمام زندگیات مرهون این لحظهها است ...
#یک_دقیقه
@Panahian_ir
💠آیا شیخ طوسی مستبصر بوده است ؟💠
🔷در بزرگی و عظمت شیخ طوسی همین بس که در فرهنگ شیعه به نام شیخ الطائفه معروف هستند. مقام علمی و معنوی ایشان نیاز به تعریف و توصیف ندارد .
🔹ادعا شده که شیخ طوسی قبلا شافعی بوده و سپس شیعه شده است .
تاج الدین سبکی ترجمه شیخ طوسی را در کتاب طبقات الشافعیه الکبری آورده است . این کتاب مختص شرح حال علمای شافعی مذهب است . آیت الله حسینی قزوینی برای رد شبهه شیعه بودن مسعودی ( مورخ معروف ) به ذکر نام او در این کتاب استناد می کند :
آوردن نام مسعودی در زمره علمای شافعی ، نشان دهنده سنی بودن و شافعی بودن مسعودی است و لذا شبهه شيعه بودن وی با اين نقل دفع میشود (https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=5131&startrec=2)
▪️سند دوم مربوط به عبارات محقق شوشتری در شرح حال شیخ طوسی است :
و قال الحسن بن مهدي السليقي: تولّيت أنا و الشيخ أبو محمّد الحسن بن عبد الواحد العين زربي و الشيخ أبو الحسن اللؤلؤي غسله في تلك الليلة و دفنه. و كان يقول أوّلا بالوعيد ثمّ رجع ( قاموس الرجال ج 9 ص 208 )
♦️توضیح آنکه وعد و وعید اصلی از اصول پنج گانه معتزله محسوب می شده است . یعنی خدا به بندگان وعده پاداش اطاعت و وعید کیفر معصیت داده است و همانطور که وعده پاداش مطیعان تخلف بردار نیست وعید معصیت معصیت کاران نیز تخلف بردار نیست. پس آمرزش تنها هنگامی میسر است که بنده توبه کرده باشد .مغفرت بدون توبه هرگز صورت نمی گیرد ( آشنایی با علوم اسلامی ج 2 ص 31 )
آیا این اسناد اثبات می کند که شیخ طوسی مستبصر بوده است ؟ 🧐
آیا نزدیک بودن برخی مبانی شیعه و مکتب اعتزال می تواند موجب این ادعا شده باشد ؟ 🧐
#شیخ_طوسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
روایت انا نقطۀ تحت الباء در ترازوی نقد.pdf
6.24M
🔰خلاصه مقاله
🔹روایت انا نقطه تحت الباء روایتی منسوب به امام علی است که در آثاری با رویکرد عرفانی نقل شده و شروح و تک نگاری هایی متعدد درباره آن نگاشته شده است .
🔸بررسی ها نشان می دهد که اولین بار ابن طلحه شافعی در قرن هفتم گوینده این عبارت را امام علی دانسته ولی سندی برای آن ذکر نکرده است .
▪️از سوی دیگر برخی گوینده آن را شبلی صوفی دانسته اند ولی دیگرانی گویای انتساب آن به شخصی ناشناخته از معاصران شبلی هستند .
♦️افزون بر این فقدان نقطه در خط عربی در صدر اسلام ، تاریخ نقطه گذاری در مصاحف و درج نقطه در مصاحف با کارکرد اعراب ، مصاحف بدون نقطه منسوب به معصومان در قرن اول ، عدم استعمال نقطه به معنای اصطلاحی آن در روایات و ضعف و قصور دلالی مویدات روایی آن موجب تردید در انتساب این روایت به امام علی می شود
#احادیث_جعلی
#جعلیات
#معرفی_مقاله
#تأمل
#نقد_مشهورات
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 یک کلام هم از مادر عروس بشنوید
⁉️چرا ما این قدر بی رحمیم؟!
#آقا_میری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تا زد و خورد عقاید نباشد ، عقاید پیشرفت نمی کند
#کلام_مطهر
#شهید_مطهری
#تحمل_مخالف
#آزاد_اندیشی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام سجاد علیه السلام:
تعجب می کنم از کسی که از غذای فاسد بخاطر ضررش دوری می کند
اما از گناه بخاطر زیان و ننگ آن پرهیز نمی کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
#احکام_خمس
☑️ سوال:
🍀 آیا به یارانه ای که از طرف دولت به حساب افراد واریز می شود #خمس تعلّق می گیرد؟ و در صورتی که آن پول در حساب افراد بماند و به آن سودی تعلّق بگیرد، #حکم خمس سود آن چگونه است؟
✅ جواب:
🍀 آیة الله #خامنه_ای: سود بانک خمس دارد چون در واقع مضاربه است طبق عقود اسلامی درآمد کسب است و خمس دارد، ولی #پول یارانه کسب نیست، کمک است لذا خمس ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صبر و بردباری معاویه 😂
♦️شیخ مازن السرساوی از صبر و بردباری معاویه می گوید
#اهل_سنت
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠تعبد و استمناء
.
♦️دو جوان ۱۵ ساله الف و ب را تصور کنید.
جوان الف ازدواج میکند؛ ولی با همسر خود، شرط ضمن عقد مینماید که اصلاً با وی همبستر نشود؛ ولی از همسرش میخواهد که در مواقعی برایش استمنا، کند.
جوان ب ازدواج نمیکند؛ اما در مواقعی استمنا، میکند.
اکنون فرض کنید از عمر این دو جوان، مثلاً ده سال گذشته؛ طبق فتوای مشهور فقها، جوان الف، به خاطر استمناء توسط همسرش، گناهی مرتکب نشده؛ اما جوان ب، باز طبق فتوای فقها، ده سال گناه انجام داده است.
🔸نکته
از هر دوی جوانها در طول ده سال، منی خارج شده و نتیجه عمل هر دو آنها همانند هم است؛ هرچند که یکی به وسیله خود و دومی به وسیله همسرش این عمل را مرتکب شده است.
🔹اینجا مسأله «تعبد» رخ مینماید؛ یعنی علماء اسلامی میگویند: درست است هر دو عمل به ظاهر یکسان است؛ ولی یکی گناه، و دیگری غیرگناه؛ اما ما حکمت این حکم را نمیدانیم و تعبداً میپذیریم که مرتکب این عمل «گناه کبیره» نشویم.
.
سؤال🧐
در کتب تربیتی دینی، برای استمناء مضرات بسیار متنوع روحی و جسمی برشمردهاند؛ همانند: ضعف بینایی، پریدگی رنگ، نقصان قوای حافظه، لاغری، ضعف و سستی زیاده از حد، بیاشتهایی، کج خلقی، عصبانیت، و ...
آیا این مضراتِ استمناء، شامل استمناء توسط همسر نیز هست؟ یا اینکه چون استمناء توسط همسر، حرام نیست؛ خدا مضرات آن را نیز ، بر طرف مینماید؟
.
🔷پ.ن
استمناء به هر نحوى (جز توسط همسر و کنیز) حرام، بلکه از گناهان کبیره شمرده شده است. (جواهر الکلام، ج۴۱، ص۶۴۷)
البته برخى ، استمناء با دست کنیز و همسر را نیز حرام دانستهاند.(تذکرة الفقهاء، ج۲، ص۵۷۷)
#تأمل
#تعبد
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند انقلاب جنسی قسمت اول
🎤 روایتگری مسیر انقلاب جنسی در غرب و ایران
❗️اسلام در غرب اجرا می شود یا ایران؟
⁉️جایگاه عقد موقت در ایران کجاست و آیا آنچه در فضای حاضر وجود دارد مطابق نظر اسلام است؟
❓آسیب های فضای آزاد جنسی در غرب به کجا ختم شده است؟
https://persiamkv.ir/انقلاب-جنسی-1/
#انقلاب_جنسی
#مستند
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دیالوگی جالب در مکالمه بین مارکوس کراسوس و اسپارتاکوس💠
🔹اسپارتاکوس : There is no justice not in this world
عدالتی وجود ندارد ، حداقل در این دنیا🧐
♦️کراسوس : "At last, a thing we agree upon" ( سرانجام چیزی پیدا شد که ما دو در آن هم نظریم)
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام هادی علیه السلام:
به آنکه تمام محبتش را نثار تو می کند
با تمام وجود خدمت کن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍
☑️سوال
آیا خواندن قران برای افراد حائض مکروه است؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
👈گوش دادن به قرآن و تلاوت سوره های قرآن و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد و فقط خواندن سوره های که سجده واجب دارند حرام است.
👈 سورههایی که سجده واجب دارند: سجده آیه 15، فصّلت آیه 37، نجم آیه 62 و علق آیه 19.
👈 خواندن حتی یک آیه از قرآن هم برای خانم حائض مکروه است (این کراهت به معنی این است که اگر بخواند ثوابش نسبت به بقیه ایام کمتر است).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیح المسائل 16 مرجع مساله 355.
تأملات طلبگی
💠تعبد و استمناء . ♦️دو جوان ۱۵ ساله الف و ب را تصور کنید. جوان الف ازدواج میکند؛ ولی با همسر خود، ش
.
✍ نظرات کاربران:
🔹نکته جالبی که شاید از دیدگاه نویسنده پنهان بوده تاثیرات روانی استمنا در فرد مجرد نظیر عزلت روانی ؛ تضعیف اعتماد به نفس و همچنین تغییر ذائقه جنسی است( به حدی که حتی پس از ازدواج وامکان برقراری رابطه جنسی؛ افراد تنها از استمنا فردی بدون مشارکت شریک جنسی لذت می برند به دلیل انس و الفت با تصورات و خیالات موهوم ).
🔸توصیه میکنم نکات پزشکی شهید پاکنژاد در زمینه استمنا رو مطالعه کنید.
🔹در مورد مشکلات جسمی نیز عمدتا مسئله این است که افراد پس از مدتی در عمل استمنا فردی به اعتیاد روزیدو یا سه بار می رسند که در این صورت به علت زیاده روی در عمل استمنا آسیب جسمی زیادی متحمل می شوند.
🔸مشکل اساسی تر نیز مطرح است و آن اینکه با صورت انتزاعی نمی توان مسئله شرعی را بررسی نمود ؛ حقیقتا در ازدواج هیچ فردی از برقراری کامل رابطه جنسی خود را محروم نمی کند و در حقیقت نهی اسلامی برای جلوگیری از ایجاد انحراف جنسی و تامین نیاز جنسی در نهاد خانواده است. در یک رابطه زناشویی سیکل کامل رابطه زناشویی اعم از استمنا ودخول وسایر طرق بر قرار است و انحصاری در نوع خاص وجود ندارد به خلاف حالت استمنا فردی.
#نظرات_کاربران
#تعبد
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهاب حسینی:
🔹 اسلام ۱۴۰۰ ساله که در این مملکت وجود داره...
#استوری
#سلبریتی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️نقدی بر خبر ساخت مسجد جمکران
♦️مهمترین خبری که زمینه شهرت مسجد جمکران شده است خبری در کتاب جنه الماوی محدث نوری است. این کتاب به عنوان مستدرکی بر جلد 53 بحارالانوار چاپ شده است. این حکایت شرح تشرف شخصی به نام حسن بن مثله جمکرانی به محضر امام زمان در دوران غیبت کبری و امر حضرت به ساخت مسجد را ذکر می کند.
متن کتاب جنه الماوی در http://lib.eshia.ir/11008/53/230 و ترجمه آن در http://www.jamkaran.ir/%D8%AC%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF/ قابل مشاهده است.
♦️این نقل تنها نقل تفصیلی واقعه جمکران است و بعد از آنست که این واقعه شایع شده و کم کم این مسجد شهرت زیادی پیدا می کند. این در حالیست که قبل از آن اصلا اثری از این مسجد نبوده و حتی در کتب فقهی یا تاریخی علمای شیعه نیز تا قرن ها ذکری از خبر جمکران یافت و کوچکترین اشاره ای به چنین مسجدی یافت نمی شود. با این حساب می توان گفت اکثریت فقهای امامیه کمترین توجهی به این مسجد نداشته و یا بر فرض وجود و توجه به آن خصوصیت چندانی برای آن قائل نبوده اند.
♦️شخص محدث نوری گرچه فردی صالح بوده است ولی تالیفات او آنچنان اعتباری ندارد و ایشان معروفند که از کتب ضعیف و غیرمعتبر مطلب نقل می کنند. نظر حضرت امام در مورد شخص محدث نوری و تالیفاتش قابل تامل است. کتاب جنه الماوی ایشان هم اگر مستدرکی بر بحار نبود شاید متروک و مهجور می گشت.
♦️گذشته از ضعف این خبر بخاطر ضعف شخصیت محدث نوری، در این نقل ادعا شده که حسن بن محمد بن حسن القمی در کتاب تاریخ قم از کتابی به نام مونس الحزین که منسوب به شیخ صدوق است این حکایت را نقل می نماید؛ در حالی که قدماء و متاخرین اصلا کتابی به این نام را برای شیخ صدوق نقل نکرده اند و حتی کتابی مشابه با مونس الحزین برای شیخ صدوق وجود ندارد.
♦️تاریخ حکایت همانطور که در ابتدای آن ذکر شده ماه رمضان سال 393 است.در حالی که به نقل مشهور، شیخ صدوق در سال 381 از دنیا رفته است با این وصف چطور ممکن است شیخ صدوق واقعه ای که 12 سال بعد از رحلتش واقع شده را در کتابی ذکر کرده باشد؟! خود محدث نوری هم متوجه این اشکال بوده لذا در انتهای حکایت خواسته تا خطا را به ناسخ کتاب نسبت دهد و 393 را تبدیل به 373 کند ( بخاطر شباهت نوشتاری تسعین و سبعین ) در حالی که تاریخ 17 رمضان 373 با روز جمعه یا شنبه منطبق می شود ونه سه شنبه ولی 17 رمضان 393منطبق با سه شنبه می گردد که همان روز واقعه می باشد.
♦️افراد مذکور در سند و متن حکایت به لحاظ رجالی بعضا مهمل و بعضا مجهول هستند و درباره ی آنان شرح حالی در کتب معروف رجال ذکر نشده است مثلا خود حسن بن مثله جمکرانی ( ناقل اصلی حکایت ) که اثری از او در کتب رجالی نیست و کوچکترین شاهدی بر وثاقت او وجود ندارد.
♦️اضطراب متن روایت مشکل و مانع دیگر برای پذیرش آنست. مشاهده امام زمان با طول و تفاصیل ذکر شده در حدیث مشابه مفهوم مصطلح نیابت خاصه بوده و با مفهوم غیبت تامه در تعارض جدی است.ظاهر توقیع شریف خطاب به آخرین نائب خاص چاره ای جز تکذیب مدعی مشاهده برایمان باقی نمی گذارد.
♦️حسن بن مثله جمکرانی بر اساس چه دلیل یقین می کند که آن پیرمرد حضرت خضر و آن جوان هم امام زمان بوده است؟
حسن بن مسلم از کجا باید بداند که فلان زمینش از زمین های برگزیده خداست و نباید در آن کشت کند و چرا باید برای تنبیه او دو فرزندش بمیرند قبل از اینکه به او گفته شود این زمین ها مال خداست؟ آیا این مصداق بارز عقاب بلابیان نیست؟
سید ابوالحسن با چه حجتی زمین و منافعش را از حسن بن مثله می گیرد؟ آیا خواب دلیل معتبریست که بر اساس آن زمینی را از کسی به اغفال یا به زور اخذ شود؟
و مشکلات دیگر که جای اعتمادی به خبر ساخت مسجد جمکران باقی نمی گذارد.
#مسجد_جمکران
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 قیمه امام حسین(ع) خوشمزه تره؟!
🚩 گریه امام حسین(ع) خوشمزه تره!
⚜ إذا أراد الله بعبد خیراً قذف فی قلبه حب الحسین علیه السلام.
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠تعبد و استمناء . ♦️دو جوان ۱۵ ساله الف و ب را تصور کنید. جوان الف ازدواج میکند؛ ولی با همسر خود، ش
.
✍ نظرات کاربران:
🔵 پاسخ به شبهه ی «تعبد و استمناء»
1️⃣ آن چه علمای اخلاق در کتب اخلاقی درباره ی مضرات این عمل گفته اند (نک: کتاب گناهان کبیره از مرحوم آیت الله دستغیب)، مربوط به زمانی است که آن را در مقابل احتلام قرار داده اند.
و گفته شده که از نظر علمی ثابت شده که خروج این ماده از بدن به نحو احتلام (طبیعی) ضرری ندارد (به نظرم از نظر علمی درست است)، اما خروج آن به نحو استمناء (آن هم در جوان با آن حالات روحی) موجب ضرر (جسمی و روحی) به بدن می شود.
اما در این جا استمناء در مقابل ازدواج قرار داده شده است و نظر علمای اخلاق نقل شده، که به نظر می رسد مغالطه ی پنهانی در کلام باشد.
بنابراین اگر علمای اخلاق سخن از ضرر آن دارند، مربوط به ضرر آن برای إخراجِ آن است نه برای خروجِ آن.
2️⃣ اما مقایسه ی آن با ازدواج و عمل إخراج منی بدونِ دخول، باز هم قیاس مع الفارق است، زیرا در غیر ازدواج، انجام این عمل به عادت و سپس به اعتیاد و انزوای اجتماعی (گاهی) منتهی می شود و ضررهای جسمی و روحیِ آن (بنا بر گزارش کتاب ها در این زمینه: مثلاً ببینید: کتاب «جوانان چرا») را نمی توان انکار کرد. همچنین ممکن است جوانی که مبتلا به این کار شده، بعدها در روابط با همسرش به مشکل زود انزالی مبتلا شود.
اما یک مرد متأهّل، ممکن است این کار را فقط بخاطر جلوگیری از حاملگیِ طبیعیِ زن، انجام دهد یا بخاطر حرام بودنِ رابطه ی جنسی با زنش در زمان های خاص، و یا موارد دیگر.
یعنی یک مرد متأهل هرگز این کارش برایش یک عادت نمی شود تا چه رسد به اعتیاد، تا به بیماری جسمی و روحی منتهی شود.
3️⃣ بنابراین به نظر بنده، نمی توان یک جوان مجردی که ـ در شرایطی ـ گرفتار این گناه شده (و با استناد به رحمتِ فراوانِ الهی، گناهش در حدّ آن مقدار نیست که علمای اخلاق می گویند و از گناهان «لَمَم» است که در قرآن به آن اشاره شده)، را با یک جوان متأهل مقایسه کرد.
✅ دو نکته:
1. مثال درست نیست و نخواستم در مثال مناقشه کنم. و اشکال مثال این است که برای بحث علمی باید از مثال واقعی یا فرضیِ محقق الوقوع استفاده کرد نه مثال فرضی که تحقق آن نادر است بلکه معدوم است.
2. انجام این گناه ـ بنابر فرضِ گناه بودنش ـ ممکن است بخاطر گناه بودنش موجب ضرر شود؛ یعنی (به نظر بنده) چنین نیست که گناه فقط ضرر معنوی داشته باشد بلکه بنابر قوانینی که خداوند در جهان قرار داده، گناه موجب ضررهای جسمی هم می شود. در حالی که انجام همین کار ـ در صورتی که گناه نباشد ـ ضرر ندارد.
محمد ذکاوت صفت
#نظرات_کاربران
#تعبد
👇👇
@Taammolate_talabegi