eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام كاظم عليه السلام :  در دنيا ، مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مال او نيست و منتظر رفتن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نظریه جواز تعبد به جميع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی 🔹مهمترین ملاک در حقانیت و نجات پیروان ادیان و فرق گوناگون، «حجیت» و «در دست داشتن دلیل و برهان» است؛ به این معنا که هر کس برای صحت اعتقادات خود دلیل داشته باشد و طبق همان دلیل و باور خود - که واقعا آن را حق می داند - عمل هم کند، در قیامت معذور و بالاتر مأجور خواهد بود. 🔻چنانچه پیروان یک دین، مذهب و مکتبی، واقعا به دنبال حقیقت بوده باشند و پس از مطالعه و بحث و تحقیق در حد توان خود، نهایتا مصداق حق را در یک آیین خاص تشخیص داده باشند، حتی اگر در قیامت خلاف دیدگاه ایشان کشف شود، باز هم معذور و مأجور خواهند بود و به بهشت می روند؛ زیرا در حد توان فکری خود به مطالعه، تحقیق و تأمل پرداخته، و در نتیجه قطع برایشان حاصل شده که فلان اعتقاد و نظام فکری صحیح است؛ چرا که تطابق یا عدم تطابق اعتقادات با واقع (مقام ثبوت و نفس الأمر) خارج از توان عقلی (مقام اثبات) انسان هاست و خداوند هم کسی را بیش از ظرفیت فکری و عقلی اش تکلیف نمی کند! :«لا يكلف الله نفسا إلا وعها»؛ بقره / ۲۸۶ 🔸هر آنچه که عالمان ادیان بدان اعتقاد دارند و هر دلیل و استدلالی که برای صحت مدعای خود اقامه می کنند، تنها و تنها در حیطه فكر و ذهن خودشان است (مقام اثبات)، اما «احراز» اینکه اعتقادات پیروان کدام یک از ادیان و مذاهب، لزوما مطابق با واقع و لوح محفوظ است، خارج از قدرت انسان هاست و فقط خداوند و معصومین (ع) هستند که می توانند به نحو قطعی و صددرصد بگویند فهم و برداشت چه کسانی مطابق با نفس الأمر و منطبق بر علم الهی و باطن عالم است؛ دیگران فقط از عالم ذهن خود (مقام اثبات) خبر می دهند که ممکن است مطابق با واقع یا مخالف با واقع باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ دین و طبقات اجتماعی/ماکس وبر 🔹به نظر وبر نیازهای دینی یک گروه، تحت تأثیر طبیعت موقعیت منافع شان و وضعیت شان در ساختار اجتماعی است. جامعه ای که از کشمکش حاد برای بقا رنج می برد، دینی خواهد داشت که در وهله ی اول به عنوان پیشتیبانی برای بقاء عمل می کند و معطوف به موضوعات عملی خواهد بود. 🔻به لحاظ اقتصادی و سیاسی گروه های برخوردار، کارکرد اولیه ی مشروعیت دادن به الگوهای زندگی و موقعیت خودشان در جهان را برای دین تعیین می کنند. گروه های محروم بیشتر مایل به افکار دینی ای هستند که جبران در آینده را برای بدبختی فعلی وعده می دهند. 🔹از این گذشته، وبر می اندیشد که روستائیان گرایش کلی به اعتقادورزی به جادو و جادوی آنیمیستی یا آنیمیسم دارند؛ زیرا آنها به نیروهای کنترل ناپذیر طبیعت وابسته اند. طبقه ی متوسط تمایل دارد افکار عقلانی، اخلاقی، و درون دنیوی را بپذیرد. برخی گروه ها اصلا چندان دینی نیستند. جنگجویان گرفتار عواطف نیستند، از این رو آنها معمولا نوع عقلانی دین را می پذیرند. اهل کسب و کار ماده گرایانی عملی اند و طبقه کارگر نیز با بی اعتنایی به ادیان یا رد ادیانی که مشترک بین گروه های بزرگ بورژوازی مدرن هستند، مشخص می شوند. متخصصان دینی و کشیشان، روشنفکرتر از جادوگران هستند، از این رو آنها مایلاند ایمانی اخلاقی تر به خداوند را بسط دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خدا را خدا را در مورد یتیمان نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ رقیب معرفت و مدیریت 🔹اگر تا پیش از جمهوری اسلامی، فقیهان و عالمان دین، انحصار تولید معرفت دینی و اداره ی امور، شئونات، املاک، آیین ها و مناسک دینی را داشتند، در سی سال گذشته به شکلی تعیین کننده این انحصار را از دست داده اند. 🔸پول، سرمایه ی مالی و املاک مذهبی زیر کنترل دولت و بیشتر شخص ولی فقیه در آمده است و او در مقام حاکم شرع حقی فوق حقوق فقیهان برای تصرف در این اموال دارد. آیین های مذهبی نیز در جمهوری اسلامی از چیرگی فقیهان و مراجع به در آمده است. از یک سو، رسانه ها و اداره های رسمی حکومت با در دست داشتن منابع مالی و امکانات مادی کلان برگزار کننده ی این آیین ها شده اند؛ از حج و زیارت گرفته تا مراسم رمضان و محرم و صفر و اعیاد و وفیات مذهبی. 🔻از سوی دیگر، طبقه ی تازه ای از "مكلا"ها یا غیر روحانیان ظهور کرده اند که در جذب نسل جوان، گوی سبقت را از روحانیان ربوده اند. جدا از آن که دستمزد مداحان در سال های اخیر در قیاس با دستمزد "منبری "ها و "واعظان" روحانی افزایش چشم گیر یافته است، شیوه ی خاص اداره ی مراسم مذهبی آنان برای نسل جوان گیراتر و کشنده تر است. بسیاری از این مداحان از شعرها و ترانه هایی با درون مایه ای عامیانه و عاشقانه و با ملودی های موسیقی مدرن غربی بهره می گیرند که در سالهای گذشته، گاه، خشم روحانیان و مراجع تقلید را برانگیخته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعائی که برادر پشت سر برادر خود کند رد شدنی نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۳) 💠 رکن ششم: تحول معارف بشری غیر دینی 🔹سروش بر این باور است که فهم ما از همه چیز در حال تحول است آن هم به نحو موجبه کلیه که بدون استثنا است و بدیهیات و حتی همین مدعا را نیز در بر می گیرد. یعنی فهم ما از همین مدعا نیز تحول می یابد. 🔸البته تحول در معرفت بشری به دو گونه کمی و کیفی و نیز طولی و عرضی تقسیم می شود؛ تحول عرضی آن است که فهم جديد با فهم پیشین در تعارض باشد؛ تحول طولی آن است که میان فهم سابق و لاحق تعارضی در کار نیست، بلکه فهم جدید بهتر از فهم پیشین است. درک های عرضی و متعارض به تصدیق یکی و تکذیب دیگری می انجامند، ولی درک های طولی با هم قابل جمع اند. 🔸دکتر سروش میان این دو تحول فرق گذاشته و کلیت و عمومیت را به تحول دوم نسبت داده و ضروریات فکری و دینی را هم شامل می شود، ولی تحول نخست را کلی ندانسته است یعنی همه احکام عملی یا دینی را شامل نمی شود. عمده تحول، در معارف دینی و غیر دینی از طریق تحول طولی فهم ها رخ می دهد. 🔻مدعای دکتر سروش این نیست که همه چیز در سیلان و تحول است بلکه فهم از همه چیز تحول می یابد. برای نمونه، گرچه اصل تناقض، بدیهی است ولی فهم همگان از آن یکسان نیست؛ برخی درکی عمیق تر و عده ای درکی سطحی از آن دارند. نکته قابل توجه این است که ثبات تصديق به چیزی از دیدگاه سروش منافاتی با تحول فهم از آن ندارد زیرا چه بسا فهم ما از گزاره ای مانند: اصل تناقض ثابت باشد ولی فهم ما از مفردات و تصورات آن متحول شود. 🔻اما فهم بهتر به عوامل گوناگونی مانند: معلومات بیشتر درباره چیزی، شناخت اضداد و اغیار چیزی، نقش عوامل مولد یک علم در فهم بهتر مسایل آن، بردن موضوع تحت کلی های متعدد، تحویل مسأله، دانستن پیشینه و توجه به رشد تاریخی آن، دانستن شروط صدق و دانستن لوازم و نتايج كذب یک سخن بستگی دارد. حوادث صامت تاریخ هم تفسیرهای گوناگون برمی دارد و طبیعت بی جان در پرتو تئوری های مختلف فیزیکی متفاوت دیده می شود. نکته قابل توجه این است که سروش تحقیق در رشد معرفت را یک تحقیق تاریخی - معرفت شناختی و از سنخ معرفتهای درجه دوم دانسته است یعنی معرفتی ناظر به معارف درجه اول است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹جهت شفای مریضان حمد و سوره ای قرائت کنید. ❤️حقیر هم امروز بستری شدم و فردا عملی خواهم داشت حقیر رو هم دعا کنید محتاج دعای شما هستم.🤲
نظر آیه الله سید سعید حکیم درباره طریقت عرفا و ورد های آنان همانا براین ادعاها پذیرش نیست مگر میان مردمی که از معارف اصلی حوزه های علمیه به جهت ضعف حوزه و کمتر بودن مبلغین درست و حسابی محروم اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
آیت الله سید سعید حکیم فرمودند: فلسفه ربطی به علوم اهل بیت علیهم السلام ندارد بلکه از جای دیگر آمده و یک سر سوزن هم در فهم معارف اهل بیت موثر نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: طاعت خدا و طاعت هر که را خدا واجب کرده بر همه چیز مقدم بدارید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📨 بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال روز شنبه حکم اخراج خود را از این دانشگاه دریافت کرد. 📈 به گزارش مهر، در حکم اخراج این استاد دانشگاه، دلیل اخراج دفاع از نظام سلطنتی پهلوی ذکر شده است. 📑 در بخشی از این حکم آمده است: «نامبرده فاقد صلاحیت جهت عضویت در هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است...بنا به این حکم، کد استادی بیژن عبدالکریمی از روز گذشته (شنبه ۱۳ شهریورماه) باطل گردیده و رای صادره قطعی و لازم الاجراست.» 📌این استاد فلسفه دانشگاه آزاد از سال ۱۳۸۰ در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است و حدود ۲۰ سال سابقه تدریس دانشگاهی دارد. 📚در جستجوی معاصریت، دن‌کیشوت‌های ایرانی، هایدگر در ایران از جمله آثار تالیفی عبدالکریمی است. از وی ترجمه های بسیاری مثل تکنولوژی رسانه‌ای از منظری انتقادی نوشته یوست ون لون و بررسی روشنگرانه اندیشه‌های نوشته مارتین هایدگر، والتر بیمل نیز منتشر شده است.عبدالکریمی مدیر انتشارات نقد فرهنگ هم است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
📨 بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال روز شنبه حکم اخراج خود را
🔹بهتر است این مقدار از آزادی بیان را در جمهوری اسلامي نسبت به استادی که هیچ گاه در صدد نفی کلیت نظام نبوده و بلکه در عین انتقاد از نظام، توصیه به برخورد منصفانه می کرده، مقایسه شود با آزادی در حکمرانی علوی که وقتی یکی از اعضای جریان خوارج در مسجد در برابر امیر مؤمنان علی علیه السلام برخاست و امام را تکفیر کرد. برخی از اصحاب خواستند او را سرکوب کنند اما امام آنان را از این کار بازداشت و خطاب به آن شخص گفت: «تا وقتی که قیام مسلّحانه نکرده و دست به شمشیر نبرده اید، از سه حق اساسی برخوردارید: ۱- از ورود شما به مسجد برای نماز جلوگیری نمی کنم. ۲- حقوق شما را از بیت المال قطع نکرده و آزادی شما را محدود نمی کنم. ۳- با شما نمی‌جنگم مگر آن که شما جنگ را آغاز کنید.» 📚تاریخ طبری- ج ۴- ص ۵۳ 🔸متاسفانه در نظام‌هایی که حرف مخالف و منتقد سرکوب و یا سانسور می‌شود به هیچ وجه نباید انتظار پیشرفت را داشت حتی اگر بهترین مدیران بر سر کار باشند. ضمن اینکه در چنین حکومت‌هایی صحبت از آزادی بیان بیشتر شبیه جک است تا واقعیت. 💬اکبری 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیاناتی از استاد مطهری و استاد ملکیان در مورد آزادی بیان! 🔹آزادی در یک جامعه یعنی آزادی مخالفان! 🔸وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می کنند یک وقت خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی روح باشند که در مقام جواب برنیایند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این کشور بدون عبدالکریمی می تونه یک کشور باشه 🔻من احساس طفیلی بودن می‌کنم در این ساختار... 👇👇 @Taammolate_talabegi
⭕️گفتگوی زنده (live) دانشگاه و سیاست 🔸گفت‌وگویی با بیژن عبدالکریمی در باب ماجرای اخراج او از دانشگاه ⏱امشب دوشنبه، ساعت ۲۱ 🔗از طریق لایو اینستاگرام سیمافکر: instagram.com/simafekr_com instagram.com/simafekr_com instagram.com/simafekr_com 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: عبادت بجز خدمت خلق نیست آنگونه که یاری می کنی یاری می شوی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ ضرورت جامع گرایی در علوم و معارف اسلامی 🔹مراد از جامع بودن یک عالم دینی، آگاهی از ابعاد مختلف آموزه های دینی می باشد؛ اما نه به این معنا که تنها اطلاع و شناختی ابتدایی و کلی نسبت به آن ابعاد گوناگون داشته باشد، بلکه لازمه این جامعیت، دستیابی به معرفتی عمیق و تفصیلی، و وصول به مقام اجتهاد - و در صورت امکان، نظریه پردازی - در آن زمینه هاست. 🔸به عبارت ساده تر، عالم جامع و ذو ابعاد کسی است که در هر سه حوزه عقائد، اخلاق و احکام دین، متخصص و صاحب نظر باشد. چنانچه عالمی واجد این ویژگی (اجتهاد در اصول و فروع توأمان) باشد، می توان او را «فقیه قرآنی» دانست؛ یعنی فقیه به معنای اعم (مجتهد در تمام ابعاد دین) و نه فقیه به معنای اخص (مجتهد در یک بعد خاص). 🔻عالم دین باید در تمام ساحت های اعتقادی و اخلاقی و فقهی دین مجتهد باشد، نه اینکه فقط در یک بعد مجتهد باشد اما در ابعاد دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد و در واقع مقلد باشد؟ زیرا وقتی قرآن کریم در آیه «نفر» می فرماید: «فلو لا تفر من کل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون»؛ توبه / ۱۲۲، معنایش این است که باید در «دین» - که مشتمل بر همه امور اعتقادی و اخلاقی و تربیتی و فقهی است - فقیه شد، نه فقط در احکام فقهی که جزئی از دین است و نه «همه دین». 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔹بهتر است این مقدار از آزادی بیان را در جمهوری اسلامي نسبت به استادی که هیچ گاه در صدد نفی کلیت نظام
سلام علیکم عذرخواهم ولی در این متن یک مغالطه ی تمیز جریان یافته است که بین اظهار نظر فردی در برابر رئیس جامعه با انتشار تفکر مخرب (از هر جهتی) جمع شده است آیا اگر حضرت امیر علیه الصلوه و السلام بودند اجازه ی نشر افکار و بخشیدن کرسی درس به چنین شخصی میدادند؟ شخصی که در مقابل امام علیه السلام قرار داشته آنقدر محلی از اعراب ندارد و معلوم الحال است که امام حتی به وی پاسخی نسبت به اتهام وی نمیدهند ولی اگر همین شخص در جایگاه دیگری بود به عنوان فرهیخته جامعه آیا اوضاع همینگونه رقم میخورد؟ باید پوزیشن متفکر بودن را کنار بگذارید و حقیقت را ببینید شما در کلاس کار روشن فکری به راحتی مغالطه های آشکار را می بینید و بعد به آسانی منتشر می کنید در حالی که این کاملا خطاست!!! آزادی بیان زمانی جائی دارد وقتی دارد نه اینکه بله من در کلاس را ببندم و بالای سر ده نفر صد نفر هزار نفر شاگرد بایستم و در گوش آنها افکار مخرب را نجوا کنم این که آزادی بیان نیست این حقارت تبیین است این سخافت نظر است که شخص را وادار می کند به اینکه حالا که دست من نمی رسد پس همینجا کار میکنم به قول معروف بالا بالا ها جایش نیست و پائین پائین ها راهش نیست!!! صراحت لهجه و متانت قلم را با آزادی بیان میتوان جمع کرد ولی زمانی که از روی غرض ورزی نباشد زمانی که آزادی پاسخ هم وجود داشته باشد زمانی که حق و باطل عوض نشود و زمانی که منطق پشت رفتار و گفتار و موضع ما باشد!!! نسبت به بند آخر کلام منقول شما واقعا من تعجب میکنم چطور این لفاظی ها باعث خجالت نمیشود؟ در جهانی که فکر کردن به هلوکاست جرم است دانشجوی چنین اساتیدی در مقابل اول شخص نظام اسلامی می ایستد و هرچه به زبانش می آید را می گوید و در آخر هم با جمله ی سفیهانه ای سخنش را تمام می کند و می گوید میدانم که این جلسات و حرف شنوی شما همه برای نمایش است!!!! کار به جائی کشیده کسی که تفاوت نظام اسلامی را با حکومت اسلامی متوجه نمی شود برای ما از سانسور و جک و آزادی دم میزند و از آن جالب تر اینکه عده یا هم تمام قد ایستاده و برای این سخنان اشک میریزند که بله وای وای چه قدر این نظام بد است و اخ است و کخ است....!! هذه شقشقه!! والسلام علی من اتبع الهدی. 👇👇 @Taammolate_talabegi