پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
دعائی که برادر پشت سر برادر خود کند
رد شدنی نیست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۳)
💠 رکن ششم: تحول معارف بشری غیر دینی
🔹سروش بر این باور است که فهم ما از همه چیز در حال تحول است آن هم به نحو موجبه کلیه که بدون استثنا است و بدیهیات و حتی همین مدعا را نیز در بر می گیرد. یعنی فهم ما از همین مدعا نیز تحول می یابد.
🔸البته تحول در معرفت بشری به دو گونه کمی و کیفی و نیز طولی و عرضی تقسیم می شود؛ تحول عرضی آن است که فهم جديد با فهم پیشین در تعارض باشد؛ تحول طولی آن است که میان فهم سابق و لاحق تعارضی در کار نیست، بلکه فهم جدید بهتر از فهم پیشین است. درک های عرضی و متعارض به تصدیق یکی و تکذیب دیگری می انجامند، ولی درک های طولی با هم قابل جمع اند.
🔸دکتر سروش میان این دو تحول فرق گذاشته و کلیت و عمومیت را به تحول دوم نسبت داده و ضروریات فکری و دینی را هم شامل می شود، ولی تحول نخست را کلی ندانسته است یعنی همه احکام عملی یا دینی را شامل نمی شود. عمده تحول، در معارف دینی و غیر دینی از طریق تحول طولی فهم ها رخ می دهد.
🔻مدعای دکتر سروش این نیست که همه چیز در سیلان و تحول است بلکه فهم از همه چیز تحول می یابد. برای نمونه، گرچه اصل تناقض، بدیهی است
ولی فهم همگان از آن یکسان نیست؛ برخی درکی عمیق تر و عده ای درکی سطحی از آن دارند. نکته قابل توجه این است که ثبات تصديق به چیزی از دیدگاه سروش منافاتی با تحول فهم از آن ندارد زیرا چه بسا فهم ما از گزاره ای مانند: اصل تناقض ثابت باشد ولی فهم ما از مفردات و تصورات آن متحول شود.
🔻اما فهم بهتر به عوامل گوناگونی مانند: معلومات بیشتر درباره چیزی، شناخت اضداد و اغیار چیزی، نقش عوامل مولد یک علم در فهم بهتر مسایل آن، بردن موضوع تحت کلی های متعدد، تحویل مسأله، دانستن پیشینه و توجه به رشد تاریخی آن، دانستن شروط صدق و دانستن لوازم و نتايج كذب یک سخن بستگی دارد. حوادث صامت تاریخ هم تفسیرهای گوناگون برمی دارد و طبیعت بی جان در پرتو تئوری های مختلف فیزیکی متفاوت دیده می شود. نکته قابل توجه این است که سروش تحقیق در رشد معرفت را یک تحقیق تاریخی - معرفت شناختی و از سنخ معرفتهای درجه دوم دانسته است یعنی معرفتی ناظر به معارف درجه اول است.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹جهت شفای مریضان حمد و سوره ای قرائت کنید.
❤️حقیر هم امروز بستری شدم و فردا عملی خواهم داشت حقیر رو هم دعا کنید محتاج دعای شما هستم.🤲
نظر آیه الله سید سعید حکیم درباره طریقت عرفا و ورد های آنان
همانا براین ادعاها پذیرش نیست مگر میان مردمی که از معارف اصلی حوزه های علمیه به جهت ضعف حوزه و کمتر بودن مبلغین درست و حسابی محروم اند.
#فلسفه
#عرفان
#اخلاق
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
آیت الله سید سعید حکیم فرمودند:
فلسفه ربطی به علوم اهل بیت علیهم السلام ندارد بلکه از جای دیگر آمده و یک سر سوزن هم در فهم معارف اهل بیت موثر نیست.
#فلسفه
#فقه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام سجاد علیه السلام:
طاعت خدا و طاعت هر که را خدا واجب کرده بر همه چیز مقدم بدارید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📨 بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال روز شنبه حکم اخراج خود را از این دانشگاه دریافت کرد.
📈 به گزارش مهر، در حکم اخراج این استاد دانشگاه، دلیل اخراج دفاع از نظام سلطنتی پهلوی ذکر شده است.
📑 در بخشی از این حکم آمده است: «نامبرده فاقد صلاحیت جهت عضویت در هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است...بنا به این حکم، کد استادی بیژن عبدالکریمی از روز گذشته (شنبه ۱۳ شهریورماه) باطل گردیده و رای صادره قطعی و لازم الاجراست.»
📌این استاد فلسفه دانشگاه آزاد از سال ۱۳۸۰ در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است و حدود ۲۰ سال سابقه تدریس دانشگاهی دارد.
📚در جستجوی معاصریت، دنکیشوتهای ایرانی، هایدگر در ایران از جمله آثار تالیفی عبدالکریمی است. از وی ترجمه های بسیاری مثل تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی نوشته یوست ون لون و بررسی روشنگرانه اندیشههای نوشته مارتین هایدگر، والتر بیمل نیز منتشر شده است.عبدالکریمی مدیر انتشارات نقد فرهنگ هم است.
#دکتر_عبدالکریمی
#تحمل_مخالف
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
📨 بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال روز شنبه حکم اخراج خود را
🔹بهتر است این مقدار از آزادی بیان را در جمهوری اسلامي نسبت به استادی که هیچ گاه در صدد نفی کلیت نظام نبوده و بلکه در عین انتقاد از نظام، توصیه به برخورد منصفانه می کرده، مقایسه شود با آزادی در حکمرانی علوی که وقتی
یکی از اعضای جریان خوارج در مسجد در برابر امیر مؤمنان علی علیه السلام برخاست و امام را تکفیر کرد. برخی از اصحاب خواستند او را سرکوب کنند اما امام آنان را از این کار بازداشت و خطاب به آن شخص گفت:
«تا وقتی که قیام مسلّحانه نکرده و دست به شمشیر نبرده اید، از سه حق اساسی برخوردارید:
۱- از ورود شما به مسجد برای نماز جلوگیری نمی کنم.
۲- حقوق شما را از بیت المال قطع نکرده و آزادی شما را محدود نمی کنم.
۳- با شما نمیجنگم مگر آن که شما جنگ را آغاز کنید.»
📚تاریخ طبری- ج ۴- ص ۵۳
🔸متاسفانه در نظامهایی که حرف مخالف و منتقد سرکوب و یا سانسور میشود به هیچ وجه نباید انتظار پیشرفت را داشت حتی اگر بهترین مدیران بر سر کار باشند. ضمن اینکه در چنین حکومتهایی صحبت از آزادی بیان بیشتر شبیه جک است تا واقعیت.
💬اکبری
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیاناتی از استاد مطهری و استاد ملکیان در مورد آزادی بیان!
🔹آزادی در یک جامعه یعنی آزادی مخالفان!
🔸وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می کنند یک وقت خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی روح باشند که در مقام جواب برنیایند.
#شهید_مطهری
#دکتر_ملکیان
#تحمل_مخالف
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این کشور بدون عبدالکریمی می تونه یک کشور باشه
🔻من احساس طفیلی بودن میکنم در این ساختار...
#دکتر_عبدالکریمی
#تحمل_مخالف
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⭕️گفتگوی زنده (live)
دانشگاه و سیاست
🔸گفتوگویی با بیژن عبدالکریمی در باب ماجرای اخراج او از دانشگاه
⏱امشب دوشنبه، ساعت ۲۱
🔗از طریق لایو اینستاگرام سیمافکر:
instagram.com/simafekr_com
instagram.com/simafekr_com
instagram.com/simafekr_com
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
عبادت بجز خدمت خلق نیست آنگونه که یاری می کنی یاری می شوی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ ضرورت جامع گرایی در علوم و معارف اسلامی
🔹مراد از جامع بودن یک عالم دینی، آگاهی از ابعاد مختلف آموزه های دینی می باشد؛ اما نه به این معنا که تنها اطلاع و شناختی ابتدایی و کلی نسبت به آن ابعاد گوناگون داشته باشد، بلکه لازمه این جامعیت، دستیابی به معرفتی عمیق و تفصیلی، و وصول به مقام اجتهاد - و در صورت امکان، نظریه پردازی - در آن زمینه هاست.
🔸به عبارت ساده تر، عالم جامع و ذو ابعاد کسی است که در هر سه حوزه عقائد، اخلاق و احکام دین، متخصص و صاحب نظر باشد. چنانچه عالمی واجد این ویژگی (اجتهاد در اصول و فروع توأمان) باشد، می توان او را «فقیه قرآنی» دانست؛ یعنی فقیه به معنای اعم (مجتهد در تمام ابعاد دین) و نه فقیه به معنای اخص (مجتهد در یک
بعد خاص).
🔻عالم دین باید در تمام ساحت های اعتقادی و اخلاقی و فقهی دین مجتهد باشد، نه اینکه فقط در یک بعد مجتهد باشد اما در ابعاد دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد و در واقع مقلد باشد؟ زیرا وقتی قرآن کریم در آیه «نفر» می فرماید: «فلو لا تفر من کل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون»؛ توبه / ۱۲۲، معنایش این است که باید در «دین» - که مشتمل بر همه امور اعتقادی و اخلاقی و تربیتی و فقهی است - فقیه شد، نه فقط در احکام فقهی که جزئی از دین است و نه «همه دین».
#مرجعیت
#فقه
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔹بهتر است این مقدار از آزادی بیان را در جمهوری اسلامي نسبت به استادی که هیچ گاه در صدد نفی کلیت نظام
سلام علیکم عذرخواهم ولی در این متن یک مغالطه ی تمیز جریان یافته است که بین اظهار نظر فردی در برابر رئیس جامعه با انتشار تفکر مخرب (از هر جهتی) جمع شده است آیا اگر حضرت امیر علیه الصلوه و السلام بودند اجازه ی نشر افکار و بخشیدن کرسی درس به چنین شخصی میدادند؟ شخصی که در مقابل امام علیه السلام قرار داشته آنقدر محلی از اعراب ندارد و معلوم الحال است که امام حتی به وی پاسخی نسبت به اتهام وی نمیدهند ولی اگر همین شخص در جایگاه دیگری بود به عنوان فرهیخته جامعه آیا اوضاع همینگونه رقم میخورد؟ باید پوزیشن متفکر بودن را کنار بگذارید و حقیقت را ببینید شما در کلاس کار روشن فکری به راحتی مغالطه های آشکار را می بینید و بعد به آسانی منتشر می کنید در حالی که این کاملا خطاست!!!
آزادی بیان زمانی جائی دارد وقتی دارد نه اینکه بله من در کلاس را ببندم و بالای سر ده نفر صد نفر هزار نفر شاگرد بایستم و در گوش آنها افکار مخرب را نجوا کنم این که آزادی بیان نیست این حقارت تبیین است این سخافت نظر است که شخص را وادار می کند به اینکه حالا که دست من نمی رسد پس همینجا کار میکنم به قول معروف بالا بالا ها جایش نیست و پائین پائین ها راهش نیست!!!
صراحت لهجه و متانت قلم را با آزادی بیان میتوان جمع کرد ولی زمانی که از روی غرض ورزی نباشد زمانی که آزادی پاسخ هم وجود داشته باشد زمانی که حق و باطل عوض نشود و زمانی که منطق پشت رفتار و گفتار و موضع ما باشد!!!
نسبت به بند آخر کلام منقول شما واقعا من تعجب میکنم چطور این لفاظی ها باعث خجالت نمیشود؟ در جهانی که فکر کردن به هلوکاست جرم است دانشجوی چنین اساتیدی در مقابل اول شخص نظام اسلامی می ایستد و هرچه به زبانش می آید را می گوید و در آخر هم با جمله ی سفیهانه ای سخنش را تمام می کند و می گوید میدانم که این جلسات و حرف شنوی شما همه برای نمایش است!!!!
کار به جائی کشیده کسی که تفاوت نظام اسلامی را با حکومت اسلامی متوجه نمی شود برای ما از سانسور و جک و آزادی دم میزند و از آن جالب تر اینکه عده یا هم تمام قد ایستاده و برای این سخنان اشک میریزند که بله وای وای چه قدر این نظام بد است و اخ است و کخ است....!!
هذه شقشقه!!
والسلام علی من اتبع الهدی.
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
اجرای حکم اخراج بیژن عبدالکریمی متوقف شد.
🔹محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد، به رئیس مرکز حقوقی این دانشگاه دستور داده: «با بررسی گزارشها درباره حکم بازخرید بیژن عبدالکریمی»، استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران شمال، «لازم میدانم با اعمال بند «د» ماده ۲۷ آییننامه نحوه سیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، موضوع مجددا در هیات عالی تجدیدنظر بررسی و اجرای حکم تا زمان رسیدگی در این هیات متوقف شود.»
👇👇
@Taammolate_talabegiخ
امام رضا علیه السلام:
هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد به وسیله ما اهل بیت از خدا یاری بجویید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍قبلاز انقلاب وضعیت اقتصادی مردم بهتر بود؟
🔹باید نخست نگاهی اجمالی به سرانه درآمد مردم ایران از فروش نفت در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب و همچنین شرایط کنونی کشورداشتهباشیم:
🔸در سال ۱۳۵۶ میزان صادرات نفت ایران به ۵\۵ میلیون بشکه رسید درحالیکه در حال حاضر صادرات نفت کشورمان به دلیل:
بالا رفتن مصرف داخلی
نگاه صیانتی به نفت بهعنوان یک سرمایه ملی برای آیندگان
تحریمهای بینالمللی علیه خرید نفت از ایران
به حدود ۳\۱ میلیون بشکه رسیدهاست بهعبارتی صادرات نفت ایران در زمان رژیم پهلوی بیشاز چهار برابر زمان کنونی بودهاست.
🔸جمعیت کشور در سال ۱۳۵۷ حدود ۳۵ میلیون نفر بود درحالیکه در حال حاضر از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشتهاست و این بهمعنای بیشاز دوبرابر شدن نیازهای یک کشور به غذا، بهداشت و درمان، مسکن، آموزش و... است.
🔸ارزش دلار حاصل از فروش نفت در سال ۱۳۵۷ در بازارهای بینالمللی حدود دو برابر ارزهای دیگر بود درحالیکه در سال ۱۳۹۰ به دلیل ضعف اقتصاد آمریکا و جهشهای اقتصادی چین و ژاپن و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای توسعهیافته این ارزش به نصف در معاملات بینالمللی رسیدهاست.
🔸مصرف کشور در سال ۱۳۹۰ بر مواد غذایی شامل غلات، مواد پروتئینی، لبنیات، میوه و سبزیها، پوشاک، لوازمخانگی، لوازم بهداشتی و... نسبت بهسال ۵۷ بیشاز چهار برابر شدهاست.
🔻با چنین مقدمه ای معلوم می شود که سرانه مردم ایران در حال حاضر(۱۳۹۰) نسبت به درآمدهای حاصل از فروش نفت بیش از ۱۶ برابر کاهش یافته است.
#سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#شبهات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اگر رسیدی به آنجایی که این خود رو کنار بگذاری و کار بکنی آن کار برای خود نیست.
#استوری
#مذهبی
#حضرت_امام
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آزادی بیان کاریکاتوری/محمد محبوبی
🔹اگر کسی واقعا به نظام فکری_اعتقادی خودش مطمئن باشد نسبت به اظهار نظرهای مخالف هیچ احساس نگرانی و ترسی نمیکند، همانطور که پیامبر اکرم و حضرت امیر نداشتند و هیچ شاهد متقنی مبنی بر برخورد از جانب عوامل حکومتی حضرات با دگراندیشان از هر نوعی و در هر جایی و چه با مخاطب خاص و چه عام وجود ندارد که اگر داشت لااقل کسی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی که خدایشان بیامرزتشان بیان یا اشارهای میکردند.
🔸بلکه حتی برعکس برخی از عزیزان، این مردان بزرگ به مصالح اساسی و بنیادینی مثل جنبه تربیتی این آزادیها میاندیشیدند و آنقدر به محتوای اسلامی اعتماد داشتند که نگرانی و هراسی از مخالفین و شکاکان نداشتند، تا جایی که شهید مطهری عزیز صراحتا میفرمایند که وجود شکاکان و مخالفین به نفع اسلام است.
🔻ولی ما اکنون به جایی رسیدهایم که بجای نشر آزادی بیان و ایجاد بسترهای گفتگوهای اخلاق مدارانهی آزاد سعی بر اعمال محدودیت هر چه بیشتر و ساکت کردن مخالفین هستیم و ظاهرا حتی فحش و بیاحترامی و تهمت را هم برای از چشم مردم انداختن آنها شرعا جایز و حق میشماریم.
🔹خاستگاه این کنشها همان نگاه شبهه اندیشی است که جای نگاه فهم محور را گرفته، و یا همان مواجهه ستیز گونه است که بجای مواجهه فهم گونه نشسته است که از جمله آفات و آسیبهایش همین فتوای شیخ انصاری میشود که میتوان به مخالفِ "نظرِ مشهورِ فهمِ شده" برچسب بدعت زد و فحاشی و تهمت را جایز دانست!
🔸در واقع شیوهی مواجهه با مخالفین و دگراندیشان است که اشکال اساسی دارد؛مثلا همانطور که میدانیم اگر متنی یا گفتاری مغلطه آلود است باید وجه مغالطهی آن به صورت واضحی مشخص شود وگرنه ماهم دچار مغلطه شدهایم.
و یا اگر با بیانی زیبا محتوایی نادرست ارائه شده راهش اثبات نادرستی محتواست نه برخورد چکشی و تخریب و در ادامه اعمال محدودیت.
🔻حتی متاسفانه و احتراما باید عرض کنم که مشکل در دانشگاه ها و مدارس علمیه ریشهای است، به این علت که با وجود اینکه رهبری توصیه به آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری در حوزهها کردهاند و همین شهید عزیز صراحتا فرمودهاند که باید به استاد مارکسیستِ معتقد به مارکسیسم کرسی تدریس در دانشکده الهیات داده شود شاهد این هستیم که برخی از مسئولین محترم دانشگاه و حوزه، تلویحا مخالف نظر شهید مطهری هستند و شیوهای مثل شیوهی مجموعه ی "مدرسه آزاد فکری" را که در بستر مجازی فعالیت میکند وکسانی مثل آقایان خسروپناه، سوزنچی و قنبریان در آن حاضر میشوند و به بحث و گفتگو مینشینند را قبول ندارند.
مگر مدرسه آزاد فکری در بین عموم آزادانه انواع محصولات زیست فکریهای گوناگون را نشر نمیدهد؟!
پس چرا ما باید در برخی از دانشگاه ها و و بیشتر مدارس علمیه شاهد مخالفت با چنین شیوهای باشیم؟!
پ.ن: چه خواندنی است کتاب "شریعتی، جستجوگری در مسیر شدن" از شهید بهشتی عزیز.
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
پرسید بزرگترین گناه کبیره کدام است؟
حضرت علی علیه السلام در پاسخ فرمودند: مایوس و نا امید شدن از رحمت الهی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اعتراض شدید یک روحانی از فقر به حوزه علمیه و قطع شهریه به خاطر انجام دادن کار و فروش میوه!
#روحانیت
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi